Author |
Topic |
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/19 : 08:59:03
|
Din inställning Abbot gör mig glad och full av energi.
Teknikutveckling är en mödosam proces, men belöningen i form av kunska uppväger alla "strapattser", bakslag och fadäser.
Det vi ska rikta in oss på är att fixa till ett "bra" motordriv. Och jag tycker vi har ett bra underlag nu med "vibb-mätningar" och "STD" mätningar. WBO:n har vi i olka varianter.
De vi ska göra är att försöka bedömma vilka + och - vi ha för "43,58 Hz" och "32, 44 Hz". DIY-vänlighet och stor "variant flora" väger naturling- vis tungt. Men vi ska sträva efter att hålla så många "dörrar" öppna som möjligt.
Men jag vill understryka att ett "bra" motor driv är något som vi tycker är "bra". Det är därför Era synpunker är så viktiga!
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
abbot
Member
669 Posts |
Posted - 2012/10/19 : 10:53:37
|
quote: Men jag vill understryka att ett "bra" motor driv är något som vi tycker är "bra". Det är därför Era synpunker är så viktiga!
Om det finns ljudmässiga vinster med en svag motor, eller en stark motor på låg spänning som gör den svag; då tycker jag det vore larvigt att kräva att den ska klara att starta tallrikens rotation utan en hjälpande knuff. Hur besvärligt kan det vara? Man är ju ändå där.
En synpunkt. Är den viktig..? |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/22 : 10:41:17
|
Jo vist abbot, det är en av Era synpunkter och då är den viktig.
Har grunnat lite på det du skrev, om man har en bil med en 5 liters V8, med 400 hk, och inte kan få igång bilen med mindre än att frugan kommer ut och skjuter på . Då känns det som att något saknas.
Vi har ca 1 till 1,5 watt mekanisk effekt att starta spelaren och det skulle kännas surt om det inte var tillräckligt. Då måste vi ha tänkt fel någon stans. Men vist abbot, det handlar om "startmomentet" och inte "kontinuerligt moment".
Titta på nedan tabell:
En pluss minus test brukar var kanonfint när man vill ha grepp på vad som ska ses som bra och mindre bra. Försök att fylla i tabellens pluss minus först. och ta seda "viktningen", 0 till 5.
Det skulle vara kul att få in några "fylleri-uppgifter". Antinge anonymt via privatmailen eller direkt på tråden, med eller utan komentar skulle vara super intressant.
Lite ideer kring "månlandare" har trillat ner i min mail box. men jag återkommer senare med det.
Vi har haft uppe "stegmotorer". Det finns en poäng med dessa. Man startar dom på låg frekvens för att få största startmoment. Men sen dra man upp frekvensen så att motorn går med flera hundra Hertz. Det ger en motor varvtal på bårt åt 2500 rpm. (Maxon, släng Dig i väggen) Men det ställer lite krav på motorstyrningen, som Ni förstår.
Nu skriker eleverna på hjälp, så jag får väl ta mig an dom. |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2012/10/23 : 08:25:59
|
Jag skulle bli irriterad på att behöva dra igång skivtallriken med handen varje gång. Är det likvärdigt med svag motor kontra stark motor på låg spänning skulle jag tveklöst ta den starkare och gen den en högre spänning i startögonblicket för att sedan sänka under drift.
--Per |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/23 : 09:04:11
|
Men frågan som jag förstår abbot, så hanlar det om "kolera" eller "pest". Vad väljer man.
I de läget förerdrar abbot "en liten puff med fingret" om han kan vinna "ljud kvalite".
Jag förstår abbot, för om man med "enfasdrift" försöker få en "lugn motor" genom att sänka spänningen förlorar man en massa "start moment".
Men vi har vår WBO som ger oss möjligheten att starta på hög spänning och seda reducera den till för motorn och öron bra nivå.
Pluss minus viktnking tabellen är lite (ganska mycket) luddig. Jag ska försöka beskriva vår valsituation på ett annat sätt så fort jag får lite tid över.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/25 : 11:58:05
|
är lite ikapp!
Om vi gör denna pluss minuslista på våra vibb och "STD" körningar får vi ut att det bästa är att ligga symetriskt med frekvensen mella 25 Hz och 50 Hz.
Men då får vi en "olägenhet". Vi kan inte mata motorn med 24 Vac utan vi får välja 19 Vac. Detta för att inte riskera att överbelasta motorn. Ca 19 Vac vid 30 Hz ger full effekt in, max startmoment. Om vi sedan vill köra 45 varavar ökar vi frekvensen. men då får vi en lägre in effekt och lägre startmomen.
