HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY skivspelare kanske?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 59

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/29 :  22:24:19  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Hej på Er kära forumister!

Jag är på väg till baka igen efter hårdisk kraschen. Har lite strul fortfarande men ska lägga mer tid på förstudien igen.

Det roliga i allt är att jag fått "låna" en solid-modulerare. En heldel är sig lik från Pro Enginer, med en del undantag.

En enkel "eker tallrik" är på gång. Drivdiametern är på 160 mm. Ni får ta det som ett "examensarbete" i 3D.

Lasses förslag ska vi kolla in lite närmare på. Den har onekligen sina poänger. Att få drivningen mellan radiallagren är mist sagt "optimalt".

Edit: Lasses förslag hamna sist på förra sidan, kolla ni det!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/29 22:27:02
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/30 :  09:37:32  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Framförallt blir sidkrafterna små.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/08/30 :  10:19:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Lasses lager liknar ett som jag har skissat på en gång i tiden det har en bra fördel tack vare konstruktionen och det är att man kan göra det kort så att man anpassar det efter sin tallriks tjocklek. Jag kan se om jag får ihop en skiss på min variant om det önskas av herrarna.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/30 :  12:44:21  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Lasse:
quote:
Remmen borde väl antingen läggas mitt emellan lagringarna eller i tyngdpunkten.

Optimalt ska remmen gå genom tyngdpunken och mitt emellan lagren. Men det kanske finns högre prioriterade "parametrar".

Anders: Har Du en enkel skiss är det lättare att fatta och tänka sig in i "orsak och verkan".

--------

Slänger upp min solid modulera-de "Delad tallrik". Ni får tat som det är. Lyckades inte komma på hur man editerar sektioneringen. Och monteringen missade jag på några ställen. Men annars så verkar det kunna vara ett skapligt program. Sprängritningar i 3D, ska gå att göra, men vet inte riktigt hur.

Fy bubblan va tjusigt Inte sant?

Det man kan fundera på är; om vi har svårt med precisionen på en vanlig hel rund skivtallrik. Är det inte då troligt att det blir svårare med fler delar som skall monteras.
Der viktigaste delen som absolut måste vara bra är själva "navet". Dom andra delarna kan göras av "lätta material".

Det går att vela upp "navet" ytterligare. Men jag fick inte det att se bra ut. Skulle det vara så att vi ska ta fram ett "dubbelt nav" så måste jag nog fundera ett slag till.

Edit: Jag kom på hur man gör när man ändrar sektioneringen på ritningen. Det är lite ovant att man ibland och ibland inte ska "uppdatera" ritningen. För det mesta går det per automatik.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/30 23:55:18
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/31 :  11:22:14  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Det är mycket bra att Ni lagt upp "konkurrent-materialet" med länkar på forumet.
Det var bara att sitta ett par timmar och gå igenom tråden och lägga tillbaka det i "Konkurrent-mappen".
Det är bara "Leverantörs-mappen" som är lite svår att återställa.
Framför allt leverantörer till "DIY-material". Kork, stål, plast och aluminium efterfrågas.
Har Ni något bra tips, hör av Er.

Standard komponenter är inga problem (såhär långt).

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/31 :  19:44:45  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Hej igen!

I min jakt på leverantörer stötte vag på denna länk:
http://www.highend-sound.com/produkter/type.asp?iType=24

Att vi skulle misslyckas med en HFRP tror jag lite på. Men frågan är; ska vi köpa OEM kompnenter eller ska vi bygga på "detaljnivå"?

Detaljnivån ger förmodligen en mer överkomlig prislapp. Och mycket mer DIY hantverk.
Inget av kriterierna ser jag som negativt på något vis, sanrare tvärt om.

Säg vad Ni tycker!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/08/31 :  20:32:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Mycket bra länk Gubben för den som har bråttom.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/31 :  21:20:49  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Mycket bra länk Gubben för den som har bråttom.

Och fet plånbok (föresten vem har inte det) ja också dåligt, förlåt, lite tålamod.

