HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY skivspelare kanske?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 59

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/28 :  23:30:00  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Kul att höra av Dig "silvervarg" och välkommen på "barrikaderna" igen.

quote:
Jag följer ändå denna tråd sporadiskt och ser om jag kan
tillföra något.


Dina insatser på "PIC spåret" tillsammans med Patrik och patst577
är guld värda. Och sista ordet är inte sagt än. Det handlar mycket
om kompetens, tid och ett brinnande intresse. PIC skulle vara
ett utmärkt komplement till analog teknik. Ert arbete ska vi ha
som grund.

quote:
.........projekt fortfarande lever och går långsamt framåt.



Jo det kryper fram. På Nordic Concept sa man att det tog ett år från
idé till färdig spelare. Men det säger inget om antal mantimmar.
För min del blir det ca: 50 mantimmar i månaden. Och då gå det sakta.
Sen har vi ambitionen att, som Anders/Bubbel säger, att mangla
och vilja dokumentera och verifiera.

Du tog upp ekonomidelen, parallellt med oscillatorn jobbar jag med
att förenkla nätdelen utan att tumma på stabilitets kraven. Det som
jag vill veta är om de skulle funka med en zener och ett motstånd
till att ta ner spänningen från 24 volt till 9 resp 7,5 volt. Och
det "labbas" för fulla muggar.



Jag har gjort en del provningar som inte är redovisade. Men i detta
fallet ska jag inte ta alla siffror och beräkningar. Efter som det
tillför inget nytt.


----------------------------------------------------------------------
Vi har kollat stabiliteten under 3 minuter. Men tänk nu följande.
Spelaren står där i rummet och vi vill spela en skiva.
OK vi lägger på skivan och vrider på "ON-33.3". När vi ser att vi har
varvet uppe lägger vi ner "uppan".
Allt detta kallar vi "Uppstart".
Om vi spelar hela skivan tar det ca: 30 minuter.

Nu kommer den intressanta frågan:
Vad händer med frekvensen under det vi kallade "uppstart".
Hur ser frekvensens stabilitet ut vid första spåret, jämfört med
det sista 25 minuter senare.

Själva uppstarten ser ut så här:



 
Om vi följer x-axeln:
0 sekunder, då startar jag mätningen. 
Jag tryckte in strömbrytaren och spännings satte oscillatorn
vid 5 sekunder.
Vid ca: 7 sekunder kommer förmodligen motorn dra med fullt moment.
Vid 11 sekunder på x-axeln, är frekvensen så stabil att
vi skulle kunna lägga ner "puppan" (om skivtallriken har nått
upp i varv på 4 sek realtid).
 
Och som ni ser; efter 11 sekunder är frekvensen stabil.
In-svängningen är ca: 6 sekunder.
(Det syn om man kommer lite närmare)
Jag bedömer det som så att motorn ska kunna dra fullt
efter ca: 2 sekunder från 5 sek räknat.  

Det senare frågan, första och sista spåret.
Absolut ingen skillnad. Stabilt!  

--------------------------------------------------------------------



Men som sagt hör av Er med frågor och synpunkter. Det
förpliktar absolut inget. Det blir så himla enformigt om
bara jag ska redovisa vad som är på gång.



Tillägg:
Jag måste säga lite om detta med "delsystem". Som Bubbel säger
så blir det system lösningar, typ HFRP-AC-analog, HFRP-DC-PIC osv.
Naturligt vis inte allt på en gång. Detta är grymt stort projekt. Och
detta öppnar möjligheten för fler att bidra med en "system-lösning".
Vilket givet vis välkomnas med öppen famn.
Delsystems tänkandet ger oss fördelen av att vi kan dra nytta av
delsystemen innan själva spelaren är helt klar.

Kan man köpa en motorstyrning för 3500:- riksdaler som en
"uppgradering". Så ska vi inte vara sämre (fast mer
kostnadseffektiv).
RTB hade en önska att köra denna analoga styrsystem parallellt
med någon kommersiell motorstyrning. Jag hoppas kunna har en eller
två prototyper som ska kunna skickas runt till "test sugna".



EDTIT
Tillägget och en del förtydliganden i "provningsprotokollet". Jag
var lite trött i skallen när jag skrev det.










Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/12/29 12:31:47
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/12/29 :  12:57:00  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
GiK,

Jag följer detta med stort intresse kompletterat med minimal kunskap. Jag spelar på en Heybrook TT2 som ursprungligen var försedd med en Airpax-motor (givetvis, eftersom spelaren är en Linn-kopia). Denna motor var inte lyckad (mitt exemplar?) men fungerade betydligt bättre när jag kopplade in en Philips nätspänningsstabilisator. För några år sedan köpte jag en Crouzet-motor av Bo Hansson. Denna motor går mera stabilt. Båda är 24-poliga synkronmotorer. Om det är av intresse för dig (och för projektet) kan jag skicka Airpax-motorn om du vill labba med den.

Heja Gubben!!!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/29 :  17:00:15  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Abbot@

Jag måste få fråga: Hade Du en styrelektronik mellan Airpa:xen
och vägguttaget?
Vad är det för "nätspänningsstabilisator" Du använder?
Hur är Crouzet-motorn inkopplad?
Är det 220 volt och start kondensator, det vi kallar enfasdrift?
Hur stor är kondensatorn?
Eller/och sitter det något motstånd innan motorn?
Hur stor är i få fall motståndet?

Jag är mycket nyfiken .


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/12/29 :  17:38:38  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
quote:
Jag måste få fråga: Hade Du en styrelektronik mellan Airpa:xen
och vägguttaget?


Det sitter lite elektronikjox i spelaren, sannolikt bara någon konding. Jag kommer inte ihåg, det var flera år sedan jag var "under huven". Jag har precis justerat in den efter flytt och skulle helst inte lyfta den förrän jag är tvungen.

quote:
Vad är det för "nätspänningsstabilisator" Du använder?


Det är en Philips som jag beskrev så här:
quote:
Har du dumma frågor så har du kommit rätt - jag kan ge dumma svar. För optimal funktion ska den vara varm, vilket den blir på ett par timmar. Min modell - PE1400 - har en tomgångsförlust på 25W. Den i annonsen 160W. Min är på 100 VA. Traderas är på 1500 VA. Enligt manualen är utspänningen 1% högre vid kall kärna. Man kan koppla den antingen för maximal transientdämpning eller maximal spänningsstabilisering.

Det är ett tag sedan jag använde min. Jag har just flyttat och ännu inte hunnit fixa vinylen. Jag märkte skillnad direkt redan i kallt tillstånd med min gamla synchronmotor på min Heybrook. Ljudet blev renare. När jag sedan köpte en ny motor av Bo Hansson blev skillnaden betydligt mindre. Jag vet inte om det var tillfälligheter - jag slutade experimentera. När jag testade den på cd-spelaren blev ljudet livlöst. Förmodligen kunde den inte leverera tillräckligt med ström (ren gissning - jag vet ingenting om sådant).

Om den vore inom bekvämt räckhåll skulle jag bjuda på den för att stilla min nyfikenhet. Det är dock ingen leksak. Säkerhetsföreskrifterna understryks i manualen.

Om du köper den skickar jag en kopia om manualen inte medföljer."

när jag svarade på ett PM om dess storebror i "Fynd på annonsmarknader".

Jag kan kopiera manualen till dig och skicka samtidigt med motorn.

quote:
Hur är Crouzet-motorn inkopplad?


Om jag minns rätt kopplade jag den till befintliga tåtar. Det är nog inte optimalt enligt vad Bo H. skriver på RAUNA-forumet.
quote:
Är det 220 volt och start kondensator, det vi kallar enfasdrift?


Enfasdrift är det.

quote:
Hur stor är kondensatorn?


Kondensatorn är mycket mindre än skivspelaren. Allvarligt talat, som jag skrev ovan, jag kommer inte ihåg några detaljer. Lovar att kolla vid bästa tillfälle. (Du kanske kommer ihåg min "mentala mjölksyra")

quote:
Eller/och sitter det något motstånd innan motorn?
Hur stor är i få fall motståndet?


Jo, jag tror att det satt något motstånd också. Om jag förkovrar mig ordentligt inom elektroniken kommer jag att nå nivån "ignorant". Tyvärr har min hjärninflammation gjort det svårt för mig att lära mig nya saker. Jag har relativt lätt att förstå men svårt att memorera.

