HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY skivspelare kanske?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 59

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/01/31 :  11:17:30  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Jag kavlar ut detta "google översatta test".

Det är många värden över som intresserar sig för
lager/smörjing.

'''''''''
member 


Blev medlem: 21 oktober 2007 
Inlägg: 40 
Ort: Toronto, Kanada 

Inlagd: 23 jan 2010 22:30 Post subject: Några funderingar ... 


För några år sedan bestämde jag att göra några jämförelser med 2 skivspelare, båda med olika typer lager och oljor krav. 

Jag ville lära mig: 

1) är ett friktions fritt lager (* A), ett som kommer att snurra i oändlighet, tystare? 
2) gör ett friktions fritt lager (* A), ett som kommer att snurra i oändlighet, låta bättre? 
3) att inte lägga Moly till mixen hjälper det att få ett tystare ljud? 
4) ger en topp motorolja ett lugnare ljud? 
5) är högre viskositet på olja (* B), som laddar ner lagret, ger ett tystare lager? 
6) har högre viskositet på olja (* B), som laddar ned lagret, låta bättre? 
7) Vilken var den tystaste olja och bäst ljudande. 

(* A) med lätt mineralolja. 
(* B) med växellådsolja, eller en växel oljeblandning. 

Skivspelare: 

Källa:  PTFE glidlager med tillfångatagna metall kullager på metall inriktning plåt. (Ändrad att lägga till ytterligare fast direkt under med dragkraft plattan.) 

Alphason Sonota: Phosphor Bronze metall på metall försedd med bollen på bollen konfiguration för drag plåt. 

Båda Turntables användes för att utvärdera med buller med ett stetoskop. Bara källan användes för att bedöma ljudkvalitet. Källan är en senare version modell, mycket raffinerad och modifierad: w / la stelhet, Origin Live Ultra DC200 Motorsats, Alphason HR100s, Benz Ruby H2, Wall Mount. 

Svar: 

1) är ett friktions fritt lager (* A), ett som kommer att snurra i oändlighet, tystare? 

Nej Även med ljus topp oljor kvalitet mineral kunde göra The Platters spin nära oändlighet (ESP Source), kunde med både skivspelare, så mycket med ljud att höras under dessa tester. 

(Obs, jämfört med motorljud, detta med buller var fortfarande relativt lägre, och kunde inte höras utan ett stetoskop.) 

2) gör ett friktions fritt lager (* A), ett som kommer att snurra i oändlighet, låta bättre?  

Nej, åtminstone med källan, som erbjöd lägre hastighet stabilitet, mindre på djupet, mindre musikalitet. 

3) att inte lägga Moly till mixen hjälper det att få ett tystare ljud?  

Nej, jag hörde inte minskar buller med Moly med någon blandning. 

4) ger en topp motorolja ett lugnare ljud? 

Ja & Nej Ja, i jämförelse med lätt mineralolja, Nej i jämförelse med högre viskositet GL1 växellådsolja. Motorolja infördes också en liten men konsekvent väsande kvalitet till buller. I ett experiment, blandade jag en icke rengöringsmedel industriolja med icke additiva växellådsolja att få ca. samma tjocklek som en syntetisk baserad tvättmedel motorolja, och den största skillnaden i buller mellan de två var till väsa av motorolja. 

5) är högre viskositet på olja (* B), som laddar ner lagret, ger ett tystare lager?  

Ja, det var GL1 växellådsolja mycket lugnare, men inte dödstyst. 

6) har högre viskositet på olja (* B), som laddar ned lagret, låta bättre?

Ja, förbättrad hastighet stabilitet, skärpedjup, och dynamisk kontrast. 

7) Vilken var den tystaste olja och bäst ljudande. 

Efter många försök nådde jag en död lugn bäring och bästa ljudkvalitet med hjälp av följande metod. Två blandningar av olja användes, en för de med ärm, en för inriktningen skylt väl. 

Ärm: 5 delar utan tillsats icke diskmedel GL1 80w växellådsolja. 3 delar 20W icke diskmedel industriolja. 1 del Lucas tillsats. Blandningen användes mycket lätt, bara en eller två droppar användes för att bestryka den bärande väggar. 

Dragkraft tallrik, med bra: 5 delar GL1 80w växellådsolja. 2 delar Lucas tillsats. 

