Author |
Topic |
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/04/11 : 10:51:39
|
Först ska jag be om ursäkt för mitt slarviga inlägg ovan. Samtidigt ska jag säga att jag är tacksam för Er vaksamhet och att Ni inte är rädd för att påpeka om det ser galet ut.
Detta Ni ser nedan är det resultatet av "moment-körningarna".
Den röda kurvan är "mekanisk effekt ut". Den blå är "vrid-momentet". Allt har utgått från 50 Hz och nominella värden, satt till "1".
Elektrisk effekt och mekanisk effekt ser ut att följas åt. Kurvan "ormar sig" ca: +-5% sådär....det är inom felmarginalerna. Sen verkar kurvan villa sticka iväg uppåt vi 63 Hz. Hade jag kunnat skulle jag göra "moment-körningar" vid 65 Hz och 80 Hz. För att bli mer säker på var dom händer ovan 50 Hz. Det som begränsar är att jag max får ut 27Vac ur driv-steget som ren sinus-våg.
Jag hade nog väntat mig att det skulle vara tvärt om. Den röda kurva skulle ha samma lutning som moment-kurvan. Ser man till 30 Hz borde det, rent teoretiskt, ha ett moment på en faktor "2". Jo det är sant.....värmen ökar vid 30 Hz. Klock- ren energiförlust.
Summan av labbet är att vi inte kan räkna med mer mekanisk effekt genom att "positionera" oss "rätt" på frekvens skalan. Ska jag vara ärlig så var det de jag hade hoppats på. Men vi ska inte bygga en "spelare" önsketänkande, utan mer på verifierade egenskaper.
quote: Varför jaga vridmoment?
Näää......se det inte som en jakt på "vridmoment". Se det som att, "vi vill veta", "hur fungerar det"?
quote: Skulle satsa på att få ned vibrationer...
Detta är "Pudelns kärna", vibrationerna.
Det våra labb ska leda fram till är att förstå vilka parametrar som är inbegripna. Och sedan skaffa oss en bild av vilken/vilka parmetrar som har den största inverkan på vibrationerna.
Sen är det att hitta tekniska lösningar. Detta Du nämner med svänghjulet ESL, det tar vi till oss av. Vi slänger inget! Men "svänghjuls-tippset" bygger på att rotorn roterar med "skapligt jämn" vinkel hastighet under "varvet".
Det är en av orsakerna till att Vi ska jobba vidare med ENCODER- skivan.
Vi sliter vidare!
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/04/11 : 21:18:36
|
Nöt på Gubben!
Detta är en uppvisning i nyfikenhet, uthållighet och hängivelse. Har flera gånger tänkt att skriva just detta. Jag är mycket imponerad av ditt arbete och din vilja att dela med dig av tankar, idéer, motgång och framgång. Vilket för mig är det finaste och intressantaste som sker här på forumet. Detta menar jag trotts att jag aldrig själv kommer att bygga en skivspelare. Hoppas dock att du dokumenterar ditt projekt ifall jag skulle ändra mig.
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/04/14 : 21:24:51
|
Vi är bara olika, vi människor FForsman. Det är just det som är så fint när man "bygger Team". Man ska vara olika, och givet vis respektera varandras olikheter, styrkor och svagheter.
Men Ni ska veta att det är en "sporre" att få "DIY:a" tillsammans med Er. För här finns både "spets-kompetens" och mångårig "DIY-skicklighet", i full klass med "proffsen".
quote: ........trotts att jag aldrig själv kommer att bygga en skivspelare.
Säg inte de! Skivan som analogt "ljud dokument" tror jag kommer att få en renässans. (Men det är bara vad jag tror/hoppas.)
________________________________________________________________________
Lite aktiviteter har det varit under veckan. Givaren, "opto omkoplaren" har byggts och justerats rent elektriskt. Jo det funka på första försöket.
Men; ett batteri, två motstånd och en opto omkopplare ska väl inte var det svåraste bygget.
Lite värre var det med "mekaniken".
Encoderskivan går inte "exakt" centriskt. Givaren kräver "mm-precision". Och jag klarar bara "DIY-precision".
Här ser Ni den första upp-riggningen
Men det är en del modifieringar på gång så vi kan köra encoder- skivan mot datorn. Huuuuuuuuuuu.....vad spännande! Tänk om vi kan säga; "såhär funkar en synkron motor till skillnad från en likströmsmotor"!
Hoppar den inte blir "Nord-Koreansk-DIY-raket" bara. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2012/04/14 : 21:57:10
|
quote: Hoppar den inte blir "Nord-Koreansk-DIY-raket" bara.
Med tanke på den grundlighet du lägger ner Tommy, så blir jag inte fövånad om Kim Jung-Un ringer och ber dig om lite hjälp med ett och annat Jag tycker det är en fantastisk tråd du driver Tommy, och du har fångat själva essensen i diy-andet. Att inte bara se det färdiga resultatet, utan också att känna glädje i sökandet på väg mot målet /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2012/04/14 22:04:54 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 09:36:55
|
Tack ska Ni ha för dom uppmuntrande och värmande orden.
Jo,.....projetledaren för den "Nord-Koreanska-DIY-raketen" han nog fått sparken idag. Jag lider med honom...... ....politisk asyl.....börja på SFI.
Lite mer "OT"; jag har många gånger funderat på detta vi kallar "DIY". Det är något "speciellt", "magic" över det. Ska förklara,.....om man ser till det prylar, möbler, apparater, mm som vi har runt omkring oss i vår vardag, så är det mesta "volymproduktion", "masstillverkat". Det är "saker" som är konstruerade för att ha lägsta kostnad. Det man alltid, alltid jagar när man utvecklar sådana produkter är "operatörs tid". Enkelt så innebär det, så lite bearbetning som möjligt, få detaljer, snabb motering.
