Author |
Topic |
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/11/14 : 21:14:55
|
Tjenare Andy!
Jo kommentera i stora drag. Jag är inte någon expert på små elmotorer, men de tre främsta orsakerna till prisskillnader är precision (toleranser), materialkvalite och tillverknings-volym. En motor med "stora" spel (glapp) kommer att vibrera mer. Om lindningarna varierar i ohm räknat kommer det vridande momentet att variera mer nödvändigt. Lika så om lindningarna inte är i exakt rätt position. Summerar man dom möjliga avvikelser kan det nog bli en "stökig" motor.
Det jag tror vi i första hand ska leta efter är en motor som inte är "nischad" utan tillverkas i stora serier. Det är lite av Altmann:s doktrin och jag tror på den. Men det är som Du "flaggar" för Andy, ribban bör inte hamna för lågt.
plysch:
quote: .......kan ju leta lite om intresse finns.
Jag instämmer med Andy, vi är mycket itresserade. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/11/14 : 21:31:25
|
quote: Det jag tror vi i första hand ska leta efter är en motor som inte är "nischad" utan tillverkas i stora serier.
Bra! Tack för din förklaring!
När det gäller en delad topplatta, skulle jag vilja ha en diskussion runt de rent ljudmässiga aspekterna kring att fästa tonarmen på själva schassiet. Jag vet att det råder delade meningar kring designen av det här. En del vill ha tonarm och lager på samma grund-platta (med fjädring). Andra vill ha dem bortkopplade. Jag har förstått att topplattan i varje fall inte är kopplad till sidorna, vilket gör att det inte blir ett "musikinstrument". Men räcker det för att få ett bra ljud? Man kan i varje fall inte pilla på reglaget medan skivan är på utan att det hörs, men det kanske är försumbart?
Mvh Andy |
Är stationerad i Uppsala. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/11/14 : 22:08:30
|
Om Du tittar på konceptet med en hel toppplatta, så bygger den ursprungligen på "danskens" plit. Finnessen är att vi inte behöver, i detta läget bestämma hur det delen ska vara fixerad på sockeln. Vill någon ha den helt stumt, går det bra. Vill någon ha fjädrar á la Thorens, Linn går det bra. Sist jag mätte vikten på stapeln med skivtallrik och tomarm vägde den 10,5 kg. Det är en rejäl "klump", vilket är positivt, som jag förstår det.
Det som kommer att ge den rätta "inputen" är dom mätningar som jag hoppas vi ska kunna genomföra. Det bygger på Dina och Anders förslag tidigt i tråden. Använda pickuppen och göra en relativ spektrumanalys. Tanken är att hitta de frekvenser som vi eventuellt kan höra. Dom kan vi sedan härleda och göra beräkningar på. Det som behövs är ett inspelningsprogram och en analysator. Metoden kan behöva utvecklas lite. Men det får vi ta. Jag har allt material för detta. Men prioritet ett, är jobba vidare på Silvervargs ide om en löstagbar justering. Det var en "fiffig" ide, efter som man inte gör den så ofta.
Edit, det blev lite lustiga fomuleringar ser jag. Men jag var lite trött i skallen i går kväll. Om något är oklart så fråga gärna. Det är inte Er det är fel på som inte förstår utan mitt sätt att uttrycka mig. |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/11/15 12:55:08 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/11/16 : 21:39:43
|
Jag tänkte bara visa Er några skärmdumpar som får illustrera hur vi kan jobba med rumble/återkopplings-analys.
Utgångspunkten är att programvaran ska vara gratis och inte krackad. Spektrumanalysatorn är en Voxegoo Span och den är det bästa vi kan få tag på. Inspelningsprogram har jag inte hitta något som klarar alla operativen; XP, Vista och Mac:ar. Sen ska den klara av VST-pluggar som Voxegoo Span, självklart. Det finns program, men jag vet inte hur stor inlärningströskeln är. Har tyvärr inte haft tid att gå igenom allt materialet. Det är inte otroligt att vi får jobba med olika inspelningsprogram, beroende på operativ, men det är sådana smällar vi i DIY-svängen får ta.
Ni kanske undrar vad syftet är med att göra en analys av rumble/återkoppling. Rumble/återkopplingen kan helt enkelt beså av flera komponenter. Vi behöver kunna skilja på dom olika ljuden och kartlägga vilka vägar ljudet tar. Men i örat låter det som ett ljud, eller hur.
