HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY skivspelare kanske?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 59

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/13 :  20:29:13  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Ett förtydligande om svetsringar finns dessa finnas i aluminium då slipper vi att få problem med pickuper som störs och kanske är det billigare än rostfritt.

Lättmetall fläsnsar trodde jag inte var "rörmockeriprylar" men ack vad jag bedrog mig.

"1471085 50/60 lösfl. silumin ss2049 120,00kr"

Jo vist den var inte dyr heller. Nästa åtti kronor billigare än stålet.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/13 :  21:44:57  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Bra att du tar upp ett pris-specifikation, Gubben! Jättefint arbete du lagt ner på allt det här. Du är verkligen värd all beröm!

Skulle någon vara intresserad av en budget för hela det här projektet? Siktar vi på en top-of-the-line spelare, eller är det mer en "halvfin" DIY spelare?

Jag för egen del, köpte ju ett lager, som egentligen var från en GL75 (år okänt). Den gick på 110 kr. Det finns en del som kritiserar GL75, men så finns det många som prisar den också... Det känns för min del som att 10ggr högre kostnad är lite för mycket, när man ändå ska göra DIY.

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/08/13 :  22:01:54  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Priset på lageranordning måste givetvis vara relevant, det finns väl en brytpunkt när kostnaden överstiger värdet av funktionen.

Det handlar väl om att få ut det mesta för pengarna..

Gubben, du gör ett bra jobb .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/13 :  22:53:14  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Det var absolut inte tänkt som kritik mot dig Gubben. Du är ju hjälten i den här tråden Utan dig hade vi inte kommit så här långt. Ville ta upp frågan, om det var några som kände för den.

En budget är bra, om man vill att pengarna ska avgöra. Om man vill ha bästa möjliga kvalitet förmodar jag att man inte bör göra en budget! Finns det några som tänker satsa på spelaren som vill säga sitt i den här debatten? Tänker att det kan vara värt att ta upp innan vi går vidare - annars kan det leda till merarbete längre fram! Vi vill ju ha med så många som möjligt på tåget!

Budget eller ej?

Mvh
Andy

Edited by - Andy on 2008/08/13 22:55:20
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/14 :  19:27:46  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Det var absolut inte tänkt som kritik mot dig Gubben.

Det ska vara högt till tak. Era synpunkter eller "kritik" om Ni vill, gör att jag behöver "jobba igenom" det. Det har vi alla nytta av. Vi undviker en massa problem framöver. Detta fungerar som "konstruktions genomgångarna" i industrin, ett måste!

Andreas@
När Du skrev Ditt inlägg om "kulorna och deras placering" satt jag och skrev på mitt.
Det har gjort att jag missat inlägget. Det är därför jag inte kommenterat det.
Men det Anders skriver är riktigt. Men friktionskoefficienten är lika oavsett var centerkulan ligger. Men jag förstår att Du menar "friktionskraften". Och den varierar precis som Du resonerar.

Detta med "budjet" varianten har jag funderat på under dagen.
Med om vi säger 400 kr/kg för härdat slipat, 250 kr/kg syrafast/rostfritt och 130 kr/kg för "svart", "bonjärn", "låglegerat" eller mellan SS 1311 och SS 1627 kvalitéer, tycker jag inte är direkt oskäligt.

Målsättningen är att försöka komma över mer eller mindre standard komponenter, så nära tillverkaren som möjligt.
Altmans HD lager är bara axel och lagerstyrning. Vi siktar in oss på en hundring och jag lovar Er en mycket mer kvalificerad och endamålsenlig "lagerbyggnad". Maxpselet är i bästa fall fyra hundradelar va en millimeter.
Jajamen...."det¨är skillnad på skit och pannkaka" som killarna på verkstan säger.

Det är inbyggnaden som skapar bekymmer. Dels att den är "upp och ner", vilket borde kräva stark motivation varför?
Men vi får ganska mycket kvalité, om vi använder Bosch luftcylinder rör. Men priset ca: 600:- kr avser en komplett luftcylinder. Så vår hopp är att cylinderröret kan köpas som reservdel.

Vi kan ta upp diskussionen senare när vi har ett definitivt pris.