Men dig kommer jag ihåg.

Eventuellt kommer det en tonarmskabel my way från en medlem på detta forum. I så fall lovar jag att med det snaraste undersöka och dokumentera efter bästa förmåga. Annars får det vänta tills stadsnätsinstallatörerna kräver tillgång till utrymmet bakom skivspelaren (och ja, det är på gång. De har grävt och gjort kabelgenomföringar in i huset).

Bra så?


Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/29 :  17:59:11  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Abbot@

Jag är mycket tacksam för all "input" Du gett både
här och via PM, abbot.
Det gör mig än mer övertygad om att vi är på rätt väg och
har rätt förståelse av den tekniska fysiken som ligger till
grund för en "god skivspelare".








Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/12/29 :  18:35:31  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jag har även testat att sänka spänningen mha vridtrafo. Motorn blev tystare (Airpax) och mina placeboreceptorer sa att det lät bättre/lugnare/tydligare. Jag har för mig att jag inte kunde gå under 185v utan problem. Jag känner till en audioprofil som knäckte sin pu på detta vis - han märkte inte att motorn startade baklänges!!

Jag har ännu inte använt vridtrafon till Crouzetmotorn...
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/12/29 :  18:54:12  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Förresten var jag delaktig i ett "kommersiellt" skivspelar-"bygge" en gång när Dala-Ljud was da shit. Erik skulle nog kunna berätta. Det var baserat på Unamco T-1 men utan låda. Det var en stilig bottenplatta i tjockt glas där verket och motorn var monterade. Mitt bidrag var att svarva burken till motorn och infästningen av fjädringen vilket gjordes i mässing. Jag hade en mycket stilig ritning att utgå ifrån, gjord av en yngling från Smedjebacken som kallades "Sumpen". Pojkarna i Smedjebacken heter så; Hajen, Bävern, Sumpen, Peking etc. Å så Perka då.

Nåväl; när jag stod där på jobbet och svarvade kom någon och kikade över min axel. Det var verkmästaren, som alltid var mycket amper.

"Och vad håller du på med?"

Jag var ung och nyanställd, han var gammal och "chefernas chef". Goda råd var dyra.

"Jag är övertygad om att du har viktigare saker att bestyra" blev mitt svar, med dånande puls.

Han såg mig länge i ögonen innan han svarade.

"Det kan du nog ha rätt i".
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/29 :  19:33:40  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Förresten var jag delaktig i ett "kommersiellt" skivspelar-"bygge" en gång


Ja men då har du "seglat på dom sju haven"!
Som verkstadsmekaniker, inte illa.

quote:
Jag har även testat att sänka spänningen mha vridtrafo.
Jag har för mig att jag inte kunde gå under 185v utan problem.



Det är ca 16% av 220 volt.
Sänka spänningen tror jag på om man vill att motorn inte ska "knycka"
sig fram, utan gå mjukare.
Problemet är att motorn dimensioneras för uppstarten.
Vi kommer nog att genomföra ett flertal labb på de temat.

En "optimerad" skivspelare är inte lätt att bygga. Det handlar om
att förstå elektroniken, mekaniken och inte minst audio-biten.
Ska den sedan vinna acceptans hos en större grupp människor, inser
man vilket jobb man har.





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/12/29 :  19:59:54  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
För att spamma vidare; tung tallrik var givetvis bra. Då måste ju tyngre vara bättre!! Jag svarvade en ring av ämnesrör i mässing som jag pressade in i tallrikens periferi. Smart som jag var placerade jag den undertill. Det där med avstämning av fjädrande upphängning ägnade jag föga tanke, men var ändå återhållsam. Den ökade rörelseenergin var märkbar men int vet jag om det vart nå bätter. Den spelaren samlar damm hos en vän numera.

Jag har testat med en teflonbricka mellan axel och kula i Heybrook-lagret. Initialt blir det tystare men så småningom bildas en grop som ökar kontaktytan och vinsten reduceras/försvinner.

