HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY skivspelare kanske?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 59

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/22 :  16:02:29  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Bra jobbat, Patrik!!!

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2008/09/22 :  16:15:54  Show Profile Send patst577 a Private Message  Reply
Någon måste ju argumentera för dessa med... Men betänk att jag inte är någon expert! jag har använt stegmotorer till ett tidigare projekt och det var långt ifrån liknande detta.

Ring till allmotion och prata med dem angående priser på borstlösa DC, de är riktigt trevliga. Jag tänkte inte alls på det annars kunde jag frågat när jag ringde.

Åter till "min" lösning som jag skrev tre poster upp, med denna lösning så kommer spänningen variera mellan 0V och Vmax. En stegmotor vill ha spänning som varierar som en sinusvåg kring x-axeln, dvs måste vi skjuta på jordnivån så den ligger på Vmax/2. Hur gör man det? Det skulle gå att ha en tredje D/A som ger ut den nivån men det känns något omständigt. Någon som har en bra ide om detta?

MVH

/Patrik

Edited by - patst577 on 2008/09/22 16:19:44
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/22 :  20:06:31  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Patrik:
Är "quadrature oscillatorn" helt skippad?
Vad är orsaken i så fall?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/23 :  08:33:02  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Patrik (och Ni andra):

quote:
En stegmotor vill ha spänning som varierar som en sinusvåg kring x-axeln, dvs måste vi skjuta på jordnivån så den ligger på Vmax/2. Hur gör man det?

Räcker det inta med en spänningsdelare bara? Dvs två motstånd mellan 0V och Vmax? Kanske ett par trimbara?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

RTB
Member

75 Posts

Posted - 2008/09/23 :  13:06:38  Show Profile Send RTB a Private Message  Reply
Hej,

är rätt ny på forumet och har kollat runt den senaste tiden efter olika lösningar på diy skivspelare eller delar av spelare. Den här tråden är intressant och det finns givetvis en hel del mer på nätet.

En maxonmotor som använts hittar ni här;
https://shop.maxonmotor.com/ishop/article/article/110191.xml
(en version som heter 110189 har använts till Teres)
Det går att hitta ett schema för drivningen och lite info här;
http://www.members.iinet.net.au/~quiddity/audio/DC_Drive_2.html
http://www.members.iinet.net.au/~quiddity/audio/DCbrushed.html
(Finns en massa mer om detta bygge.)

Ytterligare tråd om skivspelarbygge som är jättelång men intressant;
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=67089&perpage=10&pagenumber=1

Har tidigare börjat läsa om Teresprojektet på nätet, en stor mängd info som jag inte kom igenom. Teres började som DIY och har blivit flera kommersiellt sålda spelare till slut. Info om allt möjligt i det projektet finns här;
http://www.teresaudio.com/project/index.html

Kommer följa denna tråd, hoppas det blir något bra :)

Själv är jag lite nyfiken på den typen av direktdrift som Teres och även VPI har börjat använda.

//rené

(Edit fel i länkar)

Edited by - RTB on 2008/09/23 13:13:10
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/23 :  18:03:38  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Tack Rene! Och välkommen till forumgänget.

Det är inte först gången jag blivit stum av att läsa Eran input. Det är inte klokt vad pålästa Ni är.
Det är flera bitar som föll på plats, ialla fall hos mig. Skönt att Teres motorn har fått en identitet.
Förslag på dc styrningar fans också, kanon.

Tack för länktipsen. Och "häng kvar" på tråden med frågor och synpunkter.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/09/23 :  20:35:14  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Motorer från www.premotec.com används av Linn, Nordic concept, Rega m.fl.

http://www.vinylengine.com/turntable-motors.shtml

Ett inköpsställe som har gott rykte http://www.mclennan.co.uk/product/acsynchronousmotors.html

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/24 :  01:07:22  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
quote:
Är "quadrature oscillatorn" helt skippad?

Jag vet inte. Däremot så finns info om Bubba oscillatorn i samma papper som länkades till tidigare. Den verkar ännu mer intressant, om man talar om exakthet, eftersom varje OP-amp måste oscillera 90 grader i quadrature oscillatorn, men bara 45 grader i Bubba oscillatorn. Kan innebära en merkostnad med fyra ampar istället för två, men har inte räknat på hur mycket det blir.