Anmärkning: mängden olja i lagret och var kritisk. Alltför lite olja till buller, för mycket olja stoppade bär från att landa ordentligt. Det bästa resultatet var nog oljan nästan till, men inte fullt dränka bollen. 

Andra faktorer i en skivspelare som orsakar buller: 

1) Motor: 

-Motorer är naturliga ljud generatorer, och kan ofta träsk med noise. 
-Kvaliteten på motor / strömförsörjningen är nyckeln till motorljud. 
-Motorljud tenderar att förstärka en skivspelare inre brist på stelhet. 
-Motorljud kan inte bara göras ovidkommande bostäder motorn utanför skivspelaren struktur. 
-Motor buller kommer alltid att finnas i en eller annan form, men kan minskas ytterligare med rätt hastighet och remskiva. 
-En effektiv motor mount bidrar till att minska motorljud (lägga efterlevnad till motor fästet är effektivare sätt att minska bullret för resten av skivspelare, men en styvare typ mount låter bättre). 
, Redskap motorljud på fatet kan uppnås med en väl trimmad damped suspension. 

2) Skärp: Ett bälte måste vara helt i nivå med trissan och fatet eller kommer det att resa lite upp och ner. Detta kommer att orsaka buller. Även hur ett bälte lossnar fatet eller trissan är oerhört viktigt. Gummi remmar tenderar att hålla sig lite innan du släpper. Detta gör att bältet gensvar, och i värsta fall är, kan du se denna åtgärd i första hand. Detta är varför en touch av talk på bältet hjälper ljudkvalitet. 

3) fjädringar: 

Som tidigare nämnts kan en suspension att minimera eller eliminera motorljud från att nå pennan, men liksom de flesta skivspelare mönster, gör de inte utan ett pris. Om ett upphävande är för efterlevnad och inte motstå sidoförskjutning mellan motor och fatet kommer det att orsaka tidsfel. Designa och / eller trimma en suspension är väl en nyckelfaktor för att uppnå bra ljudkvalitet. 

TB1
''''''''''''''


Vi kan ta del av detta utan att lägga några värderingar än
så länge.
För att kunna bedöma materialet ska vi nog ha egna mätningar
att jämföra med.
Men detta är intressant!
Abbot har säkert länken till originalet,om Ni vill han mer input.



EDIT: Den engelska/kanadensiska orginaltexten:

******
TBoneX9
member


Joined: 21 Oct 2007
Posts: 40
Location: Toronto, Canada

Posted: 23 Jan 2010 22:30 Post subject: some musings ...


years ago, I decided to do some comparisons with 2 turntables, both with different type bearings, and oils requirements.

I wanted to learn:

1) is a friction free bearing(*A), one that will spin endlessly, quieter?
2) does a friction free bearing(*A), one that will spin endlessly, sound better?
3) does adding Moly to the mix help a bearing sound quieter?
4) does a top grade motor oil make a bearing sound quieter?
5) does higher viscosity oil (*B), which loads down the bearing, provide a quieter bearing?
6) does higher viscosity oil (*B), which loads down the bearing, sound better?
7) what was the quietest oil, and best sounding.

(*A) using light mineral oil.
(*B) using gear oil, or a gear oil mixture.

Turntables:

Source: sleeved PTFE bearing with captured metal ball bearing on metal thrust plate. (Modified to add additional rigidly directly under bearing thrust plate.)

Alphason Sonota: phosphor bronze metal on metal bearing, with ball on ball configuration for thrust plate.

Both Turntables were used to evaluate bearing noise with a stethoscope. Only The Source was used to evaluate sound quality. The Source is a later version model, highly refined and modified: w/added rigidity, Origin Live Ultra DC200 motor kit, Alphason HR100s, Benz Ruby H2, Wall Mount.

Answers:

1) is a friction free bearing(*A), one that will spin endlessly, quieter?

No. Although using light top quality mineral oils could make the platters spin near endlessly (esp the Source), with both turntables, the greatest amount of bearing noise could be heard during these tests.

(Note, when compared to motor noise, this bearing noise was still relatively lower, and could not be heard without a stethoscope.)

2) does a friction free bearing(*A), one that will spin endlessly, sound better?

No, at least with The Source, which offered less speed stability, less field of depth, less musicality.

3) does adding Moly to the mix help a bearing sound quieter?

No. I heard no drop in noise using Moly with any mixture.

4) does a top grade motor oil make a bearing sound quieter?

