Author |
Topic |
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/06/12 : 09:56:27
|
quote: Troligen marknadens mest genomarbetade motorstyrning!
Näää.......knappast, esl.
Betänk utgång läget: Mina kunskaper i elektronik är på den nivån man fick lära sig i på fysik-lektionerna för 40 år sedan. Det jag lött genom åren är ett antal sladdar och kontakter.
Summan är en; ganska häftig inlärnings-tröskel. Det är att lära sig löda, "Elektronik för alla" serien är pluggad. Och ett flertal programvaror typ simulering och Cad-program har "köras in". Men detta med "inlärningströsklar" är inget konstigt när man pratar "teknikutveckling". Men man vill inte ha dom, så ofta "kopierar" man befintligt och modifierar enligt "behag". Och anpassar personalen få att "grundkompetens" finns.
Orsaken till att jag satte igång var att jag lita på Er(personella resurser med mer än grundkometens). Ni har allt jag inte har, kunskaper, färdigheter och erfarenhet. Men det tar ganska mycket tid att starta upp från ingenting. Jag skulle tro att Ni tog Er för pannan, om jag berätta hur mycket tid och bus dessa "kall-lödningar" orsakat till exempel.
Men sen är det väl för mig som för Er. Familj och andra aktiviteter ska dela på den "fria tiden". Och räknar man ihop timmarna på en vecka blir det inte så många. Men det tror jag vi alla kan känna igen oss i.
Men esl, vi har nog i DIY-sammanhang den absolut mest väl under- byggda "kravspecen". Den är inte "kattskit"! Sen har vi "argumet" som är förankrade i fysiken. Tex detta med skillnaderna mellan enfas och tvåfas. Skillnader mellan serie och parallell kopplade lindningar på AC-motorn. Sådana utredningar har inte Anders "Bubbel 007" hittat bland DIY materialet. Men Vi har det.
****************************************
Om någon undra varför det bara var en sinusvåg på WinScope- bilden. Jo saken var den att den ena fasen, den "la av". Sökte kall-lödninar, hitta några. Men fick inte igång den fasen. Men motorn går att köra på en fas, vist de. Men under upp-mätningarna med 30Vdc så la den andra fasen av den också. Jag förmodar att det är "värme-slag" om orsakat detta. Jag har räknat på kylflänsarna med 4 C/W. Men det visade sig vara 11 C/W.
..................................
Jag har börjat titta lite på möjligheterna att byta LM1875 till LM3875. Skillnaden är kort att Lm1875 matas max med +-30 Vdc. Och ger max 20 Vac ut på motorn. Lm3875 matas med +-42 Vdc. Den ger ifrån sig ca 26 Vac till motorn. Prisbilden är en fördyring med någon tia över hundringen, för hela modifieringen inkl drivsteget, kylflänsar undantaget. Den PSU:n vi kör nu kostar 221 kr.
Men en liten förbättring av PSU är gjord. Esl dämp-motstånd infört och gör stor nytta, enl simuleringarna. Trissor för att marta +-9 Vdc är med.
Dessutom hoppas jag att kunna få göra ett "PCB" enligt direkt- metoden. Eller om någon har utrustning till att hjälpa mig med ett kort en fottometoden. Jobbet med en layout är i full gång "på skrivbordet".
Vi jobbar vidare!
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/06/16 : 15:54:24
|
Nu är komponenterna beställda!
Lite leverans problem på "E-Kit" gör att dom förmodligen inte är hos mig fröns nästa vecka. Men, men det är på väg in.
- - - - - - - - - - -
Jag har räknat och räknat på detta med temperaturen och LM1875. Enligt anvisningar i databladet.....om jag förstått det rätt.
Kylflänsen; 11C/w. Kopplingen mellan LM1875 och kylfläns; 1,5 C/W. Junction to case; 2 C/W. SUMMA; 14,5 C/W.
Så långt allt väl. Men sen ska man räkna ut en "max effekt", baserat på matnings spänningen och last resistansen. Dessutom står det i databladet att det är en "aproxemativ" beräkning.
Effekten blir 4,4 W. (Obs! För en fas)
Gör man beräkningen av max omgivnings temperatur, blir det ~90 C.
