HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY skivspelare kanske?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 59

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2009/11/14 :  22:13:21  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Wader jag har anmält mig att ta fram ett "flytande" chassi som jag vill kalla det.

Jag har en del experiment i säcken som jag kommer att baka in ett chassi givetvis så har jag även sneglat på vad som finns där ute där finns en del användbart. Jag eftersträvar enkelhet god funktion framför allt skall gå att köpa över disk jag kommer även att ge plinten ett utseende men det kan ändras för den som vill där får fantasin styra.

Jag har bara några skisser nedklottrade än så länge men det är inte långt ifrån en färdig produkt det kommer givetvis att byggas en prototyp för att kontrollera att funktionen är den rätta. Framför allt skall chassiet vara resonansfritt men inte dött för då är vi tillbaka på ruta ett.

quote:
Det som snurrar mest i mina tankar just nu är en tre lagers spelare, lager längst ner, motor och eventuellt mothållare i mitten och tonarm på översta lagret.


Denna konstruktion finns redan jag och PG Jeppsson har gjort två varianter på denna idé det fungerar utmärkt dock har jag tonarmen längst ner motor i mitten och lagring i översta fem kontakt punkter på varje lager utgörs av 8mm höga gummiringar från en gummislang. PG byggde en exakt likadan som du har funderat på dock med tre kontakt punkter.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2009/11/15 :  16:58:59  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Häpp där ser man. Hoppas era projekt mynnar ut i något riktigt bra.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/15 :  23:30:30  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply





hej grabbar

Nu har jag så mycket att skriva om att jag inte riktigt vet
vad jag ska böja.
Det blir att dela upp det i flera inlägg och hoppas att Ni inte
tycker att det blir jobbigt.


Chassit har vi i huvudsak två typer:

1. Det vi kallar "flytande".
De i sin tur kan delas in i olika varianter.
RTB-René, föreslog "hängande chassi" stål/polymer.
Bubbel-Anders har testat "tre skikts flytande chassi".
Sen har vi den klassiska varianten, stående på stålfjädrar.

2. Det vi kallar "fast".
Danskens plint med steg ljuds matta mellan MDF skivor.
Solid plint.

Jag vill att Ni ska inse en fundamental sak. I dagsläget vet
ingen av oss vilka "problem" vi har!
Det får vi först veta när vi mätt upp konstruktionerna.
Därför är alla detaljerade konstruktions lösningar
ointressanta, i skrivande stund. Vi talar fortfarande
om konstruktions principer, enl ovan 1 och 2.


Vi kan gå två vägar.
Antingen bygger vi själva en plint, flytande/fast eller båda.
Sen mäter vi upp den (upp till bevis eller problem analys).

Eller mäter vi upp en befintlig "kärra". Och sen bygger vi en
egen med den uppmätta som referens.

Våra målvärden/referensvärden ska vara uppmätta värden på
en i våra ögon bra kommersiell spelare.

Men vi ska ha i minnet att "köksbords-stuket" gäller och
att goda mätresultat ska stå högt i kurs.
Sen kommer acceptans prov och design in i bilden, men då har
vi kommit långt.


Det finns en variant till. Och då säger vi att; "jag skiter i att göra vetenskap
av de. Jag bygger och är glad".
Vist det är OK, men lite defensivt tycker jag. Fast jag kanske
är lite "yrkes-skadad".


Det Anders-Bubbel skulle kunna göra är att mäta på sin befintliga
"tre skikts maskin" och se var resonans frekvensen ligger på för
dom olika skikten.
Målvärdet bör vara 5 Hz, 2,5 Hz och 1,25 Hz.


Något som jag är nyfiken på är RTB:s/René:s "hängande subchassi".
Finns det något jag kan hjälpa René med, så står jag till förfogande.

Wader och jag får nog snacka ihop oss lite. Det kommer att bli en massa
jobb typ problem på detaljnivå att lösa. Dina gummi isolatorer måste vi testa.