Mvh
Andy

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/24 :  12:59:30  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Så där ja. Nu ligger Era länkar där dom ska.

Linn:s Premotec har jag redan som solid. Ska ordna Maxon motorn också. Och använda dom som referens objekt, i fortsatt arbete. Men det var värst var stora DC motorerna är, 7W.

Det finns en "klassiker", att använda O-ringar och O-rings-snören. Dom finns i olika material och hårdheter. Då skulle vi slippa att "kladda" med gjutningen av sillikon dämparen. Dessutom är det möjligt att använda samma O-ringsnören till plitbygget. Det blir något mittemellan stålfjädrar och "stegljudsdämpning".
Detta vore mycket DIY-vänligt, så jag ska lägga lite mer energi på att hitta en leverantör.

Jag retar mig på Nordic concept:s bildreportage. Snacka om "fejk", motorn, sillikongjutningen. Jag sätter en tjuga på att det inte var sillikon dom hade i glaset utan hallonyoghurt. Motorn var något "varuprov" dom fått från någon Kinesik leverantör, garanterat.
Nä nu måste jag lugna ner mig. Och fortsätta på "HFRP-1:an", "den riktiga spelaren".

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/09/24 :  19:14:18  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Motorn var något "varuprov" dom fått från någon Kinesik leverantör, garanterat.

Jag tror att det är en premotec motor för den är väldigt lik mina premotec motorer det kan vara så att de använder ett provexemplar till det som du retar dig på.

Jag har fått lägga motorstyrningen på hyllan tills söndag jag har blivit tvungen att få ihop en gitarr till ett bluesjam nu i helgen, så är det när man bygger kul saker som andra vill låna .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/25 :  09:24:20  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Anders: Jag vet inte vad det är för "behov" vi människor har, som finner sådant nöje i att "bygga saker och ting". Men vist är det kul, om man håller det på en skaplig nivå.

Det måste sägas att jag är ingen "elektronikkonstruktör". Det gör att jag inte kan "utvärdera" Era "motorstyrningar" på ett kompetent sätt. Jag kan bara ha en "åsikt" och "tro" med mina begränsade kunskaper som grund.
Finns det någon som kan "ta den biten" är han/hon välkommen.

En "mager" sammanställning av förstudien har vi att redovisa. Att den är "mager" betyder inte att vi har förlite material. Utan att vi tar bara med det som ska vara "fix-punkter". Detta gör att vi fortfarande är fria att "spåna" på diverse konstruktions lösningar.

Sammandrag av HiFiForums.nu:s "HFRP-1" projekt .

Rumble < -60dB.
Svaj < 0,2 ; #981;300 mm med kast tolerans ± 0,3 mm.
Plintens max bredd 450 mm; racket format.

Prisbild: Exkl tonarm.
Lagerbyggnad 700 #8211; 800 kr; cylinder röret 600 kr.
Plint 250 #8211; 350 kr.
Skivtallrik 300 - ? kr; maskinbearbetad 2000 kr.
Motor 200 - 700 kronor.
Styrelektronik 300 kronor inkl strömförsörjning.

Någon stans kring 1750 - 2250 kr, landar vi på.

Jag ska börja jobb på koncepten igen. Fast nu när vi har liten mera "kött på benen" blir det på en mera detaljerad nivå. Motor, tranformator, eletronik boxar, vred och lagerbyggnad ska redovisas.

Tänkte börja med AC alt steg motor, med täckt drift. Den täckta tror jag var silvervargs favorit. Men det kommer att ta lite tid, för mycket lite är modulerat. Men det är på gång. Om inte Ni har något annat förslag?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/09/25 09:27:13
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2008/09/25 :  14:12:32  Show Profile Send patst577 a Private Message  Reply
Hej allihop!

Jag har varit borta några dagar så jag har inte kunnat svara på frågorna.

Oscillator vs microcontroller

Jag tror att prismässigt så är skillnaden ganska försumbar, det kostar även att använda ett antal Op-ampar liksom en microcontroller + D/A. Nackdelen med en oscillator är att det är svårare att styra exakt vad man håller på med och vad man får ut. Frekvensen beror på flera komponenter samt att fasen är vad den är. Fördelen är att den inte behöver programmeras. Det är också en av nackdelarna med en mikrokontroller (finns det något bra svenskt ord?), någon måste skriva programmet och framför allt så måste programmet läggas in i mikrokontrollern.

