Author |
Topic |
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/11/30 : 11:23:27
|
Ojojoj!
Jag fattar inte ens 1/10 av allt ni pysslar med här... Men häftigt är det, imponerande minst sagt!
Har ni börjat skissa något på själva spelaren, lager och plint? Tonarm? blir det också DIY el. köpearm?
edit: Snavning... |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
Edited by - opethic on 2011/11/30 11:24:27 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2011/11/30 : 15:12:05
|
quote: Har ni börjat skissa något på själva spelaren, lager och plint? Tonarm? blir det också DIY el. köpearm?
ja du opethic det kommer att bli en senare fråga men jag tror nog att det blir köpearm för de flesta men man vet aldrig vad som dyker upp i tråden.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Dr.G
Member
97 Posts |
Posted - 2011/12/03 : 11:11:17
|
quote: Det är "köksbors konsepptet" som går igen. Det är bara att fylla siraps flaskan med vatten och mäta. Antingen vätskepelaren i [mm], eller vätskevolymem [dl]. Sen göra ett diagram att "lägga över" dom elektriska egenskaperna, t.ex. effekt som funktion av frekvensen. Vill man ha det "exakta" vridmomentet måste man "kalibrera" brons- bänken. Lite "overkill" i detta läget.
Hej GiK (och alla andra) Jag har följt tråden länge med stor fascination, och har väl inte haft så mycket att bidra med, men en sak jag funderade på angående ditt tjusiga köksbordskoncept för vridmomentmätning var om inte viskositeten hos vattnet krånglar till det? När man börjar snurra på flaskan är det bara vattnet alldeles i kontakt med flaskans väggar som snurrar med, resten står i princip stilla. Efterhand börjar resten av vattnet få upp farten, men om det är startmoment vi vill mäta borde man kanske använda en stel kropp? Kanske fylla flaskan med sand eller dylikt?
/Anders (ja ännu en) |
Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/12/04 : 11:36:40
|
Hej alla.
"Smilies:en" vill illustrera hur veckan varit. Ibland hopp......och ibland förtvivlan.
Ett stor glädjeämne är att Ni hör av Er med frågor. Det är i alla fall "vår, allas tråd". Sen finns det ofrivilliga "luckor" i redovisningen som jag inte ser själv. Men om Ni frågar så "täpper" vi till "luckan". Detta gäller också om det blir "prat över huvudet" på Er, skriiiiik till!
Dr.G pekar på ett bra exempel på ovan. Det framgår faktiskt inte hur "bromsbänken" fungerar. En bild säger......
Här ser man motorn, två MDF rundlar och siraps-flaskan. Siraps-flaskan är limmad i den övre "MDF rundeln". Det sitter en grillspets pinne (I köket gör man som Kajsa Varg; "tager vad man haver".) som fungerar som mothåll. Den andra "MDF rundeln" är fast på motor axeln.
Tanken är att om jag vet friktions-koefficienten mellan "MDF rundlarna", så kan jag räkna ut "friktionsmomentet". (Friktions-koefficienten är lätt att "labba fram".) Det jag gör är att sakta fylla på vatten i siraps-flaskan tills motorn stannar, inte orkar dra "MDF rundeln" runt. Sen mäter jag höjden på vätskenivån på millimetern när och räknar fram friktions kraften och vridmomentet.
quote: .....vattnet krånglar till det?
Du har en poäng där, Dr.G. Vatten och andra vätskor (t.ex. kaffe) i labbet är så nära en "döds synd" man kan komma. Jag har funderat på att om det blir mycket "moment labb" använda blykulor till luftgevär i stället. Då är det bara att räkna antalet kulor.......och så vidare.
Det axiella tillåtna max lasten är 1,5 N elle hg om Ni vill. Men då talar vi om kontinuerlig axiell last. Precisionen i en Premotec gör det svårt att anordna ett mot- håll under axeln och av lasta den.
Hur räknar man detta då? Inget krånglig alls. Ja ska scanna in mina handskrivna papper och kasta upp dom här på tråden i veckan som kommer.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Bekymmer, bekymmer, bekymmer, bekymmer, bekymmer, bekymmer, bekymmer.
Vi har lite att "bita i". Jag har inte hittat någon svar på varför premotec:en 31 inte startar på 50 Hz. Om jag mäter vridmomentet får jag det till ca: 10 Nmm. Det är ett rimligt värde med tanke på Abbots labb med vrid-transformator.
Om man stänger på och av vår AC-motordriv och titta på hur spänningen ser ut får vi följande bild:
Nivån 0,3 är max och är en inbyggd begränsning i WBO:n. Är det denna "insvänging" av drivspänningen som "slår ihjäl" motorn? Eller är det kanske "svansen" i slutet? Svansen är ett resultat av att kondingarna i PSU:n är upp-laddade.