Men när vi talar om DIY:andet så är det helt annorlunda. DIY:aren jagar teckniska prestanda och hög WAF. Det ska låta bra, och en kvinna ska tycka den är vacker att på. Här får det kosta "mantimmar" bara det låter bra och blir snyggt. Blir inte målningen bra......slipa ner der och gör om. Får vi ett "mystiskt brummmmmm", starta en tråd och engagera en hel stab av sickliga DIY:are.
DIY:ing = tillverkning med mersmak!
------------------------------------------------------------
Jag ska vi Er lite bilder från "labbet".
Jo jag gjorde en "styrning", dom gula byglarna Ni ser. Ja, ja, jag fick "snygga till" byglarna innan "riggningen". Men sen riggade jag det för en första test-körning.
Detta vad var som syntes på skärmen! Kanske inte vad jag hade väntat mig..... Men intressant värre är det, för vi ser kopplingen mellan rotorns rörelse (röd fyrkantsvåg) och spänningens förlopp i spolen (grön kurva).
Här ser vi rotorns rörelse (röd fyrkantsvåg) mellan spolen i fas 1 och fas 2, det vill säga 7,5 grader, 12,5 pulser.
Det som ligger framför oss nu är att "snygga till" pulserna. Dels mekaniskt och "trimma in" givaren eletkriskt.
Målet, som "hägrar i horrisonten", är att få göra ett "väg- tid-diagram", från en definierad 0-spännings punkt. Ur det diagrammet ska vi sedan "bolla fram" hastighet och acceleration.
Fy bubblan vad spännande.......
EDIT: Förtydligade den röd fyrkantsvågen som syns dåligt. Ursäkta alla "felsnavningarna"! |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/04/17 09:57:40 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/04/18 : 14:31:57
|
Jag ska säga att jag blev lite snopen när den första körningen med encoderskivan syntes på datorn.
Det jag väntat mig var en mer "markerad" skillnad på dom "röda staplarna". Men dom ser lika dana ut alla....eller....hur är det?
Nedan bild visar samma som den "färglagda" ovan:
"Jahja", tänkte jag, det bilr till att "test analysera" denna körning.
Vi tar inga detaljer i detta läget, men det Ni ser här nedan är den "matematiska analysen" av körningen.
Hur ska vi förstå detta??? X-axeln är i millisekunder. Y-axeln är rotorns vridning i grader. (Ja, ja, sluta hacka! Jag vet att det är helknäppt )
Den gröna linjen är ursprungs kurvan, väg-tid diagramet. Gröna prickarna är mätpunkterna. Den blå svagt krökta är första dreivatan, hastiget-tid. Den röda är acceleration-tid och andra derivatan.
Tittar vi på den gröna, ser det mycket "rak" ut. Men det är den inte. Ser Ni att den blå kurvan, hastighets kurvan är "lite" krökt? Det betyder att hastigheten har förändrats, men hur mycket? Det är nu skalan är lite tokigt vald. Vi har harsigheten i [grader/millisekunder]. Det vi är vana att tala om är varv/min. Vi räknar om [grader/millisekunder] till [varv/min], min hastighet = 246 varv/min. "Max" hastigheten = 260 varv/min.
"Min" hastheten har vi då rotorn vridit sig 4,3 grader, efter 2,9 millisekunder.
Vi tar dessa mätningar med en regäl "nypa salt". Jag vill bara visa Er att detta kan vara en framkomlig väg när vi ska försöka förstå hur synkronmotorn funkar. Dessutom är det på vår "labbmotor".
Jobba vidare! |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/04/21 : 20:43:47
|
Jag var helt övertygad om att jag visste hur en synkronmotor funkar. Får samtidigt ta tillfället i akt att be om ursäkt om jag gjort mig skyldig till "auktoritets-förtryck" med min bristfälliga kunskaper.
Jag testa och köra ett större skott.
50 mätdata över en period och sedan försöka analysera detta på samma vis som tidigare.
Det visade sig vara lite för "grovt" för att kunna ta ur "finare" uppgifter.
Men man ser tydligt att rotorns hastighet varierar. Och när hastigheten ökar ock minskar. Hastighets variationen i just detta fallet är +-6%. Max "seed" 265 rpm och min "speed 235 rpm.
Titta på sinusvågen ovan. Den börjar med "0 m", dvs 0 millisekunder på x-axeln. Och slutar med "20 m". Fas 2 ligger "5 m" förskjuten, och vi för tänka oss att den kurvan finns med. När fas 1 har sitt toppvärde har fas 2 värdet 0. Och omvänt.
Försök att följa sinuskurvan och tänk hur hastigheten ökar respektive minskar:
0 m; 265 rpm. 2,5 m; 235 rpm. 5 m; 265 rpm. 7,5 m; 235 rpm. 10 m; 265 rpm. 12,5; 235 rpm. 15 m; 265 rpm. 17,5 m; 235 rpm. 20 m; 265 rpm.
Från "0 m" till "20 m" har motorns rotor vridit sig 30 grader och passat på att ändra hastighet 8 gånger. Mangetfältet rör sig med jämn fart. Det är rotorn i mangetfältet som "halkar efter" eller "bromsar in" så fort den går från en spännings-satt spole till två spännings-satta spolar. För att sedan ta i kapp förlusten när den går från två spännings-satta spolar till en spännings-satt spole.
