Author |
Topic |
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2011/04/28 : 22:06:46
|
Borde inte vara ett problem att kryma detta kortet med en faktor 3... ganska mycket luft! |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/04/28 : 23:01:58
|
quote: Ett hurra rop på vägen, mycket intressant och bra jobbat!
Jag läser med mycken nyfikenhet. Ville bara ge en tumme upp till allt jobb du lägger ner.
+1
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/04/30 : 12:19:47
|
Tack FForsman och Esl för Ert support.
Jag testade och värma på kolet från kopiatorn i går. Njaaa..... sådär. Kolskiktet kanske är lite tunt....med annars gick det på första försöket. Ni kan studera resultatet själva, om än något suddigt fotto.
Titta där banorna är svarta.....där är det tunt. Och en störning har vi i övre vänstra hörnet.
Erfarenheten av dom tidigare kretskorten säger mig att det nog kan var värt att etsa kortet i helgen.
"Brädan" i dagsläget; Silvervars Dubber, oetsad WBO, och en uppsättning komponenter till WBO:n. Manöverpanelen; längst ner till vänster sitter säkringen, från vänster, fart, finjustering av fart, moment reducering.
Japp, etsning, borrning, montering av komponenter, en leverpastejs- macka och en kall......livet leker.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/04/30 : 17:38:28
|
Etsningen klar
Det blev som jag förväntat mig, varken bättre eller sämre. Då kör vi på detta, och börjar borra! |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/05/04 : 20:14:24
|
Sticker emellan med en ett schema som vi inte får tappa bort. Det är ett "stroboskop" med ljusdioder och som ska vara mycket snabbt. Vi kommer att behöva något liknande när vi ska (om vi känner att vi behöver) göra en studie av Ac-motorn (och annat) i "slow motion". Jag har ingen erfarenhet av denna typ av "bygge". Men hoppas att det faller inom ramen för vår doktrin; "köksbords koncept".
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schemview.php?id=1524
I övrigt är WBO bygget i full gång. Och den snurrar grymt stabilt. Vad jag måste få grepp om är varför den inte startar med en gång. Det har den ju gjort tidigare!!!!!! Det kanske bara är att justera motstånden?????
Det är bara att jobba vidare. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/05/05 : 17:45:09
|
Hej
Under arbetet mad att förstå varför WBO är svårstartad har jag kunnat konstatera att den är grymt stabil i svårstartat läge.
Dessutom kunder jag inte låta bli att skruva på "fin justeringen". Jag skruva in exakt 50,00 Hz, ett par gånger. Och när man sett hur stabilt det är, inser man att även om förhållandet mellan kondensatorn och motstånden är fel. Så är det i alla fall åt rätt håll.
Naturligt vis glömde jag att stänga av WBO:n sent i går kväll. Så jag ska iväg och köpa nya batteri nu. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/05/05 : 21:02:35
|
PHUUU
Felet med den svårstartade WBO:n fixat!
Det var en bygling som förbinder jord som saknades. Nu rullar det som det var tänkt. Och nu kan jag sova gott och tänka på hur kul det ska bli att montera resten av komponenterna.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/05/07 : 13:56:35
|
I går kväll körde jag "Fas 1" på 50 Hz och en 1 Volt ut. Inga problem! Nu på morgonen justerades 67,57 Hz in. Jag var tvungen att lägga till 2k på dom ordinarie 37,5k. Vet inte om det är ett "toleransproblem" eller kopplingen mellan teori och praktik som felar. Men detta är inga bekymmer, bara en fråga om "justering".
Dom slarvigt lödda motstånden syn på bilden.
Nu ska jag på "hjälpfasen" lite senare i kväll. Städa och matlagning står på tur. Hur man än vrider påt, så blir man hungrig!
Tänkte beställa komponenter till "Drivsteget" innan solen går ner på söndag..........hoppas i alla fall. Då blir det kretskorts tillverkning nästa vecka...........om det går enligt "plan".
