Author |
Topic |
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/08/07 : 21:45:31
|
En liten fundering angående lagret: Om vi ska få en "sida" på kulan att ligga stilla, så ser jag så här på saken: Undre sitter still: Neg: Då borde den övre ytan vidarebefordra lagerljud till tallriken. Det borde också bli en större lageryta, dvs mer friktion (om man har ett "spetsigt" tak för kulan). Pos: Man får centreringen lättare.
Övre sitter still: Neg: Svårt att få kulan att inte "vandra runt" något på undre lagerytan. Pos: Isolerar effektivt lagerljuden (förutsatt att man använder "vibrationsdempere," (citat från ej nämnd film:-) ) dvs någon typ av plast). Mindre friktion, enklare att smörja.
Det verkar som att vi kommer att komma fram till någonting bra! Vi har inte nått dit än, men jag är säker på att många använder sina förmågor för allmänhetens (alltså vår;-) nytta.
Bra idé att slänga på två material på skivtallriken!
Mvh Andreas aka Andy;-) |
Är stationerad i Uppsala. |
Edited by - Andy on 2008/08/07 21:47:01 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/08/07 : 22:12:33
|
quote: Det är engelskmännens fel! Dom spred tumsytemet värden runt.
Jodå det gjorde de men de fick ge upp till slut nu är det bara jänkarna som skall fatta att "inch" är ute .
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 08:12:02
|
Andras@
Detta med kulan är en "öppen" fråga, hur den ska se ut. Kulans material och storlek? Var ska utgöra anliggningsytan? Och givet vis, centreringen?
Jag tror att ett så ingenjörsmässigt förslag som möjligt, bör vara vår utgångs variant. Men i övrigt låta "DIY-själen" få säga sitt. Vill man fördjupa sig i kopplingen mellan tallrik och chassi är det fritt fram att experimentera. Kanske ett "faktorförsök" skulle kunna visa vilka konstruktionslösningar och material-kombinationer som är optimala. Men vi skjuter det på framtiden så länge. Det finns säkert utrymme för en "HFRP Mk II" med mer optimala prestanda.
Anders är inne på linjen att kulan ska centreras av axeln. Det är "ingenjörsmässigt", och optimalt. Men om vi tvingas att centrera kulan på annat sätt, då sneglar man givet vis på lagret. Om kulan har "grepp" mot lagret, är det bara axelspelet som ger kulan ett excentriskt läge. Och axelspelet hoppas jag ska kunna bli mindre än 5 hundradelar.
Andreas, skilj på "kraft", "friktions-kraft" och "friktionskoefficienten" som slarvigt brukar kallas "friktionen".
"Kraft" x "friktionskoefficienten" = "friktions-kraft". Som Du ser så har inte "ytan" något att göra med friktionen. Ja..ja...ja, Du ska veta att vi hade lång diskussioner med läraren om detta när jag gick i skolan. Det är inte "självklart" att veta vad som är vad, orsak och verkan. Men efter en dubbellektion var vi övertygade.
Om alltså "kraft" är den samma, men "friktions-kraft" ökar, vad har hänt. Jo, "friktionskoefficienten" har blivit större. Det är detta vi ska hålla ögonen på; hur påverkar "friktionskoefficienten" överföringen av ljudet (rumble). Finns det överhuvud taget något samband?
Anders@ quote: nu är det bara jänkarna som skall fatta att "inch" är ute
Dom är bussiga mot oss européer, att använd decimaler i stället för bråk gör livet lättare.