Yes & No. Yes, in comparison to light mineral oil, No in comparison to higher viscosity GL1 gear oil. Motor oil also introduced a slight but consistent hissing quality to the noise. In one experiment, I mixed a non detergent industrial oil with non additive gear oil to get approx. equal thickness to a synthetic detergent based motor oil, and the biggest difference in noise between the two was the added hiss of the motor oil.

5) does higher viscosity oil (*B), which loads motor & bearing, provide a quieter bearing?

Yes, GL1 gear oil was much quieter, but not dead silent.

6) does higher viscosity oil (*B), which loads motor & bearing, sound better?

Yes, improved speed stability, depth of field, and dynamic contrast.

7) what was the quietest oil, and best sounding.

After much experiment, I achieved a dead quiet bearing and best overall sound quality using the following method. Two mixtures of oil were used, one for the bearing sleeve, one for the thrust plate bearing well.

Sleeve: 5 parts non additive non detergent GL1 80w gear oil. 3 parts 20w non detergent industrial oil. 1 part Lucas additive. The mixture was applied very lightly, only one or two drops were used to coat the bearing walls.

Thrust plate, Bearing well: 5 parts GL1 80w gear oil. 2 parts Lucas additive.

Note: the amount of oil in the bearing well was critical. Too little oil added noise, too much oil stopped the bearing from settling properly. The best result was enough oil to nearly, but not fully submerge the ball.

Other factors in a turntable that cause noise:

1) Motor:

-Motors are natural noise generators, and can often swamp bearing noise.
-The quality of the motor / power supply is key to motor noise.
-Motor noise tends to amplify a turntables internal lack of rigidness.
-Motor noise cannot simply be made irrelevant by housing the motor outside the turntable structure.
-Motor noise will always exist to one degree or another, but can be reduced further with the right speed and pulley.
-An effective motor mount will help reduce motor noise (adding compliance to a motor mount is effective at reducing noise to the rest of the turntable, however a more rigid type mount sounds better).
-Eliminating motor noise at the platter can be achieved using a well-tuned damped suspension.

2) Belts: A belt must be perfectly level with the pulley and the platter or it will travel slightly up and down. This will cause noise. Also, how a belt comes off the platter or pulley is extremely important. Rubber belts tend to stick slightly before releasing. This will cause the belt to resonate, and in worst case scenario's, you can view this action first hand. This is why a touch of talc to the belt helps sound quality.

3) Suspension Systems:

As previously stated, a suspension can help minimize or eliminate motor noise from reaching the stylus, but like most turntable designs, they don't come without a price. If a suspension is too compliance and does not resist lateral movement between the motor and platter, it will cause timing errors. Designing and/or tuning a suspension properly is a key element in achieving great sound quality.

TB1
*********


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2010/01/31 11:44:41
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/01/31 :  11:58:28  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jag håller precis på och testar lite olika oljor/smörjning av lagret i min TTS-3000, meddelar resultat när jag tror jag kommit fram till något.

Remvandring som nämns är riktigt viktigt att undvika, det både skapar ljud i skivtallriken, ökar motorljud och sliter ordentligt på motorlager.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/01/31 :  12:40:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Egentligen kan man nog inte räkna tiden som en tallrik snurrar som en värdemätare. Om samma lager och tallrik snurrar olika länge med olika oljor en tunnare en betydligt tjockare så bör den som är tjockare som snurrar en kortare tid göra att man få mindre resonanser som fortplantar sig i tallriken oljefilmen som uppstår blir hårdare/tjockare då bör den håller axeln från lagret.

Vad jag har lärt mig om plastlager är att man bör undvika att smörja dem dels så kan man åsidosätta deras förmåga att smörja under glidningen (rätt ord?) men sedan finns det de som smörjer t.ex Well Tempered jag undrar vad de använder väl en syntetisk smörja av något slag.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2010/01/31 :  14:06:12  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Länk till smörja eller inte smörja om att smörja och med vad:http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13228
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2010/01/31 :  20:15:06  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Man kan kanske bygga sig en miljö att testa i, inte första gången det blir gjort. En låda kanske med isolering?

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/02/01 :  11:27:09  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Ta det lite vackert grabbar.


Tänk strukturerat.

Vilka resultat variabler är vi intresserade av.

Energiförlusten.
Vibrationernas frekvensinnehåll.
Vibrationernas nivåer.

