HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY skivspelare kanske?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 59

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/02/01 :  21:23:46  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Näääää......det är heeelt rätt!
Jag fattar "nada".




Nu har jag 5.5 ohm före zenern. Strömmen börjar från 80mA och
sjunker sakta ner till 60mA.
Spänningen är runt 42,6 Vdc.

Tanken var att ta ut ström så att PSU:n inte orkar hålla
spänningen på max. Utan att spänningen ska sjunka.
Men det verkar som om man får känna sig "blåst på konfekten".




Så här ser zenern ut i databladet 1N5366B.

Kan det vara så att Vz närmare 41 Vdc för strömmen 30mA?
Och att 42,6 Vdc ger 80 mA?

I så fall borde jag valt 1N5365B som öppnar vid 36 Vdc.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/02/14 :  08:33:48  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply



Näähää.......inte det

Jag får nog släppa detta med att sänka spänningen
med zenerdioderna.

Spänningen vill inte vara under 42 Vdc

Det blir till att försöka få igång drivsteget med nya
LM3886:or. Dom har jag hemma så det ska bara bytas.


Nää...det var väldigt vad det var svårt att få grepp
om. Men å andra sidan, så är det med ett nytt (för mig)
teknikområde. Det är alltid en "inlärnings tröskel".


Vi kör vidare, så får vi se om fenomenet med LM3886 haveriet
upprepar sig.




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/02/15 :  15:06:26  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Hej igen.

Jag har en elev från Iran. Hon undra vad jag räkade på.
Efter som schemat på PSU:n och WBO:n låg framme så
för sökte jag på svenska förklara problemet med dom
sönderkörda LM3886:orna.

Tjejen var utbildad elektronikingenjör så det blev en
intensiv diksution på knagglig svensk-engelsk-arabiska.

Kontentan är att vi bara måste förviss oss om en drift-
spänning på max +-40Vdc. Absolut inte mer.

Så en kostnads effektiv lösning efterlyses, tillsammans
med en bra DIY-vänlig strategi.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/02/18 :  13:01:31  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply




Jag fatt absolut ingen ting!

En 39 Volts zener är kopplad tillsammans med
en BD139. Precis samma konstruktion som den
som tar ner spänningen till 9 Volt.

Såhär ser det ut vid upp-mätningarna:



"Kopomentröran" duger gott i labb-syfte.



Om man har en zener på 5 Watt och 39 Vdc,
blir strömmen max 128 mA.
Enligt våra mätningar har vi 22 mA.

Varför och åter varför har vi 42,4 Vdc mellan
zenern och motståndet???????
Enligt databladet borde vi ligga under 41 Vdc!


Jag ska omgående beställa zerer på 36 Vdc och
39Vdc på 0,5 Watt. Det är exakt så vi tar fram
9 Vdc.
Då kan vi i alla fall utesluta zenern som felkälla.

Vi kör vidare!


( Men jag fattar fortfarande absolut ingenting, gör Ni?)




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/02/22 :  11:25:13  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Glad nyhet => Tjugofemöringen har trillat ner!

Zenern är på 39 Volt.
Spänningen ligger stabilt på:



Efter ett intensivt labbande gjorde jag en upptäckt.
Jag skulle känna om zenern var het. När jag tog i zenern
var den rejält varm, men så slängde jag ett öga på
multimetern, som visade att spänningen ut sjönk!
Det var som "attans",..........så blåster jag på zenern
som "trollkarlar" brukar göra. Spänningen föll!



Kontentan är att jag ett "tankefet" och räknat i fel ände.
Jag har dimensionerat efter max ström genom zenern. Max-
strömmen värmer upp zenern och "höjer" bakspänningen helt
enkelt.
Man ska tänka tvärt om. Förstärkningen är ca: 100 ggr från
BD139:an.
Och vi ska ha ut 300 mA, ska 3 mA ligga på "basen" eller
flyta genom zenern.
Så lite ström som möjligt genom zenern med ändå tillräckligt
för att BD139:n ska kunna leverera nog med ström till LM3886:orna.