Nä nu ska jag ringa några potentiella leverantörer. Återkommer med resultatet senare.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 08:58:52
|
Nu har jag ringt Bosch i Växjö och fick tala med en kille på deras kontor i "Luleå!?". Han ville att vi ska återkomma i slutet på augusti då semestrar är över. Jag fick ett namn att tala med på Växjö och han menade att vi inte är en "normal kund" men att kompl. cylinder ska dom kunna ordna. Ett pris på "komplett luftcylinder", vars "cylinder-rör" är ritad på konceptet "Invert-Basic-III" är 485 kr exkl moms. Jaaaaaaa......ja.....ja, "kosta billigt" som min arabiske granne brukar säga. Obs, priset är på en variant. I slutet på augusti ska jag kolla med deras Växjö-kontor hur vi ska bära oss åt för att komma över "cylinder-röret" billigast möjliga. Men som sagt ca 600 kr inkl moms är utgångs-priset. Och leverera kan dom. |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/08 09:03:02 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 20:15:03
|
Bra jobbat Gubben....
Hur går det med reVintages projekt? |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 20:47:56
|
Ang. reVintage projekt så blir det nog en egen tråd så småningom. Det blir dock fortsättningsvis reVintage, hoktuna och Peter L.(Prodcut) som kör projektet. Det blir neodymium magneter, keramiska kulor, blydämpade tallrikar, ändslipade/polerade HM-stänger från Granlund Specialverktyg och mycket annat godis, om nu konstruktionsfilosofin håller. Alla prototypkomponenter är på väg och möte med Micke på Granlund S. inbokat i början av nästa vecka. Grabbarna från Sméstan tänker utanför lådan!
Kanske det också blir en tonarm med nytänk!
"Friskt vågat, hälften brunnet" som vi sa i elektroniklabbet!
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/08/08 21:55:26 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 21:59:04
|
quote: Ang. reVintage projekt så blir det nog en egen tråd så småningom. Det blir dock fortsättningsvis reVintage, hoktuna och Peter L.(Prodcut) som kör projektet. Det blir neodymium magneter, keramiska kulor, blydämpade tallrikar, ändslipade/polerade HM-stänger från Granlund Specialverktyg och mycket annat godis, om nu konstruktionsfilosofin håller.
Grabbarna från Sméstan tänker utanför lådan!
Kanske det också blir en tonarm med nytänk!
"Friskt vågat, hälften brunnet" som vi sa i elektroniklabbet!
Det låter bra , men det är inget som hindrar att du presenterar lite ideer i den här tråden, här finns inga förutfattade meningar.
Ska nu själv lyssna på en MMF-5 med en nagoka pu, efter att ha slaktat min Lenco 78, för att presumtivt projekt.
Detta i väntan på att HFRP ska förverkligas.
Har också lite tankar angående tonarm......... |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/09 : 00:10:23
|
PG: En del av grundidéerna har redan presenterats så det finns ingen anledning att dra det hela igen. Du får ge dig till tåls i väntan på en ev. kommande tråd. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/08/09 00:16:57 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/09 : 11:59:38
|
Det låter intressant PG.......men vi har en del att jobba vidare med på "tallriksupphägningen", ......tonarmen tror jag kommer att ge mycket, framför allt lärorikt.
Som jag nämnt tidigare är jag inte riktigt nöjd med arrangemanget kring kulan. Kulan skulle vara mindre och vara mer centrerad till axeln. Utan svarv, fräs och pelarborrmaskin kan jag inte komma på något bättre men kulans tolerans blir viktig. Kulan ska ha ett grepp mot lagerbussningen för att jobba som bäst. Har Ni något förslag på alternativa "kulkonstruktioner", så hör av Er!
Jag "labbade" med "polyetylen", PE i gårkväll. Jo då......vist.....skulle kunna funka i ett DIY samanhang. Men det krävs ett verktyg. Ett maskinbearbetat verktyg. Efter som vi har stora krav på toleranser, och PE krymper mer än formen, måste verktyget tas fram enligt principen "prov o försök". Detta kräver lite resurser. Annars kan vi göra vårt eget "granulat" och smälta i ugnen. Inga problem om inte frugan är hemma. (Skulle hon vara hemma, kan man baka muffins och samtidigt passa på och "koka PE" ). Tekniken kanske kommer till användning längre fram "projektet", tonarmar har nämnts.
