Author |
Topic |
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/02/01 : 21:23:46
|
Näääää......det är heeelt rätt! Jag fattar "nada".
Nu har jag 5.5 ohm före zenern. Strömmen börjar från 80mA och sjunker sakta ner till 60mA. Spänningen är runt 42,6 Vdc.
Tanken var att ta ut ström så att PSU:n inte orkar hålla spänningen på max. Utan att spänningen ska sjunka. Men det verkar som om man får känna sig "blåst på konfekten".
Så här ser zenern ut i databladet 1N5366B.
Kan det vara så att Vz närmare 41 Vdc för strömmen 30mA? Och att 42,6 Vdc ger 80 mA?
I så fall borde jag valt 1N5365B som öppnar vid 36 Vdc. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/02/14 : 08:33:48
|
Näähää.......inte det
Jag får nog släppa detta med att sänka spänningen med zenerdioderna.
Spänningen vill inte vara under 42 Vdc
Det blir till att försöka få igång drivsteget med nya LM3886:or. Dom har jag hemma så det ska bara bytas.
Nää...det var väldigt vad det var svårt att få grepp om. Men å andra sidan, så är det med ett nytt (för mig) teknikområde. Det är alltid en "inlärnings tröskel".
Vi kör vidare, så får vi se om fenomenet med LM3886 haveriet upprepar sig.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/02/15 : 15:06:26
|
Hej igen.
Jag har en elev från Iran. Hon undra vad jag räkade på. Efter som schemat på PSU:n och WBO:n låg framme så för sökte jag på svenska förklara problemet med dom sönderkörda LM3886:orna.
Tjejen var utbildad elektronikingenjör så det blev en intensiv diksution på knagglig svensk-engelsk-arabiska.
Kontentan är att vi bara måste förviss oss om en drift- spänning på max +-40Vdc. Absolut inte mer.
Så en kostnads effektiv lösning efterlyses, tillsammans med en bra DIY-vänlig strategi.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/02/18 : 13:01:31
|
Jag fatt absolut ingen ting!
En 39 Volts zener är kopplad tillsammans med en BD139. Precis samma konstruktion som den som tar ner spänningen till 9 Volt.
Såhär ser det ut vid upp-mätningarna:
"Kopomentröran" duger gott i labb-syfte.
Om man har en zener på 5 Watt och 39 Vdc, blir strömmen max 128 mA. Enligt våra mätningar har vi 22 mA.
Varför och åter varför har vi 42,4 Vdc mellan zenern och motståndet??????? Enligt databladet borde vi ligga under 41 Vdc!
Jag ska omgående beställa zerer på 36 Vdc och 39Vdc på 0,5 Watt. Det är exakt så vi tar fram 9 Vdc. Då kan vi i alla fall utesluta zenern som felkälla.
Vi kör vidare!
( Men jag fattar fortfarande absolut ingenting, gör Ni?)
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/02/22 : 11:25:13
|
Glad nyhet => Tjugofemöringen har trillat ner!
Zenern är på 39 Volt. Spänningen ligger stabilt på:
Efter ett intensivt labbande gjorde jag en upptäckt. Jag skulle känna om zenern var het. När jag tog i zenern var den rejält varm, men så slängde jag ett öga på multimetern, som visade att spänningen ut sjönk! Det var som "attans",..........så blåster jag på zenern som "trollkarlar" brukar göra. Spänningen föll!
Kontentan är att jag ett "tankefet" och räknat i fel ände. Jag har dimensionerat efter max ström genom zenern. Max- strömmen värmer upp zenern och "höjer" bakspänningen helt enkelt. Man ska tänka tvärt om. Förstärkningen är ca: 100 ggr från BD139:an. Och vi ska ha ut 300 mA, ska 3 mA ligga på "basen" eller flyta genom zenern. Så lite ström som möjligt genom zenern med ändå tillräckligt för att BD139:n ska kunna leverera nog med ström till LM3886:orna.
