HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 bra egenskaper hos högtalarfötter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/01/14 :  20:08:49  Show Profile Send Kmj a Private Message
Vissa använder ju soundcare superspikes, andra t.ex. hockeypuckar. Men vilka egenskaper skall man kolla efter vid olika förutsättningar?
Vid stumma golv på bottenvåning, fjädrande golv eller bara vanliga betonggolv osv.

.....where the music comes to die.

guffaw
Starting Member

33 Posts

Posted - 2008/01/18 :  04:42:10  Show Profile Send guffaw a Private Message
En bra text om detta är:
http://www.svalander.se/tips/spike_mjuk.htm

Förlåt att jag bara kopierar in en länk utan att svara på din fråga :)
Åsikter har jag, men dom väntar jag med tills du läst artikeln :)
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/01/18 :  06:20:07  Show Profile Send linnar a Private Message
Om man är rädd om golver, och det är man ju, bör man ha fötter som inte skadar
golvet. Om man vill ha snygga fötter finns det snygga sådana att köpa. Om det
är spikes eller något annat har ingen betydelse. Det har ingen betydelse därför
att olika fötter ger ingen som helst skillnad på ljudet från högtalaren.
Men däremot kan det uppstå mekaniska ljud när lådan vibrerar mot underlaget.
Dessa mekaniska vibrationer dämpas med gummifötter. Hårda fötter dämpar ingenting.

Om man har ett trädgolv och det börjar svänga med ljudet så beror inte det på att
högtalaren stå hårt på golvet eftersom det svängande golvet kommer i sväng av
det ljudtryck som strömmar från elementen/porten i lådan. Där är nog enda lösningen
att byta golv. Är man riktigt i overkilltagen kan man lägga på ett lager flytspackel
på golvet. Annars är allternativet att spela med lite lägre nivå.

Har man betonggolv eller liknande är det också gummifötter som gäller för att inte
mekaniska ljud skall uppstå.

Det är alltså en myt eller en rejäl felkonstruktion som ligger bakom detta att
lådans vibrationer kan få golvet att svänga. Felkonstruktionen bygger på att lådans
väggar är toktunna/mjuka så att hela lådan fungerar som ett slavbasmembran. När denna
dåliga låda står på golvet kommer ljudtrycket i lådan att få golvet att svänga. I
detta läge är det omkonstruktion av lådan som gäller.

Är det verkligen en myt det där med det svängande golvet. Nä, det är ingen myt. Golvet
kan vsänga med ljudet en hel del. Men det är en myt att dessa svängningar uppstår pga
att lådan står på golvet. Svängningarna uppstår pga det kraftiga lågfrekventa ljudet som
högtalaren förmedlar genom membranet. De svängningar som lådan förmedlar genom höljet
kan inte få golvet att svänga. Det enda som höljet kan göra är att transformera vibrationer
till vibrationsljud mellan golv och hölje.

Hur stoppar man vibrationsljud? Var och en som försökt stoppa vibrationsljud i andra sammanhang
vet att det handlar om att stoppa vibrationerna eller att isolera den vibrerande enheten med
gummi eller liknande mellan vibration och den fasta punkten.

Spikes då?
Jo, dom kan vara jäkligt snygga. Det är den enda förtjänsten om man nu inte räknar med
förtjänsten som tillverkare/säljare gör.

Läs gärna Svalanders trevliga skriverier men tänk på att han leker ofantligt mycket med
orden. Dock är tre stödpunkter helt rätt. Det är det vibrationsfriaste sättet att placera
ett vibrerande föremål på om man vill ha hårda fötter.
Om man använde rfyra fötter finns risken att alla fötter inte står
lika hårt mot underlaget med tre fötter måste alltid alla tre stå mot
underlaget annars välter lådan. Men vibrationer kan ändå uppstå uppstå
mellan golv och låda.

Summarum, välj mjuka fötter!




Edited by - linnar on 2008/01/18 06:26:23
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/01/18 :  09:07:46  Show Profile Send Kmj a Private Message
tackar för en trevlig läsning, jag fixade prompt 25mm tjocka gummibitar till detta ändamål.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2008/01/18 :  10:27:45  Show Profile Send drkim a Private Message
Om det ändå vore så enkelt...

Hos mig funkar BDR bäst, Koner och kolfiberpuckar MK 3 - går verkligen inte att jämföra med hur grumligt och beslöjat blir med mjuka kuddar av typen SD här hemma. Rena spikes gör tyvärr att golvet vibrerar med - medan BDR plockar fram fördelarna med spikes men tar bort nackdelarna...

Helt klart värt att testa om kontanterna finns - och visst fungerar även BDR koner med hockeypuckar istället, men det går ändå inte att jämföra med de riktiga BDR puckarna...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/01/18 :  10:30:56  Show Profile Send Kmj a Private Message
detta gummit är inte lika fast som puckar men bra mkt hårdare än vanligt. Detta användes för att skydda släp på dv gruvmaskiner mot slitage av sten.

