Author |
Topic |
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 09:13:52
|
Pratade just med min gamla kappseglingskompis som sysslat med lager, han jobbade innan pensioneringen som konstruktör på AlfaLaval och innehar ett antal patent på "saker som snurrar". Han har lovat att ta en titt på min idé och komma med ev. alternativa dellösningar.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/08/01 09:24:23 |
|
|
patst577
Member
409 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 10:47:16
|
Lars:
I grunden är ditt tänkande med att du kommer upp i "steady-state" bra och rationell. Dock kräver det en perfekt balansering. Den stora frågan är hur bra plattan är balanserad och hur den oundvikliga obalansen påverkar. Med obalans får man en sidokraft. Tyvärr
/Patrik |
/Patrik
|
Edited by - patst577 on 2008/08/01 10:47:34 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 11:36:31
|
Patrik: Sidokraften kan väl sägas kompenseras av drivningen som vill "tvinga" tallriken att centreras? Om det är så, så borde naturligtvis drivningen ligga i lagringspunktens plan. Att på en prototyp flytta drivningen uppåt och nedåt är inget problem.
Vi förutsätter optimal balansering. Vad nu detta kan vara??????
Får för mig att balanseringen kan bli ett problem då tallriken saknar axel.
Ska diskutera denna fråga med en av rävarna på Granlund Tools som tillverkar en balanseringsapparat av mkt hög kvalitet.
Allt handlar om hur stora krafterna är i förhållande till varandra och det verkar inte någon ha en uppfattning om.....
Tror dock inte att man kan "räkna" fram en skivspelare. Man måste acceptera ett antal mekaniska tillkortakommanden som ibland kompenserar varandra (och ibland inte...).
Om hajfaj bara handlade om ingenjörskonst fram skulle vi för länge sedan haft den optimala "teknokrat-spelaren". Det krävs lite Voodoo också ! Handpåläggning ej att förglömma!
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/08/01 12:21:36 |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 12:08:35
|
Satt o letade lite brotschar o sprang på detta.
http://www.smindustriservice.se/prislista2005.pdf Spana in sidan 40. Styrpelare samt styrbussning. De kanske kan vara något för oss
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 12:13:13
|
Jag har en lagring till WTT liggande om någon vill titta närmare på en sådan. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/08/01 12:24:49 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 12:45:40
|
Statiskt
Dynamisk
Summan av dom båda
Jag blir så suuuur. Blev utkastad när jag nästa var klar med ett svar på Lasses frågor.
Men det viktiga var att det är variationerna mellan tre olika motoret som kan, jag säger kan busa till det lite. Det är F3 och F4 som varierar.
När vikten är spikad ska jag beräkna avvibrering, 4-8 kg:s talrik borgar för framgång. quote: Rent hypotetiskt skulle vi kunna ta bort den viskösa dämpningen eftersom den mer är att betrakta som en "option". Vad händer då med din tänkta R3?
Mena Du R3 eller R2? Tar Du bort R3 får Du får 4-8 kg tallrik på tåna, och det gör ont. Du mena nog R2. Du har en R2 hur Du än bär Dig åt. Men Du tänker säkert att R2 inte ska vara ett "glidlager", "dämpning" och det är hel OK. Bort med det. Vad utgör vår R2 då, jo skivtallrikens tyngdpunkt. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/01 13:19:08 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
|
patst577
Member
409 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 13:03:04
|
Lars: Ju större massa, desto större obalans blir det. Jag är mycket tveksam till att drivningen kan kompensera ALL vibration om den ligger i höjd med lagringspunkten. Dock kanske problemet inte är så stort att det blir ett problem. Det borde nog provas. Jag tror instinktivt att det finns en större fördel med att ha drivningen lågt för att kompensera för pendling än att (försöka) kompensera rörelsen i lagringspunkten.