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/05/08 : 10:35:41
|
Tjenaremors!
I går kväll lödde jag på hjälpfasen. Och trimmade in fas-förskjutningen och spänningen ut. Ingen "ko på isen", (för att använda en gammal klyscha från industrins värd). (Dom gula trådarna som sticker upp lite här och där ska givet vis bort när vi är på "brädan".)
Nu på morgonen har jag verifierat upp-mätningarna. ____________________________________________________
Kontentan är:
Prestandan är som förväntat, varken bättre eller sämre.
Det var inga problem att justera spänningar och fas-
förskjutning av dom båda frekvenserna.
Tilläggas bör att mitt digitala multimeter, ger mer stabila
värden. Men i Soundcard Scope 1.4, "fladdrar" värdena något
mer. Kan ha att göra med "samplingstiden" som ger ett
bättre "medelvärde".
Den revision vi måste göra är att öka värdet på motstånd
R5 och R10 från 27k till 30k.
Skulle vi ändra något skulle det vara att öka värdet på
trim pottarna i fas-förskjutnings delen. Dom är lite för
fina. Jag tror man tjänar på att dubbla värdet på dom.
Ja då är kommande DIY-vecka räddad .
|
|
|
patst577
Member
409 Posts |
Posted - 2011/05/09 : 12:22:59
|
Jag kan inte säga annat än att du är otrolig Tommy!
Fortsätt vidare! Jag tror med de lysande resultat du fått hitintills så tror jag inte att en digital styrning är en mycket bättre idé. |
/Patrik
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/05/11 : 19:44:41
|
quote: ......jag inte att en digital styrning är en mycket bättre idé.
Jag vet inte hur stor prestanda förbättring PIC-spåret skulle ha medfört. Men en sak vet jag, det var ett bra jobb Ni gjorde. Och det är inte ogjort/gjort i onödan på något vis.
Den analoga AC-styrningen som är på "G", hoppas jag ska bli optimal DIY-vänlig. Lätt att förstå, lätta anpassa till ett stort antal olika motorer, både till spänning, ström och frekvens.
Här är ett schema på första skottet med LM3886T.
Jag jobbar med kretskorts-layouten i skrivande stund. Men det är ett nedrans bök. För det fanns ingen symbol eller "footprint" för LM3886T. Den man snickra till på egen hand, eller på egen risk. För möjligheten att göra fel är påtaglig.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/05/14 : 15:01:00
|
Suck!
Det var ett himla bök att få till detta. Jag gjorde en massa fel som trasslade till "dragningen" mellan komponenterna.
Men jag tror vi tar det såhär:
Det är en del saker jag är osäker på. En del scheman jag sett på webben har säkringar på matningen......är det något för oss? Hur mycket/hur stor ska kylflänsarna vara? Jag blir inte klok på beräkningsgången på "produktbladet".
Nu ska beställningen iväg på komponenterna.
Hoppas Finland kan spela hem ett "hockey WM" i morgon. Dom har ju försökt några gånger nu. Foppa, Sundin och "Z" är inte ivägen denna gången i alla fall. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/05/19 : 18:03:54
|
Här gnetar vi fram sakta men..........
Håller på att bygga upp "brädan". Alla provisoriska provisorier ska ersättas. Det innebär mycket "kablage" mellan funktionerna. Varvtals väljaren....6 sladdar till. Moment reduseringen.... 7 sladdar till......Och dom gula "spröten" ska bort, bort, bort äntligen. Uppdateringarna av komponenter är gjorda och ska redovisas senare.
Parallellt är det drivstegets kretskort som ska fram. Värmde på "kolet" i går...men är inte nöjd med resultatet. Det har flutit ut för mycket. Syns tydligt i bildens överkant.
