HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY skivspelare kanske?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 59

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/05/10 :  21:26:57  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Hej alla HFRP intresserade!


Liten mer aktivitet har det varit denna veckan. Jag vet inte om Ni följt tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74271#861254

Men den har lett fram till ett förslag att sätta i sjön när det gäller "analog DC motorstyrning
utan återkoppling".
Tack till Ingvar.Ahlberg, peranders, Soundbrigade, ludo, Hemling, Andy för Ert bistånd, mycket uppskattat ska Ni veta.
Sista handen är inte lagd på den ännu. Men det handlar om att anpassa spänningarna till den motor man själv valt.
Det ska vi beskriva mer i detalj senare när vi utvärderat elektroniken.
Såhär ser schemat ut i alla fall, denna vackra försommar dag:






Ni minns säkert att Bubbel, Silvervarg, Hemling, Andy, RTB René, patst577, Plysch, m.f. jobbade mycket med motorstyrningar i vintras, (november, december). Det slutade i ett omfattande och väl genomarbetat material. DC, AC och stegmotor styrningar, och dessa som digitala och analoga tekniklösningar kollade vi igenom.

Här om kvällen gick jag tillbaka och listade analoga AC styrningar. Nio stycken fick jag ihop! Byggda kring olika kretsar.
1.LM741.
2.BC559 och BC549.
3.TL082 och 2SK30A.
4.TLV2474.
5.LF411CN, 1N4148 och 2N3906.
6.UA741.
7.LM358 och 1N4730A
8.LF351, alternativt TL071CN eller TL081CN.
9.LM386N

Kriterierna för val av oscillator krets är i första hand att vi får tag i grundkretsen enkelt och billigt.
Att kretsen är utprovad och väl dokumenterad har ett högt värde.


Detta är 9:an.


Detta är 5:an.


Detta är 7:an.


Detta är 8:an.

Själva drivsteget får vi ta som en separat "pilsner". Jag tror att vi ska koncentrera oss på att så en enkel stabil DIY-vänlig oscillator i första hand.

Min fråga till Er är, av dom listade 9 st oscillatorerna är det någon som Ni direkt kan avfärda eller förespråka?
Är det någon av schemorna/oscillatorerna som Ni vill se mer specificerad?

Det vore en värdefull input om Ni har erfarenhet av någon av kretsarna.






Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/05/11 :  12:56:15  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Jag funderade lite kring dc styrningen (första ritningen), finns det någon speciell anledning till att du valt att använda reglerad spänning både i nätagget och i själva styrkretsen?
Det går inte att ha en fast spännings stabb i nätagget tex? kan tänka mig att det ska vara för att kunna reglera spänningen mer exakt men vad är din tanke bakom det?
Sen varför är nätagget gjort med +/- spänning och inte bara en positiv spänning eftersom det är det ända vi kommer behöva, eller?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/05/12 :  17:56:27  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply



Mycket bra frågor Hemilng!
Det återstår mycket att diskutera!
Svaren kommer att blotta en del problem som vi DIY:are ställs inför. (Inte bar vi, utan andra forum hamnar i samma dilemma).

- 1.Min kompetens som elektronik konstruktör är minimal/obefintlig. Så jag vädjar från djupet av mitt hjärta till Er om support. Eller finns det kanske någon som vill vara med och driva utvecklingen av elektroniken?
- 2.Att hitta en andra motor motsvarande Maxon 110187 är inte tillfredsställande löst än. Maxonmotorn 110187 har ett pris på ca: 1590 :- kr i Din hand. Tekniskt sett skulle Transmotec kunna leverera en ersättare. Själva motorn skulle ha ett kalkylpris på 360:- kr inkl moms. Sen tillkommer frakt ca: 76:- kr och småorder kostnad på 227:- kr. Totalt 663:- kr/st. Gör man ett gruppköp på mer än 200 dollar, försvinner småorder kostnaden och priset på motorerna blir 226 kr:- inkl moms. Man behöver köpa 9 st motorer för att småorder kostnaden ska tas bort.
Jag ha mailat Maxons agent i Sverige och bett att få motsvarande uppgifter från dom. Priset är 1590:- kr, frakt moms och allt.
- 3.Vi behöver eller borde ha testat styrkretsen innan vi kopplar in första/andra motorn. Det betyder att vi skulle behöva en tredje motor. En ren labb motor bara för test och som ska vara mycket billig. Surplus motorerna skulle vara lämpliga som jag ser det.

Kolla tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74271#861555
Och sidan: http://www.surplussales.com/motors/Motors-3.html


quote:
Jag funderade lite kring dc styrningen (första ritningen), finns det någon speciell anledning till att du valt att använda reglerad spänning både i nätagget och i själva styrkretsen?

Det var en flexibelt PSU jag var ute efter. Detta är en kopia av ett labbaggregat. Det jag har gjort är att byta ut transingarna till en billigare variant.



quote:
Det går inte att ha en fast spännings stabb i nätagget tex?
kan tänka mig att det ska vara för att kunna reglera spänningen mer exakt men vad är din tanke bakom det?

Jo vist Hemling, detta Du säger måste vara slutmålet med styrkretsen. När vi väl har satt ner fötterna ang. motorval. Transing på kortet och enkel glettning.



quote:
Sen varför är nätagget gjort med +/- spänning och inte bara en positiv spänning eftersom det är det ända vi kommer behöva, eller?

Labbagregatet jag plankat av var konstruerat på det viset. Jag saknar kunskaper att bygga om det.
LM317T klarar 40 Volts matning. Ju högre spänning men matar motorn med, ju lägre ström går genom den, även startström.


Om vi kollar in kretsen LM317T, så begränsas den till max 40 volt in, och 37 volt mot motorn. Och en maxström på 1,5 A.

110187:ans data är; 24V, 0,39A kontinuerligt och start ström på 1,25 A.
110184:ans data är; 12V, 0,84A kontinuerligt och start ström på 3,87A.
110182:ans data är; 6V, 0,84A kontinuerligt och start ström på 11,2 A.

Ja ja..... Ni ser själva, det är bara 110187:an som kan startas genom LM317T. Dom andra måste kopplas förbi under uppstarten.
Efter som det är motorn som vibrerar och skapar en del andra oönskade effekter så blir det i först hand motorn som bestämmer vilken reglerteknik som ska användas. Så gör förmodligen proffsen.
Vår ambition är att försöka komma runt problemet, men möjliga motorer minskar också drastiskt.

Vi måste tänka till ordentlig alltså, innan vi defensivt bestämmer första och andra motor.

Jag ska email Transmotec och be dom rekommendera deras motsvarighet till Maxons 110187.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/05/12 :  20:12:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har en firma här http://www.mclennan.co.uk som har gott rykte att fixa motorer till bra priser för privatpersoner och vad jag har läst inga minimiordrar. Kolla med dem.

