HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 jag behöver akut hjälp med en baselement fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/01/20 :  15:29:24  Show Profile Send dwain a Private Message
Hejsan. Mitt ena hemmabygge har nu lämnat in i basen. Så där lagom lägligt när jag ska vara dj på en fest den 2a februari. Basen hade brunnit i talspolen troligtvis på grund av att mitt slutsteg knarkade sig.


Där är specen på det gammla elementet. Den avändes som bas/mellan. Å tydligen ska det vara ett mellanregister. Men när jag fick basarna mailade jag monacor och dom sa att det var en bas och rekomenderade en låda och det har funkat okej. Men nu är den kass.

Lådan är ca 96liter och med en basreflex som är 10cm i diameter och 23,6cm lång.

Jag behöver tipps på bra billiga 12tums basar som funkar okej i den lådan. Med billiga så helst inte över 500kr st. Delningsfrekvens ligger på ca 3000hz. Jag ska enbart ha högtalarna till att spela högt med och få ut en hel del bas. Som sagt enbart festhögtalare. Basarna får gärna vara ganska lättdrivna också. Jag har tillgång både till 2x75 8ohm eller 2x150w 4ohms slutsteg som med rätt högtalare är ett riktigt krutpaket. Det andra steget jag har är på 2x175 rms 8ohm och låter riktigt okej

Så låt tippsen hagla in. Tanken är att kunna ersätta basarna fortast möjligt. Jag har absolut inga hifiamibtioner utan bara mkt och hyfast ren mellanregister alltså inget skorrande eller missljud. Beggat går bra också

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/01/20 :  18:50:11  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Tyvärr är priset på Gamma LA1231 895:-. Lite för högt enligt din budget. Annars är det en bas som ligger mig varmt om hjärtat. Mycket bra ljud för pengarna. 94 dB/W, 150 W, Klarar upp till 4000 Hz.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/01/20 :  18:59:28  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Med en fs på 55hz är det nog ett mellanreg som du kanske bör dela aktivt 80hz då tål det effekt. En bas brukar ju ha fs mellan 20-40, o för pa bruk 30-45hz.

Det ser man ju även på slaglängden 1mm. Bas bör ju ha några mm men det har ju med känslighetetn att göra också, men runt 4-5mm har jag sett på PA basar.

Denon Dali Supra.

Edited by - Rickard.v on 2008/01/20 19:01:14
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/01/20 :  19:12:08  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
12" bredband 395kr hos hifikit, tyvärr är känsligheten 4db lägre.
men finns en till som har 96db.

http://www.hifikit.se/index.php?id=1420

Denon Dali Supra.

Edited by - Rickard.v on 2008/01/20 19:13:46
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/01/20 :  19:19:42  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Sedan för att klara av bas delen köper du 2st 15basar för endast 895kr st, så håller mellanregistren i all evighet,du hade ju flera steg, 2x175w 8ohm till basarna. och 2x75w till mellanreg.

http://www.hifikit.se/index.php?id=1157

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/01/20 :  20:18:59  Show Profile Send dwain a Private Message
asså tanken är att undvika basmoduler då jag mest har detta på skoj. Jga har intsett att det kanske blir att kräva lite mkt med ett baselement som ska spela upp till 3000hz. Jag kommer addera antingen en 4tums eller 5tums mellanregister som kommer ta från 800/1000hz till 3000hz. Då kanske jag får ett lite större urval av basar? Så förslag på billiga basar 12tums som funkar i lådorna jag har och nu behöver dom bara spela upp till 1000hz som max
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/01/20 :  20:41:34  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Tror inte en litet 5" mellanreg fixar det ljudtryck du vill ha. Och så måste du designa passiva filter vilket kräver en del kunskap om det ska fungera o bli bra. Och det kommer dra ner känsligheten med passiva filter. O var hittar du ett 5" med 96-98db känslighet, det finns men inte så vanligt.
Det finns 12" basar som går upp till 4-5000hz så det blir nog bättre.

Bara välja o vraka här
http://www.hifikit.se/index.php?KatID=801

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/01/20 :  22:16:15  Show Profile Send dwain a Private Message
tror du inte ens en 5tums basmellan som enbart agerar som mellan kommer tåla att spelas högt med? Jag är helt grön när det gäller just sådana här saker. Jag vill bara få hyfast mkt ljudtryck för en liten peng hehe. Sen har du rätt att verkningsgraden kommer att fallera. Det är mindre kul. Jag har hittat en bas som verkar nice men då kostar den också 1000kr st och det är för dyrt för mig just nu. Min kompis har ett par gas hifibasar som tål en del effekt och som kan delas ganska högt upp så imorrn ska jag testa med dessa och se om det funkar. Så får jag lite längre tid på mig att fundera på vad hur jag ska lösa det hela. Men om ni har några ideer så bara släng in dom.
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/01/21 :  18:33:11  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Nej jag tror det blir problem, kör med dina 12" då hörs det ordentligt.
Dina gamla 12 hade en känslighet på 98db och en normal hifi 5" har oftast runt 90db.
För att spela 93db behövs 2W
96db 4w
98db ca 7w
Alltså behöver du ca7gånger effekten jämför med dina 12" för att uppnå 98db och på disko vill du nog ha mera.
Och tänk på att en 12" har runt 540cm2 i membranyta och en 5" runt 80cm2 så den lilla måste jobba som fan(6ggr) för att flytta lika mkt luft.

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000