HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 HTPC o volym
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/01/04 :  13:44:44  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Har en fundering.
Hur funkar det att koppla en HTPC till ett slutsteg?
Är det någon risk att datorn får för sig att skicka ut max volym?
Vilket inte är så kul.. Likaså hur bra är datorns volymkontroll?
Eller är det så att man vill ha någon form av försteg/passiv volymkontroll mellan datorn o slutsteget?

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/01/04 :  18:48:41  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag använde förut datorn kopplad direkt till orion-filtrena som sen gick direkt till slutstegen. Det funkar bra men det finns alltid en risk att något program styr upp till maxvolym vilket kan bli...obehagligt beroende på hur hög gain du har samt effektiviteten på högtalarna.
Nu har jag gått över till en optokopplarvolymkontroll så jag kan ha allting på max i datorn(positivt för ljudet) och ha en fysisk ratt att justera på.
Alternativet är att ha en dämpsats så man inte får obehagligt hög volym men då kanske man lika gärna kan ha en passiv volymkontroll.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/01/05 :  13:19:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Med andra ord så vill man ha en volymkontroll bara för att vara på säkra sidan

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/01/06 :  00:23:06  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Definitivt ingen nackdel
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/01/06 :  14:02:22  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Fråga är hur man löser en 6-kanals passivvolymkontroll på bästa sätt.
Optokopplar varianten är nog inte fel.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/01/06 :  16:46:44  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Optokopplarvarianten är väldigt smidigt när du ska ha många kanaler dock måste du få tag i rätt många matchade LDR. Om du känner att du har för mycket fritid så kan du ordna ett gruppköp. Kan tänka mig att det finns fler som är intresserade. Jag kan hjälpa till att bygga en testbänk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000