HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY skivspelare kanske?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 59

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2011/11/01 :  22:18:08  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Huh, det är nog bubbel som är chef där, jag bygger en modell främst för att försöka få lite begrepp om mått och utseende. isolera problemen lite. Med lite mått kan man ju räkna ut lite vikter och sedan räkna ut vilken sorts fjädrar man behöver. Det måste ju inte vara spiralfjädrar. Sedan vore det ju trevligt för husfriden om inte projektet blir alltför stort och så ska det helt falla vackra sambon på läppen vad det gäller utseende också.

Lagt ut lite krokar för att få tag på en skivspelare som jag kan slakta.

Kan man göra ett lagerhus i ek? Bara en ide som dök upp. Tänker ni använda inverterat lager? Ger ju i alla fall lite fördelar, har man 2 radiallager kan man ju sätta drivningen (svänghjulet) mitt emellan lagren.

Kan man sätta motorn upp och ner, blir kanske lite mer kompakt konstruktion, kanske.

Kan man "styra" vibrationer åt ett håll där man bättre kan ta hand om dom?

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/11/05 :  09:06:27  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

God morgon, alla flitiga DIY:are!

Nu har jag äntligen fått i PSU:n och WBO:n i
en skärmad låda.



Det är svårt att bara gå och lägga sig utan att först ha
borstat tänderna och gjort en det preliminära uppmätningar
på "labb-agg". Så det blev ganska sent i går.


Det som syns är ansluten utgång från WBO:n.
Ja men mät-resultaten "dåååå daaaaa"!

Längst ner på sidan 48 är mät-resultaten från "kastrull provet".
Det man ser är att spänningen varierar på båda sidorna om vårt
"målvärde" +-0,11%.
Om jag mäter spänningen med multimetern så får vi värden som
ligger under "målvärdet" för spänning för båda frekvenserna.
När man titta på frekvensen, måste man använda "finare" instrument
för att mäta frekvens variationerna. Ljudkorts-oscillatorn mäter
på tusendelen. Värdena är till och med lite bättre än än dom
som är mätta "med kastrull".
Hur mycket "störningar" som drivsteget orsakar återstår att se.

Men det ser lovande ut!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

quote:
...få tag på en skivspelare som jag kan slakta.

Jag har grunnat lite på den tanken. Var för inte.......
....kanske bättre än att köpa "OEM skivspelar delar" nya, "bang
for your buck". Sånt gillar vi eller hur? .
quote:
Kan man göra ett lagerhus i ek?

Kan och kan.....det beror nog på vilka krav Du har på toleranser.
I ett inledande skede tror jag mer på delar från en"slaktad
spelare".





Näää nu har jag inte "tiiiiid" att hänga framför burken. Drivstegen
ska in i "labb-agg".




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/11/05 :  20:22:19  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
God kväll, "ädla riddare".

Det har gått som på räls under dagen.

Kastar upp lite bilder på drivstege monterat
som en "komponent-röra", dvs utan kretskort.


Bild 1
Montering av motstånd och negativa matningen (blå ledning).



Bild 2
Ovan sidan röd är positiv spänning in, orange är 24VAC ut, svart
är jord.
motstånden är den ena till "återkopplingen" mot jord. Och den
andra är signal in 1 VAC.



Bild 3
Det här vet jag inte om det är en "gångbar metod". Men jag montera
"krympslang" över LM3886:ans ben.
Vi håller tummarna på att det funkar.



Bild 4
Såhär är det tänkt att vara monterat..........men ett litet....
....nja.....OK klantigt fel har smugit sig in.
Ja, ja vist "general tavla".....jo det är sant. Säkringen på
minusmatningen går.

Nu är det upp till Er att hitta felet.



Rätt svar står på albanska längst ner.

rondele izolues mungon


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2011/11/05 20:33:53
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/11/05 :  21:02:13  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
aha, en teknik röda tråden

Jag gissar att kylflänsen är förbunden med jord?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2011/11/05 21:05:05
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2011/11/06 :  08:44:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ber om ursäkt att jag inte har uppmärksammat att Wader vill ha lite mått på min plint, här kommer de 450*400 mm sedan är varje plan med botten som först ut 20mm motorplan 16mm och sedan topplanet 32mm med 2mm blyplåt pålimmat på undersidan varje gummiring är sedan 8mm hög och 24mm i diameter de är fem (5) till antalet på varje plan.

Jag kommer att prova gubbens "glaspuckar" när jag hinner och har funderat ut hur jag skall lösa tillverkningen av dem det är tänkt att de skall kunna ersätta mina ringar direkt utan att jag behöver bygga om min nuvarande plint, var det någon som sa vakuumpump !!!!

