Author |
Topic |
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/07/22 : 10:40:58
|
Ett av mina favorit lager som sitter på den skivspelaren som ger mig mest habegär är Teragaki Labs Sigma 5000 och 2000 dessa tillverkas av Kenwood Epson-Seiko och kostar som en småbil skivspelaren säljs enbart på den japanska marknaden.
Lagret består av en axel som vilar på två diskar och två diskar nedtill samt en stödpunkt diskarna är ditsatta på motsatt sida av axeln detta för att lagret lutar 1-2 grader.
Den översta bilden visar lagerhus från 5000 modellen och undre från 2000 då den senare är billigast så har den ett enklare lagerhus som är monterat direkt i plinten.
Sigma 5000
Sigma 2000
Nu kan man tycka att det är en konstig konstruktion men det är det inte redan på 1700-talet kände man till detta lager dock var det svårt att bygga ett sådant då det krävde tre diskar för att bli ett bra lager. Dock fanns inte tekniken att bygga detta i större skala, det var helt enkelt en föregångare till kullager. Det finns en modell av detta lager på Marinmuseet i Karlskrona för den som vill titta närmre på ett sådant.
Varje gång jag har haft möjlighet att använda maskiner glömmer jag bort detta lager annars hade jag byggt ett sådant för det skall har väldigt bra siffror för rumble.
Anders
Edit: fel tillverkare |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2008/07/22 12:30:50 |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/07/22 : 17:07:23
|
Nästan perfekt! Förutom att det inte var inverterat och dessutom hade en teflon platta i botten så var det genialt att gjuta lagringen kring axeln. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/22 : 17:54:56
|
quote: genialt att gjuta lagringen kring axeln.
Nääääää..........inte genialt inte! Att öka friktionsmomentet äärrrr inte genialt. Katastrofalt är ordet, som dessutom rimmar på genialt.
Får återkomma med synpunkter senare Anders. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/22 17:56:28 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/07/22 : 18:18:47
|
Gubben: Vi förutsätter att man inte gjuter FAST axeln. Du ska nog räkna med lite lagom krympning.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/22 : 21:52:43
|
reVintage@ Jag bara tjafsar lite.Naturligtvis finns det en seriös tanke bakom konstruktionen (även om jag inte förstår den pga bristande marknadskännedom).
quote: Den översta bilden visar lagerhus från 5000 modellen
Jo Du Anders! Tänk att få "låna" den en vecka eller två, och dra ihop ett forum gäng. Men jag undrar vad orsaken var till att labb-modellen byggdes. Vilka tester som gjordes. Och vad blev resultatet av labb testena. Och vad tog man med till det kommersiella konceptet. Hade vi egna bearbetningmaskiner kunde vi göra våra egna "funktions-modeller" att mäta och testa olika grundkonceptet egenskaper. Utan krav på att behöva doktorera förstås.
Men vad är det dom "snedställda rullarna" ska tillföra för egenskap? Lyfta tallriken?
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 09:49:32
|
quote: Ta en titt på denna sidan ungefär på mitten står det lite om detta lager http://www.enjoythemusic.com/Magazine/equipment/0402/acousticsolid.htm
Sådär ja! Nu är jag lite mer påläst. Det var en givade läsning, Anders. Detta med hur man fixar minsta spel utan höga toleranskrav är som reVintage säger "genigalt". Vist är det så!
I artikeln hänvisas till materialet i axeln DIN 6325. Det är exakt samma som vår föreslagna Cylindriska Pinne. Att belägga stål och aluminium med en "coat" eller beläggning, görs här hemma i "svedala" också. Den jag själv använd går under varunamnet "Tuffram" för aluminium och "Nedox" för stål (ideen snodd från BMW, föresten). Friktionskoefficienten ca 0.06. Toleransen lyfter dom fram som viktig. Jag tror att innan man sätter ner fötterna i lagervalet bör det få en hög prioritet. Vi borde kunna ha ett spel mellan 1,5 och 4 hundradelar, kanske bättre. Men noll blir det inte. Jag tror inte heller att "Mr. Wirth" har 0-spel, för då funkar inte. Men säg att han har < 1 hundradel, vist och axel / lagerhus i matchande par, "lysanade" skulle Vanheden sagt. En annan detalj som framhålls är polymerens "dämmande" egenskaper. Spegeln (axiallagret) "tvistar de lärde" om den ska vara av hårdmetall eller teflon (PTFE).