Det kanse var för små marginaler med tanke på att det är aproxemativa beräkningar. Den ena O-amp:en höll för +-27 volt på matingen. Men inte den andra. Desutom var dom påslagana över en halvtimma och trodde att "temp-stabilitet" var uppnåd. Efter det gjorde jag ett antal mätningar.
Det verkar som vi låg på marginalen!
- - - - - - - - - - -
Läser man databladet till LM3875 får man andra siffror försåts.
Kylflänsen; 11C/w. Kopplingen mellan LM1875 och kylfläns; 1,5 C/W. Junction to case; 2 C/W. SUMMA; 14,5 C/W.
Ut effekt; Po 5W. Spänningen mot motorn +-24 V, Vopeak +-34 V. Lastimpedans; Rl 115 ohm. Ström; Iopeak 0,3 A. Förstärkning; Av 30 ggr.
Sen finns det något intressant. På databladets första sida finns ett schema på "Typical Application". Värden på komponenterna är inte dom samma som under rubriken "Design a 40W/8ohm audio amplifer".
Jag är mycket osäker på vilka värden jag ska gå på. Egenskaperna hos förstärkaren inne i databadet vill jag också ha. Bl.a. låg "DC offset". Vet i rackarnas hur man hanterar detta! Tips mottages med tacksamhet!
Tillbaka till den termiska delen.
Vcc har jag satt till 82 V (+-41 volt). Lastimpedans; 115 ohm (enl. ovan).
Då får vi en effekt på 3 W. Max juction temp; Tj 150 C. Max omgivnings temp; Ta 70 C.
Med dessa värden får jag att kylflänsen ska vara mindre än 24,2 C/W. Och det är den ju med marginal.
Men är detta rätt tänk av mig?
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/06/19 : 13:57:04
|
PrinsessBröllopPåErAlla!
Jag har inte riktigt gillat att kostnaden bara ökar och ökar. Bytet från LM1875 till LM3875 drar iväg med några tior över hundra.
Men McGyvers grundtanke är helt suverän och framför allt DIY-vänlig. Upp till +-20 volt rms är det det bästa hittills och absolut inte skrotat.
Det jag kollat på är gå tillbaka till ruta "ett". DVS transistor driv. Orsaken till att jag gick ifrån det var att jag inte viste hur man konstruerar det. Att få upp spänningen +-34 volt peak, gick bra. Men sen att få upp strömmen var värre. Men det verkar som hemligheten ligger i att steg ett behöver hög ut-impedans.
Såhär ser det ut i skrivande stund:
Spänningen är nästan som den ska, lite mera marginaler behövs. Några volt till bara!
Strömmen verkar var i rätt härad!
Nu ska jag kolla hur detta ska anpassas till leverantörer och plånbok. Så måste "Spice modellerna" kollas en gång till. Det jag hoppas på är att trissorna ska kost 10 kr st. Hoppas kan man alltid!
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/06/21 : 15:52:15
|
Detta drivsteget hoppas jag mycket på!
Spänning, ström, med marginaler.
Ska jobba vidare på detta! KiCad och en kalkyl!
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2010/06/21 15:53:46 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/06/21 : 19:52:01
|
ref value Art.Nr: Beskriving Pris
C1 10uF 40521011 YXA 10uF 63V 105C 5x11 0,63
C2 1uF 40522019 YXF 1uF 50V 105C 5x11 1,75
C3 1uF 40522019 YXF 1uF 50V 105C 5x11 1,75
D1 1N4004 40310004 1N4004 DO-41 400V 1A 0,50
D2 1N4004 40310004 1N4004 DO-41 400V 1A 0,50
Q1 MJE340 40320340 MJE340 TO-126 NPN 300V 500mA 9,50
Q2 TIP 102 40328102 TIP102 TO-220 NPN Darlington 100V 8A 8,10
Q3 TIP 107 40328107 TIP107 TO-220 PNP Darlington 100V 8A 9,40
R1 100k 40813510 MF 0,25W 1% 100K 0,70
R2 3.3k 40813333 MF 0,25W 1% 3,3K 0,70
R3 12k 40813412 MF 0,25W 1% 12K 0,70
R4 560 40813256 MF 0,25W 1% 560R 0,70
R5 820 40813282 MF 0,25W 1% 820R 0,70
R6 160k 40813516 MF 0,25W 1% 160K 0,70
R7 160k 40813516 MF 0,25W 1% 160K 0,70
SUMMA: 37,03
Behändig liten prislapp!
