HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY skivspelare kanske?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 59

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/07/20 :  21:22:15  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Mest för att vi inte ska stå med skägget i brevlådan i ett senare stadie.....

Det skall inte behövas, jag är redan färdig med hela bygget i skallen men det kommer säkert vara en del ändringar innan vi är där.

Hjärtat dvs lagret är viktigast i hela anrättningen lämpligast är väl att börja där.

Angående lager så tycker jag att vi skall sikta in oss på någon form av komposit lager alternativ ett teflon lager jag har funderat och tittat runt på nätet för jag misstänker att det finns en del att vinna där för att få ett tyst lager.

En sida jag har kollat många gånger angående komposit lager är http://www.igus.com/iglide.asp jag har en känsla att det är bra grejor det kan värt att prova.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/07/20 :  21:32:15  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
jag är redan färdig med hela bygget i skallen

Delge dina tankar .

Jag har godkänt det här som ett hififorum.nu-projekt, så därför kör vi inga egna race här i tråden, utan det är öppna spjäll som gäller..........

Alla inputar välkomnas med stort behag, och inte några ideer eller funderingar är överflödiga.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/07/20 :  21:37:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Delge dina tankar .

Bara om du kan titta in .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/07/20 :  21:43:05  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Bara om du kan titta in

Hade jag inte känt dig Bubbel, så hade du fått en cd-spelare........

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/07/20 :  23:20:18  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Tack så mycket!

Anders

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2678 Posts

Posted - 2008/07/20 :  23:41:31  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Oj!

Här händer det saker när man är utan dator några dagar.

Finns det något bra sätt att mäta lagerljud

I sådana fall kan man ju knåpa ihop några olika lager och prova.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/07/21 :  10:46:01  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Stetoskop ? Vi som leker doktor har ju ett i hyllan

Ett riktigt tyst lager var Grubstad/Axelssons nållager i teflon, man hann koka en kopp kaffe och dricka upp den innan den stannade.
Problemet är luftlagringen och precision av tallrik men tyst är det.
Well Tempereds lösning är i mitt tycke mycket elegant men det faller på att man använder Siliconolja, finns det inget annat som fungerar ?!

Jag tror man måste se lager och smörjning som en helhet

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/07/21 :  12:00:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Finns det något bra sätt att mäta lagerljud

Om jag inte minns fel så använde man förr en graverad skiva och mätte via pickupen vilken frekvens det blev men det borde gå att göra med modernare grejor idag.

Stetoskop är riktigt bra lägg till ett par unga öron som inte är förstörda det kan vara ett mycket bra att få fram ett tyst lager.

Jag gillar också Well Tempereds lösning enkelt och fungerande. Jag tror att det finns annan smörja att tillgå än silikon vanlig olja bromsar på plastlager så det blir nog något syntetiskt som får användas.

Lämplig test metod är väl att ta ett lager från en skivspelare typ LP12, VPI, Brinkmann utgå från det lager som väljs och ha det som referens.

Anders

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/21 :  13:47:41  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49338

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/21 :  18:50:02  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Nu har jag läst tråden,reVintage! Och kan tillägga att det "snurrar i skallen".

En bra länk fick jag med mig med DIY-material som inte får falla i glömska.
http://ironbill.se/

Bo H har gjort något vi förmodligen inte kan komma i närheten av. Bygga "labb-modeller" att labba och mäta på. Så det är värt att lägga lite extra vikt när han talar av "erfarenhet".

Han säger på ett ställe att han var på en DIY-mässa och såg en massa "vilda och galna idéer". Det vore himla kul om vi kunde bygga och genomföra ett projekt som "vinner hans respekt" i stället.

Om vi tar upp HFLS-1:ans ledstjärna - enkelhet för att göra projektet publikt och höga prestanda i förhållande till materialkostnaden.
Lägg till Anders och Zix tanke om "hög DIY flexibilitet", tror i alla fall jag att vi har ett "vinnande DIY-koncept".