Vi har inte kollat med Bimex om det kanske till och med finns "rester" av ett dubbhål. I så fall är kulproblemet helt löst. Men det återstår en leverantörskontakt.
Lagerspelet, om vi går på ett "kompound" lager från D&E, ger ett minspel på 0,016 mm och maxspel på 0,061 mm. Detta måste vi också "se över". Har vi otur kanske vi behöver två olika smörjmedel. En för fint spel och ett för det större spelet. I och för sig är det inget problem så länge man vet vilket man ska använda. Men vi vill väl vara lite mer "proffsigare" och köra med ett smörjmedel. Maxspelet ger också ett "azimuth" som inte är till vår fördel. 0,07 grader enlig konceptet. Finräknade på min Thorens TD125:a och fick ett "azimuth" på 0,024 grader om maxtoleransen är H7/g6, maxspelet 0,019 mm. Vi ligger lite efter,.............men i DIY svängen är det nog "rätt ute". Det finns forfarande "utveckling-potential", om vi vill lyfta maskinen ytterligare.
Mycket av vad jag sett och läst hittills, har varit lager diskussioner kring "fett-smörjning". Och problemen har gällt just fettsmorda lager. Om vi tittar på möjligheten att "olje-smörja" lagerbussningarna öppnas nya dörrar. Men med den "inverterade" varianten blir det inte stora förändringar konstruktionsmässigt sett. Men håll i minnet att axiallagret har pga liten kontaktyta mycket högt yttryck. Lägg därtill den låga hastigheten, så förstår ni att den får vi se som ett separat "smörjproblem".
Kola gärna lite på detta med linjär och exponentiell belastings kurva. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66928&whichpage=11 Finns det några gemensamma nämnare i dom olika grupperna? Det kan bara inte vara så att detta är en slump. Det måste finnas en logisk förklaring. Är det någon som har en ideé om hur detta skulle kunna förklaras?
Linjära maskiner (höre rumble): EMT 930 Sony PS-X9 Micro RX-5000 Technics SP-10mkII Micro RX-3000
Exponentiell maskiner (lägre rumble): LuxmanPD-555 Linn LP-12 Marantz Tt 1000L Pioneer Exclusive P10
|
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/09 12:05:17 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/08/09 : 19:56:13
|
Hur påverkar tyngden av tallriken lagerkonstruktionen?
Tung eller lätt tallrik?
Tung >5 kg.....? |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/10 : 09:36:07
|
PG och alla andra:
quote: Tung eller lätt tallrik?
Om jag gör mig skyldig till ett "tankefel", hoppas jag Ni säger till.
Men "doktrinen för dagen" är; "så liten vikt/massa som möjligt" Varför? Det ger oss större möjlighet att välja motor och transmission. Det ger oss DIY-höjd, lät att tillverka på "köksbordet" med behållen precision från lagerbyggnaden.
quote: Hur påverkar tyngden av tallriken lagerkonstruktionen?
Radiallagren är inga bekymmer så långt. Det gäller att se till att det finns smörjmedel så att lager och axel inte får metallisk kontakt.
Axiallagret, "kulan" i vårt fall är det som dimensionerar. Om någon så önskar kan jag redovisa med skisser och detaljer hur det funkar rent mekaniskt. Men nu tar vi det lite ytligt.
Faktorer som påverkar axiallagrets funktion är: Tallrikens vikt, elasticitetsmodulen i materialen (slarvigt uttryckt hårdheten), kontaktytans utseende, smörjmedlets bärighet. Nu är det fyra parametrar, men dom har i sin tur egna parametrar, men vi sparar dom till "fördjupnings avsnittet". Att byta ut ett material mot ett annat kan bli rena katastrofen. Nä det är sant....lagren skär inte. Men smörjmedlet ska göra ett jobb även efter en månad. Har man feaktiga proptioner får vi "sörjintervall" som är lite för kort, helt enkelt, ja + ökat slitage, om vi räknar det också. Och det känns lite "B", som grabbarna på verkstaden säger.
