HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY skivspelare kanske?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 59

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2010/02/23 :  17:38:27  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Lite om olika materialtyper. All bearbetning av till exempel stål,aluminium,koppar eller vad det nu må vara tillför värme i materialet. Det finns olika sätt att undvika det som till exempel mycket långsam och kontrollerad avkylning. Den mesta av värmen som tillförs är så klart friktionsvärme. I vissa fall tillför man värme innan bearbetning för att "hjälpa" värmespridningen i materialet, ofta i samband med bearbetning i gjutna material. andra lösningar för att motverka att att material slår sig kan vara med olika mothåll.

En variant av material som brukar användas till precisionstillverkning är smidda material. Dessa finns i en uppsjö olika varianter. Dock brukar dom vara dyra då processen är långsam och tidskrävande- Smidd aluminium finns i till exempel fälgar, växelådshus, ventilhus, eller andra detaljer som kräver hög precision och höga hållfast. Gjutna material bruka i det flesta fall vara porösa, i vilken grad beror helt på mängden luftbubblor i materialet då det svalnar i kokillen. En sak med gjutna material är att dom har en bra förmåga att absorbera vätskor till exempel olja- Det är en egenskap man ofta utnyttjar i industrin. Gjutna material är ofta mycket spröda och klarar ingen eller väldigt liten plastisk bearbetning.

Finns det något jag kan hjälpa till med så ska jag ta ett snack med tidsguden och se om jag kan få ett par dygn med 33 timmar.


Tyvärr jobbar jag enormt mycket nu och kan inte delta i projekt på det viset jag skulle vilja. HAr till och med glömt att skicka lite olika varianter av gummikuddar som vi har på jobbet, det är ju GIK som ska ha dom (skäms lite). Nåja jag ska försöka få iväg dom.

Dancing in the shadows of my memories.

Edited by - Wader on 2010/02/23 17:44:18
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/02/24 :  19:10:54  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


quote:

Tyvärr jobbar jag enormt mycket nu......det är ju GIK som ska ha dom (skäms lite).




Jag vet Wader hur det är på industrin nuförtiden. Det är
inte meningen att Du ska behöva känna Dig som en "fähund".
Känn Dig fri och släng upp Dina tankar och idéer precis som
alla andra.

Projektet går framåt om en sakta. Mycket uppskattat är all input,
stort som smått.
McGyver lilla "blänkare" om LM1875 visade sig vara kanon.
Idag har jag labbat med den och kört 6 volt ut, 20 ggr förstärkning.
Stabiliteten på spänningen var 0,03 volt. Omräknat i +-% blir
det +-0,25%.....inte illa,...(eller vad säger Du Frans Wilhelm).

Nästa steg som jag börjat på är strömförsörjningen. Och jag utgår
från en konstruktion som Anders/Bubbel satte i mina nävar.

Det ser ut som vi närmar oss en motor start!
Motorsurret är musik i "Minilabbet".


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/02/25 :  21:40:05  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Efter god assistans av forumisterna fick jag ordning på
zenerdioderna.




Såhär är det enklaste strömförsörjning jag kan få till.
Den bygger ursprungligen på Anders/Bubbel idé.

Priset blir för komponenterna ca: 250 kr.
Kretskort vet jag inte hur vi löser i skrivande stund. Ett labbkort
kostar 50 spänn. Eller om det går att utnyttja samma kort som övrig
elektronik sitter.

Inköpslistan/styckelista står närmast på tur.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/02/25 :  21:43:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Den bygger ursprungligen på Anders/Bubbel idé.



Visar det sig att den inte fungerar skyll inte på mig då .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/02/25 :  22:08:43  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Efter som jag talat med din klass-föreståndare, har jag fått
veta att du är en riktig lite fillur, Anders/Bubbel.
Så för säkerhets skull har jag simulerat schemat två gånger.

Nä men jag tror det ursprungligen används av en grammofon-tillverkare.