Som jag förstår det så behöver vi jobba i två etapper. Första steget är att kartlägga motorns/skivtallrikens påverkan på rumblet. Det andra steget är att se hur det yttre miljön påverkar spelaren i form av återkoppling. I båda fallen behöver vi samma utrustning. Detaljerna i detta har jag inte i skrivande stund. Jag har en Thorens TD 125, Cubase Studio 4 och pluggen Voxegoo Span här hemma som jag ska labba med lite längre fram i tiden. Jag kommenterar bilden under den.
Det Ni ser är en rå inspelning av bakgrunds bruset i min dator. Jag gjorde den 6 sekunder och de Ni ser är mellan 4 och 5 sekunder. Lägg märke till att det knäpper tre gånger per sekund. Fråga mig inte varför. Axlarna är, dB som en funktion av sekunder. En sådan funktion bör visa hur högt nivå vår HFRP:a ligger på. Det bästa vore om det inte syntes alls. Men detta säger inget om vilken frekvens som slår igenom.
Här är en spektrum analys. Det är momentan, alltså vi en given tidpunkt. Axlarna är, dB som en funktion av frekvensen. Och upplösningen är stor som Ni ser. Om vi vill kan vi gå lite närmare och titta på området kring 10 000 Hz. En pik på 2000 Hz. Piken 50 Hz, var tror Ni den kommer ifrån? Man skulle tex kunna ta en av dom tre knäppen och se vilket frekvensensinehåll den har. Och försöka härleda det, om vi var intresserade.
Kontentan är; det finns goda utsikter att få en fin HFRP:a, med goda prestanda. Men vist, vi får slå våra skallar ihopa och lägga lite labbtimmar. Men å andra sida fick den gode Frans Wilhelm Thoren och Teres det också.
Nä nu måste jag vidare och titta på hur vi löser Silvervargs input med en justeringskonsol på sladd och moterad underifrån.
|
|
|
patst577
Member
409 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 12:02:01
|
Allt låter jättebra, det är kul att se att det händer något!
Jag är riktigt imponerad av att du orkar lägga så mycket tid Tommy, vi tackar dig allihop!
|
/Patrik
|
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 10:50:44
|
Klart intressant mätning Tommy.
quote: Här är en spektrum analys. Det är momentan, alltså vi en given tidpunkt. Axlarna är, dB som en funktion av frekvensen. Och upplösningen är stor som Ni ser.
Det ser ganska bra ut. ca -90dB är riktigt bra. Klart intressant att se var pikarna kommer ifrån.
quote: Om vi vill kan vi gå lite närmare och titta på området kring 10 000 Hz.
Jag misstänker att de höga frekvenserna kommer från nål/pickup/tonarm dvs puckeln 5kHz-20kHZ.
quote: En pik på 2000 Hz.
Det här verkar vara resonansen för en specifik del i spelaren. Kanske tonarmen? Om det är någon del som man skulle försöka undersöka mer av dessa pikar för att åtgärda så skulle jag titta på denna. Nu är den på så låg nivå att det inte är något allvarligt problem.
quote: Piken 50 Hz, var tror Ni den kommer ifrån?
Jo, även om frågan säkert var retorisk så är det intressant att vi inte ser multiplar av nätfrekvensen. 100Hz, 150Hz, 200Hz etc ligger riktigt lågt. Visst skulle det säkert gå att attakera piken vid 50Hz för att kunna sänka den en aning (modda i elektroniken/nätdelen), men jag tror inte att det kommer ge en märkbar förbättring, så i detta fall skulle jag inte lägga energi på att förbättra den.
quote: Man skulle tex kunna ta en av dom tre knäppen och se vilket frekvensensinehåll den har. Och försöka härleda det, om vi var intresserade.
Visst är vi intresserade, för att lära oss. Även om vi är långt ifrån att bygga vår egen spelare ännu. Troligen ligger störningarna i de tre knäppen mycket högre i nivå än det spektrum som du granskat nu, alltså är det dessa störningar som är intressantast att titta på. Jag kan inte komma på något som skulle hända just 3 gånger per sekund. Kan någon annan komma på något?
|
|
|
plysch
Member
183 Posts |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 22:15:40
|
Oj, oj, oj!