Det jag såg ramför mig var ett färdig skivtallrik, lagrad och avvibrerad strax under "tusingen".

Men ....men cyliderröret. Det finns verkstäder som tillverkar cylinderrör. Det kanske går att köpa något som dom redan har i produktion. Men den "jagkten" tar vi upp senare, om det behövs.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/14 19:32:00
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/08/14 :  20:57:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
http://www.amariaudio.hk/arcana_lp_300.htm

Jag "råkade" hitta denna skivspelaren när jag letade efter något helt annat längre ner på sidan finns det lite bilder på lagret om man tittar noga på bilderna (stora fina) så kom jag att tänka på flänsar med en bit rör på. När jag var yngre så använde vi sådana ämne som vi byggde om efter behov jag kommer inte ihåg var de kom ifrån och minnet sviker men de borde finna än idag.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/15 :  11:14:58  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Jag "råkade" hitta denna skivspelaren när jag letade efter något helt annat längre ner på sidan finns det lite bilder på lagret om man tittar noga på bilderna (stora fina) så kom jag att tänka på flänsar med en bit rör på.

Guld värt, Anders.
http://www.amari-acoustics.com/arcana_lp_300.htm
Samma sida fast lite mindre bilder men texten är på engelska. Men bilder av den kvalitén är mycket användbara. Rena idustrisionaget, men det är såhär det går till "i verkliga livet", Kurt Olsson sa.

quote:
När jag var yngre så använde vi sådana ämne som vi byggde om efter behov jag kommer inte ihåg var de kom ifrån och minnet sviker men de borde finna än idag.

Det finns "dragna stålflänsar". Men vi ska titta på ett till altrenativ. "Tjock-tallriks-varianten", med lagert inne i tallriken så långt det går. Och ersätta "Bosch cylinderröret" med ett "vanligt" rundt cylinderrör.
Men jag fattar inte varför man har en tallrik som är 2 dm tjock och väger 19 kg om man har ett så bra drivsystem. Att man behöver "massa" för avvibbreringen är OK. Men varför lägga den i dom roterander detaljerna. Kolla "Amari LP 600".

Jag lovade att uppdatera "Invert-Basic IIIB" till "Invert-Basic IIIC". Och det blev såhär:

quote:

Biderna är lite mindre, men säg till om Ni föredrar det större formatet.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/15 11:18:11
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/08/15 :  13:00:23  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Men jag fattar inte varför man har en tallrik som är 2 dm tjock och väger 19 kg om man har ett så bra drivsystem. Att man behöver "massa" för avvibbreringen är OK. Men varför lägga den i dom roterander detaljerna. Kolla "Amari LP 600".

Massan i tallriken gör att det går jämnare samtidigt så gör vikten att motorns koggningar inte blir märkbara, så är det tänkt att det skall vara. Men som vanligt så handlar det om kompromisser och den perfekta skivspelaren lär aldrig dyka upp men nära kan man säkert komma.

quote:
Rena industrispionaget, men det är såhär det går till "i verkliga livet", Kurt Olsson sa.

Det är väl så man lär sig se hur andra gör och sedan ta efter .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/15 :  16:26:14  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Massan i tallriken gör att det går jämnare samtidigt så gör vikten att motorns koggningar inte blir märkbara, så är det tänkt att det skall vara.

Jo vist, tallrikens svängmoment. Men 19 kg! Jag har alltid trott att tekniken gått framåt.
Om man säger att skivtallrikens material ska vara homogent och ha en viss svängmassa, det är OK.
Men talar man om hur fina CNC-maskiner man har och inte kan/vill bygga lättare tallrikar, då är det "en hund begravd".

Motorn tycker jag vi ska spåra. Det kan förklara mycket.

Fram med räknedosan så ska vi se om det inte "trillar ner en tjugofem öring".

quote:
Det är väl så man lär sig se hur andra gör och sedan ta efter .

Japp! Konkurrent analys, är också ett bra namn. Det syftar till att förstå konkurrenterna, hur dom resonerat i sin produktutveckling.
För vår del handlar det om att sätt in alla resurser på just det, som gör detta koncept till ett bra DIY-koncept.
Lätt att tillverka, svårt att göra fel, goda prestanda till ett vettigt pris. (Höga ambitioner är utgångs läget).