Men även om jag inte har lyssnat kritiskt än så har jag en känsla, en vag aning, om att det är lite grumligare nu än med vanlig träplanka under spikesen.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2008/01/18 :  10:41:49  Show Profile Send drkim a Private Message
Det är ju så man får gå tillväga, att prova sig fram - så länge det handlar om billiga saker så är det ju bara att testa på - vid dyrare prylar så är det ju bra om man kan få låna hem och testa innan köp.

Jag skulle tvärtemot vad som sagt tidigare i tråden säga att valet av fötter till just högtalare påverkar ljudet ganska mycket - betydligt mer än vad fötter under elektroniken påverkar...

Bara att testa på - lycka till

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2008/01/18 18:03:01
Go to Top of Page

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2008/01/18 :  10:55:28  Show Profile Send dadygee a Private Message
Hittade en väldigt trevlig sak på biltema för att "undvika nedhäng när spiralfjädrarna börjar bli slitna" :)
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1252&iItemId=76436

Klockrena att ställa högtalare, cdspelare, datorn och annat som kan tänkas vara känsligt för vibrationer eller som själv genererar dito. De är tillverkade i naturgummi så tyngden är det inget fel på men lukten är lite påträngande i början.

Använde 2st för att kompletera min sågbock (biltema http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=571&iItemId=76921 )när tassarna var uppätna av de vassa benen.. så nu kan jag såga med arbetsbänken på parkettgolvet utan att repa det.

Har även sett att de med fördel (för hifientusiaster som tror på det) kan användas som kabel-lyftare.

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/01/18 :  11:11:34  Show Profile Send Kmj a Private Message
dadygee, de ser ungefär ut som mina.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

guffaw
Starting Member

33 Posts

Posted - 2008/01/18 :  12:55:11  Show Profile Send guffaw a Private Message
Under mina Gale har jag Soundcare Superspikes,som vilar på en 40cmx40cm trädgårdsplatta (betong). Undersidan av högtalaren är klädd med Bitumen, och mellanrummet här är till 95% fyllt med tillklippta bitar Novibra (gummi) och liggunderlag.Betongblocket vilar på tre bitar plastelina (modellera) och i mellanrummet har jag tryckt in lite tidningar och bitar av liggunderlag för att fylla 95% av mellanrummet.

Jag tycker nog att det vore då själve fan om det ska komma speciellt mycket mekaniska vibrationer ner i golvet :)

Overkill är bra! Det kommer utan tvekan ytterligare en betongplatta till under var högtalare, men då får jag experimentera lite mer med olika fötter under den...
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2008/01/18 :  13:31:43  Show Profile Send freann a Private Message
Till syvene och sista handlar det om kombinationen högtalare + ev. stativ + golv. Hos mig uppför sig två likartade högtalare (på samma stativ) helt oilka. Test, testa lite till och testa igen...
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/01/18 :  16:56:22  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hos en kompis svängde 1800-talsträgolvet med väldigt när han spelade vilket skapade otrevliga resonansljud. Han provade SD-fot och slapp problemet (jag har själv lyssnat med/utan och de gjorde verkligen positiv skillnad). /Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/01/18 :  18:25:26  Show Profile Send linnar a Private Message

Om man skall använda betongplattor och likande bör dessa
placeras där dom gör mest nytta, dvs på eller innuti lådan.
Vikten gör att det blir svårare att upprätthålla vibrationer.
Vibrationerna i lådan uppstår på tre sätt:

1. Membranen rör sig fram och åter med en liten rekyl vid varje vändning.
2. Ljudtrycket inne i lådan får lådväggarna att röra sig i takt med ljudtrycket.
3. Ljudvågorna ute i rummet får också lådan att vibrera.

Man kan tillägga att golvet kan vibrera med ljudtrycket som kan överföras
till lådan. Men det är oftast marginellt.

Vibrationerna pga ljudtrycket inne i lådan stoppas genom en riktigt stagad
låda.
Vibrationerna från elementet tas oftast upp av konstruktionen så den brukar
inte utgöra något större problem.
Vibrationerna i rummet pga ljudtrycket går inte att få bort och skall inte bort heller.
dessa vibrationer kan få lådan att vibrera.
Om man vill hindra dessa vibrationer att skapa missljud mot golvet hjälper det föga
med att ställa lådan på betongplattor. Då måste man omvandla vibrationerna till
värme genom att låta lådan stå på vibrationsabsorberande material.
En annan väg att gå är att försöka hindra lådan från att vibrera med ljudvågorna i rummet.
Det kan man göra genom att placera betongplattan på eller i lådan. Det behöver inte vara
en betongplatta, det går bra med annat som är tungt också.
Det kan vara kul att ha en snygg stenplatta under högtalaren men bara för att det är kul
och att det kanske tilltalar ägaren estetiskt. Men vill man använda samma vikt för att få bort
vibrationer gör vikten mest eller bara nytta där det vibrerar, på/inne i högtalaren.

betongplatta på golvet kan göra nytta om golvet är av trä men då får nog betonplattan
täcka typ hela golvet. Men de flesta vibrationerna kommer från tryckvågor i luften och
då gör betongplattor mindre nytta på golvet än i/på högtalaren.

