HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY skivspelare kanske?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 59

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/08/17 :  12:02:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det gäller att läsa andra trådar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69910

Se längst ner i inlägget.
quote:
Det var på 50-talet som man möjligen hade LP filter 15KHz. EMT vet jag inte så noga men Telefunken hade LP filter i sina proffs bandspelare. I min skivspelare lär det finnas(jag har inte kollat själv)både HP och LP filter. Enligt EMT gäller 20dB/okt. under 30Hz och 12dB/okt. över 25KHz. Om man strappar bort ingångstrafon kan man använda en vanlig MM puppa. Jag har faktiskt inte mätt på min skivspelare men jag kommer säkert att försöka ta bort det inbyggda HP filtret. Aqvox är ett mycket bra tysktillverkat Riaa filter som jag tänker prova istället för det inbyggda i skivspelaren. Sedan det hur skivspelaren är byggd. Den sitter på kraftiga fjäder och gummi bussningar i en stålram där även all tillhörande elektronik sitter. En sak som jag inte förstår är. Hur kan man vurma så för EMT927 och 930. Jag kommer igåg de här två skivpelarna och jag minns att jag reagerade på att dom hade ett väldigt högt rumble som gjorde dom oanvändbara för stereo skivor.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/17 :  19:36:21  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Andreas@
quote:
Det är sant att mina ryck i bilen inte påverkar hastigheten, men den kanske svajar till lite?

Vist är det så, men "accelerationen" för att vara mer korrekt blir mindre.
quote:
(Min orsak till gummi-idén var inte en konstant hastighet, utan snarare att minska vibrationer. Vibrationer botar man annars med en tung tallrik - KANSKE kan man minska vikten på tallriken med lite gummi?)

Tanken är inte fel alls. Gummi-idén som minska vibrationer bör ge ett lägre överfört ljud. Men frågan är var gummit ska vara; på skivtallriken, i remmen, mellanhjulet eller drivhjulet. När konceptet får lite mera "form" får vi säkert återkomma.

Impral@
quote:
Hastiheten:Stroboskop i ytterkant på talriken åsså på med test skiva.
Eller är jag helt ute och cyklar?

Nä cyklar utomhus gör Du absolut inte.

Om vi tar det lite filosofisk och leker med två ytterligheter
Den ena ytligheten är att vi går igenom det teoretiska material vi har, inkl konkurrent materialet. Sen bestämmer vi oss för att ta ut det vi tror kan vara den bästa kombinationen av material och tekninklösningar. Och sen bygger vi en spelare. Och är tillfreds med den. Vi har en DIY optimerad "tekniutvecklings-fas".

Den andra ytterligheten är att vi med proffsutrustning analyserar; axiallagret, radiolagret, motor och transmission var för sig och optimerar varje del för sig. Vi har en prestanda optimerad "tekniutvecklings-fas".

Näää....nicka inte till nu. Det är nu det roliga börjar. Vi måste hitta en väg mellan dessa ytterligheter. En egen "DIY-standard", eller metod. Som ska dokumenteras och alla ska med enkla medel kunna genomföra. Låter det pretentiöst? Glömm då inte att det Ni kära forumnist som sätter ribban.

Både Andy och Imperial har två bra förslag att jobba vidare på. Anders tog upp Thorens remble mätningar. Så material att jobba vidare på saknas inte.

Jag tycker att vi har bra koll på läget in vår förstudie till "HFRP-1".

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/08/17 :  19:42:40  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker att vi har bra koll på läget in vår förstudie till "HFRP-1"

Ja, det är bara att hålla med .

Det här är den kuligaste tråden på forumet just nu, det finns många parametrar att hålla reda på.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/08/17 :  20:05:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Fick reda på idag att regas axlar är ett nållager kan vara intressant att notera då slipper man en del bekymmer med ytfinish i ett slag P3:ans axel är 8mm x 52mm.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/17 :  22:11:48  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Anders@
Jag är inte ett dugg förvånad. Med tanke på att det finns så mycket härdade slipade axlar/rullar/stypelare som massproduceras.
Den 16 mm:s axeln vi har på förslag har en toleransvidd på 0,005 mm. Jo, femtusendelar av en millimeter, och polerad yta, för 80 kr. Det måste vara stora serier för att få ner priset.

Vi ska kolla upp de "Rega spåret" och se hur dom löst axiallagret, utan dubbhål.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/08/17 :  22:35:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Vi ska kolla upp de "Rega spåret" och se hur dom löst axiallagret, utan dubbhål.