Får vi grepp om detta kan vi mer om lager och smörjnig
än dom flesta.

Jobba med det vi tror är ytterligheter. Tex. smort och osmort.

När det gäller dokumentation. Det är viktigare att dokumentera
hur man gjorde än vad man kom fram till.
Det låter kanske inte glamoröst och det är det inte. Men
"skit-viktigt" är det.

quote:
Vad jag har lärt mig om plastlager är att man bör undvika att smörja...........

Utgå från det! "Lika löser lika" fick man lära sig i kemin.

Men det gäller att vara försiktig med "självsmörjande" lager också.
Dom är försedda med ett smörjmedel från start. Och man riskerar
förstöra lagret med att blanda olika smörjmedel.

Det går att byta ut oljan i självsmörjande lager. Och det går att
göra i DIY-nivå.
Får återkomma till det om det blir aktuellt.



EDIT:
Massa stavfel som vanligt.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2010/02/01 21:45:26
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2010/02/02 :  07:49:37  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Utgå från det! "Lika löser lika" fick man lära sig i kemin.

Bilindustrin har väl samma tankar och löser det på liknande sätt om jag inte minns fel. Alltså man skapar en en frekvens som "dämpar" ut en oönskad.

Det är ju inte fel att hålla katten i svansen och hoppas på det bästa, kanske det blir så att motor-frekvenser "dämpar" ut lager-frekvenser vad vet jag.

Det vi vill är väl att få oönskad rörelse energi att övergå i värme?

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/02/02 :  08:20:03  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Ang. OPn - LM675 - kan inte LM1875 användas istället?
Skiljer ju nästan 100:-/st i pris!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/02/02 :  09:11:32  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


McGyver@

Du som är "gammal i gården", vi ska kunna köra
med 24 volt och 150 mA, och ner till 6 volt, 0,6 mA.
Det är ca: 3,5 Watt.

Om Du läser databladet, bedömer Du det vara Ok att
köra med LM1875?
Själv har jag inte den bakgrunden att göra en avgöra
det. Och är mycket mycket tacksam för Din support.

Jag sitter precis och gör det sista justeringarna på
mellanstegets sista Oamp.
Det ser mycket lovande ut med AC-analog, sabilt
som tusan.
Och kul vore det om vi lyckades med rätt val av "drivsteg"
och strömförsörjning.








Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/02/02 :  10:55:42  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Ser inte att det inte skulle fungera.
Kan dock inte se vad du satt för gain på drivsteget - tänk på att 1875an vill ha 10ggr eller mer för att inte bli en oscillator!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/02/02 :  12:33:31  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
McGyver@

quote:
.....tänk på att 1875an vill ha 10ggr eller mer för att inte bli en oscillator!


Vad innedär detta?
Är det volt vi talar om?
Är det förstärkningen, i volt, som ska vara 10ggr?

Den sista OAmpen har strulat när man inte förstärker tillräckligt
mycket.
Jag har justerat så att OAmpen före blir en "spännings-följare".
Då funkar det snyggt som attan.

Om man tar ner spänningen 10ggr mot utspänningen med en vanlig
spänningsdelare.....är det en möjlig lösning?


EDIT:
Gainen......jag trodde i min enfald att det skulle funka universellt
med 6 Volt.
Men jag mistäcker att det ska vara 2,4 och 1,2 samt 0,6 volt?
Beroende på motor.





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2010/02/02 12:36:47
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/02/03 :  21:09:57  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Lite komponetröra!



Sådärja!!!!

Mellansteget är testat och klart för nästa steg, drivsteget
eller strömförsörjningen.

Ju mer jag funderade på McGyver:s förslag så insåg jag det smarta
i det.
Mitt förslag var att alltid mata drivsteget med 6 volt. Och då
variera drivstegets förstärkning.
McGyver:s förslag bygger på att variera spänningen in och alltid
ha samma förstärkning.

Det bilr bättre med McGyver:s förslag, punkt slut!


Så här blir då det uppdaterade schemat:



Det som ska trimmas in är frekvensen förstås.
Två, spännigen ut från själva oscillatorn; 0,65 volt.
Tre, bilr att justera R19 så att spänningen blir lika för
33 och 45 rpm in på IC2D.
Fyra, slutligen justera spänningen in mot drivsteget lika,
och storleken 2,4 och 1,2 samt 0,6 volt, beroende på vad
motorn vill ha.

