HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY skivspelare kanske?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 59

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/02 :  16:54:12  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Gubben: Bra illustration. Ditt antagande om kontaktpunkt 15 mm ner är rimligt men om man kan lyckas med 10mm är det ännu bättre. Om vi då tänker oss att vi "hjälper till" med "remstöd" och sänkt tyngdpunkt så borde mao inte påverkan av nåltrycket vara något att bekymra sig om.

Min tanke med tallriken var att ha en betydligt lägre tyngdpunkt:

En 60mm tjock skivtallrik av akrylglas väger ca 5kg. Längst ner, alltså underifrån, försänker vi ett par cm från periferin ett antal bly-rundlar som är 1 cm tjocka(mao har de sin centrumpunkt 5,5cm ner från undersidan) för att öka vikten till ca 8kg. Nu har jag inte räknat men jag skulle kunna tänka mig att tyngdpunkten hamnar långt lägre.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/02 :  17:19:28  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Jag ska titta lite mer på Dina nya siffror.

quote:
Om vi då tänker oss att vi "hjälper till" med "remstöd" och sänkt tyngdpunkt så borde mao inte påverkan av nåltrycket vara något att bekymra sig om.



Jag har bara räknat "mellan tummen och pekfingret" och det jag kom fram till är att Du har bara "remstöd" när Du kör tre-motors-alternativet.

Sen ska vi tillägga att beräkningarna är sk "friktions-lösa system". Och friktionen är inte på vår sida. Med ökad vikt får vi en "hysteres" mellan vilfriktionen och rörelsefriktonen. Tallriken kommer inte att "röra sig" korrekt i kulleden.

Men som sagt, vi kollar på nya siffror.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/02 :  18:10:48  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Nya siffror Lasse.

Vinkelfelet blir 0,1246 grader.

Men det är nog bara "prov och försök" som gäller.

Min Thoren ligger vinkefelet på < 0,045 grader (mellan tum.....).


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/02 :  22:22:46  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Äntligen!


Nu har jag hittat cylindrröret jag haft i skallen hela tiden.

Med vanliga standard-lager han vi bygga med axeldiameter 6, 8, 12, 16 och 21 mm. Och med 6 till 10 olika längder.

Om Ni tittar noga så ser Ni att cylindern är skruvad ihop. Förutom att innerdiametern har hög tolerans, är anliggningsytorna vinkelrät och kan skruvas i skivtallriken alt chassit.
Flexibiliteten som vår vän "zix" efterlös i början av tråden, tycker jag är uppnåd med denna cylinder. Möjligheterna att misslyckas med dom fina toleransena ser jag som små. Cylinder-rörets innerdiameter ska dessutom vara fasad 15 grader, vilket underlättar.
När vi väl kommer dit ska jag visa hur man monterar lagrena utan att få dom "snedmonterade".

Det som återstår är att kolla upp hur vi kan köpa dessa och priset. Antingen på hela cylindern eller cylinder-röret som reservdel. Det ska tilläggas att cylindern är vanlig standard.




Slaglängderna kan Ni preliminärt se som cylinder-rörets längd.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/02 22:26:31
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/08/03 :  00:45:54  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Fattar jag det rätt, att detta alltså är ett "färdigt" lager? Bara att sätta fast i chassit och sen skruva fast skivtallriken, mer eller mindre?
Ursäkta min okunnighet, men "cylinderrör" för mig är lite svårbegripligt. Menar man att röret är specifikt cylindriskt till sin form (men ett fyrkantigt rör trodde jag nog att man skulle kalla fyrkantsprofil) ? Eller menar man att röret har en cylinder inuti sig? Alltså en axel?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/03 :  01:28:17  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Den som klarar att ställa in det diskuterade vinkelfelet på en skivspelare inom 0,2 grader är otroligt begåvad. Dessa siffror kan enbart intressera en sifferpetimeter utan verklighetsanknytning.

Thorens 0,045 grader, känns tveksamt med tanke på deras rappliga armkonstruktioner! Teoretiskt kan det säkert stämma.

Ang. friktionsdiskussionen så får vi nog ta och förlita oss på praktiska prov som kommer att visa att remstöd finns.