Min fru tycker jag har mycket "elektronikskrot" i rummet. Men i dessa "labb-sammanhang" är det guld att ha lite hemma.
Nu ska jag bygga in denna nya spännings regulator mot 39 volt som max, så vi kommer in på banan igen.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/02/24 : 11:37:32
|
Full fart frammåt...igen!
Tre komponenter monterade.
Två på undersidan:
BD139:an på ovansidan:
Anslutet i "kartongen":
Detta "extra kort" är bara limmat med "super-glue", Ni vet sådant lim som torkar på sekunden. Jag vet inte om det är en gångbar metod att sätta fast kretaskort?!?
Stabil spänning ut:
Ja detta med zenern trodde jag att jag förstod. Det som är grunden till "tänket" är det som står i "Elektronik för alla" del 1. I slutet gör dom om 12 Vdc till 9 Vdc. Och det är zenerns max värden man utgår från. Jahaja....då gör jag lika naturligt vis. För att driva WBO:n funkar det bra. Så min tanke var, "varför ska det inte funka för att ta ner spänningen ett par volt?"
Nu ska jag byta ut LM3886:orna och vi kan bara hålla tummarna!
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/02/25 : 08:40:16
|
quote: Nu ska jag byta ut LM3886:orna och vi kan bara hålla tummarna!
Nä!
Dom bar sig lika konstigt åt denna gången också, tyvärr!
Det kan vara kvalitén på OAmparna. Det kan vara mitt dåliga hantverk.
Faktum kvarstår => vi har kört ett fungerande drivsteg. Något har hänt under resans gång som jag inte blir riktig klok på. Jag läste en massa trådar på webben i går eftermiddag och kväll, men ingen med detta strulet.
Vad jag skulle behöva är att kunna testa LM3886:orna. Får grunna lite under dagen hur vi går vidare.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/02/25 : 09:48:05
|
Jag har inte följt tråden så noga men...
Hur mycket spänning behövs ut från LM3886? Eller, med andra ord: Är det absolut nödvändigt att ligga så nära max?
Varför kör du så mycket ström genom zenern så att den blir het? Det ska ju räcka att köra några få mA för att BD139 ska ge zenerns spänning ut. Sen tycker jag du ska koppla av zenern med en konding.
Vill du ha ner matningsspänningen bara så kan du ju koppla vanliga dioder i serie med +/-. Du tappar ca 0,7V per diod, vill du t.ex ner 3,5 volt tar du 5 dioder. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/02/25 : 10:02:30
|
Om 3886 beter sig besynnerligt ska jag försöka ge ett tips. Citat från databladet till 3886: "to eliminate possible oscillations all op amps and power op amps should have their supply leads bypassed with low-inductance capacitors having short leads and located close to the package terminals. Inadequate power supply bypassing will manifest itself by a low frequency oscillation known as #8220;motorboating#8221; or by high frequency instabilities." Jag ser ingen avkoppling, inga kondingar alls:
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/02/25 : 12:26:30
|
Tack Bernt för att du tar dig tid med bekymmerna på denna tråden. Jag är ganska "rådvill" just nu, och förstår inte orsak och verkan.
quote: Hur mycket spänning behövs ut från LM3886?
Det vi behöver är 24 Vac. Jag har räknat det som 24 x roten ur 2 = 34 Vdc Men sen ska man lägga till några volt, i databladet talas det om 4 volt. Skulle detta gälla är det +-38 Vdc på matningen.
Så här är det uppkopplat:
quote: Citat från databladet till 3886:
Jo jag har läst detta Du citera. Men jag har inte fattat innebörden av det.
Är det kondingarna Cs som ska motverka själv-svängning?
Jag har 100 uF 50V Elyt hemma.
Dioderna Bernt.....att jag inte tänkt på de. Givet vis mycket bättre.....och billigare.....enklare.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/02/26 : 09:31:37
|
Ja, Cs blir det ju då enligt texten. Det står mycket mer i bladet, sök på "oscillation" i texten.