Det som saknas är krestkortet och kylningen.
Men sak gämföras med LM1875 som kostar; 58 kr och LM3875 som kostar; 75 kronor.
Nu tar jag midsommarledigt (om jag kan). Det blir mycket "hands on" framöver. Det teoretiska tycker jag är väl genomarbetat med tre olika drivsteg.
Funderar starkt på att försöka lära mig göra kretskort. Det verkar som "direktmetoden", att "stryka på" ett mönster och sedan etsa, är den mest tilltalande varianten.
Hur gör Ni Era kort, om vi talar om ett till tre kort?
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/06/22 : 22:57:35
|
Snyggt "Bubbel"!
Det är precis vad vi behöver nu. En enkel metod att göra kretskort.
Jag är ganska less på "kladdet" med experiment kort. Tänk all tid som är lagd på felsökning orsakat av kall lödningar. "Men det är väl inte kortets fel", kanske någon invänder! Nå det är det inte, men att hitta rätt när man vänder kortet är inte lätt bland alla "öarna".
Det ska i alla händelser testas om det går lättare att jobba med egna kort. Nu börjar jag dessutom behärska KiCad som är ett utomordentligt kraftfullt "kosta-billigt" program.
Vad tycks!
Ett drivsteg i 3D!
Layouten 80x50 mm.
Något att börja övningarna med!
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/06/26 : 09:34:20
|
Färdig för kopiatorn.
Spegelvänd och allt.
Men en liten fråga angående "etsvätskan".
Är det "järnklorid" eller "etspulver" (natriumpersulfat, ammoniumpersulfat) som är bäst?
Om järnklorid har jag bara läst "gott om", men var köper man det? Apoteket tar ca:200 kr för 25 ml 50%.
Bekvämast är att beställa en påse med etspulver och strunta i vad det är. Men min erfarenhet av DIY:are är att dom har sina egna "fix o trix". Och det premieras på denna tråden.
Vad använder Ni?
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2010/06/26 : 10:49:28
|
Alla svar du är ute efter Tommy finns i pix utmärkta tråd en blandning som jag själv använder http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=75970&SearchTerms=v%E4teperoxid
När du har värmt på trycket och tvättat bort pappret kolla då alla ytor som skall vara kvar det kan vara små avbrott i skyddsfilmen som man får täcka över det är så tradigt att leta fel när det är färdig etsat.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/06/29 : 14:58:53
|
Tack för det Bubbel.......och pix inte minst!
1 liter Saltsyra 51 kr. 1 liter Väteperoxid 71 kr.
I måndags testkörde jag bibblans kopiator. Max kontrast. Tunt glättat papper i tillklippt specialformat.
Lite suddig bild tyvärr. Jag behöver lära mig de också (hålla kameran still).
Nu vänta jag bara på mina "lamenat". Sen går jag stenhårt på Anders "Bubbel:s" länktips.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2010/06/29 : 16:55:47
|
Glöm nu inte att det är Siv P som gäller.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/07/01 : 15:38:06
|
Först försöket!
Jag ska gör ett nytt försök och inte vara så fixerad vid att trycka så hårt.
Men det är bara i ena hörnet som det "flutit ut". Den grå hinnan var jag osäker på om den skulle bort. Men om jag fattat det rätt tar syran hand om den. Bara kopparbanorna är fria.
Bibblans kopiator var jag inte nöjd med. Så jag smög därför in på Försäkringskassan, som har ett "ombyggt gammalt tröskverk" till kopiator. Ja ja men det sparar inte på tonern, om man säger så.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2010/07/01 : 17:46:08
|
Det tar sig Tommy, jag upptäckte att det tar inte mer än 30 sek att värma så sitter plastfilmen på plats det är som du säger spara inte på tonern det kanske finns en risk att Kalmar blir utan toner om du fortsätter så här ;).
Ett tips på vägen borra upp ett av hålen från början sätt dit ett snöre så är det enklare att ta upp den ur "badet".