Jag har en ganska klar bild över hur programmet skall byggas upp, jag ska lägga in det i datorn och visa upp det om det är aktuellt.

/Patrik
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/25 :  19:47:12  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Nu har jag satt fart på en "polymer expert". Han ska hjälpa oss att hitta det bästa o-ringsmaterialet och redovisa "lagerstandard".

Jag är mycket optimistiskt och tror att vi ska kunna få en bra avvibrering utan "giftiga kemikalier".
Dessutom är "o-rings konceptet" mycket flexibelt. Eller DIY-vänligt om Ni vill.

Har Ni önskemål på hur den rena "designen" ska se ut. Var vill Ni ha startvred/knapp osv.
Ska starkströmskabel vara fast eller en 2-polig "apparat kontakt".
Visa mig en bild eller skiss.

Avdelningen för "reglerteknik" jobbar på högtryck. Det är mycket uppmuntrande tycker jag. Och "boyse/girlsen" är värda allt beröm.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/09/25 19:50:54
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/09/26 :  23:52:33  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
quote:
Men det var värst var stora DC motorerna är, 7W.

Det verkar rimligt med mina gissningar tidigare. Teres motorstyrning verkar vara ganska nära den idén som vi har i DC-spåret. Kul att veta att det i alla fall går att få denna variant att fungera riktigt bra i praktiken.

Nu verkar Patrik vara inne på att kanske köra mikrokontroller även i stegmotorspåret, och det tror jag på. Om man bygger ett exemplar så är det lite jobb att ta fram programmet för mikrokontrollern och att programmera den, men om vi tillsammans bygger några exemplar så är det ett mycket litet problem. Fördelarna överväger helt klart.

Om man väljer en stor (dvs många ben) mikrokontroller så kan man tom köra utan DAC och "bygga" sin egen dac, men det går då åt ett ben per bit man vill ha. I det här fallet 10-12 bitar x 2, dvs 20-24 ben bara för DAC-funktionen. Dvs det kan vara enklare och billigare att köra med en extern DAC.

Det ser ut som att Bubbel och Patst577 jobbar på med var sitt koncept. Jag är gärna behjälplig er båda om det finns något jag kan göra för att underlätta.

O-ringskonceptet låter mycket intressant. Klart trevligt att slippa silikongjutning och sånt, dessutom blir det mera servicevänligt om man kan plocka isär sakerna. Det är viktigt att vi använder o-ringar som håller ett par år minst så att man slipper krångel.

Jag skulle gärna höra lite om tankarna på lagerbyggnad, cylinderröret och skivtallriken. Kan du delge oss lite tankar kring dessa?

quote:
Har Ni önskemål på hur den rena "designen" ska se ut. Var vill Ni ha startvred/knapp osv.
Ska starkströmskabel vara fast eller en 2-polig "apparat kontakt".

Jag är för lat för att rita en bild just nu, men jag svarar lite i alla fall.
För strömkabel önskar jag på samtliga apparater att de antingen har IEC-apparatkontakt (dvs jordat uttag), som t.ex. stationära datorer etc har; eller så skall de ha fast kabel. I fallet skivspelare så är nog fast kabel mitt förstahandsval.
Lösa kablar som inte är det mest standardiserade man kan hitta har en märklig förmåga att försvinna vid flyttar etc.

Jag ser gärna att man har en "master"-strömbrytare som fysiskt bryter strömmen på 230VAC-sidan. Kan t.ex. placeras på baksidan närmast hörnet nära där strömkabeln går in.
Jag önskar en vippströmbrytare eller dubbeltrycksbrytare för ändring av varvtal.
För start/stopp av tallriken så vill jag helst ha någon form av sensor för om tonarmen ligger i viloläge. Dvs när man lyfter armen för att föra den till skivan så startar tallriken automatiskt. Det förutsätter då att vi får till en motorstyrning som kan få tallriken till rätt hastighet på kort tid (säg max 3 sekunder). Om vi skulle misslyckas med att få till detta så kan det vara trevligt med en startknapp, men jag hoppas att vi inte skall behöva någon.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/27 :  10:04:57  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Jag ska bara redovisa dagsläget.