Att detta ovan sagda är riktigt, kan vi ta gift på.
Men det vi behöver nu är att försöka förfina mätningarna. Dom elektriska parametrarna har jag redan justerat. 1,5 volt batteriet är bytt mot 6 volt. Ljudkorts-oscilloskopet klarar av att zooma in tillräckligt. Men inte att scrolla. Vi ska kolla "Winscope" få se om det funkar bättre med de. Funkar inte det ska vi smyga in på grabbens Cubase.
Vi ska jobba vidare med encoderskivan och se om dubbla skivor ger mer distinkta pulser.
Det är inte utan att vi kan säga att vi har en del att pyssla med. Själv tycker jag att vårt gnet börjar ge resultat. Även om
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/04/30 : 10:36:31
|
Näää, nä, legg av!
Det är ingen som sover här inte.
Veckan som vari har varit intensiv.
Data strul. Photobuckert har bergräntat anatalet bilder till 500 st. Och jag hade 900 st, och brev spärrad.
Öppnade ett konto på Tinypic men kan inte logga in. Så då sitter där man sitter. Och har lite svårt att redovisa det som är gjort.
Man borde skriva en rad på mayday:s "aka gnälltråd" , men man får skriva av sig här i stället.
Ja, ja.....vad ligger framför oss?
Den numeriska analysen ska jag lägga lite mer tid på. Har kommit en bit på väg men är inte nöjd.
Sen ska jag jobba lite med att öka upplösningen av signalera från encoder skivan. Själva skivan ska vara helt OK, enligt "sakkunniga" som jag haft kontakt med. Men det är samplings hastigheten som ska ökas från 44,1 kHz till max 100 kHz (om datorn orkar) Dom elektriska parametrarna har jag mot bättre vetande skruvat åt fel håll, om vi talar om stig och fall tider.
Lite "småplock" om man säger så.
Men en sak sk Ni veta, att ju mer jag gräver i detta, ju mer övertygad blir jag om att vi gjorde rätt val när vi bestämde att kör två fas utan kondensatorer mellan motor och motordriv. Jag ska redovisa vad som övertygat mig senare när jag har allt material i handen.
Nu sätter jag detta i parentes: (Gör ett "matte experiment": Vi vet att vi ska förskjuta fas ett och två 90 grader. Men hur mycket påverkas hastigheten om vi i ställer för 90 grader á 5 msek får 81 grader á 4,5 msek? Skillnaden ger 250 rpm +- 27 rpm, +- 11% !!!!!!
Nä nu skruvar vi in WBO:n noga: 90 grader +- 1 grad ska väl vara fint nog!?!? 89,1 grader á 4,95 msek ger 250 rpm +- 2,5 rpm, +-1%. Grejen är att om man "staplar felen, singalen in, motorns fel och övrig mekanik, så sticker "+- procenten" snabbt iväg)
Näää.......nu måste jag jobba vidare.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/05/01 : 11:15:39
|
"Godmorgon sjöööömääään", som kapten Lidemyr skrek på Sparre varje morgom.
Skulle jag som är så himla snäll, svartmåla "kondensator drift"? Ett argument som övertygat mig om tvåfas driftens förtjänster är detta.
Bilden Ni ser här nedan,......känner Ni säkert igen. Två faser, topparna mellan 8 msek och 13 msek ger 5 msek:s skillnad. då har vi kört med 50 Hz.
Men....hallå där....den först kurvan har inte toppen vid 8 msek! Och sen ser den inte ut som en sinus kurva....om vi jämför den med den andra!
Helt rätt! Men vad är det vi ser då? Det är vår labbmotor körd med en fas och kondensator, som är enligt tillverkarens rekommendationer. D.v.s. "skarpt läge".
Ska vi räkna lite på dom "faktiska uppgifter" vi har. ------------------------------------------- Toppen på den första kurva får jag till 8,7 msek. Faserna skär varandra vid "b", vid 10,6 msek. Toppen på den "snygga sinusen" har vi vid 13 msk.
Avståndet mellan 8 msek och 13 msek är 7,5 grader, som magnetfältet förflyttar sig. Fasrena ska då skära varandra, då magnet fälltet flytta sig 3,75 grader från 8 msek.
Vi vet vidare att magnetfältet rör sig med en hastighet av 1,5 grader/msek eller 250 rpm. --------------------------------------------
Då räknar vi på våra "skarpa värden":
Om vi tittar på det förta toppen och punken "b" har vi 10,6 - 8,7 = 1,9 [msek]. Magnetfältet har flytta sig 3,75 grader. Det ger 3,75 / 1,9 = 1,974 [grader/msek]. 1,974 * 1000 * 60 / 360 = 328,9 [rpm] i medel hastighet (+31%).
Hur ser det då ut mellan punkt "b" och punkt "c"? Vi bara byter ut värdena i ovan beräkning: Tids skillnaden är 13 - 10,6 = 2,4 [msek]. Magnetfältet har flytta sig 3,75 grader. Det ger 3,75 / 2,4 = 1,56 [grader/msek]. 1,56 * 1000 * 60 / 360 = 260,4 [rpm] i medel hastighet (+4%).
--------------------------------------------
Man kan alltid diskutera värdet av detta. Men visst känns det helt rätt att köra tvåfas. Detta är inte hela sanningen, jag vet det. Men ska vi reducera vibrationer och avvikelser i hastighet så kan man se det som en kedja av faktorer som adderar felaktigheterna. Motordriv är den första länken i kedjan. Själva motorn blir svårare att "rätta till". Mekaniken runtomkring, massa i plint, massan i skiv-tallriken och driv- remens beskaffenhet kan vi alltid fixa till. Men det ser jag som "slutklämmen".