Du vet Anders.....dom gamla mästarna! Vi "lånar" lite...bara.

Det jag först var orolig för var att frekvensen på WBO:n inte skulle
vara stabil.
Men det visade sig att instabiliteten satt i spänningen. Men nu är
det fixat det också.
Skulle det bli problem efter att vi kopplat in stömförsörjningen
har vi i alla fall "ringat in" problemet. Och kan koncentrera oss
på det.

Jag tror detta blir bra om vi får ner prislappen.


Det slog mig att om nu någon mot all förmodan kan påvisa att; en
spelare faktiskt låter bättre med en "viss" osymmetrisk
fas-förskjutning.
Då löser vi det så att vi helt fräckt skruvar in den ena fasen på
t.ex. 87,3 grader och -17% på spänningen. DVS osymmetriskt!

Nääää nu måste jag i säng. God natt grabbar och dröm om hur fint
detta kommer att bli. Det gör i alla fall jag.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2010/02/26 :  00:00:36  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Sov gott lilla gubben!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/02/27 :  11:37:29  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Tack Abbot. Jo jag sov mycket gott. Det känns som det bara är en
"transport-sträcka" till mål.

Schemat på strömförsörjningen ovan saknar en säkring. Och dioderna
i "bryggan" ska märkas D5 till D8. Ska uppdateras senare.

Kalkylen börjar få ett permanent utseende.



290 spänn......Men ett kretskort kostar 50 kr. Om vi får plats på
motorstyrningen återstår 240 kr.

Jag vet inte om det är bra eller dåligt. Det kanske Ni som har lite
mer erfarenhet än jag vet.
När jag simulerat PSU:n, kan jag välja t.ex. en konding på 4700uF och
en på 1000uF. Men det är dyrare än två på 2200uF.
Då gick jag på den sista varianten.
Med McGyver:s input har vi kostnads optimerat ganska bra.
Det som slog mig var att, komponenterna i sig själva är inte dyra.
Utan det är allt som behövs rum om kring, kretskort, brytare, mm. Ett
separat kretskort till PSU:n utgör 16% av kostnaden för PSu:n.

Krav på manövrerbarhet kostar alltså.
Men vist .......jag "spottar inte i glaset", om vi tycker att grund-
konstruktionen är bra och vi vill ha funktioner som; 78 rpm och
finjustering av varvtalet. Men det är upp till Er.


Prisbilden för båda enheterna blir då 434 kr + 241 => 675:- kr.

Pro-Ject Speed Box II kostar ca: 1200 :- kr
"Väggbula" 16V/0,5A uppskattat till 300:- kr.

Det är viktigt att notera att "SpeedBox" bara klarar max 3 watts
motorer.
Vi sätter ribban vid 5 watt, "för att täck ett större marknads-
segment", som marknads ekonomerna brukar säga.

Näääää..........vet Ni va!
Helt åt "pipsvängen" är det inte.

Eller var tycker Ni?



**********************************

Nästa vecka beställer jag komponenterna till PSU:n.








Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2010/03/01 :  14:31:10  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Här kommer ett kategoriskt påstående som man vid lämpligt tillfälle kan värdera hållbarheten av.
quote:


PostPosted: 26 Feb 2010 12:34 Post subject: Reply with quote
nope, mdf has no damping properties, another urban myth. The property that describes the damping property of a material is the damping factor, Greek letter eta (n). I have measured n for lots of materials. Anything above 0.07 is said to be damping, anything above 0.1 is a good damper. Here are the results of some of the materials I have measured:

mdf 0.0174
Russian 7 ply 0.040
chipboard 0.101
slate 0.0172

panzerholz 0.387

just for the record (sorry Very Happy ) here is a scan of an mdf panel, struck percussively, measured with an accelerometer, upper trace z axis (out of the panel) and x axis (along the panel)


© Cat's Squirrel 2010

The axis along the top is in seconds, you can see mdf rings for over half a second, when struck.