Ett annat litet "aber" är att vi måste "mäta ni" varje ny motortyp, för att vara säkra på att vi inte matar med för hög spänning. Det är inte särskillt "DIY-vänligt", om man säger så. Men ren tekninsk är det inga problem att fixa. Det är bara så att i det läget bestämmer vi att max spänning är 18 Vac. Men med en lite svagare motor kanske vi hamnar i det läget att vi får, som Abbot säger, "putta ingång den med ett finger".
Jag vet inte var vi ska lägga ribban. Det som ligger på mitt skrivbord nu är ett schema för att få lite grepp om vår motordriv. Vi har att välja hur/vilka "system" vi ska köra. Transformatorn, dubblern och OAmpar. Dessa "byggstena" ger oss olika möjligheter. Väggbula har varit ett önskemål tex.
Ska redovisa våra alternativ så fortb jag kommer till skott.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/27 : 09:31:09
|
Jo vi spinner vidare på detta med frekvensval.
Att byta frekvens på WBO:n är intet större besvär. Det man gör är att byta ut några (3 til 4) kondensatorer och motstånd. Det är en "liten mod". Det är detta som är "runt omkring" (motorn) som kan ställa till lite "bus". Hur vi hanterar skillnaderna mellan synkrona och steg motorer får vi återkomma till senare. Men det underlättar inte.
Om vi titta lite på vår "motordriv komplett". Så har vi möjligheten att bygga på lite olika sätt.
Vi har "byggblock": transformatorn, dubblern och O-Amp:ar. Genom att kombinera dessa på olika sätt, får vi olika egenskaper.
Titta på dessa olika blockscheman så ser Ni hur olika kombinationer hänger ihop. De som har grön ram är sådant vi testat.
Transformator 12Vac och 24Vac är lätta att skaffa och billiga. Sen ska vi ha "+ -" Vac, två 24Vac tex. Möjligheten att kör med "väggbula" har vari på tapeten. Säkert finns det någon spänning som ger stor urval och bra pris, troligen 12Vac.
Dubblern Silvervargs kanon fina "input"! Det blev ett klart lyft. Ger oss möjligheten att köra straxt under 50Vdc, som är "klenspänning" eller "svagström" som det kanske heter hos fackmännen. DIY-vänligt!
O-Ampar Enkel LM1875 och LM3886 är det vi kör med framgång. Jag kollade lite under resans gång att köpa från Thailand, HongKong och Kina. I och med att det inte är ljudförstärkare vi bygger utan motordriv ser jag ingen orsak att "kvalitets-säkra" dessa O-Ampar. Vi ska bara ha en skapligt snygg sinusvåg vid två olika frekvenser. Grejen är att dom sälger sanslöst billigt. LM1875, 15 kr/st i handen! LM3886, 25 kr/st i handen. Det var det billigaste.
LM1875 som sagt, billig, bara fem ben. Men jag har inte fått grepp om detta med "Ripple reject" för denna O-Amp. Max matnings- spänning +-30Vdc vilket ger ca: 18 - 19 Vac mot motorn.
LM3886 Inte dyr den heller. Har en "Ripple reject" som är helt perfekt. Matas max med +-42Vdc och bör ge ca: 28 - 27Vac mot motorn.
O-Ampar Dubbel dubbel är samma som "bridge-kopplat", och bör ge oss stora fördelar. Vi skulle kunna köra LM1875 på 50 Hz! Tack för den fina "input:en", Bernt!
50 Hz syfta på symmetri runt 50 Hz. Den stora fördelen är vi kan köra synkrona motorer "rakt på" oavsett fabrikat och storlek. DIY-vänligt!
30 Hz den stora fördelen här är att våra mätningar, "STD" ger bästa resulta1. Nackdelen är att vi måste antingen mäta in varje motor typ för sig. Eller lägga oss på en så låg spänning att vi inte rikerar att "elda upp" någon motor, oavsett storlek och fabrikat. Risken är att vi "tappar" effekt så mycket att det bara fungerar utan "finger-start" med stora motorer.
----------------------------------------------------------------------------------------
Det är lite att fundera på.
"Väggbulan" är ett alternativ vi ska kolla lite på när vi har vår "byggstena" på plats.
Men kom gärna med Era synpunkter på hur Ni vill att vi ska bygga vårt "motordriv".
Eller saknar Ni några kompletterande uppgifter?......Fråga!
Näää, nu måste jag iväg och köpa "vildsvin-stek". Det ska bli minst lika spännande som att få ta del av Era reaktioner på "ovan".
EDIT Lite "text strul" bara. |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/10/27 09:42:33 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/30 : 14:10:04
|
Ja, ja vad Ni gnatar......väggbule alternativet är är inte redovisat.
Men först ska vi förtydliga "skisserna" på föregående post.
