Author |
Topic |
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/07/16 : 12:12:00
|
Intressant läsning Tommy .
PG |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/07/16 : 15:39:31
|
quote: Jag vill inte "såga" Era trekantiga lager.
Så upplevde jag det inte, problemet är att göra ett lager som alla kan tillverka med enkla medel. Skall man tillverka ett lagerhus för sintrade lager så behöver man maskiner för att gå iland med detta och det är inte alla förunnat att ha tillgång till sådana.
Jag kände igen en hel del av det du har skrivit och det var en bra repetition av lager teori. Sen är det bra med konstruktiv kritik också det är det som gör att det går framåt.
quote: Metall mot smord trä 0,07 - 0,02
Finns en del problem att möta men inget som går att lösa. Det största problemet är dock luftfuktigheten som kan ställa till det men det finns träslag som är direkt lämpliga för detta men dyra.
Jag känner till en kronograf för sjöfart som engelsman tillverkade för brittiska flottan när de navigerade efter longitud och latitud han använde pockenholtz till klockans lager.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/17 : 10:11:09
|
Anders@
quote: Så upplevde jag det inte, problemet är att göra ett lager som alla kan tillverka med enkla medel.
Jag är helt med och delar Din uppfattning. Det är detta som är tjusningen med DIY.
Tanken med listan på koefficienterna var att ge en känsla för vad som är hög/låg alt bra/dålig friktion. Få lite relation till "dom fyra faserna". Inte föreslå möjliga lagermaterial. Det fanns både gummi och plaster ( med såpa som smörjmedel, kunde det bli hur kul som helst ).
Om vi ska knyta ihop detta med lagerteori kan man säga att:
1. Alla glidlager kan man relatera till dessa fyra faser. Detta kanonbra när vi sinnsemallan talar "glidlager-funktion". Man vet direkt var i lager-funktionen man är.
2. Det viktiga är att inse tre samspelande faktorer: Ytans finhet, lagerspelets storlek, smörjmedlets viskositet. Bland inte in något annat.
I vår grammofoner har vi självsmörjande lager. Och vi kommer inte in i "fas 4" fullt ut. Då kan vi jobba mer med ytor och spel. Smörjmedel kommer i "matchen" först i "fas 3". Ett slitet lager kan tex "räddas" genom att ändra smörjmedel.
Det jag grunnat på är att det måste finnas delar till tex bilmotorer, mopeder, symaskiner, tvättmaskiner m.fl. som skulle gå att använda som "lagerhus och axel". Kompl härdat slipat för ca 300:-till 500:- kr.
Om inte tror jag man måste sätta sig mer och tänka till lite extra. Det finns axlar på metervara slipade h8, Kromade finns också, minsta dimensionerna vet jag inte. Vanliga självsmörjande lager finns också. Väjler man en lägprestanda variant bör man komm undan billigt (lågprestanda avser inte friktionskoeff. utan bärighet och temp). Brotchar H8 fanns att köpa över disk förr i alla fal.
Slutligen finns det någon forumist som har goda relationer till ett företag som säljer "industriförnödenheter"?
Nä jag ska inte lägga mig i Era DIY projekt för mycket. Men vist är det kul att se killar "guld i nyporna trolla fram" det en mästerverket efter det andra!
Edit: Utryckte mig lite difust och luddigt. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/17 12:06:45 |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2008/07/17 : 11:28:11
|
Lägger du dig i det så blir det ju ditt projekt också! Det är väl bra? Det är ju så forumet ska funka, ju fler kockar desto bättre soppa. På tal om lager från andra maskiner - såg du hänvisningen till altmanns motorcykellager i början av tråden? http://www.altmann.haan.de/turntable/ Han har använt Harley-Davidson-reservdelar |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/07/17 : 12:06:55
|
Hej zix!
Jag har funderat på att bygga en skivspelare - speciellt eftersom min nuvarande visat lite ålderstecken... Ett inverterat lager är väldigt fint i teorin. Men jag känner att det troligtvis blir alldeles för mycket arbete och att det blir för dyrt. Vi har inte de stora företagens resurser för utveckling, så därför är det möjligt att det inte heller blir det bästa resultatet. Är jag pessimistisk? Kanske. Jag vet inte.