En vinst som inte försvunnit är effekten av att byta oljan i lagret till fett (STP). Jag har nyligen fått ett uh-kit till mina flugrullar med olja och fett som ska vara mirakulöst av molekylära skäl. Det enda jag vet säkert om dessa produkter är att de är dyra som kvicksilver.

http://www.bassfishin.com/fishing-equipment/quantum-hot-sauce.php

Någon har bubblat om olja till spinnrullar. Det här kommer från Ameeeerika och måste därför per definition vara bättre än simpel ABU-olja.

quote:
I always thought reel oil was reel oil...nothing special. I had always used Abu-Garcia products because I owned Abu-Garcia reels. On my last trip to Cabela's I wanted to pick up some reel oil. All they had was Quantum Hot Sauce reel oil. When I was about to complain, the sales person stated that's all they carry because it blows away the competition. And he was right.

What I like about it best is the applicator. A pinpoint dispenser that allows precise applications. (One drop is enough usually.) Also, it's RED, so you can see it better. According to Quantum, this stuff forms a molecularly bond with the metal. Quantum claims a 30% increase in casting difference on bait-cast reels. I wouldn't go quite that far, but I did notice a better performing reel on a LONG day of fishing. How long? Let's just say I won't be needing a tanning salon.


Jag kanske blir tvungen att testa...
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/29 :  20:53:35  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Jag har testat med en teflonbricka mellan axel och kula i Heybrook-lagret. Initialt blir det tystare men så småningom bildas en grop som ökar kontaktytan och vinsten reduceras/försvinner.


Detta är en nöt vi måste knäck!
I början på tråden hade vi lite teori om detta.
Det är lite av ett vägval man får göra. Liten kontaktyta => högt
yttryck (hårda material). Och visa versa.

Samma med radiallagret, Smort eller tort.

Jag vet inte vad som är bäst. Det blir säkert lite labbande med det
också.
Men spel och ytor är jag 100 på => finast möjliga. H6/g6, fyra
arbetstecken eller Ra 0,1.
Men som tur är har vi en bit kvar att gå innan vi måste ta
ställning till detta.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/12/29 :  21:37:04  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
quote:
Men spel och ytor är jag 100 på => finast möjliga. H6/g6, fyra
arbetstecken eller Ra 0,1.


Jag har funderat lite på det där. Om man ska ha en oljefilm, är det då självklart att friktionen radiellt blir mindre med en fin yta? Skulle inte axel eller lager ha en yta som "håller" oljan/fettet lite bättre?

Bo Hansson för ett intressant resonemang om spel i förhållande till axeldiameter där han förordar grövre axel än de vanligen använda för att minska spelets proportionella betydelse (om jag har förstått honom rätt). Visserligen ökar kontaktarean (som med min teflonbricka) men han har nog en poäng. Dessutom är det lättare att åstadkomma snäva toleranser på större diametrar. Lättare = billigare.

Bo nämner även lagerspelets betydelse vid uppvärmning av tallrik/axel (inte friktionsvärme utan jag har för mig han syftar på solen eller annan strålningsvärme). Då blir det kinkigare med värmeutvidgningskoefficienter (!) om man har en snävare passning. När jag var ung svarvare tyckte jag att det var häftigt att köra k6-tolerans. Problemet var att det hade få praktiska tillämpningar...
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/12/29 :  21:40:39  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Ett litet tillägg - jag har ett sätt att uttrycka mig som ofta får människor att tro att jag kan/vet mer än vad som faktiskt är fallet. Det kan vara värt att beakta när man läser vad jag skriver.

Se detta som en varningstriangel...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/12/30 :  00:30:13  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Nåväl; när jag stod där på jobbet och svarvade kom någon och kikade över min axel. Det var verkmästaren, som alltid var mycket amper.

"Och vad håller du på med?"

Jag var ung och nyanställd, han var gammal och "chefernas chef". Goda råd var dyra.

"Jag är övertygad om att du har viktigare saker att bestyra" blev mitt svar, med dånande puls.

Han såg mig länge i ögonen innan han svarade.

"Det kan du nog ha rätt i".


Jag skulle gärna veta vad verkar'n tänkte.

quote:
Någon har bubblat om olja till spinnrullar. Det här kommer från Ameeeerika och måste därför per definition vara bättre än simpel ABU-olja.