Nä jag tog fram nya mönsterkopior idag. Få se hur mycket jag hinner till helgen. Inget schlager SM, EM eller hockey-guld i siktet.....då hoppas jag på regn o rusk. För då blir det inget Öland heller.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/05/23 : 17:26:41
|
Nja det gick inte riktigt som jag planerat i helgen.
En "Stepphök" har/är på Öland. Och det räknas som en ornitologisk sensation. Och när nyheten spred sig, blev det full rulle på Sveriges fågelskådare.
Tre stycken av fågelskådarna från Linköping gästa oss under lördagen. Upprymda av att har sett "höken" på nära håll. (Höken kommer från Ryssland utan landingstillstånd, visum eller giltigt pass) Det blev att laga mat i stället för DIY:nadet.
Det blev mycket "kablage" på WBO:n. 26 sladdar hit och dit. Men det ska nog fixa sig. Smältlim avlastar lödningen. Och bomullstråd håller ihop grupperna (hoppas jag):
Jag ska försöka få igång WBO:n på brädan med den tänkta manöver panelen i kväll.
Det ska bli spännande att kunna testa funktionerna och se hur oscillatorn beter sig när man växlar mella hastigheterna och vridmoment. Den skulle i sämsta fall kunna bli "instabil". Eller ha lång in-svängnings-tid....men vi får se.
Jag återkommer i ärendet (som Ni säkert försår).
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 20:54:31
|
Eländes elände!
Jag har stött på patrull!
WBO:n gick inte igång inkopplad mot panelen. Det jag inte fattar är varför det rulla fint utan "panelen" och "strömförsörjningen".
Frågan är om det kan hända saker och ting vid själva tillslaget, spänning ON, om Ni fattar. Någon "pik" som slår sönder komponenterna. Den första OAmpen blev ovanligt het, vilket tyder på hög ström.
Det jag måste utreda är: Har det hänt något oavsiktligt när jag lödde dessa 26 st sladdarna. Testa om OAmparna har totalpajjat. Sitter just nu och fixar något slags "O-Amp testrigg".
Och jag som trodde att det skulle bli en ren "transportsträcka" att bygga ihop "blocken" med varandra.
Ääääää tusan, jobba vidare.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 21:10:23
|
Japp den varma Oampen var paj! Testa/verifierat, inget snack om saken!
Det var den pusselbiten!
NÄSTA! |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/05/29 : 09:33:35
|
Det har varit lite tyst här under veckan. Men det har arbetats som bara den. Jag är inte riktigt nöjd med att WBO:n går med stabil frekvens och amplitud, när man väl fått igång den. För igång den, får jag.........men det är inte på ett "DIY-vänligt" sätt.
Det ska bara vara att montera komponenterna, på med spänning, så ska den vara igång. Och det är bara att "bita i det sura äpplet", vi är inte där än. Jag ska inte redovisa alla "test körningar" som är gjorda. Men det gäller att ringa in orsak och verkan.
Det är två saker som jag lagt under luppen. Dels är det att vi har ändrat förhållandet mellan motstånd och kondensatorn med en faktor 10. Baktanken var att vi ska kunna "finjustera" frekvensen/ varvtalet. Och då behöver vi likvärdiga motstånd i i kretsarna. Dessutom minskar vi toleransvidden efter som kondingen är på 5% och motstånden 1%. Jag tyckte det var Ok för Thorens kör med de förhål- landet. Varför ska inte vi kunna göra det också? Troligt orsak är att Thorens har sina brytare på kortet. Dvs korta "ledningar". Vi har långa "ledningar". Som tur är, är vi inte dom första som bygger. Och jag har rådfrågat "expertis" vad som bestämmer storleken på motstånden.
"Högt värde på motståndet ger känsligare krets mot yttre störninga". "Lågt värde ger högre belastning på O-Ampen".
Då har vi bara att gå balansgång!
Det andra som jag kollat lite på är att det faktisk ligger en obruten krets, motstånd och konding, i serie med den som har motstånd och konding parallellt. Jag borde nog gå igenom den delen. Att det inte skulle ha någon betydelse, tror jag inte. Utan det är nog en fråga om hur mycket den "extra kretsen" stör.
