HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Decca LP
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/02/09 :  19:27:50  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
En fråga om Decca Records.

Är "Ace Of Clubs" och Ace Of Diamonds" budget utgåvor som Decca gjorde eller ett dotterbolag till Decca? Står dom sig i samma kvalite´som Deccas egna Skivor?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/02/09 :  20:50:43  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Så vitt jag vet så,
Ja.
Nej.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/02/09 :  20:59:29  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
kan du ge ett mer utförligt svar?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2008/02/10 :  11:18:36  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
1957/58 dök det ett upp ett antal skivklubbar (motsvarande bokklubbar) där man som medlem kunde köpa skivor billigt. För att kontra startade då Decca Ace of Clubs som förutom Spader Ess som var deras logo betyder något liknande den bästa av klubbar

Ace of Clubs är monoutgåvor medan Ace of Diamonds är stereoutgåvor av (mestadels) tidigare utgivet materal ur LXT respektive SXL-serierna. Enligt uppgift av Decca ingenjörer - och det stämmer överens med min uppfattning - så pressades de med samma noggrannhet som originalutgåvorna på regulära Decca. De har samma pressinformation (stamper) i vaxen och Ace of Diamonds låter fantastiskt bra och betingar bara en bråkdel av original Decca utgåvor (=utgåvorna med Decca-etikett)....

Jag hade tur för några veckor sedan och vann den berömda Carmen Fantasie med Ruggiero Ricci (violin) på Ace of Diamonds - stamper 3W . När vi jämförde med Speakers Corners reissue så var Ace of Diamonds helt klart bättre. Jag har försökt att få tag på originalet men när jag gick längst slutade jag budgivningen strax under 400£ (5000kr) Då var 20$ för Ace of Diamonds utgåvan som väl släpptes omkring 10 år efter förstautgåvan att betrakta som ett fynd...

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/02/10 :  15:18:41  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
Tack för den infon Eliot.
Man kan alltså säga att Ace of Clubs och diamonds har samma kvalite´som Deccas orginal, men såldes för en billigare peng?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/02/10 :  15:21:55  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
Hur ser man vilket år som dom pressades?
Jag har sett på FLIP-BACK att det står R.S 5.58.1074. Betyder det att skivan är pressad 1958?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/02/10 :  15:48:46  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
I stand corrected!!! Med glädje

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/02/12 :  17:30:06  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
konstiga svar!!!

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2008/02/12 :  23:24:04  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Hur ser man vilket år som dom pressades?
Jag har sett på FLIP-BACK att det står R.S 5.58.1074. Betyder det att skivan är pressad 1958?

Det betyder att skivomslaget är tryckt i maj '58 - och då bör ju skivan vara pressad vid ungefär samma tidpunkt....

Du kan inte se direkt vilket år den är pressad men olika etiketter fanns under olika tider och de har fått beteckningarna ED1, ED2 och ED3 för de olika WB (Wide Band) etiketterna. ED betyder England Dark. ED1&2 är WBg (WideBandgrooved) ED1 har "original Recording..." och ED2&3 har "Made in England". Man kan sedan läsa pressinformationen i vaxen osv.

quote:
Man kan alltså säga att Ace of Clubs och diamonds har samma kvalite#180;som Deccas orginal, men såldes för en billigare peng?

Bland samlare är uppfattningen förhärskande att ju tidigare pressad skivan är desto bättre är den medan det finns de som menar att bandet behåller kvalitén så pass väl att återutgåvor borde låta bättre än originalen. Hos en kompis med Clearaudio Master Reference & Goldfinger PU låter återutgåvor oftast bättre än originalen medan hos mig med Simon Yorke S4 med Lyra prototyp så låter oftast originalen bättre....

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/02/13 :  16:11:36  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
Tack Eliot för infon. Var hittar jag beteckningarna ED1, ED2 och ED3?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2008/02/13 :  18:14:23  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Seriösa handlare uppger det när de säljer på ebay - och jag gav beskrivningen i mitt förra inlägg

Se länk1 och länk2

//Eliot

Winston Churchill

Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/02/21 :  18:47:26  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
eliot; jag har en fråga till angående årtal; På flip back (den uppvikta kanten) på skivan LXT 2593 står det MC 53.11 kan man tolka att den är gjord 1953? och på LPn LXT 2610 står det A.W 53.11?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2008/02/22 :  13:13:20  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Så skulle jag tolka det - men kontrollera med etiketten för stämmer det så skall det vara guld text (DECCA) på orange bakgrund - senare är silver text på orange bakgrund....

//Eliot

Winston Churchill

Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/02/22 :  13:47:38  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
japp, på etiketten är det guld text på orange bakgrund, på båda.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2008/02/22 :  14:01:01  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Då är det som det skall

PS. Man kan aldrig vara säker på att skivan ursprungligen fanns i det skivomslaget. Om man har två skivor så kan man tagit skivan som är i bäst skick och stoppat den i omslaget som var i bäst skick

Winston Churchill

Edited by - eliot on 2008/02/22 14:04:46
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/02/22 :  14:07:37  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
precis, har varit med om sådant.
Tack för hjälpen!!

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000