HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY skivspelare kanske?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 59

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/01/09 :  20:45:27  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message  Reply
Gott så EA.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/01/17 :  13:29:37  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Jag satt och skrev en summering av veckan som gått, Men var inte inloggad och allt försvan.

Omtag.

quote:
.......hoppas kaffet smakade!

Jo tack Pär, det satt fin fint!

Jag har varit på Industriförnödenheter här i Kalmar. Dom säljer till privatpersoner över disk och e-handel.

Art.nr: 2080-0020, Cell-gummimatta "EPDM" kostar 1225 kr per m2. Min leverans 10 m2.
Näää....det verkar vara ett allt annat en DIY-vänligt alternativ.

Art.nr: 2088-2020, Cell-gummilist 20x20, 10 lång kostar 525 kr. Delar man det på 10 spelare är priset 52,50 kr och överkomligt

Art.nr: 2301-0003, O-ringsnöre diameter 3 mm, längd 10 meter, kostar 175 kr. Det skulle räcka till 16 st spelare. 11 kr per spelare.
Alternativet är att köpa lösa O-ringa 89,5x3. Men vad dom ska köpas och pris vet jag inte i skrivande stund. Men det är inte omöjligt att lösa detta med "horisontal-hängslen" till ett DIY-vänligt pris.

Vi har ju haft uppe detta med byggsilikon tidigare. Jag har rotat liter i ämnet.
Tvåkompnent silikon härdar snabbt och är giftigt. Dessutom är kvantiteterna för stora för att vara DIY-vänligt.
Kollade med en tjej i polymer-svängen och vi fick förslaget att gjuta byggsilikon och påskynda härdprocessen genom att lägga formen på elementet. I +20 grader C, härdar den 2 till 3 mm per dygn.

Om man tar ut stearinljuset ur aluminiumformen på ett värmeljus. Och formar botten lite oval. Slå sedan ner byggsilikon i alu-formen. Ställ den på/vid ett element. Vi snackar 5 max 8 dygns härdtid. 40 kr kostar en tub 3 dl silikon.
Näää....det känns inte fel alls, trots den långa härdtiden. Eller vad säger Ni?

Blir vi duktiga på att gjuta byggsilikon, ska vi seöver motorupphägningen en gång till. Jag tror Vi kan hitta på något riktigt "fiffigt".

DC-konseptet rullar på. Alla delar är på plats. Det är höjdmåttet jag jobbar med just nu. Vi vill ha den så låg som möjligt.
Få se om tiden medger, så ska jag göra presentationen "fottolik". Men det är inlärningströskeln som är lite hög. Det viktiga är att perspektiv knappen är intryckt.

Nu ska jag jobba vidare med DC:n.

Det slog mig precis; vad skulle hända om Vi gjöt in en stålfjäder silikondynan. Silikonet tar upp stålfjäderns dåliga sidostabilitet. Då skulle fjädern kunna vara cylindrisk och inte konisk. Dessutom skulle Vi kunna hitta en billig standard fjäder.
Lägg pannorna i djupa veck, och kom med förslag.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/01/17 13:30:39
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2009/01/17 :  17:14:24  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
*wosh, wosh* Historiens vingslag slår Ytterligare en gång: BRA JOBBAT, GUBBEN! Det här måste vara en outtömlig källa av självförtroende för dig ALLA gillar dig

Jag tycker själv att O-ringarna skulle vara bättre att byta ut mot silikon. Att det tar tid är inga problem. När det gäller fjäder och silikon: Frågan är om fjädern kan röra sig - är den till någon nytta då? Annars är det väl värt att prova!

quote:
Min leverans 10 m2.

Trodde först att det var DIN beställning*phew*

Har jag missat nåt som är värt att spinna vidare på? Hmmm, man får läsa igenom dina poster några gånger så ramlar polletten ner Bra jobbat! Fortsätt så!

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/01/21 :  14:58:36  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Andy:

Ta det lite vackert med "superlativen", med mera, det är inte så märkvärdigt.

quote:
Jag tycker själv att O-ringarna skulle vara bättre att byta ut mot silikon.

Ja, jag skulle gärna villa ta en titt på möjligheten att ersätta O-ringarna med ett silikonalternativ. Men vi kommer inte ifrån att antingen använda en fixtur eller en gjutform. Och då ska den tillverkas.

Jag håller på att läsa in mig på silikoner (lite småkladdigt). Casco och ett svenskt företag som heter LIWELL KEMI AB tillverkar "gångbara silikoner". Grejen är att hittills har, åt minstående jag, behandlat "byggsilikon" som om alla var lika. Men det har vista sig vara en generalisering. Vi vill ha så låg resonansfrekvens som möjligt. Och den kommer att variera mellan olika silikoner, även av samma fabrekat. Men jag får återkomma lite senare med mer detaljer kring val av silikon.