------------------------------------------------
Det är dessa stora variationer som gör det svårt att "fånga" rotorn rörelser med encoder mätningarna. Vi skulle behöva fler pulser per grad.
Men jag har ökat samlinghastigheten till 96 kHz och upplösningen på skärmen. Det gick bar på min gamla burk.
Så det blir nya tag i veckan.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/05/06 : 11:02:04
|
Hej och hopp!........ja hoppet om att öka försåelsen för våra älskade synkronmotorer ökar konstant.
Ska bara tillägga till förra veckans post, att det är magnetfältet som inte går jämnt 250 rpm. Och rotorn gör allt för att hänga med magnetfältet, som tur är...lyckas rotor inte det fult ut.
Det finns en "grej" som jag grunnat mycket på. Och det är detta med att RTB och Bo Hansson förespråkar starka motorer, "biffiga motorer" och dom är helt övertygade att det är.......ja, vad ni vill. Andra förespråkar motsatsen, och är lika övertygade att deras val är rätt. Det kan inte vara så att den ena har rätt och den andra har fel. Utan om vi inte lyckas med något annat så ska vi försöka bringa klarhet i ovan spörsmål. Encoder körningarna är en viktig pusselbit i våra strävanden.
Veckan som varit har därför tungpunkten varit att förbättra körningarna med encodern. Datorn har jag ändrat samplings hastigheten till 96 kHz och upplösningen på skärmen. Det blev ett klockrent lyft! Mekaniken, alltså att encodern ska snurra med lite kast är också förbättrat. Alla dessa förbättringar ökar tillförlitligheten och precisionen i våra nätresultat.
Jag ska visa lite bilder på hur det kan se ut när varje mät-punkt representeras av en stapel.
Nollan (skrivet för hand) är en punkt när bara den ena spole är max spännings-satt, dvs 24 Vac.
Nollan (skrivet för hand) är en punkt när båda spolarna är spännings-satt till 16,9 Vac vardera.
Som Ni ser så är ofta varannan stapel över och under 250 rpm. Är det så att rotorn studsar i magnetfältet eller är det encodern som är ogämn?
För att få lite mera "kött på benen" har jag försökt att så tätare pulser och verifiera att encodern är av bästa sort.
Om vi börjar med det första, att få tätare pulser.
Jo det går att ta fram,......men det "vita fältet" blev lite för kort för att få ett "tak" på pulsen. det svarta fältet,.....är dessutom längre än det vita, ojämn puls alltså.
Hur ska vi hantera detta med ojämna fält på encodern? Det jag har test i veckan är att zooma in PDF förlagan som används för kopiering av overhead filnen. Det visar sig att om soliden i CAD:n är rätt, så blir encodern fel.
Det som ska testas är att jobba baklänges. DVS justera soliden i CAD:en så att PDF förlaga blir rätt (på data- skärmen). Kolla nedan bild.
Jo det är lite "plock ock pyssel", men vi jobba oförskräckt vidare!
EDIT: TILLÄGG:
Encodern på bilden ovan skulle jag ha kopierat i veckan som var. Men fick inte med den till jobbet på fredagen.
Ta en linjal och mät svarat och vita fält. I verkligheten saka fälten vara 0,5 mm långa.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/05/06 11:07:48 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/05/07 : 19:31:48
|
Jag blev så himla glad av att se denna körning med encodern som är justerad enligt ovan post!
I morgon ska jag se om det blir tid att analysera denna körning..............
Men vist är det snyggt! 25 mätvärden på 5 msek! |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/05/12 : 10:07:28
|
Hej igen.
Jo det har analyserats, knådats siffror och manglas tabeller under veckan.
Körningen jag visa i förra postet är det som har varit föremål för granskning. Den metod jag använt denna gång är "renare" än den tidigare. Detta beror på att värdena är mer exakta än tidigare och pulserna mycket mer täta. Varje puls representerar en vinkelrörelse på 0,3 grader hos rotorn.
Dessutom är längden på pulserna tagna från den log-fil som dumpas av oscilloskopet. Det är en "bauta-fil" med 2000 mätvärden för 20 msek, 10 µsek mellan varje mät-punkt. Stignings tiden för vår givare har jag mätt till 80 µsek.
Det är detta som ligger till grund för analysen och det ska påpekas att motorn är obromsad.
Vad fick vi ut av detta, jo nedan graf:
Nu ska Ni veta att kurvor kan man dra i, trycka ihop, och påstå vad man vill. Om vi bara kasta ett öga på grafen ser den hemsk ut; "att remmen bara håller för dessa hastighets variationer"! Det ser ut som rotorn studsar fram och tillbaka i magnetfältet.
Men vi är vana att ha lite "is i magen" och så ska vi börja plock ner grafen bit för bit.
Vi börjar med x-axeln, tids-axeln och Ni ser att jag skrivit, a b, c och d. Och vi definierar det helt teoretisk: "a"; är fas 2 i sitt max och fas 1 har spänningen 0 Vac. Rotorn står rakt under lindningen. "b"; är fas 2 och fas 1 lika spännings satta. Rotor står mitt emellan lindningarna. "c"; är fas 1 i sitt max och fas 2 har spänningen 0 Vac. Rotorn står rakt under lindningen. "d"; är fas 2 och fas 1 lika spännings satta. Rotor står mitt emellan lindningarna.