Nä allvarligt, jag kollade prislistan. Motor och styrenhet ett flertal tusenlappar.

Men det är bra att ha lite "perspektiv" på det vi jobbar med. Dom skriver att en "OEM-spelare" kan kosta 10.000:- och uppåt.

Vi fortsätter med förstudien, eller hur?
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/31 :  21:54:39  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Ja, vi fortsätter med förstudien. Vad är själva grejen med DIY om det kostar lika mycket som ny? (Eller i varje fall nästan...) Och vad är själva grejen med DIY om det är LSEDI - Let Somebody Else Do It? Vi kommer nog att hitta bra leverantörer. Ibland när man söker på nytt, kan man hitta bättre vägar än förra gången!

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/31 :  22:09:39  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Ska bara tillägga.

30 mm tjock ackryl tallrik kostar 1350:- danska kronor.
En lagerbyggnad kostar 1900:- danska kronor.
Summan 3250:- danska kronor.

Om vi behöver köra i CNC maskiner kan jag fixa ritningar och "iges-filer" för CAM beredning.
Jag skulle tro att det går att "snacka med bussiga Berra", om att få lite hjälp för en "symbolisk summa".
Men vi behöver inte "rycka" i den tråden just nu, som jag ser det. Vi utgår från "köksbordet" så länge vi kan.

Edit: Rättade stavfel.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/31 22:11:49
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/08/31 :  22:39:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ja jag tycker att vi håller oss till förstudien ett tag till det är nu vi skall lära oss grunden så att vi har gott om kött på benen innan vi kastar oss ut i den bistra verkligheten. Deras lager såg rätt intressant ut lite åt det hållet vi har tänkt. Bussiga Berra kan vänta lite till innan vi kedjar fast honom vid en maskin ;).

Jag kommer att ta en tur till de olika industri skrotar jag känner till och snacka lite för ibland kan de få in saker som är man har nytta av framför allt är det helt andra priser.

Ja det är dyrt med halvfabrikat Andy men det finns även en marknad för det alla är ju inte lika envisa som oss.

Anders

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/09/01 :  16:59:11  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Tänkte bara komplettera "min" lagring:

Konstigt att ingen uppmärksammat att Teres är gjord på detta sätt!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/01 :  20:36:57  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Konstigt att ingen uppmärksammat att Teres är gjord på detta sätt!

Man blir lite "fartblind". Men vist är Teres intressant, ligger i mina mappar för kommande behov.
Prisbilden är värdefull att få på "delsystemen". Vi behöver "orienterings-märken" så vi inte hamnar "snett".

Jag tyckte denna teknik för tillverkning av "plinten" är intressant. Varva någon form av "thermo plader" (min danska är inte den bästa) med MDF. Vi ska snoka reda på vad för isolering som används.

Lite kuriosa; kunde inte låta bli. Skivtallriken ser bekant ut, eller hur?! Men "min" kan jag alltid sälja som båtratt.

Har Ni något mera på temat "skivtallrik och lagerbyggnad". Eller Tycker Ni att det är dax för någon form av "sammandrag"?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/09/02 :  22:06:40  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Min fru, som har bra koll på byggbranschen, gjorde lite efterforskningar på den där "thermopladen". Hon lyckades hitta något som verkar vara en liknande platta. Har länken på jobbet, postar den imorron.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/09/03 :  09:05:33  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
OK, här är den:
http://www.dintaeppekaede.dk/shop/termofelt-no-noise-16675p.html

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/03 :  16:10:52  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

zix: Tacka Din fru för insatsen!
Själv har jag googlat i flera timmar och bara fått bekräftat att det är ett ljudisolerande material med densiteten 250 kg/m3.
Tusen tack zix med fru.

Tänk Er en stor MDF skiva i botten. Gör två mindre staplar, varvat med "thermofelt" och MDF i fyra lager.
Ställ dom båda staplarna i var sin ända på den stora skivan. Med 5 mm luftspalt mellan staplarna. Ja vist ett lager "thermofelt", sen på med staplarna.
På ed ena stapelns översta MDF-skiva skruvar vi fast en "skakande stegmotor". Och på den andra stapelns översta skiva lagringen till skivtallriken.
Hur mycket "stomljud" från stegmotorn kommer att vandra från översta skivan på ena stapeln ner till den stora bottenskivan. Och så upp till översta skivan på stapeln med tallrikslagret?