Lite WinScope bilder:
Snygg 50 Hz kurva.

Dom kan se "trekantiga" ut men det är snygga sinus kurvor!



Denna bilden är jag stolt över och skulle utan vidare visa den
för "Onkel Frans Wilhelm Thoren".
De Ni ser är dom båda faserna "över varandra". Ett bra mått på
vinkelfelet och andra fel. Men Ni ser själva, "snortajt"!

Jag sa tidigare i tråden att vinkelfelet var Ca:6 grader, glöm det!
Det var jag som inte lärt mig hantera WinScope. Felet Ni ser på
bilden är mindre än +-0,7 grader. Och för 45 rpm blev det mindre
än +-0,9 grader.
Nu kanske det blir lite bättre ändå. För det är upplösningen som
sätter dessa gränser.

Orkar Ni med en bild till.....


Det är 45 rpm kurvan....om Ni kollar riktigt noga så ser Ni
att spänningen varierar lite. Hela utslaget är +-2,4 volt och
skillnaden är ca: +-30mV.
Men jag ska kolla det lite senare. Det kanske kommer från min
underbara "mätprobb". "Vad vet ja...vad vet ja" som Kurt Ohlsson
bruka säga.

Nu ska vi vidare, och får fundera om jag ska på drivsteget eller PSU.
Båda känns angelägna.


EDIT:
Stavfel mm.

Ny EDIT:
Bilderna hamna fel.....omtag!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2010/02/06 19:31:49
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/02/06 :  19:30:16  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Hej kära trådläsare!

Jag tror jag "lura Er" lite när jag strula med bilderna på förra
inlägget.
Men det verkar vara lite mer strul för schemat har försvunnit. Men
det ska åtgärdas.

I veckan som gått har jag mätt och labbat med komponent röran.
Till slut gick jag till "Clas i sjön" och köpte 480 motstånd. Det
underlättar om man har en uppsättning när man jobbar på "koppling-
däcket".
Det som retar mig är att själva oscillatorn har fina grundvärden
när vi talar om stabil spänning.
På huvudfasen (den översta på schemat) visar idag en variation på
+-0,015 volt vid 2,4 volt. Förstärker man det 10 ggr brir det ett
variation på 0,3 volt. Frekvensen på variationen är en god bit under
0,25 Hz. Förändringen är ett "långsamt" förlopp.

Fas två har motsvarande värden på +-0,04 volt vid 2,4 volt. Och det
blir på motsvarande sätt 0,8 volt.
Detta retar mig en hel del. Och jag jagar en förklaring. Det är
dessutom "skitskumt" för det är inte i fas-förskjutnings steget det
sitter, utan i det sista steget.
Vi får efterlysa något "elektronik proffs" med ett "riktigt"
oscilloskop som kan fixa "fin liret".
Att spänningen varierar inom 3% med låg frekvens är inget "kritiskt".
Det blir vridmomentet som påverkas inte hastigheten.

Vi sätter upp detta på "åtgärds-listan" och går vidare.

12 volt har jag på min PSU. Så jag ska gå vidare med själva
drivsteget. Lägsta matning-spänning är +-10 volt så det borde gå.











Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2010/02/09 :  22:51:12  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
En bild på delar av EMT lager. Vilken funktion fyller det där plåtblecket vid lagrets öppning? Är det någon form av jordning?http://www.soundbox.co.jp/images/EMT_927_new_2.jpg
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/02/10 :  20:23:25  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Jag tar mig fräckheten och länkar till "Abbot:s" tråd under
avdelningen vinyl.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78520

Jag har läst tråden mer än två gånger och den är mycket givande.
Man kan komma en bra bit på vägen med papper, penna, labb och
beräkningar.
Men det som kommer att bli det vet mest avgörande i konstruktions
arbetet och som ska lyfta projektet är nog Era samlade erfaren-
heter.

Zinket som omnämns kan jag "föreläsa" om, och kan bara säga att
det är ett perfekt skivspelar material.
Men det kräver att företaget har pengar att investera i press-
verktyg och att serierna är skapligt stora.
Zamak är sammansatt av Zink, Aluminiun, MAgnesium och Koppar.
Ofta utgör zinket 95 till 98%, resten tillsätts för att få bra
gjutegenskaper.