Om vi gjuter egna dämpkuddar kan vi påverka en hel del intressanta parametra. Vi gör ett litet tanke experiment och leker lite med siffror och formler.

Om dämpkudden diameter är 25 mm. Höjden 15 mm. Antalet kuddar 4 st. Hela konstruktionen med skivtallrik, tonarm och MDF-skivor väger 6,8 kg. Då får vi en resonansfrekvens på 8 Hz.
Det är väll inte helt åt "pipsvängen"? Stålfjädrar som på min Thorens 125 är resonansfrekvensen ca: 5 Hz. Tonarmens resonansfrekvens bör bara 10 Hz och vi ska sträva efter att komma under med lite marginal.
Hur man dimensionerar dessa kuddar ska jag redovisa mer i detalj senare. Men jag blev lite ivrigt, för detta ger oss möjlighet att göra egna "optimerade" dämpkuddar.

Resonemanget ovan ger oss en liten fingervisning om att vi han göra kvatite komponenter i DIY-miljö.

Det slog mig att "SD" säljer dämpkuddar. Och 130 spänn alltså. 40 för en tub silikon. Finns det andra applikationer för dämpkudde tillverkning?
Finns det intresse, så ska jag försöka skapa en lättbegriplig beräkningsmodell.

Det är en enda millimeter som jäckar mig på DC-konceptet. Men det ska nog "fixa sig" till helgen.

Något som jag tror jag missat är att Teres elektroniken som vi redovisade tidigare kostar 83,65$. Det blir väl 650 kr ugnefär. Det är som Silvervarg nämnt, inte dyrt.

Ska se om det går att göra en "Edit" på den sidan senare.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/01/21 15:03:00
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/01/24 :  21:47:28  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Det var ruskigt vad denna tråd skenar iväg. Ja hoppas bara att vi ska kunna fylla den med intressant material. Men det är viktigt att Ni ställer frågor om inte annat ta min e-mail eller PM:a om Ni vill vara anonyma, det är OK det också.

DC:n är i sitt grund-koncept klart. Bilderna är säkert bekanta för Er och talar sitt eget språk. Yttermåtten är samma som AC och Steg.

Den klassiska "dimetric-vyn".

Skuren från sidan.

Skuren utmed längden

Den kanske intressantaste snittet. Genom centrum på skivtallriken och centrum på motorn.

Rakt uppefrån, med lockert av.

Skulle man försök sammanfatt DC-konseptet, så kam man säga "mera avancerad träslöjd". Men å andra sidan, Era högtalare är suveränt fina, så varför inte lite mer träbearbetning.

Finns det önskamål på andra vyer än dom redovisade. Några ritningar med mått har jag inte redovisat, såhär långt.

Det finns ett antal punkter som ska jobbas igenom på vår förstudie.

* Kalkylerna är en punkt.
* Vi bör utreda hur två till fyra CNC körda komponenter påverkar våra koncept.
* Ett verktyg för att kunna justera in tonarmen i förhållande till centrum.
* En mätrutin för uppmätning av "rumblet".
* Motorelektroniken ska vi försöka komma vidare med.

Är det något Ni tycker vi ska ta med på listan?
Ska vi ändra något i koncepen, av lite grundläggande karaktär?

I annat fall "gnetar" vi vidare.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2009/02/09 :  14:05:59  Show Profile Send patst577 a Private Message  Reply
Jag är otroligt imponerad av arbetet som läggs ner här! Tröttna inte Tommy!

/Patrik
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2009/02/09 :  15:00:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Väldigt imponerande Tommy vad hade vi gjort utan dig.
Jaja jag vet att jag inte har varit aktiv i tråden på länge men det har gått så bra och alla goda idéer som alla har kommit med har gjort en överflödig .

Nåja sysslolös har jag inte varit en enkel dc styrning som jag har funderat på länge är på G givetvis så kommer ni få ta del av den när kortet har etsats och kretsen testats.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/02/10 :  15:23:20  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Tröttna inte Tommy!

Nä då inte det. Jag har kollat in lite var och varannan dag på forumet.
Men det har varit lite för mycket annat att göra. Familjen, en utreding ang. min hälsa och så vidare. Det är därför jag inte haft något att redovisa.

Men att jag skulle tappat sugen på en HFRP kan min glömma.

quote:
...en enkel dc styrning som jag har funderat på länge är på G .....

Underbart Anders!

