HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY skivspelare kanske?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 59

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/05 :  12:37:54  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Lördag förmiddag!

Veckan har varit lite "lustig" pga den ofrivilliga forum-
tystnaden i början på veckan.

Det jag har velat få klar för mig är i första hand ESL:s
en fas koppling.
Nu redovisar jag inga kurvor på den men kontentan är att
man får som ESL säger, lika spänning, 90 grader förskjutet.
Det som inträffar vid just den komponent kombination är en
(låt mig kalla det utan negativ innebörd) "tändspole-effekt".
Om man ska bygga så kommen man att behöva dra ner matnings-
spänningen, i detta fallet till ca hälften, dvs 12 Volt.
Detta är vad man kan se ur simuleringarna. Vad som händer
i övrigt måste man rent praktisk prova.
Mitt förslag är att vi lägger detta på "bra-o-ha-hyllan",
att återkomma till vid behov. Eller om Ni har andra
önskemål tar jag gärna upp det.



********

Om vi spinner vidare på ESL:s spole, drossel variant och
tittar på två fas.
Funktionerna är på plats. Men det är o-optimerat.
Dessutom har jag "stött på patrull". Det är att kurvorna
hamnar "offset" 2 volt på 90 Hz men inte 22 Hz. Men jag
ska jobba igenom detta i veckan som kommer.

Så här ser det ut i alla fall just nu.
Först en översikt.



Detalj på själva oscillator kretsen.



Nästa steg är "filter kretsen".
Den är lite omgjord. Värdena på komponenterna är anpassade till
största tillgänglighet och lägsta pris.




Nu kommer vi till det som är nytt, "ESL:s fasförskjutare".
Drosseln vrider fasen possetivt ett antal grader.
Kondensatorn på andra fasen vrider fasen graderna negativt.
En liten "Barsk lappp". Kondensator kretsen är inte riktig klar.
det ska vara, en konding+motstånd för 33.3 och 45 rpm.



Nästa steg är bekantingar. Där styr vi spänningen mot drivsteget.
Det som är förändrat är att växlingen mellan "förstärningsgraden"
sker mot jord. Tanken är att reducera antalet poler på brytaren.
Om Ni undrar varför IC:n matas 7,5 volt och inte 9 volt, beror det
på att kretsen ska fungera som en "spännings begränsare". Den får
aldrig mata mer än 6 volt mot drivsteget. De kan bli lite "si och
så" med det innan systemet "svängt in sig".



Drivsteget är inte ändrat något.



Sist så ser Ni själva motor, lindningarna representeras av ett
motstånd och en induktans med järn. Det är Per Engelholm:s PEMOTEC
som vi kör i simuleringen.



********

Nu i veckan ska jag jobba fram styrelektroniken lite till.
Det är i första han detta med "offset strulet" som ska "greppas".
Så ska systemet optimeras mot 22 resp. 90 Hz.
Så vi får se hur långt jag hinner till lördag.

*******

Men något som vi ska fundera på och diskutera, är Era erfarenheter
kring detta med driv frekvensen.
Ska man utgå från traditionellt runt 50 Hz?
Eller ska vi gå upp mot 90 Hz?
Kanske det finns positiva erfarenheter av att gå ner i frekvens?

Kör så det ryker!!!










Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/07 :  20:20:25  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Jag måste få lite grepp om vad Ni som byggt spelare tidigare
har för "drivelektronik"?

Om Ni kör AC, vilka frekvenser kör Ni med?


Problemet med "offset-spänningen" är löst, som jag ser det.
Nominellt; +-23 volt har vi en offset på +-0,1 volt.
Om jag inte slarvat blir det i procent; +-0,43%.
Nu är detta i teorin, ja, ja, inga protester, jag vet vad Ni tänker!
Se det som "möjliga målvärden", för det är precis vad det är.


RTB/René@
Tycker Du att schemat ovan är för komplicerat?
Mellan varje Oamp ligger ett antal komponenter som har en specifik
funktion.
Inte produktionsvänligt med många komponenter, men DIY-vänligt.
Och varje funktion har vi hundra koll på.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

RTB
Member

75 Posts

Posted - 2009/12/08 :  12:49:39  Show Profile Send RTB a Private Message  Reply

Jag är nog inte rätt person att avgöra konstruktionen av elektroniken. Tror inte det behöver vara fel med mängden komponenter. Det vore givetvis intressant att kunna jämföra resultatet senare mot någon färdig produkt.
Heed har tex en motorstyrning som verkar intressant.