Det är nog jag det som inbiten sportfiskare har man lärt sig att de fetter och oljor som används i rullarna är inget av de mer "normala" smörjor man kan köpa. Jag har även sneglat på Quantum sortimentet men det blir lite som att köpa grisen i säcken ingen jag vet har provat dessa så man fegar lite inför ett köp.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/12/30 :  01:40:11  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
quote:
Jag har även sneglat på Quantum sortimentet men det blir lite som att köpa grisen i säcken ingen jag vet har provat dessa så man fegar lite inför ett köp.



Jag använder det till flugrullarna. De är ju lågvarviga jämfört med spinnrullar. Påminner om skivspelare.

Jag tycker att du ska testa i skivspelaren som ju inte är så viktig...
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/30 :  10:14:21  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker att du ska testa i skivspelaren som ju inte är så viktig...

Vad säger Du...är Du från vettet! Spelaren är väl viktig!




quote:
Bo Hansson för ett intressant resonemang om spel i förhållande till axeldiameter där han förordar grövre axel än de vanligen använda för att minska spelets proportionella betydelse (om jag har förstått honom rätt). Visserligen ökar kontaktarean (som med min teflonbricka) men han har nog en poäng. Dessutom är det lättare att åstadkomma snäva toleranser på större diametrar. Lättare = billigare.

Bo nämner även lagerspelets betydelse vid uppvärmning av tallrik/axel (inte friktionsvärme utan jag har för mig han syftar på solen eller annan strålningsvärme). Då blir det kinkigare med värmeutvidgningskoefficienter (!) om man har en snävare passning.


Ja jag blev mycket upprörd när jag första gången läste det Du citerar.

Nu ska vi inte ta diskussionen här. Men jag ser fram emot att få en
förklaring, en hearing, kanske på nästa DIY-träff i Göteborg.

quote:
Om man ska ha en oljefilm, är det då självklart att friktionen radiellt blir mindre med en fin yta?


Friktionen blir inte mindre. Men när axel börjar rotera bygger den
upp en oljefilm mellan sig och lagret. Som är beroende av rotationen.
Ju finare yta och finare spel => ju saktare kan en axel rotera med
och behålla oljefilmen intakt.
Kör man "torra" lager är det andra fenomen som är beroende av yta
och tolerans.

quote:
Skulle inte axel eller lager ha en yta som "håller" oljan/fettet lite bättre?


"Håller" smöjmedlet. Du menar kanske att rå yta skulle få oljan att
ligga kvar.
Oljan ska inte ligga kvar. Den ska cirkulera med axen runt och bilda
ett övertryck framför axeln som lyfter upp den.
Men jag förstår hur du tänker. Och det har man löst på annat
bättre sätt än rå yta. Man gör ett poröst lager med porerna fyllda
med smörjmedlet.
Den dimensionerade regeln är att ju lägre hastighet det är mellan
ytorna, ju mer kritiskt är det med ytfinhet och passning. Om man
vill att glidlagret ska fungera som ett glidlager.
Jaha säger den mekaniskt intresserade, det är därför man använder
kullager. Jo så är det. Ska man ha låg friktion vi låga hastigheter
föredrar man kul och rullager.


Jo det borde finnas likheter med era "rullar". Det man ska titta på
och jämföra är yttrycket och hastigheten.
Skilj på axiallagret och radiallagret. Det gyllene regeln är:
"En pilsner i taget".



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/12/30 :  16:26:54  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
quote:
Skilj på axiallagret och radiallagret. Det gyllene regeln är:
"En pilsner i taget".



Men....jag känner mig sugen på en ale, eller kanske en porter.

Min disclaimer har visat sig befogad regarding passning och yta (varningstriangeln). Det förutsätter givetvis att du har rätt. Jag har inga skäl att tro något annat. Det skulle dock innebära a) att Opus3 Continuo skulle kunna låta ännu bättre med tightare passning i lagret eller b) att den passningen inte är så kritisk för resultatet.

Jag tror att det är axiallagret som är mest kritiskt. Det bygger enbart på känslan av att kontakttrycket är enormt där. Å andra sidan är hastigheten nästan noll. Nu svamlar jag säkert om sådant som ni har betat av för länge sedan.

Jag har haft en spelare med sådant där perforerat, fettfyllt lager. Kommer inte ihåg om det var Ariston, Unamco eller något annat.