Man blir alltid lika stum. Ni är helt enkelt suveräna på researching. Ingen tillverkare går säker för forumisterna. Bland mina mail, finns mail avsända från proffs-byggare. Jo det är sant. What´s going on? Researchning? Dom är impad över Ert arbete. Samtidigt som dom själv blir avklädd, blir kolegorna det också. Normalt är researchingen företags-hemligheter. Alla gör det, alla vet det, och hemligt är det. Syftet med researchingen är oftast att man vill positionera sig mot sina kollegor. Varför ska man köpa just min spelare? Det gäller att lyfta fram det som gör min spelare unik. Och då är researchingen guld värd. "Know how researching" används för att minska labbtimmar och därmed utvecklingskostnaderna. Nog om detta.
Mycket tack Plysch, nu har Silervarg och Patrik och Ni andra som förstår sig på detta, lite och bita i. Det ska bli spännande och höra vad Ni säger och schemat. En prisuppgift mellan tummen och pekfingret vor intressant. Och stroboskopskivan fick vi också. Bingo! Skulle vi behöva en stroboskopskiva större än A4 format och plast, kan vi säkert anlita Arkitektkopia. Ett sådan underlag ska vi fixa i så fall.
Hoppas jag inte gör Dig besviken Silvervarg. quote: Jag tänkte bara visa Er några skärmdumpar som får illustrera hur vi kan jobba med rumble/återkopplings-analys. Det Ni ser är en rå inspelning av bakgrunds bruset i min dator.
Det var ingen spelare inkopplad, bara rått bakgrundsbrus. Men om det hade varit ett skarpt läge, hade jag köpt Din tolkning av resultatet rakt av. Det är ett som är säkert.
Jag har en del arbete med koncepten både AC och framförallt DC kvar att göra. Men vi får se hur raskt vi ska marschera. Och i vilken ordning vi ska ta det. Ska vi ha AC, Stepp och DC koncepten klara plus en mätstandard ligger målet en bra bit in i 2009, februari, mars kanske.
Men jobbar vi fram ett koncept, det vi tror ger bästa resultat. Då lägger jag två koncept i malpåse tills vidare och sen konsentrerar mig på ett och våran mätstandard. Det är lite pyssel med det. Det blir lite ommöblering i rummet mm. När det ändå är på tapeten, vilka operativ kör Ni? Finns det något operativ som ska prioriteras? Själv kör jag XP. |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 19:45:56
|
Väldigt kul att även proffsbyggare hör av sig. Kanske de tom kan lämna ett eller annant annonymt tips?
Stroboskopskivan ser utmärkt ut, och jag tror att den räcker fint i A4-storlek. Det är inte så känsligt med storleken. Tack Plysch för den. Jag kommenterar schemat i nästa inlägg.
Jag skall visst lära mig läsa lite noggrannare. Jag hade en känsla av att siffrorna var lite för bra, men det klickade inte till i alla fall. Är det ett internt ljudkort? I så fall är det troligt att en hel del av störningarna kommer från datorns switchade nätaggregat. Jag, tänker då inte på 50Hz piken, utan på främst på de högre frekvenserna.
Som operativsystem kör jag främst XP, men även lite Linux. |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 20:16:39
|
Kommentarer på det mycket intressanta kretsschemat: 1. De kör med "väggbula", men tar in AC samt jord, vilket är en ovanlig kombination. (sektion längst upp till vänster).
2. De har en simpel nätdel med 4st 1N5819 (Schottkydioder) vilket är ovanligt, och inget jag spontant skulle rekommendera. Däremot har de lagt till några komponenter för att dämpa störningar som kommer från elnätet, och det är en trevlig finess. Undrar om det är "värt" att stoppa in dessa komponenter där? Jag hade nog hellre lagt komponenter för att rena strömmen efter likriktningen. Visserligen har de R18 och någon mer komponent som kan göra lite av det jobbet. Jag är inte tillräckligt vass på analogelektronik för att ge mig in på djupet här.
3. För digital-elektronikens spänning så har de en spänningsregulator (7805), så där har vi inget problem med spänningsstabiliteten. Viss tvekan till valen att köra med 10uF tantal kondensatorer. Kör de möjligen ytmonterat och har valt dessa av skälet enkelhet vid montering?
4. De har valt en DC-motor (Maxon 110189) med 1/2" drivhjul för remmen. Vi har som vi nämnt tidigare ett problem med valet av motor, eftersom vi vill ha en motor som är bra och billig i små serier.
5. Hjärtat i styrningen är en microprocessor precis som vi har tänkt. De har valt en Atmel processor utan A/D-ingångar och driver den med en extern 14.7456MHz kristall. En lite ovanlig frekvens. Exakt tid är viktigt, så en extern kristall för högre noggrannhet är något vi kanske skall överväga.