The reason that mdf is used as a platter material is that it is slightly better than rigid metal (Al, n = 0.0043) and the reason it is used for loudspeakers cabinets is because it is very cheap and can be machined, not for its sonic qualities, which we all have to suffer. Sad


Det är hämtat ur följande tråd:
http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=25849&postdays=0&postorder=asc&start=0

I inlägget finns en bild på en mätning som inte kom med här.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/03/01 :  19:40:06  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Dubbla lager MDF med SWEDAC DGA2 lim emellan kommer bli TYST!!!
Nog med förslag.... :-)

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2010/03/01 :  20:21:28  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Längre fram i samma tråd:
quote:



Joined: 16 Dec 2008
Posts: 77
Location: East London, UK

PostPosted: Sat Feb 27, 2010 10:33 pm Post subject: Reply with quote
I think there are a few misconceptions here. Resonances are vibrations, but not all vibrations are resonances.

The aim we have, as audiophiles, is to reproduce the original signal, from whatever medium, in as faithful way as possible. Hence high fidelity.

This means introducing as little distortion of the original waveform, as presented by the loudspeaker/headphones, distortion here means any change from the original waveform.

If the system uses analogue techniques, such as using a vinyl record as a storage medium for analogue waveforms, then it will be open to distortion by other analogue phenomena, including vibrations not associated with the original waveforms. Such vibrations are those associated with every part of a record deck.

For every vibration there could be an affect. If the vibration is a resonance, the affect will include an amplification. Many resonances will contribute to something similar to a transfer function, where an original waveform is transformed into another. The transformed waveform is that fed to the next stage in the chain.

If the resonances are large in amplitude, they will have a large affect on the original waveform; so reducing the vibrations of a record deck cannot be a bad thing. Allowing vibrations will produce a transfer function which will change the output waveform, which cannot be a good thing.



Nearly anything we make plinths from will vibrate, we as audiophiles (well, some of us) want to suppress these vibrations, and we use three main principles to do this, stiffness, mass and damping. For any plinth-shaped construction, its stiffness, mass and damping will all determine the transfer function.

For a material to be useful for plinth building it must be stiff (but not too stiff, as this reduces the critical frequency) have enough mass and have intrinsic damping. If it doesn't have enough damping, more can be added, but its efficacy will be dependant on other things.

Of the things I have tested, only a few things have suggested themselves as being suitable, including bamboo laminates, aluminium composites, panzerholz and filled polyester resins, the latter being the best.


Om än esl:s påstående är 100% korrekt (jag har ingen erfarenhet som kan ge mig en åsikt) kostar det väldigt liten möda att läsa olika synpunkter. De som häckar på ett forum är förmodligen antingen intresserade eller uttråkade. I sagda tråd framförs även, av tappra svenska gossar, samma påstående om mdf och dämplim.

Eftersom jag är flugfiskare och använder splitcanespö (bambu) tycker jag att påståendet om bambulaminat är intressant...
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2010/03/01 :  20:50:35  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Lite till:

quote:
fromans4 wrote:


Please let me know if my thought process is fundimentally wrong. That being said, does anyone have any suggestions outside of the materials already suggested, which are clearly out of my budget and probably beyond my skill level to work with. I think I have decent wood working skills and most common carpentry tools available to me. I am not familiar with working with synthetic materials but I am not apposed to trying.


