HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 EMMlabs vs. Blue Note Stibbert- en liten test
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2007/12/30 :  20:35:44  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei,
I ettermiddag fikk jeg besøk av en annen bergensk audiofil, John. John har et MEGET oppegående anlegg, bestående av Blue Note Stibbert rørbestykket cd-avspiller, Cary SLP5 pre , Cary 211AE monoblokker til mellomtone og diskant(!) og Bryston 7B SST monoblokker til bassen til sine Gradient Revolution Active 05 dipolhøyttalere. Da jeg besøkte ham tidligere i høst, spilte det meget bra, men jeg lurte hele tiden på hvor god cd-spilleren var.
John hadde aldri hørt oppsettet mitt, og han var ikke så vanskelig å lokke ut til meg. Jeg ba ham ta med Blue Noten, slik at vi kunne foreta en sammenlikning med min egen EMMLabs CDSD/DAC6 e SE- kombo.



En meget oppsiktsvekkende og flott spiller! Opphenget er fjærbelastet, og er utstyrt med spikes. Jeg skal bare få lastet opp noen flere bilder, så skal jeg vise mer...
mvh

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2007/12/30 23:45:54

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2007/12/30 :  20:55:43  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Blue Note Stibbert er en rørbestykket cd-spiller som har et eget, integrert oppheng- den henger i løse luften på 4 fjærbelastede søyler.
Slik ser den ut før den er satt sammen:



Det er kanskje på tide å vise anlegget vi testet cd-spillerne i:



EMMLabs CDSD/Dac6 e SE- Conrad Johnson ART1- Conrad Johnson 8A monoblokker- SoundLab A3. All kabling Cardas Golden Reference

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2007/12/30 :  21:09:14  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Et bedre bilde av EMMlabsriggen:



Blue Note Stibbert skrudd sammen og plassert i racket:



mvh

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2007/12/30 21:14:07
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/12/30 :  21:13:41  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Här var det spännande saker på gång.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2007/12/30 :  21:28:58  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei, ja, takker!
Blue Note Stibbert har fått svært gode kritikker rundt omkring, blant annet av Harry Pearson i TAS, og det var gøy å teste den opp mot en kombo som var nesten 5 ganger så dyr. Den viste seg å være et funn for pengene...
mvh

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2007/12/30 21:37:06
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2007/12/30 :  21:41:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vad är det för stort i hörnet som det står Titan på?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2007/12/30 :  21:43:23  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Før jeg går videre med testen, noen bilder til av Blue Note Stibbert:

Front:





Side:





Bak:




Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/12/30 :  21:44:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Här var det spännande saker på gång.


Ja verkligen!!!

Emmlabs, CJ och soundlab, "creme de la creme"!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2007/12/30 :  22:04:35  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
@ PAC: Takker! Vi tar hifi litt alvorlig i Norge også Beklager at jeg må svare slik, jeg har ikke lært meg hvordan man quoter her...


@ Micke Y:



Tice Power Block øverst er strømrensing for monoblokkene, Tice Titan er en enorm akkumulator som fungerer som strømreserve for monoblokkene når det kommer svært kraftige transienter. Den gjør noe med bassen, pussig nok, når det er i diskanten at elektrostater har sin laveste impedans.
Under dem står en Tice Power Block III. Strømrensing for resten av anlegget.
mvh

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2007/12/30 22:10:22
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/12/30 :  22:14:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Vi tar hifi litt alvorlig i Norge også

Jodå, det märks tydligt i denna tråden.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2007/12/30 :  22:52:05  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Så, hva spilte vi?


Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2007/12/30 22:52:44
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2007/12/30 :  23:31:48  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Førstemann ut var dene:



Denne Beatles- bearbeidelsen med George Martin og sønnen Giles ved miksepulten er IMO et svært vellykket verk. Svært mye pietet er vist, og jeg føler ikke annet enn at platen viser hvor utrolig banebrytende både Beatles og George Martin var. Første kutt er en a capella versjon av "Because". Innvevd i denne er fuglelåter(!).