Alltnog. Jag har en vän som bygger splicane-spön. Man sammanfogar topp och butt med holkar i nickelsilver. Passningen är kritisk och svår att få till utan att honholken blir konisk. Han brotschar med flytande hållare och tvingas ändå kassera många. Det gäller att man har en frisk maskin och använder rätt skärdata. Inte minst det sista är ytterst viktigt.

Större hål medger stabilare verktyg och eventuellt bättre rakhet.

Jag ska leta i tråden efter resonemang kring axialkontakten. Om någon kan peka finger så gör gärna det...
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/12/30 :  20:20:30  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Hej Gubben,

Nu har jag e x p e r i m e n t e r a t i vetenskapens tjänst och förstår att du inte har det så lätt. Jag letade fram min vridtrafo (extrautrustad med markant mekaniskt brum i resonant plåtlåda) och kopplade in den mellan nätstabben och skivspelaren. Sedan lade jag på Miles Davies "Water Babies" och det var nog ett misstag. Jag blev så distraherad av musiken att vetenskapen fick stå tillbaka. Lätt är det inte.

Det gick att starta spelaren med 180v och en liten puff. Jag sänkte spänningen gradvis och strax under 165v kurkade motorn ur. Det kom väldigt plötsligt och repeterbart.

Då jag blev så ivrig att rapportera för att inte sinka projektet i onödan, hann jag inte med någon utvärdering av effekten av sänkningen.

Beträffande det där med hål i honholkar så kompliceras det ju av den ringa godstjockleken. Det problemet har vi ju inte med ett skivspelarlager. Men jag konstaterade svårigheterna med brotschning när jag höll i en utbildning om maskinbrotschar för... ja, gammalt tebaks. Görbart men inte alldeles enkelt.

För några veckor sedan, i samband med min flytt, lämnade jag iväg fyrtiotvå bandspelarmotorer till återvinning. Jag sparade två, bara för att...

Vill du ha den ena?
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/30 :  20:27:17  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Det skulle dock innebära a) att Opus3 Continuo skulle kunna låta ännu bättre med tightare passning i lagret eller b) att den passningen inte är så kritisk för resultatet.


Jag tror detta är ett skolexempel på vad man i produkt-utvecklings-
sammanhang kallar "kund-acceptans".
Man får ofta en teknik spec av "markmadsfolket". Såhär vill kunden
ha produkten.
Så när man tagit fram produkten enligt specen så kanske användaren
ändå inte accepterar produkten. Det blir en "flopp".
Man måste ha "kund-acceptans".

Men jag har varit med om det motsatta. En prestanda försämring, men
men skalet såg fräscht ut och hög acceptans. Kunderna tyckte att
dom aldrig haft en så bra maskin. Fast jag visste att den har
sämre prestanda än föregångaren.

quote:
Jag tror att det är axiallagret som är mest kritiskt. Det bygger enbart på känslan av att kontakttrycket är enormt där. Å andra sidan är hastigheten nästan noll. Nu svamlar jag säkert om sådant som ni har betat av för länge sedan.


Jo men kolla sidan 3 längst ner och sid 14 dat:2008-08-20.
Så får Du bekräftat med siffror och skisser.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/30 :  21:11:16  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Jag tror vi skriven samtidigt!

220 volt och motorn orkar till 165 volt.
Då är spänningen sänkt med 25%. Mycket värdefull input.
Det är uppgifter som vi kan använda för beräkning av vår
motorstyrning.

När det gäller motorn så på behovslistan har vi:

AC 220 volt, samt 24 volt och ner. Och ca: 3 till 5 watt.
Antal poler är inte kritisk.

Bipolära stegmotor 7,5 grader i samma härad som AC

DC 48 volt och ner. Runt 7 watt och med borst.

Hamnar bandspelarmotorn under någon av kategorierna, vore
vi tacksamma för en donation.

Jag planerar att göra ett labb med motorerna. För att se hur
mycket av vibrationerna som transporteras genom olika material.
Då ska vi göre test med reducerad spänning.
Bäst vore om jag kan lära mig mäta i absoluta värden. RTB var inne
på att kalibrera vår utrustning. Hoppas på succé!