Jag har under flera år letat efter en "2D-CAD" som håller lite "proffs-klass" utan resultat.
I söndagskväll fick jag veta att Simens släppt sin 2D-cad som free-ware.
Nu har jag registrerat en licens för privat bruk och håller på att lära mig det. Det jag räknar med är att kunna bistå med dokumentation i form av ritningar och skisser fram över. Det kan bli proffsigt med form o lägen, ytjämnheter o toleranser mm.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/21 18:50:59
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/21 :  19:22:54  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Bosse har några liknande trådar på sweetspotforum. Läs dem, det kan ge fler idéer. Innan jag hoppade av det forumet minns jag att jag totalt nonchalerades för min idé med två lika stora tallrikar varav den första, aningen snedställd, drevs motsols med mellanhjul och den andra drevs av den första med en korslagd rem. Så här såg mitt inlägg ut:

"Ännu ett skämt på svänghjulstemat:

Knasig idé som dök upp där jag inbillar mig att de motsatta riktningarna är något bra.

För experiment tror jag att en Lenco L75 kan modifieras med spegelvänd motor/mellanhjuls-montering.

Om man vill remdriva svänghjulet så borde det väl funka med en uppochnervänd standardmotor."

Men det kanske är helstolligt!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/07/21 20:15:58
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/21 :  19:37:12  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Ja då försåtr jag varför det "snurrar i skallen" på Gubben. Men man får var försikitg.

Det kom in en kille på mitt jobb som hade en ide om "gjutjärnsaluminium". Alla gapskrattade.
Men vad han menade var att han hade lyckats "koka järnet poröst". Och det var ju nått annat än "gjutjärnsaluminium".

quote:
Innan jag hoppade av det forumet minns jag att jag totalt nonchalerades för min idé med två lika stora tallrikar varav den första, aningen snedställd, drevs motsols med mellanhjul och den andra drevs av den första med en korslagd rem.

Jag ser inte det helt klart framför mig. Men det gäller för all maskinbyggnad att omvandla energi den kortaste vägen dvs största möjliga verkningsgrad.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/21 19:44:09
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2678 Posts

Posted - 2008/07/21 :  19:44:48  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Det verkar vara en kul ide.
Den är nog lite väl vågad för dom inbitna rävarna

Om du kör 2 lika skivor så kan du även få eko

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/21 :  19:47:22  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Svänghjul verkar vara det som gäller och mellanhjul verkar också vara på modet.

Den av mig föreslagna drivningen är ju faktiskt en TD124 med "svänghjuls-mellanhjul". Men den kanske är för extrem.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/07/21 :  19:57:05  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Den av mig föreslagna drivningen är ju faktiskt en TD124 med "svänghjuls-mellanhjul". Men den kanske är för extrem.

Jag tror faktiskt på den ideen, ju mer massa som snurrar, desto stabilare hastighet, om det sedan är uppdelat på ett stort svänghjul eller själva tallriken borde ju inte ha någon större betydelse.

Men då krävs det två bra lager...........

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/07/21 :  21:00:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Han säger på ett ställe att han var på en DIY-mässa och såg en massa "vilda och galna idéer". Det vore himla kul om vi kunde bygga och genomföra ett projekt som "vinner hans respekt" i stället.

Jag har träffat Bo H flera gånger på diy-träffarna vi har haft jag vet att han gillar hela diy biten med alla DIYare för att vi vågar ta ut svängarna rejält men att han sedan kan ta bästa idéerna med sig hem och prova är en annan sak. Se det hela som en positivt uttalande.

"vinner hans respekt" är väl att ta i enligt honom finns det inget bättre än hans kreationer . Skall man sedan bygga något som får någon form av respekt är väl lite att ta i då får man ta i så man spyr om man vill göra det, nä vi gör detta för vår skull och skulle någon gilla det så är det kul.

Anders

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/07/21 :  21:03:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag är också inne på att göra en mellanhjuls variant hur själva lösningen av drivningen är lite diffus men det beror helt på lagerlösning och tallrik, men en del i taget så är vi där snart.

Anders

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/21 :  21:11:52  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Bubbel, det är nog snarare så att du skulle ta en titt på Bosses prylar istället. Där kan du hitta en del go´bitar på skivspelarområdet att att lära av.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/07/21 :  21:30:41  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Hmm, vad är det i Bosses spelare som är speciellt ? den är ju yxig så det förslår, finish på både det ena och andra lämnar övrigt att önska... Det är en bra spelare som är yxigt gjord, att säljas till ett bra pris.
Hur pass bra tror ni svänghjulets lager behöver vara ? Hade en galen ide att ta en Revox A77 motor som drivning, mycket svänghjul i en sån !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/07/21 :  21:31:32  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Bubbel, det är nog snarare så att du skulle ta en titt på Bosses prylar istället. Där kan du hitta en del go#180;bitar på skivspelarområdet att att lära av

Håller med , men nu ska vi försöka göra något annat ....