Det gick att komma över 5 st "labbmotorer" i samma "range". Fast betydligt mindre i alla dimensioner. Men det kosta lite att utföra "förstörande provning", "slaktkörning" som det heter på labbet.
Det är detta första "labb" som jag planerar för, att repetera en "misuse". Om motorn "pajjar" ==> är det våran AC-motordrv vi ska kolla på. Lyckas jag inte........får vi kolla Premotec:en 31 och jobba på att lösa gåtan den vägen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Intressant, intressant, intressant, intressant, intressant, intressant.
Jag har i veckan haft kontakt med en tysk ingenjör som förklara vad det är som skiljer en "skivspelar AC-motor" från en "industri- standard AC-motor". Det i huvudsak två saker. Ett; masströgheten är mindre i rotorn jämfört med en "industri standard". Vridmomentet blir då lägre och accelerations nivåerna på vibrationerna lika så. Två; Lindningarna av dom båda faserna ska vara förskjutna 90 grader. På "industri-standard AC-motorn" tillåter man att lindningarna kan ligga +-5 grader fel. Kör man "enfas drift" ska kondensatorns tolerans läggas till. "Skivspelar AC-motor" har lindats med lägre tolerans, allt för att "vibrera" mindre.
"Men", invände jag, "om man ändå vill kör "industri-standarn"? Vi som kör tvåfas har det lättare att hantera situationen. Vår trim-potentiometer ska göra så att vi har min 5 grader plus minus att justera. Han sa att med full spänning ska man kunna känna med fingret när man har lägsta accelerations-nivå. Steg två är att vrida ner "moment reduktionen" så mycket det går.
Den kontakten kändes mycket bra, att i allt "eländet" med Prometec:en, ändå vara på rätt väg. Vi ska bara fxatill lite här och där.
Men tanken slog mig; det är bättre att ta "snytingarna" nu och inte när det är "satt i sjön". Det är alltid jobbigare att backa, än att ta det när man ändå hur det uppe i labbet.
Nu rör vi vidare =>
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/12/06 : 15:43:19
|
quote: Ja ska scanna in mina handskrivna papper och kasta upp dom här på tråden..........
Först ut är att bestämma friktions koefficienten. Max glid friktion, brukar vara där glid övergår i vilriktion.
Vi lägger helt enkelt "rundlarna" på varandra och börjar lyfta lite i ena enden. När vi lyft ca: 30 mm, kasar den övre rundeln av, "najs"! Då tar vi och beräknar tan(vinkeln).
Nästa är lite mera marig, nu måste vi putta till den över rundeln, för att se om de "fortsätter att kasa". Nu har vi ett minvärde på glidfriktionen.
Slutligen en koll i handböckerna för att se om vi är i rätt "härad". Och det verkar vara så!
Bromsbänken; det är att bestämma "normalkraften", och hur vi tar fram den.
Delarna vägdes först upp. Därnäst härleda en funktion som ger oss "normalkraften" genom att mäta vätskans höjd.
Tapp momentet.
Det var bara att "köra näsan i mekanikboken" och "slita loss" en bar formel.
Beräkna minimi momentet, inget vatten i flaskan alltså. Men våra motoren skulle detta minmoment räcka. Men nu planerar Vi att labba med en motor på max 4 [mNm]. Så jag ska ta fram en "lättare rundel" för dessa körningar. Slutligen beräknade jag en vätske volym baerat på ett största vridmoment 33 [mNm] på de starkaste av våra motorer.
Detta med "tappmoment" är precis samma som beräkningarna för axial-lager på tallriken. Man kan "förfina" beräkningarna på axial-lagret.....med lite "labbande", "prov och försök", Ni vet
"Labbet är riggat" för "slaktkörning" av vår lilla labbmotor och jag väntar bera på att få lite sammanhängande tid för att "köra skottet". Stå på grabbar! |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2011/12/06 : 17:14:08
|
Snart kommer väl clearaudio och viftar med ett kontrakt under näsan på dig GIK .
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/12/08 : 09:33:31
|
Jo det hade varit kul, för då vet vi att vi inte är helt ute och cyklar.
Jag har berättat att jag mellan varven får lite mail på "utrikiska". Det är oftast bilderna frågorna kretsar kring. Men så ibland kan det vara ord som vi använder som inte Google översätter bra t.ex "köksbords koncept". Man får andra asociationer i andra länder....t.ex. en spelare monterad på tunn skiva med fyra ben!
Tysken jag berättat om tidigare, han nämnde just Clearaudio som ett exempel på att AC-motorer inte är en "sämre form av drivning" i gämförelse med DC. Gör man fel, blir båda varianterna "värdelösa" och tvärt om. Jag frågade vad han trodde var avgörande för valet på olika företag. Så ansåg han att det har med personernas bakgrund (utbidning och erfarenhet) att göra. Och att det är oftast knutet till en eller två personers bakgrund, bredd saknas ofta. Sen lyfter man fram possitiva egenskaper och bygger "marknads argument". Priset då, undrade jag. Ac sitter i Clearaudio till mycket enkla (billiga) spelare. (Han verkar ha ett "gott öga" till just Clearaudio, som han refererade till ofta).