Finns det mer berskrivande material, så hör av Er bara.

quote:
Motorn tycker jag vi ska spåra.

Det nappade på första försök.

REGULACE #8211; AUTOMATIZACE BOR, spol. s r.o
D#283;lnická 264
473 01 Nový Bor
CZECH REPUBLIC, EU

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/15 16:37:22
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/08/15 :  19:36:22  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:

D#283;lnická 264
473 01 Nový Bor
CZECH REPUBLIC, EU

Hepp, vad är det för nåt?

Angående kostnadsdiskussionen,
Klart att prislappen ska vara så låg som möjligt, men det får ju inte var på bekostnad av att det fungerar sämre en konventionella konstruktioner.

Gubbens tankar och ideer ger en bra bild av vad som krävs för att vi ska få något som funkar bra i DIY-sammanhang, vi ska nog inte stirra oss blinda på lägsta-kostnaden-alternativet i första hand.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/08/15 :  20:11:49  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Det här pratet om att motorn hackar. Det finns (fanns en i vår fysiksal) ju elmotorer som inte hackar alls. De har en konstant ström genom ledaren som lindats till en ihålig boll, magnetfältet kan för enkelhets skull sägas ha syd i mitten av bollen och norr utanför bollen. Men jag vet inte vart man får tag på dem.

Är det någon som känner till sådana motorer?
Även om de inte är lika starka som vanliga elmotorer så borde de vara starka nog för en skivspelare, gissar jag.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/15 :  20:46:03  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Förlåt, jag hade lite brottom.

quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------

D#283;lnická 264
473 01 Nový Bor
CZECH REPUBLIC, EU
--------------------------------------------------------------------------------

Hepp, vad är det för nåt?

Här kommer spesen på motorn. Hoppas det syns tydligt.

Vad jag är lite osäker på är om den har 20 poler eller är utväxlad.

Sundström@
Jag läste lite "elektromekanik" i unga år och ska leta fram mina böcker med anledning av tråden.
Men jag har inget minne av det Du beskriver

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/15 20:52:38
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/08/15 :  22:27:00  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Hittade detta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Homopolar_motor

Men jag har inte letat efter möjlig köpemotor. Eller undersökt om typen skulle klara kraven för hifi-skivspelare.

MVH / Sundström
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/15 :  22:59:50  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Fick en liten idé (som säkert någon annan haft före mig): Kan man inte undvika mycket av koggningsproblematiken genom att helt enkelt ha tex en silkestråd, men sätta gummi på tallriken, där den ska löpa? På det sättet får man en konstant hastighet genom direkt överföring (silkestråd), men gummit kan svälja lite koggning. Är detta helt teoretiskt, eller skulle det fungera? Gummi som ligger typ limmat kanske inte sväljer den typen av krafter så bra?

Mvh
Andy

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/08/16 :  00:31:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Att jag nämnde koggeffekten är att många pratar om detta men för min del tror jag att det är överdrivet prat koggeffekt känner man nog mer när man snurrar den för hand men med spänning på motorn tror jag att koggeffekten är i det närmaste obefintlig. Det är vad jag tror sen har jag aldrig sett i skivspelar sammanhang att någon har mätt upp detta jag har ännu inte träffat på något dokument som tar upp detta ämne.

Anders

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/16 :  09:32:59  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Kan man inte undvika mycket av koggningsproblematiken genom att helt enkelt ha tex en silkestråd, men sätta gummi på tallriken,....
På det sättet får man en konstant hastighet genom direkt överföring (silkestråd), men gummit kan svälja lite koggning.

Grundtanken är inte fel alls Andreas. Man får inte samma "ryck" i silkestråden med gummi i mellan.

Gör ett tankeexperiment Andreas. Om Du står på plan mark och börjar skjuta på Din bil. Du ger full kraft under en tid och bilen börjar rulla med jämn fart.
Nu börjar Du och "rycka" i bilen. Fult "ryck" bakåt och så ett "ryck" framåt med full kraft.
Kommer Dina "ryck" att märkas på bilens hastighet. Mycket marginellt.
De här kallar vi "masströghet".
Ju mer massa vi har i tallriken, desto mindre märkbara blir "rycken" i silkestråden.

