HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY skivspelare kanske?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 59

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/30 :  10:01:26  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Patrik:
quote:
Jag har tänkt mig någon av dessa motorer:
http://www.allmotion.se/files/pdf/925.pdf



Jag ska göra en solid och redovisa den också.
Men jag sliter med skivtallriken och den plinten just nu.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2008/09/30 :  10:15:38  Show Profile Send patst577 a Private Message  Reply
Kan någon förklara vad det är för skillnad mellan de två motorerna egentligen Tommy? Jag misstänker att ACmotorn och stegmotorn egentligen är stort sett samma sak.

Gör vi en motorstyrning med microkontroller så är AC eller stegmotor ganska oväsentligt och samma styrning går med mindre modifieringar att använda till båda men styrningen går inte att använda till DC.

/Patrik

Edited by - patst577 on 2008/09/30 10:20:09
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/09/30 :  10:33:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Det vore mycket värdefullt att få veta vad orsaken är till att man använder akryl i skivtallriken.


Vad jag vet så säger man att man vill att materialet dvs skivtallriken skall vara så nära skivans egenskaper för att få så bra återgivning som möjligt.

Visst är det skillnad på en aluminium - akryl tallrik men jag misstänker att det beror mer på densiteten än materialet. Jag har inte sett några mätningar alls så det är svårt att gissa men titta på hur tjocka vissa plasttallrikar är jag gissar att det är för att få samma egenskaper som i en tunnare aluminium tallrik.

Lite kritik nu:

Jag vet inte varför vi skall ha phonosteget inbyggt det ser jag som en källa till att ta upp störningar från motor och övrig elektronik. Kort signalväg sa någon, nys säger jag en kabel med kapitans sätter PU under last vilket är bra. Sedan är det nog bra om vi tänker på servicevänlighet det skall vara lätt att fixa fel.

Slut på kritik.

Vi kan väl bygga den som ett modulsystem där plinten och dess olika tillbehör passar till alla, vill man bygga en mellanhjulare och man vill prova en med rem så kan man lätt byta ut drivenhet utan att behöva bygga om plinten. Givetvis så är all elektronik samma oavsett vilken modell man bygger allt för att man enkelt kan byta. Nu kan jag ha rört till det men det är som sagt en förstudie ännu och vi bör utvärdera alla möjligheter.

Jag vill nog se att elektroniken hamnar utanför plinten eller så långt som möjligt från tonarm och PU som möjligt, givetvis så skall den kunna spela minst två gångarter 33 och 45 och gärna möjlighet att bygga ut till 78 för den som vill.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2008/09/30 :  11:19:18  Show Profile Send patst577 a Private Message  Reply
Åter för stegmotorn, 78 varv borde inte vara något problem, 600 rpm på motorn vid 78 varv ger att 33 rpm på skivan går vid ungefär 250 rpm på motorn. Perfekt. Dock går det åt en pinne till men det kan vi nog leva med.

/Patrik
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/30 :  12:12:13  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Kan någon förklara vad det är för skillnad mellan de två motorerna egentligen Tommy? Jag misstänker att ACmotorn och stegmotorn egentligen är stort sett samma sak.


Nu är jag "mekanist" och det jag vet om skillnaderna är det som märks på axeln i första hand.
Om vi börjar med 7,5 graders stegmotor och AC. Om man matar AC:n med 50 Hz och stegmotorn med 50 Hz + en 90 graders förskjuten fas blir likheterna skrämmande lika.

Stegmotorn är optimerad för att vrida sig i väl definierade steg så exakt som möjligt och med ett "hållmoment". Det är hållmomentet och startmomentet som karakteriserar "stegmotorn". Dessutom driver man normalt inte en stegmotor med sinusvågor. Utan destinkta pulser. Pulsernas längd är i tid längre än tiden för rotons förflyttning.
Kolla på en sekundvisare så ser Ni hur den stegar fram. Den skakar till lite när den kommer fram, värt att notera. Detta är en stegmotor i ulterapid.
Dessa egenskaper är rent vansinniga att ha på en grammofon.
Matar man med en sinusvåg ska optimalt, sinusvågen halva längd i tid, lika lång som rotorns förflyttning i tid per steg.
(hoppas Du fattar inte lätt att förklara utan "svartatavlan")

Det Altman konstaterade i sina experimet är att stegmotorn är mycket billigare än AC och DC som används av gramofontillverkarna.
Det han också konstaterade är att det fakist går att "elimenera" segmotorns negativa egenskaper genom att; mata med sinusvåg och justera spänningen så att en eftersläpning på rotorn blir markant.