Jag såg att de hade en svensk återförsäljare det kan kanske vara något http://www.promoco.se/

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/05/15 :  21:39:04  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Veckans resumé!

Vår gode vän Hemling fick mig att tänka i andra banor beträffande DC motorstyrningen.

Givet vis ska vi jobba mot den slutliga lösningen med en gång. Och sedan vid behov göra labb-varianter. I det har Hemling alldeles rätt.
Jag kom över ett elektroniksimuleringsprogram, (långtordvarning) som heter CirkuitMaker. Nu har jag testat schemat och kompletterat det med en transing och en glettningskonding (slangvarning) C14. Ripplet ligger på ca: 169mV. Och mot motorn ca: 160uV. Det får vi väl betrakta som godkänt, eller hur?
Dessutom är den anpassad till Maxon 110 187. Det är ju en 24 Volts motor. Och dom digitala system som redovisats tidigare i förstudien använder Maxon 110 189 på 36 Volt och Maxon 110 191 på 48 Volt. Noteras bör att Maxon 110 191 bara använder 6 Volt för 33,3 rpm och 7,5 Volt till 45 rpm.
I våran konfiguration har vi gått på 24 Volt och för 33,3 rpm en spänning på 2,47 volt resp. 45 rpm 3,34 Volt. Då utgår vi från ett drivande hjul på 17 mm.
Doktrinen är; ju högre spänning mot motorn / och lågt varvtal, desto bättre. Om vi ska gå på 24 Volt, kan vi öka utväxlingen och köra motorn på högre varvtal och spänning än 2,47 V resp. 3,34V. Det vi ska kolla upp är tillgängligheten på Maxon 110 191. Priset är det samma som Maxon 110 187:an.


Detta är den uppdaterade kretsschemat.




Det är såhär modellen för simuleringen ser ut.


Det vi ska titta på här är strömmen mätt i Pkt1. Grön ring med ett A i.
Ni ser säkert piken på ett antal Ampere. Det är en otäck pik.
Men min fråga är, om jag ökar motståndet till ett par Ohm i Pkt1 så minskar piken. Men är det så man gör?
Hur mycket ska jag sänka piken?



1.Piken måste vi ta hand om.
2.Startmomentet måste kollas upp så vi vet om vi han starta genom LM317:an. Eller vi måste koppla förbi den under start.
Elektriskt ska det gå, men hur lång tid tar det att få upp spelaren i varv?
3.Komponent förteckningen skall uppdateras.
4.Kalkylerna för motorstyrningen skall uppdateras lika så.

En sak som jag grunnat lite på är om vi ska ha en "pot" som man utefrån kan justera farten ca: +- 3%, precis som det är på min TD 125:a?
Det borde vara ganska lätt.


Är det någon som har ett bra förslag på hur vi bygger en uppstart krets?
Relä och timer?
Något som bygger på startström?


Mailet till Transmotec har jag inte fått iväg än. Men det är på gång det också.
McLennan har jag kollat upp. Likströmsmotorerna är sevomotorer dvs med tachometer. AC har dom användbara. Men jag vill minnas att dom hade speciellt en AC till skivspelare.
Promoco har en DC som kan komma på tapeten, BL48EB, 8W, 24 V. Vi ska nog kolla upp den också.


En länk till CirkuitMaker:
http://my.ece.ucsb.edu/bobsclass/2C/Simulation/circuit_maker.htm

Det finns ett oscilloskop vid namn WinScope. Är det någon som vet om det skulle kunna vara ett bra DIY-verktyg som ett komplement till inspelningsprogrammet Kristal?
Fördelen är att WinScope jobbar i realtid. Annars tror jag Kristal fyller våra behov. I alla fal just nu.



EDIT: Jag har bytt ut första schemat mot ett som är tydligare.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/05/15 23:43:51
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/05/23 :  11:51:38  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Hej alla trogna "DIY skivspelare kanske?" tråden läsare.



Transmotec har inte svarat på mitt mail. Jag ska skriva ett nytt på engelska och ställa det till Transmotecs huvudkontor. Och inte till någon agent, så får vi se om det nappar.

Mailet till Maxon, på engelska, skicka dom vidare till den svenska agenten DJ Stroks Drivers AB. På måndagen ringde deras Produkt Manager Björn Kjöllerström upp mig.
Jag ville bara veta vad man menade med termen "Stock Program" och "Standard Program". Och det handlar bara om leverans tillgänglighet.
Stock Program kan Maxon leverera inom 24 timmar, alltid.
Standard Program kan man leverera inom 24 timmar om den finns på hyllan. Om inte kan de ta upp till 6 veckor.
Motorn 110 187, 24 volt, är "Stock program" och 110 191, 48 volt, är "Standard program".

Jag gjorde om förra veckans motorlabb. Och satte in 110191, 48 volt. Det ser mycket mycket bättre ut och får trots eventuella leveranstider räknas som första motor.

Att göra listan, från förra veckan, föll ihop som ett korthus. Och ett omtag ska göras. Nytt kretsschema, ny kalkyl till 110 191:an ska uppdateras.

Jo det får jag inte glömma. Björn Kjöllerström gav mig ett pris på 780:- kronor exkl mons och frakt. I handen blir det ca: 1100:-


Här är hans visitkort:
*************
Björn Kjöllerström, M.Sc.M.E and B.Sc.B.A

Product Manager
Stork Drives
www.storkdrives.se

Phone +46 (0)8 635 60 00
Direct +46 (0)8 635 60 16
Mobile +46 (0)70 635 00 68
Fax +46 (0)8 635 60 01

****************

Den andar killen på Strocks som jag mailat till är säljare och heter Henrik Hedlund. Det var ha som jag fick priset 1590:- kr i handen. (Glöm det Henrik, vi handlar av Björn. Intern konturens. )


Det som inte är löst är uppstarten av spelaren. Att få upp den i 33,3 rpm tar omkring 20 sekunder. Man behöver mata motorn med högre spänning i starten. Men hur ska vi få elektroniken att att fatta att den ska sänka spänningen när tallriken närmar sig 33,3 varv/minut, har jag inte riktigt klart för mig.
Dessa permanent magnets motorer har linjära karakteristiska värden.




Linjära karakteristiska värden som; momentkonstanten [mNm/Ampre], hastighetskonstanten [rpm/Volt] och hastighet/momentkonstant [rpm/mNm] gör att man inte kan använda motorkretsen som givare för att detektera hastigheten eller varvtalet.

Som jag förstår det finns det tre analoga möjligheter:

- 1.Att sköta den förhöjda moment funktionen manuellt. Man tryckerner en knapp till spelaren fått upp varvet, sen släpper man den.
- 2.Automatik, man låter den förhöjda moment funktionen ligga på under en viss tid, tex. 5 sek.
- 3.Att bygga på någon form av sensor som stänger av den förhöjda moment funktionen när man närmar sig 33,3 resp 45 rpm.