Men vi ska inte blanda ihop detta med den tekniska termen "dämpning". Dämpning har till uppgift att omvandla energi till något som inte är negativt för vår konstruktion.
Tänk på stötdämparna i Din bil. Sådan energi vill vi bli av med, (tills en dag då någon kommer på idéen att omvandla den till elenergi. Men det är inte vårt problem).

Dessa variationer i kraft brukar man kalla "pulsationer". Storleken avges i max och minvärde och frekvens.

Ett bra sätt att komma till rätta med "rycken", är att minska pulsationernas max och minvärde vid "källan". Vi ska börja där. Fler lindningar kanske? Likströmsmotor? Stegmotor med mång steg?
Förutom pulsationer är statmomentet mycket viktigt. Ett lågt startmoment kanske kräver en mellanhjuls variant.

När vi tycket att vi är klara med "tallriksupp-hägningen" ska vi återkoma till drivsystemet.
Men jag känner att ett "tjock- tallriks-koncept" måste redovisas innan vi går vidare i "skiss o idéfasen".

Men givet vis, snubblar Ni över något som kan komma till användning, motorer, tonarmar osv, upp med det bara.
Meningen är att vår "braohalåda" ska vara proppfylld av prylar.

Sundström@
Jag har leta på webben efter en kommersiellt använd "homopolar motor" men inte hitta någon.
Är det någon annan som kan ge oss lite mer "kött på benen"?

Anders@
quote:
Att jag nämnde koggeffekten är att många pratar om detta men för min del tror jag att det är överdrivet prat koggeffekt känner man nog mer när man snurrar den för hand men med spänning på motorn tror jag att koggeffekten är i det närmaste obefintlig. Det är vad jag tror sen har jag aldrig sett i skivspelar sammanhang att någon har mätt upp detta jag har ännu inte träffat på något dokument som tar upp detta ämne.

Det som slår mig är att det finns så många "teknisk diffusa begrepp". Som sedan används för maknadsföring Ta 19 kg skivtallrik tex. Mät upp hastighets variationen på den. Och sedan med en 8,5 kg. Lägg mätresultatet på bordet, så ska vi snacka. Jag kan inte ta gift påt, men undrar om inte man drar lite på munnen efter granskningen av mätresultaten.
Men OK, alla som är "körda" på tunga tallrikar faller direkt. Och det är kanske det man vill åstadkomma. Grattis "japps" ni har lyckats ännu en gång. Ni har fått en grammofon att snurra med värdens tyngsta tallrik. Tillför "Guinness rekordbok" mycket mer, än HiFi kvalité
Näääääää.........nu är jag väl lite kritisk i överkant.
Jag får ta upp det med min psykolog nästa gång.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/16 10:01:02
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/08/16 :  13:06:41  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Det som slår mig är att det finns så många "teknisk diffusa begrepp". Som sedan används för maknadsföring Ta 19 kg skivtallrik tex. Mät upp hastighets variationen på den. Och sedan med en 8,5 kg. Lägg mätresultatet på bordet, så ska vi snacka.

jag håller med att det finns mycket skumma begrepp. De enda som jag vet gjorde någon mer undersökning var EMT/Thorens och det de kom fram till var att tallriken bör ha en vikt mellan 1,5-5(6)kg när man sedan passerad den övre vikt gränsen så drabbades återgivningen.

De flesta av Thorens tallrikar låg runt 3kg de har kanske kommit på något.

Anders

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/16 :  13:50:34  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Jag kanske använder "starka ord" men vad jag menar är att det ska finnas skäl som är välgrundade.

Man måste utgå från något. Och min erfarenhet säger att man ska inte utgå från "extrema" konstrutioner. Utan grundligt "ingenjörsmässiga".

När det gäller Thorens, så vet jag hur tyska ingenjörer är utbilbade. Hur dom arbetar och har stor respekt för deras kunnande. Våra teknikhandböker, vår industri är uppbuggt på tysk teknologi. "Frans Wilhem" var en duktig kille, säkert ordningsman i skolan också.