6. Grunden i motorstyrningen och drivningen har de i en DAC precis som vi hade tänkt. De har valt LTC1451CN8. Drivningen är uppbyggd av diskreta komponenter, medan vi var inne på IC (simpla chipamps) för att få bättre prestanda och färre komponenter. Jag tror att vi är rätt ute med drivningen. Möjligen kan vi behöva något dyrare DAC:ar än vi har skissat på för att få bättre noggrannhet. Det tål att räknas på.
7. De har en avkännare av stroboskopskiva (längst ned till höger som ansluts med kontakten CON3). Till den har de en ganska avancerad krets som ger hysteresfunktion etc. Detta är en följd av att de valt att ha en simpel microprocessor utan A/D-ingångar. Jag är inne på en extremt enkel krets och använda A/D-ingång på microprocessor samt hantera hysteres etc i mjukvaran i microprocessorn. Vår lösning blir då färre komponenter, enklare att bygga och billigare. Resultatet i noggrannhet bör bli ungefär detsamma.
8. Slutligen har de en enkel kontrollpanel (kontakten CON5) bestående av 2 lysdioder och en tryckknapp. Jag antar att knappen är start/stopp. Möjligen kan de ha mer saker mha mjukvara som tex en 3-stegs: 33.3 varv/ 45 varv/ stop. Det funkar säkert bra, men vi har skissat på en mer användarvänlig lösning.
Jag ser gärna att fler kommenterar schemat, även de som inte har så mycket elektronik-kunskap. T.ex. vad säger ni om mängden komponenter?
|
|
|
plysch
Member
183 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 20:49:53
|
Funktionen med tryckknappen (CON5)är som följer: Ett tryck startar motorn med 33,3 varv, ett långt tryck (ett par sek.) ändrar till 45 rpm, ett kort tryck när motorn är i gång stoppar densamma. Efter att motorn startats stänger den av sig efter 40min för att ej stå & snurra onödigt länge inne på skivan, om man kanske somnar pga. för tröttsam musik :-) Man kan även starta motorn genom att snurra på tallriken. På min spelare tar det ca. 40sek. för motorn att låsa på rätt hastighet, varesig om jag använder startknappen eller startar på "rull". Tallriksvikt ca. 10kg. När motorn låst lyser den gröna led'en med fast sken, under uppstart lyser den röda samt att den gröna blinkar. Om nu detta har någon betydelse.
|
The invisible man came in to my room, and I didn´t see him. http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327 |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2008/11/21 : 23:35:52
|
Tackar för den extra informationen Plysch. Jag misstänkte att de gjort något för att få till 45rpm också. Kanske smartare att ha det där med långt tryckt för att få 45rpm. Fast jag föredra nog en kontroll till för att välja hastighet, främst för att det är lättare för oinvigda att förstå det utan instruktion.
Trevlig finess att kunna starta genom att själv sätta snurr på tallriken, främst för att det är coolt och för att det går att implementera bara med hjälp av lite extra mjukvara och för att det är en häftig demo-feature som inte finns på billigare spelare. Det skulle bli svårt att stoppa in det utan att ha en microkontroller. Kan du även stoppa spelaren genom att med handen bromsa tallriken?
Att det tar 40sekunder att få upp rätt fart låter väldigt långsamt, och lite irriterande att vänta på. Det skulle nog få mig att fundera på att vända skivan utan att stoppa tallriken, men då får man förståss problem med 40minuters spärren som då kommer att slå till mitt under spelandet av B-sidan. Klart att det blir lite startmoment med 10 kg tallrik, men 40 sekunder låter fortfarande väldigt länge. Undra varför den vill ha så lång tid på sig? Ser det ut som den långsamt segar upp sig i hastighet eller verkar den få rätt hastighet mycket snabbare och sedan bara vill ha lång tid för mycket små finjusteringar innan den signalerar att hastigheten är helt rätt? För övrigt en trevlig finess att ha en indikering på ifall spelaren anser att den går i rätt fart, något som vi kanske borde ta till oss. Om man ändå har en lysdiod för tex "ström på" så kan man tex blinka med den under tiden man har tallriken igång fast hastigheten inte är korrekt. Dvs nästan samma sak som plysch skrev, fast de använder 2 lysdioder för indikering. Funderar på om vi vill ha något i stil med 40minuters gränsen? Är det en finess du tycker är bra eller känns den onödig? Det är ju "bara" programvara, men det låter dödstråkigt att prova ut att en sådan finess fungerar som den är tänkt. T.ex. göra ett flertal tester där man tar tiden tills den stoppar spelaren. Ofta har tonarmen en indikering när den kommit in till mitten för att göra automatisk tillbakagång (dvs på halv och helautomatiska spealare). Om man har en sådan finess så behöver man rimligen inte 40minuters spärren, men det beror då på vilket tonarmsfäste man väljer, och det har vi inte ens snuddat vid ännu, och kanske inte kommer vara en del i spelaren (eller valbart med oändliga valmöjligheter om vi skall se det positivt).