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/11/06 :  08:48:49  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


quote:
aha, en teknik röda tråden


Ja vist FForsman, du är väl van sjöman på
elektronikens stormiga hav.
För många av oss andra är det lättare att
lära sig albanska än elektronik.

I detta sammanhanget kanske det hade passat
att försöka vitsa till det med "teknik blå tråden".
Det är den blå anslutningen som är -42 VDC
som är ansluten till jord via kylflänsen.
Sen var det ett misslyckande, alltså "blå".

Det pinsamma är att jag köpte silikon-mellanlägg
som passar TO-220. Men jag har missat uppgiften
att kylflänsen hade potentialen -42 VDC och inte
jord.

Dom andra trissorna, som sitter i PSU:n är monterade
med "silikon-mellanlägg". Men den kunskapen fick
jag genom att fysisk ta på båda kylflänsar. Det
går att "förnimma" 18 VDC genom fingrarna.

Silvervargs säkerhets tänkande angående DIY-vänlighet
och klen-spänning är ett av "guldkornen" i bygget.








Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/11/06 :  09:15:00  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Anders skrev samtidigt, jag missa hans inlägg.

Vanligt kaffefilter funkar som form.
Se till att Du har något stadigt att "lida" den kring.
För att slippa "vakuumpumpen" kan man "sticka ner"
pipen på sprutan så nära botten som möjligt. Och sedan
sakta lyfta den uppåt medan man fyller.
Tanken är att silikonet ska fyllas men pipen "doppad"
i silikonet.


Här är filter formen.
Glöm inte att göra en botten bara.


Här är en nyfylld form.
Ha "aluminium tuben" på när du fyller på silikonet. Det underlättar mycket.

Men det behöver inte vara "puckar". Konor sfär mm kan säker bli
aktuellt.
Kniper det får vi fixa fram ett formverktyg, om optimal geometri
är "knölig".


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2011/11/06 :  15:13:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
"Glaspuckar" är mitt arbetsnamn på dem (det låter häftigare då ) jag har lite egna idéer hur jag skall kunna anpassa dem till min befintliga plint då är det snabbare att testa dess funktion än att bygga en helt ny plint.

Jag tänkte att jag skulle tillverka en form i trä och ta det därifrån och för att sedan göra det mer komplicerat använda en vakuumpump för att få ur all luft ur massan bara för att få bättre likhet mellan varje "puck".

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2011/11/06 :  19:33:00  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Tanken med ett lagerhus i ek är ju för att det är förhållandevis enkelt att bearbeta, ett svänghjul i något trevligt material kan man ju limma/skruva på.

Tanken med att vända motorn upp och ner är ju för att komma närmare lagerbasen med drivningen och på det viset få ett kortare lager.

Bubbel, använder du sånt viskoelastiskt lim? Vilken typ då i så fall.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2011/11/06 :  22:14:24  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag limmade ihop två mdf skivor för att få 31mm på topplattan 19+12mm plus 2mm blyplåt mellan mdf skivorna använde jag vanligt Casco trälim mellan mdf och bly PL400 inget avancerat alls allt skall hittas på den lokal brädgården.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/11/08 :  10:24:52  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
"Glaspuckar" är mitt arbetsnamn......

Ja, och nu är det "vårat" arbetsnamn.



quote:
.......anpassa dem till min befintliga plint då är det snabbare att testa dess funktion än att bygga en helt ny plint.

Ingenjörs-mässigt tänkt.....då är det lättare att göra jämförelser.
Och man vet vad man har jämfört.


quote:
....jag har lite egna idéer hur jag skall kunna....

Lysande!

Betänk bara att glaspuckns geometri har stor betydelse för hur den
uppför sig.
Tex. om du gör glaspucken bara hälften så hög, kommer den att vara
styvare, ha högre fjäderkonstan, vilket ger högre resonans-frekvens.
Detta beror på att den "fria ytan" blir mindre i förhållande till
den "in-spända".
Om du tar samma mängd silikon som den "halvhöga glaspucken" och i
stället gör en boll. Får du det omvända resultatet. Stor fri yta,
i förhållande till den in-spända ytan och låg fjäderkonstant.

Detta är en fördel mad polymera "fjädrar". Man har många parametrar
att jobba med för att nå ett önskat resultat.

När man räknar på polymerer har man av just detta själ en så
kallad "formfaktor".


Kul kul kul .


