Author |
Topic |
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/12/06 : 10:27:24
|
quote: Det finns en byggbeskrivning för drivningen till den Maxon motorn jag nämnde tidigare. Den är på 2.7 Mb och är egentligen till för dem som byggde den motorstyrningen. Men jag har den om du vill läsa. Vet inte exakt var jag hittade den och vet inte om det går att lägga upp så stora filer här?
Här kommer den! En del av materialet är redan tidigare redovisat. Men detta som redovisas här och nu, är "up-to-date" och ett komplett dokument. Tusen tack René. PDF-filen finns om Ni vill ha den, maila mig i så fall. Priset för denna elektronik är 83,65$. Det blir väl 650 kr ugnefär. Priset måste räknas upp efter som den har några år på nacken.
Dom senare sidorna är dubblerade. Och jag är inte på det kara med varför. På "photobucket" är det olika sidor men när man överför sidorna till forumet blir det fel någon stans. Jag jobbar på det, och återkommer!
Edit: "photobucket" var lite svår finntad, men skam den som ger sig.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/01/21 17:49:14 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/12/06 : 18:38:49
|
Så där ja!
Här kommer lite mera material med anknytning till motorstyrning.
Silvervarg föreslog en separat "dosa" med justerings komponenter.
Det är lite ont om plats, men om man gör en hylla under elektronikmodulen borde det vara att ha dosan där.
Ni kan kolla in bilderna så får Ni en uppfattning av det hela.
Om Ni tycker att bilderna ser lite annorlunda ut, är det helt riktigt. Den lånade licensen på Solid Edge funka bara som stand alone i tre månader, så en ny, lånad licens på Solid Work är instalerad på burken. Den är lite mer tungjobbad, och en hel del exta jobb blir det också. Perspektiv knappen har jag inte hittat än, men håll till godo så länge.
Vad tro Ni? Är detta gångbart?
|
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/12/07 : 21:33:02
|
Det ser ju snyggt ut, men jag förstår inte själva tankegången Det är ju ingen dosa, men det är väl plats för den antar jag på plåten. Ska det finnas möjlighet att ta ut dosan, eller ska det bara vara en plåt med hål för att kunna komma åt kontrollerna? Ska det se ut precis som på bilden, dvs att det är ett stort hål i botten? Jag känner mig dum nu, men jag fattar verkligen inte
Mvh Andy |
Är stationerad i Uppsala. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/12/07 : 22:38:02
|
Rackarns! Inte lätt att förstå, det inser jag med. Du har stor heder av att ställa frågor, Andy.
Dom tre fötterna som brukar finnas med, har jag inte hunnit få dit än. Och "dosan" med justeringen, ska som Du själv konstaterade ligga på aluminiumplåten med det stora utskurna uet och saknas på redovisningen. När det blir mer bestämt om storlek på själva dosan, får jag anledning att seöver höjd, längd, bredd. Dessutom är detta AC och Stegmotor konsept. Men jag jobbar på att köra ingång det nya Cad-programmet och uppdatera allt som var klart innan strulet.
Om Du lyfter lite på spelarens sidan, med vänster hand och kikar in under spelaren, ser det ut såhär! Tänk att Du sticker in höger hand mot det utskurna uet. Då är det möjligt att pilla ut dosan.
Jag blev så rysligt glad när jag hittade perspektiv-knappen, så jag kände att "stämningen kräver" en läcker bild.
Jag hittade en nyttig knapp som sågar itur spelaren på mitten. Och Ni kan själva konstatera att jag har lite att pyssla med nu när det drar mot storhelg.
Nä detta blir kanon om vi "skaver" vidare!
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/12/13 : 12:29:34
|
Hej allaihopa!
Jag har inte så mycket att redovias. Men en avstämning kan vara på plats.