Kmj:
"Men även om jag inte har lyssnat kritiskt än så har jag en känsla, en vag
aning, om att det är lite grumligare nu än med vanlig träplanka under spikesen."

Du kan vara lungn, eftersom olika fötter inte påverkar elementens arbete så
hörs inte detta på ljudet från elementen. Däremot kan vibrationsljud samverka
med ljudet från elementen och på så vis få en mycket litet dimmfält i ljudbilden.
Med mjukt underlag eller när man fått bort vibrationerna borde detta lilla
dimmfält försvinna och ljudet blir som konstruktören tänkt. Alltså är den lilla
skillnad du kan höra utan vibrationer det rätta ljudet om man nu kan höra detta
alls.

Någon nämner SD-fot. Det är ett mycket bra material om än lite dyrt. Tillverkaren
har gjort omfattande mätningar kring högtalare och vibrationer och efter detta
konstruerat dessa underlägg.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/01/18 :  22:42:58  Show Profile Send acebowler a Private Message
Om man vill ha bort vibrationer kan jag med gott samvete rekomendera sylomer. Men som det flesta vibra till värme materialen är det viktigt att du får rätt vikt kontra yta på materialet. Detta för att få den önskade resonansfrekvensen som är optimalt för materialet.


mvh

S


GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/01/18 :  23:16:17  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Denna fina sak är gjord av sylomer ;)
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90107775

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

guffaw
Starting Member

33 Posts

Posted - 2008/01/19 :  00:57:27  Show Profile Send guffaw a Private Message
Linnar: tack för ditt utförliga svar.här var det nog första gången jag ser orden "omvandla vibrationer till värme med dämpande material" - utan att det talas om Energy Transformers fötter.ni vet dom med "hifimössen". tja,
jag har ett rätt tungt betongblock, säkert 10 kilo, plus en 3-kilos hantel på varje högtalare, med en bit liggunderlag mellan högtalare och block. att trycka in betong i högtalaren blir svårt då det sitter en sidobas längst ner...fast med all Bitumen och Plastelina jag tryckt in blev den lite tyngre iaf :)
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/01/19 :  20:46:17  Show Profile Send linnar a Private Message
guffaw:
Du har fatta vad det handlar om!

Jag försöker förklara utan att använda befintliga produktnamn.
Jag försöker också använda vardagliga ord när jag förklarar saker.

Hifimössen gör nytta pga sin vikt men dom säljs som något övernaturligt.
För samma peng, och om man vill ha samma utseende, kan man fylla en
läderpåse med sand eller varför inte blykulor och ändå ha pengar över
till att köpa skivor till nästa bygge....
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/01/19 :  21:06:28  Show Profile Send linnar a Private Message

Jag vill förklara närmare varför det faktiskt är bra att göra en högtalare
tyngre upptill.

- Låt oss söga att vi har en högtalarlåda som är 1 m hög och 30cm bred och djup.
- Den står på golvet med fyra stålfötter.
- Nu utsätter vi lådan för svängningar, kraftiga svänngningar så att det syns för
att lättare förstå.

Vad är det som händer?
Jo,
- lådan som har högre friktion mot golvet rör sig mindre i sidled där.
- Andra ändan, upptill, finns ingen nämvärd friktion som tar hand om rörelseenergin.

Alltså, där det finns motstånd mot att röra sig där rör sig lådan mindre dvs nertill
och d'är det inte finns motstånd mot att röra sig där rör sig lådan i sidled. Det räcker
inte med det, där det inte finns något som hindrar rörelser rör sig lådan dubbelt så mycket
pga att den också tar över de rörelser som inte får fritt utlopp nertill.

Hur stoppar man dessa rörelser upptill?
Jo, det lättaste, billigaste och minst komplicerade sättet är att placera en tyngd överst
som kräver mycket mer energi för att rubba fram och åter. Dvs vibrationskraften orkar inte få
lådan i svängning därför att vikten överst är för hög.
Därför fungerar faktiskt idén med att vikta lådan överst ordentligt. Detta förutsätter att
lådan i övrigt är stabil nog att inte själv börja vibrera på mitten eller så när vikten överst
stoppar vibrationer där.

Det var teori!
I verkliga livet brukar en bra låda vara så stabilt byggd och då också så tung
att den klarar av att stå pall för de kraftiga tryckvariationerna i ett rum fyllt
av ljuv musik. Men, OK, det är kul med overkill ibland.

Sedan har vi det här med vibrerande element.
Ett jätteproblem när den sitter i en låda och får hela lådan att svänga
och ibland flytta sig på golvet!?
Kan faktiskt inte vara mer fel!

Testa med att håll en ex.vis 12 tummare i fingrarna och spela en låt genom
den. Jag tror de flesta blir överraskade över hur lite elementet rör sig.
Alltså är dessa vibrationer marginella. Men om man vill köra med lite overkill
kan man hänga upp elementet så att det kan röra sig någon tiondels mm i sitt fäste.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000