Allt detta går att göra, men det ska vara stabilt, DIY-vänligt. Det ska vara lätt att med lite elektronik kunskaper förstå dom olika delarna i schemat.

Det ska tilläggas att jag fått Wiena Bridge Oscillatorn enligt nr: 8 att funka i simulatorn. Så det finns gott hopp att vi ska fixa en sådan också.


------------------------------------------------
Sammandrag av HiFiForums.nu:s #8221;HFRP-1#8221; projekt .

Rumble < -60dB.
Svaj < 0,2 ; #981;300 mm med kast tolerans ± 0,3 mm.
Plintens max bredd 450 mm; racket format.
Skivtallrikens lagerförlust 0,622 mW/kg ±30%
Pulserande rörelse till följd av tvärkraft mot pickupen; < 0,0006 mm.

Prisbild:
Lagerbyggnad 700 #8211; 800 kr; cylinder röret 600 kr.
Plint 250 #8211; 350 kr.
Skivtallrik 300 - ? kr; maskinbearbetad 2000 kr.
Motor 200 - 700 kronor.
Styrelektronik 400 kronor.

-------------------------------------------------------

Sammanställningen från förstudien säger att motor + styrelektronik max får kosta 1100:- kr. Ska kolla upp kostnaden enligt det nya schemat, så får vi se var vi är någon stans.

Det jobb som ligger framför mig just nu är att är att dokumentera schemat för 110 191, schema och kalkyl. Ska försöka hinna det i nästa vecka.

Nätdelen till styrelekrtoniken har varit en del frågetecken kring. Storleken på filterkondingen är 4700uF och utan "pikreducerande" motstånd. Och det ska räcka till att ta ut erfoerlig stöm med marginal. Skulle det vi praktiska försök visa sig vara nödvändigt med ett "pikreducerande" motstånd, så sätter vi in ett sådan då.

Men den mesta tiden ska jag plugga elektronik.
Om någon har en eller flera delar av "Allt om elektronik" delarna 3 #8211; 7 att sälja, så hör av Er.
Tills vidare får jag nöja mig med delarna 1, 2 och 5, 6 lånade på bibblan.






Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/05/23 11:56:03
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/05/30 :  12:38:55  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Hej allihop.


En vacker försommarvecka har gått. Och jag har fått möjligheten att sitta på våran uteplats, i solen, i syren doft och plugga elektronik. Bra studiemiljö med andra ord. Och givet vis en hel del labbande vid datorn. Det är böckerna Elektronik för alla del 1 och 2 som jag ska försöka lära mig. Det handlar om allmänna kunskaper i ämnet. Men min tanke är att, ska man förstå den analoga byggnaden av styrelektroniken med den kunskapsnivån, så måste det vara DIY-vänligt.


Till "att göra" listan från förra veckan.

Transmotec har fortfarande inte svarat på mitt mail. Varken det som var ställt till huvudkontoret i USA eller den svenska agenten.
Jag vet inte hur det ska tolkas. Det skulle kunna vara omorganisation på gång. Men det är anmärkningsvärt, i alla fall.

Styrelektroniken till Maxon 110 191 ser ut enligt nedan:



Detta är en grundversion och han byggas på, med mer eller mindre avancerad uppstarts elektronik.
I kalkylen ingår den enklaste varianten, den med "turbo-knapp". Och prislistan från Electrokit. Det är budget komponenter, ska väll tilläggas (föresten, det kanske inte behövs tilläggas).



Bernt hade förslag på kondingar. Det har inte fallit i glömska. Utan ska ses som en "kvalitets förstörkning". Jag menar, kör man Maxon kan det vara värt att sattsa på.

Jag jobbar på dom andra alternativen till "turbo knapp". Alt efter som kunskaperna ökar så ska det konstrueras både funktion med tids från slag och tachometer. Men som sagt, det måste vara begripligt DIY-vänligt.
Hur som helst, funktionerna ligger under luppen.


**********************************************


Jag ska förtydliga lite angående lagerbrusmätningar.



Den här bilden har Ni sett tidigare i tråden. Den visar axiellt lagerbrus och bekräftar att vi kan mäta bruset.
Men bruset är mätt utan radielkraft. Som Ni ser blir det påtagligt oväsen nedanför 50, 60 Hz. Med regäla pikar som dessutom uppträder slumpvist.
Jag tror både Bubbel/Anders och PG blev förvånade när dom först såg resultatet. Men det är viktigt att förstå vad man mäter. Och utan radialkraft är mätningen ganska värdelös.
Tolkningen är att axeln studsar omkring i det lilla spelet på några hundradelar.
Men en tillförd radiell kraft ska axeln inte studsa omkring, så det är ett måste om vi ska kunna dra full nytta av våra mätningar.

Men hur ska vi tillföra en radiel kraft som inte tillför något oväsen?
Om man "tilltar" en skivspelare 1,8 grader och tallriken väger 3,2 kg. Då får vi en radiel kraft på 1 Newton (motsvarar en massa på 0,1 kg). Fullt tillräckligt för att kompensera remmen.

En bild på lagerbruset med radiel kraft ser ut enligt nedan:



Det kräver en förklaring.

Det är en skärm dump efter som jag inte kan spara inspelningen och redigera den. Ni ser 50 Hz störningen som en mur rätt igenom mätningen, jämn och fin (elektriskt betingat).
Den gröna kullen till väster är mitt försök att stoppa rotationen.
Området från vänster till höger är frekvens. Och närmast Er, ser Ni tallriken stillastående.

Om Ni följer ryggen (som ringlar sig ner) på den gröna kullen, till vänster och ut mot de blåa till omkring 400 Hz. Här ifrån och inåt i skärmen ser Ni ett realistisk lagerbrus. Det är dom blåvita topparna som sticker upp från omkring 400 Hz och neråt.
Det är svårt att beskriva, fråga gärna?
Alla kan inte och förväntas inte vara insatt i denna typ av mätningar.


Man frågar sig:
Hur påverar varvtalet / periferi hastigheten bilden?
Varierar frekvens innehållet med vartalet eller är det bara amplituden?
Mjuka resp hårda radiallager material?
Hur ser det ut om man varierar remmens inspänning?
Har vi någon slipstick?

Det är en del att utreda. Men det ingår i systemutvecklingen. Och vi får ta det när det är aktuellt.
Men Ni förstår att det är mycket man inte vet. Bara hört andra säga. Och det är inte samma sak.

Vi får väl se om vi behöver utveckla metoden vidare. Programvara har vi i proffs klass (gratis till alla DIY:are), med vissa begränsningar.