Bosses teorier/erfarenheter skall alltid tas i beaktande.

reVintage, kan du utveckla lite mer angående mellanhjulsprincipen.

Visserligen är lagerdiskussionen inte avslutad, men jag känner att det hänger i hop.

Har själv kört med Thorens-verk, men jämfört med Lenco 78:an så är det ingen tvekan, Thorenen är vekare....

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/07/21 :  21:41:13  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Det lät som jag inte gillade Bosses spelare men det gör jag, en enkel konstruktion funkar ofta bäst. SKulle tro att det blir svårt med en mellanhjulsspelare, många massor som ska stämma med varandra utan att hamna i resonans eller annat otrevligt. Röstar för svänghjul...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/07/21 :  21:48:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Bubbel, det är nog snarare så att du skulle ta en titt på Bosses prylar istället. Där kan du hitta en del go#180;bitar på skivspelarområdet att att lära av.

Det behövs inte jag och Bosse har haft en hel del diskussioner om skivspelare och givetvis så har vi olika syn på hur detaljer skall lösas. För den skull är varken Bo's eller min åsikt den enda som gäller.

quote:
Hmm, vad är det i Bosses spelare som är speciellt ?

Håller med time här det är inte mycket på den spelaren som vi inte hade klarat av att göra.

Chassi i finbetong för det är ett bra material det dämpar resonanser. Motor som är så standard det kan vara lager + axeln är inverterat. Bo har varit fockuserad på att få en så tyst skivspelare som möjligt och att tonarm och tallrik fixerad så att de samspelar. That's it.

Men det är mycket bra att man ser vad andra har gjort och att man försöker att förstå vilka tankar som ligger bakom det kan man lära sig mycket av.

Nä nu får det vara mer lager snack.

Anders

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/21 :  23:31:11  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Nä nu får det vara mer lager snack.

Ett litet sidospår skadar inte.

Men om axeln är en "cylindrisk pinne" härdad och slipad h6, är inte det en bra variant att kolla priset på komposit atl teflon. Anders var inne på komposit/teflon tanken och lite initial-smörjning skulle säkert göra "susen". Flerskiktslager har också ett ytskikt av teflon. Är det inte bara en fråga om pris?
PA (polyamid) funkar nog också, och är den enklaste och billigaste av polymererna, men behöver inte vara helt fel.

Inbyggnadsmåtten är standard, längden brukar variera i tre längder, ytterdiametern är bara två olika. Så man "har ingen ko på isen" eller "skägg i brevlådan" om man önskar byta lager.
Man kanske ska sätta en "Brasklapp", alla lager finns inte i dimetioner under 20 mm.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/21 23:33:00
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/07/21 :  23:36:19  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Bimex verkar ha en massa intressanta grejor, kanske går det att plocka ihop ett helt lager, ev få dem att tillverka åt oss ? de har en fin maskinpark också

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/22 :  09:07:21  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
time@

Jo det stämmer. Fick vi "låna" deras verkstad ett antal kvällar skulle vi säkert "knåpa ihop" något riktigt fint. Bimex tillverkar press, stans och andra verktyg. Kollar man pelarna till stansverktyg är geometrin minst sagt perfekt. Men då är den minsta diametern "rundt" 25 mm. Jag vet inte det är "gångbart". Ett inverterat (axeln upp) vore det kanske en idéen. Dessutom finns fästdetaljer till axlarna, eller "pelarna" som det borde heta.

Det är bra att Du "lyfter upp" detta med Bimex, för det är mycket "information" som måste "mogna". Och det är nog inte färdigtänkt.

De som fångade min uppmärksamhet vad att dom har Cylindrisk pinne med toleransen h6. Det vanliga är en tolerans på m6. Den är tänkt som "styrstift". H7/m6 måste man "knacka" ner och är bra när man inte behöver demontera detaljerna ofta, typ kullagerhus på en stålbalk. H7/h6 är lättare att både demontera och montera men det fodras verktyg i båda fallen.

Pinnen h6 är också standard. Jag ska kolla vad som händer om jag går till en vanlig järnaffär.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
Page: of 59 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000