AC koncetet har jag uppdaterat efter Cad strulet, phuuuuu. Då kan vi säga att vi är ikapp. Den löstabara justeringsdosan är på plats. Det är det ljusgrå plastburken med två hål och som ligger på alu-plåten. Personligen tror jag det är en bra variat att ha justerings dosan på dettta sättet. Bara inte "kablaget" blir för långt.
När det gäller "design" delen så efterstävar jag efter att få spelaren att se lägre ut. Ni ser säkert "rillorna" på fronten. Men DC-konseptet kommer kanske att upplevas som lite plattar än AC och Steg. Jag ska börja jobba med DC konceptet på allvar nu. Och kommer att göra "mahognyplattan" dubbelt så tjock. Motsvarande minskning på sockeln. På DC kanske det blir ett måste. Men om vi tycker det se "niceare" ut kan vi överföra det på AC och Steg.
Det ska också nämnas att jag letar varkstads kapacitet till en "hobby peng". Om Ni skulle så nys på något i den vägen, hör sör allt guld i värden av Er.
|
|
|
Hemling
Member
481 Posts |
Posted - 2008/12/13 : 14:19:57
|
Hej hå, ser att det går framåt sakta men säkert har ju följt tråden sedan den startade men tänkte bara säga vilket otroligt starkt jobb ni gör.
Vad är det föresten ni behöver för verkstads kapacitet? Är det metall bearbetning, trä eller?
P.S. GIK du har inte lust att skicka över cad filerna så man får ta sig en titt på dom ? |
Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;) |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/12/13 : 17:29:11
|
Du är en klippa, Gubben! Snyggt, verkligen!
När det gäller Teres papprena, känns det lite frestande att bara kopiera rakt av hela konceptet, istället för att försöka förstå sig på kretsarna först, och sedan tanken bakom. Men då kan vi väl inte sätta vårt namn på projektet. Och dessutom är det ju inte anpassat för vårt koncept med lite lättare tallrik. Är det någon annan som vill sätta sig in i Teres projektet för att dra lite mer nytta bakom? VI BEHÖVER EN PROGRAMMERARE!
Mvh Andy |
|
|
RTB
Member
75 Posts |
Posted - 2008/12/15 : 18:22:32
|
Hej alla, det som är maxon motorn och styrningen är egentligen inte samma som Teres, bara liknande. Men det stämmer att vi kanske inte kan kalla det vårt projekt på samma sätt som om någon här utvecklar det.
En annan del av projektet som jag funderade på. Det skulle väl gå att börja i änden vad för typ av spelare vill folk helst se? Är det en enkel spelare (med eller utan flytande upphängning och) med en lätt talrik? Eller är det en spelare som bygger på hög massa med tyngre tallrik? Går man åt hållet mycket massa behövs ju uppenbarligen en motor som orkar och då har man gjort det valet lättare. Eller mer begränsat iaf. Givetvis finns lösningar med mittemellan varianter. Fördelen jag kan se med lättare delar är dels att energin inte lagras så länge och möjligen att man enklare kan få en livlig presentation av musiken då saker och ting svänger med istället för att dämpas. Svårigheten är kanske att få stabilitet i drivningen. Kanske någon slags lösning med mellanhjul som typ Garrard?
Sen kan jag tycka att det är enkelt och snyggt med en lösning som går att gör i en solid plint. Typ antingen åt Rega hållet eller åt Teres hållet. Vill man ha en flytande upphängning kanske det blir mer åt hållet det är nu, typ Linn LP12. Vill vi ha en flytande upphängning? Annars gillar jag möjligheten att kunna variera form själv och att göra det stilrent. Flyttas styrningen utanför spelaren så har man den möjligheten ganska lätt. Därmed inte sagt att det inte är en bra väg som det ser ut nu, jag bara slänger in lite idéer.
//r |
Edited by - RTB on 2008/12/15 18:25:12 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/12/15 : 21:14:29
|
Hej!
Hemling: Ursäkta Anton. Det tog en god stund innan 25 öringen trilla ner. Välkommen till forumet och skivspelar tråden! Kul att se Dig här.