Vad kan vi se fram emot nästa vecka?

Jakten på "andra motorn" är inte löst än.
Ett tids styrd brytning av uppstarts kretsen ska jag försöka göra klart. Men jag måste vara 100 på hur transistorn fungerar först. Så det blir att plugga vidare.

Analog tachometer krets har jag ett förslag på. Men det får komma lite senare.
AC motorstyrning är också i sin linda. Men den bygger på "OpAmp:ar" (eller vad Ni kallar det för) och dom tycker jag att jag greppar skapligt. Men det är på "G" och på väg in i projektet HFRP.



Finns det något Ni vill att jag ska redovisa mer detaljerar?
Finns det något som Ni vill att vi ska gräva djupare i?





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/05/30 12:46:20
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/05/30 :  18:45:58  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Finns det något Ni vill att jag ska redovisa mer detaljerar?
Finns det något som Ni vill att vi ska gräva djupare i?




Vad kan man mer begära, din nifykenhet räcker länge .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/05/31 :  00:10:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Jag tror både Bubbel/Anders och PG blev förvånade när dom först såg resultatet.


Det är nog det minsta man kan säga. Ofta så är det ännu enklare mätdiagram (?) man får se eller inga alls men fortsätter du så här Tommy lär vi alla bli på ett och annat du kommer med. Även om man inte förstår allt till att börja med så är det väldigt intressant.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/06/06 :  15:42:21  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Tjaba! En liten kort sammanfattning av veckan som gått.


Tyngdpunkten denna veckan har legat på att få en krets för tidsreglering av uppstarts- kretsen.
Det känns nästan som ett examensarbete. Och kretsen är inte kopierad. Det är därför viktigare än någonsin att Ni säger till om det finns några möjliga galenskaper eller förbättringar.

Tankegången är att ladda upp en kondensator (C2). Ni vet att en kondensator laddas upp mycket snabbt i början, men den sista volten tar mycket längre tid än den första. Utnyttjar vi detta, kan vi öka precisionen i på urkopplingen av uppstarts kretsen.
Zenerdioden öppnar vid 4,3 volt. Om vi lägger 12 volt på kretsen och utnyttjar bara 4,3 för uppladdning.
Transistorn är en klassiker 2N2222. Det klarar driva en mängd reläer. Vi kommer att behöva ett tvåpoligt relä. Eller två st enpoliga. Två enpoliga är billigare och reläna är väldokumenterade. 2N2222:an orkar driva reläna, hur eller hur.

Om vi tittar på tiderna då kretsen bryter uppstarten.
Vid 33,3 rpm bryter kretsen mellan 3,5 och 6 sekunder.
Vid 45 rpm bryter kretsen mellan 5,2 och 8,2 sekunder.
Lite beroende på när relät drar, kommer tiderna att förskjutas. Vid 75% av effekten ska ett relä dra, har jag läst. Men det kan säkert variera.
Masströgheten i tallriken är också en viktig parameter. Jag har utgått från en ca: 3,2 kg tung tallrik. Det kan kännas som det hänger i luften. Men det är inga problem. Vi har 100 koll på parametrarna.


Tänk in i följande situation. Starta spelaren, den går upp i varv, tex 33,3 rpm.
Vad händer om Du stänger av den och efter ca: 2 sekunder startar den på nytt?
Om man inte på ett kontrollerat sätt kan ladda ur kondensatorn (C2), skulle vi få en ny uppstart på flera sekunder. Motorn skulle säkert skena.
Urladdnings tiden kan vi reglera mellan 9,6 - 14,8 sek. Spänningen sjunker från 4,1 volt till 1 volt och som lägst 0,6 volt.
Stopptiden för en 3 kg tallrik uppskattar vi till 10 - 15 sekunder.

Jag vet inte om detta är tillräckligt för att ha kontroll på uppstarts funktionen. Men vi är på god väg.
Det jag önskade är att urladdningen skulle vara lika linjär som upp-laddningen. Har någon en hav klurig ide om en komplettering så hör av Er.


Några ord om omkopplarna bara.

En vrid-omkopplare: 33,3 - OFF - 45.
Två omkopplare: ON - OFF och 33,3 - 45.

Ska man ha en manuell återfjädradne starknapp, blir det en sådan också förstås. Då blir det två resp. tre manöverdon.

Det är bra att ha i tankarna när Ni läser kretsschemat, för en del brytare blir flerpoliga.

Såhär ser uppstarts kretsen ut:




Vi går tillbaka till själva drivkretsen igen. Ni ser att uppstarten (R7, S3) görs genom hastighetsväljaren (R5, S2) (kolla förra veckans inlägg 2009/05/30). Efter som strömmen går genom den, får vi olika uppstarts-spänning. Det funkar, men det blir bättre om man låter strömmen gå förbi hastighets väljaren. Men då behöver man en tvåpolig brytare.

Jag har gjort en uppdatering av drivkretsen:







Komponent listan dröjer lite. Jag är inte riktigt nöjd med uppstarts kretsen. Urladdningen av kondensatorn (C2) kanske behövs justeras. Det som jag ska titta över är om det är möjligt att höja spänningen på zenerdioden.

Men Ni ser att det rör på sig i alla fall.

Nästa vecka ska jag försöka göra detta klart. Och så måste Vi jaga en andra motor.
Pluggandet fortsätter. Det är drivsteg som jag måste kunna utan och innan.
Sen ska jag berätta att jag scannat av en del kurs material som ska in i pärmar. Lite pyssel det också.
Simulerings programmet slukar en det inlärningstid.




EDIT: Lite förtydliganden bara. Ibland undrar jag hur i hela friden ska Ni kunna begripa detta med alla asociations-fel och mycket annat.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/06/07 20:15:43
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/06/08 :  16:11:59  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Jag ska visa lite mer i detalj vad jag menar med mitt missnöje med kondingens urladdning.
Simuleringsprogrammet är ju kanonfint om man vi beskriva hur saker funkar. Och då ska vi utnyttja det.

Kolla bilden, den beskriven spänning som en funktion av tiden. -0,5 volt till 4,5 volt som en funktion av 0 sekunder till 60 sekunder. Och den visar spänningen över uppstarts kondensatorn #8221;C2#8221;.







Om vi börjar vi den röda pilen. Här slår vi på spänningen. Uppstarts kretsen är inkopplad och hastighets kretsen ur kopplad. Så är systemet i vila. Vi har lite mer än 24 volt på motorn och vår tidsfördröjande kondensator #8221;C2#8221; börjar ladda upp.
Processen pågår tills vi kommer till den gröna pilen. Där har vi ca: 4,2 volt. Taket är bestämt av zenerdiodens back spänning.
Straxt innan vi når taket 4,2 volt, drar relät. Uppstarts kretsen kopplas då ur och hastighets kretsen kopplas in. Allt väl, nu kan vi lira vinyl.