Nu ska Ni veta att jag har ingen koll på "tysken". Hans bakgrund och varför han kan "ringa in" olika förtags utvecklings kapacitet med den akoritet han gör.
Men vi kan i alla fall konstaera att en DIY-spelare á la "köksbords koncept" bör har bra potensial.
Ursäkta alla "felsnavnignar".
EDIT: Någon kanske undrar varför jag inte "grilla" tysken på hans bakgrund. Jag ville inte att han skulle få kännslan av att jag ifråga- sätter han uppgifter. Det skulle räcka med att han "får kännslan av", så är kontakten förstörd som jag ser det. Vi kan ju tillsammans "väga", "värdera" och "analysera" utan att direkt "kritiskt ifrågasätta" allt som sägs. Den kopetensen har vi!
|
Edited by - Gubben i Kalmar on 2011/12/08 11:44:20 |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2011/12/10 : 16:24:00
|
med kogging menar jag att om du startar en ac motor och bromsar den mer än den klarar så vibrerar motorn bara utan att rotera. Och så länge motorn inte roterar lika snabbt som fältet roterar så får man små "ryck" som vi kan kalla kogging.
Ju högre spänning man kör med ju större moment får motorn och rycken blir starkare.
Vid uppnåt varvtal när motorn går synkront så så slutar koggingen, men små motorvibrationer finns alltid kvar, även om dom är mycket mycket små. Det är dessa vibrationer man kan minska genom att sänka spänningen utder lyssning.
Så det jag har gjort är att dra mer spänningen så lågt att skivspelaren börjat att kogga under normal drift, varvid motorn tappar nästan all ork... Mäta upp spänningen och sedan se till att ligga straxt över minsta tillåtna värde så att säga. Detta kan man göra på vilken skivspelare som helst med AC motor och det är väl den första modden man skall göra på alla AC motor skivspelare, typ Thorens, Unamko, mm.
När det gäller drivrem så hittade jag en tunn elasatisk tråd på 80 talet i sybehörsbutiken. Det är en tråd som man använder till att sticka med, för att göra elastiska muddar och kragar.
Tråden är väldigt elastisk, tunn och billig. Skarvar gör man med en liten vanlig knut!!! Motorn kan man sedan flytta ganska fritt närmare eller längre ifrån tallriken... och några vibrationer från motorn kommer helt enkelt inte igenom tråden.
Räknar man på fjäderkonstanten mellan trådens fjädringsmjukhet och tallrikens masströghetsmoment så kommer man ner i hundradelar av Hz!!! Bör ju duga för den mest inbitne audio entusiasten :-)
Nackdelen är att man får putta på tallriken med hande vid start eller sitta och vänta en halvminut.
Vid skivbyte så lyfter man bara skivan medan tallriken snurrar, inga problem men kan vara ovant för vissa.
esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/12/11 : 14:02:30
|
quote: Och så länge motorn inte roterar lika snabbt som fältet roterar så får man små "ryck" som vi kan kalla kogging. Ju högre spänning man kör med ju större moment får motorn och rycken blir starkare.
Japp, då ska det inte råda någon "språk-förbistring"! Jag ansluter mig till Din definition, Esl.
quote: Vid uppåt varvtal när motorn går synkront så så slutar koggingen, men små motorvibrationer finns alltid kvar, även om dom är mycket mycket små. Det är dessa vibrationer man kan minska genom att sänka spänningen under lysning.
Ja det är på detta slagfältet striden pågår. Vi ska bara hitta en bra teknisk lösning som svarar bra mot "DIY-vänligt" och"köksbords- koncept".
quote: Räknar man på fjäderkonstanten mellan trådens fjädringsmjukhet och tallrikens masströghetsmoment så kommer man ner i hundradelar av Hz!!!
"Kavla gärna ut" formlerna för dessa beräkningar.....vi kommer att behöva dom framöver. Dom flesta kommer nog att bygga med olika utgång material och stor "variant flora".
quote: När det gäller drivrem så hittade jag en tunn elasatisk tråd på 80 talet i sybehörsbutiken. Det är en tråd som man använder till att sticka med, för att göra elastiska muddar och kragar.
Vi lägger tipset i "bra o ha-lådan". Och så tar vi fram det senare, vi är snart där.
Labb! Labb! Labb! Labb! Labb! Labb! Labb! Labb!
Nåt i den stilen har veckan varit, mycket labb. En sak som jag totalt har missat (inte begripigt) är "start kondensatorns" uppgift(er). Jag har sett den som en "fas-förskjutnings komponent", och inget mer. Men det verkar inte vara hela sanningen. Det verkar som om inte all ström går ut genom "0:an". utan smiter ut bakvägen genom den andra lindningen.