Den verkstads kapaciteten, var tanken fört och främst plast och aluminium detaljer. Drivna och drivade hjul. I andra hand lagerhuset och en motorupphägning.
Vilket CAD program kör Du? AC-koncepter består av ca: 50 st parter och det enkaster vore om jag kunde bränna en CD med alla och i Solid Works filformat.
Andreas: Jo det är så sannt. Vi måste tänka till. Jag har inte räknat igenom priset på den redovisade Teres styrningen. Men någon stans i bakhuvudet finns ett pris som inte var till Teres fördel. Ni som är elektirskt kunniga får snacka ihop er. Det gäller som så mång gånger förr att hitta en bra balans mellan DIY-vänlighet, prestanda och pris.
RTB, René:
quote: En annan del av projektet som jag funderade på. Det skulle väl gå att börja i änden vad för typ av spelare vill folk helst se?
Jo vist, jag kanske inte har varit tydlig på den punkten. Jag kan inte redovisa alla varianter som vårt koncept kan inrymma. AC-konceptet som är redovisat i förstudien, innehåller alla Dina synpukter. Det som inte görs lika enkelt, är om vi ska ändra designen. Men dom grundläggande kompneterna kommer nog att vara samma om vi tex. skulle bestämma oss för ett koncept typ Zix eller Hemlings förslag.
Men kunde man få en omröstning bland forumnisterna på vad dom vill se för spelare, vore det guld värt. Sen vore det bara konstruera och maximera prestanda. Men som sagt, tillsvidare får vi köra med så många öppna dörrar vi kan. Det kan ses som en stark sida i vårt "Låd-koncept". Välj motor. Välj skivtallrikens material och vikt. Välj stumt eller flytande upphägning.
En glädjande nyhet är att vi har möjliheten att köpa ett begränsat antal kvalifiserad vekstadstimmar i en prototypverkastad till en "hobbypeng". Edit: Verkstadstimmarna är begränsade och om Ni för nys om mera verkstad kapacitet, hör av Er.
|
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/12/16 09:26:23 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/12/16 : 12:19:30
|
Jag missade lite av Andys resonemang.
quote: När det gäller Teres papprena, känns det lite frestande att bara kopiera rakt av hela konceptet, istället för att försöka förstå sig på kretsarna först, och sedan tanken bakom. Men då kan vi väl inte sätta vårt namn på projektet.
Vi bör nog sträva efter en konstruktions filosofi som passar oss bäst. Där vi har kompetens jobbar vi efter; DIY-vänligt, prestanda och pris. Där vi saknar eller känner oss otillräckliga kan vi med gott samvete planka rakt av. Om vi ser på den allra enklaste styrningen av motor med 33.3 och 45 rpm. En Opus variant så klarar vi det med marginal. Jag kan i alla fall inte se några hinder. Om vi titta på dom mer avancerade med mikroprocessor, tex Teres, så kräver det sin man givet vis. Men grejen är att i förstudien ska vi kartlägga våra möjligheter och begränsningar. Om en programmerare är en begränsning, OK, då får vi leta efter en, om det inte finns bland forumnisterna, och om vi väljer en sådan lösning.
Men jag tycker det är viktig att vi forumnister ska vara konstruktörer till HFRP:n. Om vi konstruktörer gör en gemensam bedömning att den enklaste motorstyrningen fyller bäst våra krav på DIY vänlighet, prestanda och pris. Då säger jag gärna att det är vår egen lösning. Då är det är vår lösning, genomtänkt och välgrundad. Det finns kriterier andra än tekniska som gör det till "vår egen". Lika dant om vi bedömer att det finns ett behov av att lånar in en #8221;expert#8221; från annat håll, då gör vi det. Resultatet blir; #8221;vår egen lösning#8221;, genomtänkt och välgrundad.
Jag jobba vidare med DC-konceptet, så får vi se vad Silvervarg och Patrik mfl har för uppfattning om våra möjligheter på motorstyrningsfronten.