Again, the most efficient way to do this is using constrained layer construction using a visco-elastic damping core. Look at my graph in my last post above. About 20+dB of attenuation averaged, across the bandwidth, averaged. That is roughly 10x reduction in amplitude! You can effect the same range of vibration reduction, here is just one example: Glue together two layers of 3/4" MDF. Use a router and route in 4 or 5 cutouts, 13/16" wide, 15/16" deep, and as long as the depth of the table plynth, except a 1/2" shorter. Place a 3/4" square steel rod or squre tube in each cut out, using epoxy to secure it. (Clean the steel first with sandpaper and degreaser or the external oxidized layer will have a poor adhesion) Strategize/plan the location for the bars, to leave blank the areas where you will install main bering, arm base and motor(if mounted on plynth). Use Bondo or other high quality filler and fill in the slight indents left by the metal bars glued into their cutouts. You want to cover these over to be flat/flush; sanding down the filler. Now, repeat this and make another one of these 2 x 3/4" MDF pieces with the steel in it. Use 1/4" of Dynamat or Peel N' Seal in the middle of both of these assemblies you have made, cutting out clearance for parts, once again. Use a strong adhesive like red label DAP contact cement. Use filler to fill in the gap on sided that the visco-elastic layer left. Apply wood veneer of choice. You will now have a 3 1/4" thick plynth that has extraordinary low vibration amplitude response compared to if you just used wood, MDF or anthing else of this thickness as a mono structure. The two ultra-rigid structures, with a visco-elastic damping material bonded between them, cause the visco-elastic layer to move it's molecules against each other with maximum potential, in a shearing-type action, thus eliminating a large amount of motion energy by converting it to heat.

-Chris


quote:
fromans4 wrote:
I have received more information then I ever thought I would and I will consider everything I have read in this thread in designing and building my plinth. I understand the need to keep resonance to a minimum and to deaden whatever resonance that can't be eliminated by design and materials by dampening, but with the cost of materials like panzerholz being out of my range, can other materials be recommended? I am well aware of the inherant resonance problems of most hard woods as I have some experience with speaker design. It seems to me there are several factors that come to play in the materials that I can use in the building of my plinth. 1. The cost of the material. 2. Can it be acquired. 3. How easy is it to work with. 4. It's inherent resonance properties. 5. It's mass. The final choice would have to be a balance of these qualities, unless someone knows of a substance or combination of materials that would satisfy all of these requirements.

Please let me know if my thought process is fundimentally wrong. That being said, does anyone have any suggestions outside of the materials already suggested, which are clearly out of my budget and probably beyond my skill level to work with. I think I have decent wood working skills and most common carpentry tools available to me. I am not familiar with working with synthetic materials but I am not apposed to trying.


I am sure you have it correct. It has been shown how important stiffness, mass and intrinsic damping is to building an effective structure. Your other contraints are real, and befalls us all.

If you like wood, and are confident, then I would stick with that. I recommend you look for wood with the properties discussed, use wood with intrinsic damping, why allow it to vibrate and then find a cure?

I would say chipboard (particle board) is about a minimum, as regards damping. If you can source bamboo, I would recommend it, about twice the damping factor of chipboard, 5 times better than ply, and over 10x better than mdf.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/03/01 :  21:05:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Väldigt intressant jag har själv provat mdf och lyssnat på skiffer det som jag upplever som skillnad mellan dessa två material är att mdf gör ljudet mörkare medan skiffer försvinner mer dvs påverkar ljudet mindre men det är min åsikt. Den kombo jag har just nu är två lager mdf med en blyplåt på limmad som bryter mdfens egenfrekvens påminner mycket om skiffer men är fortfarande mörk.

Att tänka på är att man bör prata om materialets frekvenser och inte dämpegenskaper vaför det kan jag inte riktigt svara på men de senare känns inte rätt.

Ta t.ex alla instrument som har delar av trä där man har byggt med olika träslag för att få ett ljud som skall ge bäst ton. Forskningen har det visat sig att träslagens egenfrekvens är viktigare än dess dämpfaktor. Visst vi gör inga instrument men ändå är de olika materialens frekvens viktiga och måste tas hänsyn till.

Jag kan förstå att man provar material som är nya när man letar efter det optimala för hifi men jag tror samtidigt att man glömmer bort århundraden av erfarenhet på de olika material som finns där ute jag är nämligen övertygad att där finns något som är bättre än det övriga men glöms bort bara för att det kommer material i en tjusigare förpackning.