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/11/22 : 18:07:44
|
quote: Väldigt kul att även proffsbyggare hör av sig.
Ja, vist är det. Riktigt kul dessutom. Först trodde jag att det var någon lustikurre som vill skojja lite med oss. Checkade upp avsändaren och det var inte skämt.
Mailens disposition 1. Tala om hur duktiga vi är på researching. Och att man är impad. 2. Beskriva sin konstruktions filosofi. 3. Erbjuda möjligheten att köpa DIY-komponenter.
Nu kan man naturligt vis uppfatta detta som ett säljbrev. Och det må vara hur som hälst med den saken. Men jag tror att dom är uppriktiga på punkt 1 i dispositionen. Ni är bara för grymma!
Disposition i mina svar. 1. Vi är ett stort team, var och en bidrar med sin egen unika kometens. 2. Vi arbetar på en förstudie till HFRP som ska kunna matcha HFLS-1 och HFTA. 3. Vi saknar labbresurser för utvärdering och utveckling. Men vi jobbar på att lösa det, i skrivande stund.
Ja, ja det finns mycket att orda om detta. Gör ett litet tanke experiment. 50 forumister lägger 4 timmar per vecka i 8 veckor. Vad blir det? Ett manår, ca 1600 timmar. Inte illa. Det är utrustningen och en anpassad mätstandard vi behöver. Och det är det vi ska föröka fixa förutom koncepten.
quote: Kanske de tom kan lämna ett eller annant annonymt tips?
Konstruktions filosofi redovisar man gärna i allmänna ordalag. Men det tycker jag vi har ett bra grepp om, eller hur. Researching på systemnivå, tex motor och motorstyrning ihop. Då behöver vi tillgång till labb-protokoll. Nä där går nog gränsen, det är inget man lämnar ut. Men givet vis får alla bidra med sina erfarenheter och kunskaper även proffsbyggare. Och dom som förstår svenska är hjärtligt välkomna. Men var medveten om att vi vill veta varför, på ett tekniskt fysisk konkret sätt.
quote: Att det tar 40sekunder att få upp rätt fart låter väldigt långsamt, och lite irriterande att vänta på.
Men det kanske är detta som just är Teres Akilleshäl Om man har liten tolerans på "börvärdet" och sen ska försöka uppnå stabilitet, tar det en go stund. Hög dämpning -> stor tolerans, förmodligen. Vi får nog utgå ifrån att dom jobbat på att få ner tiden, men av någon anledning inte lyckats helt ut. Frågan är varför? Eller vad är det som hindrar dom att sänka tiden?
quote: Ser det ut som den långsamt segar upp sig i hastighet eller verkar den få rätt hastighet mycket snabbare och sedan bara vill ha lång tid för mycket små finjusteringar innan den signalerar att hastigheten är helt rätt?
Mycket bra fråga,Silvervarg. Det är själva kärnan. Man kan approximativt mäta tiden för själva insvängingen genom att klocka tiden från det att tallriken passerar 33,3 varv, första gången, till det att lampan tänds.
Ska vi var riktigt vetenskapliga, så ska vi klocka tiden från start till första passagen på 33,3 varv. Och sedan från 33,3 varv till stabilitet. Där efter raggar vi upp en moment-kurva hos Maxons. Med detta underlag bygger vi en modell (teoretisk) av styrsystemet och testar olika motorer med olika moment-kurvor. Näää, kanske lite överkurs, men Ni förstår andemeningen. Detta är intressant information.
En lite fråga bara; är det pulsbreddmodulatio eller arbetar man bara med spänningen för att styra varvtalet?