EDIT:

Labba inte med Miles på tallriken inte Amstrong heller, ta något
tråkig klassiskt.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/12/30 21:16:38
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/12/31 :  12:47:32  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Ber härmed om ursäkt för ansvarslöst beteende. Har nu tagit skeden i vacker hand och börjat läsa tråden från början. Det tycker jag ju att man är skyldig alla medverkande, men jag blev så ivrig och genade. Tiden ska ju räcka till så mycket.

Jag är oerhört imponerad av den här gubbens uthållighet.

PS Det var js-tolerans jag tänkte på - inte k6. En lång, grann axel med js-tolerans i en Köpingsvarv från 1948 med stor backskiva och enbart två lager för spindeln är ingen promenad i parken. CNC är fusk! DS
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/01/01 :  12:29:34  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Ber härmed om ursäkt.... börjat läsa tråden från början.


Det är/har blivit en lång tråd. Att inte ha läst hela är begripligt.
Själv har jag en A4 med anteckningar på vilka sidor som innehåller
viktig information. Det blir lättare att söka reda på ned då.

quote:
Jag är oerhört imponerad av den här gubbens uthållighet.

Jag tycker inte om att "liksom hamna i fokus". Detta vi gör
tillsammans, är ett "team work". En del insatser är kortare
andra längre. Och all "input" är mycket värdefullt.
Anders/Bubbel, Tobbe, PG, med flera, startade upp tråden tillsammans
med prkos en gång i tiden. Där kan vi snacka om "uthållighet"
eller ett "brinnade intresse för DIY-skivspelare".


-------------------------------------------------------
Vi har kollat lite på Vattenfalls oscillator och mätt upp med
sedan jämfört den med WOB.
Det finns något som heter "Svenska Kraftnät, Tekniska riktlinjer".
Spänning och frekvens varierar beroende på belastningens storlek
och typ. Och det värsta är att frekvensen gör lika dant.
I dessa "Tekniska riktlinjer" sätter man upp gränsvärden för
avvikelserna.
Spänningen får variera +- 2% oändligt antal gånger per dygn.
Spänningen får variera +- 4%, max 4 ggr per dygn.
Frekvensen får avvika +- 0,2 Hz dvs +- 0,4%.

Vi gör en liten jämförelse med avseende på frekvensen:

Vattenfall:           +- 0,4%
WBO:                  +- 0,02%
ProJect Audo SeedBox: +- 0,001% (Quartz styrd oscolletor) 

---------------------------------------------------------------


ProJect Audo SeedBox:s "dosa" koster 1150:- kr. Men utan "väggbula".
Vi har en tuff budget med andra ord.

Men att lämna Vattenfalls enfas oscillator tror jag inte känns som
någon större förlust, eller?


abbot@

k6 - anväder jag till kilar, kullager mm - när saker ska sitta ihop
men ändå hunna tas isär.
js - brukar väl används för att ändra den generella toleransen. JS är
ju symetrisk. Men det är säkert inget nytt för Dig.

Men nu talar vi "fikonspråk" (i jultider) och över huvudet på
flertalet. Och det ska vi försöka att undvika.

"Back to bissis"


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2010/01/01 :  17:56:38  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Korrigering av tidigare uppgifter. Nu har jag kalibrerat och spänningsmätt vridtrafon. Därefter har jag gjort om test av vid vilken spänning motorn slutar orka dra. 150v är det. Jag måste upp i 220v om motorn ska orka starta utan problem. Vid lägre spänning "knarrar" den en hel evighet innan den går som den ska. När den slutat "knarra" går det att sänka spänningen till 155v utan problem.

Försöket är gjort med nätspänningsstabilisatorn inkopplad före vridtrafon. Jag ska göra motsvarande utan stab.

Vid försöket spelades Clash "Sandinista". Den kanske bromsar tallriken på annat sätt än Miles Davies?

Jag har 232v ut ur väggen. Ur stabben har jag 228v med en lampa inkopplad (den får inte stå utan belastning).

Slut spänning.

____________________________________________

På Airpax, Premotec och Crouzet 24-poliga synkronmotorer är det ingen "thrust plate" monterad för motoraxeln. Jag har någonstans sett en motor med eftermonterad dylik. Ägaren hävdade att det gjorde motorn och spelaren tystare. Vad tror vi om detta?
Ignorera om det redan är avhandlat. Jag har ännu inte hunnit läsa ikapp.