Jag har en skiss (A2) på ett "DIY optimerad" HFRP-1. En "basic variant" med axeln ner. Men jag vet inte hur jag ska distrubera den. "Brewitz" får jag ingen kontakt med, någon vänlig och kunnig själ kan väl höra av sig. Ska "skava" vidare på en "inverterad basic" också.
|
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/23 09:51:14 |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 10:01:05
|
quote:
Men vad är det dom "snedställda rullarna" ska tillföra för egenskap? Lyfta tallriken?
Nu hänger jag inte med här kan du precisera vilka du tänker på.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 11:04:12
|
Jo om man har två parallela axlar, den en a har ett hjul som ligge i inrepp. Så länge axlana är parallella skapar inte rotationen några "axiella krafter".
Men om vi snedställer hjulet tex 90 grader blir det bara axiella krafter.
Men 1-2 grader ger en liten axeiel kraft. Av vilken anledning är det önskvärt med "snedställningen"? Eller har jag fått konceptet "om bakfoten"? |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 12:26:22
|
Enligt Takeshi Teragaki som har konstruerat skivspelaren så skall lutningen av lagerhuset få axeln att ligga i mot lagret och där med undviker man att det "glappar" i lagret därmed skall man få bästa möjliga referens för tonarmen.
Det verkar som om det fungerar för många tillverkare även Bo H menar att man skall koppla ihop skivtallrik och tonarm för minsta möjliga felmarginal. Men de använder fortfarande ett konventionellt lager som inte uppfyller kraven, jag tror nog att man väljer att använda det man känner till och folk som skall köpa har kännedom om.
Det skulle vara kul om man kunde simulera Teragakis lager och ett "vanligt" lager för att se vilka för och nackdelar det är. Finns det simulerings program för lager och mekanik ?
Anders |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 14:00:27
|
quote: Finns det simulerings program för lager och mekanik ?
Jo man använder olika program och metoder beroende på i vilket stadie ett projekt är i. I den inledande "spånings-fasen" är det grundläggande fysik man simulerar. Enklas är att använda papper o penna. Datastött; MattLab och MathCad som jag själv använder.
Men när idéerna börjar ta form, vill man nog ha mer "kött på benen". MattLabb-modellen utvecklar man under "resans gång" och för mer exakta simuleringar gör man en sådan "funktions-modell" / "labb-modell" får att kunna verifiera den teoretiska modellen. ("Sigma 5000" se ut att vara en sådan). Skillnaden brukar ofta resultera i "Ff-funktioner", "Ff-faktioer". Och då undrar man vad är "Ff" för något. Inget konstigare än " fiffel-faktor, fiffel-funktion". Detta för att anpassa teorin till verkligheten. Dessutom måste vissa integrationskonstanter tas fram "experimentellt". Jag får inte glömma ProEngineer, en solidmodulerare som har en skaplig simuleringsfunktion, men dyr.
Hade jag en ritning så skulle vi helt klart testa och se vad vi skulle kunna få ut av lite "torrsim". Vanliga lagerbyggnad har jag redan kört, typ Thorens. Men vist skulle det vara kul att komma vidare. Detta med simulering är bra i inledningarbetet. Man skiljer "agnarna från vetet".
Gratis program ligger ca 10 år efter. Så man är hopplöst efter "eliten".