Angående frekvensen finns det kanske fördelar att använda 50 Hz då det enklare går att sätta ihop med andra befintliga delar som tex driv trissan. Men det låter också som en intressant idé att pröva en högre frekvens. Om nu motorn tillåter olika frekvenser, hur funkar det egentligen?

Själv har jag börjat med min arm och ska lägga upp bild när den är klar. Borde kunna bli bra.

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/09 :  19:09:13  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


quote:
Det vore givetvis intressant att kunna jämföra resultatet senare mot någon färdig produkt.
Heed har tex en motorstyrning som verkar intressant.


GRYMT INTRESSANT!

Heed kör med digital frekvensgenerator och en prislapp
på 3500 spänn.

50 Hz ska det vara för 33.3 rpm eller 45 rpm?
Min TD125:a har 50 Hz för 45 rpm. Är det månne
någon standard?
Bubbel/Anders kanske vet?

När vi ska tesköra mot något befintlig elektronik går vi på
RTB/Renés förslag om 50 Hz.

Jag tycker vi "skjuter ut hakan" och med "hög svansföring"
optimerar första prototypen för 50 Hz och 67,57 Hz!



Annars tror jag att om man ska testa bl.a chassin ska man inte
använda just 50 Hz. Orsaken är att det blir lättare att skilja
störningar från själva motorn, från nätstörningar blir lättare.
När man sedan vet att motorn inte stör, går det alltid att ändra
till 50 Hz.

quote:
Om nu motorn tillåter olika frekvenser, hur funkar det egentligen?


En fas medför att man får ändra värdet på startkondingen. Och
vist kan vi labba fram det om ni vill.
Men den grundläggande skillnaden är att den så kallade
"fi"-fakton minskar vilket resultera i lägre effekt på motorn,
som inte går att kompensera med högre spänning.
"fi"-faktorn består av en vanlig resistans + ett motstånd orsakat
av induktansen. Det är induktansens motstånd (reaktans) som ökar
och orsakar den lägre "fi"-faktorn.
Men en rimlig frekvenshöjning är hög intressant, absolut.


------

Jag har jobbat som en hund med tvåfas-elektroniken. Och då
med optimeringen. Det ska sägas att det tog en god stund innan
jag var på det klara med hur man optimerar elektroniken mot en
given frekvens. (ESL:s drossel variant blir kanonfint!)
Men å andra sidan har vi mer koll på dom enskilda komponenters
funktion i sina respektive kretsar.
När jag slutligen mätte upp motorstyrningen var värderna;
"offset" <+-0,05 volt
fasvinkelfelet < +-1 grad.

Man kan tänka sig två varianter;

ett, med fasta komponenter optimerade mot två frekvenser med
möjligheten att finjustera frekvensen

två, justerbara motstånd fasvinkel, drivspänning och frekvens.

Tvåan blir superoptimerad. Det jag hoppas på är att WinSope ska
räcka. Men vi får se när vi kommer dit.


Nä nu har jag inte tid att sitta här

tillbaka till "MiniLabbet" och jobba!

quote:
Själv har jag börjat med min arm och ska lägga upp bild när den är klar.

Det låter helkul!
Kanske vi kan få "låna lite" av ditt arbete, om vi är riktigt snälla!




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/09 :  22:02:51  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Jag kunde inte låta bli räknedosan. Vi spinner vidare
på RTB/René:s tankar.

Om vi leker med tanken att vi har Premotec motorn
som vi har i simuleringarna.
Då är den på 3,5 Watt och 50 Hz.
räknar vi fram "fi"-faktorn blir den 0,83.
då har vi ca: 2,9 Watt på axeln.

Vi höjer frekvensen till 100 Hz.
"fi"-faktorn blir då 0,6 och effekten på axeln ca: 2 Watt.

