HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Squeezebox och WD NAS-disk
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AeroNiclas
Starting Member

20 Posts

Posted - 2007/12/26 :  17:35:06  Show Profile Send AeroNiclas a Private Message  Reply
Hej,

Har precis skaffat mig en Squeezebox och en WesternDigital 500Gb NAS-hårddisk. Har tänkt köra trådlöst till Squeezeboxen.

Nu funderar jag på hur man ska installera för att prestanda m.m ska bli optimalt. Någon som kör Squeezebox med NAS-disk som har några erfarenheter att dela med sig av hade jag varit mycket tacksam.

(det enda som jag gjort hitentills är att ladda hem SlimServer v6.5.4)

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2007/12/26 :  19:55:46  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
De flesta NASar har någon form av write-cache man kan aktivera för att öka skriv-prestandan. Nackdelen är att om strömme går precis just när man skriver så kan man tappa data eller filen blir korrupt. Dock sällan ett problem hemma (för man märker när det händer, alternativet är att skaffa en UPS).

Läs-cache bör vara igång från början.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Munge

268 Posts

Posted - 2007/12/27 :  08:06:13  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
Hur du konfigurerar disken spelar mindre roll. Den lär inte få anstränga sig särskilt mycket oavsett hur mycket musik det är på den.
Go to Top of Page

AeroNiclas
Starting Member

20 Posts

Posted - 2007/12/27 :  12:46:48  Show Profile Send AeroNiclas a Private Message  Reply
Tack för svaren!

Nu ska jag påbörja installationen.

Blev dock lite fundersam ang. vad som ska installeras var? Hade tänkt att installera SlimServern på NAS-disken (ej på PC:n) men blev lite osäker när jag hittade något som hette SlimNAS.

När jag läste lite om SlimNAS så verkade det dock som om detta var för att göra en PC till NAS.

Någon som räta ut mina frågetecken?
Go to Top of Page

Munge

268 Posts

Posted - 2007/12/27 :  14:55:15  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
En förutsättning för att installera slimserver på NASen är nog att den kör Linux (eller kanske Embedded Windows). Huruvida WD gör det eller inte har jag ingen aning om. Även om den kör Linux så är det inte självklart att du kommer åt att installera program på den. Och CPU/RAM kanske också är för klent.
Go to Top of Page

AeroNiclas
Starting Member

20 Posts

Posted - 2007/12/27 :  23:21:23  Show Profile Send AeroNiclas a Private Message  Reply
Hittade lite mer information. Någon som är bättre på datorer (speciellt Linux) som kan tolka detta?

Tror ni att det går att installera SlimServer på denna?

This device runs an ARMv5 chip at 200MHz. It has 32MB of ram, a gigabit port (a VIA chip) and dual SATA/300. WD locked down the maching quite thoroughly, but it can be opened and I did it. You need to move the drives to another linux machine, mount them as ext3 and uncomment inetd.com and remove passwords in shadow. This part needs care because of the raid setup.

Once you telnet (or ssh) to the device you can start up other services, NFS, sftp, tftp etc... They are all installed, just not started. It even has gcc installed which is handy.

I've got a WD My Book World Edition I (500GB) and I've started ssh,
telnet, ...
Tgwena said nearly everything but here is some more detailed info :

What you need :
- a PC with a SATA connector and a power SATA cable.
- a linux distrib installed on it

1/ First step :
- Dismount the case and extract the HDD (I can give more info for that
step)
- Connect the HDD to your PC.

2/ There is 4 partition on the HDD :
The first one for the linux OS, the second one for the swap, the third one
for "/usr" (I'm not sure of that) and the forth one for the data.
You need to mount the first partition (for example : sudo mount -t ext3
/dev/sda1 /media/wd1).
cd to /media/wd1/etc/

3/ In that directory you will find the files "shadow" and "inetd.conf".
- Backup these files.
- Edit the "shadow" file (with "su" right) and remove the root password
(2nd field).
The first line should now look like this "root::10933:0:99999:7:::"
- Edit the "inetd.conf" file (with "su" right) and remove all the '#'.

That's all you need to do !

4/ Remount the case and connect it to your network.

5/ Now you can access to your WD book via ssh.
Linux command line : (for example) "ssh -l user1 192.168.0.2"
(For ms windows, use Putty)
Note: "user1" is a user you have created with the WD web management
interface.
Now, you can do everything you want...

Notes:
- You should set a new password for root and edit "sudoers" to add the
sudo command for user1.
- The web server is lightTPD / I'm currently trying to add php5 support
(I'm compiling php5 with fastcgi)
- The home directories for the users are not created. If you want to add
them :
> cd /home
> su
> mkdir user1
> chown user1 user1
> chgrp user1 user1
> exit
- You can add more tools (try the bittorent client BitFlu which is in
perl)...
Go to Top of Page

Munge

268 Posts

Posted - 2007/12/28 :  09:51:39  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
32 MB är lite klent. En del kör slimserver på Linksys NSLU2, men den anses något för klen. Den har 32 MB och liknande pulver i processorn om jag inte missminner mig.
Go to Top of Page

AeroNiclas
Starting Member

20 Posts

Posted - 2008/01/04 :  00:46:28  Show Profile Send AeroNiclas a Private Message  Reply
Ja, tyvärr så verkar det som om denna NAS är för klen. blir till att skicka tillbaka den och ta sikte på en QNAP 109:a istället men jag blev lite osäker på om man behöver pro-versionen eller inte (ska köra SlimServer på den)?

Såg på deras hemsida att detta är vad som skiljer dem åt:
- NFS (Linux client support)
- Windows AD Service Yes No

Promodellen har ovanstående men inte den andra.

Någon som vet om de fortfarande kommer med SlimServer förinstallerat?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2008/01/04 :  01:30:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Sökte lite på hififorum..och här kan du köpa den med SS instalerad.
https://www.ripcaster.co.uk/node/62
Annars var det en ganska smal sak att instalera.
En nät data shop visade mig när jag skulle köpa att pro modellen hadde snabbare processor.Men det verkar dom ha ändrat på nu..
Bios uppgraderingarna släpps separat till 109 och 109Pro,men folk på olika forum säger att dom är identiska.
De andra extra sakerna till Pro modellen vet jag ej,har inte satt mig in i det.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000