Jag har gjort en liten hylla under elmodulen, som jag ska redovisa lite senare i veckan. Där kanske vi kan ha en dosa med justeringarna. Det innebär att man får tillta spelaren 15-20 grader och med två fingrar pilla ut den. Och sen samma väg tillbaka. Ja, ja, Ni ska få se senare men det är på G.
|
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/11/22 18:20:13 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/11/22 : 21:54:04
|
Följer tråden slaviskt , Vi har möjligheten att få i hop en spelare som kommer att få det mesta på knä, och vi är på god väg.
Jag kommer att hålla en välupplösande hand över det här projektet , och vill tacka alla deltagare för input.
Gubben, Silvervarg, Andy, plysch, patst577, mfl..............Bubbel kan få hänga med... tack ert deltagande.................
Mycket teori, och mycket har man lärt sig, så keep on......
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
plysch
Member
183 Posts |
Posted - 2008/11/23 : 13:34:58
|
Har precis klockat motorn, det tar ca. 20 sek om man trycker på knappen till den låst sig, ett par sek. snabbare om man tar den på rull. Dom där 40 sek. jag skrev om tidigare var tydligen ett bevis på dåligt minne :-) Ber om ursäkt för det. |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2008/11/24 : 11:06:31
|
Plysch, 20 sekunder låter klart rimligare att vänta. Det beror nog mycket på vad man valt för strategi för motorstyrningen och så på tyngden på tallriken och valet av motor.
I Teres-fallet så har de valt en DC-motor, och de har ganska högt varvtal. Högt varvtal ger antingen mellanhjul eller mycket litet drivhjul på motoraxeln. De har valt att köra utan mellanhjul, och bara 1/2" diameter på drivhjulet, dvs ca 12,3mm och det är väldigt litet. Om man skulle lägga på full fart på motorn från start med tung skivtallrik och litet drivhjul på motoraxeln så är risken att det slirar väldigt mycket på det lilla drivhjulet. Jag gissar att det är detta som gör att de måste ha en relativt långsam uppstart. Om man väljer DC-motor så är det kanske den vettigaste lösningen för att få god noggrannhet.
quote: Tommy: Här beskrivs styreletroniken "Motor and Controller".
Jepp, den har jag läst igenom noggrannt (i alla fall delen om motor och motorstyrning). Vi är väl inte riktigt den tänkta målgruppen för den texten, och jag hade gärna läst massor av mer tekniska detaljer.
quote: Tommy: ... 3. Erbjuda möjligheten att köpa DIY-komponenter.
Om det är något av intresse som de erbjuder så får du förståss gärna posta det i den här tråden. För närvarande är det främst bra motor till rimligt pris som är högintressant. Längre fram så kan andra delar bli mycket intressanta, men det viktigaste just nu borde vara praktiskta experiment med motor. Jo, för att göra praktiska experiment behöver vi förståss också ett drivhjul till motoraxeln samt en rem. Drivhjulets diameter är beroende på vilken motor vi väljer. Remmen är nog mindre kritiskt, lite kan vi justera genom att flytta placeringen av motorn, men den måste förståss ha en länd avpassad efter storleken på subtallriken. Finlir som om det skall vara gummi eller silicon samt tjocklek på remmen har jag inte funderat över ännu.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/11/24 : 19:56:56
|
quote: Om det är något av intresse som de erbjuder så får du förstås gärna posta det i den här tråden.
Dom har före kommit mig och uttryckt sin önskan att inte bli "ut-hängda på forumet". Jag både förstår och respekterar det. Samtidigt vill jag att Ni ska veta att "prominenta herrar" studerar tråden. Jag ser det som en stor uppmuntran till oss alla, att hänga på PG uppmaning; keep on......
quote: För närvarande är det främst bra motor till rimligt pris som är högintressant. Längre fram så kan andra delar bli mycket intressanta,....
Jo jag är medveten om detta Du tar upp. Min grund tanke är att jag ska stå till Ert förfogande. Och om forumisterna tycket att vi ska bygga med utgångspunkt från en specifik motor tex, så gör jag gärna det. Teres, Runa, "dansken".....mfl, har komponenter att sälja. Det är för det mesta maskinbearbetade komponenter (i små serier). Motorer tillverka man inte själv utan köper in som Maxon motorn tex. Men jag är övertygad om att vi ska kunna hitta våra komponenter bland "volym produktionen". Våran axel tex, är härdad och slipad på hundradelen, till ett pris under hundringen. Diy-koncept har sina nackdelar, som vi måste försöka komma runt. På köksbordet kan man inte göra allt och absolut inte med hög precision. Det är viktigt att vi tänker till hur vi bygger. "Tänka till kapacitet", är vår styrka och den ska vi ta vara på.