24 volt, ja då hamnar du ju högt. En variant vore att brygga två chip eller använda ett bryggat 4780. http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm4780.pdf |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/02/27 : 11:30:40
|
Söndagen har jag "kört rundt" på webben.
Dels för att läsa på lite om Bernts förslag om att utnyttja LM4780. Och då bryggkoppla dom.
Ju mer jag läste om det, ju mer intressant blir det.
Bryggkoplat LM4780 och Silrevargs "dubbler" gör att man kan utnyttja en enklare/billigare transformator. Det är bara en sak som man måste vara medveten om. Och det är att men inte kan lägga motorns faser mot motordrivs jord. Men motorerna är byggda med separata motor lindningar, dvs. man har fyra separats anslutningar.
Jag ska kolla igenom Bernts förslag lite mer nogrant. Och var det lider bygga något att köra motorerna med.
Men för att så snabbt som möjligt komma igång med motorena ska jag beställa färdiga kretskort på ebay: http://viewitem.eim.ebay.se/lm3886-Amplifier-pcb-DIY/220944211510/item Tanken är att "komponent-röror" kanske är en felkälla i sig. Men om det är den höga spänningen som busar hjälper nog inga kort alls. +- 28 volts matning står det på dom färdigbyggda förstärkarna. Men om vi byter ut vissa kompnenter och mata med +-38 Vdc och det inge funkar.....då är jag ute och "cyklar".....igen.
Skulle cykelturen bli en vreklighet får vi göra en "strategisk reträtt" och jobba igenom Bernts förslag på "momangen".
Det första drivsteget med LM1875:orna funkade kanon, inget bus alls. Men jag hade en stor uppsättning av kondingar. Så det ligger mycket i Bernt resonemang. Skulle men inte kunna bryggkoppla dom då? Jo vist, jag har sett sådana konstruktioner. Vi var uppe i ca: 18 Vac mot motorn, så vist 12Vac på vadera. Grejen är att Bernts förslg på LM4780 kommer förmodligen att bli billigare och enklare än två LM18750 alt Lm3886:or.
Det jag hoppas på är att hitta ett kretskort som bryggkopplar LM4780. det skulle underlätta mycket.
Jobbar vidare.....
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/02/27 : 19:53:25
|
Jag kastar upp detta också, lite av söndagens efterforskningar på webben.
Schemat från databladet finn ovan och det man redovisar är med matnings spänningen +-28 Vdc.
Dehär schemat är snarlikt, och gjort för +-28 Vdc.
Kolla detta! Det är konstruerat för "en mega millijard volt (1 mmVdc) ".... ...nja inte riktigt. Men väl +-42 Vdc.
Det jag byggt är med "minimalt antal" komponenter, och därför saknas en del kondingar. Det kanske bara var ren "tur" att det funka i början. Sen vet jag inte hur mycket "last impedansen" påverkar konstruktionen. Vår lastimpedans är ca: 320 ohm per lindning, inte 16, 8 eller 4 ohm som på en högtalare. Inte så mycket ström alltså. Optimalt är som Bernt är inne på; hög spänning ut och lägsta matnings spänning => bryggkoppling.
Det är bra att Ni "styr in tänket" med Er erfarenhet. Det är mycket uppskattat.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 13:25:33
|
Jag ska bara testa en grej till innan vi göre ett omtag. Det har ju fungerat bra så vi måste bara hitta felet. Tyvärr har jag inget riktigt labb med utrustning för kunna "se" vad som händer. Utan det är lite "trail and error" som gäller. Ibland brukar man säga "prov och försök", med det är i samma anda. Det är i dessa lägen som Eran erfarenhet värderas mer än guld.
Kolla detta schema:
Ja det har vi sett förr. Men potten Rin på 10k. Den sitter på WBO:n...för att justera spänningen ut mot Lm3886. Och det får som konsekvens att när jag kör med signalgeneratorn så får jag jutera spänninge där givet vis. Och vist det har också funkat.