Kör hårt, i vintermörkret!
|
|
|
Hemling
Member
481 Posts |
Posted - 2008/12/16 : 18:17:26
|
Tommy: Tackar :) Jag använder mig av IronCAD men tror inte det kan hantera Solid works. Iges, Parasolid m.m. funkar.
Gällande olika design och elektroniken så spelar det ju inte någon större roll vilken design man väljer, om man kör den jag har gjort har man bara elektroniken i en låda på sidan om och den Tommy gjort så blir den inbyggd.
Angående någon som programmerar så borde det ju finnas på universitetet jag läser på? Kan höra mig för lite efter jul. |
Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;) |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/12/20 : 23:54:02
|
Det bästa vore att få tag på någon som tycker det är roligt att programmera och som inte jobbar med det. Om man kan ha det som hobby, går priset ner eftersom man inte behöver betala moms och sociala avgifter... Vi måste också tänka igenom hur vi ska fixa det om det går på några tusen. Ska vi låta EN person stå för ALLA kostnader, och sedan ta en summa för varje beställning av ICs, eller ska vi dela på det och sedan lämna det gratis till allmänheten? Vi får väl se hur mycket det går på innan vi beställer. Har frågat Pac, men som jag misstänkte, är det inget som forumet kan stötta, pga att det är en icke-vinstdrivande organisation...
Lycka till att hitta någon med de behövda kunskaperna! Mvh Andy |
|
|
Hemling
Member
481 Posts |
Posted - 2008/12/21 : 03:34:15
|
Jag har hittat folk som tycker det är roligt att programera, några av mina vänner pluggar till elektronik ingenjörer och dom tyckte det kunde vara ganska kul att hjälpa till. Sen får dom träning med :P men antar det går att komma undan riktigt billigt
Ska tala lite mer med dom, han bara fråga som snabbast när jag sprang på dom mellan tentorna våra.
Mvh Hemling
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/12/21 : 20:23:56
|
Det är bra att Ni tar upp detta till diskussion. Vi måste ha klart för oss vilka resurser vi behöver i tid, kostnader och kompetens. Men som sagt, det är ruskigt bra att det diskuteras.
Som jag bedömer detta med mikroprocessor styrd motor, är det ett projekt i projekt. Utan att vara expert, jag kan missbedöma, så tror jag att det är många utvecklingstimmar bakom en väl fungerande algoritm. Men vi måste snacka ihop oss med Sivervarg och Patrik. Så kanske vi kan se vad som fattas eller vilka behov vi har. Och skulle det behövas så kanske vi kan "stråla samman" på lagom bilavstånd, för några timmars diskussion.
Men vi ska vara överens om att "en bra HFRP" inte är absolut beroende av en microprocessor styrd motor. En analog AC, Stegmotor styrning har säkert ge oss alla fördela vi behöver. Vi ska inte heller underskatta värdet av, att den som bygge en HFRP ska kunna förstå eller lära sig förstå tekningen.
Ett annat motoralternativ med stor utveckling potential är analog stegmotorstyrning. Som jag förstår det i dag så är AC och DC mycket nischade alternativ. Med dyra motorer som följd. Det är lite av Almans doktrin. Jag tror han har rätt. Vi ska försöka hålla oss till volymproduktionen.
Forsätt gärna diskussionen.
Jag jobbar vidare på DC-konceptet. Ska besöka en firma som heter Industrifönödeheter här i Kalmar och se om vi kan köpa material för virationsisolering. |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/12/21 : 21:08:08
|
Vi kan ta bort många utvecklingstimmar för programmeraren genom att, som du säger, stråla samman och "tänka logiskt". Det var några år sedan jag programmerade, det var inte på så hög nivå, men om vi kan tänka logiskt och komma fram till vilka funktioner vi behöver och hur de bör byggas upp, behöver bara programmeraren skriva det i rätt språk...