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2011/11/08 10:33:58
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2011/11/08 :  21:20:06  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Betänk bara att glaspuckns geometri har stor betydelse för hur den uppför sig.
Tex. om du gör glaspucken bara hälften så hög, kommer den att vara
styvare, ha högre fjäderkonstant, vilket ger högre resonans-frekvens.
Detta beror på att den "fria ytan" blir mindre i förhållande till
den "in-spända".
Om du tar samma mängd silikon som den "halvhöga glaspucken" och i
stället gör en boll. Får du det omvända resultatet. Stor fri yta,
i förhållande till den in-spända ytan och låg fjäderkonstant.

Detta är en fördel mad polymera "fjädrar". Man har många parametrar
att jobba med för att nå ett önskat resultat.

När man räknar på polymerer har man av just detta själ en så
kallad "formfaktor".


Jag kommmer att göra dem åtta (8)mm höga annars så ändrar jag för mycket på plintens nuvarande konstruktion men i gengäld så gör jag dem bredare, tänk ring så är du på rätt spår jag får nog göra olika storlekar.

Man borde se om man fick tag i en polymer som är mjukare helst i stil med sorbotane som har en utmärkt egenhet som säkert skulle passa oss, nämligen att den under tryck dämpar jag har själv 2mm men det är tänkt att den skall användas till annat därför offrar jag inte den.

Är det någon på forumet som har eller vet vart man hittar en grossist som man kan försöka fixa ett prov och mer info från.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2011/11/08 21:21:57
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/11/11 :  10:11:58  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Jag kommmer att göra dem åtta (8)mm höga....


Glaspucken kan Du göra med olika stora invändiga hål. Ju större
invändigt hål, ju mjukare blir fjädern dvs mindre fjäderkonstat
och lägre resonansfrekvens.

Ett bra värde på hur mycket man ska belasta glaspucken är 25%.
Ska Du ha 8 mm inspännt mått bör glaspucken vara 10,7 mm cirka.
Det är att anpassa invändiga hålets storlek så att Du trycker
ihop glaspucken 25%.

Viktigt att tänka på är att alla glaspuckarna trycks ihop
lika många %. I annat fall får varje glaspuck sin egen resonas-
frekvens olika dom andra glaspuckarna.
Jo jag är medveten om det....det är en hel del "pyssel" med att
få "balans" mellan tex fyra glaspuckar.
Men vi kan trösta oss med att ovan gällar alla typer av "fjädrar".

quote:
Man borde se om man fick tag i en polymer som är mjukare helst i stil med sorbotane


Byggsillikonet (Cascos) har en specad hårdhet på 20-30 Shore A.
Jag lyckades inte få mer resonansfrekvensen under 10 Hz (en Brask-
lapp för mitt minne).
Glassilikonet har en specad hårdhet på 16 Shore A. Och då är vi nere
på "gummisnodds kvalité".
"Sorbotane" har jag försökt få klarhet i vad det "egentligen är".
Det närmsta jag kommit är att det är en "variant" av polyuretan.
Hårdheten är för mig helt okännd. Men det bör vara mellan
10-20 Shore A för att kunna fungera vi låga frekvenser.

Någon kanske invänder och säger att det inte är så stor skillnad på
16 och 25 Shore A. Men i denna änden av skalan är det större skillnad
än i den andra.

Hoppas att jag inte "rör till det" för Anders och Wader, i deras
"plint-byggar-verkstad".


EDIT

Ett dra verktyg för att hitta dom ställen där glaspucken/arna
ska vara placerade, är CAD:en.
Vi skulle lätt kunna "solid modulera" plinten och få fram var
tyngdpunkten ligger.
Men det kanske ligger en bil fram i projektet. Anders ska känna
sig fri, att disponera dessa resurser.

EDIT IGEN:

Jaq hitta en sida med en "Design Guide", kalkylator och allt.

http://www.sorbothane.com/index.php

Det är bara tuta och köra.......i tumm förståss.
(när ska jänkarna fatta finnessen med metersytsemet)

Jag ska kolla om jag kan översåtta detas hårhets skala till
Shore A.







Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2011/11/11 10:59:31
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/11/12 :  19:15:58  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Hej igen!

Plast skruvar till att fästa LM3886 á 30 kr st....glöm de!

Jag spann vidare på "krympslangs stuket".

Resultatet, lite suddigt:

Och:


Monterat:


Jag gjorde en upptäck till, "mute motståndet" hade jag tagit fel.
47k var beräknat med det jag satte dit var på 4,7k.
Det är inte helt otroligt att det har genererat värmen på upp till
72 grader. Med riktigt motstånd och i labb-aggregatet blir det 55
grader. Om det är orsaken till värmet kan vi optimera det än mer.


Idag är jag extra glad.
För nu kör vi labb-aggregatet i skarpt läge.