Jag ska inte lova för mycket, men jag håller på ett leta upp CNC kapacitet till en hobbypeng. Men jag ser helst att den ligger inom 15: radie från Kalmar. I första hand tänkt för att klara drivna och drivande hjul. Dom är kritiska om vi ska kunna köra PIC styrning av DC:n.
quote: Jo, för att göra praktiska experiment behöver vi förståss också ett drivhjul till motoraxeln samt en rem. Drivhjulets diameter är beroende på vilken motor vi väljer. Remmen är nog mindre kritiskt, lite kan vi justera genom att flytta placeringen av motorn, men den måste förståss ha en länd avpassad efter storleken på subtallriken.
AC konceptet är redan specat och klart. Om vi utgår från motorvarv 250 rpm förstås. AC konceptet som vi kan se redovisat, är "skarpt". Det är själva ritningarna som saknas. Men när vi väl startar upp tillverknings fasen, dyker dom första ritningarna upp samma kväll. längre bort än så är det inte. Men om Ni har komponenter hemma kan jag räkna om det, självklart. Hjuldiametrar, axelavstånd och remlängd är det vi räknar på. Och en enkel skiss länger man snabbt ihop.
Det var synd att jag inte kunde vara med i Uppsala. Det skulle vara mycket givande att få höra Era åsikter "face to face".
Nåja tillbaka till justeringarna med elektronik styrningen. Det måste bli granskad snarast.
EDIT: PS Delar från skrotade spelare kanske vi kan hitta på; http://repsam.jetshop.se/ Killen heter Tomas någonting, jag minns inte riktigt. Han brukar inte vara omöjlig. DS |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/11/24 20:35:02 |
|
|
patst577
Member
409 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 08:48:21
|
En liten notering angående teres motorstyrning. Jag tror att de har valt en mycket bra styrning då den inte är linjär, det är nog helt klart vägen att gå. En snabb reglerloop i starten och en långsam för att hålla hastigheten. Mycket smart och ganska enkelt att göra med en microkontroller. Ska vi ha reglering så är det nog garanterat något vi skall använda!
Det är kul att vi är uppmärksammade av dem som "kan" ;) |
/Patrik
|
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 09:32:18
|
quote: Tommy: ...tänkt för att klara drivna och drivande hjul. Dom är kritiska om vi ska kunna köra PIC styrning av DC:n.
Om man kör med en styrning som är beroende av tex 50Hz nätfrekvens så är det väldigt noggrannt med storleken på drivhjulen. Däremot så blir de inte kritiska om vi kör med PIC-styrning. Det är förståss viktigt att de fortfarande är centrerade och runda, men diametern är inte viktig. Vår styrning kommer att ställas in så att hastigheten blir rätt i alla fall. Det får förståss inte blir extremt mycket fel i storlek, för då kan motorn få arbeta i hastighet som är mindre lämpad.
Ang Teres motorstyrning: Vi har skissat på snabb avkänning i kombination med långsam feedback från strobe-skivan. Risken är att man skulle kunna få oscillation mellan styrsystemen. Att skippa den snabba återkopplingen borde göra att men inte upptäcker ökat motstånd i tid. T.ex. skulle det kunna vara om det är extra smuts i ett spår som ger lite mera motstånd. Med en 10kg tallrik så kanske det spelar så liten roll att man kan bortse från det. Man måste även prova ut hur mycket som anses vara rimligt "normalt" motstånd. Ifall man överskrider det så skall det tolkas som att man stoppar tallriken för hand.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 16:11:12
|
Jag är med på Ditt resonemang, Silvervarg. Och köper det rakt av. Men vi kommer allt närmare en punkt där vi måste byta ord mot siffror för att inte skapa missförstånd. Det brukar vara ett gott tecken på en genomarbetad förstudie.
quote: Det är förståss viktigt att de fortfarande är centrerade och runda, men diametern är inte viktig.
Det var nog detta jag hade i tankarna.
quote: Vi har skissat på snabb avkänning i kombination med långsam feedback från strobe-skivan. Risken är att man skulle kunna få oscillation mellan styrsystemen. Att skippa den snabba återkopplingen borde göra att men inte upptäcker ökat motstånd i tid.