När signalgeneratorn och WBO:N är urkopplad finns inget Rin. Och det är då man får den possitiva matningspänningen på utgången (pinne 3). (Det som var så märkligt var att signal- generatorn var inkopplad när först den ena fasen "pajjade" och jag i panik slet ur sladden till motorn.) Om jag mäter spänningen på ingången får jag - ett par volt. Detta har jag tolkat som att LM3886:an har "pajjat". Och därför köpt nya. Men till stor besvikelse har dom också visat på samma "fenomen".
Innan jag gör omtaget så måste jag bara pröva att lägga ett motstånd på 10k mellan jord och ingången, som kommer att funka som Rin i maxläge. Det är det blåa motståndet på bilden:
Motsvarande är gjort på "super komponent röran" fast motståndet är beget och närmast i bild:
Vad häder om man slår på strömmen då och mäter spänningarna? Spänningen på utgången är 0 volt! Om 0 volt in och 0 volt ut måste saken vara "biff".
Jag han inte lägga 1 Vac på ingången för man måste till "kneget". Men i kväll ska jag se om det inte ska hinnas med.
Med andra ord; håll tummarna!
PS tro bara inte att tråden är nedlagd.....det är bara lite tyst på grund av intensivt arbete DS |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 19:35:48
|
Glad nyhet
Vi är på banan igen!
Jo det var detta "extra motståndet" Rin 10k som har gäckat oss i en och en halv månad.
Det var nog Bernts "oscillator" resonemang som ledde in på dessa "extra" komponenter. Mycket tack för all input!
Detta med "brygg-koppling" ska vi absolut jobba vidare på. Fyra LM3886 som jag trodde var trasiga är alltså hela. Och kan stå till förfogande till ett "brygg-kopplat" drivsteg.
Men jag ska primärt jobba med motorerna och fortsätta där vi sluta. Jippi denna helgen är räddad!
Vad är alla mina papper....har min fru smyg-städat.... hmmm.....momentberäkningar....hur var det nu....
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 20:25:14
|
Vi fortsätter där vi krascha: Posted - 2011/12/25 : 19:19:22 (förra sidan).
Vi körde olika kondensatorer, Ni mins. Och det vi såg var att om man minskar värdet på kondensator så sjunker sinus kurva ihop. Och det vi lärt oss är att det är just den som "drar bäst" efter som spänningen och strömmen ligger i fas.
Men om vi tar ett större värde på kondensatorn, hur ser det då ut?
Jag körde ett kompletterande labb i kväll med labbmotorn.
Grön kurva utan kondensator och 24 Vac. Röd kurva 2 uF (nominellt värde enl leverantör) i serie med lindningen. Det man ser är att allt är i sin ordning; fasen skapligt rätt förskjuten, och lika spänning.
Kolla här:
Röd kurva 3 uF i serie med lindningen. Det man ser är att; fasen är förskjuten (osymetrisk) dvs inte förskjuten 90 grader, utan mindre än 90 grader. Dessutom är spänningen över 24 Vac.
Ja men säger någon "detta har vi väl känt till sen tidigare". Det är helt rätt, vi har teoretiskt ritat grafer som beskriver detta.
Men nu har vi också gjort ett labb som bara bekräftar att vi inte är ute i det "blå".
Denna grafen kan vi ta på största allvar också:
De vi ska fokusera på nu är att få grepp på detta med "vrid- momentet". Jag vill förstå hur vi ska få ut bästa (jämnaste) vrid-momet under ett varv. Hur ska motorn konfigureras elektrisk?
EDIT: StrulPelle har vari framme bara.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/03/15 20:29:04 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/03/17 : 19:47:25
|
Är vi på G eller?
Jaaaa, det tycker jag vi kan hävda bestämt.