Blue Note Stibbert var først ut:
Min første tanke var: OII! Jeg kunne fått like god lyd for en mye lavere pris! F...n! Penger ut av vinduet!
Fuglene kvitret like tydelig, og Beatles harmonerte som bare de kunne... Jeg hørte veldig lite som jeg kunne sette fingeren på.

Neste kutt er en oppspritet versjon av "Get Back", med en slags "Live-ambiente". Hvis man hører etter, så er det ikke noe liveopptak, men det klassiske opptaket. Her fikk EMMLabsene forrangen, og deretter ble samme kuttet spilt på Blue Note Stibbert.
Tkr: "Du, John, på Stibberten høres det ut som om noen har satt bremsene på musikken!"
John:"Ja, det høres ut som om Stibberten slipper opp for strøm!"
Tkr:"Du hører det, du også?"
John:"Ja, her er det stor forskjell".

Kutt nr 4, "Eleanor Rigby". Jeg simpelthen elsker de strykerne som er lagt på her. Cello og fiolin...
Blue Note Stibbert: Heftige strykerganger, Pauls stemme i forgrunnen. Det virker som en helt komplett sak, ingenting å klage på.
Deretter EMMLabs, samme kuttet.
Tkr:"Du, John, det virker som om musikken "slipper" høyttalerne mer nå".
John:"Ja, er du gal, en helt annen gjengivelse!"

mvh



Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2007/12/31 :  01:09:02  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Neste cd ut:



Mary Chapin Carpenter: Party Doll and other Favorites.

Kanskje litt uvanlig med en Country & Western skive som audiofil juvel, men denne er akkurat det! Det var selveste John Atkinson i Stereophile som anbefalte den, og den mannen vet en del....
Til dem som aldri har hørt om damen eller cden, gi den en sjanse. En blanding av hits, alternative takes og liveversjoner. Liveversjonenene er verd prisen for skiven alene, IMO, og min favoritt er kutt nr. 7, "Quittin` Time".

"We`re dressed very seriously tonight, but don`t worry, we`re available to cater your next affair".Slik åpner Mary Chapin Carpenter denne live- låten. Samtidig spiller hun på introen på sin akustiske gitar. På et høyoppløst anlegg hører men ikke bare strengene, men hvordan neglene eller plekteret treffer strengene et milkosekund før akkordanslaget.

Stibbert: Fullt hus! Like før det gyver løs, hører man hvordan neglene legger seg på strengene. "Hey, babe, tell me what we`re gonna do, it`s getting crazy, and I need some help from you ". På Blue Note Stibbert får MCCs stemme et hardt og flisete preg, "digititis" om man vil. Det skjer egentlig ikke så mye på denne låten, gitar, piano (elpiano?) og bass.. Lit rart, dette her.

EMMLabs: Stemmen mer "analog", bassen bedre definert, kanskje dypere, iallfall en mer naturlig bass. Pianoet, gitarene, lettere å høre i miksen, man hører fler detaljer.

Det rare er at man på Blue Note Stibbert tror at man har fått med alt. Det er bare en direkte sammenlikning som viser at det ikke er tilfelle... Settet går til EMMLabs, men jeg synes ikke at det gjør Blue Note Stibbert dårlig, det er den nemlig ikke. Den er veldig god! Det er bare at EMMLabs er enda bedre.

mvh

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2007/12/31 01:11:28
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/01/01 :  18:55:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag fick en chans att lyssna på EMM-labs elektronik uppkopplat på Soundlabs-elektrostater på CES-07. Det gör att jag kan ana vilken mastodonternas fight som utspelade sig i sitt lyssningsrum.

Du har ett intressant musikval och väldigt "målande" ordval. Väldigt intressant och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/01/01 :  19:52:42  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Takker!

Jeg hadde tenkt å legge ut resten av testen i ettermiddag, men kvelden i går ble litt lengre og litt fuktigere enn forventet. Føler meg ikke helt i form....

Dette er jo en helt uformell liten test, men jeg har bestrebet meg å gi like forhold til begge riggene. De ble koplet opp på samme krets i Tice Power Block, og John brukte sine egne medbrakte strømkabler. Begge riggene ble tilsluttet preen med samme type kabel, Cardas Golden Reference. Det ble også alternert på hvilken rigg som spilte musikken først.