Min fru tycker jag har mycket "elektronikskrot" i rummet. Men
i dessa "labb-sammanhang" är det guld att ha lite hemma.


Nu ska jag bygga in denna nya spännings regulator mot 39 volt som
max, så vi kommer in på banan igen.







Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/02/24 :  11:37:32  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Full fart frammåt...igen!





Tre komponenter monterade.


Två på undersidan:



BD139:an på ovansidan:




Anslutet i "kartongen":


Detta "extra kort" är bara limmat med "super-glue", Ni vet
sådant lim som torkar på sekunden. Jag vet inte om det är en
gångbar metod att sätta fast kretaskort?!?



Stabil spänning ut:





Ja detta med zenern trodde jag att jag förstod. Det som är
grunden till "tänket" är det som står i "Elektronik för alla"
del 1. I slutet gör dom om 12 Vdc till 9 Vdc. Och det är
zenerns max värden man utgår från.
Jahaja....då gör jag lika naturligt vis. För att driva WBO:n
funkar det bra. Så min tanke var, "varför ska det inte funka
för att ta ner spänningen ett par volt?"


Nu ska jag byta ut LM3886:orna och vi kan bara hålla tummarna!










Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/02/25 :  08:40:16  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Nu ska jag byta ut LM3886:orna och vi kan bara hålla tummarna!



Nä!

Dom bar sig lika konstigt åt denna gången också, tyvärr!

Det kan vara kvalitén på OAmparna.
Det kan vara mitt dåliga hantverk.

Faktum kvarstår => vi har kört ett fungerande drivsteg.
Något har hänt under resans gång som jag inte blir riktig
klok på.
Jag läste en massa trådar på webben i går eftermiddag och
kväll, men ingen med detta strulet.

Vad jag skulle behöva är att kunna testa LM3886:orna.
Får grunna lite under dagen hur vi går vidare.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/02/25 :  09:48:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har inte följt tråden så noga men...

Hur mycket spänning behövs ut från LM3886? Eller, med andra ord: Är det absolut nödvändigt att ligga så nära max?

Varför kör du så mycket ström genom zenern så att den blir het? Det ska ju räcka att köra några få mA för att BD139 ska ge zenerns spänning ut. Sen tycker jag du ska koppla av zenern med en konding.

Vill du ha ner matningsspänningen bara så kan du ju koppla vanliga dioder i serie med +/-. Du tappar ca 0,7V per diod, vill du t.ex ner 3,5 volt tar du 5 dioder.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/02/25 :  10:02:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Om 3886 beter sig besynnerligt ska jag försöka ge ett tips.
Citat från databladet till 3886:
"to eliminate possible
oscillations all op amps and power op amps should
have their supply leads bypassed with low-inductance capacitors
having short leads and located close to the package
terminals. Inadequate power supply bypassing will manifest
itself by a low frequency oscillation known as #8220;motorboating#8221;
or by high frequency instabilities."
Jag ser ingen avkoppling, inga kondingar alls:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/02/25 :  12:26:30  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Tack Bernt för att du tar dig tid med bekymmerna
på denna tråden.
Jag är ganska "rådvill" just nu, och förstår inte
orsak och verkan.

quote:
Hur mycket spänning behövs ut från LM3886?


Det vi behöver är 24 Vac.
Jag har räknat det som 24 x roten ur 2 = 34 Vdc
Men sen ska man lägga till några volt, i databladet talas
det om 4 volt.
Skulle detta gälla är det +-38 Vdc på matningen.

Så här är det uppkopplat:


quote:
Citat från databladet till 3886:


Jo jag har läst detta Du citera. Men jag har inte fattat
innebörden av det.



Är det kondingarna Cs som ska motverka själv-svängning?

Jag har 100 uF 50V Elyt hemma.


Dioderna Bernt.....att jag inte tänkt på de. Givet vis mycket
bättre.....och billigare.....enklare.





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/02/26 :  09:31:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, Cs blir det ju då enligt texten. Det står mycket mer i bladet, sök på "oscillation" i texten.