Dom första körningarna i våran DIY-bromsbänk är klara, med "labbmotor". Men det är grundkunskaper vi jagar.
De tog en stund innan jag lyckades få repeter-barheten tillräckligt bra. Lite justeringar på bänken bara, så det fixat. Pinnar man gör grill-spet av är mycket använd- bara.
Ni mins att det sa "poff i labbet" och så gjorde vi ett "matte-labb" med kondensatorer och fasförskjutningar. Och vilka konsekvenser det fick på effekten.
Det är mycket rimligt antagande att om strömmen kommer närmare samma fas som spänningen så skulle effekten öka. Ökad effekt borde synas på vrid-momentet, eller hur.
Att få ström och spänning exakt i fas ger "resonans", och är inte önskvärt! Har vi en konding som har ett stor värde får vi en ökning av spänningen mot motorn och omvänt. Vi utgår nominellt från ett värde som ger lika spänning i kondingens båda ändar. Detta ger en "minskning" av fas- förskjutningen.
Alltså; signalgeneratorn ger 24,3 Vac ut med 90 graders förskjutning av faserna.
Den ena körningen är helt utan kondensatorer. Det var så det var tänkt från början att köra motorn.
Den andra körningen är med kondensatorer på båda faserna. Vi justerar ström/spänning lika mycket på varje fas.
Fick vi någon "signifikant"! (nu är Ni nyfikna va )
Japp vrid-momentet ökade med en faktor 1,1.
Men det stämmer inte med teorin.....så jag kollade strömmen vid båda varianterna. Definitioner och härledningar är lite "sega" att ta här på tråden. Men det visa sig att strömmen med kondensator var 28,68 mA. Och utan kondensatorer 30,8 mA. Det ger oss en faktor 1,07 att multiplicera 1,1 med för att kompensera "effekt tappet".
Någon ting mellan 1,1 och 1,18 landar ökningen av vrid-momentet.
Ja det är detta spåret med "två fas drift" som ger dom stora möjligheterna, det är helt uppenbart. Och jag är glad att Ni "knuffa in" arbetet i den riktningen.
Nu ska vi klura lite på hur vi ska gå vidare, om Ni inte har frågor förstås. Dom har prioritet "1" i projektet.
Kul att var igång igen
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/03/20 : 10:57:03
|
Jag testar och ser om det går att "kavla ut" lite av teorin bakom moment mätningarna. Det ska ju stämma om allt är i som ordning.
Nu får Ni ha lite överseende med min stavning för jag skriver utan rättstavnings program och inte minst, orden i växeströms läran är inte av denna värden.
En motor har ju en lindning ( i vårt fall två) den kan beskrivas som här nedan. Ett likströns motstånd och en induktans. Motståndet mot växelström som detta gör kallar vi "impedans" och betecknar den "Z".
För att kunna räkna på en motorlindning behöver man mäta spänningen över lindningen, strömen genom den och likströms motståndet, alltså vanliga ohm. Frekvensen måste vi också känna till, och det är knappas några problem.
Som Ni ser så är det "impedansen Z" och XL som bildar en triangel med liktströms motståndet R. Vi får en intresant vinkel som vi kalla "fi". Induktanser räknas vinken possitiv. Fi kalls också "effektfaktorn" och skrivs ofta "COS(fi)".
Om vi kör sammma "sväng" med kondensatorn, får vi en liknande triankel med "R", "Z" och "Xc". Men den vänds och blir negativ, nu blir det intrssant! OBS! Ett tankefel av mig, motståndet "R" ska vara likströms-motståndet i kondensatorn och inte som redovisats, motorlindningen. Men denna miss reder ut sig på nästa beränking.
Vad händer om "Xc" är dubbelt så stort som "XL"? Vi får ge oss till tåls ett tag och återkomma. Ni ser att jag satt kondensatorvärdet på 2 uF. Så var det under labbet jag gjorde och siffrorna är helt tagna från labbmotor andra komponenter.