Det kan jag meddela med detsamma, lagerhuset ser ut som om de har borrat rätt in i en mässings stång och i botten så vilar kulan i "gropen" efter borrspetsen. Skall se om jag kan fixa en genomskärning på lagerhuset.

Nu är genomskärningen fixad visst är det inte som ett foto men så här ser det ut i alla fall. Det kanske är lite mer plats för kulan i orginalet men inte mycket mer. flänsen upp till är bara 1,5mm bred ner till är det en gänga men den tog jag inte med.

Anders

Edited by - Bubbel on 2008/08/17 23:11:35
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/17 :  22:58:56  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Om man vill experimentera lite med olika tallrikstyngder och hur de fungerar tillsammans med lagret och motorn, så borde det gå att sätta samman (inte limma!) ett antal lager med tex MDF, spänna fast, borra hål genom alla skivorna, och sätta dit några rundstångar som sitter tight genom hålen. Naturligtvis bör dessa rundstänger limmas fast i EN av skivorna. Sedan fräser man till tallriken, och mäter sedan ljud enligt ovan beskrivna mätningar med olika antal skivor.

Detta ser jag som sista fasen i projektet. Kommentarer???

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.

Edited by - Andy on 2008/08/17 23:01:01
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/18 :  08:20:06  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Anders@

Då är vi inte "ute och reser" när vi; 1, har axiallagret kula/axel. 2, centrerar kulan mot "röret".
Det är tydligen en kommersiellt gångbar tekniklösning.
Skönt och veta tycker jag. Vår koncept är inga "B" varianter bara för att det är "DIY-koncept".

Andreas@
quote:
Detta ser jag som sista fasen i projektet. Kommentarer???

Det är som Du säger "sista fasen". Föresten sista och sista fasen, men det ligger en bra bil fram i alla fall. Det beror lite på hur vi vill jobba med HFRP_1:an.
Teknikutveckling handlar mycket om "forskning", för den som känner sig sugen. Det går alldeles utmärkt att bygga om HFRP-1:an till en ren "labb-maskin", tex som Du beskriver.
För dom tekniska "äventyrarna" och "upptäcktsresanden" kan säkert HFRP-1:an bli en höjdare.

Vi nämnde lite om mätteknink tidigare. Det slog mig att ingångs och utgångsspåret på en LP kanske han användas som "tyst spår". Beatles, Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band slutar med ett pianoakord som är extermt långt. Kanske går att använda i "svajsammanhang".

Nu måste jag börja med "tjocktallriks"-varianten.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/08/18 :  11:15:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Tack!

En sak bör vi ha i åtanke när det gäller Regas lager de billigare modellerna t.ex. P3 har ett lager som klarar ca 3,5kg belstning medans P9 klarar lite över 5kg. Nu vet jag inte riktigt vad de menar men tror att det är trycket på kulan och den där plasttallriken som även är remhjul som de syftar på.

Sendan är P9 lager mer avancerat uppbyggt än de billigare syskonens har hört att P9 lager är fem gånger så dyrt att tillverka än den billigare. Jag har inte sett ett lager själv så jag kan inte bekräfta något om detta men jag vet var det finns en P9.

Anders

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/08/18 :  11:35:57  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
finns aluminium variant av regas lager med. Som en 3 partstillverkare gjort.

http://www.audiomods.co.uk/armkits.html

dessa hade en massa innan med:
http://www.ironaudio.com/Iron_Audio_NEW/index.html

bara för att nämna några

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/18 :  20:42:09  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Nu vet jag inte riktigt vad de menar men tror att det är trycket på kulan.....den där plasttallriken.....
Fem kg på en kula har respekt med sig.
Jag ska redovisa "mekaniken" krig axiallagrets kula senare. Då kan Ni själva få en uppfattning om vad i begränsningarna finns. Och hur man bör hantera dom.
"Plasttallriken" tror jag är mycket spröd och sprickbenägen om det är akryl. Små sprickor "växer" med "tidens tand".

Det är bra att få upp dessa detaljer kring Rega. Vi kommer att ha stor nytta av de när det blir dax att välja "färdväg".

Bilderna på asimov66:s länkar ligger i min "konkurrentanalys-mapp". Kanon bra!
120$ måste väl vara omkring 720 spänn, för en CNC svarvad skivtallrik. Inte illa.
Är det någon som vet varför just "akrylplast" eller som vi lite slarvigt säger "plexiglas", används till skivtallrikar? Eller är det en "mode"-grej?
Vi ska se om det går att komma över en ritning på centrumhålet på tallriken. Det vore bra att ha med sig det i projektet.