Pär Engelholms donationsmotorer spinner som en katt!

Nu ska vi starta en ny fas, (om inte labb-agg exploderar förstås)
att utforska AC motorn.
Vi ska försöka förstå hur vi ska få ut optimala egenskaper ur
motorn.
Kan vi hitta någon optimal frekvens?
Vad ligger vår max frekvens, med max vridmoment?
Vibrerar motorn mindre dvs lägre "accelerations nivå"
på höga eller låga...eller rent av på en specifik frekvens?
Kan vi göra ett "väg tid" diagram på en "koggning"?

Några av frågetecknen att reda ut. Har någon till äventyrs redan
gjort det, räta ut frågetecken alltså, är Ni välkomna med
Era rön. Det mottages med stor tacksamhet.

Näää nu ska jag lägga mig på sängen med ett block och miniräknaren.
Och njuta av labb-aggregatet, samt börja planeringen av "motor labb".





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2011/11/13 :  09:59:22  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det är bara till att buga sig för GIK för väl genomfört arbete.

En sak är väl läge att ta upp i en tråd här på forumet där Bo Hansson och några andra pratar om en optimal skikvspelare tas ämnet upp om motorer där vidhåller Bosse att kvalitén på motorn är viktig.

Nu verkar som om forumets sökfunktion inte vill ha med mig att göra så jag kan inte länka vidare till tråden.

Men det är värt att tänka på i alla fall.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/11/15 :  09:58:34  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Det är bara till att buga sig för GIK för väl genomfört arbete.

Näää inte "buga" Anders! Hade vi kunnat skulle det vara tårta
till eftermiddags fikat. Vi ska glädjas tillsammans med alla
"trådskrivare och läsare".
Men vist vist känns det som en "milstolpe".


Du nämner "Bosse"....ja jag brukar inte nämna namn på dom som mailar
"tråd relaterade mail" till min privat mail.
Men jag vill gärna bidra till att "vårda minnet" av Bosse.
Du vet det Anders, att han skicka mig mail till och från.
Och nu vet Ni andra det också.
Orsaken till att jag nämnde det för Anders, var att ha ofta skrev
om sina diskussioner med Anders. Överens var dom inte alltid, men
diskussionerna gjorde ett stort intryck på Bosse, det är helt
säkert. Detta är något vi alla kan vara glada över för det ger oss
en fin "feed back".

En lite rolig detalj är att han i sitt första mail erbjöd oss att
köpa OEM komponenter av honom. Resonemangen runt spelaren var
"i linje med hans sätt att tänka".
Själv tog jag tillfället att att fråga homomen massa saker och
undrade om vi fick "damsuga" hans labb på konstruktions-
underlag. Njaaaäää det var han inte såååå pigg på.

Men senare, när vi tog det strategiska beslutet att gå på två-fas
och inte en-fas. Då var det han som fråga oss om vi "hade ordentligt
på fötterna". Jag ärligt säga att jag blev lite "kall".
Men det förde det fina med sig att vi gjorde en mycket noggrannare
"simulering" med både parallell och seriella lindningar.
Resultat var klockrent, till vår fördel. Nääää......han gav sig inte.
"Om du har olika induktans får du olika resultat, hur vet du att
det simulerade induktansen är rätt?", kontra han.
Och vist känner man sig som en "kung" när jag kunde skriva till
Bosse och säga att; jag har mätt strömmen på en av Pär Engelholms
donations motorer och likströms resistansen på en av lindningarna.
Sen är det bara att räkna ut induktansen.

Linn har ett "kondensator paket" till sina motorer. Det består av
flera kondensatorer och motstånd. Bosse fråga om jag simulerat
deras lösning och jämfört med våra resultat. Nej, sa jag för jag
känner inte deras motors induktans. Men jag har testat att bygga
som skulle passa våran "Premotec". Men inte lyckats fullt ut.
Vad jag inte visste vi detta tillfälle var att Bosse hade en del
"huvudbry" med sin "kärra".

Jo Bosse var en "go kille". Jag gillar hans ärlighet, han var
"renhårig", som man säger i folkmun.

-------------

Kastar in det lite som hastigast...glaspuckarnas hårdhet på
16 Shore A, motsvarar "Sorbotanens" 70 Shore 00.
16 Shore A => 65 Shore 00, för att var mer exakt.

Glaspuckarna är i samma "härad" i alla fall, skön att veta.