Jag är nöjd "so far" och lämnar tråden ett tag för att så småningom testa mina teorier på egen hand.

IRL rules!





mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/08/03 08:47:43
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/03 :  09:53:25  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Lasse@

quote:
Den som klarar att ställa in det diskuterade vinkelfelet


Det handlar inte om att "ställa in" ett värde. Utan mer att man "bygger in" en "systematiskt avvikelse".
Det är bara "avvikelsen" från själva skivtallriken vi talar om, inte ett "komplett systems avvikelse".
Orsaken att jag tog upp Thorenens värde var att få ett referensvärde.

Jag gjorde mig skyldig till ett "tankefel" ang. hysteres effekten. Men den är till fördel, för det finns inte någon "hysteres effekt". Beroende på att kulan snurrar hela tiden, dvs konstant rörelsefriktion.

quote:
Ang. friktionsdiskussionen så får vi nog ta och förlita oss på praktiska prov som kommer att visa att remstöd finns.



Remstöd funkar i alla fall med tre motorer och om remen inte slirar.
"Prov och försök" eller "den hård vägen", men man lär sig mycket. Hoppas Du vill dela med Dig av "utvunnen erfarenhet".
Det ska bli rackars intressant.



zix@
quote:
Fattar jag det rätt, att detta alltså är ett "färdigt" lager?

Nä det var inte min tanke.
quote:
Bara att sätta fast i chassit och sen skruva fast skivtallriken, mer eller mindre?


Det jag menar är den ljusgrå delen i mitten på den pneumatiska cylindern, fyra skruvar, dessutom vinkelrätt inom ett antal hundradelar.
quote:
....men ett fyrkantigt rör trodde jag nog att man skulle kalla fyrkantsprofil....

Man skiljer på "stång", "rör" och "profil" och gränsdragningen kan bli lite difus.
Det är ofta fyrkantsprofil som används i stålkonstruktioner till hus mm. Kallas ofta för "grovsmide" pga dom grova toleranserna bla.
quote:
Ursäkta min okunnighet...

Okunskap är inget att be om ursäkt för. Någon stans måst vi alla börja och alla börjar inte på samma ställe.
Men för min del är jag mycket glad att Du frågar.
quote:
.."cylinderrör" för mig är lite svårbegripligt. Menar man att röret är specifikt cylindriskt till sin form ...

Njeeeäääaaaaaa....Det är rakheten, ytfinheten och röretst invändiga tolerans som gör det till ett "cylinder-rör". Man har hörga krav het enkelt.
Hydraulik och pneumatik-cylindrar är mycket hårt standardiserade. Företag som tillverkar hydraulik och pneumatik-cylindrar köper tre-meter lång rör som är special-framställda för att bygga dessa cylindrar. Detta "utgångsmaterial" kallas "cylinder-rör". Det enda cylindertillverkaren behöver gör är att; kapa, plana och fasar ändarna och i vårt fall borrar o gängar åtta hål, fyra på var sida. Sen är detaljen klar för montering.

quote:
Eller menar man att röret har en cylinder inuti sig? Alltså en axel?

Förlåt att jag skapar en viss begrepps-förvirring.
Bilden jag visat föreställen en "pneumatisk cylinder". Delen i mitten, den ljusgrå, är ett cylinder-rör. Inuti den pneumatiska cylindern finns en kolv och kolvstång som Du ser sticker ut lite.

Det som är intressant för ett DIY-bygge är själva delen vi kallar cylinder-röret. Resten lägger vi åt sidan om vi tvingas att köpa en hel "pneumatisk cylinder". Ambitionen är att komma över själva cylinder-röret.

Se detta som en möjlighet till ett bygge med "bra precision" utan kvalificerad utrustning.
Du efterfrågade DIY-flexibilitet, det kan inte bli mer flexibelt.


Jag ska se om det inte går att få fram ett mer konkret koncept på "Inverterad-Basic" varianten till nästa helg. Eller vill Ni jag ska ta något annat?