Jeg synes også at det er greit å være flere når man tester ut ting, og med erfarne audiofile er det forbausende overensstemmelse mellom lytteopplevelsene, og hvordan man beskriver disse.

Jeg har liggende flere tester, noen foretatt i egen regi, og noen foretatt i regi av Bergen Lydlaug. Hvis det er interessant, kan jeg forsøke å legge dem ut etter hvert.

mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/01/01 :  21:34:33  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Neste album ut:



The Paul Simon Anthology

I grunnen kunne jeg ha skrevet Paul Simon: Graceland i stedet, men den har jeg bare på vinyl...
Dette albumet er 21 år gammelt! Tiden flyr virkelig.
Et konseptalbum, et av de første World Music platene, et samarbeid mellom en jøde fra New York og Ladyship Black Mambazo fra Sydafrika. Og, i mine ører, en vikelig prøvesten på hvordan en cd-spiller formidler perkusjon og a capella mannsstemmer. Kuttene "Diamonds on the Soles of her Shoes" og "You can call me Al" er utmerkede eksempler på dette.

Blue Note Stibbert: Innledningen på "Diamonds.." er a capella, først Ladyship Black Mambazo, deretter kommer Paul Simon inn, a capella. Dette er bra, meget bra. Man kan følge hver enkelt stemme, man hører rommet..så setter perkusjonen inn: Tørt, kontant, dynamisk.
John:"Det finnes ingenting som kommer i nærheten av dipoler for å formidle perkusjon!"
Tkr: "Jeg vet, jeg vet".
De litt uvante bassriffene kommmer klart frem, undermaler musikken. Perkusjonen driver det hele fremover. Blåserne kommer inn- kanskje litt tynt? Helt øverst i frekvensene ligger det lille innslaget av "digititis". Så lenge det ikke blir veldig travelt i lydbildet, er Stibberten helt ok. Blir det mye som skjer på en gang, blir det litt flisete og kaotisk i lydbildet. Sangen ender med en utfading av a capella synging. Imo gjorde Stibbert en meget god figur.
Tkr: "Vi får vel kjøre den på EMMlabsen"
John:"Vi får gjøre det, men jeg vet hva som kommer til å skje".

EMMlabs: A capella- delen er dødt løp. Ingen forskjell å høre. Men når bassen kommer inn, så skjer det stor ting: Det er ikke lenger perkusjonen som driver musikken, det er bassen! Med uhyre mye bedre dynamikk og et helt annet driv er bassen blitt drivkraften, og perkusjonen undermaler det hele.
John: "Du hører det jo, det er en helt annen dynamikk!"
Tkr:"Joda, det er jo det..."

Tredje sett går også til EMMlabs.



Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/01/02 :  22:20:06  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Siste album:



Denne DG- samlingen av Johann Sebastian Bach inneholder blant annet kantaten "Herz und Mund und Tat und Leben" BWV 147. Koralen "Wohl mir, dass ich Jesum habe" begynner med en langsom strykersats, hvor koret etter hvert kommer inn. Et vidunderlig stykke, som kan virke hardt, flatt og uengasjerende hvis spilleren ikke er kapabel nok.Og det var ikke Blue Note Stibbert. Det hele ble utydelig og grøtete, og lydbildet virket helt flatt, som om koret og orkesteret sto i samme , midtre del av rommet.

Med EMMlabs kom det et klart dybdeperspektiv, og rommet hørtes plutselig. Det var dettte musikkstykket som ga den klareste lydforskjellen!

Game, set og match til EMMlabs.

Diskusjon:

Jeg synes at Blue Note Stibbert er en fantastisk god cd-spiller. Når det ikke skjer for mye i opptaket, er det nesten umulig å høre forskjell på denne og EMMlabs uten å høre nøye etter og på utvalgte musikkstykker. Uten å ha begge komboene i samme oppsettet samtidig, tror jeg at det ville være vanskelig å høre vesentlige forskjeller på spillerne.

I Johns og mine ører var det til sist ingen tvil om at forskjellene var der, og vi var svært samstemte på hva forskjellene var. Jeg håper at vi har beskrevet dem tydelig nok.