Jag ska återkomma till Waders "motorfrågor" när jag har läst på
och labbat lite mer. Det är viktigt att, som Wader är inne på,
ha koll på läget så motorns två lindningar kopplas in rätt.


EDIT
Trassel med " tecknet.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/11/15 23:33:25
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/16 :  13:27:55  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Tillbaka vi tangentbordet igen. Har varit lite upptagen
i helgen. Men nu är det måndag igen.


PIC-AC....vilken högdare! Det är bara och tacka Bubbel, 007 med rätt att lyfta
på huven!
Tillsammans med Teres är det fullträff!
Vi kan inte säga annat än att vi har ett ordentligt underlag.

Har Ni inte kolat Bubbels länk, så gör de.
Längst ner på den tyska sidan finns en länk till en engelsk
sida.

Ähnliche Projekte, weitere Informationen
PIC-basierte Motorsteuerung
Dieses Projekt weist viele Ähnlichkeiten mit meinem Projekt auf und ist sehr gut dokumentiert.


Närmare ett PIC baserat styrsystem kommer vi nog inte. Komplett och
väldokumenterat delsystem.

Betyder detta att vi ska sluta att jobba med "AC-motorstyrning".
Nix!
Detta betyder bara (bara, bara föresten, ett jätte lyft) att vi
fått bekräftat att en sänkning av spänningen över motorn efter
start är något vi ska titta över. En storlek har vi också fått
bekräftat, 23%. Lika så start tider, 5 till 15 sekunder.
Detta är godis, . Och sparar labbresurser ska Ni veta.



Wader undrade lite om motorer.
Någon standard motor kan man väl inte säga att det finns.
Per Engelholm donerade ett par mycket fina motorer. Och dom
räknar jag med att kunna använda i utväcklings arbetet.

Jag ska säga med en gång, med risk för att jag slår ihjäl en
och annan om jag säger:
Att koppla in en Ac motor med en rekommenderad
kondensator är absolut inte en tillfredsställande drift.
Jag har belägg för mitt påstående och ska utveckla det senare.

Två typer av Ac motorer har vi som delsystem "AC" och "Stepp".
I princip så är det som Altman säger, ingen skillnad, om vi
begränsar oss till "bipolär stepp 7,5 grader".

En Ac som är konstruerad för skivspelare, har sina lindningar
så att man får så jämt vridmoment mellan "stegen" som möjligt.
En Stepp-motor däremot är optimerad åt rakt motsatt håll.
Ska vi såga Steppen? Nä...knappast i detta skedet. Varför inte då då?
Vi kan inte säga, att vi vet hur stor skillnaden är. Och hur
mycket vi kan "arbeta runt" steppens svaga sidor.
Starka sidor har den. Billig pga stora volymer. Kvalité till ett bra pris.


Sen måste jag påpeka att det redovisade kretskorten är en labb variant.
Det är därför det är så många justerbara motstånd. Jag räknar med att
behöva ändra motorspänning och frekvens, beroende på vilken motor
som testas.
Men först ska vi ha igång själva oscillatorn. Den ska testas så vi vet att
det går stabilt över tiden. Sen kommer filter kretsen. Och sist drivsteget.

MiniLabbet ska kompletteras med probbar till WinScope. Beställningen
av komponenter ska iväg i veckan.
Sen blir det en snabb-kurs i handhavandet av det hela.


Det rullar på!








Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2009/11/16 :  19:49:04  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Anledningen till att jag frågar lite om motorer är att jag försöker skaffa mig en uppfattning om hur allt ska monteras. Vill man ha det så kompakt som möjligt eller inte? Gjorde en liten modell idag. En stor tjock fast plint med pelare på i varje hörn. I hörnenpelarna skruvade jag i upphängningsanordning för o-ringar och kom då på att om man vill få ner höjden en smula kan man montera motorn upp och ner. Det går ju utmärkt att göra hål i bottenplinten så man får en riktigt kompakt historia men detta har ni redan tänkt på kan jag tro. Vill man kan man har ett rör med bra diameter i mitten också som fungerar som stöd för upphängningen. en urfräst slits för remmen men ni har säkert tänkt på det med.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/16 :  22:08:35  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Jag ser inte riktigt vad Du har under luppen.