Altmanns Harley-Davidson-lager däremot känns väldigt lockande. Precisionsdelar, hög kvalitet. Trots det låga priset. Jag vill hänvisa till min upptäckt, som jag kanske postade i fel tråd - att du hittar ventilen och ventilstyrningen för en mycket låg penning på Ebay. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69096
"För att praktikalitet ibland får gå före perfektionism"
Mvh Andreas |
Är stationerad i Uppsala. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/07/17 : 12:49:05
|
Jag har även tittat på Altmann's lager idé för ett par år sedan visst är det en jäkligt god idé han har fått. Det enda jag har i mot är sättet han har fäst lagret mot tallriken det krävs en hel del tålamod innan det blir centrerat misstänker att en hel del ge upp innan det blir bra. Men om man vände på steken och använde det som inverterat istället då kan man komma undan med en massa besvär sen får man nog ändå balansera tallriken för att få bort det värsta av obalansen.
Jag gillar crossover när det gäller delar, det finns så mycket man kan använda till annat som inte är gjort för det ändamålet i från början.
Om teflon:
Jag har läst en del om smörjmedel här och var på nätet det verkar som om de flesta föredrar silikonolja med låg viskositet men silikon har en del knäppa egenskaper som att det kan krypa iväg och ställa till det på skivor och kontakter.
Oljor och Fett:
Sedan har jag en del erfarenhet av smörjor av olika sorter från tiden när jag cyklade mycket och terroriserade de olika tillverkarna för att få reda på vad som var bra att använda.
Oljor och fetter kan man dela in i två grupper torra och våta och har helt olika användnings områden jag kan med största säkerhet gissa på att vi skall använda ett torrt så att vi slipper att få damm in i lagerytan.
Men det beror helt enkelt vilken väg vi tar samt vilken smörja vi väljer.
quote: Lägger du dig i det så blir det ju ditt projekt också! Det är väl bra?
Kunde inte sagt det bättre själv .
Anders
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/07/17 : 14:21:48
|
Anders! Håller helt med dig om att använda Altmans idé men att invertera det. Problemet blir dock att hålla kvar smörjmedlet. Kanske man skulle kunna använda Shimanos gröngula DA fett. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/07/17 : 14:56:20
|
quote: Problemet blir dock att hålla kvar smörjmedlet.
Jag skulle tro att man skulle kunna kan använda packboxen som sitter ventilstyrningen. För den oinvigde används en packbox en tätning för att inte motorns olja skall försvinna ut genom ventilsystemet, bilar som ryker blått har oftast problem med denna tätning.
quote: Kanske man skulle kunna använda Shimanos gröngula DA fett .
Det var ett bra tag sedan jag hade det fettet i min ägo shimano har gjort en hel del bra smörjor som har varit användbara till det mesta. Ett av mina favorit oljor är Hypospitt som jag gärna smörjer min skivspelares lager med.
Shimano har ett fett som är rött tyvärr har jag glömt namnet på men det har en grym förmåga att klibba sig fast och sitta kvar länge, jag får försöka få tag i lite för en test.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2678 Posts |
Posted - 2008/07/17 : 17:45:26
|
Hylsfett som andvänds i propellerhylsor på fartyg skulle kunna andvändas till ett inverterat lager. Det "rinner" inte ur hylsan(lagret) om det inte blir varmt.
När man skall Brotcha (riva) ett lager. Tänk på att många rivare är lite koniska i början.
Som lager-tapp Föreslår jag en standard stans gjord i "snabb stål". Dom har spegelblank yta och är väldigt hårda.
Gubben i Kalmar:Där fick du ut mina tankar i ord "respekt" |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/17 : 21:12:25
|
quote: Lägger du dig i det så blir det ju ditt projekt också! Det är väl bra?
Ja tack! Vist hänger jag på!
Först ska jag säga att jag kollat upp Tibnor AB. Dom har allt man kan önska sig i metall-väg. Problemet är bara att återförsäljare ökar priset tre gånger typ Clas Ohlson. Järnaffärer kan förväntas ta mer. Brotchar under 200:- om vi talar runt 12 mm. Större diametrar ökar priset lite för mycket. I morgon ska jag se om det går att ta sig in bakom diskan på Mekonomen här i Kalmar. Och leta OEM delar. Försöka måste man.