---------------

Annars jobbar jag vidare med motor labbet.
Planering och införskaffande av material är i full gång.
Första mätningen blir "ström som funktion av frekvens".
Frågan är om man kan ändra frekvensen hur som helst utan
att motorn "brinner upp"?
Hänger elektriska och mekaniska egenskaper alltid ihop?
Anders och Bosse var inne på kvalité, kan vi via mät-resultat
se skillnaden?

Här finns mycket att lära!




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2011/11/15 :  21:59:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Du nämner "Bosse"....ja jag brukar inte nämna namn på dom som mailar
"tråd relaterade mail" till min privat mail.
Men jag vill gärna bidra till att "vårda minnet" av Bosse.
Du vet det Anders, att han skicka mig mail till och från.
Och nu vet Ni andra det också.
Orsaken till att jag nämnde det för Anders, var att han ofta skrev
om sina diskussioner med Anders. Överens var dom inte alltid, men
diskussionerna gjorde ett stort intryck på Bosse, det är helt
säkert.



Jag kommer ihåg första gången jag träffade Bosse på diyträffen 04 där vi givetvis kom in på skivspelare efter en stunds diskussion insåg Bosse att jag visste mer om skivspelare än jag först gav sken av efter det blev vi väldigt bra vänner.

Visst hade vi olika åsikter men man lärde sig också en massa och det har man nytta av idag jag helt enkelt lärde mig helt enkelt av andras misstag.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/11/16 :  09:31:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Pär Engelholms donationsmotorer spinner som en katt!

Härligt att läsa det GIK!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/11/19 :  10:19:20  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
.......efter en stunds diskussion insåg Bosse att jag visste mer om skivspelare än jag först gav sken av......


Det kallas för "god psykologi" Anders, att möta en människa
med en "låg profil".
Personligen tycker jag att det är hedersamt och vittnar om
"god självkänsla". Dessutom är det en möjlighet att nå framgång
i sin relation, man brukar säga att det är; "ett vinnande sätt".

Själv var jag nog lite för "aggressiv". Jag hade inte "läget
under kontroll" i första kontakten. Tyvärr får man allt säga
så här med facit i hand.
Bosse var ju "audiofil" och "affärsman" ut i fingerspetsarna,
min tyngdpunkt låg på den "tekniska fysiken". Men jag fick nog
intrycket av att vi hittade varandra.......tillslut.


quote:
Härligt att läsa det GIK!


Det ska bara tilläggas Pär att motorerna inte legat och "skräpat"
under dessa år. Det är tredje drivsteget vi kör nu, och Premotec:en
är så sliten att texten på etiketten under motorn är borta.
När jag tidigare gjorde "simuleringarna", i arbetet med "enfas
alternativt tvåfas", hade vi inte kunnat göra dom så "korrekt",
"seriöst" utan att ha motorerna fysiskt "i handen".

Men det vi planerar nu är att "ringa in" dom elektriska
egenskaperna. Simuleringarna ger oss en idé om vad vi kan förvänta
oss. T.ex. att motorns elektriska egenskaper skiljer sig för
frekvenser under märk-frekvensen, respektive över märk-frekvensen.

Men sen kommer vi till det som bör intressera oss mest. Hur ser
dom mekaniska egenskaperna ut jämfört med dom elektriska?
En DC motor är strömmen hyfsat proportionellt mot momentet.
Men så är det inte med en Ac motor!

Dom båda motorerna vi fick av Dig har skapligt lika elektriska
egenskaper, men redovisar olika vridmoment, Premotec:en har
bara 60% av Airpax:en. Detta är "guldläge" för oss. Jag har en
"otäck känsla" av att vi kommer att kunna dokumentera skillnaden
mellan en "skivspelar AC" och en "industri standard AC".

Det viktiga är att vi förstår hur vi ska använda båda typerna av
AC-motorer. Jag tror det handlar om att få ut största vridmoment
till lägsta vibrations nivå.

Vi har som sagt, "guldläge". Och vi ska jobba noggrant och seriöst.


Abbots "110 voltare" ska vi lägga under luppen den också. Den verkar
stämma elektrisk med Premotec:en, och har några timmar i drift bakom
sig. Nackdel....nääää, tvärt om. Vi snackade om kvalité för ett tag
sedan. Nu har vi möjligheten att jämföra, körd och o-körd. Dessutom
ska vi lär oss köra "vårt härliga motordriv" med transformator mot
motorn.


Planeringen av "motor labb" går vidare!
Det som är det stora bekymret är; hur vi "mäter" vridmomentet.
Vi kan inte mäta strömmen (som på en DC-motor).......vi kan inte
mäta varvtalet (som på en bilmotor).