Det jag gjort i veckan är att köra en kondensator i serie med hjälplindningen. Då hamnar jag fel med spänning och fas-förskjutningen. Men justerar jag tongeneratorn rätt går systemet "klockrent".
Ja då kommer detta till heders igen.
Om man utgår från motortillverkarnas rekommenderade kondensator värde närmast ett standard värde skulle vi i WBO:n bara behöva göra själva "finjusteringen" av spänning och förskjutningen. Premotec 31:an ska ha en konding på 8 uF, närmaste standardvärde 6,8 uF. Justera resten i WBO:n!
Vet inte om det är bra strategi, DIY-vänligt.
Man kan tänk sig "ett värde" för alla motorer á 24 Vac. Justera resten i WBO:n!
Vi får grunna lite!?!?!
Körning med "labbmotor" och "kondensator".
Gamla kontokort funkar bra som "addapeter" till bromsbänken. En sextants-hylsa får göra tjänst som med-bringare. Ja, ja burken......den är från "vört-bröds-baket".....självklart! Ni tror väl inte jag...........på "labbet".
Det som jag försök är att "kalibrera" bromsbänken. Man får olika beroende hur man kör (som vanligt). Utgår man från 4 mNm i vridmoment och sedan bromsar motorn till den stannar. Eller försöker starta motorn med last, hamnar man i båda fallen inom våra fram-labbade friktion-koefficienter.
Vi får jobba vidare för att se om vi kan sätta fingret på något specifikt att utgå ifrån.
|
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2011/12/11 : 16:35:16
|
Jag gillar texten på vörtbrödsburken "det finns inga genvägar".
Anders |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/12/12 : 10:03:22
|
Genvägar till gott vörtbrörd, menar Du..... nääää här är det bara "hembakat" som gäller, med russin och mycket kärlek.
För att inte Anders "Bubbel" ska tappa fokus på det som är ........skickar vi upp lite bilder på förra veckans mätningar.
Premotecen 31 ska ha en konding på 8 uF, spänningen är 24,6 Vac. Men jag fick bara ihop till 7 uF (uppmätt värde). Den gröna linjen är fas 1, direkt på motorn. Den röda, fas 2, ligger 7 uF i serie med lindningen. 110,5 grader och 23,4 Volt.
Den röda, fas 2, ligger 4,7 uF i serie med lindningen. 123,5 grader och 18,5 Volt.
Den röda, fas 2, ligger 2,2 uF i serie med lindningen. 131,5 grader och 11 Volt.
Kan vi dra några slutsattser.......njääääää.....vi behöver lite mera kött på benen....kanske en "vibbmätning" t.ex.
Men det är intressant att se hur fas 2 "faller ihop". Toppen på kurvan flyttar sig lite, medan "benen" flyttar sig. Det hela blir osymetriskt. Osymetrin stämmer inte med "teorin", våra simuleingar. "Praktiken" ser lite anorlunda ut.
Jag ska köra fram morsvarande kurvor med "labbmotorn". Den ska ha 2,2 uF nomenellt och en sådan konding har jag + en 4,7 uF.
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2011/12/16 : 20:55:51
|
quote: När ni kommer till byggandet av själva verket så behövs ju ett lager.
Det kommer vi att snickra ihop vi tittade på en del varianter innan GIK började mixtra med motorstyrningen vilken variant det blir är ännu inte bestämt men den dagen den sorgen.
Anders |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/12/20 : 12:57:21
|
Har inte hunnit med riktigt i veckan.
Opethic det är bara bra om Du "kavlar ut" det Du hittar på webben här på tråden.
Nu vet vi lite om lagre Du redovisa. Men som jag kan förstå verkar det vara ett bra lager. Belaggda delar har som regel mycket fin yta och är hårda. Det skapar förutsättningar för fina toleranser.
Det vi har kollat på är att använda pelaren till stansverktyg och standard lager. För det är max pression för en struntsumma, nja inga kostnader är "strunt", minipris då!
Vår "tröskel" vi ska över är att hitta ett "lagerhus" som är DIY-vänligt. "Pelaren" och lagret har mycket fin tolerasn. Och då måste man kunna montera lagren i lagerhuset med större pressision. Här har vi "nöten att knäck".
* Göra ett eget. * Köpa färdigt. * Ta något "slaktat".
Inget av varianterna är "fel"! Vi får ha detta lite "öppet" och låta "plintbyggarna" har fria händer att jobba. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/12/25 : 19:19:22
|
Det sa "poff" i motorlabbet!
Därför har det varit lite tyst härifrån. Reservelar från "HongKong" är beställda.
Men jag kom en liten bit framåt innan LM3886:orna gav upp. Man får vara glad att det "bara var" drivsteget som kasta in handduken. Jag fick 41 Vdc mot motorn och ljudkortet i burken.
