HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Uppgradering av Pioneer PD-D6-J SACD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2007/12/22 :  09:04:27  Show Profile Send Örjan a Private Message
Jag inhandlade en Pioneer PD-D6-J CD/SACD-spelare i slutet på sommaren. Priset var lågt (3590kr) och många intressanta egenskaper utlovades. Till exempel en lågjitter precisionsklocka, snabba spänningsförsörjningar, dubbla B&B D/A-omvandlare och drivverk av hög kvalitet. Möjlighet att koppla en riktig nätkabel finns.
Jag har också under en tid inhandlat div SACD Hybridskivor, en trave Dylan, en Miles Davis (Kind of Blue), René Jacobs Mozartoperor etc. I några fall har jag haft samma inspelning som vanlig CD också.
Jag började lyssna på spelaren och tyckte att jag i och för sej kunde höra en högre upplösning från SACD än vad jag hört från vanlig CD. Problemet var bara att helheten inte var njutbar varken i SACD ell CD-läge. För mycket syntetklang, dålig närvaro en allmän frasighet i ljudet.
Min gamla PD-S707 med X03 klocka, ZAPfilter, UWB-regulator och utbytt D/A-omvandlare (AKM 4393) lät fortfarande i alla avseenden mera njutbart.
Jag inhandlade Lars Clausens nya Audio Reference Clock 27 mHz(newclassd.com) och ett schema på apparaten.
Monteringen görs genom att ta ut drivverket och lossa kortet i botten av detta. Sen lossas oscillatorn som sitter ytmonterad och en tunn koaxialkabel löds fast mellan jord och signal på kortet.
En sladd löds till oscllatorns 3,3V för att sedan kopplas till newclassdklockans hostingång vilket gör att klocksignalen startar först när spänningen detekteras.
Drivspänningen kan sedan tas i stort sett var som helst där 9-27 V finns. Jag valde 17 V vid analogdelens spänningsmatning.
Klockan är sedan helt galvanisk skild från matningen med en speciell miniatyrtransformatorkrets.
Klart att lyssna men nu var drivverket helt dött, displayen var det enda som gav livstecken ifrån sej.
Jag tänkte att jag kanske knäckt någon krets med en liten knäpp av statisk elektricitet eller så. Jag monterade tillbaka den ursprungliga oscillatorn och allt gick som det skulle igen.
Efter många kontrollmätningar kom jag på idén att pröva den 1N4148-diod som rekommenderas i händelse av att spelaren hackar.
Det fungerade och nu kan jag äntligen lyssna på mina SACD.
Jag har nog inte hunnit med mer än 3-4 timmars effektivt lyssnande men skillnaden är att nu har jag en spelare som går att njuta av i stället för en spelare som jag fick lust att stänga av efter några minuter.
En viss liten oro i övertonerna finns kvar men en del av det kan nog ge sej med ökad inspelning av apparaten.
Utgångssteget med sina 5532-kretsar ger stora möjligher till förbättringar. Att välrenomerade tillverkare fortfarande använder dessa kretsar från ungefär 1975 även i mycket dyrare apparater än denna Pioneer är en gåta.
Jag kommer att försöka med ett ZAPfilter som utgångssteg när jag får tid.
Analogdelen på D/A-omvandlaren har en helt konventionell 7805-regulator så den kommer jag att byta mot NewclassDs UWB-regulator som bara är att stoppa ner i hålen efter den gamla kretsen. Den gjorde mycket nytta på min gamla PD-S707.

Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/12/22 :  17:15:19  Show Profile Send svejk a Private Message
Intressant läsning. Har en Pioneer DVD som skall moddas för ett bättre SACD ljud.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/12/22 :  23:04:01  Show Profile Send esl a Private Message
Har en Pioneer 668 som alla vet är en av de bästa spelarna som finns enl LTS även om jag kankske inte tycker att den är lika bra som scd940 från sony.
Skall göra samma mod som dig för jag tror att 668 har potential till att låta hyggligt.
Tack Örjan för att du visar att det går!!!
Bilder?