Det är väderfullt att Ni frågar, även om det kanske verkar "löjligt enkelt". PG:s fråga resultera i att jag fick en ny punkt på "att kolla upp listan" med tillhörande modifiering av konceptet. Hur ska man på ett DIY-mässigt sett kunna öka vikten/svängmassan på tallriken? Det känns inte tillräckligt "genomarbetat". Fördigsvarvade ringar? Varifrån? Gjuta en blyring?
Fråga, fråga bara, jag har inte 100-koll på allt. Lägg till lite tankefel så förstår Ni, att vi har alla att vinna på det.
Från förra inlägget. quote: Lagerspelet, om vi går på ett "kompound" lager från D&E, ger ett minspel på 0,016 mm och maxspel på 0,061 mm. Detta måste vi också "se över".
Vi har möjligheten att välja mellan tre olika lager som resulterar i olika spel. Teflonbelagd stål, sintrad oljebrons och polymer (polyamid, PA) förutom kompound lagret från D&E.
Vi har inte byggt in oss i ett hörn, såhär långt. Och det känns skönt tycker jag.
Uppföljeing av PG:s fråga och en leverantörskontak (Bimex) står på listan för nästa veckas insatser. Om inte Ni vill att jag ska ta upp något annat som är oklart/difust.
|
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/08/10 : 11:25:15
|
quote: Axiallagret, "kulan" i vårt fall är det som dimensionerar.
Kulor eller rättare sagt kulans storlek är kanske inte så svårt att lösa antingen kan vi bestämma en egen storlek eller tar vi en storlek som är väl använd redan så slipper vi prova oss fram. De storlekar jag har träffat på när jag har renoverat skivspelare är 4,8mm-6,2mm det är bara att välja.
quote: Kolla gärna lite på detta med linjär och exponentiell belastings kurva.
Jag skall leta reda på några papper som jag har liggandes någonstans jag har en känsla att det finns noterat om detta i dem.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/10 : 11:59:29
|
Anders@ quote: Jag skall leta reda på några papper som jag har liggandes någonstans jag har en känsla att det finns noterat om detta i dem.
Det vore suveränt, om vi fick bara något lite mera "kött på benen". Det ser mycket "skumt" ut, "med ökad last skulle lagerupphägningen bli mjukare". Hur attans funkar det
Det finns en "avantgarde variant" på temat "minder kula än 16 mm". Om vi absolut blir tvingade eller vill ha en kula mindre än 16 mm. Kan man lägga tre kulor i botten och ställa en uppepå. Man gör en "pyramid" av precisionsslipade kulor. Då får vi liten kula och "skaplig" centrering.
Jag måste bara få säga detta, angående vad som är "i lådan" och "ur lådan". Hela DIY-tänkandet är så "ur lådan" man kan komma redan från start, att varje liten detalj vi kan få tillbak "i lådan" igen är "guld värt". Och det är just detta som är så grymt stimulerande
quote: De storlekar jag har träffat på när jag har renoverat skivspelare är 4,8mm-6,2mm det är bara att välja.
Det ska vi kolla upp vad det för med sig, absolut.
|
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/10 12:00:58 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/11 : 15:28:10
|
Nu har jag uppdaterat "Invert Basic III" till "Invert Basic IIIB"
En ring med svängmassa på 1,5 kg. Och en kulpyramid med maxstorlek på kulorna 7,4 mm.
Om svängmassan kan man tillägga att Det är en standard "svetsfläns". Den är grov-svarvad rund och plan. Priset har jag kollat upp någonstans kring 770:- riksdaler. Det kanske låter mycket. Men materialet kostar ca: 200:-, 1,5 timmar verkstadstid á 350:- ger 525:-. Jag håller på att jaga en "rörmockrarpryttel" som kallas "svets-ring". Den har lite bättre proportioner Syrafast finns dom i massor men priset är för högt. Den adderade svängmassan är tänkt att styras av en diameter inte som på skissen, två. Vidare är det en möjlighet att anbringa drivningen mot den. Både mellanhjul och rem ska vara möjligt.