Sen ser Ni att jag ritat in ett antal linjer på och över grafen. Den som är vid 250 rpm är bara för att få det lite mer tydligt.
Men sen ser Ni den övre linjerna som lutar lite olika. När är hastigheten störst,....jo vid "a" och "c". Alltså där bara den ena spolen är max spännings-satt. Sen ligger punkt "b" och "d" lägre. Jag tolkar det som att magnetfältet är starkare i "a" och "c" än i "b" och "d". Men lägg också märke till skillnaden mellan "a" och "c". Här finns det också skillnader, som tyder på att spolarnas enskilda magnetfält är olika.
Detta ska vi ha ögonen på när vi kommer till "ribb-mätningarna". För då ska dessa frekvenser synas.
Den undre linjen, den vid 240 rpm, är intressant. Den är mycket jämn, -4% oavsett hur rotorn sedan "rycker till".
Men som sagt, rotorn är "obromsad", det är bara den egna mass- trögheten och eventuell friktion mellan encodern och givaren som bromsar.
Jag tog med denna bilden också. Y-axeln, hastighets axeln är "hoptryck" och det ser lite mer trevligt ut. Dessutom är mät-punkterna inlagda så ser ni vad dom är.
Det härvar intressant värre!
Nu kliar det i fingrarna för att komma vidare.
Det som jag skulle vilja se är samma körning fast med en bromsad rotor. Sen måste jag lära mig hur oscilloskopert funka och hitta en snabbare metod att få fram data analysen. Den här som nu är gjord, tog många timmar att få fram i "exel 2003" (som körs på skolan, Open Office är suveränt bar)
Reaktioner och kommentarer till ovan körning är välkomna!
Nu ska vi vidare....i den härliga försommaren.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/05/16 : 22:10:45
|
Hur i allsin dar kan jag vara så säker på att dessa "taggiga diagram" speglar rotorns hastighet? "Jag menar, hur vet du (i detta fallet jag) att enkoder- skivans svarta och vita fält är så exakt lika stora, för det bara måste dom vara om mätningarna ska ha något värde?"
Jag får nog återkomma lite senare om jag ska kunna förklara ovan frågor. Dom är sannerligen berättigade!
Men om vi först tar detta med encoder-skivans precision.
Jag gjorde en "råtest" idag. Jag lade overheadfilmen på en overhed apparat helt enkelt.
Ett "vitt" och svart streck tillsammans är 1 mm. Overhead apparaten förstora ca 6 gånger. Det jag kunde se vara att det svarta fältet är lite mindere än det "vita". Men det var mycket svårt att mäta någon skillnad med linjal. Om Ni fråga hur stort felet var, en uppskattning så där, skulle jag svarat 0,1 till 0,2 mm på den förstorade bilden.
Sedan när det gäller den andra delen av frågan, hur "det taggiga diagrammet" ska tolkas, återstår det en del kompletterande "körningar".
Det som är gjort nu i början av veckan är att köra en bromsad körning. Det är gjort och körningen "ligger under luppen", i skrivande stund.
Vi kör vidare, mot ökad förståelse!
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/05/19 : 13:23:59
|
Vi kör vidare,.....mera mätningar!
På måndag ska jag jobba vidare med encoderskivan. Det finns gott hopp att vi ska kunna ha 100 koll på den.
Häng med nu:
En sektor (svart eller vit) är på encodern 0,5 mm. Det ger en hastighet på 250 rpm i vår beräkningar. Så långt allt väl. Men om rotorn roterar med en hastighet av 250 rpm och encoderns sektor är 0,52 mm kommer beräkningarna att visa en lägre hastighet (240 rpm). Och omvänt, sektorn 0,46 mm kommer beräkningarna att ge en högre hastighet (270 rpm).
Det är dessa 100:ra delar jag ska försöka få grepp om jenom att förstora encodern minst 10 gånger med en overhead apparat.
Jag ska visa Er den bromsade körningen:
Lägg märke till mät-punkterna runt 2,5 msek. Där är motorn svagast och vi har en skur an mät-punkter efter varandra. Jag vågade inte bromsa hårdare, och tur var väl det. Den bromsade har 17 toppar mot 19 på den obromsade. Vidare ligger värdena mellam 270 och 240 rpm på den bromsade, men inte på den obromsade.
Här är den obromsade för jämförelsens skull:
Den "körning" som ligger närmast att göra är den med reducerad spänning och obromsad. Den ska vi ställa mot; "obromsad, max spänning".
Efter det hägrar en motsvarande "körning" fast på lägre varvtal, 150 rpm tex.
Men fört Encodern! Det kanske visar sig vara nödvändigt att ta fram nya "kalibrerade" grafer. Sådant har hänt i finare familjer än HiFi-forum.
Nu ska jag ut och lukta på Syrenen som doftar "tidig sommar" och "skol-avslutning". Näktergalen stämmer in och bidrar till den muntra stämningen.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/05/22 : 10:12:41
|
Jo då, jag kollade encoderskivan igår.
14 gånngers förstoring......sen blev det lite otydligt.
Det verkara som kopiatorn har olika nogranhet i x-axel och y-axel.
Nu har jag ingen bra bild på encodern på en A4:ra. Men tänk att markeringarna ligger i "första kvadranten". Dom första strecken, var det störst skillnad på. Nomenellt ska strecket vara 0,5 mm. Som störst var föändringen 0,071 mm. Det betyder att ett fält ninskar, så ökar det andra motsvarande.
När jag mättet 45 grader ut från centrum och ner mot 90 grader, så kunde jag inte att mäta med linjalen. Bå är fälet mindre än 0,5 mm på lingalen och < 0,036 mm på encodern. Det innebär att vi har en tolerans på mellan 270 rpm - 235 rpm!