Det var när jag skulle mäta upp skillnaderna mellan nominellt värde på kondensatorn (2.2 uF) och ett större värde (4,7 uF, som var det enda jag hade hemma) som drivstegen gav upp.
Kondensatorn på denna bilden är 2.2 uF och fas-förskjutningen verkar ligga perfekt 90 grader. Spänningen ligger snyggt den också. Det är bara sinus-profilen som ser lite "hopknyckad" ut.
=======================================================
Men i brist på reservdelar får man göra annat. Plugga "växelströms- lära" till exempel. Det är kondensatorns uppgift som jag inte vari klok på. Varför kan man inte köra motorn optimalt med två separata faser, förskjutna 90 grader? Varför går motorn med en fas + kondensator som förskjuter fas 2 90 grader (som bilden ovan)?
Svaret är att kondensatorn har fler uppgifter än att "bara" för- skjuta spänningen 90 grader.
Jag vet inte om jag kan förklara nedan "matte-labb", men jag gör ett försök. Och glöm inte att fråga, för detta är inte helt självklart. Växelströms-lära var en "rysare" på min tid vid skolbänken och "kuggade" en och annan.
Röda linjer = det vi kallade fas 1, huvudfasen. Gröna linjer = det vi kallade "hjälpfas".
Heldragen linje = spänning. Prickig linje = ström. Lång-streckad linje = effekt (spänning gånger ström).
Vad ser vi då?!? Heldragen röd och grön linje är korrekt förskjuten 90 grader (med eller utan kondensator). Så ska det se ut.
Jämför heldragen röd linje med prickig röd. Alltså spänning och ström på fas 1, huvudfasen. Spänning och ström är inte i fas!!!! Och effekt kurvan, den streckade linjen "trycks-ihop" och verkar komma i kläm. Den ska nå till 1 på y-axeln, men bara 0,7??? Detta är kurvor som bygger på "uppmätta" värden och sedan satt in i växelströms-lärans formler.
Nu ska vi titta på det vi kallade "hjälp-fasen". Då har vi en kondensator på 2,2 uF i serie med motorlindningen. Uppmätta värden => in i formlerna.....och detta får vi:
Nu ser vi att spänning och ström kurvorna är mer i fas . Effekt kurvan ser också ut att vara mer optimal, den ska vara så nära "1" på y-axen som möjligt.
Vad kan vi säga om detta då?!?!
Som Ni säker redan har förstått, de vi tidigare kallade "hjälp- fas" är den mest "drivande fasen".
Vi bör ha kondensatorer på båda faserna, så att i förta hand spänning och ström ligger i "bästa" fas med varandra. Sen fortsätter vi på "spåret" med fas-förskjutningen 90 grader i vår WBO.
Nääää.......absolut inte......vi går från klarhet till klarhet!
Vibrationerna som vi så gärna vill "ta ner" kommer av att, som vi tidigare antagit, spänningen inte ligger rätt förskjuten. Men vi måste också uppmärksamma att vi ska ha samma effekt mellan faserna för att få ett "jämt" vrid-moment, dvs spänning och ström ska vara i fas.
Vad har vi för "action" på detta.
Reservdelar och tjugo st kondensatorer á 1 uF är beställda. Sen ska det "labbas" med kondensatorer på båda faserna, lika stora.
Vi ska också försöka bringa lite klarhet i varför vår fina Premotec 31, inte vill "ge järnet". det är hels-skumt!
Nä nu ska jag till disklådan och ta hand om hela familjens disk. Och samtidigt grunna lite på nya definitioner på detta med "hjälpfas". Så kan det ju inte heta i fortsättningen, när det visa sig vara den som drog det stora lasset.
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/12/26 : 00:25:34
|
Jag måste säga Gubben att jag gillar ditt fina sätt att brodera ut din teoretiska progress och hur du skaffar evidens via försök och tvärt om. Jag är allt annat än kunnig i dessa domäner men det är alltid underhållande läsning och ett par korn fastnar nog i min knopp också får man hoppas.
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
Edited by - FForsman on 2011/12/26 00:26:12 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/12/28 : 12:46:49
|
Tack för Dina uppmuntrande ord FForsman.
quote: ......skaffar evidens via försök och tvärt om.
Det är alltid på detta sättet, att teori och praktik ska vara samstämmiga. Och är dom inte de....får man prova med att använda en "fiffel-faktor" i formlerna. Storleken på "fiffel-faktorn" kan vara en indikator på ett "systematisk fel", inte ovanligt. Och ett mycket vanligt "systematisk fel" är helt enkelt "feltänk", "dåligt påläst" och "dåligt hantverk" i labbet. Det är detta som gör att man ska vara flera när man "labbar".