På något sätt känns det som att begå ett "tjänstefel" om vi inte tog med Altman:s variant.
Men om Du försöker tala med en "säljare" om Altman:s drivning, skakar dom bara på huvudet och undrar från vilken planet Du kommer. (Svara som Mr. Bean; Zogg) Altman:s drivning är "okonventionell", men "smart". Åtminstående "DIY-smart" och det är inte illa.

Ännu är det inte dags att "slå igen några dörrar" utan DC:n jobbar bäst på höga varv. Och stegmotorn på låga. Om vi ska av synergi skäl, mötas får vi se lite senare, är mitt förslag.

Tills vidare utgår jag från 250 prm för 33 varvan i min solid modeller med avseende på AC och stegmotorn.
Eletroniken gör jag enligt silvervargs förslg 160x100 inkl transing.



quote:
Jag vet inte varför vi skall ha phonosteget inbyggt det ser jag som en källa till att ta upp störningar från motor och övrig elektronik. Kort signalväg sa någon, nys säger jag en kabel med kapitans sätter PU under last vilket är bra. Sedan är det nog bra om vi tänker på servicevänlighet det skall vara lätt att fixa fel.


Ska beaktas Anders.

quote:
Sedan är det nog bra om vi tänker på servicevänlighet det skall vara lätt att fixa fel.


Det bästa vore om man kan komma åt saker och ting uppifrån. Och slipper att vända HFRP:n uppochner varge gång det ska justeras något.
Då måste man förmodligen ha skruvar på åvansidan och det ser kanske inte så kul ut. Jag har det i åtanke.

quote:
Vi kan väl bygga den som ett modulsystem där plinten och dess olika tillbehör passar till alla,......

Sockel och plintarna ska vara anpassade till varandra. Men plintarna kommer att ha olika komponenter beroende på variant. Men jag vill framhålla att det är mycket önskvärt att antalet olika komponenter hålls på en rimlig nivå.
Det gäller fram för allt drivningen.

Jag håller på att bygga en "HFRP-AC" och hoppas kunna redovisa den senare i veckan.
Det är lite problem att få ihop det, motorn en Premotec av Linn typ är lite väl stor. Patrik:s förslag på segmotor är mindre. Och DC:n är också liten. Fördelar, och fördelar.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/09/30 12:30:39
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/30 :  12:13:58  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Åter för stegmotorn, 78 varv borde inte vara något problem, 600 rpm på motorn vid 78 varv ger att 33 rpm på skivan går vid ungefär 250 rpm på motorn. Perfekt. Dock går det åt en pinne till men det kan vi nog leva med.


Det låter som en "fullträff"!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/30 :  12:20:43  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Jag måste bara littlägga:

Om vi fick fritt fram att önska oss på vilket varvtal motorn ska jobba, optimat alltså ur vibrations sunpukt.

Var som hälst utom mellan 20 och 20000 Hz och 8 till 12 Hz.
Detta är problenet i ett nötskal. Lös det det och HiFiForumet kan gå till patentverket och Nordic Consept kan lägga ner tillverkningen.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2008/09/30 :  12:43:14  Show Profile Send patst577 a Private Message  Reply
Jag är inte med riktigt på det sista?

Det jag menade med skillnaderna mellan AC och steg är att i fallet med vår drivning är så små att det nog inte långt ifrån att vi kan likställa varianterna.

Motorn jag tänker på är den kortaste:

28STH32

/Patrik

Edited by - patst577 on 2008/09/30 13:16:04
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/30 :  13:31:56  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Hoppa över det sista.

Men
quote:
Kolla på en sekundvisare så ser Ni hur den stegar fram. Den skakar till lite när den kommer fram, värt att notera. Detta är en stegmotor i ulterapid.