Nu är detta "yttlighets värden", "max värden" på en tolerans. Och detta kan tyckas "grovt". Men vi skat inte ha skivan till att reglera hastiget med. Utan försöka skaffa oss en bild av rotorns rörelse. Och se förändringar beroende på dom olika förutsättningarna.
Om vi vill minska toleransen kan vi alltid backa och köra en mindre delning, som vi hade från början. Eller ta ett medelvärde på "svart och vit".
Är våra mätningar med encoder "värdelösa"?
Nej absolut inte, men vi måste bara sätta "tätt prislapp" på analysen. Och vad vi inte får göra är att förklara analysen för "helig". Utan var kritisk och se felaktigeterna!
Nu kör vi vidare!
Och ursäkta mina "snavfel".
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/05/23 : 20:09:52
|
Jo jag vet, men Ni får inte "feltolka" graferna.
Något vi hela tiden ska ha i minnet är, att graferna inte visar var roton är i förhållande till magnetfältet. Grafen visar vilken hastighet roton har. Och ha i tanken att magnetfältet roterar samtidigt med 250 rpm.
Det vi kan vara mycket säkra på är att rotorn inte ligger parallellt med magnetfältet, utan har en "moment vinkel" mot magnetfältet, på den bromsade grafen. Just detta faktum är det som gör att jag vågar påstå att motorn är som svagast vid 2,5 msek och 7,5 msek.
Men en viktig sak till; vi får inte se dessa mätningar som "heliga", utan ska kompletteras med "vibb-mätningar", och då får vi se vilka frekvenser som "går-igen" och hur stora dom är. Det kanske visar sig att vi inte behöver "bry oss" om dessa variationer i hastighet.
Jag försöker hitta bilder som förtydligar texten, men det är inte helt lätt. Detta med "moment vinkel" måste vi förstå för att kunna diskutera "starka och svaga motorer". Och blir vi tvungna att välja, måste vi ha ordentligt "på fötterna".
Men har vi kommit såhär långt, ska vi fixa de också, eller hur.......
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2012/05/23 : 21:54:28
|
Jag har sett någonstans att färre fält på decoderskivor skall ge bättre precision, det kanske är värt att prova med 4-10 fält istället.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/05/26 : 21:14:01
|
Jahaja vad är detta; "taggiga bergen"?
Nää...det är körningen med reducerad spänning, 18,5 Vac. Jag fick inte motorn att gå på 12 Vac som tänkt.
Nu har vi tre körningar; 24Vac obromsat, 24Vac bromsat och 18,5Vac obromsat.
Och allt ser "taggigt och absurt" ut. Ska det verkligen se ut så? Encodern har vi kolat upp och den ser "skaplig" ut. Talar det för att "taggiga bergen" kurvorna speglar verkligheten?
Jo, man gör som Anders Bubbel satte fingret på. Man går på statistiska metoder, medelvärde och standard avvikelsen osv. Medelvärdena ligger runt 250 rpm vid fyra, fem mät-värden. Standard avvikelsen är mer intressant, häng med på detta:
24Vac obromsat; 17,24 rpm. 24Vac bromsat;6,47 rpm. 18,5Vac obromsat; 10,69 rpm.
(Om "taggiga bergen" kurvorna berodde på encodern skulle vi haft mindre spridning på standard avvikelsen, efter som encodern roterar med samma hastighet.)
24Vac obromsat är den kombinationen som "rister", "fluktuerar" eller dom "vi grabbar i labbet"; säger "larvar sig mest". Jag trodde att en stark motor skulle hålla rotorn stadigast, men det verkar inte så! Men då infinner sig en annan fråga; var är det som "triggar" denna variation av hastighet? För jag ser inget specifikt mönster, det verkar "slupmässigt". En del av förklaringen finner vi i det som händer då rotorn är mellan lindningarna.
Jag får fortsätta senare för nu går "schlager EM" igång.
EDIT: "Taggiga bergen"-grafen försvan! Hoppas den ska ligga kvar nu.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/05/28 09:33:49 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/05/28 : 09:31:25
|
Lite klumpigt uttryck av mig, jag håller helt med om det! quote: 24Vac obromsat; 17,24 rpm. 24Vac bromsat;6,47 rpm. 18,5Vac obromsat; 10,69 rpm.
(Om "taggiga bergen" kurvorna berodde på encodern skulle vi haft mindre spridning på standard avvikelsen, efter som encodern roterar med samma hastighet.)
Vad jag menade var att skillnaden på standardavvikelsen mellan dom tre olika körningarna skulle vara mindre om det var encodern som var den största "felade faktorn", det brukar vara så.
Blev avbruten på grund av Schlager EM, som gick "enlikt plan".
Det har körts lite nya kompelterande labb i lödags morse. Men har inte kunna sammanställa materialet änn. Som pricken över i:t tog jag med fel file till skolan, så Ni får kolla på min uppgiggning så länge och grubbla över vad det är som är uppmätt:
Från start:
Klart för förta skottet:
Egentilgen vansinnigt simpelt,.....men teknisk fysik behöver inte vara "resurskrävande". Vi vill ha våra frågor besvarade, utan komersiella hänsynstaganden.
Jag återkommer med graferna lite senare!
(Nu skriver jag på "skoldatorn" utan rättstavning så Ni får ursäkta mig.)
EDTI: Lite förtydliganden (hoppas jag). |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/05/28 10:57:19 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/05/28 : 21:02:12
|
Nu kör vi vidare!