24 volt, ja då hamnar du ju högt. En variant vore att brygga två chip eller använda ett bryggat 4780.
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm4780.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/02/27 :  11:30:40  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Söndagen har jag "kört rundt" på webben.

Dels för att läsa på lite om Bernts förslag om
att utnyttja LM4780. Och då bryggkoppla dom.

Ju mer jag läste om det, ju mer intressant blir det.

Bryggkoplat LM4780 och Silrevargs "dubbler" gör att
man kan utnyttja en enklare/billigare transformator.
Det är bara en sak som man måste vara medveten om.
Och det är att men inte kan lägga motorns faser mot
motordrivs jord. Men motorerna är byggda med separata
motor lindningar, dvs. man har fyra separats anslutningar.

Jag ska kolla igenom Bernts förslag lite mer nogrant.
Och var det lider bygga något att köra motorerna med.

Men för att så snabbt som möjligt komma igång med motorena
ska jag beställa färdiga kretskort på ebay:
http://viewitem.eim.ebay.se/lm3886-Amplifier-pcb-DIY/220944211510/item
Tanken är att "komponent-röror" kanske är en felkälla i sig.
Men om det är den höga spänningen som busar hjälper nog inga
kort alls. +- 28 volts matning står det på dom färdigbyggda
förstärkarna. Men om vi byter ut vissa kompnenter och mata
med +-38 Vdc och det inge funkar.....då är jag ute och
"cyklar".....igen.

Skulle cykelturen bli en vreklighet får vi göra en "strategisk
reträtt" och jobba igenom Bernts förslag på "momangen".


Det första drivsteget med LM1875:orna funkade kanon, inget
bus alls. Men jag hade en stor uppsättning av kondingar.
Så det ligger mycket i Bernt resonemang. Skulle men inte
kunna bryggkoppla dom då?
Jo vist, jag har sett sådana konstruktioner. Vi var uppe i
ca: 18 Vac mot motorn, så vist 12Vac på vadera.
Grejen är att Bernts förslg på LM4780 kommer förmodligen
att bli billigare och enklare än två LM18750 alt Lm3886:or.

Det jag hoppas på är att hitta ett kretskort som bryggkopplar
LM4780. det skulle underlätta mycket.


Jobbar vidare.....



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/02/27 :  19:53:25  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Jag kastar upp detta också, lite av söndagens efterforskningar
på webben.

Schemat från databladet finn ovan och det man redovisar
är med matnings spänningen +-28 Vdc.


Dehär schemat är snarlikt, och gjort för +-28 Vdc.





Kolla detta!
Det är konstruerat för "en mega millijard volt (1 mmVdc) "....
...nja inte riktigt. Men väl +-42 Vdc.



Det jag byggt är med "minimalt antal" komponenter, och därför
saknas en del kondingar.
Det kanske bara var ren "tur" att det funka i början.
Sen vet jag inte hur mycket "last impedansen" påverkar
konstruktionen.
Vår lastimpedans är ca: 320 ohm per lindning, inte 16, 8 eller
4 ohm som på en högtalare. Inte så mycket ström alltså.
Optimalt är som Bernt är inne på; hög spänning ut och lägsta
matnings spänning => bryggkoppling.




Det är bra att Ni "styr in tänket" med Er erfarenhet. Det är mycket
uppskattat.




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/03/14 :  13:25:33  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply



Jag ska bara testa en grej till innan vi göre ett
omtag.
Det har ju fungerat bra så vi måste bara hitta felet.
Tyvärr har jag inget riktigt labb med utrustning för
kunna "se" vad som händer. Utan det är lite "trail
and error" som gäller. Ibland brukar man säga "prov
och försök", med det är i samma anda. Det är i dessa
lägen som Eran erfarenhet värderas mer än guld.



Kolla detta schema:


Ja det har vi sett förr. Men potten Rin på 10k. Den sitter
på WBO:n...för att justera spänningen ut mot Lm3886. Och
det får som konsekvens att när jag kör med signalgeneratorn
så får jag jutera spänninge där givet vis. Och vist det har
också funkat.