Utgångspunkten är "enklast möjliga" DIY-spelare.

Formatet är 430 x 350 x höjden. Detta för att kunna utnyttja locket från Svalander. (Känner Ni till andra lock, hör av Er.)
Motorn är Premotec AC, 50Hz ingen motorstyrning och därför bara 33.3 rpm. Remen är 0,9 tjock 4 mm hög.
Transingen kan säkert bli lägre om det behövs. Den är tagen från Elfa och finns i lite olika utförande beroende på spänningarna. Storleken är den samma.
Ni ser också axeln med axiallagret (kulan). Uppe på den bygger vi "drivna diametern" och överst, som täcker över driften, placerar vi en tunn "skivtallrik".
En plitnt med 4 st RCA kontakter är också med.

Brytare där bak, vid transingen, och fast sladd ska det bli. Jag la inte in "elektronikboxar" i konceptet. Men dom är 100x160 "experimentkortsformat".

Vet viktiga är att Ni förtår att det inte är "spikat". Utan fortfarande påverkbart. Diy vänliga förslag är högprioriterat, givet vis. Men "option-listan" fyller vi gärna på. "Sensor-start" vid lyft av tonarm tex.

Målet med "detalj-koncetpen" är att hitta en "volym" som rymmer våra önskamål. Och sen att "utseendet" är sådant att vi trivs med den i längden. Skrik till, om det är något!

Lagret; det börjar bli högaktuellt att ta kontakt med Bosch-Växsjö och se vad dom kan bidra med. Men jag funderar på att göra ett personligt besök och ha lite ritningar med mig. Det ser mer seriöst ut, slips/fluga kostym och en rulle ritningar under armen är mycket bra utgångläge när man "snackar" med industritjänstemän.

Måndag -onsdag räknar jag med att kunna redovisa detta första konsept. Det är döpt till det fantasilösa namnet "Konsept A".

Till skärmdumparna:

Jobba vidare!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/28 :  10:42:38  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Det slog mig i gårkväll; jag har soliderna modulerade. Är det någon som vill utnyttja dom till att göra koncept, mailar jag givet vis över donm som önskas.
Motorer, transing, brytare, hör av Er bara så fixar det.

Vi behöver många alternativa konsept!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/28 :  20:58:55  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Lasse påpekade att jag var på väg att göra en "dunder-fadäs". Det är mycket uppskattat med "vakna grabba". Fick som följd att jag var tvungen att "möblera om" bland pinnarna.

Sockeln skulle kunna se ut såhär!
19 mm:s MDF i botten, svartmålad
3 st fötter, 19 mm MDF.
Sarg, 95x15 hyvlad furu.
Hörnstöd, 21x21, hyvlad furu.

Sockelns mått är 430x350x105.

RCA plint och brytare på baksidan.
Lite mörk bara.

Min förhoppning är att vi ska kunna använda denna sockel till HFRP-1 och alla "option" modeller.

Nu ska jag jobba vidare på upphägningen av skivtallriken.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/09/28 :  23:24:31  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Först en stor eloge till dig för de mycket trevliga solid-bilderna! Alltid lika trevligt att få se något på bild så att alla lättare förstår.

Vad är tanken med 4st RCA?
Är det för att kunna ha både inbyggd och extern RIAA?

Nu pratar vi en första prototyp, men det är ändå två saker som jag är lite skeptisk till.
Motor av AC-typ. Känns lite tråkigt, men kanske klokt i ett första-skede för att slippa invänta tester med motorstyrningar. Dock lite synd att inte kunna köra 45 varv.
Tunn skivtallrik. Jag skulle föredra ett tallrik med lite tyngd i. Nu vet jag inte vad du menar med tunn. Pratar vi 19mm MDF så är det inte så illa. MDF är ganska tungt.

Bland High-end spelare så är akryl ganska vanligt som material i tallriken. Har du några fuderingar kring materialvalet i tallriken? MDF har fördelen att det är lätt att komma över, lågt pris och lätt att bearbeta, så det har många förtjänster som DIY material.
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2008/09/29 :  08:51:15  Show Profile Send patst577 a Private Message  Reply
En D/A kostar ju inte så mycket så jag har nog tänkt att använda en sådan om stegmotormodellen är något som vi ska prova. Tex, TLC7528 borde kunna användas.

