Author |
Topic |
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/21 : 17:21:23
|
quote: några posts till så är Continuo uppfunnen!
Nä då tror jag vi har hamnat lite utanför "temat".
Det vi ska försöka åstadkomma är ingen "uppfinning". Utan ett renodlat DIY-koncept med bred förankring och goda prestanda. Sen handlar det om kunskap och försåelse för dom till synes "enkla" maskinelementen, kulan tex. Men vist Lasse, jag vet av egen erfarenhet att om ett projekt genomförs så säger man alltid efteråt; "vi skulle ha gjort såhär och så här". Alla lyckligt genomförda projekt slutar alltid med en "uppföljning". Denna "uppföljning" ligger seda till grund för nästa, ofta kallad Mk-II projekt. Men då sitter man på en massa erfarenhet av det första bygget, mätrutiner osv. I Mk-II finns det mer utrymme för "uppfinningar" än i Mk-I.
quote: En liten fråga borde inte stödplattan vara i samma diameter som lagerhusets inner diameter.
Jo om man är 100 på att man inte vill byta stödplattan. Jag ritade den rundt 15 mm för att kunna ta ut den på ett enkelt sätt.
quote: Tanke,om man tänker sig att stödplattan ligger direkt an mot skivtallriken kan det finnas risk att men får en högre nivå med icke önskvärt ljud ut i tallriken.
Tanken är inte helt åt fanders, Anders. Jag har i mina gömmor anteckningar på ett polyuretan som har hög "inre dämpning" och som "äter energi". Tänk at Du släpper en homogen gummikul från 2 m och att den studsar upp 1 m. Du får alltså tillbaka halva energin. quote: Lenco har ett c-clips som låser fast en stödplatta kan denna lösningen vara något.
Problemet är att "spårringarna" är inte särskilt "DIY-vänliga", som jag ser det. För att dom ska funka riktigt krävs det ett spår med god precision
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/08/21 : 21:05:49
|
quote: Tanken är inte helt åt fanders, Anders. Jag har i mina gömmor anteckningar på ett polyuretan som har hög "inre dämpning" och som "äter energi". Tänk at Du släpper en homogen gummikula från 2 m och att den studsar upp 1 m. Du får alltså tillbaka halva energin.
Det lärde man sig på fysiken så det är inget nytt .
Jag har en hårt om byggd TD150 men en helt annan plint, på det lagret har jag tryckt på en gummislang för att dämpa bort vibrationer eller mekaniskt ljud idén har jag fått från hårdiskar som är gummiklädda för att få ner ljudnivån. Det kanske är något att stoppa i bra att ha lådan och ett bra tweaks för de som vill få sin skivspelare lite tystare.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/21 : 22:43:31
|
quote: Nä då tror jag vi har hamnat lite utanför "temat".
Det vi ska försöka åstadkomma är ingen "uppfinning". Utan ett renodlat DIY-koncept med bred förankring och goda prestanda. Sen handlar det om kunskap och försåelse för dom till synes "enkla" maskinelementen, kulan tex. Men vist Lasse, jag vet av egen erfarenhet att om ett projekt genomförs så säger man alltid efteråt; "vi skulle ha gjort såhär och så här". Alla lyckligt genomförda projekt slutar alltid med en "uppföljning". Denna "uppföljning" ligger seda till grund för nästa, ofta kallad Mk-II projekt. Men då sitter man på en massa erfarenhet av det första bygget, mätrutiner osv. I Mk-II finns det mer utrymme för "uppfinningar" än i Mk-I.
Hej Tommy!
Jag skojade med dig pga att du är oerhört nära Continuos konstruktion. Det var ett försök till humor! Ditt svar blir i skenet av detta helt obegripligt.
Om man också "knycker" den första Continuos "köksbordstillverkade" tallrik så är det ännu en bit närmare. Den var gjuten av polyuretan har jag för mig. Kanske dessutom låna "remläget" i nivå med kulans lagerpunkt så är det ännu närmare.
Men det egentliga ärendet i min förra post var att jag har keramiska kulor som jag kan dela med mig av.....
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/08/21 23:03:50 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/21 : 22:46:09
|
Detta med humor är OK, Lasse. Jag upprepar gärna "förstudiens" syfte och mål. Och har lite DIY-visioner och hoppas det kan vara användbart för fler på forumet. quote: Men det egentliga ärendet i min förra post var att jag har keramiska kulor som jag kan dela med mig av.....