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2007/12/23 :  17:13:06  Show Profile Send ludo a Private Message
Var oxå på väg att skaffa mej den här spelaren.
Som tur var beställt service-manualen först och då försvann aptiten på spelaren helt.
Dels var jag besviken på att man använde gamla bb-daccar (pcm1738-or) ...hoppats på åtminstonne pcm1796/-8 eller bättre.
Men det värsta var att utgångsbufferten/filtret var byggt kring en dubbel opamp som delades av bägge kanalerna.
Alltså först använder man en dac per kanal för att separera kanalerna åt och sen kör in L/R-utgågssignalen i en dubbel opamp som garanterat ökar överhörningen mellan kanalerna.
Kändes nästan som lite ogenomtänkt...
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/12/23 :  19:30:17  Show Profile Send Lord a Private Message
Blev ochså något besviken på PD-D6:an, trodde at den skulle vara bättre.
I gämnförelse med min PD-S06, visseligen något moddad så blir D6:an avhänd ganska snabbt.
Precis som Ludo säger så är analogsteget en fullständig besvikele, vad f..n har dom tänkt med ? Att byta ut det skulle med all säkerhet förbättra en hel del.
Föresten, är det någon som har kollat under skalet på den nya PD-D9-J ?? den skall tydligen var en förbättring på många punkter.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2007/12/23 :  23:26:02  Show Profile Send Örjan a Private Message
Om olika B&B-omvandlare vet jag inte mycket utöver att de som sitter i spelaren åtminstone har DSD-ingång vilket gör att ingen omvandling till PCM behöver ske. Åldern behöver kanske inte vara avgörande i sej för välljudet.
Utgången kan ordnas direkt efter D/A-omvandlarna med ett ZAPfilter (LCaudio). Och om man skulle vilja kan man koppla detta för balanserade utgångar.
Med ZAPfiltret slipper man också kondingar i signalvägen.
Jag har nu lyssnat lite vanlig CD också och nu hörs lättare skillnaden mellan Legato Link Pro-läget och det icke uppsamplade. Det senare låter mer samlat.

Örjan


Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/12/26 :  13:55:15  Show Profile Send Lovan a Private Message
quote:
Om olika B&B-omvandlare vet jag inte mycket utöver att de som sitter i spelaren åtminstone har DSD-ingång vilket gör att ingen omvandling till PCM behöver ske


Det här är inte helt korrekt. Vet inte om det gällar alla TI(BB) men en del av dom gör om DSD-signalen till PCM internt. Go figure...
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2007/12/26 :  19:27:22  Show Profile Send ludo a Private Message
Det är inte det att äldre komponenter behöver vara sämre än nyare men just pcm1738 är den första daccen i den nya modernare serien (advanced segment - topologi) med rätt så mediokra data jämfört med pcm1792(A),-4(A),-6,-8 eller ad1955(A).

Hellre tycker jag en pcm1796 som då ger ungefär lika mycket utström som två pcm1738 och separata utg.opampar än tvärtom.

Ett annat problem med parallellkoppling av så högfrekventa ic-kretsar är att man bör få mer problem med klockjitter / överslängar-reflexioner än om man hade använt en ensamt dac-chip.

Därför tycker jag konstruktionen är ganska meningslös.

Men "Twin Burr Brown D/A converters" låter säkert som ett tilltalande argument i reklambroschyren...

http://www.pioneer.se/se/products/42/1502/18420/PD-D6-J/index.html


09:ans pris ligger på runt 9k SEK så den är knappast intressant som modifieringsobjekt, tyvärr.
Men förr eller senare lär man väl vilja se hur den är uppbyggd.
Just nu lite besviken på att man använt sig av spänningsdaccar och inte strömdaccar...