På jobbet startar "labb-processen" vid 9-fikat. Då man berättar att ett labb är på gång. 15-fikat samlar man in alla möjliga och omöjliga förslag och synpunkter på labbet. Innan man går hem för dagen skriver och distribuerar ett "provning uppdrag" till ingenjörerna av olika valörer. När "labbet" väl är klart och ett "protokoll" är skrivet, samlas vi kring fikabordet för att diskutera "orsak och verkan". Vad lär vi oss? Hur påverkar kunskaperna vår teknikutveckling? Jo ...det blir ganska ofta ett vilt (högljut) argumenterande! Som oftast resulterar i 100 nya frågor.
Här på forumet kan vi inte följa mönstret i den kursiverade texten. Vi få hitta andra vägar utan att för den skull ge avkall på "substansen". Här handlar det mycket om att våga "klä sina tankar i det skrivna ordet". Dom som nu har svårt för det är ju värda extra mycket beröm för att dom ändå "skriver en rad". Det kanske är lättare att bemöta 8 st civilingenjörer med respekt när en av dom säger att; "bensinen rinner uppåt", än att respektera en, kanske okänd, 18-årings trävande försök att förstå "HiFi:ns växelströms-lära" eller akustikens fysiska labyrint.
En lite passus angående "att våga klä sina tankar i det skrivna ordet". Ni som känner Er osäkra på att "klä tankar i ord". Utnyttja möjligheterna här på forumet och "färdighets träna". Var spontan och skriv någon rad. Du blir bara bättre och bättre på att klä Dina tankar i ord. Och det har Du alltid nytta av, både här, på arbetet/skolan och hos myndigheter.
Det kanske är lite "OT". Men jag tycker att; ett gott kom- municerande är en förutsättning för en bra DIY-skivspelare.
Jag hoppas att 2012 ska bli ett år med mycket synpunkter från Er.
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2011/12/28 : 14:23:48
|
Harley Davidson ventilen som lagring var det fräckaste jag sett på länge... så sjukt bra!!! Och funkar den till en motor ett antal tusen mil så funkar den garanterat lääänge till en skivspelare!!
http://www.altmann.haan.de/turntable/
Hmmm nu blir nästan jag byggsugen på gamla dar :-)
esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/12/31 : 14:39:20
|
Davidson, om den killen kan man gott säga; "still going strong"!
Det är bra att Ni tar upp trådar igen, som varit aktuella tidigare. Tiden går och våra kunskaper ökar. Infallsvinklarna förändras i och med det.
Spelet mellan ventil och lager bör vara någon 100:dels mm. Så där ska det inte vara någon "ko på isen". Det gäller att lagret inte "går tort". Det bör ge en del onödigt extra ljud.
Den input vi fick av Altmann var att köra med steg-motor som ett alternativ till "dyr skivspelar-optimerad-synkron-motor". Och det har vi inte lämnat än. En annan grej som vi köpte rakt av, var att gå med två faser rakt på motorn, 90 grader förskjutna. Näää...inga kondingar där inte. Man inser att vi behöver mer kött på benen för att kunna bygga ett motordriv med "god höjd".
Men jag ser att han har uppdaterat en del sedan vi läste sidan senast. Nu är det en "tre-fas-motor" som är hans "huvudspår".
====================================================
En annan grej som är intressant att ha koll på är detta:
För att driva en 3 kg:s skivtallrik med konstant fart krävs det ca: 1,13 Nmm:s vridmoment. Är varvtalet 33,3 rpm, så går det åt en effekt på 0,004 Watt. Detta är uppmätta värden => in i formler.
Om man läser databladet till Premotec 31:an får man följande: 24 Vac, 140 mA vilket ger 3,36 Watt elektrisk effekt. Det står inget om "fi" fakrorn, utan vi sätter den initsialt (till en början) till 1 (vilket är fel i praktiken).
("Fi"-faktorn är beroende av hur man "riggar" kondensatorerna. Helt utan kondinga är "fi"-faktorn ca: 0,4 - 0,5)
33 Nmm i vridmoment, 250 rpm, => 0,864 Watt mekanisk effekt.
Abbots experiment är intressant för han lyckades bar ta ner spänningen 50%, med vrid-transformatorn. Mellan tummen och pekfingret reducerades vridmomentet 50%. Vilket är lägsta värden (tröskel värde) innan motorn sluta dra tillräckligt.
Elektrisk effekt: 3,36 Watt Mekanisk effekt: 0,86 Watt
Med Abbot:s reduktion (tröskel-värde): Elektrisk effekt: 1,68 Watt Mekanisk effekt: 0,42 Watt
Erforderlig effekt: 0,004 Watt
Vi har en faktor 100 mellan "Mekanisk effekt (tröskevärde)" och "Erforderlig effekt". ====================================================
Teoretiserar man sönder tråden med detta resonemang??