Vi höjer frekvensen till 150 Hz.
"fi"-faktorn blir då 0,44 och effekten på axeln ca: 1,54 Watt.


Ta nu en funderare! En kopp kaffe i favoritfåtöljen tex.
Tre gånger tätare koggningar, med tre gånger mindre kraft.
Vad innebär det?

Nu måste jag i säng (om det går att somna efter en sådan dag).



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/10 :  19:25:21  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Vi bollar lite till med siffrorna, på samma tema.

Vi såg att för frekvensen 50, 100 och 150 Hz minskade
effekten på axeln motsvarande 2.9, 2 och 1.54 watt.

Motorns varvtal ökar motsvarade 250, 500 och 750 rpm.

Vridmomentet på motorn blir 111, 38 och 20 Nmm.

Gör tanke experimentet;
vi har funnit att 150 Hz och 750 rpm ger en jämn och fin
gång. Här vill vi stanna.

Nu återstår frågan;
hur stor effekt behöver vi om vi vill ha 750 rpm,
ett vridmoment på 111 Nmm?
Ca: 8,7 watt på axeln och 10,5 watt märkeffekt.


Är detta spåret helt åt pipsvängen?
Nä jag tror inte det. En maxon motor är på 7 watt.
Det som kommer att vara avgörande är acceptabel uppstartstid
och masströghetsmomentet i tallriken. Och dom hänger lite ihop.


Kan vara klart intressant att spåna vidare i. Och då med "prov
och försök".
En egen motorstyrning kan vara en bra början och öppnar
möjligheter.


EDIT: Ett litet tillägg.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/12/10 19:28:31
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/12/10 :  23:12:17  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Lite om "kuggning" och effekt på motorn.

En AC motor som går under mycket låg belastning typ när en skivtallrik kommit upp i varv, har mycket låga vibrationer och kuggningar, vid uppstarten däremot kuggar motorn rejält vilket är helt normal och riktigt.
Motorn drar också mycket liten effekt vid fullt varvtal på tallriken.

När det gäller DC motorn så har den mycket mindre vibrationer både vid hög belastning men allra minst såklart vid låg belsatning. Den drar i princip ingen effekt heller när den kommit upp i varv.
En DC motor styr man varvtalet med spänningen medans momentet är beroende av strömmen.
Och effekten är spänning*ström så när tallriken kommit upp i varv så finns det inget moment på motorn vilket gör att strömmen sjunker drastiskt och effekten sjunker således, spänningen är konstant.

Skrev innan också att en bra DC motor bara behöver en lågimpediv konstantspänningskälla för att gå jämt.
Har själv kört så i flera år. Mycket bra!
En "vanlig" Ac motor typ Thorens funkar också fantastiskt bra.
Jag skulle inte lägga dyrbar musiklyssningstid till att fundera så mycket på motor...
Bygg och NJUT!! Pang på bara.
Denna tråden har levt i evighet... Släng dit en AC motor och LYSSNA!

Finns spelare för 100 000 kr och mer som har en AC motor.
En tallrik med stort moment, lite ringningar, låg friktion i lager, bra fjädring, samt en tonarm som är ordentligt fixerad mot tallriken, kommer låta bra!
En bra fixering av skivan är viktig också.


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2009/12/11 17:38:24
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/12/11 :  23:22:28  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Hej allesammans

Den här motorn kanske kan var något? Inte helt gratis men kanske synd att utesluta från förstadiet på testet.
quote:
http://adanalog.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/7510c68d5b2c26d91d66caef5c9f6670.jpg


Lagret plus Specifikationer.
quote:
http://adanalog.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=150&category_id=15&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=35


quote:
En tallrik med stort moment, lite ringningar, låg friktion i lager, bra fjädring, samt en tonarm som är ordentligt fixerad mot tallriken, kommer låta bra!
En bra fixering av skivan är viktig också.
Kanske skulle denna uppfylla kriterierna?
quote:
http://adanalog.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/0feb119148694baef2b4b631fc65398c.jpg

Själv känner några till att jag har tillverkarens Tangial-arm som kostar 600 dollar tycker inte det priset är dyrt.