Vi diskuterade smörj-system. Vi har två lager med helt olika förutsättningar (som jag förstår det). (Jag referera till min Thorens för jag har räknat igenom den.) Talriken vägen 3 kg och står på en yta med en diameter på 0.1 mm. Bara att stå still blir det ett yttryck på ca 3800 N/mm2. periferihastigheten vid 33 rpm är 0.17 mm/sek. I radiallagret ligger yttrycket mycket under 0.01 N/mm2 Periferihastigheten 17.3 mm/sek. Det är stora skillnader på proportionerna. Om man ska ha ett optimalt smörjsystem, ska man nog om möjligt konstruera för separata smörmedel. Eller jämna ut skilnaderna mellan lagren. quote: Jag har läst en del om smörjmedel här och var på nätet det verkar som om de flesta föredrar silikonolja med låg viskositet men silikon har en del knäppa egenskaper som att det kan krypa iväg och ställa till det på skivor och kontakter.
Radiallagret vill ha låg viskositet. Det bästa vore om dom stod i oljan. Då vore det bara för axeln att försöka "trycka" in den så snabt som möjligt. Men jag ryser när jag hör "silikonolja". Axeallagret har bett å få fett med hög vidhäftningsförmåga och hög bärighet. I folkmun kallat "super-klet". (nästa gång jag renoverar mina Thorenslager ska det vara grafit som smörjer axiallagret. Idag är det ett extremt kullagerfett.) Men å andra sidan behöver man inte göra en "Thorens-kopia". När vi "kommer till skott" ska läget analyseras på nytt.
Ni måste visa mig "Altmann's lager idé". Jag hittar den inte på webben. Eller är det "Altmanns Harley-Davidson-lager" Ni menar. Den var go den! Nu vet jag vad man använder en HD till. Bygger om den till en grammofon, skälvklart!
Tack för den Andreas! Billigt också. Ett i mina ögon klart godkänt spår. Men vi behöver 4 till 9 stycken till att lägga under "luppen".
Imperial@ Ja brotchar är bra, men kräver lite vana. Annars förstör man bara material och verktyg. Vi ser det som ett uppslag att diskutera kring. Dom var inte gratis heller. 200:- för en 12 mm:s och sen skena priset iväg mot tusenlappen. Justerbara brotchar tar jag inte ens med, "mega-peng"!
Det har Du rätt i "stansar". Jag ska kolla upp vad som kan finna på "verktygssidan". Verktygsmakare tänker i stand-termer. Så sant. Det borde finnas både axlar o lager till dyna o stans!
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/07/17 : 21:46:49
|
Gubben, måste tacka för att du delar med dig av dina kunskaper angående lager .
Men jag måste ställa en fråga, vad är vi ute efter, är det ett lager som håller samma prestanda i hundra år, eller är det ett lager som har så låg friktionkofficent att det snurrar en vecka efter att man fått upp rätt hastighet på tallriken utan att tillföra mera energi?
Oj, det var två frågor ...
Jag tror, obs TROR, att det går att kompensera mindre bra friktion med en motor som är lite overkill.
Långtidshållbarheten är nog inget som vi ska satsa på, läste om en snubbe som räknat på ett Thorenslager, skötte man bara lagret med oljerekonditionering var tusende timme, så håller det i 115 år.
Nä, vad jag tror vi ska satsa på är ett TYST lager, det är det som vi har mest att vinna på. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/17 : 22:29:34
|
PG Jeppsson@
Jag vet inet var ribban ligger. TROR att var och en sätter den lite efter behag. Att överarbeta upplagringen med hjälp av en HD-ventil tror inte på. Men om man har två, tre valmöjligheter ska men givet vis ta den bästa och då är det bra med lite "på fötterna".
Men om vi säger "vi ska ha ett tyst lager" och menar -70dB har vi lite o bita i. Men säg -45 dB är nog rimligt utan att vara expert. HD-varianten är läcker och duger säkert ät oss också. Vi får se vad grabbarn hitta på. Spännande ska det bli. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/07/17 : 22:54:22
|
quote: HD-varianten är läcker och duger säkert ät oss också. Vi får se vad grabbarn hitta på. Spännande ska det bli.
Håller med .
Du väckte en massa tankar bara, och det var väl det som var meningen.... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/07/18 : 12:21:59
|
quote: Nä, vad jag tror vi ska satsa på är ett TYST lager, det är det som vi har mest att vinna på.
Jag håller med PG att det bör vi tänka på för är vi i gång med att bygga ett lager så bör (läses: skall) det vara tyst helst -60dB eller bättre annars ser jag ingen idé med det hela.
Varför? Jo det är så tråkigt att lyssna på Rumble som sabbar mycket information i musiken. Annars har vi bara byggt ett lager i en vanlig skivspelare från 70-talet.