När vi nu sak stänga av spelaren. Har vi kommit till den gula pilen. Men innan vi stänger av, ska vi stanna upp lite.
Om vi utgår ifrån att skivtallriken behöver 10 sekunder på sig att stanna vi en avstängning. Och att den stannar någorlunda linjärt. Då skulle vi kunna säga att linjen, den vita, mellan gula och vita pilarna, representerade avstängnings förloppet.
Vår optimala urladdning av kondensatorn bör alltså följa denna.

Vi stänger av spelaren och ser vad som händer.
Dom första 2, 3 sekunderna ser det bra ut. Men sen sticker den gröna linjen iväg. Och den ser ut att aldrig nå 0 volt.
Det är detta som måste fixas till innan vi kan säga att vi är i hamn.

Jag jobba på två varianter. 1, höja zenerdiodens backspänning. 2, ladda ur kondingen mot en negativ spänning.

Vi får se var vi hamnar.

Förslag, synpunkter (och hejarrop) mottages med stor tacksamhet!


Jag ska bara flika in det också.
När de gröna linjen är till höger om den vita. Medför det att man får en mindre startupp tid nästa gång man slår på spelaren och C2 inte är urladdad.
Och om vi haft den gröna linjen till väster, får vi för lång start upp tid.

Ja ja ..... Ni inser själva varför vi inte ska ta lätt på detta.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/06/08 16:37:23
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/08 :  16:34:09  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Bara en liten tanke, hur skulle det funka med ett urladdningsmotstånd över C2? Tänkte som man har i vissa nätdelar till slutsteg osv..

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/08 :  16:38:45  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Hehe 14s före din ändring men ett sådant motsånd som jag nämnde borde väll tömma C2 så man "börjar om på nytt" vid nästa uppstart, eller ?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/06/08 :  18:51:09  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Hehe 14s före din ändring

Ibland skriver man sammtidigt, och pratar så att säga i munen
på varandra utan att veta om det. Men det gööööör inget!


quote:
......ett sådant motsånd som jag nämnde borde väll tömma C2 så man "börjar om på nytt" vid nästa uppstart, eller ?


Jo om det har gått längre tid så att skivtallriken har stannat.
I annat fall skenar skivspelaren och man blir tvungen att bromsa den
för hand.
Vi siktar lite högre.

Kriterierna är att; justering av uppstarts tiden inte ska påverka
tiden för tummning av kondensatorn. Och sisa versa.
Tömningen av kondensatorn ska vara ungefär lika linjär som uppladdningen.

Jag ska testa att tömma kondensatorn mot en minus-spänning ca: -8 volt.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/06/09 :  08:48:58  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

@Hemling

Jag ska/måste göra en mycket rå test och prova Ditt förslag
att koppla motstånder mot jord.
Det kommer att påverka uppstarts tiden, men hur mycket?
Vi kanse kan leva ned det om vi i övrigt får en fin funktion.

För helt åt "pipvängen" är inte Dina synpunktrer.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/06/09 :  09:11:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Bidrar med ett hurra-rop!
Hurra!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

olaab
Starting Member

24 Posts

Posted - 2009/06/11 :  09:30:49  Show Profile  Visit olaab's Homepage Send olaab a Private Message  Reply
Hej!
Har en skivspelare som ett litet sommarprojekt. Vet inte om ni har slutat att snacka om lager#8230; Problemet är väl att lagrets rumble fortplantas genom tallrik, skiva och tas upp via pickuppen och även via tonarmens infästning? Varför inte isolera skivan, och tonarmen från lagret?
Mvh

Ola A.

www.aoaudio.se
www.abrahamssonaudio.com

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/06/11 :  13:14:55  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
@Per
Tack för Din support!



@Ola A

Kul sommarprojekt Du har!

Slutat diskutera lager..........det lär vi nog inte göra på överskådlig tid.

Att puppan fångar upp lagerljud, det har vi bevisat med dom enkla mätningar som är gjorda.

Att isolera , hur.........
Det är några saker man måste ha grepp på innan man går vidare.
Hur påverkas lagerbruset av material valet / kombinationerna. Positivt eller negativt.
Toleranser, stor eller fin. Positivt eller negativt.
Ytfinhet, positivt eller negativt.
Smörjmedel, med eller utan, hög resp låg viskositet. Positivt eller negativt.
Hastigheten, stor axeldiameter eller liten. Positivt eller negativt.
Radialkraften och axealkraftens storlek. Positivt eller negativt.

Det finns säkert fler faktorer att analysera. Nu är det inte säkert att vi ska göra en doktorsavhandling
av detta med lagerbruset.
Men om vi tar alla positiva utfall, kanske en isolering av själva lagret blir lite att skjuta över målet.

Tänk nu tvärt om, vi lyckas isolera själva lagret. Och dessutom uppnå samma goda värden med alla negativa utfall.
Då skulle vi ha, förutom ett patent, skakat om HiFi-värde rejält.

Detta är som att lägga pussel. Först sortera in alla blå bitar som förmodligen är himmel. Och se dom blå som förmodligen är hav. Himmel ska vara uppåt och hav neråt.

Jag tror, alltså bara tror, att dom flesta som bygger en skivspelare bryr sig inte så mycket. Man köper delar av skaplig kvalité, sätter ihop och kör. Det kanske är designen, formgivningen som är tjusningen.

Man jag skulle vilja att vi kom lite längre. Men vist det är också en resursfråga. Kunniga och mycket intresserade människor finns. Men mantimar är begränsade om vi räknar per person.

Nu finns det mycket i våran "research-work" som kan komma Dig till godo.
Men behöver Du lite hjälp med beräkningar och annat, så hör gärna av Dig.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/06/13 :  11:14:39  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply





Hej


Nu har jag gnetat och gnetat, labbat och labbat. Syftet har varit
att snygga till urladdningen på kondensatorn.
Tanken är att uppladdning och urladdning ska vara separerade och inte
påverka varandra. Detta begränsar antal möjliga konstruktionslösningar.

I en av Elektronik för all böckerna finns det ett labb som går ut på
att vända plus till minus. Så jag tog och testa den. Två kondingar
två dioder behövs. Var av den ena lite väl stor 10000uF och utgör 25%
av budgeten. Jag har labbat med att ta ner den till halva värdet,
men det blir inte bra.
Man kan säga såhär: Om vi har tre ledare, den ena är kopplat till jord.
Den andra matar vi mot plus 12 V. Det är den matningen som aktiveras
när vi startar upp spelaren. Men den laddar upp den stor kondensatorn
C3 också.
När vi sedan stänger av spelaren får vi 0 volt där vi tidigare hade
12Volt. Potentialen mot jord är alltså 0 volt. Men den stora
kondensatorn C3 är laddad och skickar iväg minus 10,2 volt mot
urladdnings kretsen. Nu har vi två ledare med 0 Volt och en minus 10,2.