Här en länk till mycket närbilder!OBS! Klicka nederst på sidan.
quote:
http://adanalog.com/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=33


Mvh Anders.S

Edited by - govinda on 2009/12/12 00:32:22
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/12 :  19:04:48  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Tack för länkarna Anders.A
Heter alla DIY:are "Anders"!

Ja vi måste försöka få lite grepp om "talrikslagringen". Det
är ett som är säkert. Har någon mer information, så hör av Er!


quote:
Jag skulle inte lägga dyrbar musiklyssningstid till att fundera så mycket på motor...
Bygg och NJUT!! Pang på bara.

Härligt! En handlingens man!

Jag har mött två typer av DIY:are. Den ena typen vill jag kalla;
"utpräglad prototyp byggare med guld i nyperna".
Den andra; "labb killen med sinne för teknisk fysik".

Är man ensam är det bra om man är lite mittemellan.
Men jobbar man i "team", så kompletterar man varandra. Man upp-
når en bredare kompetens, vilket är viktigt som ett projekt
som detta.

Jag tycker nog att vi ska fortsätta "klämma och känna" på olika
tankar och ideer som kommer upp. Lasse/reVintage hade ett
resonemang på temat "utanför lådan". Och René/RTB:s tankar kring
ökad drivfrekvens är lite "utanför lådan" och av intresse.
Tidsaspekten är jag medveten om. Simuleringar i datorn är
ett tidssparande hjälpmedel tex.

Sen är det fritt fram för vem som, att bygga. Utnyttja tråden, det
finns en massa att plocka här. Och vill någon fråga om något som
rör deras eget bygge, är Ni välkomna att höra av Er.
Jag får en del PM och mail av Er och det är helt OK. Kom igen bara!

''''''''

Jag ska säga att jag känner mig mogen att starta upp prototyp-
tillverkningen av styrelektroniken.
Simuleringen ger fina värden även med fasta motstånd.


----------------------------------------
50Hz => 33.3rpm

Fas1; 22.47 V, offset < +-0.011 V
Fas2; 23.57 V, offset < +-0.007 V
Diff fas1 och fas2; < 1.1 V
Fasförskjutningen < +- 0.3 grader

67.567 Hz => 45 rpm

Fas1; 22.89 V, offset < +-0.013 V
Fas2; 22.04 V, offset < +-0.013 V
Diff fas1 och fas2; < 0.86 V
Fasförskjutningen < +- 1 grader

-----------------------------------


Nu är detta fasta motstånd. Det är bara frekvensen som
justeras.
Justerar man spänningen mellan fasrena blir givet värderna
bätter.

Som en kontrast kan vi redovisa enfas värden enligt upp-
kopplingen från leverantör.


------------------------------------------------- 

Differans mellan faserna vid 24 V matning: 12.6 V
Fasförskjutningen; 11 grader

-------------------------------------------------


Beställning av komponenter till själva oscillatorn räknar
jag med att göra i veckan.
Och så måste vi bestämma vad det är vi vill prova med
oscillatorn.
Hur stabilt den kan hålla frekvensen är given. Men har Ni
något annat?


-'-'-'-'-'-'-'-

Under arbetet med optimering av elektroniken upptäckte jag
en annan grej att lära sig av.

Titta på dessa kurvor:

Ni ser den den blåa "referens-kurnan", en klockren sinuskurva.
Gämför den med gen gula, som är kurvan från den fasen som är för-
skjuten med drossel. Alltså +45 grader.
Distortionen är mätt till 1.4 Volt.


Kolla motsvarande fas.

Här ser Ni blå "referens kurvan" och grön kurva, som är fasförskjuten
med kondensator, altså -45 grader.
Men disten är som jag kan se den under 0.5 volt.

Kontentan:
Detta slutade i att jag tog bort förskjutningen med drossel. Och
lade till ett steg -45 grader, kondensator förskjutning till den
andra kondensator förskjutna fasen dvs -45 plus -45 = -90 grader.

-'-'-'

Nääääää...........nu ser jag fram emot att jobba med det "praktiska".
Förra vecka köpte jag tre kopplingsdäck, så jag känner mig
väl rustad.














Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/14 :  20:16:14  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
På G!

En liten "action bild"!