Nu kanske det låter pretentiöst men det tycker jag inte dels så finns kunskap och material för att göra en sådan sak så varför inte sikta på stjärnorna och nå toppen på Mount Everest .
quote: Jag har alltid förordat "breda vyer, och stabila referenspunker". Problemet är att DIY-gänget är "ruggigt kreativa".
Det är så men sedan har vi inga ekonomiska aspekter heller att tänka på och en ekonom som räknar ören för att det skall bli vinst. Att vi sedan är kreativa är nog bara för att man tänker en hel del utanför lådan dels beroende på att man inte har fastnat i ett tradionellt problemlösning. Nya idéer väntar man oftast på att någon annan gör så slipper man ha dyra utvecklinskostnader.
Missförstå mig inte för jag har varit i en sådan bransch (mekanisk inustri) och lärt mig att så gör man inte utan man väntar vilket är helt obegripligt, utveckling för mig kommer bara om man vågar och vill.
Anders
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/07/18 : 13:44:59
|
Intressant liv och kreativitet som kom in i tråden!
Jag har bara några frågor: Är skillnaden mellan Altmanns lager och en inverterad klon stor? Vinner man mycket av att invertera det? Ventilen är inte gjord för att snurras, så skulle en ev packning öka friktionen? Altmann skriver på sin sida: "Note: This type of platter bearing is designed to be lubricated with HD-50 grade engine oil!" Jag vet inte varför det ska vara just den här oljan. Han kanske bara plankar Harleys rekomendationer? Men jag förmodar att arbetsförhållandena för en het motor, och en stillsam (?) skivspelare är olika.
Gubben: Intressant linje du för! Nu när du vet lite vilka prylar som du kan bolla med, har du en tanke kring hur arbetet kan gå? En skiss?
Jag har svårt att välja: Ska jag bara köra på Altmanns beprövade recept, eller ska jag vänta, och följa den här tråden för att se vart vi hamnar?
Men ni gör ett bra jobb grabbar!
Mvh Andreas |
Är stationerad i Uppsala. |
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2008/07/18 : 14:14:32
|
Klurar på en ide som skrotar lager för horisontala krafter helt... Inget lager måste ju vara ett tyst lager.. |
Hihi. :)
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/07/18 : 16:05:21
|
Ang. inverterat kontra icke inverterat lager så måste man ha tallrikens tyngdpunkt i åtanke. Med inverterat får man en unipivot. Rent hypotetiskt behövs knappt lagerhylsan om man har en rem som ligger an symmetriskt på tre ställen runt periferin.
Minns en annan variant i l´Audiophile på 80-talet där tallriken centrerades på detta sätt men flöt i kvicksilver istället för lagring!
Kanske en trätallrik som flyter i ett vattenbad? |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/07/18 16:28:09 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/18 : 19:59:38
|
PG@ Anders@ Tysta lager och friktion hänger devis ihop. Om vi bortser från att lagret skär, så uppkommer vibrationer och självsvängningar pga att den olja som finns mellan axeln och lagret "bär, brister, bär, brister, bär, brister ". Då "låter själva lagret". Men drivanordningens vibrationer överförs via lagrets friktion. Om vi bara tittar på lagrets del i "rumbelet". Men sen har vi kopplingen mellan motor och tallrik. Men den kan vi ta senare.
Detta med teknikutveckling Anders, kan bara hålla med Dig. Det senaste decenniet har trenden varit att helt lägga ner utvecklings-avdelningarna, och ny teknink köps in. Vill man komma åt en patenterad värmebehandlings-metod köper man helt enkelt hela företaget.
Andreas@
Du ställer knepiga frågor. Man kan inte besvara dom utan det blir ett föredrag. Inverterad eller inte? Om jag förstått dethela så handlar det om "skolor". Precis som detta med bakhjulsdrift kontra framhjulsdrift av bilar. SAAB har alltid snackat för sin "baby". Och Volvo för sin. Men sen är det så att ska jag göra en bra "vinterbil" blir driften fram. Ska det vara en bra dragbil, ska driften vara bak. Vi för väll vänta och se vad det finns för önskemål helt enkelt.
Du undrar lite hur arbetet ska genomföras? Vi får väll "spåna" lite till. Vi behöver mer "input" i form av delar och deras kostnader. Och speca olika varianter. HD:n är en. Cylindrisk pinne är två, med gäng, utan gänga. Passbult är en annan, styrningar till stansverktyg ytterligare en. Möjligheterna att bygga med dessa skiljer sig en del - och priset. Sist ska vi gå en runda till med själva lagret.