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/07/03 : 12:30:35
|
quote: Det tar sig Tommy,................
Japp! Men det gäller hela projektet.
Klart för etsning!
Tillbaka på Tellus igen. Fredags morgonen satte jag på mig slipsen och gick till bibblan igen. Min förhoppning var att få tillgång till en bättre kopiator. Det slår aldrig fel, "slips och affärsmässig artighet". Vips, jag blev insläppt till deras "kontors-service". En kanonfin kopiator + en vaktmästare som visste precis hur den ska manövreras för att få det resultat jag ville.
Jag har PM:at lite med pix. Detta med ets-vätskan har vållat en del grubblerier. Det pix beskriver i sin länk, är användningen av koncentrerad saltsyra. Den jag köpte var 30%:ig saltsyra. Och då måste blandningen räknas om.
0,5 delar vatten.
3 delar 30%:ig saltsyra.
1,5 delar 17,5% väteperoxid.
Jag ska testa denna "cocktail" så småningom. Men finns det erfarenheter av hur 30%:ig saltsyra blandas, så hör av Er!
I stora drag så är det bara "transistor drivsteget" som funktionen ska verifieras. Det kan jag nog göra på kopplings däcket. Sen ska vi "syihop"; PSU:n + WBO + Transistordriv. Det blir säkert en hel del mätningar och, förhoppningsvis, mindre justeringar. Men prislappen är på ca: 600 - 700 kr.
Jag ska förtydliga detta med "kretskorts tillverkningen". Syftet är inte att göra en "prototyp". Utan att minska tiden som lagts på felsökning. Felen som har varit har till 90% berott på mitt montage. Inte på komponenter. "Led-tid" brukar man tala om. Det ska vara så låg som möjligt, "time to market" är ett klassiskt begrepp.
Nu ska familjen resa bort ett par veckor så det blir tyst på tråden om inte Ni förgyller tråden med frågor och annan "input".
Till sist: Tack för all support! Både här på tråden, via PM och mailen!
EDIT: Glöm detta med "koncentrerad saltsyra"! (det överstrukna) Orsaken är att saltsyran kan inte bli mer koncentrerad än 37%. Det vi köper är 30% saltsyra.
Pix "super blandning" är det som gäller:
2 delar vatten.
1 del 30%ig saltsyra.
2 delar 17,5%ig väteperoxid.
Blandas i nämnd ordning.
"SIV" som Anders Bubbel sa, betyder "Syra I Vatten" om det är fler
än jag som undrar.
Vad funderade jag på under kemilektionerna?!?!
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2010/07/04 21:46:50 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/07/05 : 21:52:23
|
Gissa vad detta är!
Ni som gissat på: "En suddig bild på ett kretskort", får guldstjärna.
Ni som gissat att detta är: "Kretskort, "Made In Kalmar", by Gubben", får en gulstjärna till, + en kram.
Pix mirakel blandning funkar helt perfekt.
Frässsss......sa det i en minut. Så var det roliga över.
Men kolla in texten......den är pytte liten. Banorna är 1,2 mm och frigången 1 mm, så får Ni en uppfattning om hur "tunn" texten är.
Denna tekniken ska vi ta vara på och kul ska det bil att fortsätta med AC-analog. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2010/07/05 21:57:13 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2010/07/05 : 22:58:35
|
Jag kan bara hålla med dig tommy det är en enkel teknik även om man använder fotoresist och den tekniken så är detta ett fullgott alternativ.
quote: "SIV" som Anders Bubbel sa, betyder "Syra I Vatten" om det är fler än jag som undrar.
Vad funderade jag på under kemilektionerna?!?!
Det är bland det första man får lära sig på kemilektionerna men det är fullt förståeligt att det glöms bort det är få som blir kemister.
Ditt färdiga kort ser bra ut nu återstår bara borrningen av alla hål www.kjell.com har ett litet set för 69:- 40-349 använder den själv är väldigt nöjd.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2010/07/06 : 10:58:42
|
Snyggt jobbat Tommy! Då är det snart dags för montering på riktigt kretskort :) |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/07/14 : 12:03:30
|
Snöstorm på Er!