Såhär har jag tänkt disponera brädan med "AC analog:s" motorsyrning.
Kopplingsdäcken har jag vridigt 90 grader sedan bilden togs.

Det första som ska kartläggas är glödlampans resistans som en
funktion av spänningen.
(Ni ser på oscillator kretsen "Lampa 200")

Dom glödlampor som är aktuella i skrivande stund är:

Eletrokit 4100 3026, 12 V 50 mA.
Kjell... 63-750, 12 V 60 mA.
63-749, 12 V 40 mA.
63-740, 12 V 60 mA.

Vi får se vad detta sluta i. Kanske vi får testa fler.
Hittar Ni någon på 6V 60mA så hojta till!


EDIT:
Det blev lite suddigt, men vi får säga att det är för att
försvåra "forum-spionage".
EDIT IGEN:
Suddiga bilden borttagen och ersatt med en bättre.
Men det är "Labb-plattan" jag är så glad över. Den kan jag ta
med överallt utom i duschen.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/12/14 20:52:03
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/12/14 :  21:45:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Du gubben nu när jag tänker på det så finns det en analog AC styrning på din TD 125 om du vill så kan jag maila över lita service manualer från de olika varianterna av 125'an.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/14 :  21:59:52  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Det var hyggligt tänkt Anders!

Men jag har servis manual och "spare parts list".

En australiensare har "clonat", "kopierat" eller "plankat"
deras senare version.
Men jag har ingen aning om hur den fungerar. Jag har försökt
komma underfund med hur den arbetar, men gått bet.

Våran AC-styrning ska vi ha 100 koll på varje motstånd. Min
förhoppning är att vi ska kunna ha en AC styrning som ska vara
lätt att anpassa till olika motorer och då även "stepp".



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/12/14 :  22:51:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ah tusan där visste du mer än mig har du någon länk till den där australiensaren.

Det som jag vet om 125 styrenhet är att lampan som sitter på kortet är det som styr frekvensen det är vad som är sagt till mig jag tänker fråga den som har berättat för mig om detta lite mer jag får helt enkelt återkomma i frågan.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2009/12/15 :  08:26:45  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Kärt barn har många namn GIK. Jag ser ett par hundra svets/rör flänsar var dag på jobbet men sant att vi kommer överens om vad som är vad. Jag har lite bilder på flänsar men sliter lite med att ladda upp dom. Kanske ska jag maila över bilderna till GIK så kan han kanske avgöra vad som bör postas och vad som inte fyller en funktion för oss. En annan produkt dom kanske kan komma i fråga är det som kallas ämnesrör. I dom flesta fall ett synnerligen tjockväggigt rör som kan kapas i lämplig längd.

Såg att ni kikade lite mer på lager. Vi klurade ju lite över smörjningen och vilken sorts lager man skulle välja för ett inverterat lager då det är lite krångel att applicera smörjmedlet och få det att stanna kvar på rätt ställe.

Kan man tänka sig att det inverterade lagret står i typ en rörstump som är så hög att det täcker dom inre radiella lagren? Eller åker man på ett brus då när lagret snurrar i smörjbadet?

Plint: Om man nu gör en plit i olika material ska man då kanske ha distanser så att inte materialen "packas" med tiden och ändrar måtten på chassit?

Dancing in the shadows of my memories.

Edited by - Wader on 2009/12/15 18:26:30
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/16 :  00:48:01  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Anders/Bubbel@

Det var nog av Dig jag fick länken till "AnalogDepartment".

http://www.theanalogdept.com/td125_mkii_circuitry.htm

Det jag hade hoppats på var att killen skulle vara behjälplig
med lite ersättnings komponenter.
En del av dom är svåra att få tag i.


Wader@
Just nu vet vi inte så mycket om lager och vilka varianter som
kan bli aktuella för någon form av testning.
Ett utgångsläge skulle kunna vara ett vanligt "oljebrons".
men sen är det en öppen fråga.

quote:
Plint: Om man nu gör en plit i olika material, ska man då kanske ha distanser. Så att inte materialen "packas" med tiden och ändrar måtten på chassit?

Jag är inte säker på att jag fattat vad Du menar. Vad är det
som "packas"?