Vad jag vill att Ni ska se är att en "bra" motordriv ska kunna driva med mycket lågt vridmoment när puppan ligger i spåret. Och vid uppstart leverera mycket mekanisk effekt i förhållande till elektrisk effekt. Detta är vad väldigt många redan vet. Men hur kommer man dit? Vilka parametrar ska man jobba med? Vi ska "slita hund" för att skaffa oss svaren på dessa frågor.
Detta får bli vår huvud doktrin......så vida Ni inte tycker annat.....skrik högt....i så fall. Det äääär högt till tak på denna tråden.
Det som vi gick igenom på mitt förra "post", allså resonemanget med två kondensatorer kan vara en öppning i den riktningen, efter som båda faserna blir "lika starka". Men det krävs lite labbande. Och en del frågetecken är fortfarande inte ut-rätade.
|
|
|
RTB
Member
75 Posts |
Posted - 2012/01/05 : 19:35:36
|
Att man med ett "bra" motordriv ska driva med ett lågt vridmoment är nog inte helt självklart. Personligen tror jag det finns nog så många argument och exempel på motsatsen. Högre moment bör bör kunna ge mindre variationer pga tex spårmotstånd eller andra faktorer som kan påverka hastighet. Sen är det som vanligt inte så att det endast finns en väg som leder till hifi nirvana och en väl genomförd tanke kan ge bra resultat oavsett om någon kan argumentera för att motsatsen skulle vara bättre rent teoretiskt.
För att utveckla mig lite mer så kan jag exemplifiera med många som gillar mellanhjulsdrift som Garrard och Lenco. Har inte lyssnat själv och vet att det finns nackdelar som rumble tex men fördelen är en väldigt stum koppling mellan motorn och tallriken så hastigheten blir stabil. Det finns också ett flertal tillverkare som sätter dit en eller två extra motorer vid remdrift. Ofta på dyrare spelare och får då ett bättre resultat än med en motor. Fler motorer ger uppenbarligen mer vridmoment. Samma med gamla Papst motorer som har använts framgångsrikt på flera spelare. Lite vibrationer och mycket vridmoment. Skulle gärna köpa en sån motor om jag hittade en.
Kontentan av det jag säger är alltså lite vridmoment kan säkert bli hur bra som helst, lite vibrationer tex. Men högt vridmoment förutsatt att man håller vibrationer under kontroll tror jag kan bli minst lika bra |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/01/07 : 12:30:57
|
Ja det är bra att Du skriker till....högt RTB. För jag har inte "patent på sanningen".
Det som är lite frustrerande är att, när man läser om synkrona motorer sägs det alltid att "varvtalet är konstant beroende på frekvensen". Man får intrycket av att rotorn håller samma varvtal, 250 varv per min [rpm], under en minut.
Vibrationer är ju; "en massa som accelererar och retarderar (deceleration, inbromsning)" (många fina ord).
Lägger vi fingret på motorn och örat intill kan vi känna och höra vibrationerna. Alltså "en massa som ändrar hastighet".
Kontentan är att, motorns varvtal varierar under minuten. Hur mycket då då Teoretiskt sett ca: 12000 gånger per minut eller 200 gånger per sekund.
Det skulle vara mycket, mycket intressant att få lite mer "grepp" om detta. Och sedan försöka få en uppfattning om hur stor betydelse det har för en "bra/sämre" motordriv. Och då är det Era öron och inte teknisk fysik som avgör.
Vi ska i alla fall göra ett försök med "encoder skivan".
quote: .....driva med ett lågt vridmoment är nog inte helt självklart. Personligen tror jag det finns nog så många argument och exempel på motsatsen.
RTB, Du är i gott sällskap. Bosse Hansson hade samma erfarenhet som Du. "Man ska driva med kraft" sa han. Han rekommendera en 5 Watts industristandard motor.
Detta är som jag ser det en öppen fråga, absolut.
Övrigt ska jag säga att det inte varit någon större akivitet i "hobby labbet", mer än storstädning. Jag vänta på delarna från Hongkong. Kniper det får jag kasta iväg en beställning till E-kit. Då är det bara ett par dagar borta.
Men detta med "moment diskussionen" tycker jag är givande. Och vi ska skaffa oss kunskaper om hur man bygger för att påverka i båda riktningarna.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/01/09 : 15:50:36
|
Jaaaapp! Action grabbar.
Reserv delarna hemma.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/01/22 : 10:47:55
|
God morgon, ädla DIY:are.
Det har varit tyst här ifrån Kalmar. Och Ni som läst tråden ett tag vet vad det innebär.
Problem och åter problem.
Jo jag ersatte dom första LM3886:orna (HongKong) med nya "Hongkong" kretsar.
Den ena haverera på "stubben". Inget inkopplat vare sig på in eller utgången. Att lägga spänning på "LM3886:orna" har jag gjort många gånger tidigare......utan problem. Så varför ska det bli det nu? Spänningen mätte jag visserligen till +-43Vdc och det kan vara i mesta laget.
