Author |
Topic |
|
Heliac
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2008/01/03 : 20:47:53
|
Jag har sedan många år en Technics 1210 MKII ståendes. Nu har jag börjat använda den igen och funderar på följande:
Är det nån mening med att investera i en bättre pickup till denna spelare, eller ska jag sikta in mig på att byta hela spelaren?
Just nu sitter det en Ortofon OM-PRO på, jag har även en Stanton (tror 500 mkII)-pickup liggandes men jag misstänker att ingen av dem är nåt vidare. |
Hemma hos mig http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65902 |
Edited by - Heliac on 2008/01/03 20:49:36 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2008/01/03 : 21:43:40
|
Hifi world hade en artikel i september nr 07 där det satte på en regaarm med mycket gott resultat och de jämnförde den med spelare som Mitchell Gyrodec och SME 10 där den stod sig gott mot dessa två välrenomerade skivspelare. Det fanns vissa minus trots det så rekommenderade de läsarna att prova då det var en stor uppgadering att byta tonarm. Jag blev väldigt imponerad över artiklen och hade 1200:orna inte haft så förbaskat högt andrahandsvärde så hade jag provat för länge sedan.
Hifi World ansåg i artiklen att det sämsta med hela skivspelaren är just tonarmen och fötterna de två sakerna gör verket inte någon rättvisa. Det får en att tänka hur det skulle låta med bättre produkter på plats.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
boombox
Member
759 Posts |
Posted - 2008/01/03 : 23:36:30
|
Tror att dina pickuper är sk "DJ-pickuper". En "hifi-pickup" som t ex Ortofon OM30 med fine line-nål skulle nog kunna funka och ge ett bra lyft. Kanske räcker med att du köper en OM30 nål till den Ortofon pickup du har. |
|
|
Heliac
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 11:26:38
|
Japp det är DJ-pickuper. Det där med tonarmen var intressant! Jag har lagt ett antal timmar bakom såna här spelare och just driften är väldigt pålitlig så man kanske ska fixa fötter och en bättre arm och pickup då. Det är egentligen bara en svag punkt som jag känner till på dessa spelare och det är den lilla lampan som man kan trycka upp och ner. Kablarna kan ge sig av för mycket upp&ner och det kan leda till kortis och då lägger spelaren av :( |
Hemma hos mig http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65902 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 13:06:10
|
Vad jag vet av erfarenhet så passar inte OM30 nålen på dj picuppen och viseversa det beror på att OM puppan har en bredare hållare av nålhuset och det gör att OMhuset faller av DJpuppan.
Jag kan försöka scanna artiklen till dig Heliac så sänd mig din epostadress så skickar jag över den när jag är klar.
quote: Det är egentligen bara en svag punkt som jag känner till på dessa spelare och det är den lilla lampan som man kan trycka upp och ner. Kablarna kan ge sig av för mycket upp&ner och det kan leda till kortis och då lägger spelaren av :(
Jo det har man hört och en sådan kunde man fått tag i (gratis) för att se om det är något att ha med en annan tonarm. Det skulle väl gå att fixa lampskablarna när man väl har den nerplockad för armbyte. Sen behöver man ju inte lampan vid hemmalyssning om man nu inte föredrar att ha helt nedsläckt i rummet.
Anders
edit:stavfel |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2008/01/04 13:41:24 |
|
|
Stefanolo
fd. Stogi
396 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 08:53:37
|
Det var intressanta länkar Ztenlund!
Jag läste TNT-testen och hajjade till när jag kom tillquote: ...and a little bit of emphasis in the 100Hz region.
Den meningen kan vara förklaringen till O-ringarna på armen på denna bilden:
Spelaren i Mcintosh-setupen har samma typ av fötter och vätskedämpare som finns på KABUSA-länken.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Heliac
Starting Member
31 Posts |
|
|
Topic |
|