Jo ovan bilder är från en uppmätning av intresse, motorns "vrid-moment" som en funktion av "momentvinken".
Vi lägger på en likspänning och sedan belastar vi rotorn med olika last och mäter den vinkel som rotorn vrider sig.
Det vi jagar är tekniska argument och förståelse kring detta med stark motor (vrid-moment stark) respektive svag motor (svagt vrid moment).
Kommer vi att vinna något på att sänka spänningen över motorn och reducera vrid-momentet? Eller ska vi köra med "absolut max-spänning" för att få magnet-fältet att ta ett stadigt tag i roton?
Ha nu i minnet att detta är vår "labb-motor". Men såhär ser uppmätningen ut:
Börja titta på den röda och blåa kurvan. 16,6 Vdc var mitt max värde, så jag börja där. det är på en fas. Den blå kurvan visar när rotorn ligger mellan lindningarna. Och då ligger ca: 0,701*16.6 Vdc på båda lindningarna. Effekten i Watt är (ska vara) den samma (0,43watt). Ni ser också att kurvorna övergår till "prickigt stuk" i toppen. Den delen är "extrapolrad", där har jag inga mätvärden som ligger till grund.
Nu har vi diskuterat att sänka spänningen ca: 50%. Jag fick bar ner spänningen ca: 40%, dvs 10 Vdc. Det som var begränsningen var mitt "labbaggregat".
Det gröna och den lila kurvan är med den reducerade spänningen.
Men om vi väder tillbaka till planeten Tellus , hur mycket vrid-moment behöver vi? Mellan "tummen och pekfingret", min Thorens 125 behöver ca: 110 [gmm] (läses gram millimeter) för att driv 3 kg:s skiv- tallrik. Nääää, det är så sant, inte mycket. Starten däremot kräver betydligt mer, men det är å andra sidan inge som ifrågasätter.
Titta nu på ovan graf och leta Er ner till ca 100 gmm på y-axeln. Vist ingen större skillnad!
Vi förstorar upp området lite, jag la in min "ur-tjusiga" Thorens 125:a som referens:
I detta fallet med den "pytte-lilla" "labbmotorn" har vi en variation på momentvinkeln på ca: 0.1 grad!
Jag måste säga att det är svårt att argumentera för att vrid- momentet skulle vara en orsak till att köra med full respektive reducerad spänning.
Men vi får samla ihop en "plus minus lista", och ta oss en riktig funderare.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/06/04 : 11:08:35
|
Jag höll på att missa denna "taggigabergen körning".
30 Hz och 21,3 Vac (effekten är samma som 24 Vac).
Det intressanta är att standardavvikelsen blev 6,2 rpm. (Häng på, så bollar vi lite med "nuffrerna" ) Men då är hastiheten läger med en faktor 0,6. Det skulle då motsvara en standardavvikelse på 1/0,6*6,2= 10,3!
Motsvarande värde för 50 Hz 24 Vac var 17,24.
Det förefaller som motorn "går lugnare" på låga frekvenser.
Vad vi nu ska försöka att verifiera är att dessa mätningar ska synas i "vibb-mätningarna". Jag håller på att försöka htta en metodik för vibb-mätningarna enligt tidigare diskutioner. Anders Bubbel visade hur Thorens mätte "rumble" och jag försöker bygga vidare på det. Får återkomma med bilder på "upp-riggningen" när jag fått grepp om det.
Vi kör vidare i den kalla sommaren
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/06/07 : 11:30:30
|
Blev lite paff, när jag såg att tråden passerat "90000 Read:s".
Jag hoppas bara att Ni får ut något av alla "turerna" på tråden. Det är mycket "grävande". Men i slutänden tror jag att det ska ge resultat. ___________________________________________________________________
Men nu har jag stött på "patrull".
Bilden nedan är från "kalibreringen" och det ser "OK" ut. Kaffet var precis lagom kallt för en lyckad "kall-ibrering".
Men dom första testerna med "vibb-mätningar" på labbmotor blev inte vad jag hade förväntat mig. Det var/är svårmätt. Jo det syns att motorn virerar, det gör det. Men jag är inte säker på att det är motorn som virerar..... .....om Ni förstår. Det verkar som motorns vibrationer inte syns på oscilloskopet, men "trigga" annat att vibrera. Det jag söker är att öka spännings-nivåerna. Min puppa ger 0,9 mV 1000 Hz och det förstärks 49,5 gånger i RIIA:t.
Att ställa puppan diekt på motorn verkar lite väl vågat. Men det är det som skulle behövas.
Andes Bubbel visa mig en "bygel" som Thorens använder för att mäta rumble. Dom använder puppan och jag vill göra något liknande. Det som inte funka var att jag la labbmotorn direkt på schassit. Men när man tänker efter lite, så är det nog så att en skivspelare ska var så konstruerad så att det inte vidare befodrar vibrationer.
Jag ska göra nya "knack-tester" på schassit, 8,5 Hz var annars en ton som syntes väl på min 125:a. men jag ska kolla lite mer. Sen måste jag kolla upp hur nära man kan ha motor utan att den stör puppan.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/06/09 : 11:40:14
|
God morgon "tråden"!
Jo vist, det har jobbats med att hitta en metodik för "vibb-mätningarna".
Tanken har ju varit att bygga vidare på Anders Bubbels uppslag med att använda "puppan" som den "avkännande".
Det som busat en hel del, och som vi får ha ett öga på är "bakgrunds-bruset".
Men först två bilder som visar själva "riggningen".