/Solstrålen ludo
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2008/01/11 :  04:35:08  Show Profile Send Örjan a Private Message
citat från DIYaudio.com - en tråd om D/A-omvandlarna i PD-D6-J. "No. Like the DSD1792 that preceded it and the PCM1792 that followed, the PCM1738E has a native DSD input. There is no DSD to PCM conversion needed with this chip."
Och vidare från databladet till 1738an:"DSD mode provides a low-pass filtering funktion to convert the 1-bit oversampled datastream to the analog domain"
Men viktigare saker:
jag har nu fått in UWB-regulatorn för analogförsörjningen till D/A-omvandlarna - stor förbättring. Och vidare kopplat in ZAP-filtret provisoriskt löst i lådan.
Allt låter bättre men fortfarande tycker jag att min högmodifierade PD-s707 är bättre på CD-återgivningen. Mer avslappnad och engagerande.
En timmes lyssning räcker nog inte för att avgöra. Den bör få lite tid på sej för inspelning först.
Örjan


Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

j3n5
Member

58 Posts

Posted - 2008/01/15 :  11:20:06  Show Profile Send j3n5 a Private Message
Hm, har själv också upplevt min PD-D6-J som låter OK men inte mer. Använder den tillsammans med en A-A9-J som låter i princip precis lika bra tillsammans med en Cambridge DVD.. Känns som om förstärkaren behöver bättre signal. Vet inte om jag vågar mig på en moddning, är det svårt för någon som inte sover med sin lödkolv? Annars kanske det blir en test av storebror PD-D9-J..

Nytt lyssningstest på minhemmbio.se.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=184467

Aurum Cantus M-102, Nuprime, Audeze.

Edited by - j3n5 on 2008/01/19 12:15:12
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2008/01/20 :  01:39:59  Show Profile Send Örjan a Private Message
Jag har nu kommit till vägs ände med denna spelare. Den låter fortfarande inte bättre än min PD-S707 som dock inte är någon SACD-spelare.
Jag har avmodifierat spelaren igen och lagt den under "Säljes".
Mina funderingar kring varför denna spelare inte riktigt ville spela musik som jag vet en bra spelare ska kunna kretsar kring klocklösningen.
PD-D6-J har en 27 MHz-klocka som ger sin signal in till en processor och någonstans omvandlas till den eller de frekvenser som behövs för d/a-omvandlarna. Det finns alltså risk för att jitter tillförs någonstans på vägen och det drabbar då även en högkvalitativ klocka. Visst gav klockbytet en förbättring men inte tillräckligt för att komma på nivå med en spelare där d/a-omvandlaren får signal direkt från klockan.
Jag har frågat Lars Clausen (newclassD) om detta och han medgav att det kunde vara en nackdel med denna omräkning även om han ansåg att en bättre klocka skulle göra mycket nytta även i detta fall.
Jag undrar om den nya PD-D9-spelaren lider av samma problem. På beskrivningen från Pioneer så låter det som om den i allt väsentligt är likadant konstruerad fast med andra d/a-omvandlare och ett lättmetallchassi
Jag har nu haft möjlighet att jämföra min avmodifierade spelare men en Marantz SA-7001.
Marantzen låter i grundutförande betydligt mer riktigt än Pioneeren. Den har inga obehagligheter för sej men känns som att denhar potential för förbättringar. Den använder en 33,868MHz-klocka som är en av de frekvenser som d/a-omvandlaren kan hantera direkt.
Marantz SA7001 finns i en uppgraderad version under tillägget KI. Denna verkar var samma spelare som i USA finns undernamnet SA8001 och i oktober blev testad i Stereophile och där placerad i deras Class A tillsammans med en del drygt 10 gånger dyrare spelare och i vilket fall var billigast i sällskapet.
KI-versionen av SA7001 har kopparklätt chassi och en toroidtrafo. Jag skulle hellre lägga pengarna på en ny klocka för de 2000 kronorna detta kostar.

Örjan




Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000