Kom gärna med synpunkter på tallriksvikter, upphängning, drivning mm.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/03 10:03:57
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/08/03 :  23:30:00  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
OK. Då fattar jag, tror jag. "Cylinder" används alltså som begrepp inom pneumatiken också, ungefär som att "cylindern" i en bensinmotor är en rätt specifik del, där det också förväntas röra sig en kolv inuti... av nån anledning gjorde jag inte kopplingen i huvudet, fast jag faktiskt har hört begreppen nån gång när man pratar om t.ex. stötdämpare. Tack för förklaringen!

Det låter väl jättebra med ett färdigt rör med hög precision. Kan man säkert utnyttja på flera sätt.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/04 :  20:29:54  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Vi får inte tappa bort PG:s "kärnfråga".
quote:
Vilken precision krävs det på tallriken för att uppnå acceptabla prestanda?


Vi vill ha ett "rumble" <60 dB, inte sant. När vi diskuterade hur man mäter lager och motorljud, fick vi en länk av Anders. http://www.thevintageknob.org/MISCELLANEOUS/SS1980TT/SS1980TT.html# Kanon, där har vi lite att "stå på".

Men det det finns lite mätdata där också på temat rumble. Jag har "roat" mig med att "knåda" dessa i ett försök att hitta något signifikant som kan ge PG:s fråga ett delsvar åtminstone. Men ski fick jag.

Men jag såg något annat, kola bara:

En funktion linjär och en exponentiell! Tittar man lite närmare, finner man att, maskiner med exponentiella funktioner har lägre rubelvärde än de som har linjära fiunktioner.

Vad är det i upp-hägningen av tallriken som ger en exponentiell kurva om man mäter enligt ovan?
Detta är High-End maskinser, inte "smeck".
För att återkomma till PG:s fråga. Är det någon som vet nått om toleranser / passningarna i dessa?


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/04 20:44:02
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/08/04 :  21:11:01  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Gubben, kan du åstadkomma en skiss hur du tänkt att cylinderröret ska användas.....?

Vad det gäller min undring om precission på tallriken, går det att diy:a
en tallrik vid köksbordet och få tillräcklig balans?

Kan en mindre balansavvikelse på tallriken kompenseras med en "grövre" lagring?





Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/04 :  21:47:05  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Ja då! Skiss på "G".

Jag hadde tänkt att göra en lite mer exakt specad "skiss" mer åt "sammanstälningsriting" till. Men den kan komma in senare i diskutionen.

Men jag ska ta mig an en "skiss" i morgon.

Jag är ganska "opraktisk" nästen lite farlig med verkyg i handen. Men en överhandsfräs borde räcka. Man får konstruera så att, röret styr för axiellt kast. Och rörets gaver är garanterat vinkerrätt mot innderdiametern. Detta gör att axiellt kast blir litet.
Det som kan strula är om inte själva tallriken är rund och plan.
Det jag sett på bildtrådarna är "grymt" snygga arbeten, nä någon "impajimpa" blir det inte.
quote:
Kan en mindre balansavvikelse på tallriken kompenseras med en "grövre" lagring?

Jag är inte säker på att jag fatta vad Du menar. Radiellt och axiellt kast är en "balansavvikelse" båda två. Att "kompensera det blir svårt hur man än gör. "Balansavvikelse" måste byggas bort på konstruktionsstadet.
Men ett stort cylinder-rör ger per automatik en större "annliggningsyta", större avstånd mellan skruvarna.


Det är bra att Du tar upp det för jag är inne på en diameter 12 på axeln. Anders var inne på 10. Men största möjlig DIY-bredd kanske är ett önskemål, och då kan vi gå upp till axeldiameter 16. Cylinder är ganska liten ändå.

Nu skickar Jag detta med stavfel och syftningsfel och allt.
Edit: tillägg.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/04 21:50:59
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/08/04 :  22:31:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag vet inte om det är till någon hjälp men på denna sidan finns många av dåtidens highend maskiner http://66.102.9.104/translate_c?hl=en&sl=auto&tl=en&u=http://www.niji.or.jp/home/k-nisi/index.html&usg=ALkJrhh59L4ilo6rUXtR4ADaXXZIujpQYg . Klickar man på bilderna som visar skivspelarna så kan man få en hum hur de har gjort och i bland står det lite om lager funktionen. Ni får klipp och klistra adressen för att komma rätt det är konstigt översatt men japanska är ju inte det lättaste att förstå.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2008/08/05 00:17:31
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/05 :  23:22:24  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Gubben, kan du åstadkomma en skiss hur du tänkt att cylinderröret ska användas.....?











quote:
Vad det gäller min undring om precission på tallriken, går det att diy:a
en tallrik vid köksbordet och få tillräcklig balans?