Det vore en god gärning Men vi får åtekomma efter som dimentioneringen inte är på länga väga klara. När motorn är bestämd kan vi titta närmare på konstutions-löningar på lagret. quote: Kanske dessutom låna "remläget" i nivå med kulans lagerpunkt så är det ännu närmare.
Nä jag skulle vilja se "remläget" mellan radiallagret.
quote: .....på det lagret har jag tryckt på en gummislang för att dämpa bort vibrationer.....
de ligger i "braohalådan".
Men jag kolla de in "Prestige". Över 8 kg skivtallrik! Men lagerbyggnaden är intressant. Dom ställer talriken på en stödplatta av "nylon".
Men fråga är om vi har tillräckligt med underlag för att gå vidare och titta tå motorer? Eller är det något mer koncept vi bör at upp?
Nu hoppas jag det är färdig editerat.
|
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/21 23:01:06 |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/08/22 : 09:30:28
|
quote: Slip-stick-effekt borta.
Vi vill nog alla slippa stick-effekten!!! *Dålig-humor-varning*
quote: Massan var problemet. Och då ha man sökt efter lättare material som går att bearbeta i CNC maskiner Och som är form stabilt + skapligt billigt. Plexiglas!
Men jag ser inte riktigt hur det ska kunna bli ett bra "DIY-koncept". Hur ska man kunna tillverka tallriken "på köksbordet"?
Jag tror nog att alla tänker leja bort tallrikstillverkningen till någon CNC-maskinist... Det var väl prko's original-idé med den här tråden? (VAR ÄR DU???) Om vi gör ett jättebra lager, motorn är perfekt, och så är tallriken inte helt rund!
Frågan är: -Tänker alla använda CNC? -Ska även lagerhålet göras i CNC?
Om lagerhålet ska göras i CNC, görs allt lite lättare. Perfekt centrering! Inga probs med stödplatte-design ala Bubbel! (Plattan går ut till ändarna av lagerhålet, plus "luft" ovanför kulan - mindre lagervibrationer överförs.)
Mvh Andy |
Är stationerad i Uppsala. |
Edited by - Andy on 2008/08/22 09:31:43 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/22 : 11:10:32
|
quote: Om vi gör ett jättebra lager, motorn är perfekt, och så är tallriken inte helt rund!
Det är bra Anderas, här är något jag måste ta itu med.
Hur mycket kast kan vi tillåta? Vad är det som sätter gränsen; centrifugalkraften?, hastighetsvariationen? Hur mycket kast kan man tillåta på själva tappen "Tappen"?
Sen ställer vi oss frågan, är det möjligt att tillverka en skivtallrik på "köksbordet"?
Titar vi på Anders länk; http://www.thevintageknob.org/MISCELLANEOUS/SS1980TT/SS1980TT.html# Så ser vi att: Största vertikal-kast är 0.23 mm (Thorens TD-126) Största horisontal-kast är 0.09 mm (Technics SP-10)
Vertikalkastet kanske går att "justera" i monteringen. Lite beroende på koncept. Men horisontalkastet......
"Verkstadskosnader" tycker jag vi ska försöka undvika. Vi är ett helt gäng kreativa själar.....Vi ska tänka till ordentligt inna vi går till verstaden, är mitt förslag.
En variant är att från ett koncept, speca alternativa lösningar.
Ta en funderare pådessa koncep. Dom har lite olika "egenskaper". Ställ Er frågan; viklet koncept skulle jag villa bygga, (med dom förutsättninga jag har)? Hör sen av Er så vi kan sammla in Era synpunkter.
Nä, nu ska jag björa med att räkna på "kast"!
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/23 : 10:24:35
|
Funderingar kring begreppet "svaj".
Hur ska vi betrakta begreppet "svaj", eller "kast" som är ett tekniskt sett bättre ord.
Vi har minst tre diametrar som ger störningar på grund av kastet: 1. Svängmassans diameter. 2. Den drivna diameter. 3. Tappen.
Svängmassans diameter: Det som bestämmer hur stort kast svängmassan han tillåtes är storleken på centrifugalkraften (horisontellt kast). Hur stor får den vara då? Inte större än den radiellkraft som drivningen ger upphov till. Blir den större så "vandrar" tallriken runt i lagret. Vårat azimuth kommer att pendal. Hur lagerljudet påverkas vet jag inte, men vi ska inte räkna med att det blir bättre. Om svängmassan variera vertikalt kommer lagerbyggnaden att får ett variabelt tillskott. Jag har lite svårt, i skrivande stund, att göra en vettig bedömning av den. Men tror att den är marginell. Pickupen kan få en variation på nåltrycket, som vi naturligt vis ska kolla upp, på samma sätt som vårt azimuth.