För att öka prestandan ska jag ta fram ett underlag för CNC körning av tre detaljer. Lagerhuset, drivande hjulet och de drivna (skivtallrik).
Jag fick ett material av Anders på diverse Linn komponenter bland annat skivtallrikar.
Det kan vara idee kanske att försöka skapa någon form av kompabillitet.

Stå på grabbar! Så det ryker!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/02/18 :  21:01:00  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Tjohooo! Nääää..... jag har inte druckit något. Men till "schlager SM" på lördag blir det en "bira".

Nu blir det spännande och se om ritningen syns tillräckligt bar.
Formatet är A2 och skalan 2:1 dvs dubbelt så stor som i verkligheten

Lite kuriosa: Ritnings huvudet är ett enligt SMS. Det är den svenska verkstadsstandarden som varit rådande under 1900-talet. Materialet är också enligt svensk verstadsstandard. Det kanske kan vara på sin plats att göra en tabell med amerikanska, tyska och ISO beteckningar för att underlätta upphandlingen.

Innan jag kommenterar själva ritningen måste jag se hur den ser ut på forumet. Och syns det bra, återkommer jag med en "Eddit".

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/02/18 21:16:13
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/02/18 :  21:15:46  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Tyvärr, den syns inte alls..........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/02/18 :  21:18:34  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Hur tusan gör vi då!

Zomma in vy för vy har vi gjort tidigare.

Finns det något bätter förslag?

Vi fyller på med lite zommningar.

Materialet är SS 4355. vanlig aluminium. Det viktiga är att den ska vara lätt att bearbeta med skärande vektyg. Så det finns flera användbara kvaliteer.
Plast har jag tittat lite på. Polyamid, Pa6 eller nylon är 35% billigare än aluminium. Det är formstabiliteten som jag är osäker på. Om vi teoretiskt ska få spel på 2 till 6 hundradelar av millimetern så vill det till att det är stabilt efter inpressningen av lagerbussningarna.
På IronBill AB säljer dom "kutts" 50x100 för 155:- kr. Det är deras max storlek. Vi skulle behöva 70x100.
Om det visar sig svårt att få tag i material av rätt storlek kanske vi kan ändra på flänsen.

Toleransen på två av hålen är H7. Det är inget konstigt alls. Trycker man in en lagerbussning som har toleransgraden r7, blir der en "lätt presspassning". Och bussningens innerdiameter får toleransgraden "F" någonting.
Men det första hålet är en "DIY-special". Tanken är att det ska vara lätt att montera den första bussningen på ett säkert sätt. Och då använda den första diametern som styrning av bussningen. Den spesade toleransen på första diametern och bussningens r7 ger en "mogrant löpande passning".
När den fösta bussningen är på plast kan man med fördel använda axeln för att styra den andra bussningen vid monteringen.
Är Ni med på tankegången?
Något mer DIY-vänligt kan jag inte komma på just nu.
Kan man sedan pressa in bussningarna, i stället för att knack in dom är det mycket vunnet.

Har Ni några frågor, synpunkter som jag missat?
Jag tänkte göra en förfråga om priset på att få detta kört i en CNC-maskin. Men jag väntar in Era synpunkter fört.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/02/18 22:16:21
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/02/18 :  21:18:42  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Nu ser jag den.............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2009/02/18 :  21:56:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Nu ser jag den.............

Putsade du glasögonen .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/02/18 :  22:18:31  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Titta igen, för jag har lagt till lite mera text.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/02/20 :  20:29:47  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Hej igen.

Jag har gått och funderat lite på lagerhuset. När man skruvar fast "Botten Locket" så ser Ni att det bygger mycket på diametern. Vi kommer att behöva en "kutts" på rund 70 mm. Jag befarar att man inte kan köpa det hur enkelt som hellst. Verkstäder har säkert "skrotbitar", med dimensionerna kan bli lite hit och dit.
På IronBill har dom "kutts" på runt 50 mm, längd 100 mm. Priset är 155 kr med moms o frakt.
Den killen jag har haft kontakt med ville att vi skaffar materialet och i undantagsfall ordnar han med materialet.

Till saken. Om vi utgår från en kutts på runt 50 mm, kan vi löst uppgiften på följande sätt.

Jo vi använder en Seegersäkring. Om jag inte missminner mig så var det en av Anders bilder på en Lenco som använder en liknande konstruktion. Men grejen är att det blir smalare och lite mer ingenjörsmässig. Jag vet inte hur mycket vi tappar på DIY-vänligheten.