Jag konstaterade att det är ca:100 läsare av tråden på ett dygn. En DIY-grammofon verkar vara intressant.
Det bäste vore om någon "DIY:are" kolla ritningen och skriver några rader om vad han/hon tror om möjligheten till "god precision".
Om Du fick uppdraget att göra en tallrik till HFRP-1, vilket material skulle Du använda?
Vad tror Du om radial axialkast, +-0,1 mm?
Är det för optimistiskt?
Har Du några frågor ang konceptet eller ritningen, upp med dom! Det är min uppgift att stå till Ert förfogande.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/06 :  00:02:19  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Det blir rätt tjockt material på chassiet... Vad är minsta längden på cylindern? (Är inte säker på att jag rätt förstår tabellen.) Som jag fick påpekat för mig ovan, var väl inte längden så viktig, så jag förmodar att minsta möjliga längd är önskvärt.

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/08/06 :  00:17:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Nu börjar det likna något, mycket bra Gubben.

quote:
Vad tror Du om radial axialkast, +-0,1 mm?
Är det för optimistiskt?


Jag tror att det är möjligt men det skulle byggas en provmodell för att kolla om det är går att genomföra.

En sak jag gärna såg att vi använde är en "captive ball" dvs en kula som har ett fast läge typ TD150 vad jag har förstått är det betydligt mer oväsen när kulan har två ytor att glida mot. Jag tror att Bo H och jag har pratat om det någon gång jag har för mig att det även står i tråden om skivspelarens uppbyggnad. Jag har sett att det finns en härdad pinne som har en gängad ände kunde man inte använda den istället.

Om kulan inte blir allt för stor kunde man använda en SKF kula som de har tagit fram för tävlingscyklar jodå de är både cryo härdade och slipade ett flertal gånger med en rundhet som gör andra kulor avundsjuka. Jag har monterat en sådan kula i min skivspelare (fd TD150) och har märkt att det gör skillnad på både ljud och rotation. Jag tror även att det skulle kunna gå att bygga mellanhjul på denna version.

Tallriks material:
Jag gillar aluminium mer än plast så det blir mitt val men andra vill säkert använda akryl i värsta fall kan man göra en tallrik av mdf Nottingham har det på några modeller även Rega gör så numera.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2008/08/06 00:18:44
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/06 :  19:23:38  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Andy@ (eller var det Andreas)
quote:
Det blir rätt tjockt material på chassit...

Den ser lite "tjock" ut. När man inte har en ritning i skala 1:1 framförsig blir "proportionerna" mer avgörande för hur den uppfattas.
Men tänk, tallriken är 30 cm och lägg till 10 på vardera sidan så blir det bättre.
Det är väl tänkt att motorn står på ett chassi och tallrik och tonarm på ett "subchassi", avvibrerat förstås.
quote:
Vad är minsta längden på cylindern?

Vet inte men minsta slaglängden är 25 mm. Och själva cylinderröret kan vara 40-50 mm. Max längd dör vara kring 500 mm. Vi ha stor frihet som jag ser det.

Anders@
quote:
....det betydligt mer oväsen när kulan har två ytor att glida mot.

Tanken är att kulan ska vara still i förhållande till tallriken. Kan vi inte få kulan att ligga i ett "grepp" får vi lösa det "friktions-vägen".
Jag är inte nöjd med lösningen, en annan "inbyggnad" vore önskvärt, kanske en mindre kula inbakad i någon polymer som inte överför "stomljud". Jobbar vidare i ärendet.
quote:
Jag har sett att det finns en härdad pinne som har en gängad ände kunde man inte använda den istället.


Jodå de finns. Men problemet är att axeln har en tolerans som kallas "m6". Det ska inte gå att montera en sådan axel i vår maskin. Vi behöver "h6" för att inte få grepp.
quote:
....en SKF kula som de har tagit fram för tävlingscyklar jodå de är både cryo härdade och slipade ett flertal gånger.....