*******************************************

Nu är det bara kontroll mätningar på mellansteget som återstår.
Stabiliteten på 2,4 volt är ca: 30 mV.
Schemat ska jag uppdatera när slutmätningarna är klara. Men
det ser bra ut!
Men vilket hästjobb! Att få till det hela. Mäta bygga om.
Mäta bygga om. Mäta bygga om. Mäta bygga om.






Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2010/02/10 :  20:50:56  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
quote:
Men vilket hästjobb! Att få till det hela. Mäta bygga om.
Mäta bygga om. Mäta bygga om. Mäta bygga om.


Jag har en bekant som drömmer mardrömmar om när han var testpanel åt en kompis som försökte ställa in en Sumiko Blue; "Bättre eller sämre? Bättre eller sämre? Bättre eller sämre?"

Min bekant orkade inte lyssna på musik på ett halvår efter den pärsen.

Intressant information om "Zamak". Det ska alltså gjutas för att det slår sig vid bearbetning om det är valsat?

Kan man inte avspänningsbehandla valsat gods?
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/02/10 :  22:13:36  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


I morgon blir det att städa upp i "mini labbet". Det ligger
motstånd och kondingar i alla upptänkliga valörer.

Men uppmätt och klart är det!


Metallen måste först hettas upp så att koppan smälter och
blandas med övriga metaller (1000 grader). Men sen kan temperaturen sjunka rejält om det i övrigt tillåts.
Zinket smälter vid ca: 450 grader alu och magnesiun ca: 650 grader.
Näääääää.... det är en bra "soppa" att pressgjuta och sen är det
mycket tyngre än alu och lite bara lite lättare än stål.


Det var jag vet inte vem, som kokillgjöt kylflänsar.
Tänk om han ville kokillgjuta ett eller fem subb-chassin i zamak
åt oss. Ett prototypverkg skulle vi nog kunna fixa.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/02/11 :  09:12:53  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Jag var lite trött i gårkväll och missa Dina frågor Abbot.

quote:
Det ska alltså gjutas för att det slår sig vid bearbetning om det är valsat?
Kan man inte avspänningsbehandla valsat gods?


Zink är inte ett "konstruktions mateial". Zink tål inte att belastas.
Zink förekommer bärför inte vanligen som stång eller plåt.

Det är bara som gjutgods zink används. Ofta i kompliserade detaljer
med låg belasting.
Förgasar huset till mopeder, hadtag till bilar, kåpor på
motorer, "Dinky Toys" leksaksbilar, emblem med stora krav på detalj-
nogranhet.

Det förekommer inte någon värmebehandling eller valsning av zink.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/02/13 :  10:19:12  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Lördag igen........tiden står inte still precis.
Det är tur att man inte känner ett behov av att
"bevaka" OS. Då hade man säker inte fått någon
ting gjort.




Schemat är uppdaterat.





Det vi kan säga om denna motorstyrning är att den är testad fram
till "drivsteget".
Jag har tagit bort en del kopplingar mot jord som Ni ser. Det blir
stabilare då. Och en del kondingar är också "veck". Då blev den
"lugnare", späningen "fladdrade" inte på samma sätt.

Frekvensens stabilitet visar inga tecken på att försämras, "stabilt".
Fas-förskjutningen kan man justera in på 0,1 grad när med WinScope.
"Stabilt" med andra ord.
Spänningen ut är ställd på 2,4 volt och varierar < 30 mV. Här kan man
"gräva lite till". Och det ska vi så småningom.


Såhär långt är WBO överlägset stabilare än Vattenfalls oscillator.
Personligen tycker jag att det fina med WBO är att vi har möjligheten
att förbättra/utveckla den. Jag vet att det finns "utvecklings
potential".
Det kan vi inte med Vattenfalls oscillator. Där är det "take it or
leave it".



Nu vidare => inköpslista och beställa delar till drivsteget.

De första målet är att med 12 volts drivspänning behålla/förbättra
stabiliteten.

Det ska bli spännande och vi går på McGyvers "input", LM1875 med
10ggr förstärkning.








Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2010/02/13 :  17:16:13  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
quote:
Det förekommer inte någon värmebehandling eller valsning av zink.



Nej, det förstår jag. Det är väl därför man gjuter ZAMAK. Jag har förstått att om man ska göra en tallrik i aluminium ska utgångsämnet vara gjutet och inte valsat pga spänningar. Min Heybrooktallrik (gjuten) var ju inte helt planparallell men det kan ju bero på uppspänningskrafter vid svarvningen.