Vår huvud aktör, kondensatorn C4 laddar upp till 4,3 volt och laddar
ur till minus 0,6 volt.
Så här ser det ut:




Jämfört med den förra bilden är det mycket bättre.


Här kommer kretsschemat på reläkretsen: (Mycket dioder, men det är
bra, för när jag såg dioder i kaffekoppen var det dax att lägga sig och sova.)





Som Ni säkert ser har jag bytt ut transistorn 2N2222 mot en MJE340.
Grejen var att jag trodde att jag hade marginaler mot spänning och
ström. Och det hade jag också. Men inte mot effekt. MJE340:an är billig och tål ca 20W, så min förhoppning är att kunna köra den utan
kylflänsar.
Relät är också bytt till ett tvåpoligt. Den drar enligt databladet
vid 8.4 volt. I praktiken betyder det att, efter 70 % av den
redovisade tiden, inträffar urkoppling av starupp kretsen.
Jag tror inte detta ska vara något problem så länge vi har koll på
parametrarna.
Åt det andra hållet är det klockrent. När spänningen faller över
relät ändrar den läge direkt.


Kalkylen till sist:





Som Ni ser utgörs halva kostnaden av C3 och kretskortet. Det kanske
går att ta ner kostnaden något. Kom gärna med förslag!

340 kr + 192 kr = 532 kr. exkl motor.

DC motor driv; 340 kr.
Uppstarts automatik; 192 kr.
Maxon motor; 1100 kr.
Transmotec motor 650 kr.

Med en Maxon motor på 1100 kr och motordriv + uppstars automatik blir
det ca: 1700 kr.
En Transmotec blir det 650 för motorn och motordriv 340 totalt 990 kr.


Tycker Ni det är för mycket?
I våran förstudie kalkyl talade vi om 600 kr till 1100 kr.
Tacho alternativet är inte glömt. Men jag tycker, om inte Ni protesterar, att vi tar fram AC:n förts.

Vist känns det som om vi har lite mer på fötterna nu!



Nu återstår nästa del av resan, AC alternativet.
Då får vi se var vi hamnar. Det ska bli mycket spännande!

Det är en det pluggande kvar för min del innan vi kör igång. Att
konstruera ett drivsteg är det jag ska lära mig. Inte bara planka av
utan kunna göra beräkningarna för olika motorer. Sen ska vi inte
glömma Stepp alternativet. Och då måste vi veta vad vi pysslar med.

Vi har i förstudien diskuterat att använda audio drivsteg till
motorn. Och i och för sig, men utgång impedansen är 4 till 8 ohm,
motorn ca 200 ohm. Det är nog i grövsta laget. Vi höger ribba är mitt
förslag.

Jag börjar, om Ni inte har någon annan åsikt, att titta lite på AC.




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

RTB
Member

75 Posts

Posted - 2009/06/14 :  19:55:19  Show Profile Send RTB a Private Message  Reply

Har PMat GIK om detta motor alternativ men här kommer länken om någon annan är intresserad.
Innehåller även lite andra delar som kan vara av intresse.

http://www.diyhifisupply.com/?q=node/414

//r
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/06/21 :  09:29:59  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Hej alla trogna läsare!






@RTB
Tack för att Du ägnade HFRP:an en tanke. Inget är onödigt när man ska skapa sig en bild av
omgivningen.
Motorn har jag jagat på webben och som jag kan förstå så är det en ny version av CL2. Och denna
som dom tydligen kallar Prima Tech DC motor motsvarar måttmässigt Pemotec CL3 och är på tre watt. Priset
ca: 650:- kr.
Deras motorstyrning kan Ni kolla in. Jag är nästan säker på att den bygger på samma princip som den vi har på gång. Deras pris är ca: 325:- kr. Priserna utan frakt och transing som jag förstår det.

Det är bra med sådana referenspunkter så man vet lite var man befinner sig. Och jag tror inte vi är ut och cyklar med våran DC motorstyrnig.





Övrigt denna veckan, har varit med näsan i mina Elekrtonik för all böckerna. En del labbande, med AC styrningen i bakhuvudet, kan jag visa.




Detta är en idé på driv-steg. 2N2222:an är till för att ta upp spänningen från 2 volt till 12 volt.
LM675 kräver en förklaring. Det är en Power OpAmp som inte är optimerad mot audio. Utan mot
motordriv, servo-förstärkare och förstärkare till instrument. Om vi utgår från 23 volt och ner kommer det att funka.

Det som slukade mycket tid var att jag började med en spänning på +-24 volt. Det skulle medföra två transingar på 2x12 volt. Då borde man kunna mata 675:an men +- 23 volt och motorn med
+- 20 volt.
Det skulle innebära en reduktion på ca:17%. Och det känns lite fel såhär i början.

Jag gjorde ett omtag. Motorn vill ha +-24 volt. Då behöver vi mata 675:an med +- 27 volt. Och transingen bör ge min +- 28 volt.

En ringkärne-transing på ELFA +- 33 volt kostar 283 exkl moms. Tre st EI transingar på Elektrokit
kostar 144 inkl moms. Då har vi tillgång till +- 36 volt 1A.








Ja detta är själva hjärtat i systemet, oscillatorn. Det finns mycket att skriva om detta. Frekvensen vi jobbar med är 30 till 100 Hz. Thorens tricket ska vi nog köpa utan att pruta. Dvs att lägga motorfrekvensen så att den inte samman faller med 50Hz.

Men det stora bekymret är att våg-formen inte ens påminner om en sinus våg. Det Ni ser på bilden är det bästa jag kunde få till. Och frekvensen är ca: 60 Hz. Går vi ner i frekvens blir det värre.

Ni ser C3 ,R2 och R3. Dom ska ha samma värden som C4, R1 och R4. Motstånden R7 och R5 har jag lagt till för att snyggar till den gula kurvan. Men dom skapar obalans i oscillatorn. Efter som resistansen skiljer sig mellan C3 och C4.
En annan grej är att signalen till U2:s plusingång är tagen från U1:s plusingång. Den gröna kurvan
kan jag inte använda till annat än återkoppling. Det betyder att man måste ha en extra LF351:a.

Det önskvärda är att åtminstone få vågen symmetrisk. Men Ni kan titta på bulan markören pekar på.
Den går igen både på minus sidan och plus sidan.
Som jag fatta det så är det en fråga om två kondensatorer som ska ladda upp och ur. Och det borde man kunna påverka utan att störa oscillator funktionen, så att symmetri erhålls.