Skisser? Själv har jag bara tillgång till en "planka". Och A3 format kan jag fixa men inte större tyvärr. Autotroll och ProEngineer behärskar jag men skanar licens.
Du funderade om Du ska vänta lite? Jag tycker att Du absolut ska vänta lite och se vad vi hamnar till slut.
Nickas@ Jag är mycket nyfiken! I detta stadiet är inga ideer "dåliga" och absolut inte "dumma". Ofta öppnar "vansinniga ideer" en dörr till ett nytänkande. Det säger jag av erfarenhet.
reVintage@ Att vätskans viskositet ska vara det som ger friktionskoefficient det är helt klart. Jag skulle vilja "labba" med just denna pricip. Fast inte hela tallriken. Det borde räcka med att ha vättskan mellan lagret och axeln. Men sen kan man utforma det på olika sätt naturligtvis.
Kola igenom länkarna så är Ni bussiga och hör av Er. Är det något Ni inte förstår typ "m6" resp "H7" eller annat i texten, ge mig en "vink" så ska jag förklara. Det är en hel del "fikonspråk" de begriper jag. Fundera lite på hur axlarna skulle kunna byggas in. Viklet som skulle passa ett DIY-koncept. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/18 21:44:08 |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 01:04:03
|
Ojojoj, här finns att bita i! Tackar för en massa input, Gubben!
Innan jag dyker ner i de där länkarna då - som jag tror att jag har tidigare sagt: jag tycker att det vore kul om vi kan få ett lager som inte måste sitta i en tjock skivtallrik.
Om vi delar upp filosofierna för konstruktion av en skivspelare/transport så är det i grova drag två skolor. Den ena är stor massa i skivtallrik/liten motor. Typ Platine Verdier. Oftast med remdrift. Den andra är tvärtom, kraftig motor/lätt tallrik. Oftast med mellanhjul eller "direktdrift". Typ gamla EMT m.fl. Om lagret som vi skapar kan vara tillräckligt "lågprofiligt", och kan klara sidobelastning från ett mellanhjul, så får vi möjlighet att bygga skivspelaren på vilket av sätten vi vill. Det ger oss stor frihet i skivspelardesignen. Det här är en av grundidéerna i HFRP för mig (HiFiForum Record Player, wow, plötsligt fick den en förkortning!). Möjligtvis är det ett steg för långt fram, och kanske är det också ett omöjligt krav att tillfredsställa för ett skivspelarlager? Men som jag ser det skulle detta vara en redigt nyskapande del av designen. Ungefär som John Broskies "Aikido" (en DIY-konstruktion som INTE dikterar exakt vilka rör som ska användas, utan istället gör det möjligt att själv kombinera på olika sätt) så skulle vårt lager bli den mångsidiga DIY-skivspelarens hjärta. Jag tror att den där mångsidigheten och möjligheten att bygga ut åt olika håll ligger bra i tiden för DIY-audio, och hoppas att just skivspelaren är en komponent där det skulle gå bra att designa in mångsidighet från början. På det sättet blir lagret själva "knuten".
Så - lite väl pratigt nu igen. Men då kanske det blir tydligare vilket fokus jag har. Ett lätt-tillverkat (prefab-delar är ju jättebra om det går att utnyttja!), relativt lågprofiligt, och tyst lager, som också går att använda med lite sidobelastning. Så!
Naturligtvis är jag villig att släppa den här idén om det bara är att köra in projektet i ett hörn. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2008/07/19 01:42:45 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 09:43:30
|
Bra zix att du tar upp projektets grundtanke att lagret skall vara flexibelt för olika ändamål. Känner att det har gått lite fort men det är samtidigt bra men vi bör nog lägga lite mer tankeverksamhet bakom varje detalj vilka fördelar och nackdelar det finns innan vi går vidare till nästa.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 10:48:54
|
Ursäkata Anreas och Anders, jag missade ett helt "gäng" med frågor och synpunkter. quote: Ventilen är inte gjord för att snurras, så skulle en ev packning öka friktionen? Altmann skriver på sin sida: "Note: This type of platter bearing is designed to be lubricated with HD-50 grade engine oil!" Jag vet inte varför det ska vara just den här oljan. Han kanske bara plankar Harleys rekomendationer? Men jag förmodar att arbetsförhållandena för en het motor, och en stillsam (?) skivspelare är olika.