Den drivna diameter: Det är nog det enklaste att förstå. Tonens frekvens kommer att variera. Om vi leker lite med tanken, att den drivna diametern hamnar 1,5 mm från centrum. Då kommer ett "normal A" att variera mellan 442,2 Hz och 437,8 Hz. Eller uttryckt i procent, 1% eller +-0,5%. Om vi vänder på resonemanget. Låt säga att vi klarar en kasttolerans på +- 0,5 mm, dvs att den drivna diametern hamnar 0,5 mm från centrum. Då får vi ett "normal A" att variera mellan 441,45 Hz och 438,54 Hz. Eller uttryckt i procent, 0,33% eller +-0,16%. Det vi kan konstatera är att ju större den drivna diametern är, desto mindre påverkan har "kastfelet" (DIY-vänligt). Vertikalt kast kommer förmodligen att slita hårdare på transmissionen. Och de oavsett om det är remmar eller drivhjul.
Tappen: Nu är själva tallriken perfekt. Men skivan ligger inte i centrum. Resonemanget är det samma som för "den drivna diameter". Med ett tillägg. Vi tillför pickupen en kraft som gör att vårt "scating-kraft" varierar. "Ja, ja, men Gubben lilla, den är väl helt försumbar", kanske någon tänker. Jag gjorde en grovt överslags beräkning på ett kastfel på 1,5 mm. Då varierade scating-kraften +-25%. Det ska vi hålla "ett öga" på.
I ovan resonemang är diametrarna behandlade var för sig. Lägger man ihop alla kastfelen och lägger till motorn kan det bli "en del variationer". Läs igenom det och begrunda, så jag inte gjort mig skyldig till ett "tankefel". Det måste rättas till i så fall.
Hur kommer vi vidare i förstudien?
1. Jag ska göra ett uppdaterat "tjocktallriks koncept" som bygger på Andy/Anderas och Anders inputs. Alltå ett som bygger på att vi svarvar skivtallriken.
2. Nu är det dax för alla "kreativa DIY-genier", både utanför och i lådan, att komma in i "matchen". Vi måste tillverka ett "mätobjekt" (enklast möjliga), en "skivtallrik" avsedd för uppmätning av kast. Detta för att få grepp om vad som är möjligt att åstadkomma på "köksbordet". Förslag på hur man tillverkar med minsta möjliga kast är det som gäller. Och en uppmätning av kastet. En ritning, som förslag, på en skivtallrik som är avsedd för utmätning ska jag göra.
|
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/08/23 : 16:50:34
|
quote: 1. Svängmassans diameter. 2. Den drivna diameter. 3. Tappen.
Jag skulle gärna lägga till en punkt.
4. Remmen.
Remmen:
Man bör ha remmen i åtanke då den har en positiv och en negativ inverkan på tallriken. Det som åsyftas är drag och släpp jag har inget bättre ord för släpp men det jag tänker på är att efter motorns anspänning så slackar remmen och detta kan orsaka en del svaj.
Hur? Remmens framsida dvs den delen som är mellan tallrik och motor i rotationsriktning där är remmen spänd medan den slackar på baksidan och orsakar en hel del svaj. Det finns olika sätt att gå runt detta fenomen men oftast är det material fråga.
Det enklaste sättet att förstå detta är att titta på en cykel, när du trampar är en del av kedjan sträckt medan den andra sidan slapp det som uppstår när kedjan blir för lång är att den slamrar detta fenomen uppstår också på en skivspelare dock inte så mycket.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2008/08/23 21:11:24 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/24 : 20:18:07
|
quote: Det som åsyftas är drag och släpp jag har inget bättre ord för släpp.....
Det heter olika beroende på om man talar och kugghjul eller rem och kedjedrift. Sen har vi "folkmun" också. Men vi struntar i den exakta termelogin just nu. Det viktiga är att vi förstår vad Du menar. Och det gör vi, och synpunkterna uppskattas.
Vi fortsätter på temat "svaj". Jag hitta denna notis på webben:
"Primitive phonographs which used idler wheels had very high wow and flutter, but high fidelity belt drive turntables were typically less than 0.2% by the 1970s, and the best direct drive turntables reached less than 0.05%."