När signalgeneratorn och WBO:N är urkopplad finns inget Rin.
Och det är då man får den possitiva matningspänningen på
utgången (pinne 3). (Det som var så märkligt var att signal-
generatorn var inkopplad när först den ena fasen "pajjade"
och jag i panik slet ur sladden till motorn.)
Om jag mäter spänningen på ingången får jag - ett par volt.
Detta har jag tolkat som att LM3886:an har "pajjat". Och
därför köpt nya. Men till stor besvikelse har dom också
visat på samma "fenomen".

Innan jag gör omtaget så måste jag bara pröva att lägga ett
motstånd på 10k mellan jord och ingången, som kommer att
funka som Rin i maxläge.
Det är det blåa motståndet på bilden:





Motsvarande är gjort på "super komponent röran" fast motståndet
är beget och närmast i bild:


Vad häder om man slår på strömmen då och mäter spänningarna?
Spänningen på utgången är 0 volt!
Om 0 volt in och 0 volt ut måste saken vara "biff".

Jag han inte lägga 1 Vac på ingången för man måste till "kneget".
Men i kväll ska jag se om det inte ska hinnas med.

Med andra ord; håll tummarna!






PS tro bara inte att tråden är nedlagd.....det är bara lite tyst
på grund av intensivt arbete DS


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/03/14 :  19:35:48  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Glad nyhet

Vi är på banan igen!



Jo det var detta "extra motståndet" Rin 10k som har gäckat oss
i en och en halv månad.

Det var nog Bernts "oscillator" resonemang som ledde in på dessa
"extra" komponenter.
Mycket tack för all input!

Detta med "brygg-koppling" ska vi absolut jobba vidare på. Fyra
LM3886 som jag trodde var trasiga är alltså hela. Och kan stå
till förfogande till ett "brygg-kopplat" drivsteg.

Men jag ska primärt jobba med motorerna och fortsätta där vi
sluta.
Jippi denna helgen är räddad!




Vad är alla mina papper....har min fru smyg-städat.... hmmm.....momentberäkningar....hur var det nu....




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/03/15 :  20:25:14  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Vi fortsätter där vi krascha: Posted - 2011/12/25 : 19:19:22 (förra sidan).

Vi körde olika kondensatorer, Ni mins. Och det vi såg var att om
man minskar värdet på kondensator så sjunker sinus kurva ihop.
Och det vi lärt oss är att det är just den som "drar bäst"
efter som spänningen och strömmen ligger i fas.

Men om vi tar ett större värde på kondensatorn, hur ser det då ut?

Jag körde ett kompletterande labb i kväll med labbmotorn.


Grön kurva utan kondensator och 24 Vac.
Röd kurva 2 uF (nominellt värde enl leverantör) i serie
med lindningen.
Det man ser är att allt är i sin ordning; fasen skapligt
rätt förskjuten, och lika spänning.


Kolla här:

Röd kurva 3 uF i serie med lindningen.
Det man ser är att; fasen är förskjuten (osymetrisk)
dvs inte förskjuten 90 grader, utan mindre än 90 grader.
Dessutom är spänningen över 24 Vac.


Ja men säger någon "detta har vi väl känt till sen tidigare".
Det är helt rätt, vi har teoretiskt ritat grafer som beskriver
detta.

Men nu har vi också gjort ett labb som bara bekräftar att vi
inte är ute i det "blå".

Denna grafen kan vi ta på största allvar också:



De vi ska fokusera på nu är att få grepp på detta med "vrid-
momentet".
Jag vill förstå hur vi ska få ut bästa (jämnaste) vrid-momet
under ett varv.
Hur ska motorn konfigureras elektrisk?





EDIT:
StrulPelle har vari framme bara.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/03/15 20:29:04
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/03/17 :  19:47:25  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Är vi på G eller?


Jaaaa, det tycker jag vi kan hävda bestämt.