Använder man en microcontroller så kan man införliva i stort sett vilka "features" som hellst. Vad vill ni ha? autostart är ju engentligen bara en sensor, 50 Hz diod enkelt med.

/Patrik
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/29 :  11:04:01  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Vad är tanken med 4st RCA?
Är det för att kunna ha både inbyggd och extern RIAA?

Min tanke var att ha med det i beräkningen av utrymmet. Möjligheten att använda både inbyggd och extern RIAA. Vi får se om det finns plats.

quote:
Nu pratar vi en första prototyp,.....

Det är jag som pratar lite "slarvigt". Vi är fortfarande i "förstudien". Men det börjar bli mera "konkret", saker och ting börjar ta form.

quote:
Motor av AC-typ. Känns lite tråkigt, men kanske klokt i ett första-skede för att slippa invänta tester med motorstyrningar. Dock lite synd att inte kunna köra 45 varv.

Jag tänkte bara för att få "känna lite" på utrymmena under den redovisade sockeln.
Premotec:s AC motor är en av dom största volymmässigt. Och jag behöver inte lägga massa tid (just nu) på detaljer. Vikter är bra att få mer grepp på med tanke på avibreringen.
När Ni senare får grepp om storleken på Era kretskort så ska jag göra "elektronik-boxar" av dom och "klämma in" dom i konceptet.
Zix hade rundade hörn i sitt förslag. Men jag är inte människa att få ihopdet på ett DIY-vänligt sätt. Har Ni några bra ideer?

quote:
Tunn skivtallrik. Jag skulle föredra ett tallrik med lite tyngd i. Nu vet jag inte vad du menar med tunn. Pratar vi 19mm MDF så är det inte så illa. MDF är ganska tungt.

Jag såg det lite mer "estetiskt". En tunn tallrik gör konceptet "plattare", för ögat. Vikten är är betydelsefull, helt klart. Utgångs vikten är 2 till 3 kg, material, 19 mm:s MDF.
Men ännu en gång; vi är fortfarande i förstudien och inte är "spikat".
Det skulle kunna vara så att akryl-tallrikarna är av en special variant av "plexiglas". Detta med tanke på den statiska elektriciteten. Anders kanske kan göra en "C-uppsats" i ämnet. Det vore mycket värdefullt att få veta vad orsaken är till att man använder akryl i skivtallriken.

quote:
MDF har fördelen att det är lätt att komma över, lågt pris och lätt att bearbeta, så det har många förtjänster som DIY material.

Detta är det viktiga i konceptet. Och det Zix tog upp tidigare i tråden; flexibiliteten.
Om vi bara löser uppgiften med lågt ruble och svaj, kommer resten av "bitarna" att falla på plats på ett naturligt sätt.

Det finns med i åtanke att kunna prova olika varianter av avibbrering med den redivisade sockeln. Den svarata sargen är tänkt att vara upplag för materialet (vad det nu blir) som ska vara vibrations isolerande.
Maretialförslag:
Stålfjäder. Sylodyn. O-ring, silikon. O-ring, nitril. Bygg-silikon.
Det finns säker fler, men vad jag vill säga är att vi är inte "på hal is". Jag jobbar vidare på detta.

Som sagt, hör av Er när Ni har lite grepp om sorleken på styr-elektroniken. Så ska jag ta med "boxarna" i konceptet.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/09/29 11:08:29
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/29 :  20:54:04  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

patst577: eller Patrik som jag fördrar att kalla Dig.

Jag har grunnat lite på Ditt inlägg.

När Du konstruerar stegmotor-styrningen, utgå från ett varvtal på 250 rpm för 33 varvet. Då får vi stora "synergi effekter" med AC alternativet. AC kanske kan använda samma motorstyrning?

Om Du gör en "fullpackad "option styrning"", en riktig finess variant. Är det då möjligt att "bygla bort" option-funktionerna?

Sensor start låter "ballt", men om man vill ha ett vanlig "33 - 0 - 45", vred. Hur fixar man det? Bygla? Sladd med ett motstånd till brytaren?

Den där konstruktions-uppgiften är en riktig "läckerbit"!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/09/29 20:55:45
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/09/29 :  22:55:37  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
quote:
En tunn tallrik gör konceptet "plattare", för ögat. Vikten är är betydelsefull, helt klart. Utgångs vikten är 2 till 3 kg, material, 19 mm:s MDF.