Tjock-tallriks- konceptet blir lit försenat pga att jag har laddat ner en "solidmodellerare". Ska se om den duger att bygga spelare med. Sk i alla fall testa, men inlärningströskel är större än "Solid Edge" som jag använt hittills.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/08/18 :  21:25:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply

quote:
Är det någon som vet varför just "akrylplast" eller som vi lite slarvigt säger "plexiglas", används till skivtallrikar? Eller är det en "mode"-grej?

Ja du Gubben detta med akryl är återigen skum grej det finns de som hävdar att man försöker att vara nära vinylens egenskaper och detta skall ge fördelar som bättre återgivning. Det finns företag som har akryl genomgående i sina produkter bl.a. Clearaudio och de gör även en tonarmar i detta material skivtallrikar är rätt vanliga i detta sammanhang.

För min del är jag inte förtjust i detta material och undviker det så mycket det går.

Först ut på bild är subplattan på ett P9 lager.

Sedan har vi ett diy lager som jag hittade på min HD samt lite info om lagret, rostfri axel, tungsten carbide kula, stödplattan likaså, PTFE lager mm.

Anders

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/19 :  07:52:22  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Det jag vet om "plexigls" är att om man bearbetar med skärande verktyg bygger man in "micro-prickor" i materialet. När man sen belastar tex ett borrat hål statiskt, så växer sprickorna.
Men det kan väl vara möjligt att man har andra kvalitéer
Densiteten är dubbelt så stor som trä, men bara 1/6 av stål.
Priset ca: 250 Kr/kg, ungefär som rostfritt.

quote:
Först ut på bild är subplattan på ett P9 lager.

Den ser ut att vara gjord i flera delar, och inte runda heller. Och vilka ytor är det som styr tallriken?
Drivningen ligger inte på tallrikens ytterdiameter, intressant.

Anders Du har "tungsten carbide", vad är det för egenskap som gör att Du valt "tungsten carbide" och inte stål eller hårdmetall?
Vet Du något om hur mycket ljud, rumble nivåerna i Din konstruktion?
Har Du provat PTFE (teflon) i stödplattan?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/19 :  08:45:24  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Jag måste bara.....

Gick igenom "asimov66" länk; http://www.audiomods.co.uk/armkits.html

Har Ni inte kollat igenom den, gör det. Här finns massor av tänkvärt famför att på tonarmssidan. Men förhoppningsvis hamnar vi där så småningom.

asimov66 har Du fler länkar?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/08/19 :  10:20:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Anders Du har "tungsten carbide", vad är det för egenskap som gör att Du valt "tungsten carbide" och inte stål eller hårdmetall?
Vet Du något om hur mycket ljud, rumble nivåerna i Din konstruktion?
Har Du provat PTFE (teflon) i stödplattan?

Tyvärr har du nog läst fel det lagret är inte mitt jag hittade för länge sedan på nätet och sparade lite info bara för att jag tyckte att det var intressant. Något som fastnade men är inte säker på att det stämmer är att de påstod att stödplatta och kula hade 95 Rockwell i hårdhet, kan det stämma?

Jag skall ta en titt på en P9 när jag kommer i närheten nästa gång. Rega brukar lita på gravitation för tallriken så den ligger löst på subplattan.

Anders

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/19 :  15:31:21  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Något som fastnade men är inte säker på att det stämmer är att de påstod att stödplatta och kula hade 95 Rockwell i hårdhet, kan det stämma?

Om det var för att påvisa att dom är mycket hårda, så stämmer det inte.

Rocwell, den gode manen, har tre skalor. Detta för att kunna mäta allt från gummi till diamant.
Vår föäreslagma axel har en hårdhet på 60 HRC. Man läser det såhär, HårdhetRocwell skala C. Max hårdhet, i praktiskat bruk, mäts i Rocwell är 68 HRC.

Tillbaka till Din kula.
I den "mjuka skalan" motsvarar 95 Rockwell 80 Shore D. Hård plast ungefär.
Mellan skalan blir 95 HRB ungefär "mjukt järn".

Men en annan viktig parameter är ytfinheten. Kanske nästan viktigare än hårdheten.