Jag läser väldigt mycket mellan raderna det finns för många självskrivna experter där ute på nätet som påstår att det skall vara på ett vis och oftast finns det gamla hifi påstående som ligger bakom utan att det finns en sanning bakom. Men sedan finns det en väldigt stor kunskap som många gärna delar med sig av det gäller bara att hitta den det är svårt bland allt snack.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2010/03/01 :  21:15:43  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
quote:
Jag kan förstå att man provar material som är nya när man letar efter det optimala för hifi men jag tror samtidigt att man glömmer bort århundraden av erfarenhet på de olika material som finns där ute jag är nämligen övertygad att där finns något som är bättre än det övriga men glöms bort bara för att det kommer material i en tjusigare förpackning.

Jag läser väldigt mycket mellan raderna det finns för många självskrivna experter där ute på nätet som påstår att det skall vara på ett vis och oftast finns det gamla hifi påstående som ligger bakom utan att det finns en sanning bakom. Men sedan finns det en väldigt stor kunskap som många gärna delar med sig av det gäller bara att hitta den det är svårt bland allt snack.

anders


Så sant, så sant. Det är av det skälet värdefullt att ha ett forum där man i bästa fall kan hjälpas åt att svälja mygg och sila kameler.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/03/02 :  15:23:31  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Mycket intressant läsning grabbar!

Spelare består ju av olika delar. Vad jag menar är att
där man skruvar fast motorn vill man ha/förmodligen vill
ha ESL:s "stendöda" material. (Tack för tippset, esl.)

Men i andra delar kanske man önskar ett mer "följsamt" material.
Om vi vill ha "följsamma", "musikaliska" material ska jag återkomma
senare med mera input:s.

quote:
Att tänka på är att man bör prata om materialets frekvenser och inte dämpegenskaper vaför det kan jag inte riktigt svara på men de senare känns inte rätt.



Näää.......fortsätt att "känna efter". Jag tror Du är på rätt spår.
Material har fler egenskaper än bara dämpfakorn. Ju mer vi kan "ringa in" egenskaperna ju större är möjligheten att lyckas väl.




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/03/02 :  16:42:33  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Intressant om det finns material som är levande och ger en karaktär i ljudet!!
Då kan man ju experimentera med lönn och kanadensisk redwood om man är på det lyssningshumöret. Varför inte Pangapanga svindyrt och i stort sett utrotningshotat.
Ursäkta min ironi.
Vi är ju teknik intresserade och ingenjörer och vi tänker logiskt, låt oss utnyttja det i alla fall GIK!! Hatten av för honom!

MDF är lättbearbetat, billigt formstabilt mm.
Visst massivt bly är bättre!!
Så vad hindrar någon att bygga i finskt laminerat björkblyakryl?

MDF skiktlimmat med DGA2 är dött!
Vill man ha det dödare så använd tre olika tjocklekar med MDF och dämplim på två ställen.
Man måste också hitta gränser där saker tenderar till att gå till absurdum hoppas ni inte misstolkar.
Det kan vara jättesnyggt att laminera en MDF plint med en aluminiumplåt på undersidan och ovansidan. Det har andra fördelar också nämligen att dämpningen av ett system med styva yttersidor och ett mer poröst distansmaterial blir mycket hög. mAn kan ha kopparplåt också men då bör den lackas för att inte få fula märkan om man tar med kladdiga fingrar på ytan.

Teori:
Genom att använda styva material med distandmaterial och dämlim skapar ett viscoelastiskt skikt.
de eventuella vibrationer som materialet utsätts för omvandlas till värme i det viscoelastiska skiktet.
Jag tillverkade skivtallrikar i aluminium som var skiklimmat och firman som svarvade var helt överväldigade då dom svarvade då dom kunde köra vilken matningshastighet som helst, då materialet inte gick i ringning.
Plinten som också var gjord i aluminium men inte skiktlimmad men med ungefär samma storlek ringde som en kyrkklocka och var svår att svarva då det blev småvågor pga ringningen.
Tallriken som var dämpad gick att svarva som "smör" som operatören sade chockat!!

