Author |
Topic |
|
tompa
Member
328 Posts |
Posted - 2008/02/02 : 19:07:55
|
Jag går i uppgraderingstankar! En ny vinylspelare handlar det i första hand om, och den ska ha ett bra verk och en bra tonarm som tillåter riktigt bra pickuper. Har funderat på Thorens 2030 med SME-arm (i st f moddad Rega-arm) eller en Project RPM-10. Den senare är ju visserligen billigare jmf med Thorens + SME-arm (med moddad Rega-arm är annars priset ungefär detsamma). Och frågan är, om en SME-arm är så pass mycket bättre att det motiverar ytterligare minst 10 papp...? Vad tror ni? Kanske Thorens 2030 rentav inte når upp till RPM-10:ans nivå vad gäller stabilitet och så om man ser till själva spelaren och bortser från arm... Ja, sedan finns ju modeller från VPI och Nottingham i ungefär samma prisklass. Tacksam för synpunkter!
tompa |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2008/02/03 : 20:17:58
|
En bra fråga. Du kommer få lika många bra svar som det finns nöjda ägare till olika spelare i denna prisklass, för mig veterligen finns det ingen dålig spelare i denna prisklass, det handlar som vanligt om preferenser. Rent ljud/kvalitetsmässigt tror jag du är safe oavsett, det handlar ytterst om att DU ska ha förtroende för konstruktionen och designen. Jag köpte själv en spelare för ungefär ett år sedan och övervägde alla alternativ nogrant, jag valde en Kuzma-kombination och är mycket nöjd. Gillar man lite vinteraktig look är ju akrylspelare fina, vill man ha en fyrkantig spelare ska man ju välja det, ja det finns massor av både logiska och mer eller mindre ologiska subjektiva skäl att välja det man vill ha. Det viktigaste är dock att man har absolut förtroende för konstruktionen och gillar känslan i handhavandet, det är ju DU som ska leva med spelaren under förhoppningsvis lång tid, annars har du valt fel.
Det finns inga felval tror jag, ta dig tid bara och överväg alla alternativ, försök titta på och känna på flera alternativ, låt inte oss andra påverka dig för mycket för vi är givetvis(förhoppningsvis) nöjda med våra val. Designen ska ju falla dig i smaken också. Jag ska inte påverka dig för mycket, inte mer än andra iaf kollahttp://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59963 |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
tompa
Member
328 Posts |
Posted - 2008/02/04 : 16:34:10
|
Tack, Adagio, för ditt inlägg och för länken till din trevliga och intressanta info om Kuzma. Ja, Kuzma hör också till "familjen", och jag har inte räknat bort den. Jag är dock lite skeptisk till enpunktslagrade armar däremot, vilka säkert är bra överlag men lite mariga att ställa in... Å andra sidan går ju Kuzma-spelaren att kombinera med andra armar än sina egna...
tompa |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2008/02/04 : 20:14:54
|
Kuzma har ju iofs gimbalarmar också för den räddhågsne Nej skämt åsido du står inför ett mycket trevligt beslut, skivspelare i den här klassen är mycket bra och ger vinylspelandet helt nya dimensioner, lycka till och berätta sedan vad det blev. Hoppas fler har lite åsikter i frågan. |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2008/02/04 : 23:54:21
|
Saknar du något hos din nuvarande skivspelare? |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
tompa
Member
328 Posts |
Posted - 2008/02/05 : 08:31:45
|
Min nuv spelare är en LP12:a med en Akito 1a-arm. Den spelar iofs ganska hyggligt, men med tanke på priserna för uppgraderingar inom Linnfamiljen, tänker jag välja annat fabrikat och med fast plint (är lite trött på gunget...). |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2008/02/05 : 09:31:17
|
Jag blir också lite sjösjuk av sk flytande spelare, min Kuzma är ju solid och minst sagt fast i plinten, stabiliteten är grym. Nu när armen är rätt dämpad och inställd kan jag knacka hårt med knogarna på själva skivan under spelning utan att det överhuvudtaget märks, visst syns det på konerna men det hörs inte under spelning, minst sagt imponerande. Det är kul att visa för personer som endast minns vinylspelandet som ett knaster, risp, hopp, där man knappt fick gå i rummet utan att nålen hoppade. |
|
|
tompa
Member
328 Posts |
Posted - 2008/02/05 : 13:16:10
|
Adagio, det du säger låter mer än lovande; det blir kanske en Kuzma till slut. Jag tycker dessutom att den är suveränt läcker i designen. Vet du något om deras andra tonarmar?
tompa |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2008/02/05 : 16:08:53
|
Inte mer än pris och att dom är riktigt feta, det sägs att vill man montera sin PU stabilare så får man limma fast den på en tegelsten. Det ska sägas att stogiS rätt inställd är grymt stabil och samtidigt lekande lätt utan spår av friktion. Jag vet att vissa bytt från "fladderarmen" till stogi eller stogi ref och upplevt sinnesro, tyvärr tror jag inte att dom gett stogiS den tid och uppmärksamhet den förtjänar, men med en fet ciggarr som stogi ref så behöver man ju knappast ägna någon nämnvärd tid åt setup. Om armarna är bättre (förmodligen) så motiverar ju prislappen några goda nätters sömn, fast jag är ju svag för den här armen även om jag var beredd att byta mot någon annan under processen. Men till dess försvar måste ändå nämnas att jag lärt mig jättemycket under tiden. Var i landet bor du? För det kan vara värt att få lite saklig hjälp och lite tips om du skulle köpa en. Du bör vid tillfälle lyssna och pilla lite på en innan beslut om köp eller val av spelare görs, bor du i närheten av Norrköping är du välkommen. Jag "hjälpte" en lycklig ägare av en likadan combo till en spelare på en helt annan nivå och då hade han ändå spelat lycklig med affärens inställning i över ett år. |
|
|
tompa
Member
328 Posts |
Posted - 2008/02/05 : 16:40:41
|
Jag bor i den charmiga staden Karlshamn (lyckligt avflyttad från avkroken Karlskrona...), så det är en bra sträcka mellan oss. Tack för erbjudandet, Adagio! Jag tänker åka till Malmö, där det finns en del bra hifi-handlare, inte minst Ljudprodukter vilka har Kuzma i stallet (+Nottingham, VPI och Thorens).
Har förresten till och från funderat på Kuzma-modellen (SD tror jag den heter)som har möjlighet att bära två tonarmar. Kanske lite overkill, men jag har en hel del monoinspelningar och det skulle kanske sitta fint med en SPU...
tompa |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2008/02/05 : 16:55:33
|
Skåne är ju vinylens förlovade land verkar det som, många importörer och många märken finns representerade, då finns ju möjligheterna för att du kommer välja en spelare du kommer vara riktigt nöjd med. |
|
|
tompa
Member
328 Posts |
Posted - 2008/02/06 : 10:09:55
|
Lite från ämnet, men vad har ni för erfarenheter av en riktig monopickup? Alltså inte en i efterhand monobryggad... T ex Ortofons klassiker SPU (någonting)... Jag har hört folk säga, att det blir så oerhört mycket bättre med en riktig monopickup när man spelar gamla monoinspelningar. Ja, de kostar ju en slant, och just därför: Är det värt priset?
tompa |
|
|
|
Topic |
|