Det jag ska kolla lite mer är om vi kan låta AC-motorn "dra i en
dynamometer". Den skulle kunna vara så enkel som ett "gummiband".
Gummiband är olinjära, så vi måste först ha koll på fjäderkonstantens
variation. Olösligt är det inte........lite pyssel bara.
Men om slutresultatet blir bra........varför inte försöka.


Brasklapp: Om det inte blir "bra", har vi i alla fall inte "fegat
ur"!


Har Ni kära trådläsare något Ni funderat på, som vi borde
"klarlägga" eller ta upp. Kom då gärna med frågor och
synpunkter.

Vår policy är:
Inga frågor är för "dumma" för att inte besvaras, vi ha bara
olika "kompetens områden" och bakgrund.









Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/11/23 :  21:06:48  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Det var väldigt vad Ni läser tråden.......fast den är på
sidan 2.

Jo det händer lite här i "motor labbet" men jag hade redovisa
det senare förstås. När jag hade lite mät-resultat.

Måndag kväll fick jag lite tid att jobba med "motor bänken",
"test-riggen".



Något i denna stilen var det tänkt. Ström, spänning och frekvens
för dom olika motorerna tror jag inte sak vara några bekymmer.
Men sen har vi att mäta vrid-momentet och "koggningen" med "encoder-
skivan".........hmmmm

Kopplingen mellan motoraxel och moment arm:

Jo det är mässings delen i en "sockerbit" lödd på en plåtkonsol.
Men skratta gärna....det blev hyfsat plant i alla fall och
kan överföra vridmomentet vi önskar. Och det går säkert att montera
"encoder" skivan på den också.

Riggat för ett sörsta "skott":


Jag har lagt en säkring på 200 mA efter motorns båda lindningar.
Min förhoppning är att säkringen ska gå före motorlindningen
om man skulle strula till det.
den bruna "kopplings plinten" är för att det ska bli lättare
att göra växlingar mellan mätningarna av ström och spänning.

Ström på:


Mäter jag, som Ni ser, strömmen genom båda lindningarna blir den
119 mA vid 24,5 Vac, 50 Hz.
Mäter man varje lindning separat får man ca: 90 mA och 80 mA.
Nominellt värde ska vara 150 mA.

Frågan är; hur mäter vi?

Vrid-momentet hade jag hoppats på att kunna mäta med "gummiband",
som en "dynamometer". Men det verkar inte funka som jag tänk. Måste
grunna vidare på de.
Tanken var att försöka mäta vrid-momentet som motorn ger i själva
start ögonblicket i en spelare. Det värdet är mer intressant än själva
"håll-momentet", som oftast redovisas på steg-motorer.


Signal generatorn måste jag koppla in och provköra. Men det får bli
morgondagens bekymmer, om det nu är ett bekymmer.


Kul kul är det i alla fall!
Det är synd att vi inte kan ha en gemensam verkstad att "labba"
i. För Ni ska veta; detta är buskul!





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2011/11/24 :  00:23:54  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag kommer ihåg när du berättade att du ville bygga en skivspelare nå du skulle ta examen jag tror nog att din lärare kände dig bättre än du anade när han ville att du skulle göra ett spel till hissar. Han kände nog på sig att du skulle utforska varje möjlighet vilket det säkert inte fanns tid till, men nu har du det.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/11/24 :  21:02:13  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
.....jag tror nog att din lärare kände dig bättre än du anade...


Vi var en brokig skara elever som jag minns de. Många var "motor-
intresserade", bilar och MC.
Andra var HiFi folk, och så fanns det en grupp "teknik ufon".

När jag pratade med min lärare i "elektromekanik" angående AC-
motorer i skivspelare, svara han att det ligger utanför kursen.
Senare kom han med lite läsbart till mig efter som han såg att
man var intresserad av ämnet.
Min klassföreståndare hade vi i hålfasthets-lära och mekanik.
Han hängde på, och på en rast visa mig hur "antiscaiting" ska
definieras och beräknas.
Men mina frågor kring "dymaniken", var utanför kursplanen rejält.
Jag tror att lärarna gilla att man visa sitt intresse. Läraren
tog allt som oftast exempel från våra "intresseområden". Och HiFi
spänner över ett stort "teknik kometens område".

Dom där "hiss-maskinerna" är en klassiker bland maskiningenjörerna.
Jag har ritningarna och beräkningarna kvar än. Det var det enda som
man kunde visa upp att man hade gjort när jag sökte mitt första jobb.
Ja, ja det är "preskriberat" (som tur är).