Kulorna då, pyramid varianten är tänkt att fungera som en självcentrerande konstruktion Kuldiametrarna kan varieras, dom tre centerande kulorna måste dock vara lika med inte alt för dålig tolerans Mitten kulan har inga andra formkrav annat än att den ska vara rund. Men det kanske är enklast att köpa alla fyra kulorna lika. Hur "attans" monteras den upp-och-ner vända pyramiden. Ett "indiantrick" såkart! Men jag måste nog snacka lite med hövdingen om jag för visa det.
Hör av Er mer kommentarer, frågor och synpunkter!
|
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2008/08/11 : 16:54:29
|
blir det inte sämre med flera kontaktytor, än med bara 2 för en kula? en tanke bara. |
18 ska de va.
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/11 : 17:42:47
|
Svetsflänsen bör vara gjord i omagnetiskt material. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/11 : 18:37:35
|
Jo vist "classe". Men det är bara en kontaktyta som utgör själva "axiallagret". Och det är ytan mellan axeln och kulan, ytan är markerad "Initialsmörjes med Grafit".
Exakt "classe", man brukar inte ha axeln som lageryta. Men om vi inte har en markerad försänkning i axeln, blir vi helt enkelt tvugna att vända på begreppen och då göra det bästa vi kan.
Men överföring av "stomljud" och lagerljud är jag osäker på hur kontaktytoran ska betraktas. Jag måste "riva rundt" bland mina böcker och läsa på.
Lasse@ Tack för inputen, väderfull information för en ann. Då återstår bara dyr "syrafast" kvalite. Nä jag får fortsätta att leta! Men nu finns svängmassan med i alla fall. |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/11 18:39:30 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/11 : 19:07:32
|
Med moving-magnet kanske det inte skulle bli problem men moving-coil med stora magnetsystem ställer till det.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/11 : 19:25:29
|
Lasse@ quote: Med moving-magnet kanske det inte skulle bli problem men moving-coil med stora magnetsystem ställer till det.
Vi ska sattsa på ett koncept med bred användning, tycker i alla fall jag. Ut med låglegerat, in med den "syrafasta" tills vi hittar något bättre. Det finns dessutom ett större utbud av "syrafasta" rördelar, det är priset som sticker mig i ögonen. "Svetsring" är rena godiset för en DIY:are. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/13 : 01:03:16
|
Det kan funka med magnetiskt material men då måste tallriken vara tjock. Magnetismen avtar ju tack och lov kvadratiskt. |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/08/13 : 11:12:37
|
GiK: Var på lagerkulan, ska de tre stabiliserande kulorna ligga för att skapa dels minsta friktions-KOEFFICIENT, dels bästa balansering?
Jag får för mig (ni vet hur jag har fått saker om bakfoten förut) att ju längre ner mot mitten av kulan de tre kulorna ligger, desto bättre balansering (att plattan ligger vågrätt). Men ju högre de ligger, desto mindre friktionskoefficient, dels mellan kulorna och dels i själva lagret (om det nu är bra). Eftersom det är den undre kulan som faktiskt är LAGRET, tänker jag själv att det vore bra att ha kulorna så lågt ner som möjligt på lagerkulan. Då får man ju en lägre tyngdpunkt på kulorna, och de övre vandrar inte på lagerkulan, vilket kunde skapa vibrationer. Här är en liten skiss över min fundering (OBS! Kanske lite överdrivet, ej helt ingenjörsmässigt):
Är jag helt ute och cyklar som vanligt, eller är det något att ta fasta på?