Någon kanske reagerar på "pucken" som kulan står på. Pucken har Anders och kommit överens om att kalla "stödplatta" dvs rak översättning från engelskan. Hur som hellst, den är tjock, vist. Det finns en baktanke med det. För att göra en lång story kort, så är det här de största "friktionsarbetet" finns. Och ska vi jobba med att få ner "spinn down" tiden, så är det tveklöst här vi ska lägga krutet. Labbar man lite met mattematiken så ser man det snart.
Det värsta vi kan göra är att ha tung tallrik och spänna drivremmen mer än nödvändigt. Då får vi ett "tvåfronts krig" med friktionskrafterna.
Utrymmet kommer vi att behöva. Det inser Ni också att blir vi tvingade att öka tjockleken, är det mycket mer besvärligt, än att som jag hoppas, behöva minska det. Tex en hårdmetallplatta ca 2 mm.
Näää.....här gäller det att ha både "hängslen och livrem" och inte glömma byxorna.

Ser Ni något mysko som jag inte sett?

Det höll jag på glömma att kommentera. Smörjmedlet, om det är "flytande" kanske vi behöver kompletera med en O-ring. Och då lägger vi den mellan "Stödplattan" och "Botten Locket" med trekantigt tvärsnitt.
Näääääärrrruuuu.....glömm de.....skitenkelt, inga avancerade O-ringsspår här inte.

Nu tar vi det igen. Ser Ni något mysko som jag inte sett?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/02/21 :  11:05:56  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Jag kollade lite på kraften som man ska pressa in bussningarna.

Beroende på toleransutfallet bör ett maxvärde vara 300 kp.

Troligt är att det kommer att ligga mellan 150-250 kp.

Vi kan minska presskraften, men då ökar spelet någon hundradel.

Tre standard steg kan vi back eller göra en DIY-special, och göra egna beräkningar. Men som sagt, vi förlorar hundradelar i spelet.

Monteringsverktyg kan vi konstruera, men jag gör det om Ni vill. Ja ja....självklart....DIY-vänligt, absolut.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2009/02/21 :  11:59:41  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Det höll jag på glömma att kommentera. Smörjmedlet, om det är "flytande" kanske vi behöver kompletera med en O-ring. Och då lägger vi den mellan "Stödplattan" och "Botten Locket" med trekantigt tvärsnitt.

Vi kan göra som Lenco och diverse Japanska tillverkare dvs använda en gummibricka mellan stödplatta och brickan så att vi får en tätning och gummimatta finns på Biltema och vill det sig så har jag sådant liggandes som inte används. Men vi kan även använda fett för kulans skull mig kvittar det.

Jag kan hålla med att en Seegersäkring är inte riktigt diy vänligt för tillverkar vi ett antal lagerhus så kan det bli svårt för framtida byggare att återupprepa tillverkning av lager huset. Då är det risk att det bli allehanda lösningar som kan försämra prestandan.

Titta lite längre ner på sidan så finns snarlik variant på lagret på bild.
http://www.soundfountain.com/amb/td124page.html
http://www.theanalogdept.com/td124_bearing.htm

anders

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/02/24 :  11:19:43  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Anders@

Jag har lustläst länkarna och kontentan är att någon form av "tätning" ska vi ha. Tack Anders!
Det är inga tryck eller besvärliga temperaturer vi har. Vårt krav är att det ska vara "oljebeständigt". Så enklast möjliga kommer att funka i vårt fall. Lite tillspetsat; ICA-kasse eller toapapper, polymer eller fiberpackning.
Jag ska införa det och uppdatera underlaget.

quote:
Jag kan hålla med att en Seegersäkring är inte riktigt diy vänligt för tillverkar vi ett antal lagerhus så kan det bli svårt för framtida byggare att återupprepa tillverkning av lager huset. Då är det risk att det bli allehanda lösningar som kan försämra prestandan.

Jag kanske har varit otydlig, men Lagerhuset är tänkt att köras i en vanlig Supportsvarv efter ritning. Eller i en CNC maskin och med ett digitalt underlag typ IGES-fil och ritning. Repeterbarheten blir inga problem så länge vi jobbar enligt ritning.
Det jag närmast hade i tanken var själva monteringen. Seegersäkringen kräver ett litet verktyg som säkert inte alla har. I Biltemas katalog kallas verktyget "Låsringstång", Art.Nr: 12-170, 44,90 Kr. Man kan "pilla" dit Seegersäkringen utan verktyg, med ska man montera, demontera några gånger är verktyget till stor hjälp.

Lägger upp en bild på "Lagerhus koml." (Exkl. tätning, ska uppdateras)
Jag tror Ni känner igen konceptet

Jag är inte nöjd med Solid Works sätt att hatera komponenterna i sammanställnings ritningen. Få se om jag lyckas göra någon "work around".