Spontant känns det inte som en 19mm MDF (ett lager) blir 2-3kg. Kanske missförståd jag något?
Ett snabbt överslag 33cm diameter med densitet 1 (vilket troligen är lite fel) ger en vikt på ca 0.16kg.
En snabb sökning på nätet ger att MDF har ca 0.8 i densitet, så det blir lite lättare.
Har jag räknat fel?
Akryl verkar inte vara så jättetungt heller. Ca 1.18 i densitet.
Antingen har materialvalet med statisk elektricitet att göra eller så är det för att få en häftig effekt med genomskinligt material.

quote:
När Du konstruerar stegmotor-styrningen, utgå från ett varvtal på 250 rpm för 33 varvet. Då får vi stora "synergi effekter" med AC alternativet. AC kanske kan använda samma motorstyrning?

Nu kanske jag borde vara tyst och inte lägga ord i munnen på Patrik, men ...
Att andra varvtalet bör vara mycket enkelt genom att ändra något värde i programmet och bränna om mikorprocessorn.
Dvs tar någon minut max och innebär inga förändringar i hårdvaran.
Jag tycker därför att vi skall fokusera på att få det varvtal som ger minst vibrationer från motorn när den driver tallriken i 33 och 45 rpm. Om den dessutom har möjlighet att köra betydligt fortare så att man kan stödja stenkakor så vore det en kul bonus.
Vi behöver hur som helst ha en väljare för varvtal. I enklaste fallet 33 eller 45.
Som Patrik skriver så bör sensorstart vara ganska enkelt att införa, men till att börja med så ersätter vi lämpligast sensorn med en av/på strömbrytare. I princip är det ju samma sak fast brytaren mekaniskt påverkas av armen för att få enklast tänkbara sensorstart.
Om man vill kan man säkert kombinera dessa till ett 33-0-45 vred, i alla fall om man kör med en 2-polig väljare, för då behöver inte mjukvaran känna till vilken variant man kör.

Lite om storlekten på "boxarna". Det är egentligen ganska små saker som skall in i dem. Om vi skall ha ett RIAA så tycker jag att det kan vara klokt att ha det i en egen box.
Den största komponenten i den andra boxen blir garanterat transformatorn, så den kommer att bestämma höjden.
Om det finns plats så skulle jag föreslå att du ritar in en box som tar ett 160x100mm kretskort. På det får vi säkert in både transformator, nätdel och styrlogik. Jag räknar med att motorn sitter utanför boxen.
Kretskort+lödsida brukar jag räkna tar 5mm. Bygghöjden på trafo ca 25-40mm, så total höjd inne i elektronikbox är 30-45mm.

Om man väljer trafo lite listigt med dubbla sekundärer så kan man enkelt använda samma trafo till eventuell RIAA del vilket vi nog bör tänka på redan nu. Det kostar i princip inget mer att välja en sådan trafo.
Det gör att i alla fall höjden på en eventuell elektronikbox för RIAA kan hållas låg.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/30 :  01:07:20  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Vad härligt när man varit borta några dagar att komma tillbaka och finna diskussionen i full gång! Det är intressant att se vart den tagit vägen. Något som jag känner verkligen saknas på HifiForum är en "poll-funktion". Det är härligt att det är en öppen diskussion, men det vore bra att få statistik på var majoriteten skulle vilja gå. Tex:
-Ska skivspelaren innehålla RIAA?
-Ska vi ha en subtallrik, eller en tjocktallrik?
-Gummi-/nylon-drivning?
-Ska bygget inkludera en tonarm?

Det finns många beslut, och inget sätt att se hur de flesta vill ha det! Tyvärr är det inte alla som skriver ett inlägg och bara berättar hur de vill ha det, och de inlägg som bara innehåller sådana meddelanden drunknar lätt i alla intressanta idéer som framförs! Jag har vid ett antal tillfällen försökt få fram folks åsikter, men det verkar inte funka. Därför gör jag det enda rätta, jag babblar på med MINA åsikter

Gärna en motor som döljs, som driver en subplatta, med dämpning till själva plattan. För att kalla spelaren Hifi Forum Record Player, krävs det att den kan spela både 33 & 45. Inga kompromisser där! Den måste kunna fylla allas behov. Ingen motivation att bygga om man måste ha 2 spelare! För att fixa det med AC, kan man kanske reglera gainen också?!? Automatisk start=. Helst skulle jag vilja ha en nylon-/silkes-drivning, pga att gummi överför vibrationer (Jag vet att det KAN krocka med dold drivning!). Vet inte om det var något mer. Jag återkommer.