När det gäller WBO kan man säga att spänningen är olidlig. Är det så att vi skådar ljuset i tunneln? Hellre det än ljuset på andra sidan Styx.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/02/13 :  20:17:45  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Abbot, om det är en svarvad yta som slagit sig kan orsaken vara
många.
Men grejen med pressgjuten zink är att man ska slippa bearbeta
ytorna. På min Thoren är det bara kontaktytor metall/metall och
ytor med rundhets och centrerings krav som är bearbetade.
Men slarvar man vid gjutningen och tex kyler av ojämnt slår sig
all ting.
Men det var väl inte mycket?

''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Snabba ryck i "Minilabbet".

Dom redovisade 30 mVolten i förra inlägget är fixat.
Det är mindre än 8 mV, på 2,36 Volt.
Räknar vi om detta till +-%, blir det +-0,17% variation.
Det känns komfortabelt, inte sant?

Nu gäller det bara att "snittsa till" drivsteget!



Ni ser att C19 och R23 på fas1, C20 och R24 på fas2 är tillagda.
Högpassfilter med brytfrekvensen ca: 7 Hz.

Det gick att sänka 8 mV till 6 mV med brytfrekvensen ca: 14 Hz.
Men vi stannar här tills vidare är mitt förslag. Vi måste vidare
med drivsteget.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/02/20 :  11:40:41  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply



Jag ska redovisa en del som jag "gnetat på" en tid. Min ambition är att ha så mycket
som möjligt "på fötterna" när man ska tala om för och nackdelar. Och därför har
det tagit sin tid.

Det handlar om detta med "enfas drift". Man kan nämligen koppla en AC-motor på
två olika sätt. Och nyfiken som man är, vill man givet vis veta varför man kopplar
olika.
Abbot har dessutom redovisat en del "problem" som han haft. Och den kontakt med
"Rauna" resulterade i en ny motor och en "näve kondingar" att prova. Men inget konkret
"detta är en trolig orsak , gör så här".

Jag ska försöka förklara skillnaderna mellan "parallellt kopplad lindning" och "seriellt
kopplad lindning".

Det ska väll sägas att Per Engelholms motorer varit till stor hjälp i utredningsarbetet.
Och det är "Premotec:en", 24 volt 3,5Watt, som är labbobjektet även denna gång.

Till själva uppkopplingen.





Här ser Ni skillnaden på dom två kopplingarna. Båda används för att driva skivspelare.
Men vad är det för skillnad då.....Nominellt (av leverantören rekommenderad drivspänning)
är 24 volt. Och så är det på den parallell kopplade vi talar om. Men när man serie kopplar,
kör man på 48 volt. Leverantören redovisar för den parallell kopplade ett drift moment på
20 mNm. Och ett start moment på 20 mNm, alltså lika!
(Leverantören redovisar inte seriekoppling ska jag tillägga för att undvika missförstånd.)

Men en serie kopplad motor ökar drift momentet med en faktor ca: 1,75. Startmomentet
minskar med en faktor ca: 0,5. En skillnad "runda slängar" 3,5!

Vad drar Ni för slutsats av detta? Vilket moment är dimensionerade för en skivspelare?

En orsak till att startmomentet sjunker är bl.a. den minimala fas- förskjutningen hos den serie
kopplade motorn.

Titta på diagrammet här nedan!





Den röda linjen är fas-förskjutningen som funktion av kapacitansen.
Den svarta är spänningen på hjälplindningen som funktion av kapacitansen.
Jo.... det är så det ser ut......på en serie kopplad motor. Fas-förskjutningen är inte större
är ca: 36, 37 grader............och vi önskar optimalt 90 grader och samma spänning som huvud-lindningen,.......eller hur.

Kontentan att vi genom att koppla "seriellt" eller "parallellt" kan få en motor med olika
egenskaper. Det som utmärker "seriekopplade" motorer är; stor skillnad i start och drift moment.
Om startmomentet hålls inom rimliga gränser kommer "seriemotor" att starta från 0 till fullt
varv på ca: 0,1 sekunder. Stoppet blir lika tvärt ca: 0,05 sekunder......... Jooo..... vist...... men utan
en skivtallrik som "svänghjul".