Hur ser det då ut om man sätter en kondensator i serie med motorlindningen? Jag ska försöka förklara nedan beräkning och överföra det på våra uppmätta resultat.
Som Ni ser bildar vektorerna Xc och XL en vektor genom att XL dras ifrån Xc. Vi har en ny triangel,.....gämför triangeln på sidan 1 med denna på vår sida 3. Sidan 1, motorlindning utan kondensator har en fasvinkel +56 grader. Sidan 3; motorlindning med kondensator har fasvinkenln -47,6 grader.
56-47,6 är 8,4 grader och tillräcklig för att vi ska se det som en ökning av vridmomentet.
I och med att vi kör "två separata faser" från vår WBO kan vi själva bestämma vår fasvinkel.
Är Ni med på resonemanget, om vi bara kört med en fas hade det varit XL som bestämmt värdet på kondensator. Därför att Xc då skulle vara dubbelt så stor som XL. Detta för att fasvinklarna ska optimalt var lika stora då.
Nu kör vi "tvåfas" och det medför att vi sätter en kondensator lika stor på båda faserna. Vårt mål med kondensatorerna är inte att skapa samma Z på båda lindningarna utan att minsta fasvinken.
Hör av Er med Era synpunkter och erfarenheter!
Vad vi ska försöka få lite mer grepp på är hur "frekvens beroende" vridmoment är. Grubblar på ett sådant labb.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/03/25 : 21:00:57
|
Har varit i Skåne en vända i lördags. Så det blev att hoppa upp på söndags morgonen och köra vidare i labbet.
Tanken med DIY-bromsbänken ar ju att försöka ringa in kopplingen mellan elektriska egenskaper och mekaniska egenskaper. Det brukar vara så att om man ökar den elektriska effekten in, så ökar också den mekaniska effekten ut. I alla fall så låter det ganska logiskt, eller hur.
Men växelström har en "joker" med i leken, frekvensen. Den ställer det mesta på ändan.
Förra "postet" körde vi ett labb som utgick från att försöka fas-förskjuta strömmen så att vrid-momentet ökade för samma elektriska effekt in. Och vid 50 Hz var det inga problem. Vrid- momentet öka när spänning och ström ligger mer i fas.
Glad över framgången tänkte jag göra om samma labb fast med 30 Hz som utgångspunkt. När jag la på kondensatorerna uppstod ett problem. Driv-steget, våra LM3886:orna börja "svaja". I min skalle ringde Bernts resonemang om "oscillering". OK, tänkte jag vi glömmer kondensatorerna tills vidare och jobbar på utan.
Ni minns denna bilden:
För att inte strömmen skulle öka var vi tvungna att sänka spänningen under 50 Hz. Jo vist....helt rätt tänkt....den elektriska effekten in minskar. Men då infinner sig frågan per automatik; var blir det av vrid- momentet, när frekvensen går mot 30 Hz?
Den röda kurvan är den "effekt effekten in". Den blå är "moment kurvan". Gör stora ögon...min var som tefat. Den kurvan som saknas är den som visar den mekaniska effekten. Men den är en faktor 0,937 vid 30 Hz. Ca 7% lägre än vid 50 Hz och linjär.
Är detta möjligen beviset för att vi ska jobba vidare med "låga frekvenser"? Jag vet inte men vi ska syna "30 Hz" i sömmarna ordentligt.
Frågorna hopar sig! Kan vi öka spänningen vid 30 Hz så att vi får ut motorns nominella effekt? Kommer vrid-momentet att öka motsvarande? Hur ser vibrationerna ut vid 50 Hz resp. 30 Hz? Klarar driv-steget att köra 30 Hz med möjligheten att kompensera spänningen och kondensator för justering av "ström spänning i fas"?
Åååååå så spännande! Varför ha jag inte gjort detta tidigare?!?!
