HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Våg till nåltryck och förslag på pickup.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2008/02/15 :  19:15:57  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
quote:
Ja det är en smart lösning. Jag tror att jag får snacka med Audionet jag med.

Du får la ta en kölapp

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/02/15 :  19:21:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ojdå, har du lagt en så stor beställning?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2008/02/15 :  21:41:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
maal det är en gradopickup som du har där om jag inte har helt fel så är det goldmodellen och det finns nya nålar att köpa till den dvs om du vill behålla gradopuppan.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2008/02/15 :  22:32:23  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
maal det är en gradopickup som du har där om jag inte har helt fel så är det goldmodellen och det finns nya nålar att köpa till den dvs om du vill behålla gradopuppan.

Bubbel: Tack för tipset! Eftersom jag är osäker på vilken pickup som passar till vilken spelare så valde jag att fråga. Grado gör väl ganska fina pickuper?
Då kommer nästa fråga: Klarar man att byta nål själv eller måste man lämna in hela kalaset till en fackman? Inte för att jag har tummen mitt i handen, men skivspelare har jag skruvat väldigt lite med. Om man nu måste lämna iväg kalaset till någon butik så kanske det blir mer ekonomiskt at byta hela pickupen. Men det kanske kräver en hel del kunskap det med?

DIY och rör.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2008/02/15 :  23:09:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
maal det är väldigt enkelt att byta nål vid den vita pilen sitter det en tapp som även finns på andra sidan om man tar och pressar dessa snett nedåt i den röda pilens riktning så lossnar den gamla nålhållaren. att sätta dit en ny nål är nu inte svårt, var bara försiktig så att du inte bryter av nålröret.

Du får hålla tonarmen med den andra handen så du inte skadar armens infästningar när du gör detta.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2008/02/18 :  08:58:36  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Då har jag beställt en ny pickup. Det blev en Ortofon OM 5 E via ebay från Tyskland. Priset blev 250kr med frakt . Då fattas bara vågen!
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/02/18 :  10:16:46  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
maal, här har du den i Sverige:
http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehoer/skivspelare/ortofon_om5e_pickup_svart.htm
http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehoer/skivspelare/

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2008/02/18 :  10:31:11  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
ninja; tack för ditt tips, men jag har redan beställt och betalat den så jag hoppas att den kommer under denna vecka.

Det blev en sån här också . Beställde en nu på morgonen från USA.
Pris: 253kr med frakt.

Edited by - maal on 2008/02/18 10:31:53
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/02/18 :  12:36:23  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Vart hittade du våg?

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2008/02/18 :  14:41:20  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Vart hittade du våg?

Jag köpte den på ebay. Tror att den verkar ok. Kollade lite vad andra som har köpt den har skrivit och dom verkar nöjda enligt de omdömen dom har lämnat ang. vågen. Den finns här:

Våg.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/02/18 :  15:29:18  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Vågar slut på biltema kommer i slut av mars

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2008/02/18 15:29:42
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/02/18 :  16:47:08  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Ortofons OMserie pickuper är väldigt bra.
En fin finess är att man kan uppgradera bara genom att byta nål, om jag inte tar helt fel och man har ändrat system...
Ett tag körde jag med tre OMnålar som jag bytte mellan beroende på vad jag lyssnade på.
Inte dumt alls.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2008/02/18 :  18:41:47  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Vågar slut på biltema kommer i slut av mars

asimov66; jag kan komma med ett utlåtande när jag har fått hem vågen. Om du bor i närheten, så får du gärna prova den. Dom verkara vara snabba med leveransen där jag beställde vågen. Jag tycker vågen verkade liten och smidig.
quote:
Ortofons OMserie pickuper är väldigt bra.
En fin finess är att man kan uppgradera bara genom att byta nål, om jag inte tar helt fel och man har ändrat system...
Ett tag körde jag med tre OMnålar som jag bytte mellan beroende på vad jag lyssnade på.
Inte dumt alls.

Det där med att byta nål verkar kanske inte så dumt. Tack för tipset, Eref.

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/02/18 :  19:34:04  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
trevligt det ser jag fram emot.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2008/02/26 :  23:42:55  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Vågen kom med posten idag. Kalasfin liten våg. Verkar lätt att använda. Kan man placera vågen vid sidan av talriken eller blir det fel mätvärde då? Det har kommit en ny pickup med så nu blir det att dra igång den gamla spelaren igen .
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2008/02/26 :  23:49:14  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Hmm. Den där plåtbockande Audionet skulle man kanske försöka anlita?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2008/02/28 :  17:45:28  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Dags för lite redovisning. Jag har monterat pickup för första gången någonsin. Det var inte så krångligt. Det finns förmodligen en del att göra rent justeringsmässigt. Men nu spelar min Pro-Ject som har stått och samlat damm väldigt länge. Jag har kopplat ihop den med min hembioförstärkare, en Yamaha DSP-AX1. Tanken är att ha skivspelaren tillsammans med min Remus och en extern RIAA. Vågen fungerar fint tycker jag. Lätt att använda. Framför allt så är den väldigt liten och smidig. Bildkvaliten är lite taskig. Vilken tur att man inte livnär sig på att vara fotograf .
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000