Denna egenskap används flitigt i tex förpacknings maskinner. Seriekopplade synkron-motorer
utnyttjas för "positionsring" när stegmotorn är för kvalificerad.
I klockor som inte startas och stoppas, utan behöver en lite kompakt motor.

Sakkunniga som jag haft kontakt med säger att detta som skrivits ovan gäller "små synkrona motorer". "Stora" synkrona
motorer "serie kopplas" inte.
Och små, menar dom 2 Watt (parallellt kopplad) och ner. (Typiska klock och positionsrings
motorer).

Jämför diagrammet ovan med detta för en "parallell kopplad" motor.





Det Ni kan ser är att det inte går att få optimal spänning (24 volt) och 90 gardets förskjutning.
Man får välja något mellan 90 grader, 17 volt och 70 grader 24 volt.

Hur ser problem bilden ut?
Den perfekta skivspelarmotorn har högt startmomentet och betydligt lägre driftmoment. Men
en sådan har vi inte (än, en uppfinnare sökes!)
Den som ger det starkaste startmomentet är den "parallell kopplade". Det som kan strula är en
under-dimensionerad motor. Men det kan avhjälpas med lägre "masströghetsmoment" i skiv-
tallriken eller en större motor.
En "seriekopplad" motor kan man inte hantera på samma sätt. Är problemet i själva uppstarten,
kan man inte bara ta en större motor. Då flyttar man problemet till stoppfasen, som då "slår sönder"
kondingen. Det mest pålitliga är att reducera "masströghetsmoment" i skivtallriken. Om spelarens
"seriekopplade" motor inte förmår stara alls. Då finns det en möjlighet att använda en mer elastisk
drivrem.

Givet vis finns det "luckor" i mitt arbete, till exempel; varför använder
man seriekopplade motorer överhuvud taget i en skivspelare? Jag borde
kanske ringt runt till tillverkare och frågat, helt fräckt.


Nu har jag väll skjutit ut hakan, och vist får Ni "spöa mig" vid nästa DIY-träff. Men jag står
får varenda ord. Och kan förtydliga det mer, men då vill jag göra det framför svarta tavlan (som
numera är vit).

*************************************
Komponenterna till drivsteget ha jag fått. Och ska börja bygga upp det och mäta.
Ska köra det på 12 Volt och vi får hålla tummarna.

***********************************

Tråden "Lämpligaste materialet till skivtallrik?", gillar jag
helskarpt.
Hoppas det kommer upp underlag och framförallt Era synpunker och
samlade erfarenhet.


EDIT
#8221 är ersatt med ".
Det ser trevligare ut nu och roligare att läsa.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2010/02/22 23:01:49
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/02/22 :  19:48:36  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Jag använder skiktlimmad aluminium. Med PU lim emellan. det ger en fullständigt "död" tallrik.
Den har 40cm i diameter och ett stort tröghetsmoment, luftlagrad, lagertappen är tunn då den bara positionerar tallriken och inte behöver lyfta/styra tallriken pga luftlagringen. Den tunna tappen ger lite rumble.. och skulle kunnat vara ännu tunnare.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

RTB
Member

75 Posts

Posted - 2010/02/22 :  20:26:32  Show Profile Send RTB a Private Message  Reply
quote:
Jag använder skiktlimmad aluminium. Med PU lim emellan. det ger en fullständigt "död" tallrik.
Den har 40cm i diameter och ett stort tröghetsmoment, luftlagrad,


Vore intressant om du kunde lägga upp några bilder.
Dels på tallriken men framförallt på lagret.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/02/23 :  12:07:18  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Är också nyfiken på Era konstruktioner. En bra bild som
RTB/René efterlyser vore en fullträff. Jag följer Era diskussioner
med stort intresse.









Drivsteget på plats!





Det blir en hel del "mäta o justera".
Spänningen förstärks som tänkt.
Frekvensen ser snygg ut på "WinScope". Men det verkar vara ett "brus"
av en mycket högre frekvens, ett antal kiloHz.
Spännigsdelaren före drivsteget måste jag få 100-koll på. Ska den
verkligen vara 1M Ohm?

Det blir en del "pyssel" innan vi ropar "hej"! Men det ser bra ut!



Föresten.......är det någon som vet om man ska/måste ha drivsteget
belastat med ett motstånd för att få korrekt uppmätning?


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2010/02/23 12:12:39
Go to Top of Page
Page: of 59 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000