Dom första körningarna i våran DIY-bromsbänk är klara,
med "labbmotor". Men det är grundkunskaper vi jagar.

De tog en stund innan jag lyckades få repeter-barheten
tillräckligt bra. Lite justeringar på bänken bara, så
det fixat. Pinnar man gör grill-spet av är mycket använd-
bara.

Ni mins att det sa "poff i labbet" och så gjorde vi ett
"matte-labb" med kondensatorer och fasförskjutningar.
Och vilka konsekvenser det fick på effekten.

Det är mycket rimligt antagande att om strömmen kommer
närmare samma fas som spänningen så skulle effekten öka.
Ökad effekt borde synas på vrid-momentet, eller hur.

Att få ström och spänning exakt i fas ger "resonans",
och är inte önskvärt!
Har vi en konding som har ett stor värde får vi en ökning
av spänningen mot motorn och omvänt.
Vi utgår nominellt från ett värde som ger lika spänning i
kondingens båda ändar. Detta ger en "minskning" av fas-
förskjutningen.


Alltså; signalgeneratorn ger 24,3 Vac ut med 90 graders
förskjutning av faserna.

Den ena körningen är helt utan kondensatorer. Det var så det
var tänkt från början att köra motorn.

Den andra körningen är med kondensatorer på båda faserna.
Vi justerar ström/spänning lika mycket på varje fas.

Fick vi någon "signifikant"! (nu är Ni nyfikna va )

Japp vrid-momentet ökade med en faktor 1,1.

Men det stämmer inte med teorin.....så jag kollade strömmen
vid båda varianterna.
Definitioner och härledningar är lite "sega" att ta här på tråden.
Men det visa sig att strömmen med kondensator var 28,68 mA. Och
utan kondensatorer 30,8 mA.
Det ger oss en faktor 1,07 att multiplicera 1,1 med för att
kompensera "effekt tappet".

Någon ting mellan 1,1 och 1,18 landar ökningen av vrid-momentet.


Ja det är detta spåret med "två fas drift" som ger dom stora möjligheterna,
det är helt uppenbart. Och jag är glad att Ni "knuffa in"
arbetet i den riktningen.

Nu ska vi klura lite på hur vi ska gå vidare, om Ni inte har
frågor förstås. Dom har prioritet "1" i projektet.






Kul att var igång igen





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/03/20 :  10:57:03  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Jag testar och ser om det går att "kavla ut" lite
av teorin bakom moment mätningarna.
Det ska ju stämma om allt är i som ordning.

Nu får Ni ha lite överseende med min stavning för
jag skriver utan rättstavnings program och inte minst,
orden i växeströms läran är inte av denna värden.





En motor har ju en lindning ( i vårt fall två) den kan
beskrivas som här nedan.
Ett likströns motstånd och en induktans.
Motståndet mot växelström som detta gör kallar vi "impedans"
och betecknar den "Z".

För att kunna räkna på en motorlindning behöver man mäta
spänningen över lindningen, strömen genom den och likströms motståndet,
alltså vanliga ohm. Frekvensen måste vi också känna till, och det är
knappas några problem.

Som Ni ser så är det "impedansen Z" och XL som bildar en
triangel med liktströms motståndet R. Vi får en intresant
vinkel som vi kalla "fi". Induktanser räknas vinken possitiv.
Fi kalls också "effektfaktorn" och skrivs ofta "COS(fi)".




Om vi kör sammma "sväng" med kondensatorn, får vi en liknande
triankel med "R", "Z" och "Xc". Men den vänds och blir negativ,
nu blir det intrssant!
OBS! Ett tankefel av mig, motståndet "R" ska vara likströms-motståndet i kondensatorn och inte som redovisats, motorlindningen.
Men denna miss reder ut sig på nästa beränking.


Vad händer om "Xc" är dubbelt så stort som "XL"?
Vi får ge oss till tåls ett tag och återkomma.
Ni ser att jag satt kondensatorvärdet på 2 uF. Så var det under
labbet jag gjorde och siffrorna är helt tagna från labbmotor
andra komponenter.