Men ändå kommer vi väl att möta problem med motor etc efter vi gjort en alpha-version. Därför vore det bra att ha en programmerare nära någon som kan vara ansvarig för den delen av projektet. Då kan det bli en snabb återkoppling på problem och förhoppningsvis en snabb lösning. |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2008/12/21 : 21:35:35
|
Problemet för min del är tid, och att få tiden att få snurr på alla detaljer kring microprocessorer och sånt tar mer tid än jag har inom de närmsta månaderna i alla fall. Generella programmeringskunskaper har jag däremot gott om. För att komma frammåt och dessutom inte låsa oss till en viss processor så tycker jag att vi (kanske bara blir jag och Patrik) skriver lite pesudo-kod (dvs på en lite högre nivå som inte är processor-specifik). Om vi får en hugad student att koda lite åt oss så är det en utmärkt spec att utgå från. För att kunna testa programmet vettigt så behövs dock viss hårdvara och att vi har specat vilken motortyp vi vill köra. Tidigare var vi innen på stegmotorer som hade två lindningar, men efter vad jag har läst så ger de med 3 lindningar jämnare gång. Är det någon som vet hur det är med lidningarna i hårddisk-motorer? Det borde vara relativt enkelt att hitta gamla hårddiskar som folk inte vill ha eftersom de är för små eller har fel interface idag, trots att de egentligen är fullt fungerande. I så fall kan man hitta bra motorer i princip gratis, och det borde vara ett bra förstasteg. Nackdelen med 3 lindningar istället för två är förståss att det kräver en hel del extra hårdvara. Speciellt som vi gärna hade klarat oss med en "stereo-drivkrets" för 2 kanaler, dvs då blir det nästan dubbelt så mycket komponenter.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/12/23 : 13:10:14
|
quote: Det borde vara relativt enkelt att hitta gamla hårddiskar som folk inte vill ha eftersom de är för små eller har fel interface idag, trots att de egentligen är fullt fungerande. I så fall kan man hitta bra motorer i princip gratis, och det borde vara ett bra förstasteg.
Hur stor effekt har en hårddiskmotor? Skulle en sådan vara för klen, så är principen perfekt. Kommunen skruvar sönder det mesta som slängs. Skriver upp ett besök, på "att göra listan", på deras skrot-upplag.
Jag har jobbat en del med DC-konceptet. Och är inte färdig ännu. Men detta med "kosta billigt motor" med för att upphängningen måste vara flexibel. Det är nu Era gummisnoddar kommer till användning. Titta noggrant på dessa bilder. Motorn är en Maxon "Teres". Gummisnoddarna kan vara o-ringar, cykelslang med mera. Om man lindar på detta visset har vi möjligheten att styra fjäderkonstanten i X, Y, Z. Dessutom ligger snodden 360 grader om motorn. Flat drivrem funka detta inte, men väl rund. Det måste tilläggas att huset som allt är monterat på är genomskinligt typ ackryl. Men det är bara för att man lättare ska se snodden. Översikts bild.
Lite närmare.
Långsidan, klockrent.
Uppifrån.
Det som saknas i skrivand stund, är något som gör att motorn inte "kryper ur" greppet. Men det får avdelningen "prov o försök" ta hand om, tillsvidare.
Ett design-föslag på DC:n. De ser lite plattare ut. Jag vill bara visa att den inte behöver se "klumpig" ut. Detta går att applicera på AC:n också.
Vare sig Ni firar den eller inte, ha det bra i helgen!
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/12/27 : 14:33:29
|
Slänger upp denna bild på Maxon motorn med "horisonlat-hängslen" eller "mamban". Har Ni nått bra namnförslag så upp med det.
Jag har försökt bygga in det i HFRP-DC, men blev tvungen att flytta skivtallriken 10 mm, mot tonarmen. Den redovisningen kommer senare, men kolla om vi kan ha motorn på detta viset.