Man återkommer ofta till begreppet: "köksbords konsept", som myntades i början av tråden. Men jag vill att det ska vara bra, pris, prestanda och DIY-vänligt. Och det känns som vi har lite kvar att jobba på.
Hur som hällts, jag beställde mera komponenter i torsdags. Och det paketet landar säkert i min låda på måndag. Och då är det full "action" igen.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/05/30 : 14:29:16
|
I går har moddat lite på WBO:n. Och test-körde med panelen inkopplad.
Spänning på -> smack och den är igång!
Det som ska undersökas är vad "0:an" eller "jord" ska hanteras. Ställer man hastighets väljaren på 0, får man en "fyrkantsvåg". "Jordar" man "0:an", försvinner fyrkantsvågen och blir plan
Är det någon som vet varför?????
Kuriosa bild på körningen med panel:
Den röda fasen syns lite svagt......tyvärr.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/06/04 : 17:21:50
|
hej.......har legat pall i veckan ......japp, förkylning, feber och huvudvärk.
Men jag har byggt om WBO:n en smula. Det är så att detta ska inte vara några problem att bygga och få igång på momangen, enligt "kännare på wienabryggor".
Den troligaste orsaken till allt "strul" är "dåligt hantverk".......och det är väl mig dom menar....då.
Så här ser om-bygget ut:
Det är under "gjödisarna" som man bryter på ett sätt som gör att konding och motstånd ligger mot jord och fri i andra änden.
Detta har jag kört i veckan och kan konstatera att 67,57 Hz- kretsen går "idiot-stabilt". Men 50 Hz-kretsen pulserar mer på spänningen. I mått mätt, ligger spänningen på 1 volt ut. På 67,57Hz varierar spänningen inom 1 mV. Motsvarande för 50Hz är 10 mV. Synd att man inte kan visa Er film från "oscilloskopet". Det är mycket intressant att se. Framför allt "spektrum analysen".
Om man tänker sig 24 Vac mot motorn blir variationen 0,24 Vac.
"Jordnöt" eller "tjur-lort" som ko-pojken sa, (fritt översatt av mig)
Ja detta är ett mät-resultat till andra. Beslutsunderlag brukar man kanske kalla det också.
I måndags (tror jag) damp det ner ett paket med komponenter. Tanken är att jag ska köra ett test med större värden på kondingarna. När den körningen är gjord, har vi kört fyra varianter. Och bör kunna se åt vilket håll det lutar.
Men det underlättar mycket att kunna köra med panelen.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/06/07 : 10:32:09
|
Nu är kondingarna bytta.
Det ska justeras in och "grillas" i "labbaet".
Jag ska berätta att jag för en liten "diskusse-sion" med några "oscillator-byggare" av rang.
På dagordningen är det "foto-motstånd" + en "lysdiod" som verkar vara högintressant ersättare till "glödisen".
Grejen är att man skulle kunna påverka egenskapen "respons tid" på ett mer optimalt sätt.
Ja ja vi får se vad det slutar i. Just nu har vi fullt upp med den vi har. Och målet är att få en bra "komplett AC-drift". |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2011/06/07 : 11:22:26
|
Uthålligheten är enastående!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/06/11 : 20:36:07
|
Tack Pär för dom värmande orden.
Men jag tror att Du och andra känner det som jag gör. Man vill vara helt övertygad att man gör rätt val/prioriteringar. Och då krävs det en smula envishet, uthållighet och nyfikenhet.
Jag ska berätta några kul grejer. I mitt förr post nämnde jag att jag snackar med andra "oscillator- byggare". I botten har vi använt Wien oscillatorn. Men sen har vi olika lösningar på "stabiliseringen". Vi kör med "glödis" och ersättningsbar med FET - transistorn. En annan lösning är termistorn, och den är ersättnings- bar mer "LED och LDR", (lysdiod och fotomotstånd). Alla teknikerna är fullt gångbara, men med våran krav- spec är "glödisen" ett bra val.