I förstudien ingick att ha något så när hum om
vad vi vill åstadkomma.
Så vi utgick från "Danskens plint". Inget uppmätt
men väl en volym modell på pränt.
Kolla på sidorna 23, 24 och 26, 26.
Där finns en del motorer som varit på tal och är
så fortfarande.
Kolla Hemlings och zix koncept, "not bad".
På någon av sidorna ser man Bubbels "tre skikts chassi".

Annars när vi talar om motor infästningar så har
Nordic Concept sin likstömsmotor ingjuten i silikon.
Andra utnyttjar "Trelleborg bussningar".

En stum plint blir motor infästningen mer kritisk. Än
om man har ett "flytande subchassi". Då kanske man rent
av kan skruva fast motorn direkt i den fasta delen.

Som sagts många gånger tidigare, detta är möjliga koncept.
"Köksborbs konceptet" med uppmätta värden som ligger i paritet
med våra kommersiella spelare, är det som gäller. Sen kör vi
med "öppna dörrars" princip.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2009/11/17 :  17:14:12  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Njae det är väl kanske mest jag så är för dålig på att förklara och ideer som rullar runt i olika varianter, former och lösningar. Tänker lite på tillverkningsprinciper, vad kan vi göra vid köksbordet och vad klarar vi inte. Ord som "flytande chassi" sätter ju igång mitt huvud direkt, hur löser man det. Vad vill man uppnå? Kommer man dit, måste en skivpelare se ut på ett visst sätt? Tekniska lösningar etc etc. Är ett chassi på stålfjädrar flytande eller är det fjädrande? Flytande i vätska eller med magnetisk kraft? En stålkula flyter ju i kvicksilver men vi ska väl var en smula miljövänliga också? Jodå jag har läst hela tråden och kollat alla bilder. Det jag tänker på med ett "flytande" subchassi är väl att man kan få en hel del svaj då flytande betyder att det finns en begränsad rörelse i chassi. Dock kanske det begränsar sig till start och stopp och att det vid konstant drift rör sig minimalt.

Jag ska köpa mig en beg skivpelare och slakta och prova lite ideer.

MvH
Anders

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/17 :  20:35:45  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


När vi diskutera olika chassiprinciper, tekniklösningar osv
så blir det lätt att det viktigaste biten kommer i andra hand.

Material kunskaper är det viktigaste i detta skedet.
MDF hur funkar det.
Bitumen kur funkar det.
Stegljudsmatta hur funkar det.
Musikaliska träslag.
Omusikaliska träslag.
Polymerer.


Om man utnyttjar tex dessa material, hur kan man
få nya egenskaper genom att kombinera dom.

Och det centrala frågan som alltid ska komma i förgrunden;
hur kan vi göra det bästa "köksbords konceptet" av dom.





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/11/18 :  22:15:50  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Jag byggde ett gäng skivspelare i den tyngre ligan kan man väl säga i slutet av 80 talet.
Luftlagrade och med död tallrik som dessutom hade högre inertia än någon annan spelare somm fanns då och inte senare heller... diametern på tallriken ökades från 300mm till 400mm vilket ger en ökning av inertian (svänghjulseffekten) till det dubbla och med samma totalvikt
Nu väger tallriken bara 15 kg men har en inertia på hela 3000kg/cm2!
Denna har jag drivit på flera sätt bla pwm reglerad servo DC motor med järnlös rotor (hysteriskt bra)

Men även en vanlig AC motor funkar finfint! Drivningen är en tunn tunn gummitråd som köps i vilken garnaffär som helst. Super elastisk och den överför garanterat inga vibrationer till tallriken.
Jag kan ju räkna på vilken inertia ni har...