En hel del labb jobb återstår innan vi sätter ned fötterna. Och förslag på möjliga lösningar mottages
med tacksamhet.

En oscillator #8211; en vågfixar krets #8211; och sen kortaste vägen till LM675:an, är temat nästa vecka.
Så får vi se hur mycket jag hinner med.
Sen ska jag plugga vidare och då blir det digital teknik. Om inte annat så för allmänbildningen skull.



Edtit; litet förydligande bara.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/06/21 09:40:50
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/06/27 :  22:10:53  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Hallå allihopa!
Att Ni bara orkar läsa tråden teknik snack




Ambitionen med AC kretsen är att få en DIY vänlig krets. Som ska kunna anpassas till olika
motorer. Tex. 16 eller 24 poler. 6 volt 12 volt 24 volt.
Jo jag vet.....ribban ligger högt. Men grund versionen börjar ta form. Och vi ska se efter var vi landar.
Detta är labbmodellen som jag jobbat med.


Lite omgjort mot den förra. Själva oscillatorn är som den förmodligen var tänkt att vara.
Två lägen; ett för, i detta fall, 30Hz. Och ett för 100 Hz. Det är våra gränsvärden i dagsläget.

Filter delen, består av tre lågpassfilter. Brytfrekvensen är 28 Hz. Varför just 28Hz vet jag inte. Men om jag går över vår lägsta frekvens 30 Hz, får man inte en lika bra justering av kurvan. Det verkar som om det är själva fasförskjutningen som är den avgörande effekten. Kurvan förskjuts snett ner.
Det syns tydligt på nästa bild.
Det ligger ett antal LM741:or, U2 till U4. Jag har provat utan men då stör filterna varandra.
För säkerhets skull la jag en mot oscillatorn U1. För att vara 100 på att filterna inte stör det oscillerande
kretsen. ML741 kostar 4,50 spänn styck så det är inget att snacka om.

Det man ska ställa in är naturligt vis frekvensen. Vilken utrustning som krävs vet jag inte.
Efter som spänningen kommer att variera.
När väl frekvensen är OK justerar man in spänningen mot drivsteget. Då är det en multimeter som gäller.

En bra bild på hur kurvfixarkretsen jobbar vid 30 Hz.


D kurvan ser inte alls tokig ut!

Motsvarande fast vid 100 Hz


Lägg märke till att spännings skillnaderna mellan dom olika stegen är mycket större.

I verkligheten kommer det att se lite annorlunda ut.
Om vi lägger oss med 50 Hz mitt emellan 33.3 rpm och 45 rpm skulle vi få frekvenserna; 42,5 Hz för 33,3 rpm och 57,47 Hz för 45 rpm.
Men jag tror vi kommer att behöva två separata justerings möjligheter. Dom ligger på U5 som Ni ser.

U5 ska jag väl tillägga, är ett spännings anpassnings steg mot ett drivsteg (som kallas "Last" i schemat).
Spänningen ut, ska vara max 6 volt. Och drivsteget kan då köras som en spännings följare och ge 6 volt ut mot motorn. Eller förstärka 2 gg. till 12 volt, resp, 4 ggr och 24 volt.



Återstående problem att lösa.




Detta måste vi lösa på något sätt. Spänningen får alldrig passera den nominella, de inställda värdet.
Kanske vi måste ha två filter funktioner med två brytfrekvenser. Men DIY-vänligheten går då förlorad till viss del.

Finns det någon som kan säga varför kurvas svänger osymetriskt i början?

Det återstår en del labbande. Vi får se hur vi löser ovan problem. Möjligt att ett spann mellan 30 Hz till 100 Hz är för stort.
Men jag tycker det vore att begå tjänstefel om vi inte försökte i alla fall.






Edit: Lite förtydliganden (hoppas jag).


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/06/28 10:29:07
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/07/14 :  11:50:31  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply





Hej på Era alla, i dessa semestertider!



Jag har inte redovisat så mycket av jobbet på en tid. Men det är semestertider i Småland också. I mitten på september räknar jag att ordningen ska vara återställd igen.
Men, men tro inte att verksamheten är helt nedlagd. Icke sa Nicke.
Det har vid olika tillfällen labbats en del med motorstyrningen till AC:n. Lite senare ska jag visa en del, i mina ögon intressanta iakttagelser.



Det jag fokuserat på är att lösa / förstå bekymren från förra inlägget.
Problemet är tidskonstanten, t=RC. Och den kan som jag förstår det inte
komma åt med mindre än att vi inför två kurv-fixar-kretsar. Om vi dessutom säger; vi låser oss till två givna frekvenser. Då kan vi så ordning på det. Men vi har förlorat det mesta av
DIY-vänligheten.
Det jag labbat med är i huvudsak tre varianter.
1. Begränsa spänningen mot drivsteget med två zenerdioder.
2. Fördröja starten av mellansteget med kondensator och motstånd.
3. Ha konstant sänkt spänning på mellansteget.

Det som jag fastnade för var den sista. Mata mellansteget med 7,5 volt och vi får max ut 6 volt.








Jämför denna bilden med den tidigare, så ser Ni skillnaden.


Om vi ska gå vidare och tar nästa pillsner, så kan jag säga att det har labbats mer med filter kretsen.

Frågan är lite mer exakt, vad innebär buffrad och obuffrad filterkrets? Två OpAmp:ar kan vi klara oss utan................kanske.
Att det skiljer, det vet vi. Men är det kritiskt?
Det jag kollat är sinus-vågens profil. Det är den som är viktigast. Värsta fallet är 30 Hz kurvan.





Kan Ni säga vilken som är buffrad?
Självklar ser vi det. Det är den som markören pekar på.

Kontentan är att som jag kan se det, profilen är nästan exakt den samma, buffrat eller obuffrat.
Det som inträffar är man erhåller en fasförskjutning och ett spänningsfall.
Fasförskjutningen tror jag att vi inte behöver bry oss om i detta fallet. Utan bara konstatera att den existerar.
Spänningsfallet tar vi hand om i mellansteget och ser till att vi får 5,5-5,8 volt mot drivsteget. Det är gjort på bilden ovan.

EDIT: Vi får också en skillnad i startföloppet. Dom 200 första millisekunderna.
Men det löste sig med vår 7,5 volts begränsade mellansteg.
Slut EDIT.

Sätter vi ner fötterna, kan vi konstatera att vi blivit av med två OpAmp:ar.

Under mitt labbande med filterkretsen gjorde jag en annan upptäckt. Som öppnar en kusligt spännande dörr. Givet vis måste titta in och se om det finns något vi kan ha nytta av.
Mer än så säger jag inte just nu. Saken är den att jag behöver mer labbtid för att vara säker på vad jag säger.


Nä nu till badstranden med kaffe och bullar och fyra böcker digitalteknik.