Kunde man "klä in" den "randiga" konstruktionen skulle detta vara en utmärkt DIY-plint. Alternativet är en klassisk "fjäder massa" konstruktion Fördelen med den senare är att man vet vad man har den "vibrations mässigt"

Vad tycker Ni om "danskens" plit?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/09/03 16:12:58
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/09/03 :  21:26:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Detta är kanske gamla nyheter men för mig var det kul att se hur de bygger ihop en spelare från Nordic Concept http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=5563&start=0&p=79985#entry79985

Motor från Premotec enkel motorstyrning men men en hel del matnyttigt.

Anders

Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/09/03 :  22:09:22  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Den ser tekniskt sett intressant ut eftersom den säkert dämpar vibrationer ganska effektivt.
Problemen är: Dels att den bygger rätt mycket höjd och dels att den ser ful ut och troligen är svår att klä in på ett snyggt sätt.

Skivspelarna står oftast mycket väl synliga, så att de ser snygga ut ligger nog högt upp på de flesta tänkbara byggares lista.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/09/03 :  23:02:19  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
quote:
Själv har jag googlat i flera timmar och bara fått bekräftat att det är ett ljudisolerande material med densiteten 250 kg/m3.
Tusen tack zix med fru.
På tal om det så trodde hon att vi nog säkert skulle kunna hitta liknande funktion och material hos Hunton. "Stegljudsskiva" är ofta en dämpande fiberskiva, till exempel här:
http://www.hunton.se/sve/produkt.asp?id=59&view=golv
Även detta tips från Heléne, min kvinna.

Vad gäller snyggheten: jag håller med, silvervarg, visst vill de flesta ha "snygg" spelare. Sen vad "snygg" är... tja... Men det finns ju oftast sätt att dölja det som man tycker är fult - i sandwichens fall så blir det väl till att måla, putsa eller lägga på extra gavlar.
En väldigt effektiv men samtidigt relativt tunn dämpande sandwich är aluminiumplåt + asfaltmatta. Kunde man skriva "tyst" på sandwichska så skulle det se ut så. Typ.

Edited by - zix on 2008/09/03 23:02:57
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/04 :  01:00:36  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Att läsa om Audio Concepts spelare (jag är inte klar ännu) var mycket upplyftande. Många wow-upplevelser! Det finns en del tankeverksamhet bakom, om man säger så;-) Kanske man kan sno (läs: låna) några bra designlösningar från den spelaren, tex motorupphängning i silikon?

Mvh
Andy

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/04 :  11:37:30  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Detta är kanske gamla nyheter men för mig var det kul att se hur de bygger ihop en spelare från Nordic Concept

För mig var det en nyhet. Materialet var lite för omfattande för att kommenteras här och nu. Men jag återkommer gärna till det. Länken ligger i konkurrent-mappen (givet vis).

quote:
På tal om det så trodde hon att vi nog säkert skulle kunna hitta liknande funktion och material hos Hunton.

Det som är så värdefullt är att, som Heléne gjorde, identifiera original-materialet och sen redovisa ett lämpligt ersättnings material. Mycket uppskattad insats, hälsa henne det.

Detta med utseendet!
Kan man inte göra en "ram" eller "sarg" som man fäster i "den stora bottenplattan". "Luftspalten" mellan "sargen" och "staplarna" skulle kunna vara 2-5 mm?
Tycker Ni att jag ska göra en solid modell av det? (Om inte annat så för att visa "Nordic Concept" att vi inte är särskilt långt efter i teknik-utvecklings-processen).