Jag gillar dock iden, det är att tänka lite utanför lådan så att säga. Det Tommy tänker på är mycket mer ingenjörsmässigt på det klassiska viset. Det kan man se på två sätt, antingen att det här inte är första gången någon ska lagra något som snurrar och det andra är att det inte är specialanpassat för denna applikation och väldigt konservativt. |
/Patrik
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 13:41:32
|
Patrik: Jag får klaustorofobi i en låda! Ang. drivning i lagringspunkten så får den nog i praktiken väldigt liten vibrationshämmande effekt. Om man väljer den lösningen måste den eventuella viskösa dämpningen ökas för att ta hand om hela den biten.
Ang. obalansen så har den väl inte med massan att göra, den beror väl på ojämnhet i materialet samt dålig centrering. Men jag tror ändå att jag förstår vad du menar: Obalans i stora massor kastar mer. Har inte gått djupare in på ämnet, antog bara att sambandet var linjärt.
Tommy: Tackar, nu fick du dit alla kraftkomposanter. Ang. motorbuset så gissar jag att det blir fh litet då remmen har filtrerande effekt samt att motorerna kan väljas mindre när man har tre. Synkron/stegmotorer har ju lite hyss för sig i form av resonanser som ev. beror på motortrissans vikt. Alternativet är ju också att som Tobbe föreslog använda en motor och två medlöpare men då blir det väl dynamiskt sett inte helt symmetriskt längre?
Eller så här, med separat motorkassett med dubbla trissor på en av medlöparna:
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/08/01 14:05:48 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 14:00:30
|
Jag ska ärligt säga Dig Lasse. Jag tror att det är fullt möjligt att "bemästra" problemen vi hittills har talat om.
Sen ang en eller tre motorer, brukar man tillämpa statesik. Hur stor är sanolikheten för att tre motor-variationerna samverkar max negativt. Det handlar om normalfödelning.
Vi ska titta lite på motorns startmoment, så vi är säkra på att inget otrevligt händer i uppstarten. Hur den startas upp kan vi sta hand om senare. (Jag sitter med räknedosan i hand och väntar )
När konceptet tagit "fastare" form kan vi göra en "FMEA", en risk analys och då förutse vad kan hända hur löser vi det. Görs i alla projekt av den här typen.
Kör hårt Lasse! |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/01 14:01:47 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 14:07:59
|
Tommy: Hoppsan, du svarade medan jag editerade. Se ovan där vi kanske har en lösning som eliminerar mycket av det vi diskuterat ifråga om "motorbus". Här förutsätts stumt monterade medlöpare med "justermån" för centreringen. Självklart kan den som så önskar aptera tre motorkassetter!
Ang. uppstart så rekommenderar jag "en hjälpande hand" för att få fart på ekipaget. Gratis! |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/08/01 14:12:14 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 14:11:41
|
Nu har du bara en motor va?
quote: Ang. uppstart så rekommenderar jag "en hjälpande hand" för att få fart på ekipaget. Gratis!
Om vi talar om mekanik, vist hjälper jag Dig. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/01 14:13:11 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 14:12:49
|
Se editeringen ovan! |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 14:30:59
|
Ang. hjälpande hand så menade jag faktiskt bokstavligt! Ge tallriken en liten skjuts med tummen helt enkelt!
Nu kör vi motorn baklänges(kan också köras åt rätt håll om man korsar remmen mellan motor och första trissan) och använder oss av en enda lång silketråd där trådspänning lätt ändras genom att man flyttar kassetten:
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/08/01 14:40:34 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 15:11:53
|
quote: Ang. hjälpande hand så menade jag faktiskt bokstavligt!
Va tråkigt! quote: Ge tallriken en liten skjuts med tummen helt enkelt!
Har Ni ransonerat stömmen där Du bor?
Nä lalvarligt talat. Gå inte ifrån tremotors-konceptet. Dom mekaniska förutsättningarna ändras ganska mycket. Det är bara rent statiskt som likheten finns med tre-motors-varianten. Du löser kanske ett problen men skapar nya. Nä backa! |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/01 15:12:34 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 15:47:43
|
Det är idéer, inte färdiga lösningar. Av hundra galna kanske det finns en någotsånär vettig.......