EDit: Om ni bygger en 6cm tjock tallrik i MDF med 300mm diameter får ni en inertia på 520 kg/cm2.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2009/11/18 22:31:23
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/18 :  23:04:13  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Jo det är just av Dig esl!

Jag titta i mina anteckningar.
Vi vet inte idag hur tallriken ska konstrueras.
Men som rikt värden så "bygger vi om" inertian
till en faktor räknat per kg skivtallrik så länge.
Faktorn är 123 [cm2] för varje [kg].
Effektförlusten i lagret är 0.622 [mW] för varje [kg].

Klarar vi detta kan vi se proffsen rakt i ögat och säga
"detta är en förbaskat bra spelare".

Om vi ska anklagas för att sträva mot någon ytterlighet,
ska det vara att det är ett "köksbords koncept".


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/11/18 :  23:31:05  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Genom att göra tallriken "plattare" men med samma massa och givetvis gröpa ur lite i mitten eller byta material i mitten och ha ett tyngre material längst ut i periferin kan ni klå "min" spelare hur lätt som helst.

Ett exempel.. helt gripet ur luften...
Ett formstabilt material som inte slår sig efter några år = alla valsade material går fetbort.
Så jag tar MDF 300 mm med en krans av annat tyngre material som står för inertian.
Så tillåter jag att man gör tallriken 400mm i diameter och en totaltjocklek på 40mm


Då får vi följande inertia för dessa olika material:
Aluminium Vikt 6 kg inertia 1900 kg/cm2
Mässing Vikt 19 kg inertia 5800 kg/cm2
Bly Vikt 25 kg inertia 7800 kg/cm2
"Något" material med densitet 1,2kg/liter Vikt 2,6kg inertia 820kg/cm2..

Man vinner oerhört mycket alltså på att få "ut" vikten till kanten, nackdelen är att det kan "ringa" som en klocka men det löses ju som bekant mycket lätt med en skiktlimning.
Min tallrik är i två lager aluminium, tagna ur en plåt, tyvärr var den valsad och gav efter några år en skevhet som gjorde att den började läcka i luftlagringen. Lätt att slipa till, men vet man om det vid konstruktionsfasen så bygger man bort problemet så klart.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/21 :  13:14:48  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Els:s resonemang är att tänka över. Vi får anledning att
återkomma dit, när det är dags att jobba med själva "skivtallriken".

Bara för att förtydliga för alla som inget läste "mekanik och håll-
fasthetslära" i skolan.


Inertia är engelska, masströghetsmoment är svenska. Storheten är [kgm2] (kilogram gånger kvaderatmeter).

Detta kan vara lite knöligt i början.
Masströghetsmoment är lite jobbig att säga och skriva,
så det har genom åren används flera
andra uttryck, typ "sväng massa" och "svängmoment".

Att metaller kan börja "skeva" med åren är intressant att
Du tar upp.
Om man köper metall från "skroten", vet man oftast inte vad
man håller i.

Vill man försäkra sig om att metallen inte innehåller
oönskade spänningar har man bara den "hårda vägen" att gå.

Avspänningsglödgning, vilket innebär att stycket ska ligga
i ugn 4-8 timmar i en temperatur på 500 till 600 grader C.
Och sedan långsamt svalna i luft eller bäst i ugnen.

Hur man ska åstadkomma en sådan process i "DIY version", vet
jag inte just nu.
Har någon ett bra förslag, så hör av Er!


************

I veckan har jag jobbat mycket med att försöka förstå hur
AC motorn fungerar.
I mina böcker i "elektroteknik" står mycket lite.
Men jag ska redovisa lita av min mailväxling med en kille
som arbetar med dessa motorer.

Först lite definitioner:



Detta är en typisk; "tvåfas växelströms motor".
En "bipolär stegmotor" har exakt samma anatomi.