Men jag fattar inte vad man är ute efter. En rulle mot axeln, resulterar i ökat tryck på radiallagret, OK. Snedstälningen borde trycka axeln uppåt eller neråt beroende på rotationsriktning. Jag ser inte finessen med dessa "extra krafter", behöver få hålla i "Sigma 5000" - modellen. Jag köper Din förklaring, Anders. Men en lite mer närgången "titt" på "skapelse" skulle varra "munna", inte sant? |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/23 14:04:32 |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 15:02:40
|
quote: Men en lite mer närgången "titt" på "skapelse" skulle varra "munna", inte sant?
Du anar inte hur gärna jag hade velat titta under huven på den skivspelaren och då i synnerhet på lagret som jag tycker är ett steg framåt.
Terigaki är väldigt känd för att gå sina vägar han har även konstruerat högtalare som består av bl.a keramikplattor kostar skjortan men skall vad jag förstår låta mumma. Hans idéer anses vara både galna och geniala ett känt exempel är en skivspelare som han lär har varit inblandad i http://www.sakurasystems.com/products/koma.html.
Anders |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2678 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 16:44:54
|
Tjenare Bubbel!
Den där lagringen ser ut lite som balans fixturen man har i industrin för stt balansera slipskivor bara det att det ska stödja en vertikal tapp. Det lagret har nog en väldigt bra friktions faktor men hur är det med "lager ljud" när man har 2diskar som stöttar tappen
När vi ändå är inne på tappar så är hårdmetall bra men "snabb stål" har blankare yta. Kan vara värt att tänka på för smörjning å slitage.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 18:47:47
|
quote: Det lagret har nog en väldigt bra friktions faktor men hur är det med "lager ljud" när man har 2diskar som stöttar tappen
Ja du Imperial det undrar jag med i och med att den finns på en rätt dyr skivspelare så kanske det är bättre än man tror det kan ju vara så att rätt materialval på diskarna gör en hel del.
Vad vet jag där för skulle det vara intressant att titta på ett sådant lager som sitter i epson spelaren.
på den sidan som sigma 2000 spelaren klippte jag ut följande om lagret quote: Bearing structure is tilted 1.5 degrees spindles have two disk-like structure to lean on, and always bearing clearance of 0 to be working. This makes the film even prevent the thickness of GATA. Spindle hard chrome-plated steel, SKS is a quiet, with the precision polishing the disk contact with less than 1 mm in width as much as possible reducing the contact area. In addition, the hardness of the disk only to drop it and use as the spindle surface SN transcription is to improve the ratio. At the bottom of the spindle structure point of the ball very hard and has a minimum of friction, and turn the tables by the wave modulation is not designed to be transmitted by.
Här är en länk till 2000 modellen http://www.audio-heritage.jp/SEIKO_EPSON/player/sigma2000.html
översätt sidan här http://translate.google.com/translate_t
Här är länk till 5000 modellen http://vantageaudio.com/info/sigma.htm
Anders |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 19:59:36
|
Ja....ja...ja....att det ska ta så lång tid att fatta. Men sådan är jag.
Dom använder inte "glidlager" utan "rullningslager". Och då har vi ett initialt glapp, även om det är litet. Glidlager "fyller ut" glappet med oljan vilket inte rullninglager gör på samma sätt. Och då behöver vi lite extra kraft radiellt och axiellt, självklart, "elementärt Mr Holmes" .
Nu när jag äntligen fattat, vill Ni att vi ska titta på en HFRP-1 variant med rullningslager?
Kolla bara!http://www.spekuma.se/produkter/minlager.htm |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/23 21:03:14 |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 21:44:45
|
quote: Nu när jag äntligen fattat, vill Ni att vi ska titta på en HFRP-1 variant med rullningslager?
Varför inte Herr Teragaki har konstruerat det för mellanhjul så det kan ju vara ett alternativ. Kan man inte göra två alternativ ett med rullager vs teflonlagrat, det bästa är väl att använda nållager det bör rimligen ha en lägre rullmotstånd men om det är tystare får du svara på.
Anders |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 21:55:25
|
Jo det är så här att Sigma 2000 är den första skivspelaren i serien och 5000 är den sista tittar man på bilderna jag har bifogat ser man att det har skett en utveckling. Det verkar som att diskarna på 5000 modellen sitter fixerade på en gemensam axel.