Mvh Andy
OBS! Mitt förslag ger naturligtvis mer vågräta krafter - att kulorna trycks utåt väggarna på lagret. Det i sin tur kräver HÅRDA väggar (typ hård plast/metall), så att inte de helt plötsligt börjar vandra neråt på lagerkulan, när kulorna gör intryck i väggarna. |
Är stationerad i Uppsala. |
Edited by - Andy on 2008/08/13 11:21:13 |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/08/13 : 11:37:06
|
quote: OBS! Mitt förslag ger naturligtvis mer vågräta krafter - att kulorna trycks utåt väggarna på lagret. Det i sin tur kräver HÅRDA väggar (typ hård plast/metall), så att inte de helt plötsligt börjar vandra neråt på lagerkulan, när kulorna gör intryck i väggarna.
Detta kan ju vara en faktor för att det inte kan fungera rent praktiskt annars är den högra bilden mest lämpligast då det blir högre tryck på center kulan som då låses fast och blir stilla när tallriken roterar förutom mot glidytan då.
Anders |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/13 : 11:42:41
|
Idag har jag goda nyheter att redovisa från min "back to back deal".
Bimex kan leverera direkt från hyllan vår axel för ca. 78 kr. Längder på 90, 100, 120, inga problem. Dessutom finns det som jag misstänkte, rester av dubbhålet kvar. Med andra ord; inga centrerings problem utöver dom som uppstår av lagerspel. Skönt! På lagersidan är det forfarande en öppen fråga. Kontina kan leverera direkt från hyllan ett PA 6.6 lager för 12,50 kr/st. Sintrad oljebrons för 22,50 kr/st. D&E har ett kompoumd-lager för 4,50 kr/st. Det återstår en del tekniska "spörsmål" kring lagrens toleranser innan vi "sätter ner fötterna". Men såhär långt allt väl.
Det blir att uppdatera konceptet igen till en "C" variant. En kula i önskad storlek, styrd på axeln. Ska så småningom räkna lite på för och nackdelar med torr resp. smord axialager. Jo det är lite "pyssel" med lagren forfarande.
Lase@ quote: Det kan funka med magnetiskt material men då måste tallriken vara tjock. Magnetismen avtar ju tack och lov kvadratiskt.
Det är mycket uppskattat att Du lyfter upp detta. Vilken "fadäs" vore det inte om vi lyckas med det mesta och "tabbar" oss en sådan "elementär" greja.
|
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/08/13 : 14:08:46
|
Angående svetsring borde det inte finnas i sådana i aluminium eller någon typ av fläns, för allt som är industrin är ju inte under tryck så det borde finnas något som passar oss.
Ett förtydligande om svetsringar finns dessa finnas i aluminium då slipper vi att få problem med pickuper som störs och kanske är det billigare än rostfritt.
Anders |
Edited by - Bubbel on 2008/08/13 19:32:40 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/13 : 20:00:06
|
quote: Angående svetsring borde det inte finnas i sådana i aluminium eller någon typ av fläns, för allt som är industrin är ju inte under tryck så det borde finnas något som passar oss.
Det finns nog något, men mitt "kontor" är nedpackat och ligger i ett föråd. När jag ska ha något måster jag ut och klättra upp, lyfta bort ett antal kartonger. Sen kan jag leta efter mina böcker.
Priset jag fick var åt pipsvängen som någon uttryckte saken. Bimex axel kostar ca: 400 kr/kg. Då kan kan inte en "svart" fläns kosta 600 kr/kg.
Den prisuppgift jag fått på webben är 197,50 Kr inkl monms. Det låter rimligt.
Det är en "svetsring" jag vill åt inte "svetsfläns". Aluminium vet jag inte om det finns "svetsringar" i. "syrafast" SS2343, titan och lågligerat "svart" brukar vara "rörmockar prylar". Dessutom måste vi kunna variera vikten på tallriken (tror jag i alla fall).
Cylinderröret 600:- Axeln 80:- Två lager 40:- Kulan 10:- Svängmassan 300:- SUMMA: 1030:-
Skulle vi få ner Cylinderröret 200:- skuller det inte vara fel. Det känns lite "surt" att behöva köpa en hel luftcylinder bara för att komma åt själva cyliderröret. Men såhär ser det ut för dagen.
Eller är jag/vi ute och cyklar? |
|
|
Topic |
|
|
|