är viktigt att man har klar för sig.


quote:
Det jag menade med skillnaderna mellan AC och steg är att i fallet med vår drivning är så små att det nog inte långt ifrån att vi kan likställa varianterna.


Jo vist, Du är helt rätt ute. Så länge vi talar om att mata stegmotorn med sinusvåg och stegar 7,5 grader.
AC motorn hoppas jag att kunna koppla till sinuvågen på Din styrning. Stegmotorn kopplar vi till både sinusvågen och cosinusvågen.
Finnessen ligger, som jag ser det, i att om stegmotorm stegar med 7,5 graders steg, behövs ingen omprogramering av styrelektroniken. Och inga övriga förändringar av transmissionen. Samma drivhjul, samma rem, samma skivtallrik. Motor och infästningen (motorplint) byts. Vi för se vad det landar till slut. Jag jobbar för fult med att hitta bra kombinationer.




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2008/09/30 :  14:09:32  Show Profile Send patst577 a Private Message  Reply
Ja, nu är jag med. Jag hade i min iver helt glömt bort att en AC motor bara vill ha en signal och inte två. Precis som du säger så är det ingen större skillnad på styrningen på en 7,5° stegmotor och en 24 polig AC motor. Jag ska se om jag kan få till att de enkelt ska gå att få till att styrsystemet kan klara både 1,8° och 7,5° stegmotorer med omställning.

Jag sitter på kurs just nu (nåja ;) så jag har inte riktigt tid att arbeta med detta så mycket som man skulle vilja.

/Patrik
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/30 :  14:19:18  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


quote:
Jag sitter på kurs just nu (nåja ;) så jag har inte riktigt tid att arbeta med detta så mycket som man skulle vilja.


Ta det lite "vackert" bara. Vi är bra "hobbister".

quote:
Jag ska se om jag kan få till att de enkelt ska gå att få till att styrsystemet kan klara både 1,8° och 7,5° stegmotorer med omställning.


Det vore suveränt. Glöm inte att vi kan behöva justera spänninge över motorn också.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2008/09/30 :  14:33:22  Show Profile Send patst577 a Private Message  Reply
Ingen fara, jag kan det mesta.

Det har jag inte tänkt på alls faktiskt, vad tror ni andra om det? Jag antar att du menar att ändra maxamplituden på sinuskurvan. Det hade jag tänkt att strömdelen skulle klara av, tex stabiliserad strömdel alla LURig då det borde ställas en gång.

/Patrik
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/30 :  14:53:53  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Amplituden över mortorn, helt rätt.

Jag har en otäck känsla av att vi kommer att behöva "en amplitud" under starten för att få ett bra startmoment. Och en annan under spelningen som är optimerat mot bästa eftersläpning, dvs minmera vibrationerna.

Det går givet vis att kompromissa, med det är viktigt att ta så mycket vi kan vid själva "källan". Lågt rumble får man nog inte för mycket av.
Får vi gämn gång på köpet, vore det inte fel.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2008/09/30 :  15:57:50  Show Profile Send patst577 a Private Message  Reply
Det går att implementera. Jag ska göra ett försök i alla fall. ;)

/Patrik
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/30 :  21:55:51  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

En lite reflektion.

Jag ska säga att Altmans idé har stor utvecklings-potential. Tror ingen har inte stött på något liknande. Att utnyttja stegmotorns svagheter till något positivt. Vi kanske rent av är först på plan med en sådan lösning.
Så det ska bli spännande att se vad vi hamnar med DIY-vänlighet, pris och prestanda, till slut.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/10/01 :  20:49:51  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Bekännelsens stund har kommit.

Jag hade hoppats på att ha "HFRP - AC" klar. Men det har tagi längre tid än jag trodde.

Detta är dagsläget i varge fall:

Lagerhuset är jag helnöjd med. Det som saknas är det exakta längden på "cylinder-röret".


Lite uppskuret:


Konceptet; HFRP-AC har lite problen med elektronik boxen.
Motorn är Pemotec:s Linn motor.
Avibreringen är gjord som fyra "puckar". Det viktiga är att vi reserverar plats för flera alternativa lösninar. Denna är 10 mm hög.