Den lägger vi i "braohalådan", ska säkert komma till användning lite senare.
quote:
Jag tror även att det skulle kunna gå att bygga mellanhjul på denna version.


Tanken är som jag förstått, att konceptet sak kunna drivas på många olika sätt. Ett "mellanhjulkoncept" kan bli en riktig kul grej. Vi får återkomma till det senare.
quote:
Tallriks material:
Jag gillar aluminium mer än plast så det blir mitt val men andra vill säkert använda akryl i värsta fall kan man göra en tallrik av mdf Nottingham har det på några modeller även Rega gör så numera.


Plast och trä är väl bra DIY-material. Men till ett "subchassi" behöver vi massa.
"Öländsk kalksten", smaka på den Ni! Plockad på Alvaret en mörk höstnatt.

Jag ska se om det går att smälta "PE HD" på spisen. Det är en polymer som isolerar mot stomljud. Gå in i köket och vänd på burkar så ska Ni se att det finns två typer av märkning. "PP" och "PE HD". Om det går att smula sönder en Yoghurt flaska och smälta den i en kapsyl av metall, lägg i en kula ovanpå ur braohalådan.
Har vi inte en möjlig lösning på "kul-problemet"?

Anders förslog en axel på 10 mm. Det jag letat efter är ett lager som funkar ihop med cylinderröret. Men jag kan inte hitta något. Inte ens bland "sintrade oljebronser". 8, 12 eller 16 mm:s axel är gångbara så här långt.

Ska så smått komma igång med leverantörskontaker för att se om det går att köpa komponenter. Det ser lite mer seriöst ut om man kan erbjuda dom en "ritning". Och då förslår jag att vi tar "Invert-Basic-III", eller har Ni någon annan tanke?


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/08/06 :  19:56:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Vilka klasser finns det när det gäller ytfinish. Vi vill ha h6 men finns det bättre toleranser i klassen eller är det ett steg upp i bokstavs ordningen.

quote:
Anders förslog en axel på 10 mm. Det jag letat efter är ett lager som funkar ihop med cylinderröret. Men jag kan inte hitta något. Inte ens bland "sintrade oljebronser". 8, 12 eller 16 mm:s axel är gångbara så här långt.


Allt är en fråga om kompromisser vi får helt enkelt ta vad som finns på hyllorna och gärna sådan som alltid behövs för industrin.

Jag ger mig ut på axeltapps jakt och ser vad jag hittar även om det redan finns länkar till ett par leverantörer.

quote:
Tanken är att kulan ska vara still i förhållande till tallriken. Kan vi inte få kulan att ligga i ett "grepp" får vi lösa det "friktions-vägen".
Jag är inte nöjd med lösningen, en annan "inbyggnad" vore önskvärt, kanske en mindre kula inbakad i någon polymer som inte överför "stomljud". Jobbar vidare i ärendet.


De skivspelar axlar jag har tittat på använder friktion där kulan är nedsänkt i axeln men en limmad kula kan även gå att använda men att tänka på då är att vi får en så stor lim yta som möjligt.

Sedan är det en faktor till vi bör ha med i beräkningen när det gäller lagret förutom tallriken och dess vikt, det är att vi får en jordpunkt igenom lagerhus och axel annars lär vi få massa statisk elektricitet som kommer att jäklas med oss vid avspelning. Jag kommer att utse mig själv till jord-doktor i detta projekt om ingen misstycker .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/06 :  20:38:13  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Ja det är bra! Låt inte mig använda aktoritetsförtryck med massa kryptiska formuleringar.

Axel diam 10 h6 är det samma som max 10,000 min 9,991 mm.
Axel diam 10 m6 är det samma som max 10,013 min 10,006 mm.

Om lagret är 10H7 blir det max 10,015 min 10,000 mm.

quote:
Jag ger mig ut på axeltapps jakt och ser vad jag hittar även om det redan finns länkar till ett par leverantörer.



Du vet att jag har bara "skummat av ytan" och det finns mer att göra. Dessutom har ritningarna tagit en del tid. Dehöver Du ritning i dxf format eller liknande så säg till ska jag se om det går att fixa.