Det springende punktet er vel heller følgende: Var forskjellene i lydkvalitet verd prisforskjellen?. Blue Note Stibbert koster ca. 40 000,- ny. En full EMMlabskombo har en nypris på ca. 200 000,-. Var kvalitetsforskjellen virkelig verd 160 000,- ?.

Egentlig ikke, etter min mening. Til prisen er Blue Note Stibbert et bedre kjøp enn EMMlabs.

Grunnen til at vi testet ut Blue Noten, var forøvrig at John skal selge den. Han har lurt på en Cary 306. Jeg sa til ham at for den prisen, kan han få en brukt EMMlabskombo. Det ligger en EMMlabs CDSD/Dac6 ute i Norge nå, og prisforlangende er 60 000,-.
Jeg er spent på hva han gjør.

Takk for oppmerksomheten.

mvh tkr




Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2008/01/03 :  10:46:06  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag får tacka för en mycket intressant test

- Det var mycket målande beskrivet och man fick en bra inblick i hur skillnaderna yttrade sig. Jag får också gratulera till en mycket fin anläggning

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2008/01/03 :  11:03:54  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Kan du inte visa några bilder på skivspelaren som ser ut att vara en fin Micro Seiki

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Guru
Member

2760 Posts

Posted - 2008/01/03 :  11:40:02  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Lite mer info/bilder på högtalarna vore intressant.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2008/01/03 :  11:55:22  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag ser nu att du presenterat din anläggning här

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/01/03 :  20:56:17  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
@Eliot:
Takker for hyggelige ord! Var inne på linken din til ditt anlegg, og jeg ser at en haug med attråverdige komponenter selv. Skulle gjerne hørt platespilleren din!
Jeg synes at det er veldig trivelig å legge ut tester, og enda triveligere at de blir lest... Er også glad for at dere forstår norsken min. Jeg har liggende en del tester, bl. a. en gruppetest hvor ti medlemmer av Bergen Lydlaug stilte opp hjemme hos meg for å testlytte til CD/LP dubletter. Konklusjonene vi kom til var iallfall overraskende for meg! Jeg kan forsøke å legge den ut som neste prosjek, hvis det er interesse.
Mht. Micro Seiki, er dette en opegående platespiller, IMO, men jeg tror nok at arm/pickup hadde tålt en enda bedre spiller. Nå er det slik at EMMlabsen ble kjøpt i fjor, og det er ikke særlig mye av investeringsbudsjettet igjen
mvh tkr
PS, @ Guru: Jeg skal se om jeg ikke kan poste litt flere bilder og mer info om Soundlabene i min anleggstråd.

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/01/03 20:58:11
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/01/04 :  10:45:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
gruppetest hvor ti medlemmer av Bergen Lydlaug stilte opp hjemme hos meg for å testlytte til CD/LP dubletter. Konklusjonene vi kom til var iallfall overraskende for meg! Jeg kan forsøke å legge den ut som neste prosjek, hvis det er interesse.
Om!

quote:
PS, @ Guru: Jeg skal se om jeg ikke kan poste litt flere bilder og mer info om Soundlabene i min anleggstråd.
Jag ligger också där och lurkar.
Väldigt intressanta högtalare det där!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/01/05 :  17:40:43  Show Profile Send Sceptic a Private Message  Reply
SoundLab är minst sagt sällsynta i den har delen av världen. Mycket intressant anläggning på min ära .
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/01/05 :  22:09:42  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei, takker!
At SoundLab A3 er sjeldne har du nok rett i. Jeg vet om ett par SoundLab A3 til i Norge, men det finnes sikkert flere...
Den mindre modellen, Dynastat, er kanskje litt hyppigere å se, jeg vet iallfall om ett sett her i Bergen.
mvh

Edit:For de som måtte være interessert, har jeg lagt ut noen flere bilder og mer info om høyttalerne på mitt anlegg- tråden.

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/01/05 22:48:28
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2008/01/06 :  21:52:17  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Tack för ett mycket trevligt reportage. Jättekul att få läsa om produkter som är lågrepresenterade i Sverige. Jag var på vippen att köpa en Stibbert för några år sedan men det kändes väl jobbigt att bara kunna gå på HP´s recension.

Tack

//Kristian

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000