En referenslista:
rumble and wow,flutter
Linn Sontec -80dB 0.06%
Thorens TD 166 -78dB 0.08%
Technics -78 dB 0.05%
JVC LF71 -77dB <0.05%
Anders satte "ribban" på rumble till < -60dB. Om vi sätter "svaj ribban" < 0.2% är det åt "pipvängen"?
Det innebär att vår kasttolerans ska vara < +-0.3 mm, som just ger 0.2% kast. +-0.225 mm ger 0.15% och bättre +-0.15 mm ger 0.1% osv.
Här är en ritning på en "Labb-Detalj". Toleranskraven och kastet är det som gäller. Kan man inte tillverka denna detalj återstår bara att köpa "svarvtimmar". Men i det läget gör vi ett omtag och ökar precisionen på tallrik. Och ett materialbyte vore önskvärt, aluminium tex.
Jag har lusläst "Altmann:s" sida och han säger att det inte går att göra tallriken själv pga kastet. Men undrar vad han har för kast med en fastskruvad ventil utan styrning!? Nåja... (muttrar lite för mig själv).
Om vi föredrar att köpa svarvad tallrik ska vi ändra i konceptet. Anders och Andy/Andreas tog upp lite synpunkter på ett sådant koncept. Såhär blev det.
Son Ni ser är "tappen" ett lock som sitter med en "spårring" eller "SG-säkring" som den kallas ibland. Tappen måste nog svarvas den också, tyvärr. Om man svarvar ur under, kan man reglera "svängmassan" vilket är "godis". Det finns fler födelar men jag är nyficken på var Ni tycker. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/25 : 19:59:55
|
Funderingar kring "cog"-effekten.
Om jag allt rätt fattat så är en stegmotor med 7,5 grader per steg eller puls, 48 steg per varv och 24 poler, funktionsmässigt samma som en synkronmotor med 24 poler. Dom gör 250 rpm vid 50 Hz (2*frekv*60/polantal=varv/min).
Om vi tar denna motor och räknar ut hur många steg eller pulser motorn gör nunder ett varv på skivtallriken. Utväxingen är 250 rpm / 33.3 rpm = 7,5 ggr. 48 steg per varv * 7,5 = 360 steg under ett tallriksvarv.
Om vi nu tar en stegmotor 1,8 grader per steg, 200 steg per varv och 100 poler. Varvtalet vid 50 Hz blir 60 rpm. Utväxlingen är 60 rpm / 33.3 rpm = 1,8 ggr. 200 steg per varv * 1,8 = 360 steg under ett tallriksvarv.
Slutsatsen är att stegmotorns stegantal inte påverkar "cog-nings" effekten, under förutsätning att båda motorerna har samma effekt och frekvens. Notera också att variationerna pga "cogning" utgörs av 360 st på ett varv. Massa små ryck alltså!
För att minska "cogningseffekten" måste magnetfältet och rotorn vara "lite ur fas". Rotorn ska "släpa efter" lite. Genom att minska på vridmomentet så får man en "eftersläpning". Vridmomentet i sin tur kan minskas på minst två sätt. Sänk spänningen, öka frekvensen. Jag får förklara detta med ökad frekven senare.
Hur man löser detta rent praktiskt, har jag ingen aning om. Men det kanske finns någon eller några hjälpande händer på forumet som vill höra av sig. Det vor mycket uppskattat och välkommet. |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2008/08/25 : 22:28:46
|
quote: Om vi gör ett jättebra lager, motorn är perfekt, och så är tallriken inte helt rund!
Tja... har vi ställt oss frågan "måste vi ha en skivtallrik"? Eller "om vi måste, måste den isåfall se ut som de brukar göra"? Vad är motivationen för att ha en traditionell skivtallrik... egentligen?
Jag skulle gott kunna tänka mig en cykelhjuls- eller bilhjulsliknande konstruktion, där man har ekrar (tjockare eller smalare, vilket man gillar bäst) och något slags fälg. Massan kan då koncentreras längst ut på tallriken, kanske med separata tyngder (bly, rostfritt eller dylikt) och den kunde balanseras ut precis som ett bildäck, och göras rund så som man gör med ett cykeldäck (genom att skruva i ekrarna). Eller också skippar man fälgen helt och låter tallriken bestå bara av ekrar. Idiotiskt, kanske? Ingen skulle få för sig att göra så? Längst ner på sidan, (Yamamura-Churchill)... och även längst upp på samma sida (The Real Sound Company) Man kunde också sätta fast tyngder längst ut på varje eker om man vill ha större moment på "tallriken".