I kväll har jag "kalibrerat" och laddat för första upp-mätning av
våra motorer. Signalgeneratorn är inkopplad på drivsteget och funkar
som det var tänkt. Det som skulle kunna vara lite sådär är att
spänningen inte kan läggas på exakt 24 Vac. Det blir att välja mellan
24,6 Vac eller 23,2 Vac.
Vi går på 24,6 Vac efter som det ger den minsta "förändringsfaktor",
på 1,025.
Det första vi ska reda ut är; vilken är den nominella frekvensen,
dvs vid vilken frekvens har vi, 24,6 Vac och 154 mA?
Det ända jag vet är att det inte är 50 Hz, utan en lägre frekvens.

Så har vi "plitbyggar-gänget"...väntar med stor spänning. Men glöm
inte att detta "motor labb" ska inkludera en "upphängning" av vår
"Ac-rova".
Här finns jobb!

Det ska bli ett sant nöje att se hur långt vi kommer med dessa enkla
medel och "lilla plånboken".







Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/11/27 :  11:01:33  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
"God morgon sjömän", som kapten Lidemyr skrek
på Sparres kasern gård varje morgon.

Det känns som om vi seglar ut på djupa och främmande
vatten just nu.

Man måste ifrågasätta och ompröva nästan allt man gör.

Vi utgick från något "nominellt" värde och sa; "spänning
och ström är nominellt".
Jag gjorde upp-mätningar enligt den definitionen, men
fick då en uppmätt elektrisk effekt på 3,79 Watt. Max
effekt enligt spec är 3,85 Watt för motorn. Frekvensens
"brytpunkt" hamnade på 40 Hz, och enligt spec 50 Hz.

Det blev att testa lite olika varianter på "upp-mätning".
Den bästa blev den som utgick från "spänning och effekt".
24,6 Vac och 3,5 Watt => 142 mA.

Första upp-mätningen:
Ström som en funktion av frekvensen.



Det Ni ser, den "vågräta raka linjen" mellan 15 till 44 Hz,
kräver lite förklaring.
Impedansen i motorlindningarna varierar med frekvensen. Ju
lägre frekvens, desto lägre blir lindningarnas impedans.
För våra 24,6 Vac kommer strömmen bara att öka och öka med
lägre frekvens.
Den "vågräta raka linjen" är vårt "ström-tak", baserat på
vårt antagna, "spänning och effekt", 24,6 Vac och 3,5
Watt => "strömtak" 142 mA).

Kurvan från 44 till 70 Hz är spänningen konstant 24,6 Vac.
Det är motorlindningens impedans som ger kurvan det krökta
form. Och skulle man förlänga kurvan under 44 Hz får man en
snyggt böjd kurva.
Om man utnyttjar kurvan under 44 Hz, riskerar man att "elda
upp" motorn. Då förstår Ni säkert tanken med "ström-taket".




Om vi nu gör det omvända.
Tittar på; "spänningen som funktion av frekvensen".



Från 15 till 44 Hz ser ni spänningen som stiger, ickelinjärt.
Extrapolerar man kurvan (förlänger kurvan) mot 0 Hz, hamnar man
på ca: 12 Vac.
Det intressanta med kurvan är att verifiera att kurvan är
olinjär och inte går genom "origo" dvs att 0 Hz ger 0 Vac.


Men nu ska vi göra ett intressant experiment:
Vi ska multiplicera ihop kurvornas "Y-axlar".....då får vi ju
"effekt som funktion av frekvensen":



Man ska vara försiktig att dra slutsatser i detta tidiga skedet.
Vi pratar "bara" om motorns elektriska egenskaper. Vi vet inget
om dom mekaniska egenskaperna än (men det är på G).

Det vi kan se och konstatera är att; kurvorna är ickelinjära, att
kurvan över 44 Hz lutar brantare, att skärnings-punkten mellan
kurvorna är Ca:44 Hz.

Aaaaaahhhh meeen....kan man inte öka lite på spänning och ström
så att effekt-kurvorna inte luta såååååå brant?
Jo...10%!
Men de "labbet" får man nog räkna med att man "eldar upp" en och
annan fin Premotec. Vi skulle behöva 3 till 5 motorer.
Nä vi lugnar oss med det. Om vi hamnar i ett "hörn", får vi ta
ställning om vi tycker att ett sådant "labb" skulle vara av värde.

Ska bara tillägga att, dom små prickarna på linjerna, det är
mät-punkter.

Ja det får jag inte glömma. Över 60 Hz uppstod "startproblem"!
Det har jag inte sett med våran motordriv. Vi kör 67,56 Hz
utan att jag sett något "strul". Men jag ska kolla upp detta.


- - - - - - -


Nu ska jag vidare, det är att hitta på någon möjlighet att mäta
upp vridmomentet som verkar vara det stora bekymret.