Läs gärna på SWEDACs hemsida om dämplimmets förträfflighet!

Jag kan nämna att Q-Board från QLN var MDF med DGA2
Likadant använder Responce, Rennessans, Stridbeck, mfl detta lim.
Jag använder blyplåt, asfaltsgummi, urethan, Sylomer (används i kända högtalarfötter), DGA2, mm i olika applikationer, så har ni frågor ang dessa material så hör av er.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2010/03/04 22:20:47
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2010/03/03 :  10:56:48  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Spånar lite för mig själv och klurar lite. Kan botten på plinten var i något material som är styvt och som lagret står på, i lager ovanpå det läger man den dämpning man vill ha och högst upp motor. Det blir visserligen ett hål runt lagret men det kanske kan fungera. Minsta motståndets lag gäller väl och om man kan få lager-energi att gå ut i dämpnings-skikten istället för att transporteras upp i skivtallriken vore det väl fint. Likadant med motor, över med energi i dämpnings-skikten istället för via remmen till skivtallriken. Kan man tänka sig en medbringar variant mellan toppen på lagret och skivtallriken? Jag ligger ju hopplöst efter er så allt detta har ni säkert redan tänkt på.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2010/03/04 :  20:25:03  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
En billig dämpande motorplatta skulle kunna vara en sandwich av plåt och asfalt-dämpning. Den behöver inte ens väga särskilt mycket. Det är extremt effektivt dämpande med asfaltmatta mellan plåtar.

Dämp-plattan kan sen skruvas i resten av chassit om man vill, eller det kan vara ett separat chassi. Behöver inte motsäga eller omintetgöra resten av chassikonstruktionen, som kan ske helt enligt idéerna här ovan, eller på annat sätt. Jag gillar naturligt material själv, dämplim eller inte.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2010/03/04 20:59:49
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2010/03/04 :  23:34:01  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Apropå underliga idéer; när jag var ute med en av hundarna tidigare idag såg jag en skivspelare med både remdrift och mellanhjul. Kufisk konstruktion - jag undrar om den hade några fördelar?

Det finns ju fyrhjulsdrivna bilar som huvudsakligen driver med två hjul. I det här fallet tror jag att remdriften hade hjälp av ett "stödhjul".

Svårt, som Chris Härenstam brukar säga...
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2010/03/05 :  21:13:23  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Man kan nog tänka sig flera olika varianter bara dom ger önskat resultat. Ett stödhjul kanske mitt emot remdriften som motverkar tiltningen om en nu skulle visa sig vara ett problem, ett mellanhjul som ovan om man kan få något ut av det, kanske man kan få en extra rem att dämpa ut motorvibrationer. Dock kräver dess lösningar att man får någon lagerhistoria till och den i sig skapar mer problem (kanske).

GIK vad är ett rubinlager? Finns i en del applikationer men inget som jag stött på tidigare. Hur mycket låter en packbox? Är en viskokoppling för avancerat? Är det meningen att remmen ska driva själva skivtallriken eller kan den driva på lagret? Om den ska driva en remskiva på lagret kan man ju välja utväxling ganska generöst. En tanke bara. Kan man ha en kona så man får världens enklaste automatlåda. Väl beprövat och fungerar bra. På det viset kan man slippa hård belastning för motorn i starten.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/03/06 :  09:00:53  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Hej....lördag morgon.....

Jag ska sammanfatta veckan lite kort bara.

När jag mäter med min multimeter på motordriv.kompl.
får jag ett "brus" på ett antal MHz. Jag har jagat
en lösning och förståelse vad det är som händer.