OK, man måste ha nån slags drivtrissa eller dylikt, subtallrik, fälg eller nåt. Men man måste inte nödvändigtvis ha en tallrik och svarva den rund på mikrometern.
|
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2008/08/25 22:55:28 |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/08/26 : 01:28:27
|
Zix: Absolut något vi måste titta på!
quote: Massan kan då koncentreras längst ut på tallriken
Detta KAN göra balansering lättare för DIYare, men kan nog inte rekomenderas pga risken för kast.
quote: göras rund så som man gör med ett cykeldäck (genom att skruva i ekrarna).
Är detta nödvändigt om man har god balansering?
quote: Eller också skippar man fälgen helt och låter tallriken bestå bara av ekrar.
Det är nog den modell vi tittar på, tror jag.
Sammanfattning, som jag ser det: - Stor centrum-massa (jämfört med totala massan) - Låg ekermassa - Viktigt med stor exakthet vid svarvningen av subtallriken (metall - stabilitet). Köksbordsvänligt? - Viktigt med stor exakthet vid monteringen av ekrarna. Köksbordsvänligt? - Balansering mha balanseringshål i subtallriken - Fördel: Minskar centrifugalkrafterna (förlåt om det blev fel terminologiskt begrepp, Gubben)
Nu måste någon inbiten DIYare kommentera själva byggprocessen, så vi förstår om det är görbart över huvud taget!
Mvh Andy |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/27 : 12:17:48
|
Jag har råkat ut för en "disk-krasch".
Fånt tar lite. Men återkommer förhoppningsvis för helgen.
Både Andy och zix inlägg tag jag på blodigt allvar, som sagt återkommer. |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/08/27 : 12:37:58
|
Att bygga cykel hjul är en svår konst, jag vet. Det är inte bara att stoppa dit ekrarna och sedan spänna åt det skall vara rätt inspänt lateralt och radiellt för att lyckas får man också ha en jigg som man kan spänna fast tallriken och den får man bygga själv och det är inte alla förunnat att kunna göra. Sedan vet jag att vi inte kan uppnå den precision som krävs, tyvärr annars hade det varit en fräck tallrik.
Men man skulle kunna fundera rejält på temat och kanske komma fram till något som skulle fungera t.ex. en lös ytterring som monteras på en lös inner skiva då kan man välja vilket material man vill rostfri med aluminium innerskiva som är dit krympt eller akryl istället allt efter behag. Man skulle även tillverka en tallrik i trä där ytterdelen är fylld med bly,sand eller betong och sedan montera dit den plana delen centrum i valfritt material.
Anders |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/08/27 : 13:29:36
|
Vad tråkigt, Gubben!
Jag brukar slarva lite med Back-up, men det har jag fått äta upp vid några krascher! Sånt tar tid!
Bubbel: quote: Man skulle även tillverka en tallrik i trä där ytterdelen är fylld med bly,sand eller betong...
Jag trodde det var avgjort redan att vi skulle försöka ha mesta massan centralt. Jag tror det var Gubben eller nån, som tog upp det, och visade den rent fysikaliska förklaringen till det hela.
Mvh Andy |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2008/08/27 : 13:31:51
|
Skulle va cool att gå in på Panduro Hobby å köpa vinylspelare
Läser detta med stort intresse! Tack Alla
Mvh Anders.S |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/08/27 : 14:46:57
|
Andy:
Bara ett förslag i bland alla andra.
Anders.S:
Du kanske har något du kan bidra med.
Anders |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/08/27 : 17:29:07
|
http://www.abic.se/ > avgjutningsmassor
Anders |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2681 Posts |
Posted - 2008/08/27 : 22:20:12
|
Tjenare!
Hörni grabbar! Vi ska inte göra hjul till en T-Ford. Ekrar i en skivspelar tallrik må va hänt men det är inget för köksbords fixaren. Varje eker måste hamna i rätt läge för att inte balansen ska äventyras. Det krävs lite mer presision än ett köksbord för att det skall bli ok... Jag har svarvat och rundslipat åtskilliga runda å kantiga objekt till 3 tusendels milimeter, så som mätfixturer till Scania och Volvo. Om man svarvar en skivtallrik på rätt sätt så är man i hundradels mm området och då är passningen klar för köksbords montage
Vidare balansering är överkurs då vi ändå kommer att hamna i lågvarvs området.