Kola på bilden, så ser Ni två lindningar.
Den ena lindningen (b, m) är kopplad mellan nollan och fas.
Denna lindningen kallas "huvudlindning" (på slang för "turban" (överkurs)).
Den andra lindningen är kopplad i serie med en kondensator.
Denna lindning kallas "hjälp lindning".
Kondensatorn kallas "startkondensator" kort och gott.

Med dessa definitioner är det lättare att diskutera.

Motorn (synkrona tvåfas växelströms motorer) används till en
del andar användnings områden för utom skivspelare, tex
vid "dosering" då jämn flöde är önskvärt. Om motorn går ojämnt
under varvet är mindre viktigt. Däremot är startmomentet viktigt.
Då arbetar man med lindningarna på det sätt som, givet vis, ger
bästa startmoment.

En annan tillämpning av motorn är om den ska tex vrida tre varv
och 30 grader. Med en last på ett vist moment. Motorn sak alltså
stå still med belastningen. Stegmotorn lindningar är optimerade
för just detta.

Å sjutton.....då måste våran applikation vara lite, kanske mycket,
speciell!
Japp,.....så är det! Men samtidig en härlig kul utmaning!

Nu ska vi kolla på skivspelar applikationen.

Vi har tre möjliga lösningar.
  • 1
  • Enfasmatning. Starta men hjälplindningen och när
    vi nått rätt varvtal koppla ut den.
  • 2
  • Enfasmatning. Starta men hjälplindningen och när vi
    nått rätt varvtal låta den ligga inkopplad med kondensator.
  • 3
  • Tvåfas matning. Mata dom båda lindningarna med var
    sin identisk fas men 90 graders förskjutning.


Den som har den största möjligheten att ge den jämnaste gången
under varvet är alt; 3.

Den som förmodligen är enklast, DIY-vänligaste, är säkert alt; 2.

Nääääää..........vänta lite, jag ska reta upp Er lite till.

Det finns saker man inte kan kombinera i enfas drift.
  • *
  • Att få både hjälplindningen och huvudlindningen att dra jämnt! Dom går ojämnt!
    (Ju större glapp/spel som lagret har, ju mer borde det på
    verka ljudet, negativt (tycker man i alla fall)).
  • *
  • Att optimera startmomentet och optimera "mjuk gång".


Nu är Ni väl så upprörda att Ni inte kan sova i natt. Och själv
har jag en enkel biljett till Sydamerika.


Vad har man för vägar att gå om man jobbar med enfasdrift?
Man får ta det via mekaniken. Esl:s skivtallrik och rem tex.

Som jag förstår det, har vi störst möjlighet att få en så optimal
drift, om vi jobbar med "två fas drift".
Den analoga motorstyrning som jag redovisat tidigare är enfasdrift.
Jag ska jobba vidare på den och göra den till en "två fas drift" i
stället.
Själva oscillatorn och filter kretsen är samma. Så det praktiska
arbetet med dom går enligt plan.

Vår agent 007 "med rätt att lyfta på huven", Bubbel/Anders länka
till en digital AC styrning. Den är typ; tvåfas. Min älskade
Thoresn 125:a från sent 60-tal har också tvåfas drift.

Näääää...........det känns fel att inte, i alla fall, försöka att
få en analog tvåfas drift!

Eller vad säger Ni trådläsare!


EDIT:
Lite förtydliganden bara.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/11/21 15:28:33
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/11/21 :  15:26:40  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Jag har testat AC motr en hel del och för skivspelar applikation så är den busenkel, driftsäker, och i sverige har vi mycket stabil frekvens på elnätet och man skall tänka att när Thorenarna byggdes och andra skivspelare med AC motor så var elnätet kanske inte lika frekvensstabilt som nu...
För att få motorn att "kugga" mindre kan man helt enkelt sänka spänningen när tallriken är uppe i varv.
Nålen bromsar inte jättemycket... Och antingen kan man ha en vridtransformator (har jag haft) eller ett motstånd som man kopplar in i serie efter start det funkar också.
Det är ett budget alternativ i alla fall.