Motståndet R28 och R31 ska vara 1 ohm och inte 1 kohm.
Men sen är det själva uppkopplingen på breadboarden som
ger störningar.
Det ska fixas till innan jag går vidare med PSU:n eter som
jag vill göra som få anta beställningar.

Sen ska silvervarg och jag snacka ihop oss för att få fram
den bästa lösningen på "analog AC driv".

Det ska nog nämnas, "bruset" är ingen "ko på isen". Det är bara
det att det retar mig. Och "elaka tungor" får lite och snacka om.

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Material diskussionen tycker jag var givande. Jag har ett
kompendium skrivet av Paul Guy på svenska.
Han redovisa olika material (trä) både på svenska och latin.
Det är skrivet i slutet på 80-talet, så en det material är
av typen "Pangapang" och garanterat utrotningshotat.
Och vilka akustiska egenskaper dom har. Det påminner en del
om Anders/Bubbels materialbeskrivning.
Men jag ska bara komma åt en scanner.


'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Wader@
Du undrade var ett "rubinlager" är.
Om Du ersätter hårdmetall plattan i axeal-lagret med en platta
av rubin får Du ett "rubinlager".

För var det mycket vanligt att använda sådana lager i våra helt
mekaniska klockor.
Jag skulle tro att en tonarm skulle bli "najs" med "rubinlager".
Det är ytor och hårdhet man vill åt i rubinen, som måste slipas
rätt för att funka väl.

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

När Ni funderar på olika "ideer" så tänk såhär:
Vilka krafter har jag.
Hur kan jag utnyttja dom för att få den önskade funktionen.


Tillför inga nya krafter. Det går inte säger någon. Men det är här
själva utmaningen ligger.

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Mellanhjul och rem kanske verkar kaka på kaka.
Men är remmen optimerad för att bara driva, dvs remmen är mycket
elastisk då behövs mellanhjulet för att starta spelaren.

*********************************************

Det viktigaste just nu är att få fram "delsystem".
När väl motordriv med PSU:n är i hamn. Får vi återkomma
till zix och esl tankar om inbyggnad/isolering. Det blir säkert
en det "fysiklabb".



EDIT:
Litet tillägg bara


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2010/03/06 09:18:43
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/03/06 :  17:46:59  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Intern dämpning :
http://books.google.se/books?id=EhkTZouNZ0gC&pg=PA337&lpg=PA337&dq=internal+damping+losses&source=bl&ots=pFt1Svt8zG&sig=6qZ6Fvl4St23I519i5qykuTMabs&hl=sv&ei=mXySS4iMOZP7_Abj1cCIDQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=9&ved=0CDoQ6AEwCA#v=onepage&q=internal%20damping%20losses&f=false

www.revintage.se/dga2.pdf

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/03/07 :  13:58:11  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
AMS Oil, världsledande oljetillverkare, vinner alla typer av nötningstetster mm:

http://www.american-synthetic-motor-oil.com/amsoil_10w30_api_motor_oil_test_comparison.htm
Du kan beställa olja till skivspelaren (bilen, båten, racingmotorcykeln) maila:
DelanOil@aol.com

Hälsa Dennis från "martin", han ger grym support!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2010/03/07 :  19:17:05  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Misstänkte att det var på det viset. Det finns väl en mineral som heter diabas (viss reservation för felstavning) Den är väl bara snäppet mindre hård än diamant men ändå bearbetningsbar. Dessutom är den grymt snygg att se på då ytan är bearbetad.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/03/08 :  00:53:12  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Diabas har hårdhet 5.8 medans diamant har 10, nu finns det material som är 11% hårdare än diamant lite OT men ändå...

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2010/03/08 :  07:55:56  Show Profile Send jonsson a Private Message  Reply
Diabas används bla i "mätbord" då det är helt dött och inte ändrar form med tiden. funkar säkert super i sådana här applikationer men är som jag förstått det, synnerligen dyrt..

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page
Page: of 59 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000