Nääää.....det är helt rätt tänkt......inget avancerat, märkvärdigt. En mot-fråga, varför måste det vara avancerat, märkvärdigt? Var skulle de tillföra? Jo jag håller med Dig, men bara under förutsättning att vi inte kan besvara våra frågor. Då är det motiverat med att "kliva upp ett snäpp", men inte annars.
Sitt ner! Och tyst i klassen!
Vad ser vi på skärmen dååååååååå?
Vi börjar och tittar på bakgrunds-bruset:
Jag är inte 100 på att detta är "absoluta värden". Efter som vi inte vet de utgår vi från att det är "relativa värden".
Men Ni ser att det är pikar på 50, 150, 250 Hz osv. Någon liten pik på jämna 100, 200 Hz osv. Nivåerna börjar på 87,5 dB och går ner, mellan tummen och pekfingret, 5 dB:n.
Nu lägger vi på motorn, Premotec 31:an, och 24,3 Vac 50 Hz:
Ni ser själva, det är en markant skillnad. Och det är det jag vill visa såhär i inledningen. För nu är det själva metodiken vi jobbar med.
Men det är jobbigt att sitta och stirra på dessa "skärmdumpar", eller hur.
Så jag testade att minska "motorkörningen" med "bruset":
Jo det är dessa frekvenser vi ska "ge oss på". Lite spontant; 200 Hz är vår "grndton" med 50 Hz matnings- frekvens. Titta på staplarna brevid. 100 Hz, halva 200 Hz, det kan man förstå. Men sen har vi 325 Hz???????? En annan liten grej är att "bruset" ökat, varför?????? Är det störningar av elektricitet eller triggar motorn själva plinten????
Vad är det som "vibbrerar"? Kanske en idiotiskt fråga. Men är det rotationen i motorn, eller är set radiellt spel eller kanske axiellt spel???????? Det borde vara något som sitter "löst" i motorn...... .....och är väl bara rotorn (hoppas jag).
Frågorna hopar sig snabbt, om man inte stänger av datorn.
Nu stängde jag inte av burken och då kände jag mig manad att titta på motsvarande bild på LabbMotorn:
Nivåerna är lägre, helt klart. Huvud frekvensen, 200 Hz, är den dominerande.
Talar detta för att "låg elektrisk effekt in" sänker nivåerna oavsett den mekaniska effekten ut??????
--------------------------------------------------------------
Nu kommer jag att göra ett litet "sommar uppehåll". Men ett "labb schema" måste vi fixa so vi kan "ringa in" våra kritiska parametrar.
Sen ska vi inte glömma att Premotec 31:n och 35:an ska genomgå samma "test" som LabbMotorn. Dessutom måste vi se om det går att demontera en Labbmotor. Vi har faktiskt 5 st så en går till "slakt".
när man tänker efter lite så kanske det inte blir så mycket "sommar uppehåll". För det "kliar i fingrarna".
Mot badstranden (med papper, penna, miniräknare, formelsammling)!
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
abbot
Member
669 Posts |
Posted - 2012/06/09 : 12:41:35
|
Det är väl genom att vara seg och uthållig som man blir gubbe. Utan dessa egenskaper når man inte så långt. Jag tyckte det var mycket underhållande när du, GiK, "beklagade dig" över att Stajos tråd blivit lång och svåröverskådlig. Axiellt och radiellt spel i motorn; jag har sett att somliga eftermonterar en "stödplatta" för motoraxeln att vila mot. Tanken är att det ska minska vibrationer och förespråkarna anser sig uppnå detta. Det går ju att teoretisera om effekterna av en sådan modifikation men för en praktiserande teoretiker finns väl bara en väg att gå?
Sommar, då är det tid för nöjen. Glöm inte att du tycker att detta projekt är kul. Stå på! |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/06/10 : 10:45:26
|
quote: Jag tyckte det var mycket underhållande när du, GiK, "beklagade dig" över att Stajos tråd blivit lång och svåröverskådlig.
Först vill jag "förstå" vad Staffan Stajo håller på med. Det är ju en "pojkdröm" att få bygga "Dynaco inspirerad rör teknologi". Men sen är han en duktig pedagog. Och hans sätt att skriva en "sammanfattning" är något vi ska försöka göra också. Men vi är fortfarande i "labb-stadiet" och vi ska försöka hitta svaren på vilken frekvens och spänning vi ska jobba med.
quote: ........jag har sett att somliga eftermonterar en "stödplatta" för motoraxeln att vila mot.
Tack för Din "input", Abbot. Det var intressant!
Kollade som hastigast nu på morgonen, och axiellt spel på Din och Pär Ängelholms donations-motorer. Spelet varierar mellan 0,5 mm till 1 mm. Det måste finnas en "tanke" bakom spelet. Vi ska lägga på 12 Vdc och se vad som händer. Sen vänder vi polerna och kollar om rotorn rör sig axiellt. En kul grej är att det finns "något" som alltid vill trycka rotorn mot det ena sidan, nedåt om motoraxeln pekar upp. Och det spelar ingen roll om man håller motorn "upp och ner". Men vi ska lägga mycket krut på att hitta en motor-upphägning. Och den ska vara optimerad mot dom frekvenser vi kan påvisa att vi har.
quote: Sommar, då är det tid för nöjen. Glöm inte att du tycker att detta projekt är kul
Nääää....detta är kul! Och dessutom, lika kul på sommaren. Det är bara så att man sitter inte inne och "labbar" när solen skiner och det är 18-20 grader i vattnet. Men det finns alltid att göra även i en "brasse-stol".
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Topic |
|
|
|