God fortsättning på det nya projektåret allesammans (sic GiK).
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/01/01 :  20:30:04  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Korrigering av tidigare uppgifter.


Bra!

Men vilken motor är det Du mäter på?

Om det är "Crouzet" är det möjligt att göra om samma labb
med någon Airpax eller Premotec?




quote:
Ägaren hävdade att det gjorde motorn och spelaren tystare. Vad tror vi om detta?


Principen är den att allt som inte är fixerat kan/kommer att "låta"
för eller senare.
Men Vi har inte kommit så långt ännu. Men det är bra att Du tar upp
det. För vi är nyfikna på det. Och får väl göra ett labb på det fram
över.


Jag hoppas det ska bli mer av "Hands On" detta året. Det ser bra ut
såhär långt i alla fall.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2010/01/02 :  17:53:57  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jo, det är Crouzet jag mäter på. Nu har jag gjort en liten undersökning av spelarens uppbyggnad efter att ha lyssnat på en fin Propriusinspelning av Käbi Laretei; "Mot kvällen, Om natten". Hon spelar mycket uttrycksfullt men tyvärr är skivan dåligt centrerad så att flygeln får ett svävmoment som somliga kallar "svaj". I det här fallet skulle det behövas en excentriskt monterad axeltapp. Jag skulle helst se att den var självjusterande...

Allvar nu.

Jag har alltså gjort lite mätningar på min Heybrook TT2 som är en Linn-kopia.

--------

Yttertallrik.


Axiellt kast mätt i periferin 0,4 mm (Den är oplan; 0,0 mm, +0,2 mm, 0,0 mm, -0,2 mm mätt kl 12, 3, 6, resp 9).

Tjocklek vid anliggningsyta mot sub-platter max 7,16 mm min 7,14 mm.

Denna tjocklek fortsätter ut till dia 270 mm. Där ökar tjockleken till min 24,53 och max 25,66 mm.

Hålet i yttertallriken är dia 100 +0,02 mm med fin yta. Höjden på den radiella anliggningsytan mot sub-plattern är 5,2 mm.

----------

Sub-platter med axel.

Diametern på s-p är 130 mm med fin yta (där remmen ligger an).

Dia på det "knäppe" som centrerar tallriken är 100 + - 0 mm med fin yta och en höjd på "knäppet är 5,0 mm.

Total tjocklek på s-p är 20 mm.

Axiellt kast s-p bärande yta 0,04 mm vid mätt 65 mm från centrum och 0,025 55 mm från centrum.

Radiellt kast på s-p styrning mot tallrik 0,02 mm.

Radiellt kast på axeltapp ovanför tallrik 0,03 mm.

-----------

Lager.

Lagret är troligtvis lagerbrons i sexkant med en nyckelvidd på 22,5 mm.
I botten ligger en stålkula modell större, kanske dia 8 mm.

--------------

Axel.

Axelns dia är 9,965 mm med slipad yta.
Axeltappen är rakt avstucken med rå yta och en brottyta (liten tapp) i centrum. Denna yta vilar mot kulan.

-------------


Remskiva.

Denna kastar 0,03 mm vid lilla dia och 0,02 vid stora. Vid leverans var kastet drygt 0,4 mm om jag inte minns fel.

-------------


Tweak.

När jag stansade ut en bricka i 1 mm tjock teflon och placerade denna mellan kula och axeltapp fick jag ett "renare" ljud. Dock är tysta spår mycket tysta även utan denna bricka.


Tweak nr 2.

Betydligt större skillnad gjorde denna åtgärd som var improviserad utifrån vad som fanns till hands. Efter flytten i höst är det väsentligt sämre igen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51939

------------------

Lite input som man kan begrunda om man vill. Vissa detaljer mer välgjorda än andra, och med ett resultat som - rätt injusterat - låter betydligt bättre än det borde.

Det jag reagerat mest på, som också är den stora avvikelsen mot Linn LP-12, är ytan och formen på axeländen. Det skulle vara ytterst intressant att kunna jämföra med ett "vetenskapligt riktigt" utförande.


Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2010/01/02 :  18:24:19  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Tillägg Heybrook TT-2.

Yttertallrik 1730 gram.

Sub-platter med axel 682 gram.
Go to Top of Page
Page: of 59 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000