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/16 :  14:23:28  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Puh puh! Suck o pust!

Nu vet jag hur Wien Birdge Oscillatorn funkar. Och det blir
ett omtag på vår analoga AC styrning.
"Kurvfixar-kresten" utgår helt!
Wien Birdge Oscillatorn genererar kanonfina sinus-kurvor, det
är ju det som är finessen med den.
Vi förstärker bara den, fasförskjutrer och centrerar den.

quote:
Det som jag vet om 125 styrenhet är att lampan som sitter på kortet är det som styr frekvensen............

Inte riktigt, med det blit en konsekvens.
Lampan har uppgiften att hålla Wien Birdgen i balans med avseede
på spänningen. Det är det primära.

Nu ska jag upp och hämta delarna som är beställda.
Och sen "Hands On"!

Men jag måste till Öland i morgon och kolla att allt är OK innan
vintern tar över.
På lördag är det "stor rep" med trion.

Men så fort jag har lite material att redovisa från dom praktiska
övningarna slänger jag givet vis upp det.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/19 :  11:57:46  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Sådär ja! Lamporna uppmätta.

Först en bild på själva "uppnätningen"!




Jag är inte van vid Exel så jag har inte fått axlarna som jag önskar.
Det hade varit bra att ha "volt som funktion av......" dvs
volt på y-axeln. Det blir lättare att tänka då.
Vänstra sidans y-axel är Ohm och höger mA.



Det vi kan se är att vi kan finlira med motståndet under 2 volt.
Dom rekommendationerna som jag läst, rekommenderar 12V 60mA. DVS
den flackaste (mest horisontella) kurva av dom tre.
Inte mycket men lite i alla fall.


Nu ska jag iväg och "repa" med trion. Men oscillatorn är på "G".
Min ambition är att försöka få igång den på måndag.

Vilka egenskaper hos oscillatorn vill ni ha dokumenterade?
Någon form av "provningsuppdrag" i all enkelhet bör vi ha.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/20 :  20:58:34  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Gissa vad detta är?



Dom som gissat på; en "skarp" uppmätning från oscillator.
Dom får en guldstjärna.

Detta är ett mycket "rått" prov. Jag vill veta om kretsen funkar.
Och det gör den.

Nu matar jag den med 5V men det ska vara 9Volt.
Spänningen ut varierar mellan 0,436 och 0,439 volt.
Frekvensen beräknade jag till 75,8 Hz efter uppmätta komponenter.
Verkligheten gav 75,54 Hz +-0,01. (stabiliteten mycket lovande)

En liten distorsion har vi:



Detta ser bra ut! Vi jobbar vidare!


Eller ska vi läggar ner projektet.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/12/20 :  21:24:09  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Eller ska vi läggar ner projektet.



Du åker på pryl om du bara funderar på det .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/22 :  14:08:53  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Hej "skivspelar tråden läsare!".


Jag fick lite komponenter i brevlådan idag.

Men först en bild på 5 volt konfig.



Ni ser säkert att det inte är många komponenter = DIY vänligt!
Men det är bara en frekvens, sex komponenter för varje frekvens.
Den bruna trimpotten ska jag ersätta med en blå. Det var svårt
att jobba med den bruna.

Sen en annan ska som jag tror är att man måste jobba/tänka lite
strukturerat när man bygger på koppling däcket.
När man läser en beskrivning/spec av en IC krets, typ TL 072. Är
minus alltid till väster, och märkningen upp.
Märkningen på mitt kopplings däck visar att man tänkt i "upp och ner
termer".
Upp på mitt "däck", är mot strömförsörjningen.
Kontentan är att 5 volts konfiggen "uppochner" (vilket betyder omtag).

Minus = vänster, plus = höger, IC:ns märkning upp (mot nätagg).
Det blir ledstjärnan i fortsättningen.


Jag gjorde en liten 9 volts adapter. Två zener som öppnar 9.1 volt
och ett 100 ohm:s motstånd 0.6 Watt.
Den ger visserligen 9.8 volt, men vi testar. Det finns en liten
baktanke med det. Vi måste så grepp om hur kvalificerad ström-
försörjning vi behöver.
Doktrinen för dagen är "så enkel som möjligt".
Så här ser den ut!