Den andra kopplade jag in mellan signalgeneratorn och motorn. Då la den också av .
Vad kan detta bero på?
Har Ni några idéer och orsak och verkan?
Det första jag reagerade på var matnings-spänningen. Hur förstår jag detta som "databladet" visar?
Om jag förstår databladet så ska man kunna lägga +-47Vdc (97Vdc) på "LM3886:orna" som max. Med en in-signal blir det som max +-42Vdc (84Vdc).
Men sen finns det något "Common Mode Input Voltage" och där specar man +-40Vdc (80Vdc).
Rätta mig Ni som är vana att läsa dessa datablad. Vi har inte tidsmässigt "råd" med "elektronik-feltänk".
Vilken spänning ska Vi utgå från? Det är huvudfrågan!
Två teorier till fel kan jag se. Det ena är ett "kvalitets problem". Det andra är matnings-spänningen som är för hög.
Kvalitets problemet kan vara att "HongKong LM3886:orna" har för stor spridning på sina toleranser. Man skriver "Absolute Max Rating" och 84 Vdc. Om original komponenterna har en tolerans på -0 +5 Vdc. Betyder det att den klarar mellan 84 och 89 Vdc. HongKong komponenterna kanske har en större spridning. Låt oss anta +- 5Vdc. Detta kan då innebära att den klarar 79 till 89 Vdc. Detta kan förklara varför dom första HongKng komponenterna funkade......med dom andra inte gjorde det.
Den andra teorin, att spänningen rent generellt är för hög, kan vara en annan haveriorsak. När jag läste databladet så förstod jag det så att man kan lägga på 94 Vdc utan att ta ström ur OAmpen. Och då har vi marginal. Men om 84 Vdc är ett (vårt) maxvärde......är det lite "krisigt". 15 Vac har vi på transformatorn. Sen dubblar vi det. Och multiplicerar med 1,41 för att få vår likspänning. Det vi har då (teoretiskt) är 84,6 Vdc (+- 42,3 Vdc).
När vi har PSU:n olastad och mäter spänningen hamnar vi på +-43,4 Vdc (86,8 Vdc). Det jag minns var att med WBO:n igång så låg matningen på LM3886:orna på +-40 Vdc. Och detta ställde inte till några bekymmer alls.
Hur kommer vi då vidare?
Det som är gjort är givet vis beställa nya "HongKong-kretsar". På något "väster" tycker jag att prisskillnaden och våra krav (att driva en Ac-motor) talar för "HongKong-kretsar". Vi behöver inte fundera på distorsion och jämn frekvensgång. Skulle "HongKong-kretsar" har större krav på "spridning", tycket jag att vi ska försöka "möta dom". För priset 40 kr i handen är oslagbart.
I mitt "labb-motor-driv" ska jag lägga en zenerdiod som börjar "äta ström" då matningsspänningen går över 39 Vdc. Silvervarg var inne på att lägga ett effektmotstånd för att tömma kondensatorerna. Vi kommer allt närmare den lösningen.
Låt oss leka med tanken att även dessa "HongKong-kretsar" ger sig, även efter att ha reducerat matningsspänningen. Då letar vi upp originalkretsar oavsett pris.
Njaaa.....lite "skit i carboratorn" ska vi väl tåla?
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/01/30 : 20:25:53
|
Jo det är full rulle här.
Det jag jobbat med är att försöka leda av lite ström över 39 Vdc.
Nääää.....inte riktigt som jag tänkt. Zenerdioden öppnar vid 39 Vdc. Motstånden släpper igenom ca: 20mA (mätt värde) Spänningen mot OAmparma föll från 43,6 Vdc till 42,6 Vdc.
Såhär ser experimentet ut:
Zenern ska tåla 128 mA så det borde gå att minska motståndens värde lite till. Jag ska gräva lite djupare i lådorna kanske jag hittar ett eller två motstånd.
Nya LM3886:or har jag fått hem. Så det är bara att försöka fixa till det och komma in på banan igen.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/02/01 : 12:28:14
|
quote: Jag ska gräva lite djupare i lådorna kanske jag hittar ett eller två motstånd.
Jag gick och funderade på detta när jag gick till jobbet.
Undrar om den rätta metoden är att "jobba baklänges". Helt fräckt ta bort motstånden och samtidigt ha koll på strömmen genom zenerdioden. överstiger strömmen 128 mA kan man strypa zenern med ett motstånd. Är Ni med på tänket? 39Vdc 5 Watt => 0,128 A.
Det som skulle kunna gå "snett" är att zenern.....poff! Kan man eventuellt paralellkoppla två zener, bara för att få möjligheten att mäta strömmen?
Får tänka lite till på väg hem från "kneget"!
|
|
|
Topic |
|
|
|