Två o-ringar alt gummiband, fyra aluminiumbitar, två distansrör, två skruvar, två brickor. Ja, jag vet det är många bitar. Men DIY-vänligt. Skulle vi haft en produktion på några hundra per år, skulle jag gjort en "kul plast bit" i ett prototypverktyg. Då hade det bara blivit två o-ringar och plastbiten. I diy sammanhang tror jag att det ska funka. O-ringen är diameter 4 mm. Alu-plåten 2 mm. Maxon motorn har en diameter på 26 mm. Då har Ni lite proportioner. Drivremmen kraft vektor är i linje med "Front plane".
Har Ni några ideer om hur vi ska få fart motorn på ett diy-vänligt sätt, hör av Er. Det gör intet om det inte är "färdig tänkt" och klart. En idee och vi kan spåna vidare.
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/12/27 : 17:43:48
|
En intressant upphängning av motorn .
På vilken ledd är den stabilast? |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/12/27 : 18:21:06
|
quote: På vilken ledd är den stabilast?
Konstruktioner med gummi är alltid lite lömska. Denhär varianten bygger på att det är tillräckligt stor friktionskraft mellan metalldelarna och gummibandet. Om det funkar, så är den styvast, stabilast (störst fjäderkonstant) i riktningen "Front Plane". Jag utgår från att bandet ska "förspännas" en aning innan montering. Det låter knöligt, men jag försäkrar att det ska gå som en dans, DIY-vänlig är ju vårt måtto.
Det största problemet med DC:n är att få plats med motorn. Den hamnar utanför skivtallrikens diameter. På Ac:n ligger motorn under tallriken. Jag ska "skava" vidare på DC-konceptet, så får vi se så småningom var vi hamnar.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/12/31 : 13:14:48
|
Hej!
Jag har en glad nyhet att förmedla. HFRP-projektet har fått en donation av två, väldokumenterade AC-motorer, av finare kvalité
Till saken hör, att jag har en del kontakt med Pär Engelholm i Karlskrona. Men att få tid, att i lugn o ro träffas och resonera om vår gemensamma intressen, har varit hopplöst omöjligt. Men i mellandagarna öppnades möjligheten. Förutom diskussioner kring HFRP-projektet, fick jag lyssna i familjen Engelholms HiFi-rum. Nu säger jag inte det för att "smöra", men det var upplevelse, det vill jag lova. Enda från bastrummans skinfladder och uppåt, var allting tydligt och rent, dessutom var rummet till ytan, ett helt vanligt bostadsrum. Det märktes att det var genomtänkt och proffsigt.
Motorerna, motorerna, Premotec 9904 111 35504 och 9904 111 31504. Dom används i kommersiella spelare och som ersättningmotorer till olika fabrikat. Det är dom sista 5 siffrorna som är intressanta. Specarna slänger jag upp.
Minstingen, men kolla vad som händer om man sänker spänningen tex 15%. Just det, samma varvtal men mindre "ryck" i remmen (den Alhmannska doktrinen). Om man extrapolerade funktionen, ner till 50%. Undrar hur vad vi får då för moment.
Värstingen av motorerna. Momentkurvan ser linjär ut. Men den borde vara "krökt" den också (det är den också för den måste gå genom origo).
Ja, ja, jag har lovat förvalta donationen på ett för oss alla bästa sätt. Tusen tack Pär.
Vi kan ta en liten funderare på detta med motor val. DC-motorn är det vartalet vi måste kontrollera. Momentet håller sig mer konstant under varvet. Vibrationerna ligger förmodligen i ett högre register. I synnerhet om vi talar om varvtal kring 1000 rpm. Det är lättare att isolera höga frekvenser än låga. Eller gör jag mig skylldigt till ett tankefel, 1000/60 = 16,6 varv per sekund. Inte särkilt högfrekvent.
Går vi till AC-motorerna, så kan vi, men det är inget måste, reglera varvtalet. Momentpulsationerna är mer påtagliga, men kan/bör kontrolleras, vilket inte är svårt med hjälp av spänningen. Vibretionerna, om dom håller samma frekvens som momentpulsationerna, skulle med ovan motorer bli 100 Hz. För varvtalet 250/60 = 4,16 Hz.