Ni ser att det står "Transing +-12Vac", "Transing +-15Vac" och "Transing +-24Vac".
Det menas att transformatorn har två lindningar. En som ger plus-spänning och en som ger minus-spänning. Har inte transformatorn två lindningar, får man helt enkelt ta två transformatorer.
Men väggbula kommer vi i ett annat läge. Vi har bara "en" spänning, precis som en transformator med en lindning.
För att kunna köra 24Vac och 50 Hz mot motorn skulle vi behöva en koppling enligt nedan:
130 kr, hos Kjelle, 15Vac 1A.
Vad är Era spontana åsikter?
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/11/09 : 09:16:32
|
Stilje är det inte...... Ideetorka är det inte.........
Beslutsångest,........njäae.... kanske lite mer åt det "splittrade hållet".
Det finns två spår att jobba på.
1. Modifiera befintliga spelare. Det är ett stort önskemål. Och frekvensens önskemål är 50 Hz, för att slippa så omfattande ingrepp i befintlig spelare.
2. Bygga nytt - en "DIY skivspelare". Här vill man ha låg frekvens som möjligt. Symetriskt runt 50Hz är det lättaste sättet att bygga. Om man vill ha en "specad" motorn, kan vi labba in rätt värde på spänningen och få en "optimal" drift.
---------------------------------------------------------------
Det som är så knepigt är att det känns fel att köra en DIY-skivspelare på 50 Hz nar vi vet att det är det sämsta vallet enligt våra mätningar.
Samtidigt ver vi att vi förbätrrar driften en hel del med att köra snygg sinus och tvåfas vid 50 Hz.
Att sedan försöka "konvertera" till tvåfas, mindre än 50Hz, innebär att man får göra ett nytt "drivhjul". De hjulet blir lite större än det som sitter där nu. Och då infinner sig frågan, får det plats ret fysiskt.
Det är väl inte så konstigt att man inte sover på nätterna utan bara ligger och grubblar.
EDIT quote: Om man vill ha en "specad" motorn, kan vi labba in rätt väder på spänningen och få en "optimal" drift.
"Rätt väder" får SMHI fixa utan vår hjälp. Det ska ju vara "värde"!
|
Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/11/09 11:05:34 |
|
|
abbot
Member
669 Posts |
Posted - 2012/11/09 : 21:49:47
|
För mig är det helt uppenbart att båda alternativen behövs. För egen del har jag behov av en motorstyrning som förbättrar den spelare jag redan har. Jag föreställer mig att antalet presumtiva användare av en sådan är större än av en styrning optimerad för ultimat DIY. Den kvantitativa verkningsgraden på dina ansträngningar skulle på så sätt bli högre, åtminstone på kort sikt. Den kvalitativa verkningsgraden å andra sidan skulle kanske kräva annan inriktning. Största möjliga nytta åt största möjliga antal? Jag förstår att du har svårt att sova.
Å andra sidan; om övriga parametrar på DIY-skivspelare kräver lika mycket efterforskningar som detta digra arbete är jag först döv och sedan död innan vi är i mål. Det här är ingen kritik, bara ett konstaterande av hur gammal jag är.
Vad sägs om motorstyrning MkI och MkII? Åt var och en efter hans behov (och förbättra det befintliga innan man skapar nytt).
Heja Gubben!! |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/11/17 : 14:44:17
|
Jo Du har så rätt i det Du skriver Abbot!
Tids aspekten har ju med att detta "projekt" görs på hobbynivå, antal mantimmar är begränsat. Dessutom har det tillkommit en det "hälsoproblem" som "stökat till det" en del.
Men vi jobbar på Din linje. Jag vet att andra resonerar i samma banor.
Under veckan har jag rotat lite i underlaget till PSU:n och WBO:n. En del uppdateringar är på väg in. Det är Bernts friska input med ett par extra dioder i PSU:n som är fixade i skrivande stund. WBO:n ska vi också göra som Bernt säger, förbereda för att "Bridge koppla" vårt "driv-steg". Det är en mycket "flexibel" tekniklösning.
Dom "klatschiga" dioderna på "momentbegränsningen" tänker jag ersätta med en simpel vridpott. Det förenklar mycket pga att vi slipper alla sladdarna som bidar ett "skatbo".
Sen återstår det bara att ta reda på om man utan vidare kan köra synkron motor direkt mot en transormator. Thorens gör det, men dom har en kondensator och ett motstånd parallellt med motorn. Vad dom har för uppgift vet jag inte, men det är som tidigare, vi får ta reda på de.
En on/off, en 33-0-45 omkopplare, en momentreducering och två små finjusteringar av varvtalet. Och sedan packas allt i en "WAF:ig" låda.