De här blir lite av en balansakt. Den största variationen i friktionsmomentet har vi nog i lagerbyggnaden. Den kommer att variera med tid och applikation. Hur mycket beror på massan i tallriken och remmens linspänningskraft . Men Du Silvervarg , om Du behöver en funktion, en formel som beskriver något som har grov justering i början och med ett skarpt #8221;knä#8221; övergår till en finare justering. En sådan formel kan nog jag fixa till om det behövs. Rita Du bara upp kurvan så dammar jag av mina matteböcker . Det gör inget om den ser helsjuk ut. Basic, Pascal och Java klarar jag hjälpligt, om det behövs.
Men vad är det som dimensionerar Teres tunga skivtallrik? Om man har en motor som går jämnare än AC:n ska väll tallriken vara lättare? Eller är tallrikens vikt bara ett säljargument?
|
|
|
RTB
Member
75 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 19:32:36
|
>Jepp, den har jag läst igenom noggrannt (i alla fall delen om motor och motorstyrning). >Vi är väl inte riktigt den tänkta målgruppen för den texten, och jag hade gärna läst massor av mer >tekniska detaljer.
Det finns en byggbeskrivning för drivningen till den Maxon motorn jag nämnde tidigare. Den är på 2.7 Mb och är egentligen till för dem som byggde den motorstyrningen. Men jag har den om du vill läsa. Vet inte exakt var jag hittade den och vet inte om det går att lägga upp så stora filer här? |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 22:15:00
|
quote: Det finns en byggbeskrivning för drivningen till den Maxon motorn jag nämnde tidigare. Den är på 2.7 Mb och är egentligen till för dem som byggde den motorstyrningen. Men jag har den om du vill läsa.
Ja tack! Jag vill gärna läsa den och arkivera ett exemplar. Utnyttja gärna min privata mailadess. Silvervarg, Patrik och Ni andra får nog ut mycket mer än jag av att läsa det. Så vi ska nog försöka göra den publikt på något sätt.
quote: Det finns en byggbeskrivning för drivningen till den Maxon motorn jag nämnde tidigare.
Misströsta inte om jag behandlar Era researching bidarg lite styvmoderligt. Det är inte alltid jag fattar hur värdefullt Era bidrag är. Gör som "RTB" Rene, ta upp det igen. |
|
|
RTB
Member
75 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 11:53:15
|
quote: Men vad är det som dimensionerar Teres tunga skivtallrik? Om man har en motor som går jämnare än AC:n ska väll tallriken vara lättare? Eller är tallrikens vikt bara ett säljargument?
Jag har inte någon djupare insikt men jag har förstått det som att tallrikens moment faktiskt gör skillnad. Just Teres använder bly i den yttre delen av talriken både för att dämpa och för att extra vikt gör mest skillnad ute i kanten av tallriken. Sen finns det väl en nackdel med mycket massa då energin stannar kvar längre än med lättare grejer. Tror alltså inte det är ett säljargument utan de har kommit fram till att det låter bättre. Sen finns det ju olika vägar att komma fram till ett bra ljud. Finns inget som säger att en lätt tallrik inte skulle kunna låta minst lika bra om allt runtomkring är väl utfört och helheten fungerar bra.
(Har mejlat dig motorstyrnings beskrivningen)
//r |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 20:12:57
|
quote: (Har mejlat dig motorstyrnings beskrivningen)
Jag jobbar på att lägga upp dokumentet på forumet. Vill Ni ha ett ex i PDF-format, maila mig så lagar jag över det.
quote: Just Teres använder bly i den yttre delen av talriken både för att dämpa och för att extra vikt gör mest skillnad ute i kanten av tallriken.
Det var en intressant iaktagelse. Bly har en del bra DIY egenskaper, smältpunkten är 330-350 grader C. Högst dämpningskoefficient av metallerna. DVS tar död på ringningar. Densiteten är hög, ger mycket roterande energi om den placeras rätt. Däcksfirmor kanske kan sälja gamla förstörnda balanserings vikter till ett kompispris. Jag ska om det visar sig vara av intresse läsa in mig på ämnet "blygjutning". Om man skulle kunna gjuta in ett "nav" av aluminiun eller stål, borde vi i alla fall titta igenom det, så vi är på det klara med vad det skulle medföra. Kanske inget för köksdordet, men i alla fall. Vi kanske kan hitta vägar att "jobba runt" tekninken och få det lite mera DIY vänligt.
Jag utlovade en redovisninga av en AC med "låda på sladd", som tas fram vid behov och sedan stoppas in under spelaren. Den är på väg men det har trasslat till det i min durk. Så soliderna har rasat och jag har fått lite extara arbete.
|
|
|
Topic |
|
|
|