- - - - - -
Nu ska jag bygga om oscillatorn och provmäta.

En ny mätprobb till WinScope planerar jag att bygga. Det nuvarande
funkar visserligen med den kan inte förstärka en svag signal. Och
sen behöver vi två kanaler.

Nu har vi chansen att utforska varje "skrymsle" på motorstyrningen.
Inga önsketänkanden eller försäljnings argument, svart på vitt är det
som gäller.

Vad vill Ni att vi ska dokumentera?






Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/24 :  09:53:57  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Hej!

Nu är det dags att redovisa lite "skarpa" mätningar.

Såhär blev det enligt "vänster-höger-upp" regeln.






Hur blev mätresultatet då......
(kom igen nu, det är resultatet som är intressant)




Kommentar till ovan:
Matnings spänningen ska vara 9 volt. Men zener dioderna ger dessa
värden. Men det verkar inte vara "kritiskt" och ger lite ny "input"
till ett förenklad strömförsörjning.

Ut spänningarna 1,1 och 0,22 volt, är värden där oscillatorn
börjar "dista" eller "slocknar".
0,66 volt skulle kunna vara en "arbetsspänning".

Den viktigaste uppgiften är "avvikelserna"!
Uppmätningarna är gjorda under 2 minuter.

Kolla in den snygga sinuskuvan. "Kurvfixar-krets" är helt onödig.




Såhär ser det ut i diagram form. Mätt med 1 sekunders mellamrum.



Detta ser lite konstigt ut. Men det har att göra med antalet
decimaler. Jag kan bara köra med två decimaler. Men det ger en bra
bild av frekvens variationerna.
Det som slog mig var att variationerna ligger väl samlade mellan
75,62 och 75,61 Hz.


- - - - - - - -

Jag vet inte om jag tänker fel. Men om vi förstärker 0,66 volt 36 ggr
får vi ca: 24 volt. Förstärker vi avvikelsen 36 ggr får vi +-0,1 volt.
Uttryckt i procent; 0,4%.
Nu får man nog utgå från att det tillkommer fler "felkällor" längre
fram, men en god början.
Det verkar som om avvikelserna minskar i procent räknat ju högre
arbetsspänning man utnyttjar.

Har vi någon bra utmanare till denna oscillator.....
förutom Vattenfalls, 220 volt 50 Hz.


Nu måste jag ägna mig lite åt familjen. Alla ungarna är hemma så det
är fullt pådrag i köket.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/26 :  10:28:14  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


quote:
Har vi någon bra utmanare till denna oscillator.....
förutom Vattenfalls, 220 volt 50 Hz.



Vi ska i alla fall ta ett litet koll.

Förutsättningarna är att jag gjort en mätning per sekund, i
tre minuter.
Tillfället för mätningen är helt slumpvis vald.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



Tabelldata:
Medelspänning: 225,7 volt. 
Avvikelse: +- 0,5 volt.
Avvikelse i %: +- 0,22 %.
Standardavvikelse: 0,2409 volt.
Standardavvikelse i %: 0,106%.




Tabelldata:
Medelsfrekvens: 50,03 Hz. 
Avvikelse: +- 0,02 Hz.
Avvikelse i %: +- 0,040 %.
Standardavvikelse: 0,0126 Hz.
Standardavvikelse i %: 0,025%.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Innan vi jämför vår "WBO" (Wien Bridge Oscillator) med Vattenfalls,
måste jag tyvärr berätta, att efter en så kallad "idiot-kontroll"
vissa felaktigheter insmugit sig.

1. Spänningen är mätt på två olika sätt.
2. Motståndet 1k som ligger i serie med lampan, kan ha ändrat sig
lite. Vi utnyttjar bara ca: 20 ohm av 1000 ohm. Jag ska ersätta
det med ett på 200 eller 100 ohm, i förhoppningen om att den ska
bli mindre känslig.


Att göra:

Ovan justeringar och nya mätningar på spänningarna; 0.20, 0.65 och
1.1 volt.

Sen utvärderar vi.