Men vad ska det kallas? "Ac analog" låter så kliniskt. Mk-I resp. Mk-II har mer med generation att göra.
Namnförslag öskas!
Nä nu ska fortsätta uppdateringen av WBO:n.
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/11/17 : 19:26:48
|
HFTT, HiFiforumTurnTable, ja om det hade varit en komplett skivspelare, vist.
Men vi ska ha första sking på HFTT och HFRP, HiFiforumRecordPlayer.
Men det är bara "motor-driv", ett AC dessutom.
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
abbot
Member
669 Posts |
Posted - 2012/11/17 : 19:51:38
|
quote: Namnförslag öskas!
Gubbröra.......?
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/11/18 : 14:21:07
|
Gubbröra är upptaget av Ernst Kirsch....... på sommartorpet.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/11/20 : 11:32:49
|
Försöker komma in på "fottohinken" men det funkar inte.
Jag hade tänkt visa schemat och layouten på den uppdaterade PSU:n, med "Bernts dioder".
Laminaten och kondingarna är beställda.
Men jag skulle vilja prova köra med 2x12Vac på sekundär- lindningen och Bernts förslag med "bridg kopplade" Lm3886:or. Det känns lite strategiskt att ha kört de konceptet.
Ska "rota runt" (invetera skrot och reserdels lådan) och se vad som måste beställas (ebay - HongKong - Thailand) så klart.
"Kosta billigt"; som Umid bruka säga.
quote: Jaha, jag trodde att det skulle byggas en hel skivspelare
Det slog mig på vägen hem från skolan, om man tar och köper en skaplig tonarm. Bygger en WAF:ig "EVALD" + en "månlandare" och vårat "motordriv" = skivspelare.
Så fort vårt "motordriv" är klart och körd mot Abbots Airpax, ska den skickas runt till intresserade för "acceptans prov"!
Stå på gubbar!
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/11/21 : 15:24:31
|
Skam den som ger sig!
nu verkar "fottohinken funka".
Såhär ser den uppdaterade PSU:n ut:
Och här är layouten:
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/11/26 : 09:33:27
|
Ja, ja, jag har sett att schemat är oläsligt!
Vi gör ett "omtag":
Ni ser att jag noterat 12V in på schemat. Jag vill gärna har det testat tillsammans med "bridge kopplade" O-Ampar.
Och så har jag kollat WBO:n, det är en pot som moment reglage i stället för den flaschiga "julgrans belysningen".
Det är möjligt att vi "smyger in" ett par dioder som tar maximerar spänningen på dom sista O-Amparna. Detta för att O-Ampen ska "gå i taket" och inte kunna ge för hög spänning ut. Men det finns plats för det så det ska inte vara några "problems".
Drivsteget är det som ligger i "röret" just nu. Ett enkelt schema och layout står högt på önskelistan. Jobbar på "grejjen"!
|
|
|
abbot
Member
669 Posts |
Posted - 2012/11/26 : 16:31:20
|
Det tar sig sa mordbrännaren när det brann i håret! |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/11/28 : 19:14:08
|
Jo vist "det tar sig" hoppas bara att det inte blir på mordbrännarens vis.
Jag har 4 st lm3896 hemma som jag tänk bridge koppla och köra med 2x12Vac transformator.
Om allt går enligt plan ska alla tre krets- korten etsas sammtidigt. Fast jag är inte säker på hur kortet till drivsteget ska se ut.
|
|
|
abbot
Member
669 Posts |
Posted - 2012/11/28 : 20:51:39
|
quote: Fast jag är inte säker på hur kortet till drivsteget ska se ut.
När jag var ung talades det om "franska kort". Kan det va nåt? |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/11/28 : 21:49:08
|
Nääää......
Tråkmåns o fackidiot som jag är så det "kretskort" som anses.
Freud kanske har en förklaring om det finns en koppling mellan krets.- o franska kort.
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2012/11/30 : 20:30:31
|
Gubben, kan man få se grejorna på den kommande DIY-träffen? Hinner du klart |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/12/03 : 18:34:37
|
quote: Gubben, kan man få se grejorna på den kommande DIY-träffen? Hinner du klart
Det var faktiskt det första som slog mig är jag läste att en "DIY-träff" var på "G".
Jag har en del "hälsoproblem" som kan "busa till de". Men om jag inte kan komma själv kanske någon annan kan "köra den" mot en spelare.
Samtidigt hade det varit roligt att få lite synpunkter från andra på en DIY-träffen.
Min "labb-version" är den jag kör nu och kan köras "när som". Men det ser förfärlig ut. I alla fal om man "lyfter på huven".
|
|
|
Topic |
|