"Dynamo-meter" alternativt "ut-bromsat moment", det är den stora
frågan. Båda går men kräver lite olika "utrustning".

Dynamo-meter principen har jag känt lite på. Men vill ha lite mer
"precision" (om det går).

Nu måste jag vidare!






Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2011/11/30 :  00:28:23  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
På dom skivspelarna jag har byggt med AC motorer så har jag sänkt spänningen med en vridtransformator tills dess att motorn "kuggar" lite för länge vid uppstart.
Med kuggning i detta sammanhanget så är det att motorn inte följer med i det roterande magnetfältet utan fältet snurrar förbi rotorn varvid motorn kuggar...

4-5 sekunders kuggande har jag tyckt varit OK. Det beror också på hur mycket man vill att remmen skall slira i början...
Eftersom jag har haft så tunga tallrikar så har det blivit så.
När tallriken väl har uppe farten så hålls hastigheten exakt och motorn har slutat att kugga, rotorn och fältet är i fas.

Man kan också tänka sig att ha en högre spänning säg första minuten för att få upp startmomentet och sedan slå om till driftläge med minimal spänning.
Låg spänning ger minst vibrationer.

Man kan ha ett motstånd i serie som man kopplar in efter det att varvtalet uppnås...


PLINT: Mycket viktigt med styv koppling mellan tonarmsinfästning och lagerpunkt, som fler påpekar.


esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/11/30 :  09:42:55  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Bra Esl!


Våran egen "Ac-analog" har en "moment-reducerare", dvs sänker
spänningen i 5 steg till 53% av "input".
Den bygger på Era iaktagelser och experiment med vridtransormator.
50%:s reduktion verkar vara vad de flesta har kommit fram till
som max reduktion.
Och det är kanon-fint att få Era uppgifter. Det spar tid och
andra resurser.


Men Esl, vad menar du med "kuggning" lite mer exakt?

Jag har fått en del "utlänska mail" och då är "koggning" desamma
som "rotorn startar och stoppar 48 gånger på ett varv".

De här är inget ifrågasättande av Dina uppgifter Esl, utan bara
en ren "definitions fråga". "Vi snacka samma språk", you know.


quote:
Ja det får jag inte glömma. Över 60 Hz uppstod "startproblem"!
Det har jag inte sett med våran motordriv. Vi kör 67,56 Hz
utan att jag sett något "strul". Men jag ska kolla upp detta.


Jo jag citerar mig själv.
Det har hänt något jag inte har kontroll på.
Nu startar inte vår Premotec på 50 Hz heller. Elektriskt verkar
all vara OK.
Men jag vet inte om det är så att jag förstört "permanet magneten"
i rotorn.
Men då infinner sig frågan; hur?

Signalgeneratorn in i Lm3886 och ut till motorn. Det är allt....
......det som jag gjort är att starta, mäta,och stoppa, om och om.
Men start och stopp ska väl en motor tåla.
Det blir ingen skillnad om jag växlar över till vår WBO.

Nu hoppas jag detta ska gå i lås, jag har beställt 5 st Philips
9904 111..... 24 Vac, 0,7 W för 35 kr/st. Perfekta "labbmotorer".

Det första jag ska testa är om jag kan repiteta "felet". Om det
"lyckas" måste jag nog försöka få kontakt med Premotec och höra
om dom kan förklara "orsak och verkan".

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Jag måste visa "broms-bänken":


Färdig att testköras:


Det är "köksbors konsepptet" som går igen. Det är bara att fylla
siraps flaskan med vatten och mäta. Antingen vätskepelaren i [mm],
eller vätskevolymem [dl]. Sen göra ett diagram att "lägga över"
dom elektriska egenskaperna, t.ex. effekt som funktion av frekvensen.
Vill man ha det "exakta" vridmomentet måste man "kalibrera" brons-
bänken. Lite "overkill" i detta läget.
Men ett "beräknat moment" är helt OK att ta fram. Friktionskoeficienten
kan man (har redan gjort) ta fram experimentellt. 0,4-0,5 ska vi
räkna med. Det stämmer bra med hand-böckerna.
MDF skivan + flaskans + vätskans vikt, är det lilla beskymmret.
Sen stoppar vi in våra uppgifter i en formel för "tappmoment".

Sen....sen....sen....ska vi försöka få 100 koll på
vibrationerna, eller "accelerations nivåerna" som det rent fysisk
handlar om.

Baktanken är att vi ska kunna förstå hur vi ska "positionera oss"
i förkållande till "ekektriska egenskaper", "virdmoment" och
"vibrationer".
Detta är "godis"!



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
Page: of 59 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000