En liten EDIT bara. Markerat i stycket.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/07/14 14:18:04
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/07/14 :  12:37:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Under mitt labbande med filterkretsen gjorde jag en annan upptäckt. Som öppnar en kusligt spännande dörr. Givet vis måste titta in och se om det finns något vi kan ha nytta av.


Nu blev jag väldigt nyfiken är vi på väg att bryta ny mark för motorkontroll?

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/07/15 :  14:25:51  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply




quote:
.........är vi på väg att bryta ny mark för motorkontroll?


Jag ska säga Dig ärligt Anders, Du har nog dom bästa kunskaperna att göra en
sådan bedömning. Men Du måste givet vis få klart för Dig vad som är på gång.



När jag jobbade med filter kretsen (kurv fixar kretsen) utgick jag som alltid från
nominella värden inledningsvis. Frekvensen nominellt ca: 50 Hz.
Den inkommande signalen, är nominellt den som genereras av oscillatorn.
I detta läget simulerade jag filter funktionen i ett flertal varianter och kom slutligen
fram till att, DIY-vänligast blir det om vi kör obuffrat. Och driver mellan steget med
7,5 volt.
Men något som man alltid gör i utforskade syfte, är att undersöka ytterligheterna.
Då man nästan kan tala om, in absurdum. Riktigt så långt drev jag det inte men
ytterligheterna frekvens mässigt är det från 30 Hz till 100 Hz.
Profilen som utgjorde den inkommande signalen, var en klockren sinusvåg. Och
den andra ytterligheten en klockren fyrkantsvåg.

För dom som gjorde sina elektronik läxor kommer detta säkert inte som en
överraskning. Men för mig var det en riktig aha upplevelse.

Titta på bilden nedan.





Dom här tre kurvorna är i det värsta fallet alltså 30 Hz. Men en av dom
har en ren fyrkant våg som ingående signal. Den andra, en ren sinus genom filtret.
Och den tredje är en ren sinus våg, som inte är påverkad av filtret, en optimal referens.

Om jag säger att den blå är sinus signalen som är opåverkad av filtret. Vist är
det skillnader. Men som jag kan förstå så är skillnaderna försumbara. Och som
sagt, skillnaderna minskar om man ökar frekvensen.


Om vi kan ha en oscillator som genererar en fyrkants våg. Vilka möjligheter kan det ge
oss?
En kvarts styrd oscillator. Jag kunde inte låta bli att labba lite med den. Och göra sedan en
förfrågan på forumet:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75270#870162

Vist funkar det.
Priset på komponenterna är överkomliga. Standar komponenter rakt igenom med
hög tillgänglihet.
Men den stora förtjänsten är nog DIY-vänligheten. Två rader med 12 st DIL-brytare i
vardera raden. På dom ställer Du in önskad frekvens för 33.3 resp 45 rpm. Hur man
ställer in brytarna kan man enkelt förklara.
Jag skulle nog kunna ta på mig uppgifter att skriva ett litet Java program som räknar
fram DIL-brytarnas inställning. Bara att ladda ner på den egna burken och köra.
Ange kristallens frekvens och vilken frekvens Du vill ha ut,
så får man ut brytarnas läge. Sen ska det bara vara, att med multimetern anpassa
spänningen mot motorn.

Om vi öppnar dörren lite mer och kikar lite längre bort. Vad ser vi då?

Vad Ni ser vill jag givet vis veta. Och jag hoppas Ni vi vill i enkla ordalag berätta.

Det jag själv ser är en kvarts styrd oscillator med återkoppling.
Vad är det då?

Ni mins säkert resonemangen kring DC-styrningen. Den vi har redovisat på forumet
har ingen återkoppling. Utan vi utgår från att en konstant spänning ska vara bra nog att
hålla motorns varvtal jämt. DC:ns återkoppling är till för att just reglera varvtalet.
DC-motorns moment variationer talar man sällan om. Och orsaken är helt säkert att den
är låg jämfört med AC:ns.

AC.ns styrka är att vartalet alltid följer frekvensen. Moment pulsationerna reducerar man
mekaniskt med hjälp av drivremmen och masströgheten hos skivtallriken.
Men låt oss ta ett steg till.
Motorns vartal följer ju frekvensen det är vi överens om.
Motorns vrid moment följer spänningen!
Det jag far efter är att styra spänningen som en funktion av vartalet.

Så frågan är, hur mycket kan man reducera spänningen och fortfarande få motorn att
följa frekvensen?
Det är den uppgiften som återkopplingen har. Tanken är att göra skillnaderna mindre
mellan AC och DC. Vi vill att vår AC ska ha en mjukare / jämnare gång helt enkelt.


Om detta är så himla originellt, vad kan orsaken till att inte grammofontillverkare inte har
liknande koncept?

Jag tror det bottnar i ren konstruktions filosofi. Linn, Rauna, Thorens mfl prioriterar givet
vis koncept som kan ge dom bästa avanserna, sånt man kan ta betalt för. Ett PIC
baserat styrsystem kan ingen kopiera rakt av heller. För PIC-programmet är säkert en
förtags hemlighet. Och då kan man ta betalt för uppnådd prestanda.

Vi prioriterar DIY-vänlighet och har som mål att komma så nära proffsen som möjligt.
Det innebär att vi söker andra konstruktions lösningar. Detta kan säkert vara en väg att
gå.



quote:
.........är vi på väg att bryta ny mark för motorkontroll?


I DIY-sammanhang tror jag det. Det underlag Anders och Ni andra har bidragit med
och att flertalet DIY:are strävar att kopiera proffsens tekniklösningar. Dom trådar jag läst
på andra forum, har aldrig diskuterat återkoppling av en AC med avseende på vrid
momentet. Och då vill jag understryka att det inte i sej är något fel att kopiera proffsen.
Det gör vi också. Men det ger i handen att vi är på ny mark.

Men ofta löser man problem en med att öka massan i plint och tallriken. Men kära vänner
det finns två parametrar till, accelererationen och kraften. Det är balansen som ger
det bästa resultatet, som vi ska ha för ögonen.

Ztenlund nämnde;Technics direkdrivna av senare modell är quartzstyrda, den välkända
SL1200/10.
Lars tog upp ett antal punkter. Tillsammans får jag känslan av att, helt i det blå är vi inte.

Jag ska väl säga det, att jag kar simulerat en kvarts styrd oscillator. Resultatet ser
lovande ut så här långt. Fem 16-beniga IC kretsar och DIL omkopplarna är allt.
Det som skulle vara intressant är hur man åter kopplar det dela. Men vi får jobba vidare
så klarnar det säkert.

quote:
.........är vi på väg att bryta ny mark för motorkontroll?


Vad tror Ni?
Jag är nyfiken på höra Era åsikter.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
Page: of 59 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000