EDIT Effekt Moment kurvorna försvann när jag flytta bilden till en annan plats. Hoppas den får vara kvar nu. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/03/27 09:31:05 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/03/27 : 10:29:05
|
Jo vist.....det är helt rätt tänkt av Er.
Om den mekaniska effekten minskar med 7% vid 30 Hz är det ingen större finnes att jobba på "30Hz spåret".
Det som har hänt är att vi fått en bättre verknings-grad dvs. "en grönare" spelare, "HFRP-ECO".
Den elektriska effekten in, vid 50 Hz var 0,748 Watt. Vid körningen med 30 Hz var motsvarande effekt 0,549 Watt.
Det labb som jag planerar för är att köra 30 Hz med 0,748 Watt in. Teoretiskt ska jag höja spänningen från 18,47 Vac till ca 21,57 Vac. Dels ska vridmomentet kollas upp och sen ett öga på temperaturen.
____________________________________________________
Jag ska tillägga det som en kuriositet, att när jag kör dessa moment mätningar så har jag "ljudkorts oscilloskopet" igång för att kunna se om spänningen och fasningen går stabilt. Dessutom håller jag koll på strömmen genom båda lindningarna.
När jag tittade på strömmen, samtidigt som jag slog vätska i behållaren, såg jag att strömmen minskar när det utbromsade momentet ökade. Så länge motorn inte "koggad" något var minskningen av strömmen stabilt nedåt.
Men så fort motorn börja "kogga" började också strömmen att "fladdra" fram och tillbaka.
När väl "koggningen" var 100% (rotorn stod still) rusa strömmen upp och låg stabilt över "tommgångs-strömmen" (rotorn roterar utan last och "koggning") Detta var en anledning till att jag kunde få så dra repeterbarhet. Man ser på amperemätaren när "koggningen" börja.
Ovan kanske är ett intressant fenomen att utnyttja till regler tekniska Konstruktioner. Tex en grön diod som lyser när motorn inte "koggar".
Detta "ström fenomen" känns lite avit för mig. Jag är van att det ska vara tvärt om, ökad ström med ökad last.
EDIT Lite text strul bara, ""-tecken. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/03/27 11:39:43 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/04/02 : 09:04:52
|
Näää det har inte "gått på räls" i helgen. Har inte hunnit med riktigt. Först var grabben och "rev runt" bland sladdarna. Och då måste man kolla upp allt från "start" igen. Sen körde jag en "temp" mätning, 50 Hz, 24Vac. Och efter en 30 minuter hade jag "temperatur-stabilitet". När jag sedan skulle köra 30 Hz 18,47 Vac, "pajja burken".
Där är vi nu!
En "temp" mätning vid 30 Hz 18,47 Vac, som kontroll att vi inte eldar upp motorn. Och sedan ska vi köra en "moment körning" på 30 Hz och nominell effekt. Med lite flyt ska detta vara "raskt gjort". De förtsa "körningarna" brukar ta ganska lång tid, beroende på att man måste lära sig hur man mäter för att få liten spridning på mätvärdena. Ofta får man gjöra 3 till 5 omtag innan man har "metodiken" klar. Moment mätningarna är inga undantag.
I fredags fick jag "Kina post":
Det är korten till drivsteget. Inte särskillt stora, men om det kniper får vi ta till dom också.
-----------------------------------------------------------------
Ni minns att jag ville gjöra en mätning vid 30 Hz och använda kondensatorer för att minska faskillnaderna mellan spänning och ström. Och det "strula" för att drivsteget börja "svänga", "fladdra" med en låg frekvens i botten. Bernt var inne på detta med oscillering. Kolla kondingen Ci (22uF) längst ner.
Jag tror att det kondingen är till för att inte förstärka låga svängningar och borde stabilisera drivsteget. Det ska i alla fall testas. Om man sätter en konding på bara den ena fasen borde det synas direkt.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/04/02 : 10:08:36
|
Vilka argument finns det för att inte köra en synchron motor på 30 Hz? Finns det någon komersiell skivspelare som kör på lägre frekvens än 50 Hz?