Hur ser det då ut om man sätter en kondensator i serie med
motorlindningen?
Jag ska försöka förklara nedan beräkning och överföra det på
våra uppmätta resultat.

Som Ni ser bildar vektorerna Xc och XL en vektor genom att
XL dras ifrån Xc.
Vi har en ny triangel,.....gämför triangeln på sidan 1 med denna
på vår sida 3.
Sidan 1, motorlindning utan kondensator har en fasvinkel +56 grader.
Sidan 3; motorlindning med kondensator har fasvinkenln -47,6 grader.

56-47,6 är 8,4 grader och tillräcklig för att vi ska se det som en
ökning av vridmomentet.

I och med att vi kör "två separata faser" från vår WBO kan vi
själva bestämma vår fasvinkel.

Är Ni med på resonemanget, om vi bara kört med en fas hade det varit
XL som bestämmt värdet på kondensator. Därför att Xc då skulle
vara dubbelt så stor som XL. Detta för att fasvinklarna ska optimalt
var lika stora då.

Nu kör vi "tvåfas" och det medför att vi sätter en kondensator lika
stor på båda faserna. Vårt mål med kondensatorerna är inte att skapa
samma Z på båda lindningarna utan att minsta fasvinken.


Hör av Er med Era synpunkter och erfarenheter!



Vad vi ska försöka få lite mer grepp på är hur "frekvens beroende"
vridmoment är.
Grubblar på ett sådant labb.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/03/25 :  21:00:57  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Har varit i Skåne en vända i lördags. Så det blev att hoppa upp
på söndags morgonen och köra vidare i labbet.

Tanken med DIY-bromsbänken ar ju att försöka ringa in kopplingen
mellan elektriska egenskaper och mekaniska egenskaper.
Det brukar vara så att om man ökar den elektriska effekten in,
så ökar också den mekaniska effekten ut. I alla fall så låter
det ganska logiskt, eller hur.


Men växelström har en "joker" med i leken, frekvensen. Den ställer
det mesta på ändan.

Förra "postet" körde vi ett labb som utgick från att försöka
fas-förskjuta strömmen så att vrid-momentet ökade för samma
elektriska effekt in. Och vid 50 Hz var det inga problem. Vrid-
momentet öka när spänning och ström ligger mer i fas.

Glad över framgången tänkte jag göra om samma labb fast med
30 Hz som utgångspunkt.
När jag la på kondensatorerna uppstod ett problem. Driv-steget,
våra LM3886:orna börja "svaja". I min skalle ringde Bernts
resonemang om "oscillering".
OK, tänkte jag vi glömmer kondensatorerna tills vidare och jobbar
på utan.


Ni minns denna bilden:

För att inte strömmen skulle öka var vi tvungna att sänka spänningen
under 50 Hz.
Jo vist....helt rätt tänkt....den elektriska effekten in minskar.
Men då infinner sig frågan per automatik; var blir det av vrid-
momentet, när frekvensen går mot 30 Hz?


Den röda kurvan är den "effekt effekten in".
Den blå är "moment kurvan".
Gör stora ögon...min var som tefat.
Den kurvan som saknas är den som visar den mekaniska effekten. Men
den är en faktor 0,937 vid 30 Hz. Ca 7% lägre än vid 50 Hz och
linjär.

Är detta möjligen beviset för att vi ska jobba vidare med "låga
frekvenser"?
Jag vet inte men vi ska syna "30 Hz" i sömmarna ordentligt.

Frågorna hopar sig!
Kan vi öka spänningen vid 30 Hz så att vi får ut motorns nominella
effekt?
Kommer vrid-momentet att öka motsvarande?
Hur ser vibrationerna ut vid 50 Hz resp. 30 Hz?
Klarar driv-steget att köra 30 Hz med möjligheten att kompensera
spänningen och kondensator för justering av "ström spänning i fas"?


Åååååå så spännande! Varför ha jag inte gjort detta tidigare?!?!