Men "kula plast" varianten ska jag titta igenom. Ska se vad man kan göra med en varm luftspistol och en yoghurtfalska plus kula.

quote:
Jag kommer att utse mig själv till jord-doktor i detta projekt om ingen misstycker .


För min del är det välkommet initiativ. Nu talar jag som om jag äger tråden men det gör jag sannerligen inte. Men mina kuskaper i el-svängen räcker till för att byra proppar och glödlampor.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/07 :  08:11:56  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Anders@
Jag missade Din första fråga totalt.
quote:
Vilka klasser finns det när det gäller ytfinish.

Det är två sätt att enkelt beskriva hur fin ytan ska vara. Det gamla med antal trianglar. tre OK men fyra vore bra. Det kan stå tre st med ett streck ovanför, det är mitt i mellan tre och fyra trianglar.

Det andra metoden skriver man ut ett "Ra-värde". Tre trianglar motsvarar ett Ra-värde på 1,6. Ju lägre Ra värde, ju finare yta.

Hårdheten är lika viktig. "HRC 60+-2" är gott nog. Då vet man att det är härdat och slipat.

Toleranser med stor bokstav, syftar på hål, liten bokstav på axel.
Man utgår från "H", man säger att hålet är basen för passningen. "H" är bra för den utgår alltid från 0, dvs det nominella måttet.
Siffervärdet står för hur stor "toleransvidden" är. Altså hur många tusendelar själva måttet får avvika. Liten siffra liten toleransvidd och visa versa.

Dom standaliserade lageren utgår man från hålet som lagret ska monteras i. Det ska ha en H tolerans ofrta 7. När lagret har pressats in i hålet, kläms innerdiametern ihop lite. Hur mycket beror på om det är i stål eller sämsta fallet polymer man moterar i. Och då ändras toleransbilden.
Jag vågar inte "ta gift på" att en axel "m6" inte skulle gå, det måste provars.
Utgår vi från att det är stål vi pressar in lagret i, funkar det alltid med en axel med "h" tolerans.
En liten "Brask-lapp", man måste alltig kolla med lagerleverantören om "monteringsanvisningarna". Det förekommer avvikelser från ovan regel.

Hittar Du enkla lager, spara länkarna! Vi behöver fler alternativ.


Nu kanske någon annan har lite kännedon och kontakter på temat "lager - axlar", Hör av Er!



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/07 :  13:49:06  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Gubben: Missa inte att en centrumtapp är 7,2mm. Inte 1/4"!


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/08/07 :  14:38:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Gubben: Missa inte att en centrumtapp är 7,2mm. Inte 1/4"!


Det var bra att du såg det Lars annars hade det känts dumt att upptäcka det felet när vi är klara.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/07 :  18:12:53  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Tack ska Du ha Lasse!
Jag kan bara inte begripa vad jag fått 1/4" ifrån. Det finns inte en stavelse rätt, 9/32" är 7,14 det är det närmaste tum-måttet. Föresten,.... varför tum?????

Jag ska genast se över skisserna så det inte hänger med av bara farten.

Jag kollade lite på masströgheten på Din senaste specade skivtallrik.
Om Du inte vill starta med fingret utan ha en tung talrik med lite mindre mass-tröghetsmoment, optimera så här:
Det material/vikt som ska vara över kulans centrum, ska vara så liten som möjligt. Och diameter så stor som möjligt.
Det material/vikt som kommer under kulans centrum, ska vara så stor som möjligt. Och ytterdiametern så liten som möjligt.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/07 :  18:27:38  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det finns en standard även för detta ämne. Googla på RIAA!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/08/07 :  20:07:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Föresten,.... varför tum?????


Nä släng tum på soptippen vi bor i ett metriskt samhälle numera så det får gälla för oss.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/07 :  20:22:39  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Nä.... jag fattar inte, hur "tum" kom in i bilden. Engelska tum dessutom.

quote:
Googla på RIAA!


Man har lite att "fördjupa sig i", ännu en standard. Men jag litar på Er, att Ni granska saker o ting "kritiskt".

Det är engelskmännens fel! Dom spred tumsytemet värden runt.
Jag instämmer med Anders.





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/07 20:25:27
Go to Top of Page
Page: of 59 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000