Det jag tror är det som "väger tyngst" (för att vara lite vittsig), är "rumblet". Det måset vi har "100-koll" på. Sen anpassa tallrik och motorstyka. Behöver vi extra massa för avibbreringen kan vi lösa den på fler sätt.
Om vi bestämmer oss för att bygga en HFRP, måste vi ha klart hur vi mäter "rumblet" innan bygget startar. Gärna gjort några uppmätningar på befintlita spelare. Dels för att få referensvärden. Och dels för att få rutin och erfarenhet.
Hur vi ska mäta "svajet" vet jag inte. Finns det några förslag är det välkommet.

Ostindienfararen har lagt till i Kalmar i går. Tusentals kamlariter stod på kajen.
Nu ska jag ner med familjen och se om vi får gå ombord. Undrar var för HiFi dom har ombord?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/16 :  14:29:02  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ang. svaj- och rumble-mätningar använder jag en Nakamichi T-100 Audio Analyzer tillsammans med en specialgraverad LP-skiva som Elfa tog fram på 80-talet. Har för mig att Jan-Erik Persson, Opus3, var inblandad i framtagningen av skivan eftersom han jobbade på Elfa då. Ett spår med en 400Hz referenston för svajmätning samt ett "tyst" spår för rumblemätning.

Men det finns säkert långt bättre mätinstrument nu i den digitala tidsåldern.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/08/16 :  16:41:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Lite spionage till http://cgi.ebay.com/Lenco-L75-turntable-main-bearing-housing-New_W0QQitemZ170239921886QQihZ007QQcategoryZ3283QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Anders

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/16 :  21:16:49  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Lasse@
Hoppas att vi kan få en hjälpande hand med svaj och rumble mätningarna i slutfasen. Även om inte slutvärdena blir dom förväntade, skulle det kännas bra att det är "proffsigt gjort".

Anders@
Blideran ligger i "konurentmappen". Jag få granska dom lite senare. Dom är mycket bra kompliment till Amari:s bilder. L75:an var inte "extrem" som jag förstår det. Dessutom mellan hjulsdrift.

Nu måste jag koncentrera mig på "tjocktallriks"-varianten. Hoppas kunna redovisa den i början av nästa vecka.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2681 Posts

Posted - 2008/08/16 :  22:53:15  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Bubbel:Det var en intressant länk på Lenco lager.
Lenco borde ju ha lite högre slitage av lager pga mellan hjulet.

Förslag:Skulle man kunna ha en mikrofon monterad på
lagret för att mäta lagerljud
Hastiheten:Stroboskop i ytterkant på talriken åsså på med test skiva.
Eller är jag helt ute och cycklar

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/08/17 :  00:19:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply

Jag hittad ett par bilder på min HD som jag tyckte kunde vara lämpliga.

Anders

Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/17 :  02:10:11  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
GiK: Det är sant att mina ryck i bilen inte påverkar hastigheten, men den kanske svajar till lite? Och om vi sätter en mikrofon som är kopplad till plåten, kanske det hörs? (Min orsak till gummi-idén var inte en konstant hastighet, utan snarare att minska vibrationer. Vibrationer botar man annars med en tung tallrik - KANSKE kan man minska vikten på tallriken med lite gummi?)

Bubbel: Du kan ha rätt. Koggningseffekten kanske inte är tydlig, när motorn är igång. Praktiska test med mikrofoner kan avslöja svaret.
Inte alls pjåkiga lager du visar bilder på! Det är två helt olika konstruktioner, va? Finns delarna på marknaden?

Mvh
Andy

Edited by - Andy on 2008/08/17 02:12:28
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/08/17 :  11:56:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Inte alls pjåkiga lager du visar bilder på! Det är två helt olika konstruktioner, va? Finns delarna på marknaden?

Tack!

Jag tror att de är rätt lika men en okulär besiktning hade inte varit fel.

Jag är säker på att de går att köpa men det lär bli en hel del pengar man får upp med för att äga en av dessa. Scheu lagret kostade runt 2000 spänn men jag vet inte om det går att köpa från dem nu mera för jag hittar inget på deras sida.

Det anda lagret tror jag att det är ett Mitchell lager men är inte säker.

Anders

Go to Top of Page
Page: of 59 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000