Lista dom gärna!
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/04/04 : 13:49:14
|
Tempkörningen är gjord mer lite reservationer.
Tanken var att köra motorn upp till temereaturstabilitet och köra på full "elektrisk effekt", dvs 0,75 Watt.
Det gick att göra upp till 67 Hz, då jag inte kunde öka spänningen (över 27,47 Vac) pga att drivstegets förstärkning är på 22 ggr. Skulle behöva mera för att kunna köra labbet som tänkt vid 65Hz och 80Hz.
Jag tror att vi kan ta det som det är....ändå.
Nå väl.......motorn är körd i 50 minuter och som jag bedömde det var tem.-stbilitet uppnåd.
30 Hz, 21,3 Vac, 36,3 mA, 0,774 Watt, motortempen steg 17,2 grader.
50 Hz, 24,2 Vac, 31,0 mA, 0,75 Watt, motortempen steg 14,3 grader.
67 Hz, 27,3 Vac, 27,47 mA, 0,75 Watt, motortempen steg 13,7 grader.
Motorns temp får stiga max 30 grader.......så vi har marginaler.
Nu går vi vidare och ska undersöka hur "konstant elektrisk effekt in" (0,75 Watt) förhåller sig till "mekanisk effet ut" för frekvenser mellan 30 Hz och 67 Hz.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/04/09 : 16:35:08
|
Nu ärjag mogen att redovisa lite körningar i labbet.
Det som var på tapeten var att köra konstant elektrisk effekt in och sedan se hur den mekaniska effekten ut variera med frekvensen.
Dom första körningarna var klara i lördags, med det var något som "kändes skumt" långt ut i stortån. Näää....näääää...inte direkt fel....tredjegradskurvor har vi jobbat med för. Ni minns glödlamporna till WBO:, det var en tredjegradskuva som så ut som ett "S". Men här.......ska det väl inte vara någon.....eller???
Söndagen blev det febril jakt på möjliga felkällor. Och det är ingen bristvara här inte. Frågan är bara vilken är störst och troligast.
Jag måste ju bestämma strömmen för en given spänning och som ger in effekten. Strömmen sjunker på en kall-startad motor med 1 mA..... nääää det är sant, inte särskilt mycket. Men gör ett tanke exeriment: 21,7Vac 34,6 mA ger 0,75 Watt. 21,7Vac 33,6 mA ger 0,73 Watt....en faktor 0,971 mindre. Lägg denna felkälla till andra så sticker det snart iväg.
Jag gjorde om allt idag, och var mer observant på "felkällor".
Resultatet då kanske inte revolutionerande precis. Det har diskuterats förr. Men nu har vi bevis att "såhär är det".
Kontentan är att; vi får ut mer mekanisk effekt vid låga varv. (se EDIT)
Men det vi kan diskutera är; är låga motorvarv, högt moment bara av godo??????
---------------------------------------------------------------
Det vi ska rikta in oss på nu är att förstå hur rotorn rör sig. Jag ska se om det går att utnyttja ENCODER skivan på något sätt.
Ger låga varv positiva eller negativa effekter.........eller kanske, vad är negativt/positivt "rörelsemönster" hos rotorn? Det vet nog Ni bättre än jag.
EDIT: Jag har "snurrat till det", pinsamt med så är det! Tack ESL och "privat mailaren".
Så fort jag får tid ska jag slänga upp rätta grafer med mekanisk effekt och moment på "y-axeln" och Hz på "x-axeln"
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/04/10 09:10:23 |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2012/04/10 : 01:53:46
|
Varför jaga vridmoment? Skulle satsa på att få ned vibrationer... Ett högre varvtal hos motorn ger också högre lagrad energi i den roterande massan som motorn utgör. Ett extra svänghjul på motorn är inte heller dumt. Och en tunn rem som effektivt avkopplar från alla vibrationer.
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Topic |
|