Givet vis frågade jag vilket tekniskt underlag dom utgått från. Jodå vi slängde upp vad vi hade tillgång till. Och vist var blev dom "impade" över allt material Ni samlat in. Men dom hade mera som inte jag sett. Bland annat en "pdf" från Clifton Laboratories, som heter; "Bill Hewlett and his Magic Lamp". Hoppas länken funkar. http://www.cliftonlaboratories.com/Bill%20Hewlett%20and%20his%20Magic%20Lamp.htm
Ni minns kanske "våra lamp-mätningar" (post 2010/10/02). Jag ska säga att jag kände mig "stroppig" när begreppet "impedans derivata" infördes. Men efter att ha läst ovan "pdf" kan vi bara säga att vi är helt rätt ute med våra slutsatser. Dom ställer frågan; var är glödlampans optimala arbetspunkt. Vi ställer frågan; ur avgör man om en glödlampa är lämplig. Den gemensamma nämnaren; "impedans derivator"! Noteras bör också att vi fick våran "arbetspunkt" vid mycket låga spänningar. Vilket också stämmer med Cliftons mätningar. Mycket skönt att vi fått det bekräftat utifrån.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
I veckan har jag kört fyra olika "skott" Modifierat och omodifierat kretskort. Lågt(100nF, 68nF) och högt (1uF, 680nF) värde på kondensatorerna.
Det finns en osäkerhet kring mitt dåliga hantverk. Men om vi är lite försiktiga kan vi i alla fall säga att den modifierade kretskortet gav tydliga förbättringar av resultatet. Det är i starten, omställningen mellan hastigheterna som det syns påtagligast. Kondensator valet är lite mer osäkert. Stor kondensator verkar funka bäst med lägre frekvenser, typ under 50Hz. Och nu talar vi om frekvens och amplitud stabilitet. Bästa stabiliteten var med liten kondensator och vid 67,57Hz. Jo det är sant, jag fick ruska lite i sladdarna för att provocera fram störningar. Det såg ut som instrumenten hade "hängt sig".
50 Hz ska vi jobba med. För vi har många spelare som kanske vill bli konverterade till något mer optimerat än "Vattenfalls två hål i väggen".
Putte Kock, (minns Ni honom) han sa alltid vi osäkra matcher; "grundtips...........gardera med.....". Vi går på Puttes linje, grundtips, lågt värde och gardera med ett högt värde.
Det blir beställa nya komponenter i morgon och bygga om/tillbaka i nästa vecka.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/06/20 : 11:12:57
|
En vecka går snabbt.......alldeles för snabbt.
Dax att stämma av lite.
Jo dom fyra varianterna (ovan post) är körda. Att vi ändrar på kretskorts layouten är helt klart. Men värdena på kondensatorerna kan jag inte med säkerhet verifiera att det ena skulle vara bättre än det andra. Klart är i alla fall, att låga kondensator-värden ger en lägre strömförbrukning. Och det är inte helt fel.
Hur som.....jag ändrade tillbaka till "låg-värden" och trimma in WBO:n. Jag ska säga att den är lätt att trimma in och trimma om vilket är i vår DIY-anda.
Det ser "lite" rörigt ut på brädan. Men när allt är på plats är det bara att köra mot "ljudkorts oscilloskopet" i datorn och skruva in önskade värden på fas-förskjutningen och spänningar.
Panelen underlätta alldeles väldigt rysligt mycket.
Moment-reduceringen tror jag blir en strategisk "feature". För körning med "stegmotor" tror jag det är en förutsättning för att få en bra drift. Men om vi talar om vanliga Ac motorer anpassade för skivspelare, ser jag det som en styrka att kunna starta spelaren med motorns max prestanda. För att sedan ta ner vridmomentet.