Jag har inte tillräckligt med uppgifter om HD-ventilen lager. Material - lagerspel är ett måste för att kunna svara mer exakt på dina frågor. Det enklaste fallet är att den handlar om ett självsmörjande lager. Då är det bara att "klämma dit det" och köra. Men om det är en lagermetall avsedd för trycksmörjning via oljepump, bör vi nog tänka till lite extra. Förmodligen en kommer Anders cykel fetter bra till pass (det är tillåtet att dra på munnen). Vad sägs om "lithium - vit"? Vi skjuter problemet framför oss och återkommer när det dags att välja smörjsystem och smörjmedel. Packning är det minsta problemet som jag förstår det. Den sliter vi ut!
quote: Jag håller med PG att det bör vi tänka på för är vi i gång med att bygga ett lager så bör (läses: skall) det vara tyst helst -60dB eller bättre annars ser jag ingen idé med det hela.
Varför? Jo det är så tråkigt att lyssna på Rumble som sabbar mycket information i musiken. Annars har vi bara byggt ett lager i en vanlig skivspelare från 70-talet.
Då har vi satt ribban till Rumble < 60 dB. Personligen tycker jag Anders resonemang skänns helt rätt. Och om vi kan få en lagerbyggnad, härdad slipad och en passning på ca 5 hundradelar för 300:- til 400:- spänn, är det väll inte att betrakat som "overklill" eller "skjuta över målet".
******
Vi väntar in dom andras synpunkter innan vi går vidare. Vi måste komma överens om två, tre kanske fyra "spår" att jobba vidare med.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 22:51:24
|
Hej igen!
quote: Jag tror att den där mångsidigheten och möjligheten att bygga ut åt olika håll ligger bra i tiden för DIY-audio
Då ska vi hålla den kursen, tycker jag.
Ett förslag till komponenter: Axel: 1 st. Cylindrisk pinne h6 diameter 8 mm, längd 20 till 100 mm. http://www.bimexverktyg.se/ Produkter->Fästelement-> Cylindrisk pinne h6. Radialglidlager: 2 st. Standard dimension inv 8 mm, ytv 10 mm, längd 10 alt 12 mm. Typen ej bestämd. http://www.detrading.se/Sidor/Produkt-Glidlager/glidlager.htm Kolla typ flerskikt, compound m.fl. Den billigaste blir nog god för oss. Till dessa dimensioner finns det matchande borrar, för att få skapliga presspassningar för lager och axel.
quote: jag tycker att det vore kul om vi kan få ett lager som inte måste sitta i en tjock skivtallrik.
Jag är inte riktigt med på vad Du menar med "tjock". En 8 mm axel behöver ett stöd på (i mjuka material) 8 till 12 mm. Tallriken kan vara lövtunn för de. Men vist, Du är helt fri att vända upp och ner på allt och sätta lagerna i talriken. Då kanske man hellre vill bygga tjockt.
Skulle vi hamna i den situationen att en tung tallrik och subschassi typ Linn, Thorens efterfrågas. Så kan vi köra på det också, kanske som en variant. Erfoderliga startmoment och resonans-frekvenser är inget problem alls att beräkna.
quote: Känner att det har gått lite fort
Det är på tok för fort, Anders.
Ska projektet kopplas till namnet "HiFiForum Record Player" bör vi nog stanna upp lite. Efter framgången med HFLS-1 så förpliktar det en del. Jag vet inte helle vad Forumets "Generaler" har för öskemål och förväntningar på oss. Säkert vill dom ha ett "ord i laget".
quote: Så - lite väl pratigt nu igen. Men då kanske det blir tydligare vilket fokus jag har.
Nääääää...... prata på Du. Det är det enda sättet som vi får veta vad Du tänker.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 19:30:10
|
quote: Ska projektet kopplas till namnet "HiFiForum Record Player" bör vi nog stanna upp lite. Efter framgången med HFLS-1 så förpliktar det en del. Jag vet inte helle vad Forumets "Generaler" har för öskemål och förväntningar på oss. Säkert vill dom ha ett "ord i laget".
Det blir väl bra, så det godkännes .
Vad bör vi tänka på vad det gäller tallrik och lager när de ska sammarbeta, samma sak gentimot chassit, allt ska väl hänga ihop och fungera tillsammans.
Mest för att vi inte ska stå med skägget i brevlådan i ett senare stadie..... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Topic |
|