EDIT:
Ett decimalfel rättades: Avikelse: +-0,2 Hz ändrat till +-0,02 Hz.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/12/31 10:10:05
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/26 :  17:18:55  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Vi öser på med mera siffror och diagram.

Nu är det våran WBO som ska redovisas.
Titta på avvikelserna i %, dom är direkt jämförbara. Även med
Vattenfalls oscillator.

Det som inte är gjort är en "skur" av mätningar. 10 st hade varit
önskvärt för att få någorlunda stabila värden.
Några värden är körda tre gånger, och repeterbarheten var god.

Om vi lägger ribban på Vattenfalls nivå, så kan vi se vem som helst
rakt i ögonen och säg; "vi är över........... med god marginal".



----------------------------------------------------



Tabelldata:
Medelspänning: 0,2117 volt. 
Avvikelse: +- 0,0037 volt.
Avvikelse i %: +- 1,724 %.
Standardavvikelse: 0,002218 volt.
Standardavvikelse i %: 1,0476%.



Tabelldata:
Medelsfrekvens: 75,625 Hz. 
Avvikelse: +- 0,045 Hz.
Avvikelse i %: +- 0,0595 %.
Standardavvikelse: 0,015441 Hz.
Standardavvikelse i %: 0,0204%.



Tabelldata:
Medelspänning: 0,6489 volt. 
Avvikelse: +- 0,00035 volt.
Avvikelse i %: +- 0,0539 %.
Standardavvikelse: 0,000167 volt.
Standardavvikelse i %: 0,0258%.



Tabelldata:
Medelsfrekvens: 75,639 Hz. 
Avvikelse: +- 0,015 Hz.
Avvikelse i %: +- 0,0198 %.
Standardavvikelse: 0,005389 Hz.
Standardavvikelse i %: 0,0071%.




Tabelldata:
Medelspänning: 1,0902 volt. 
Avvikelse: +- 0,0008 volt.
Avvikelse i %: +- 0,0734 %.
Standardavvikelse: 0,00048 volt.
Standardavvikelse i %: 0,0440%.



Tabelldata:
Medelsfrekvens: 75,657 Hz. 
Avvikelse: +- 0,005 Hz.
Avvikelse i %: +- 0,0066 %.
Standardavvikelse: 0,0047 Hz.
Standardavvikelse i %: 0,0062%.

------------------------------------------------------------


Nu behöver man smälta detta. Och fundera på om vi ska vidare. Eller
komplettera med ytterligare mätningar. Kan vi förbättra oscillatorn?
I så fall, finns det några uppslag på hur?

Vad har Ni för spontana reflektioner?




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2009/12/27 :  22:06:47  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Kul att se att detta projekt fortfarande lever och går långsamt framåt.
Jag har tills vidare hoppat av att vara aktiv i projektet pga tidsbrist och för att mitt intresse att spela vinylskivor inte är så stort. Jag följer ändå denna tråd sporadiskt och ser om jag kan tillföra något.

Jag tyckte att det var intressant att se att vi nu verkar luta år ett tillverkningspris (exklusive arbete) på ca 3500:-.
Om det skall vara någon poäng så måste resultatet bli klart bättre än en kommerciell spelare för samma peng, så nu vet vi lite mer om vilken kvalitetsnivå vi minst måste nå till.

Anders A postade några länkar till grymt profsiga DIY delar för vinylspelare, men priserna låg på en mycket högre nivå.
Eftersom vi pratar köksbords-koncept så kommer finishen rimligen inte komma upp till extremt bra nivåer, så det är viktigt att komma ihåg att vi måste hålla nere priset. I alla fall max 5000:- som pris.

Personligen så ser jag det troligare att jag skulle vilja utnyttja delar av det vi kommer fram till för att modifiera en begagnad hyfsat bra kommersiell spelare. Både för att hålla nere priset och för att det blir mycket mindre arbetsinsats.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/12/28 :  00:03:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ånej silvervarg det skall bli en mycket bra spelare av detta men först skall vi igenom all mangling av spelarens beståndsdelar innan en prototyp kan göras det är då vi vet vad som skall förbättras så att den kan uppfylla alla krav som ställs.

Visst kan man använda väl valda delar till en redan existerande spelare det är också meningen.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 59 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000