Edit: Jag var inte tillräckligt påläst ang, "carbide":er.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/20 07:56:37
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/19 :  23:32:20  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Phuuuu......
Nu har jag slitit med en ny programvara DelCam. En 3D cad eller solidmodelerare. Vist men den är lite för begränsad för våra behov. Om vi behöver forma solider så duger den, med att göra en samman-ställningsritning/skisser av soliderna är rena mardrömmen.
Detta är resultatet av två dagars arbete, Inverterad-Tjocktallriks-Koncept-I. Vikten på tjocktallriken som den är ritad blir 6,3 kg i plexiglas.
Axel och lager är som tidigare. Men cylinerröret är ett valigt cylinderrör på metervara.

Näää vi skissar vidare i det klassiska 2D-stuket.

Nu har jag läst på lite mera om olika "karbider". Det som karaktiserar alla karbider är att dom behåller sina egenskaper upp i höga temperaturer.
Det vi är intresserade av är en hög "elasticitetsmodul" eller e-modul kort och gott. Och fin yta.
Man säger polymer-er om plast och gummi. Man kallar karbiderna på motsvarande sätt för "keramer".

Jodå keramer ska vi absolut ha i åtanke när vi bygger. En hög e-modul säger oss att den inte deformeras lika mycket som en stålkula tex för den har en betydligt lägre e-modul.

Det börjar bli sent, så om jag uttrycker mig diffust eller oklart, så fråga i morgon när jag sovit ordentligt

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/19 23:46:26
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/20 :  16:50:12  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Axiallagret - Kulan.

Vad är det som händer i ett axellager egentligen? Vad kan vara orsak till alstring av "lagerljud"?
Jag kan åtminstone peka ut tre orsaker.
1.Smörjmedlet bristande förmåga att bära lasten.
2."Stick-slip" effekten.
3.Ytans "ojämnheter".

Smörjmedlets förmåga att bära lasten har vi haft uppe tidigare i tråden. Men grejen är att smörjmedlet ömsom bär, ömsom brister och skapar kontakt mellan, i dethär fallet, kulan och stödplattan.
Orsakerna kan vara, smörjmedlets vidhäftningsförmåga, fel viskositet, för låg hastighet, för högt yttryck.

"Stick-slip" effekten har vi inte berört tidigare. Om Ni titta i tabeller med friktionskoefficienter så ser Ni att man redovisar två friktionskoefficienter, friktionskoefficienten i vila och i rörelse. Det största värdet har alltid friktionskoefficienten i vila. Betyder det att ett lager alltid har den lägsta friktionskoefficienten när den är i rörelse? "Nixipixi", så enkelt är det inte. Lek med tanken att Du successivt minskar hastigheten. Till slut kommer Du i ett område där lagret inte vet om det är vil eller rörelsefriktion som gäller. Ibland blir de det ena och ibland det andra. Vi får vibrationer som ger upphov till ljud.
Kontensta är att desto större skillnad det är mellan friktionskoefficienten i vila och i rörelse. Desto större blir "stick-slip" effekten. Området där "stick-slip" effekten uppträder blir större och lagret får en större benägenhet att vibrerar mer.
En länk till lite fördjupning. http://en.wikipedia.org/wiki/Stick-slip_phenomenon

Ytan beskaffenhet då. Ta en kniv dra den mot spisplatta och sedan mot den emaljerade spihällen. Skillnad? Det kanske är det enklaste att inse betydelsen av. Hastigheten kan säkert kopplas till en specifik frekvens.

Allt detta vi nämnt om friktion, nötning och smörjning kallas för "tribologi".

Hur ser det ut när kulan ligger an mot stödplattan.

Här är fig.1.

Tallrikens vikt ger kraften "F". Och kulan och stödplattan deformeras. Vi får deformationen i dels "r" och dels "h" och ett yt-tryck. Faktorer som bestämmer "r", "h" och yt-trycket, är förutom "F" kulans diameter och elasticitetsmodulen i stödplattan och kulan. Varför talar vi om kulor och stödplattor av, polymera, metaller och keramiska material? Inget annat än att elasticitetsmodulen varierar. Nä, nä inte hårdheten. Hårdheten har inget med detta att göra.
Titta på räkneexemplet i fig 1 som avser stålkula mot stålplatta.
Yttrycket är 3 ggr så stort som hydraul-trycket i en grävmaskin. Max hastigheten mycket låg och vad gränserna går för "stick-slip" effekten vet jag inte. Notera att hastiheten minskar successivt ju närmre vi kommer centrumlinjen. Att vi passerar "stick-slip" gränsen är helt klart.