Andy:
quote:
Kanske man kan sno (läs: låna) några bra designlösningar......
Du har talang för jobbet som "teknikutvecklare".
Grejen är att "Nordic Concept" har själva snott tekniklösningar och vet att andra gör lika dant. Därför redovisar dom inte "hela sanningen". Tex hur "fixturen" ser ut som håller motorn på plats när dom gjuter "siliconet". Inte heller den aktuella lagerbyggnaden. Inte heller vad dom gör med axeln under "mikroskopet", osv.
Det är detta som gör att vi får slå våra och våra fruars kloka huvuden ihop.
"Teamwork" med bred kometens, det är det som är skarmen med teknikutveckling.

Silvervarg to upp detta med höjden. MDF skivan bygger 22 mm per styck. Och isoleringen 7 mm (om jag fattat allt rätt).
Konstruktionen med dom båda "staplarna" skulle bygga 138 mm. Har Ni någon känsla, mellan tummen och pekfingret, hur hög den bör vara? Man kan nog tänka sig tunnare skivor i skikten närmast bottenplattan.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/09/04 :  17:17:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Grejen är att "Nordic Concept" har själva snott tekniklösningar och vet att andra gör likadant.

Man tar delar från andra tillverkare som man vet fungerar och gör det till sitt eget men så har man väl gjort sedan stenåldern men då och då dyker det upp något nytt. Jag tror att vi hade det uppe i början av tråden.

quote:
Inte heller den aktuella lagerbyggnaden.

Host* Bo Hansson *Host Vad jag vet är nämnda lager inte någon höjdare vad det gäller finish man får grada av en del annars är det ett ok lager.

quote:
"Teamwork" med bred kompetens, det är det som är charmen med teknikutveckling.

Det tror jag att vi har och jag misstänker att vi har väldigt olika bakgrunder i våra yrken och specialkompetens också.

En kul sak är att de talar om mycket special hit och dit i tråden vilket är bra ur marknadsförings synpunkt för den oinsatte men oftast är det standard produkter som förekommer inom industrin. Problemet är att hitta dessa produkter då de används i så olika branscher och det gäller att ha näsan ner överallt för att hitta dessa........

Anders

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/09/04 :  20:22:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
mer länkar
http://www.krishu.de/de/index.php?id=49
http://www.krishu.de/de/index.php?id=48

Anders

Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/05 :  00:17:03  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
quote:
Tex hur "fixturen" ser ut som håller motorn på plats när dom gjuter "siliconet".

Vi skulle kunna hålla fast motorn mha axeln, när vi gjuter silikon. Men det var bara en detalj. Det finns väl svårare, mer komplicerade problem.

Mvh
Andy

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/05 :  13:04:10  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Jo vist Du har alldeles rätt i det Du säger Andreas/Andy. Man blir bara lite "frustrerad", när bilden som dom redovisar, ger ett intryck och verkligheten är en annan.
Jag har jobbat med den tekniken sedan början av 90 talet. Att "vispa och stöpa silikon" kräver både dragskåp och vakuum-pump och mycket tålamod. Är bara temperaturen skaplig kan man vara på balkongen. En kylskåpskompressor kanske går att ha till vakuumpump.

Alternativet till silikon är naturgummi. Och det är inte heller så lätt, ur DIY synvinkel, att hantera.
Kanske det går att använda valigt "byggsilikon", jag är lite osäker på egenskaperna. Hanteringmässigt skulle det funka.

Men det är bara att Du har ögonen med Dig och vi lägger det i "braohalådan".

Men säga vad man vill, "Nordic Concept" säljer nog mer på snygg design och finish än på "tekniska spetsfundigheter" (nu var jag lite elak igen. "Du är nog lite anvensjuk Tommy", skulle min psykolog säga).

"Krishu" länkarna har jag försökt att läsa, även om min tyska är sämre än danskan.
Man redovisar en hel del material och materialval. Men det som vi behöver är att så veta; hur dom och andra motiverar sina material kombinationer. Hur mycket är "science" och hur mycket är "fiction".

Sivervargs funderingar kring inbyggnad är inte helt obefogade.
Hoppas kunna visa ett förslag på inbyggnad av "dansken plint". Kanske två varianter, om jag hinner med till söndag. Men det är på "G".

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
Page: of 59 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000