EDIT
Effekt Moment kurvorna försvann när jag flytta bilden till en
annan plats. Hoppas den får vara kvar nu.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/03/27 09:31:05
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/03/27 :  10:29:05  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Jo vist.....det är helt rätt tänkt av Er.

Om den mekaniska effekten minskar med 7% vid
30 Hz är det ingen större finnes att jobba på
"30Hz spåret".

Det som har hänt är att vi fått en bättre
verknings-grad dvs. "en grönare" spelare, "HFRP-ECO".

Den elektriska effekten in, vid 50 Hz var 0,748 Watt.
Vid körningen med 30 Hz var motsvarande effekt 0,549 Watt.

Det labb som jag planerar för är att köra 30 Hz med
0,748 Watt in. Teoretiskt ska jag höja spänningen från
18,47 Vac till ca 21,57 Vac.
Dels ska vridmomentet kollas upp och sen ett öga på
temperaturen.

____________________________________________________


Jag ska tillägga det som en kuriositet, att när jag kör dessa
moment mätningar så har jag "ljudkorts oscilloskopet" igång
för att kunna se om spänningen och fasningen går stabilt.
Dessutom håller jag koll på strömmen genom båda lindningarna.

När jag tittade på strömmen, samtidigt som jag slog vätska
i behållaren, såg jag att strömmen minskar när det utbromsade
momentet ökade.
Så länge motorn inte "koggad" något var minskningen av strömmen
stabilt nedåt.

Men så fort motorn börja "kogga" började också strömmen att
"fladdra" fram och tillbaka.

När väl "koggningen" var 100% (rotorn stod still) rusa strömmen upp
och låg stabilt över "tommgångs-strömmen" (rotorn roterar
utan last och "koggning")
Detta var en anledning till att jag kunde få så dra repeterbarhet.
Man ser på amperemätaren när "koggningen" börja.

Ovan kanske är ett intressant fenomen att utnyttja till regler tekniska
Konstruktioner. Tex en grön diod som lyser när motorn inte "koggar".


Detta "ström fenomen" känns lite avit för mig. Jag är van att det
ska vara tvärt om, ökad ström med ökad last.


EDIT
Lite text strul bara, ""-tecken.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/03/27 11:39:43
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/04/02 :  09:04:52  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Näää det har inte "gått på räls" i helgen. Har inte hunnit
med riktigt.
Först var grabben och "rev runt" bland sladdarna. Och då måste
man kolla upp allt från "start" igen.
Sen körde jag en "temp" mätning, 50 Hz, 24Vac. Och efter en 30
minuter hade jag "temperatur-stabilitet".
När jag sedan skulle köra 30 Hz 18,47 Vac, "pajja burken".

Där är vi nu!

En "temp" mätning vid 30 Hz 18,47 Vac, som kontroll att vi inte
eldar upp motorn.
Och sedan ska vi köra en "moment körning" på 30 Hz och nominell
effekt.
Med lite flyt ska detta vara "raskt gjort". De förtsa "körningarna"
brukar ta ganska lång tid, beroende på att man måste lära sig
hur man mäter för att få liten spridning på mätvärdena. Ofta får
man gjöra 3 till 5 omtag innan man har "metodiken" klar. Moment
mätningarna är inga undantag.


I fredags fick jag "Kina post":







Det är korten till drivsteget. Inte särskillt stora, men
om det kniper får vi ta till dom också.



-----------------------------------------------------------------



Ni minns att jag ville gjöra en mätning vid 30 Hz och använda
kondensatorer för att minska faskillnaderna mellan spänning och
ström. Och det "strula" för att drivsteget börja "svänga", "fladdra"
med en låg frekvens i botten.
Bernt var inne på detta med oscillering.
Kolla kondingen Ci (22uF) längst ner.


Jag tror att det kondingen är till för att inte förstärka
låga svängningar och borde stabilisera drivsteget.
Det ska i alla fall testas. Om man sätter en konding på bara den
ena fasen borde det synas direkt.




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/04/02 :  10:08:36  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Vilka argument finns det för att inte köra en synchron motor
på 30 Hz?
Finns det någon komersiell skivspelare som kör på lägre frekvens
än 50 Hz?