Detta är vår utmaning på axiallager sidan.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/08/20 :  17:42:46  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Så om man vill ha en chans att komma ifrån stick-slip-området borde det alltså vara bra att inte ha en symmetriskt monterad kula som stödpunkt? På så sätt skulle man kunna garantera att hastigheten inte går ner hela vägen mot noll i kontaktytan mellan axel och kula/stödpunkt. Istället skulle man kunna designa in en viss specifik hastighet - eller ett visst hastighetsområde, eftersom kontaktpunkten i praktiken måste bli en yta, om än liten.
Kan man så hitta en kombination av material och smörjning där stick-slip-effekten inte finns vid denna hastighet: klart. Slip-stick-effekt borta. Kvar är 1 och 3.
att sen axeln väldigt gärna vill trilla åt sidan när man gör så är ett separat problem, men det är ju inte olösligt.

OBS, det var en fråga alltså. Försöker fatta.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/08/20 17:50:41
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/08/20 :  18:07:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Intressant länk ännu en gång visar det sig att det är en hel del som man bör tänka på innan man kommer till skott.

Jag kan hålla med dig zix att man kan lösa problemet med kulan något förskjuten men andra har löst detta lilla problem och det skulle vara intressant och veta vilka kompromisser de har accepterat för att få ner ljudnivån.

En tanke som dök upp är att man kan lösa det med en PFTE bricka som får agera alla tre punkter du har satt upp men där finns väl andra negativa egenskaper.

Sedan finns det dem som använder en spegel dvs en härdad bricka som är polerad hur bra är en sådan vilka "magiska" egenskaper har en sådan förutom att man får lägre friktion.

Som jag ser det kan vi kompromissa för att nå ett visst mål men vill vi det. För min del tycker jag att vi gott kan dyka lite djupare ner i träsket vem vet lösningen kanske finns runt hörnet.

Anders

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/20 :  18:23:01  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Det är bra zix! Jag var mycket orolig för att jag inte skulle kunna uttrycka mig tydligt. Det är svårt att med enkla och i korta ordalag beskriva något som man ängara frera letioner till i skolan (och ändå inte fattar).
Det blir lite åt dethära hållet Du mena.

Ett annat sätt är att ta de material som har den lägsra skillnaden mellan vil och rörelsefriktion. Polyamid plaster tex. terlon, nylatron, nylon mfl. är bra exempel. Men dom har liten e-modul ger större deformation. Mao låg vikt på skivtallriken.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/20 18:26:09
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/08/20 :  22:06:22  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Just precis ungefär sådär menade jag. Bra, då har jag fattat.
En kula som snurrar runt i en kon borde alltså också funka - då blir det symmetriskt, fast till priset av betydligt högre friktion förstås.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/08/20 22:08:18
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/21 :  09:23:48  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Gjorde om Tjocktallriks konceptet i Solid Edge.

Man ser att det finns vissa "finnesser" med tjocktallrik. Drivningen kommer mitt för radiallagren. Och ett inverterad lagerbyggnad blir helt plötsligt ingenjörsmässig motiverad.
Det är tallriksvikten som är problemet.
Den ursprungliga tanken med tjocktallrik var nog att slippa "cylingerröret", talriken och "lagerhuset" blir en och samma detalj. Massan var problemet. Och då ha man sökt efter lättare material som går att bearbeta i CNC maskiner Och som är form stabilt + skapligt billigt. Plexiglas!

Men jag ser inte riktigt hur det ska kunna bli ett bra "DIY-koncept". Hur ska man kunna tillverka tallriken "på köksbordet"?
Några förslag?
Kan vi jobba oss runt problemet; tillverkning, tallriksvikt?

Finns det fler koncetp att studera?

(Jag ska tillägga att axeln bliv av misstag 100 mm lång. Går att få 90 mm. Det gör att den får en vikt på 6 kg. Men vi behöver få ner vikten ytterligare.)

Så här blev det.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/21 09:26:47
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/08/21 :  10:41:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
En liten fråga borde inte stödplattan vara i samma diameter som lagerhusets inner diameter.

Tanke,om man tänker sig att stödplattan ligger direkt an mot skivtallriken kan det finnas risk att men får en högre nivå med icke önskvärt ljud ut i tallriken. Tittar man på kommersiella lager så har de även ett lock i änden på lagerhuset kan det vara så att det mekaniska ljud som uppstår stannar det mesta i lagerhuset.

Lenco har ett c-clips som låser fast en stödplatta kan denna lösningen vara något.

Anders

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/21 :  11:41:41  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Sådärja, några posts till så är Continuo uppfunnen!

Om någon behöver så har jag 5/16"(strax under 8mm) keramiska kulor till övers.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/08/21 12:08:08
Go to Top of Page
Page: of 59 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000