En sådan skivtallrik som vi skall ha svarvar man lätt i endast 2 uppsättningar (en för varje sida) Förutsatt att svarv schucken är plan
Ge mej en svarv med ca 250mm's dubbhöjd så kan jag svarva |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/28 : 00:24:46
|
Ang. balansering så kom nya Biltema-katalogen idag. De har en balanseringsapparat (gräns 5gram) för statisk balansering av motorcykelhjul som kan tänkas fungera utmärkt för skivtallrik. Under 300:-! |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/08/28 00:25:33 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/28 : 10:08:10
|
Det var dator krasch det. Allt av Ert idogt insamlade material i min #8221;Konkurrent-Mapp#8221; och #8221;Leverantörs -Mapp#8221; har gått #8221;by west#8221;. Omtag!
quote: Men man skulle kunna fundera rejält på temat och kanske komma fram till något som skulle fungera t.ex. en lös ytterring som monteras på en lös inner skiva då kan man välja vilket material man vill rostfri med aluminium innerskiva som är dit krympt eller akryl istället allt efter behag.
Detta tror jag är en bra variant för att kunna skapa en #8221;personlig#8221; HFRP. Om man delar in tallrikarna i två grupper; #8221;svarvad#8221; och #8221;överhandsfräst#8221;. Skulle man inte bli nöjd med en #8221;överhandsfräst#8221; tallrik, ska det vara enkelt att byta. Det viktiga är att man #8221;skapligt#8221; håller ordning på svängmassan. Det löser vi enkelt, det det är #8221;de lilla problemet#8221;.
quote: Jag trodde det var avgjort redan att vi skulle försöka ha mesta massan centralt. Jag tror det var Gubben eller nån, som tog upp det, och visade den rent fysikaliska förklaringen till det hela.
Andy, det beror lite på vad man är ute efter. Det vi vill ha är en bestämd #8221;roterande energi#8221;. Som är så optimalt anpassad till vår motor som möjligt. Nästa kriterium är att vi vill ha så liten belastning på vår axiallager som möjlig. Det vill säga, så låg vikt som möjligt. Följer vi denna mall, ska så den mesta massa ut från rotationscentrum. Men för att underlätta och öka mångfalden av tallriksvarianter, kan vi bli tvingade att ändra lite på ovansagda.
quote: Skulle va cool att gå in på Panduro Hobby å köpa vinylspelare.
Jo instämmer, i synnerhet om vi lyckas erhålla en skaplig #8221;prestanda nivå#8221;.
quote:
http://www.abic.se/ > avgjutningsmassor.
Tekniken med #8221;avgjutningsmassor#8221; har jag jobbat mycket med. Det används bla vid prototyptillverkning. Metoden lämpar sig för tillverkning av #8221;formgods#8221; i mycket små serier. Om vi skulle hamna i den situationen att vi skulle behöva ett #8221;gjutverktyg#8221; till polymerer eller metall, ska vi ta upp tekniken. Men begreppet #8221;avgjutning#8221; är lite missvisande. Om skapar en #8221;solid#8221; i datorn, som senare #8221;gjuts av#8221;. Jag letar febrilt efter en gratisversion av en #8221;solid modulerare#8221;, med inte hittat någon som man kan arbeta med. Pro Engineer är inte särskilt gratis, om man säger så. Länken ligger i #8221;braohalådan#8221; i väntan på en renesans.
quote:
Ge mej en svarv med ca 250mm's dubbhöjd så kan jag svarva.
Underbar med en verkstadsmekaniker som ställer sig till förfogande. Kan Du bilstå oss med #8221;produktionstekniska#8221; sunpunkter är det uppskattat.
quote:
Vidare balansering är överkurs då vi ändå kommer att hamna i lågvarvs området.
Hur stor centrifugalkraft vi får, är är lätt att räkna. Givet vis ska vi hålla koll på den. Sen är den i relation till kraften från drivningen och den ska vi ha så låg som tänkas kan.
Lasses tips ligger i #8221;braohalådan#8221;, tack för den.
======== Så fort jag får igång mitt Cad-program ska jag se om vi inte kan göra något #8221;eker alternativ#8221;. Om vi säger 3 eller 5 ekrar. Hoppas vara igång efter helgen. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 21:57:08
|
|
|
|
Topic |
|
|
|