En väsentlig parameter är också våra resurs ramar. Det är viktigt att det är DIY-vänligt och brett förankrat. Jag är 100 på att vi inte behöver förlora prestanda när det gäller val av motor och motorstyrning. Det enklaste kan vara gott nog. Kolla på "Opus 3". Redovisat rumble på -70dB. Att det enkla "kostar billigt" gör det till en "provokativ utmanare"
Nä nu ska jag jobba vidare på DC:n. Är inte riktigt nöjd med motorinsästningen än.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 21:10:24
|
Sådär ja!
Jag tror att vi har närmat oss en slutlig lösning på DC-mortons upphägning. Ett basreflexrör, invändig diameter på 50 mm. Pris 17 kr på Biltema. Två O-ringar/gummiband ca 15 kr. Fyra plåtdetaljer, säg 25 kr. Summa summarum ca: 60 spänn!
Om det skulle vara nödvändigt, så kan man fixa lite till med dom nedre plåtarna. Dom kan kanske bli lite bökiga att montera. Men det är den sista "öglan" på en nedre o-ringen som skulle kunna bus till det lite.
Så här ser det ut i alla fall.
Jag har kollat att det går att bygga in i vårt koncept. Och det funka bra. Det jag ska göra nu är att samman ställa DC-konceptet så vi får helheten.
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 21:33:08
|
Snygg lösning, Gubben |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 17:15:40
|
PG: Jo, jag tror det är en gångbar lösning. Det som skulle kunna hända, om vi gör en "FMEA" är; 1 att röret klämms ihop, 2 motorn kan glida ur "hängslena", 3 förspänningen i "hängslena" minskar. Men inget av detta kommer att kräva några större justeringar. Sådant kan vi tänka igenom redan på detta stadiet.
DC-konceptet går framåt sakta men säkert. Men det är inte i det skicket att det bör redovisas än. Men det är på G.
För eller senare måste jag börja arbeta med "ritningsmodulen" i programmet. Så jag började lite försiktigt med att lägga upp den drivande hjulet för DC-konceptet. Det är inget märkvärdigt alls, utan bara att räkna om från tum till millimeter. Och anpassa till europeisk standard. Det löjliga är att en del mått som höjden 9,4 mm lika väl kan vara 10 eller 9 mm. Men om det blir nödvändigt så vi göra en revision.
Loggan "HiFiForum.nu" syns inte på den upplagda ritningen. Fråga mig inte varför. Men det är något med "Photobucket" som strular. Men den ska givet vis vara med.
Jag har ett planerat besök på ett företag här i Kalmar som heter "Industriförnödenheter", http://www.if-ab.se/. Tanken är att se om det går att köpa cellgummi och O-ringar genom dom. Kan vi få loss matrerialet billigt och i mindre kvantiteter över disk, kan jag alltid vara en förmedlande länk.
Äääh, vi gnetar vidare.
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 21:14:35
|
Hejsan!
Tack för bullen och hoppas kaffet smakade!
quote: Jag har en glad nyhet att förmedla. HFRP-projektet har fått en donation av två, väldokumenterade AC-motorer, av finare kvalité
Till saken hör, att jag har en del kontakt med Pär Engelholm i Karlskrona. Men att få tid, att i lugn o ro träffas och resonera om vår gemensamma intressen, har varit hopplöst omöjligt. Men i mellandagarna öppnades möjligheten.
Tack för det!
Jag donerar dessa motorer med glädje till detta projekt, främst för att det känns som ett genomarbetat och seriöst projekt såhär långt!
Efter att ha träffat GubbeIKalmar så ökar glädjen i att donera dessa motorer eftersom noggrannhet, uppfinnarlust och entusiasm är bland det bästa som finns! Dessa egenskaper har GIK!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Topic |
|
|
|