Lista dom gärna!



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/04/04 :  13:49:14  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Tempkörningen är gjord mer lite reservationer.

Tanken var att köra motorn upp till temereaturstabilitet
och köra på full "elektrisk effekt", dvs 0,75 Watt.

Det gick att göra upp till 67 Hz, då jag inte kunde öka
spänningen (över 27,47 Vac) pga att drivstegets förstärkning
är på 22 ggr. Skulle behöva mera för att kunna köra labbet
som tänkt vid 65Hz och 80Hz.

Jag tror att vi kan ta det som det är....ändå.

Nå väl.......motorn är körd i 50 minuter och som jag bedömde
det var tem.-stbilitet uppnåd.

30 Hz, 21,3 Vac, 36,3 mA, 0,774 Watt, motortempen steg 17,2 grader.
50 Hz, 24,2 Vac, 31,0 mA, 0,75 Watt, motortempen steg 14,3 grader.
67 Hz, 27,3 Vac, 27,47 mA, 0,75 Watt, motortempen steg 13,7 grader.


Motorns temp får stiga max 30 grader.......så vi har marginaler.


Nu går vi vidare och ska undersöka hur "konstant elektrisk effekt in"
(0,75 Watt) förhåller sig till "mekanisk effet ut" för frekvenser
mellan 30 Hz och 67 Hz.




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/04/09 :  16:35:08  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply



Nu ärjag mogen att redovisa lite körningar
i labbet.

Det som var på tapeten var att köra konstant
elektrisk effekt in och sedan se hur den mekaniska
effekten ut variera med frekvensen.

Dom första körningarna var klara i lördags, med det
var något som "kändes skumt" långt ut i stortån.
Näää....näääää...inte direkt fel....tredjegradskurvor
har vi jobbat med för. Ni minns glödlamporna till WBO:,
det var en tredjegradskuva som så ut som ett "S".
Men här.......ska det väl inte vara någon.....eller???

Söndagen blev det febril jakt på möjliga felkällor.
Och det är ingen bristvara här inte. Frågan är bara vilken
är störst och troligast.

Jag måste ju bestämma strömmen för en given spänning och
som ger in effekten.
Strömmen sjunker på en kall-startad motor med 1 mA.....
nääää det är sant, inte särskilt mycket.
Men gör ett tanke exeriment:
21,7Vac 34,6 mA ger 0,75 Watt.
21,7Vac 33,6 mA ger 0,73 Watt....en faktor 0,971 mindre.
Lägg denna felkälla till andra så sticker det snart iväg.

Jag gjorde om allt idag, och var mer observant på "felkällor".

Resultatet då kanske inte revolutionerande precis. Det
har diskuterats förr. Men nu har vi bevis att "såhär är det".



Kontentan är att; vi får ut mer mekanisk effekt vid låga varv. (se EDIT)

Men det vi kan diskutera är; är låga motorvarv, högt moment bara
av godo??????

---------------------------------------------------------------



Det vi ska rikta in oss på nu är att förstå hur rotorn rör sig.
Jag ska se om det går att utnyttja ENCODER skivan på något sätt.

Ger låga varv positiva eller negativa effekter.........eller
kanske, vad är negativt/positivt "rörelsemönster" hos rotorn?
Det vet nog Ni bättre än jag.


EDIT:
Jag har "snurrat till det", pinsamt med så är det!
Tack ESL och "privat mailaren".

Så fort jag får tid ska jag slänga upp rätta grafer med
mekanisk effekt och moment på "y-axeln" och Hz på "x-axeln"


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/04/10 09:10:23
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2012/04/10 :  01:53:46  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Varför jaga vridmoment?
Skulle satsa på att få ned vibrationer...
Ett högre varvtal hos motorn ger också högre lagrad energi i den roterande massan som motorn utgör.
Ett extra svänghjul på motorn är inte heller dumt.
Och en tunn rem som effektivt avkopplar från alla vibrationer.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
Page: of 59 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000