Mvh
En ironisk Andy

Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2008/09/30 :  09:06:32  Show Profile Send patst577 a Private Message  Reply
Hej!

Jag har tänkt mig någon av dessa motorer:
http://www.allmotion.se/files/pdf/925.pdf

Dessa är ganska "högvarviga" för att vara stegmotorer, men de vill inte gärna vara med om mer än 2000 steg/sekund, dvs 10 varv/sekund eller 600 rpm. Så bara vi håller oss under det ska det nog gå utmärkt.

Precis som silvervarg säger så är en mikrokontroller mycket flexibel. Det går i stort sett att göra vad som helst, sensorstart eller vred går utmärkt att införliva "samtidigt" bara man använder olika I/O pinnar (fast det går nog att införliva med samma uppsättning om man tänkter efter lite). Jag har tänkt att vill man inte använda alla "features" så är det bara att inte koppla in dem till mikrokontrollern, ev koppla pinnen till jord.

Jag är inte så jättebra på att konstruera elektriska kretsar man jag ska göra ett försök. Silvervarg har sätt i att det inte kommer krävas mycket plats, det jag behöver är en mikrokontroller med 28 ben, en D/A med 14 ben samt två effektförstärkare (TDA2003?). Styrningen förutsätter jag att ska sitta utanför lådan.

Jag hör av mig vidare.

/Patrik
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/09/30 :  09:53:50  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Att andra varvtalet bör vara mycket enkelt genom att ändra något värde i programmet och bränna om mikorprocessorn.

AC och Stepp, bör var ett program och en hårdvara. Flexibelt och DIY-vänligt. Den viktigaste parametern för att reducera vibrationerna är nog spänningen på motorn. Den ger en "eftersläpning" av roton. Högt vartal får samma effekt, men på bekostnad av startmomentet.

AC, 24 poler, 50 Hz ger 250 rpm.
Stepp, 7,5 grader, 50 Hz, ger 250 rpm.

Vi ska ha synnerligen starka skäl om vi ska välja bort denna möjlighet till "flexibilitet". Det blir bara själva motorn som skiljer dom åt. Transmissionen är en samma.
Eftersläpningen av rotorn justerar vi på samma sätt i båda fallen.

quote:
Spontant känns det inte som en 19mm MDF (ett lager) blir 2-3kg. Kanske missförståd jag något?
Ett snabbt överslag 33cm diameter med densitet 1 (vilket troligen är lite fel) ger en vikt på ca 0.16kg.
En snabb sökning på nätet ger att MDF har ca 0.8 i densitet, så det blir lite lättare.
Har jag räknat fel?
Akryl verkar inte vara så jättetungt heller. Ca 1.18 i densitet.

Jag har räknat på samma sätt. Jo, jag har lite problem med vikten. Du minns säkert "stålringen" tidigare i tråden.

quote:
Jag har vid ett antal tillfällen försökt få fram folks åsikter, men det verkar inte funka. Därför gör jag det enda rätta, jag babblar på med MINA åsikter

För min hel uppskattar jag det och önskade att fler gör lika dant.
Åsikter och uppfattningar behöver inte vara "intelligenta", "välstrukturerade" och "analytiska". Det räcker gott att tala om vad man "tycker", kort och gott. Och givet vis, alla tycker inte lika.

Det är så också Andreas, att vi börjar komma in i en mer "konkret" fas nu. Av alla idéer ska vi plocka ihop ett antal möjliga spelare. "Option tekniken" är etablerad i bilindustrin. En grundmodell, sen kan man välja motor storlek och typ. Två dörrar, fyra dörrar, "klimat anläggning" osv. Detta är välkänt för dom flesta.
Det är lite så jag ser HFRP-1:an, att kunna tillgodose "de mångas önskemål".

Nä nu måste jag jobba vidare men "plintrana".

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
Page: of 59 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000