Men jag vill gärna tipsa om dagens moderna DC motorer som används till servo. Dessa ger ett varvtal proportionellt till spänningen, stabil spänning = stabilt varvtal. Ökad belastning = ökad ström i motorn.
Så genom att ha batteridrift med laddning över natten samt en spänningsregulator för att finjustera varvtalet det är superenkelt!

Sedan kan man som ni har skrivit om ha en återkopplingsloop med en tachogenerator vilet naturligtvis kan ge en oerhört exakt varvtalsreglering.

Motorvibrationer förekommer i stort sett inte alls i en fin dc motor...
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2009/11/21 :  20:08:58  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
En ytterring till en tallrik skulle kunna vara en rörfläns. Dom flest är det hål i ytterkanten på men det finns sånna utan för att man ska kunna ha en egen håldiameter. Dessa flänsar är för det mesta i smidda avspänningsglödgade och finns i olika material. Ska se om jag kan lägga upp lite bilder på sånna som håller amerikansk eller/och norsk offshore standard. Bilder kommer på tisdag kväll i så fall för jag är hemma nu.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

RTB
Member

75 Posts

Posted - 2009/11/21 :  23:34:26  Show Profile Send RTB a Private Message  Reply

"
Näääää...........det känns fel att inte, i alla fall, försöka att
få en analog tvåfas drift!

Eller vad säger Ni trådläsare!"

Håller med, tycker det vore värt att försöka med det.
Vet dock inte hur stor skillnaden blir, kan ju vara så att den blir väldigt liten. Men det är en så central del av en skivpelare, driften går liksom inte att kompensera för i andra delar, så jag tycker man ska satsa en del där.
Har en känsla av att det kommer att kunna bli varianter som byggs ändå. Men har vi en bra grund, dvs motor med styrning, lager och någon typ av tallrik som funkar tillsammans med en vettig konstruktion i övrigt. Då kan man sedan göra avvikelser från den på eget bevåg. Dvs avvikelserna kanske blir sämre men de kan givetvis bli bättre också.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2009/11/22 :  00:31:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Helt rätt RTB de tre komponenter som du nämner är väldigt viktiga fuskar man i ett led så drabbas de övriga.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/23 :  14:31:54  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Kul att få ta del av Era åsikter och erfarenheter!
Det kan vi inte få för mycket av! Mera bara!


Jag har kört igång labbet med två-fas-styrningen.
Det är inte helt lätt, för allt förefaller som om
det påverkade just fas-förskjutningen.
Sen har jag upptäckt ett "offset" fel, skit skumt.

Det verkar som om man måste låsa valet av frekvenser.
detta för att få motorstyrningen mindre komplicerad.
Man kanske kan tänka att bygga motorstyrningen i moduler.
Oscillator,filterkrets och ett drivsteg behövs för enfas-
drift.
En modul med fas-förskjutning och drivsteg för tvåfas-drift.
Jag vet inte, men vi får se vad vi hamnar och Ni tycker.

Vet Ni om det finns några erfarenheter av detta med val
av frekvenser för driften?

Det enda jag kan säga på rak arm är att vi bör undvika 50 Hz.
I alla fall i detta tidiga stadiet.
Skulle vi se en störning på 50 Hz, skulle vi kunna utesluta
driften.

****

Jag fick delarna till "probben" idag. Hoppas få den klar i veckan.



Dosan är till för att minimera risken för att man ska havererar
datorns ljudkort.
Multimetern ska vara inkopplad och först måste ljudkortets potential
kollas mot mät-objektet.
Sen ska rätt spänning vridas in. Efter de skickar man in signalen
till WinScoop.
Minilabbet börjar ta form.



Oavsett hur det går med tvåfasdriften ska jag beställa komponenterna
till oscillatorn och filter kretsen.
Då kan jag varva teori och praktik, och kul är det.

Men som sagt, ang. driv-freknenser, hoppas jag att få höra
Era åsikter.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/23 :  17:04:00  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Skam den som ger sig!