Jag ska bara säga att "elektronik-boxen" inte är en reell box eller låda utan mer ett "reseverat utrymme".

Ett lite påpekande som jag upptäckte när jag kollade bilderna på forumet. Drivna hjulet är dubbelt så hög som den ska vara. Det blir att plocka lite i morgon också.



Sett uppifån.





quote:
Motorupphängning Connoisseur
quote:
Remsats för Connoisseurmotor


Slår vad om att detta dom kallar "Remsats" är vanliga O-ringar. Inget hockus-pockus här inte, men 110 spänn för tre o-ringar och en gummisnodd. Nä, nu sitter jag här och blir arg igen. Usch och fy!
Slutsatts; tekniken är klart gångbar även på HFRP:n.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/10/01 :  21:05:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Najs Tommy!

På bild två ser jag att du har någon form av vibrationshämmare mellan de två lagren förmodligen är det tänkt att det skall vara fjädrar. Men jag har ett tips (igen) på min EVALD har jag armerad gummislang ca 8mm höga som väldigt effektivt tar bort vibrationer mellan de olika planen, slangen är köpt på Biltema.

Bilden är dålig men skivspelarens plint består av tre lagen med dessa gummi ringar mellan varje lager.



Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/10/01 :  21:28:17  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Det låter toppen med "slang från Biltema".

Min utgångspunkt är: Ett, vi låter leverantören verifiera att "dämp-koefficienten" är den vi vill ha. Två, vi testaor och mäter upp föverförings funktionen.

Ett, är att fördra i de flesta lägen.
Två, slukar massor av labb resurser i form av tid.

Men jag ska säga Dig Anders, jag gillar Din idee. Och den ska vi prova. Dom flästa matreial som tagits fram för ändamålet är dyra i förhållande till det verkliga materialpriset. Sonic Designs dänpfötter till exempel, 250 kronor för ett par gummibitar.

Har Du fler baroha prylar, så är det välkommet.

Naturgummi, kork med flera marterial är kanonbra.
Hittar Ni något som är gjort av dessa material och har ett resonligt pris, hör av Er!



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/10/01 :  21:47:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har slag kvar om du vill kan jag kapa upp några ringar till dig för test bara ge mig ett mått så fixar jag det.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/10/01 :  23:51:22  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
quote:
Patrik: Åter för stegmotorn, 78 varv borde inte vara något problem, 600 rpm på motorn vid 78 varv ger att 33 rpm på skivan går vid ungefär 250 rpm på motorn. Perfekt. Dock går det åt en pinne till men det kan vi nog leva med.


J-lar vad stort spann i varvtal som stegmotorerna verkar kunna gå bra i. Ett klart plus för stegmotorn. Om styrningen med sinuspulser fungerar så bra som Altman har kommit fram till så lutar jag åt att detta kan bli en mer flexibel lösning än DC-alternativet. DC-alternativet riskerar även att behöva ett extra hjul för utväxlingen, vilket är tråkigt ur ett bygg-perspektiv. Även detta talar för stegmotoralternativet.
Hm, och jag som skulle propagera för DC-motor alternativet... Nja, jag har inte helt sågat det ännu, men just nu känns stegmotor-alternativt som mera intressant. Man får inte vara sämre än att man kan ändra sig.

Att det är enkelt att köra AC och stegmotor till samma hårdvara är ytterligare ett plus, i alla fall under utvecklingen.
Om man bara offrar en pinne till på mikroprocessorn så kan man bygla den till jord eller inte för att välja mellan AC eller stegmotor, dvs då har man i mjukvaran den kod för drivning som behövs i båda fallen, så då behövs ingen omprogrammering eller liknande. Dessutom behöver motorerna inte ha någon viss vinkel som överensstämmer med varandra.

För val av 33/45/78 varv så kan man ha en pinne med A/D ingång. Till denna switcha in olika motstånd för att få flera ingångsvärden på bara en pinne.

quote:
Om vi fick fritt fram att önska oss på vilket varvtal motorn ska jobba, optimat alltså ur vibrations sunpukt.

Var som hälst utom mellan 20 och 20000 Hz och 8 till 12 Hz.