Jag ska bara kavla ut lite som händer i värmen.
Jag har fått kontakt med en kille i Söderköping som säljer diverse surpluss.
Han skickade mig fyra hårdmetalborrar för kretskorts- borrning.
Detta är dom bästa bilderna jag fått på borren, om Ni ursäktar.
Men jag har kollat på dom i förstoring och kan intyga att dom är korrekt slipade. Proffsigt till tusen.
En prisuppgift han lämnat, sitat; "Jag brukar begära 150:- för en 10-ask med 0.8 borr inkl moms, frakt och allt. Eller 450:- för en komplett 50-burk med samma borr (d.v.s de burkar jag köpte dom i och som jag sedan flyttar över dom från till 10-askarna)". En sådan borr på "Kjelle i sjön" kostar 45:-kr.
Det bästa sättet att nå killen är via mailen. Och han verkar inte vara ovillig att blanda storlekarna om man vill de.
Killen, Jan-Erik Söderholm har en vebbsida: www.jescab.se jan-erik.soderholm@telia.com Kontakt uppgifter finns på hans hemsida också.
Det är hutlöst varmt i Kalmar, och på Öland är det turist-kaos me Viktoriadag och allt. Nu ska jag ut med familjen till stranden.
Isbjörn på Er, så länge!
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/07/17 : 08:10:50
|
God morgon på Er!
Familjen sover så jag tar tillfället i akt och knappar ner några rader.
Krets-kortet är borrat och klart.
Jag provade med "vanlig snabbståls-borr" för att få en jämförelse mot dom 4 hårdmetall son Jan-Erik kickade mig. Det bara är så,......hårdmetallen är absolut bäst. Man behöver inte grada hålen efteråt.
Vet inte in det framgick men 1 vanlig snabbståls-borr 0,8 mm kostar 22,50 kr i järnaffären. Vi måste hålla ordning på kostnaderna....eller hur?
Nu ligger "labbet" på arbetsbordet igen.
Den nya PSU-48V ska in. En transformator till ska också på. Alla komponenter är hemma sen någon vecka tillbaka. Så jag väntar bara på "busväder" så familjen vill vara hemma.
Det ser ljust ut! Regnet vräker ner och åskan går, eller om det är Tor som kör omkring med sin av getter drivna vagn, och slår med sin hammare. Det är nog bäst och stänga av burken. Och börja "mecka" litet. Det åskar som bara den över Kalmar just nu!
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/07/17 : 20:08:20
|
God kväll alla trådläsare.
Jag har inte hunnit så långt idag. Men lite....i alla fall.
Han bara säga att det var mycket lättare att "löda eget kort". Vet inte varför......om det kan vara att kopparskiktet är renare.
Det syns väll att dioden lyyyyyyyser.
Metodiken framöver får vara: Labb på "breadboard". Sen över på "eget kort". Nästa "prototyp". |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/07/19 : 20:33:55
|
Sådär ja!
Nu är PSU-48V på plats. Funkar fint, jag tror att kylflänsarna ska tas bort. Det blir ingen värme att tala om.
Jag glömde att säga det, dom "gula maskarna" är byglingar. Det är tänkt att ESL:s dämp-motstånd ska sitta där. men det är intressant för jag mätte antal ohm mellan dioderna och kondingen och det blir ca: 1 ohm. När jag senare la in ett motstånd i min simulering så visar det sig att 1 ohm gjorde mycket på att ta ner peaken. Vi får genom "prov och fösök" utröna hur många ohm vi kan lägga där.
* * * * Nu ska vi vidare och ta upp drivsteget med trissor. Beställning av komponenter ska gå i veckan. Jag funderar på att bygga ett drivsteg på breadboarden för att lättare kunna bygga om.
Men vist var det kanonfint med eget kort. Jag hade inget strul alls.
Nå väl alla sommar-lediga-DIY:are. Vi kör vidare mellan "doppen".
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/07/19 : 21:23:33
|
Tummen upp Tommy! Mvh /Lars |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/07/23 : 17:53:47
|
Tack pix och flera, för uppmuntran!
Drivsteget ja!
Komponenterna kom med vändande post. Ett litet missöde bara. Fick ingen elyt utan en vanlig "liten löjlig" konding.