Jag låg och läste "växelströmslära" i går kväll. Och
då fastnade jag för detta med induktans. Det är en stor
del av hemligheten med förståelsen av AC-motorer.
Min ambition är att bygga en SPICE-model av Per Engelholms
donerade motorer. Grejen är att man måste rent fysisk kunna
mäta på motorn. Så Pers motorer är guld värda.
Och nu är det minsann en SPICE-model gjort!

Vi har pratat om detta med lindningarna, huvud- hjälp-lindning
som ska ligga 90 grader förskjutna.

Nu talar vi om motorer som är optimerade för skivspelare, det
är viktigt och ha i minnet.

Om vi ansluter den lilla PREMOTEC motorn enligt tillverkarens
rekomendationer och lägger en 8 uF konding i serie med hjälp-
lindningen får vi:


8,9 graders fel förskjutning och 12,6 volts lägre spänning på
hjälp lindningen.


Men kan vi inte optimera kondingen så att får minsta felaktiga
förskjutning av fasen? Jo!
1,8 graders fel var det närmsta jag kom. Och då blev spännings-
felet 8 volt över hjälp-lindningen.

Men om vi går den andra vägen och optimerar kondingen så att
spänningen på hjälp-lindningen är lika huvud-lindningen.
Hur stort blir förskjutningen då? 21 grader!

Kontentan av detta "Labb", ger oss en del fin "Input" till en
kravspecen för analogt två-fas-driv.
Och om vi ska jobba vidare med enfas driv, så ska det var genom-
tänkt och optimerat.



EDIT:
En bild är tillagd. Det gör saker och ting tydligare!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/11/23 19:49:33
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2009/11/26 :  18:17:14  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Lite bilder kommer då som utlovat. Dom blev inte bra med min kameramobil men finns intresse för något at det jag fotat så kan jag fixa mer info. Allt är certat för amerikansk/norsk off-shore standard.

Öhhh, problem, hur lägger man till bilder ?

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/26 :  20:05:31  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Wader@

Kolla på sidan 12.

Där finns det ett förslag på användandet av "svetsfläns", "svetsring".

Skilj bara på "svetsfläns", "svetsring". Det är olika saker.
Ringen svetsas på röret, men har inga egna skruvhål.

För den som vill läsa normen för dessa "rörpryttlar" kan kolla
in detta:
quote:
Plan svetsring
http://www.rupes.se/rupes/rupes/products/pl-sr_di_pn10.htm
http://www.rupes.se/rupes/rupes/products/pl-sr_iso_pn10.htm

Fläns normer
http://www.axel-larsson.se/pdf/14_100.pdf


Detta med svets-fläns-ring är en möjlighet vi har.
Men vi får se vad vi hamnar med motor-driv och vilka behov
som finns av "tröghetsmoment".


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/11/26 :  21:07:46  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Om rörfläns är krångligt/dyrt kan man ju ta en "rörstump" som är 10cm lång men en diameter på 35-40 cm och en väggtjocklek på några cm.

KAnske kan ni köpa kopparkapslar billigt nu när vi inte kan förvara kärnavfall i dom!!!
:-)

En bild på en krets som ger dig 90 graders förkjutning som jag snickrade ihop... (kan teoretiskt ge mer än 90 grader)


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2009/11/26 21:09:09
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/26 :  21:38:11  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Om rörfläns är krångligt/dyrt kan man ju ta en "rörstump" som är 10cm lång men en diameter på 35-40 cm och en väggtjocklek på några cm.

Jo vist är det en möjlighet, helt klart.
Men den måste väl upp i en svarv?


Vad representerar motorns lindningar?
Dom blåa och röda linjerna?


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/11/26 :  23:20:42  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Jepp en stor svarv... men den kan ju gripa inifrån med chucken. Men visst det är ingen hobbysvarv med 400 mm dubbhöjd... men jag hade tillgång till en som tur var! Det var en modell med borttagningsbart prisma allra närmast chucken för just denna typen av jobb.

