HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vilka krav på servern?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2007/12/31 :  18:36:22  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Har någon koll på vad Squeeze boxen klarar sig med för server i praktiken?
Tänkte ev köpa billigast möjliga Laptop som server. det kanske går bra med vad som helst?

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2008/01/01 :  10:10:44  Show Profile Send n0p a Private Message  Reply
Jag kan inte mycket om det här... så ta det med en nypa salt...

Men, laptop som server är väl ingen vidare idé, dom är väl helt enkelt inte konstruerade för att stå och gå 24/7 och framförallt med tunga arbetsuppgifter, även om klämboxen kanske inte utsätter för så hårda prövningar.

Asus Pundit kanske kan vara en lämplig kandidat? - http://www.dustinhome.se/pd_5010098119.aspx

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/01/01 :  11:10:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag kör slimsever på min laptop och det fungerar helt ok,
Lite ont om diskutrymmme, men annars fungerar det bra.

Dock skulle jag tro att en towermodell är bättre, där du kan stoppa in flera diskar,,, för det behövs.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/01/01 :  11:14:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
En sån här bör fungera riktigt bra skulle jag tro.
http://www.dustinhome.se/pd_5010082062.aspx

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/01/01 :  16:26:01  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Ja det är många variabler. Det är svårt när man vill köra billigt. PC ger mer gb per krona men jag har rationaliserat bort arbetsplats. En Nas verkar ju väldigt smart och tyst men det kostar ju lite så jag tänkte man skulle kunna hitta en Lap top för ung lika mycket som server och ha som reserv till min vanliga lap top. Låtarna kan ligga på min externa hårddisk om inte laptopen räcker till.
Men om en beg lap top skär ihop efter ett tag är det ju inte så smart...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2008/01/01 :  17:39:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
I en NAS el liknande,kan du ju instalera en disk som är gjord för att tåla dom tagen.(24/7)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/01 :  18:05:19  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Varför inte satsa på något enkelt, effektsvagt (=tyst) och billigt? Lär inte behövas mycket datorkraft, förutsatt att du inte ska använda datorn till massa annat förstås.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2008/01/01 :  18:25:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
något enkelt, effektsvagt (=tyst) och billigt?

Ahh,TS-109Pro,6watt viloläge->14watt igång..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/01 :  18:45:09  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Hoppsan, nu fattar jag vad en NAS är! Har helt missat den grejen! Verkar ju kanonbra som musikserver till SB. Gillar att den är fläktlös, gör stor skillnad.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2008/01/01 18:45:42
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/01/01 :  20:13:02  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
OM, man nu vill göra en budget-server, och har en gammal avdankad reservdator hemma så finns det ett par enkla sätt att omvandla den till server. Eftersom hårdvarukraven ofta är otroligt låga för själva programvaran och högre för operativsystemet.

Det finns ett antal operativsystem som är gjorda för att omvandla en gammal burk till en NAS. Då har man skalat bort allt som inte behövs i mjukvara. Om jag nämner att de är linux-baserade så drar nog många öronen åt sig, men det är faktiskt inte så svårt att installera dessa. Sedan har jag sett en skiva man kan köra utan att installera någonting men ändå använda datorn som en NAS.

NASLite, Clarkconnect är exempel.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/01/01 :  21:30:50  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
det låter ju intressant. klarar man den utan tangentbord o skärm?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2008/01/01 :  21:33:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Sedan har jag sett en skiva man kan köra utan att installera någonting men ändå använda datorn som en NAS.

Har jag funderat på nån gång.Men hur går det om man t.e.x skulle göra en förändring (ändring) i inställningarna om man kör från skivan?Sparar OS:et det i en mapp på disken och det laddas in igen vid nästa boot eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/01/01 21:33:46
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/01/01 :  22:40:29  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Kaktus: Ja tex med FreeNAS, vet inte om det går med dom andra som nämns.
/Micke
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/01/02 :  07:38:02  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Jag har ingen egen squeezebox men kör testat en del andra nas-os. Följande borde väl ligga bra till hand om man vill testa en Live-CD. Köra direkt från CD alltså.

http://www.herger.net/slim/detail.php?nr=763&kategorie=slim

quote:
SlimCD is a complete operating system which will boot from CD. It features all you need to run SlimServer including some of the community's favourite plugins. Your SlimServer will be up and running within a few minutes without the need to install anything!


Ej testat alltså, så användes på egen risk...(vinning?)

Ryssen - ofta kan man som du säger spara en "inställningsfil". Fungerar på lite olika sätt.

"Learning by doing"

Edited by - Marcus7601 on 2008/01/02 07:43:14
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/01/02 :  12:32:24  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
De här serverburkarna fick jag tips om nånstans, har inte testat själv men det verkar intressant.

http://www.excito.com/

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/01/02 :  16:41:09  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Excito har för dålig prestanda relativt priset i min mening.
200 MHz ARM9 CPU
128 MByte internal RAM
Kostar med 500 BG disk 4200
/Micke
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/01/02 :  20:50:51  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Har kört med en gammal P3:a, 256Mb minne, 20Gb disk (men det behövs inte mer än att mjukvaran får plats!) utan några som helst problem. Hakade på ett internt pci -> USB2 samt en en extern 500GB disk för alla mina cd-skivor (Flac) samt en 500Gb som backup.

Lådan står i ett förråd å surrar utan skärm eller annat, endast nätsladd samt Tp-kabel anslutet.
Den agerar även som server för mitt nätverk där det lagras filmer (för ungarnas datorer) samt massa annan skit så Os:et är en w2000 server, men kunde lika gärna varit någon Linux-variant...
Kollar till den ibland via ett fjärrstyrprogram via min dator.

Kostnad för en P3:a = en bal med skithuspapper + den externa disken!

För oväsen, ja, men vem bryr sig när den står i förrådet? Lätt å kolla om den är i drift osv.. ;-)

Varför krångla till?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/01/02 :  20:57:28  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
En gammal bärbar som ingen vill ha går väl helt utmärkt? Lättplacerad å allt! Testade först med en bärbar P2:a på hela 233Mhz (!) å 128Mb minne, vilket inte var något problem. Kraschar disken, så vad då? Köp en ny ett par hundra...

Å fungerar batteriet (vilket tyvärr är ovanligt på gamla bärbara tegelstenar!) så har du ju en strömbackup! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000