En DC-motor som rimligen kan klassas som DC, dvs 0 Hz, så där klarar vi oss.
Det här var ju en av styrkorna med DC-motorn. Problemet är att vi har svårt att få bra vridmoment vid rejält olika varvtal på små DC-motorer. På lite större motorer går det dock bättre.
Hm, säg 250rpm med 200 steg per varv. Då får vi 250*200/60 "knyck" per sekund, 833.33 knyck per sekund.
Sätt att öka denna är ökat varvtal och eller ökat antal steg per varv. Det ser dock inte rimligt ut att kunna passera 20k knyck per sekund. Högra frekvens brukar vara mera störande än lägre, så jag tror inte på att försöka öka för högt.
Att sänka då? Lägre varvtal och färre steg per varv. T.ex. 7.5graders steg istället för 1.8 ger sänkning med 4.16, dvs ca 200 knyck per sekund. Då måste vi få ner varvtalet till under 25rpm, knappast realistiskt.
Enda lösningen är då att få ner antalet steg ytterligare en bra bit. Antag 12 steg per varv (bland det lägsta som över huvud taget är rimligt). Då måste vi få en drivning som klarar sig på ca 80 rpm.
I teorin bör det alltså fungera, så vi kanske inte skall förkasta det helt direkt.
Jag tror dock att knycken blir mycket större då vi har så mycket färre steg per varv att det i verkligheten blir mycket sämre än att ha "fel" frekvens och en lösning där knycken hålls så små att de inte har avgörande betydelse.

quote:
...servicevänlighet...inte snyggt med skruvar uppifrån...

Om man kan lyfta av skivtallriken och lyfta av täckplattan så kan man få allt synligt och servicevänligt. Möjligen kan man behöva ha skivtallriken på för att få rätt vikt för en del tester, men om den enkelt kan lyftas av och på så är det ett litet problem.
Täckplattan kan lämpligen skruvas fast från undersidan. Dvs först när allt är färdigtweakat så behöver man vända på spelaren för att skruva fast täckplattan underifrån. Annars går det bra att bara lägga på den utan att skruva fast då man vill köra snyggt fast allt inte är färdigtweakat.

Ang senaste solidbilderna så har vi problem med remmen och elektronikboxen.
Rimliga lösningar är:
Alt1: Flytta motor, rem och tallrik åt höger tills problemet försvinner.
Alt2: Rotera elektronikboxen 90 grader så att den ligger med långsidan mot spelarens framkant.
Alt3: Vänta tills vi jobbat vidare med styrningen och se hur liten den kan göras. Vi måste t.ex. inte ha transformatorn i elektronikboxen, men det vore nog snyggare och enklare.


Edited by - silvervarg on 2008/10/01 23:53:14
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/10/02 :  12:33:45  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Silvervarg:
DC konceptet är nog det som går att göras tystast. Kan vi få den med 33 och 45 varv och dessutom med lägst rumble, är vi i mål.
quote:
DC-alternativet riskerar även att behöva ett extra hjul för utväxlingen,
Glöm det, kan andra driva direkt ska vi inte vara sämre. Det ska planera för redan nu och flytta tallriken 10 mm i båda riktningarna.



7,5 grader är att föredra, efter som vi får lättare att reglera eftersläpningen. Nackdelen är pulsationerna som har lägre frekvens och förmodligen större amplitud. Men amplituden ska vi gämna ut med eftersläpningen.
Jag ska återkomma till detta med "dämpning" och "viberations-isolering". Vi måste ha hundrakoll på vad som är vad. Och vilka parametrar man ska spela med.
Förmodligen kommer vi få två olika system för "viberations-isoleringen". Ett för DC och ett för AC/Steg, jag utgår i alla fall från det.
Om Ni tittar på ett 1,8 graders alternativ och den klarar 33 och 45 varv är det till fylles.


quote:
En DC-motor som rimligen kan klassas som DC, dvs 0 Hz, så där klarar vi oss.


Det var jag som uttryckte mig lite diffust och klumpigt. Men DC:n har också "moment-pulsationer". På grund av det höga vartalet blir det ett högfrekvent "surr" som vi måste ta hand om.
Jag tror, bara tror att det är lättare att få ner "nivåerna" från en högfrekvent DC än en lågfrekvent AC. Och att det är en orsak till att high end spelarna "åker på DC".