Brainstorming eller hjärnsläpp, välj själv!
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/08/01 15:58:20 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 16:08:30
|
Med risk fö att bli skatig!
quote: Gå inte ifrån tremotors-konceptet. Dom mekaniska förutsättningarna ändras ganska mycket. Det är bara rent statiskt som likheten finns med tre-motors-varianten. Du löser kanske ett problen men skapar nya. Nä backa!
Men tallriksupphägningen är nog av "klassisk modell". |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 17:17:39
|
Hur som helst, lagringen och drivningen ska ju leva i symbios.
Vilken precision krävs det på tallriken för att uppnå acceptabla prestanda?
quote: Det är idéer, inte färdiga lösningar. Av hundra galna kanske det finns en någotsånär vettig.......
Så sant som det är skrivet......... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2008/08/02 : 13:00:52
|
En (kaske galen)ide. Montera en pakbox,stefa tätning eller vad det heter i botten på talriken.Det ger ett liiitet stöd för sidkraft lite broms på axeln,håller inne smörj i lagret,håller ute smuts och damm
|
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/02 : 13:51:09
|
Hoktuna: Det var idén till HD-stuket. Har delarna på skrivbordet. Är fn inne på en-motorstuket och tallrik utan tapp, axeln skulle kunna utgöras av en M12 insexbult där HM-plattan läggs i skallen. DIY-vänligt och enklare att genomföra än en separat motorkassett med tre motorer De enda kritiska detaljer som behöver specialtillverkas är den konkava HM-thrustplaten, pucken och tallriken:
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/08/02 14:44:24 |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2008/08/02 : 15:10:12
|
NJaaa... Jag tänkte som bilden ovan men,bort med rör o viskos dämp. Dit med med en packbox i nedkant på talrik |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/02 : 15:23:24
|
Då faller hela konceptet eftersom det går ut på att eliminera den radiella lagringen och därmed behovet av slipad och polerad axel.
Å andra så kan man ju hälla i något riktigt trögflytande så att det nästan blir som en packbox!
Remmen kan också sägas vara istället för packbox. Lagerljuden från lagren i medlöparna filtreras bort i remmen.
Med en riktigt applicerad rem kanske man inte ens behöver ha någon viskös dämpning. Vet vad du tycker om krypande silikon...........
Har försökt ringa på mobilen men det är bara svarare? |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/08/02 15:40:14 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/02 : 16:22:04
|
Nu har jag suttit på "avbytarbänken" ett helt dygn.
Jag vill återknyta till PG:s fråga, för den bör få högsta prioritet.
quote: Vilken precision krävs det på tallriken för att uppnå acceptabla prestanda?
Som jag ser det, är det bara Ni som har stor "produkt-kännedom" som kan avgöra kraven på precision. Kommersiellt tillverkade grammofoner är inte tillverkade med högre precision än vad nöden kräver. Det kan jag "ta gift" på.
Ett bra mått på precision, är axelns utseende. Slipad? Om svaret är ja, snackar vi hundradelar. Finns det spelare utan slipad axel?
hoktuna@ Slippastan och packboxen ligger i "braohalådan".
Lasse@
Att ha tallrikens tyngpunkt som radiallager blir såhär:
Det blir ett vinkelfel på 0,2387 grader.
På en tallrik med massan 2 kg blir vinkelfelet 0,7162 grader.
Kolla: http://www.theanalogdept.com/azimuth.htm Hur mycket fel kan man ha utan att det hörs? |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/02 16:22:44 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/08/02 : 16:46:55
|
quote: Hur mycket fel kan man ha utan att det hörs?
Det behövs inte så mycket vinkelfel för att man skall få en hel del distorsion och det är ju inte bra alls.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Topic |
|