Motsvarande ritning med Segersäkringen kommer snart.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/02/24 11:27:34
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2009/02/24 :  12:10:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
När jag ser på ritningen utan segerring så ser jag att plattan som skuvas fast i botten av lagerhus undrar jag i vilket material är den tänkt att vara i och tjocklek. Risk finns att den blir deformerad över tid och sänker lagrets prestanda.

anders

Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/02/24 :  13:01:50  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Jag måste ju börja med att säga att jag är grymt imponerad på det arbete GIK lägger ner på detta projekt!

När det gäller lagerhusen så tror jag dock på en platta som skruvas fast istället för segersäkring.
Dels för det är lättare att täta med en packning så inte olja rinner ut och sen för att det är nog mer service vänligt skulle jag tro.
Känns spontant som att det skulle vara lättare att tillverka med ?

Föresten, delen som går in i själva huset, ska den skruvas fast i bottenplattan eller hur är det tänkt där?

//Hemling

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/02/24 :  16:44:58  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Anders@

Pos 7, Botten locket, kan tillverkas i vilken metall som hellst. Det jag såg framför mig var att man köper en 2 mm aluminiumplåt från Clas O. Det är DIY-vänligt i alla fall. Jag ser ockå risken med nedböjningen. Men kvarstående deformationer, pgr "krypning".....ja om vi talar om skivtallrikar på ca: 10 kg och uppåt.
Jag måste räkna lite om vi ska sätta en bestämd gräns. Men det kan vara ide att göra de. Och säga att ett Bottenlock 2mm tjock och av aluminium klarar skivtallrikar upp till en viss tyngd.
Bottenlocket som Thoren använder är av brons och 4 5 mm tjockt. En lite fingervisning.

Hemling@
quote:
Känns spontant som att det skulle vara lättare att tillverka med ?

Nä.... "Seggersäkrings huset" behöver bara ett extra vektyg till spåret och bara skicka en gång.
Den andra "Skruvhuset" behöver två verktyg och köra åtta gånger.

Men om kostnaden mellan dom båda är relativt lika, kommer service och annat som Du nämner att väga tyngre.
quote:
Föresten, delen som går in i själva huset, ska den skruvas fast i bottenplattan eller hur är det tänkt där?

Bottenlocket och packningen är det enda delarna som skruvas. Tre av skruvarna ser man på ritningen och den fjärde är bortskuren.

Jag ska kolla upp vad vi kan förvänta oss av ett Bottenlock av 2mm aluminium. Så får vi ta ställning till det senare.
Uppdatera "Seegersäkringshuset" är på G.

Om delarna köps på kommersiella grunder, blir det dyrt. Men material dimensioner behöver vi inte fundera på. Bara tala om vad vi vill ha.

Men om någon ska göra det för en "hobbypeng" får vi st för materialet. Och då måste vi tänka oss för.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/02/24 :  18:36:18  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Om man slår lite mellan tummen och pekfingret.

En tallrik på 10 kg. Ett botten lock på 2mm tjock. En härdbar
aluminium kvalite.
Deformatin ca: 0,02 mm.
Spänningen 3,75 N/mm2

En ohärdbar luminium får vi minsta tallriksvikten till 2,5 kg för att få samma maginal mot bestående deformation.

Tror Ni vi behöver tallrikar över 10 kg?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/02/26 :  19:05:04  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Slänger upp en bild på Lagerhuset uppdaterad med en O-ring.
Det är tilltat lite för att Ni ska se tydligare.

Notera att varken Bottenlocket eller Stödplattan är precisions detaljer. Dessa delar ska vi klara att bygga själva med grova toleranser.

Sammanställningsritningen kommer lite senare.

Är det helt åt pipsvängen?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2009/02/26 :  19:29:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
En silikon ring skulle täta bättre mot lagerhus och bottenplatta men det kan vi ta sen men det ser väldigt bra ut.

hittade en tillverkare för silikon oringar http://www.diaphragm-manufacturers.com/o-rings.html

anders

edit: länk

Edited by - Bubbel on 2009/02/26 19:32:33
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2009/02/27 :  18:04:25  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jag har inte skrivit nåt här på ett tag för att ni andra har gjort ett kanon jobb

Jag saknar en detalj på lagerhus ritningen. En liten frigång för kuttsarna på några mm i "lagrets längd" åsså några några hundradelar större i diameter så kommer det att underlätta vid montaget av kuttsarna.
Det blir en styrning så att inte kuttsarna hamnar snett.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 59 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000