Men såhär skulle det bil var det tänkt:
Min breadboard klarar bara 50V visade det sig. Och vi kör 96V!
Så jag var mycket tveksam till hur jag skulle hantera detta. Man har ett stort behov av att kunna bygga om och ha 100 koll på komponenterna i första skottet.
Det fick bli en "klassisk komponent-röra"! Och så här ser den ut!
Innan jag (och mina arbetskamrater) kör "första skottet" brukar jag/vi alltid förbereda mig mentalt. En god lunch, långpromenad på Öland samtidigt som vi diskuterar vad som kan gå snett. Och hur vi ska ta oss an det. Denna gången var jag ensam men gjorde som vanligt. Vad skulle kunna hända? Den funkar inte! Felaktigt val av Darington trissor borde ställa till en hel del. Tex förlåg förstärkning, en sinus kurva som ser förskräcklig ut. Simuleringen såg faktisk inte bra ut när det gäller kurv-profilen.
Vad hände då GiK, kom till sak!
Spänning på. Frekvensen upp till 50 Hz, OK. Skruva upp spänningen till 24 Volt, OK. Det "fladdrar" lite.....men OK då. Hur ser profilen ut, starar Winscope, fram med alla prylar.
Bilderna talar för sig själva...... ("24 volt, 50 Hz,....mamma mia", skulle Tony i Lady och Lufsen ha sagt, med bävande röst)
Enkla/billiga komponenter med hög tillgänglighet.
Nästa test,......var att köra en av Engelholms 24Volts Premotec. Den fick stå och snurra en timma på en fas. Efter en timma tog jag "tempen" på trissorna. Den varmaste trissan blev Darington med 45 grader. Man kan utan besvär ta i trissorna både i PSU:n och drivsteget. Tilläggas ska att motorn gick upp i 35 grader.
Kontentan är att vi jobbar vidare på ett eget drivsteg. Kretkort ska tillverkas. Två faser ska köras. Och det vi får slita med är, att nå ambitions nivån när det gäller, stabilitet på spänning och frekvens. Då infinner sig den självklara frågan; hur gör vi det?
Vi får fundera lite. Det är inte så instabilt att vi inte kan utnyttja drivkretsen. Men, men, vi har ambitioner........eller hur?
Nu tänker i alla fall jag fira detta "första skott" med något gott.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/08/01 : 19:51:39
|
Pac och grabbarna har fixa en ny server...tjusigt!
Själv har jag ägnat ledig tid till uppmätning av den enda av faserna som fanns tillgänglig.
Och det ser förhoppningsfullt ut. Motorn spinner som en katt.
Tyvärr lyckades jag kortsluta "något" så gnistorna slog ut ur PSU:n. Säkringen på 500 mA funka perfekt och har säkert räddat en och annan komponent. Då kan vi säga att även det funktionen är testad. Komponenterna som gått sönder är inringade och ska bytas. Det ska göras när jag bygger "tvåfas på eget kretskort". Men känner mig nöjd med "enfas uppmätningen", allt verkar vara i sin ordning.
Dessutom har jag "klämt och känt" lite på motorupphängningen. Det är alltid bra och veta hur långt bort teori står från praktik. Den på bilden visade upphängningen har en resonans frekvens på ca: 10-5 Hz, som jag kan bedöma det. Men den är extrem, men det är principen som är av värde i detta läget. Vi får all anledning att återkomma till den lite senare.
Jag jobbar på "drivstegs kretskortet a#180;la tvåfas" med tillhörande stycke-lista/komponent förteckning eller vad det kallas i "elektronik värden".
Man kanske inte ska avsluta med med orden; "kör så det ryker". För det vad just vad det gjorde i PSU:n här om sistens.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2010/08/02 : 09:13:53
|
"Jag jobbar på "drivstegs kretskortet a#180;la tvåfas" med tillhörande stycke-lista/komponent förteckning eller vad det kallas i "elektronik värden"."
Det har många namn, men ett är BOM: Bill Of Materials :)
Mkt intressant detta, jag får nöja mig med lite lättare mod av min gamla Thorens en Van den Hul 501 Silverhybrid-kabel ska sättas i idag :) |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
Topic |
|