När vi blir hyffsat klara med koncepten ska vi titta lite på den "mättekniska" delen. Det är ett ganska stort jobb det också, men vi får ta det allt efter som.
Utgågsläget är att vi ska mäta relativt.
Och snacka nivåer med varandra.
Och dela med oss av våra erfarenheter, och iaktagelser.
Dehär ska bli en bra DIY-spelare, var så säkra.


Det som gjort att jag fått lite problem med utrymmet är att jag utgått från det färdiga "plexiglas huven" 430x350.
Om Ni tycker att vi ska släppa den och öka bredden till 450 mm får vi lite andra möjligheter. Men jag vill först höra med Er vad Ni tycker. Ett plexiskydd med tre sidor, tror jag vi kan bock till själva om det behövs.
Utrymmet på tomarms-sidan är sammma mått som jag har på min TD 125. Om jag inte är fel ute, så ska man få in en 12":are på det utrymmet. Men det kan Anders säkert svara på.


Jag ska jobba vidare på AC konceptet, med DC i baktanken. Det kommer att ta lite tid men å andra sida har vi inget slut-datum (som väl är).

Transingen utgår jag från att den ska sitta på kortet. Det måste till mycket goda skäl för att separera dom.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/10/02 12:40:01
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2008/10/02 :  16:31:23  Show Profile Send patst577 a Private Message  Reply
Ett litet förslag till schema för stegmotorstyrning:

http://www.box.net/shared/bpm305yqkj

Det saknas några saker:
Kondensatorer för drivningen till effektstegen
Jordkontakter för retur från lindningarna

Några förklaringar:

Tyvärr måste vi ha två olika spänningsnivåer, en till mikrokontroller (tål inte över 5,5V) + D/A och en till effektstegen. Den första funderar jag på tre AA batterier (4 V) vilket borde räcka ganska länge, samt en trafo till effektstegen (mellan 8 och 18 V). Detta gör att batterierna måste vara åtkomliga eller att vi måste ha två trafosar.

Jag funderar på en 4 polers lägesställare som val för AV,33,45,78

En vridpot som monteras så den är nåbar för att ställa olika saker.

En strömbrytare LÅS som låser inställningarna

Två strömbrytare (Benämnda PAD8 och PAD9) som styr vad som ska ställas in, eventuellt en till brytare för Hastighet, Fas, Spänning över motorn.

Vridpoten och strömbrytarna är inte med i schemat då de ska sitta någon "annanstans", dvs åtkomliga på baksidan.

Tyvärr hittade jag inte den D/A som jag funderar på i något bibliotek så jag har en "tom" DIL20 där, datablad finns på elfa:
https://www1.elfa.se/data1/webroot/Z_DATA/07314511.pdf

Jag har aldrig gjort något liknande tidigare så jag tar gärna emot åsikter!!

Sitter och håller på med ett tillståndsdiagram(?) över vad som ska finnas i mikrokontrollern men det får vi ta en annan dag.



/Patrik

Edited by - patst577 on 2008/10/02 16:34:20
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/10/02 :  20:40:05  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Patrik: Detta ser mycket trevligt ut. Jag är inte rätt person att göra en utvärdering eller ha åsikter om det konstruktiva. Tror att Du och Silvervarg får säkert en hel del att diskutera om fram över. Det är bra om Ni slår Era kloka skallar ihop.

För min del blir det till att planera för en panel på baksidan. Ambitionen är att den ska användas av både AC och DC.

Ska kolla lite vad det kommer att innebära att ha två batterin.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2008/10/03 :  14:18:15  Show Profile Send patst577 a Private Message  Reply
Om det blir någon av de mer avancerade styrningarna, är ni intresserade av kretskort?

/Patrik
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/10/03 :  15:42:19  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
Tyvärr måste vi ha två olika spänningsnivåer, en till mikrokontroller (tål inte över 5,5V) + D/A och en till effektstegen.


MCU'n drar ju inte mycket ström + ni skall väl inte ha över 35V till motorn => varför inte bara använda en uA7805 eller LM317?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page
Page: of 59 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000