Anders |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 22:41:04
|
Imperial@
quote: När vi ändå är inne på tappar så är hårdmetall bra men "snabb stål" har blankare yta. Kan vara värt att tänka på för smörjning å slitage.
Det kan nog vara korrekt. Men var får vi tag på hårdmetall och snabbstål på rundstång? Och diameter 8 eller 10 h7 med yta < Ra 0,2 ?
Anders@
Först ska jag kolla om det går att ladda upp "skisserna". Inte helt problemfritt. Sen ska jag göra den inverterade "Basis varianten". Jag behöver "köra" 2D caden lit mera och hitta metodiken. Sen tar vi tag i kulager alternativet. Även om vi inte förstår allt till fullo. Handlar det om att alltid se till att "spänna in" transmissionen så att glappen reduceras till 0. Vi kan inte "ta gift på" att den vita snedställda rullen sitter där för att "fejka","simulera" drivmekanismen eller något annat utanför upplagringen av skivtallriken. |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/23 22:56:57 |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 23:44:04
|
Jag kommer att försöka att förstora bilden så gott det går så att vi kan ta en närmare titt.
Anders |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/24 : 09:02:53
|
quote: Jag kommer att försöka att förstora bilden så gott det går så att vi kan ta en närmare titt.
Jag ska ärligt säga Dig Anders, att om dom lagt ner 6 man-månader på ett "labb-jobb" kommer dom inte att "lägga ut det på webben". Däremot ett sk "puv". Vad är ett puv nu då? Prov Utan Värde", det görs en hel del sådan också. Men materialet brukar man spara och ta fram vi besök och fotografering. Detta är mer regel än undantag. Japaner är "snea i ögonen, o gula, o äter ris, men dom är inte korade förde" citat från labbet. Men kolla måste man, annars är det som att begå "tjänstefel". Allt material vi kommer över på webben bör/skall analyseras seriöst. |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/07/24 : 10:05:37
|
Jag håller med men skivspelaren säljs inte numera har jag fått reda på och då kanske ser man mellan fingrarna. även om det inte är den slutgiltiga lösningen för disklager som de gjorde så kan vi spåna vidare och eventuellt hamna nära deras lösning för dumma är vi inte, kan japsen kan vi. quote: annars är det som att begå "tjänstefel".
Ibland har man sett en bild efter ett tag har man sett andra olika bilder på samma förmål och har man huvudet med sig kan man oftast komma på hur det har gått tillväga för att tillverka den prylen.
Anders |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/24 : 10:10:17
|
Första utkastet på DIY-optimerad HFRP-1.
Texten är problemet, jag gan säkert lösa det på via vanlig mail och i emf format.
Går det att läsa?
Ritnings huvud.
|
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/07/24 : 10:34:48
|
Här kommer en lite större bild men original bilden är rätt risig så det blir en del pixeleringar men man ser lite bättre hur det är gjort.
Anders |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/24 : 10:45:33
|
quote: Ibland har man sett en bild efter ett tag har man sett andra olika bilder på samma förmål och har man huvudet med sig kan man oftast komma på hur det har gått tillväga för att tillverka den prylen.
Jo jag berätt "stårys" om hur det funkar "kollegor emellan". Själv har jag "gått vilse" på åtskilliga företag. Den "snitslade banan" är att tillrätta lagt. Men hamnar man lite vid sida av (vilse), är det lättare att fånga upp information. Fottgrafering är en viktig del. Men vad som finns inuti "grejerna" är lite värre. Innan man börjar ett projekt gör man en "förstudie". Och ofta köper man helt enkelt in konkurent-maskiner. Mäterupp dom, skuvar ner dom och dokumenterar.
Men på hobbynivå tar vi för oss av det som finns, och tänker till lite extra. Man kommer en bra bit på det också, vill jag lova. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/24 : 11:13:49
|
Jag har lite svårt att hinna med med återkommer med kommentarer till Din "kanonfina" bild.
|
|
|
Topic |
|