Japp lindningarna är representerade som de olika färgerna.
Rotationsriktningen kan enkelt ändras om man vill backa skivan :-) fast det tar en stund om man har lite inertia bakom hehe.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/27 :  10:26:13  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Jag vill gärna kolla in Din uppkoppling lite nogranara
för att få en klar bild av funktionens för och nackdelar.

Hur skulle Du dimensionera kondingen och spolen, om Du
utgick från den redovisade "PEMOTEC"?

Min avsikt är att lägga in Dina värden i mitt "PEMOTEC-Labb".

Som jag förstår det är Du ute efter att först vrida fasen
45 grader åt ena hållet på lindningen. Och sen vrida andra sida
på lindningen 45 grader åt det andra hållet. Då har Du 90 grader.
För att till slut vrida tillbaka det igen. Och Du får en symetrisk
belastning av lindningarna.
Har jag fattat det korrekt?


----

Jag vill förtydliga mig lite. För det är svårt att var pedagogisk
på ett forum. Det behövs mycket tydliga illustrationer som tar
mycket tid att få fram.

Som jag kan se/förstå det så är vårt huvudproblem nu, att få koll
på momentet som driver motorn mellan lindningarna (koggnings
effekten brukar vi tala om). Sen ska det vara så litet/lågt
som möjligt.

Att vinkel felet påverkar varvtals avvikelsen är klart. Men
hur mycket vet jag inte just nu. Men vi ska givet vis "lägga
det under luppen".

Jag försökte få min grabb att filma ett labb som påvisar att
hastighets avvikelser existerar och kan verifieras, pga
"koggnings" effekten.
Men det var mycket "knöligt". Få se om jag kan få upp det på
"Y-tube" eller liknande.

Men vi ska fokusera på motorns moment, viktigt, viktigt!
I mitt labb med PREMOTEC redovisade jag spänning och fasvinkel.
Det gjorde jag på ren elakhet för det är effekten som
är dimensionerade. Och då kommer fi-faktorn och annat in i
bilden. Men min elakhet betyder inte att vi inte har läget
under kontroll, tvärt om. Men jag återkommer i ärendet.

Nä nu måste jag jobba vidare i "MiniLabbet"!








Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/02 :  19:46:39  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Jo det rulla på i "MiniLabbet" förra veckan.

Jag lyckaders vrida sönder en vridomkopplare, med följd av
att "saker o ting" försenades 4 dar.

Men jag tror att utrustningen jag skrapat ihop; ombyggt ATX-agg,
en beggad digital multimeter, dämpsats att ansluta till datorn och
något som kan vara en "funktions-generator", ska räcka till.
Omvi räknar bort multimetern som kosta 700:- så kar jag spenderat
600:- kr på övrigt utrustning. "MiniLabb" eller DIY-Labb,
vet inte vad man ska kalla det. Men DIY-vänligt är det.

Oscilloskopet är igång. Jag har testat lite och som jag kan bedömma
det idag, ska det räcka så länge vi talar 20Hz-20kHz. Fyrkantvåg funkar också med "skåpet".



Detta är en test/labb bild, ca: 50Hz och 0,14 volt på ljudkortet.
Det ska finnas en avancerad mätfunktion som jag inte utforskat än.
Men tids nog får jag ta itu med det också.


*****
Skulle vilja åter knyta till ESL:s koppling. Labbat har jag gjort.
Och som jag förstår det så är ESL:s "tänk" hur proffsigt som hällts.

Det jag sitter med i skrivande stund är att omsätta ESL:s "tänk" till
en tvåfas-styrning.
Det blir en del revideringar/optimeringar av styrkretsen. Men som
jag kan se det så höjer vi ribban lite till.
Men som sagt, det är inte i hamn eller klart än för "prototyping".

Sen finns ambitionen att kunna anpassa spänningen efter start.
Och det kommer att kräva sitt.

Jag pillar vidare, och ska redovisa det är simuleringen är helt
klar.






Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
Page: of 59 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000