Experiment som Ni gjort tidigare med vrid-transformator visa att man kan gå ner ca: 50% på spänningen. Så vi går på dessa tidigare gjorda "labb".
Här är upp-mätningen utgångspunkten är 1 volt. Max reducering är ca: 48,5%. Vad det innebär i rena moment får vi återkomma till senare. Man vågar inte tro att det är linjärt.
Om Ni inte dela min uppfattning om värdet i moment-reduceringen, fundera då lite över vad det är som händer om momentet är mycket för stort. Fundera också på vad/vilka krav vi ställer på en drivrem.
En annan grej som jag funderat på är att använda "Clifton Laboratories" upp-mätningar som modell för oss också. Vi ska inte bara nöja oss med att härleda "impedans derivatan". Utan vi ska givet vis han en metodik för att bestämma lampan optimala arbets-punkt. Nu har vi rejält på fötterna...eller vad säger Ni?
}[}[}[}[}[[[}[}[}[[}
Nu i veckan ska jag kolla temperatur stabiliteten. Det får stå på till tempen inte stiger i "trissorna"#180;. Så ska vi ta temperaturen.
Det som är gjort hittills, är att känna med fingret. Har också provat känna med två fingrar . Det vill jag inte rekommendera. "Upplevde det" som om strömmen tog en genväg genom mina två fingrar. Detta gjorde mig helt övertygad om att Silvervargs tanke på "DIY- vänligt, under 50 Volt" är helt rätt.
En körning med amplitud och frekvens stabilitet, ligger också i "att göra" korgen. Men det är rutin nu mera. Det som är lite knepigt att att bilden på oscilloskopet kan se "darrig" ut. Men loggningarna visar bra värden.
Drivsteget måste Vi igång med. Komponenter är hemma sedan flera veckor tillbaka. Underlager till kretskortet, inkl "syror", är hemma. Så det man önskar sig är "busväder" eller lite mindre provocerande "DIY-väder".
Jordgubbar på Er alla.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/06/23 : 21:19:17
|
Sill och dragspelsmusik på Er alla.
Jag hinner nog med ett post till innan storhelgen.
I går eftermiddag mättes temperaturen på trissan som ger oss + 9VDC. Men WBO:n; 35 grader C. Med WOB:n och moment-reduceringen (obs 1 diod) 55 grader C.
Då tog jag mig för att mäta strömmen. WBO:n ensamt 2*15 mA. Moment-reduceringen; min 15 mA och max 75 mA.
En BD139 ska som jag fattar det klara en sådan last. Men kylflänsen kan/bör/ska nog vara lite/ganska mycket större. Men sen undrar man om moment-reduceringen inte ska belasta båda transistorerna. Men då får vi beräkna diodernas motstånd från 18VDc, och inte som nu 9VDC.
Vi får sova på saken.....och återkomma.
I dag har nya mätningar på WBO:n varit aktuella. Vi har kört "grymt" stabila körningar, en god bit under våra målvärden. Så det är bara att få klart för sig, vad vad olika förändringar innebär.
En sak vet vi säkert, efter dagen övningar. Att om kondensator värdena är "matchade" inom 0,5%, förbättras stabiliteten. Potten för "fin-justeringen", förskjuter resistansen mellan kretsarna. Då kan man se en klar försämring av stabiliteten. Stabiliteten återfås snabb när man återgår till utgångsläget. Men stabiliteten är absolut inte "åt pipsvängen" det vill säga "oanvändbar". Det är bara så att man ser det tydligt på oscilloskopet.
Det känns lite som ett vägval är på gång. Enkel WBO utan fin-justering, med högre stabilitet, DIY-vänligt. WBO med fin-justering, och mindre god stabilitet.
Om den byggs proffsigt tror jag att det inte ska vara helt ogjort att bygga in hög stabilitet. Kanske bara ett vettigt "kablage", mång-varviga trimpottar och så vidare.
En annan liten "Brask-lapp", om vi går på finjusterings varianten, kommer vi förmodligen behöva två justering rattar. En för 33 och en för 45 rpm. Vi har bara "fyra poler och tre gang", på vrid-omkopplaren. För att köra som vi gör nu skulle vi behöva "fem poler tre gang".
Mja....vi får grunna lite över helgen. Fast ska jag vara ärlig, känns det lite som just det är den rätta utmaningen för oss. Två finjustering rattar och inom våra målvärden! Smaka på den "jordgubben"!
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/06/25 : 12:01:10
|
Tidigt i går morse gjorde jag ett så kallat "faktor försök". Faktorerna var; vrid-omkopplaren och finjusterings potentiometern. Resultats variabeln; max och min värdet uttryckt procent, för spänning och frekvens-variation vid 33 och 45 rpm. (phu va långt)
Två faktorer ger fyra slumpmässiga körningar; 1) utan vridomk. utan potten. 2) med vridomk. utan potten. 3) utan vridomk. med potten. 4) med vridomk. med potten.
Fyra mätvärden på varje "körning". Frekvents och spänning vid 33 rpm. Frekvents och spänning vid 45 rpm.
Ja dessa körningar känner Ni säkert igen. Skillnaden mot tidigare är att jag mätte under 1 minut. I stället för 3 minuter.
Själva grejen med faktor-försök är att man kan se hur mycket faktorerna påverkar resultats variabeln. I varje fall brukar man se det. Har man ett tydligt logiskt mönster, kan man avgöra vilken faktor som dominera och/eller om det finns faktorer som samverkar.
Det jag såg av mina upp-mätningar var ett enda kaos, fullständigt ologiskt skur av mätvärden. I det läget brukar man dra slutsatsen; att faktorerna inte påverkat resultats variabeln.
Jahaja det var de de.......var min första tanke.
Men då finns det ett knep till. Vad gör man för att provocera fram instabilitet? Om jag vet de, kan man kanske gå åt det andra hållet. Så jag pilla på komponenterna och det och instabilitet infann sig bums. Det räckte med att jag bara höll handen ovanför WBO:n. Inte med på något, utan just bara ovanför. Hur gör man det tvärt om?
Jo det är sant! En tre literskastrull testades över WBO:n, strömförsörjninge och över vridomk. och potten med tillhörande kablage.
Så fort jag sänkte ner kastrullen över manöverpanelen, stabiliserades sinus-kurvorna på skärmen. Finjusteringen gick att vrida i botten åt båda hållen och det var fortfarande stabilt. Vilken fullträff........men hur ser det ut om man ska mäta upp nya mätvärden.
-------------------------------------
Vattenfalls Oscillator:
Spänning..........+-0,22%. Frekvens........0,04%
Våra målvärden:
Spänning..........+-0,11%. Frekvens........0,02%
Utan kastrull:
33 rpm; Spänning..........+-0,15%. Frekvens........0,05%
45 rpm; Spänning..........+-0,51%. Frekvens........0,0075%
Med kastrull: (3 liters rost-trög )
33 rpm; Spänning..........+-0,157%. Frekvens........0,005%
45 rpm; Spänning..........+-0,055%. Frekvens........0,006%
----------------------------
Kontentan är att med kastrullen är det bara ett värde som inte ligger under vårt målvärde. Men det är under Vattenfalls värde.
Vi måste alltså ha ett metall skal runt WBO:n kopplat till "nollan".
Inga fler jobb på att öka stabiliteten, tills vidare i alla fall.
Nu lägger vi fokus på "drivsteget" LM3886T!
Snart börjar labbandet med motorerna och det ska bli "buskul". Fina motorer har vi.
EDIT: Det smög in ett par nollor för mycket i upp-mätningarna.
|
Edited by - Gubben i Kalmar on 2011/06/25 12:11:29 |
|
|
Topic |
|