Author |
Topic  |
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/02/08 : 00:46:44
|
Jeg må bli ferdig med vå presentere anlegget mitt- nye oppgraderinger kommer til helgen... Min høyttalervei:
De første gode høyttalerne jeg hadde var fra Canton. Det var så langt tilbake som i 1977. De ble i anlegget mitt frem til 1983, da jeg fikk kjøpt et par Technics SB-10, med bånddikskant og flate honeycombmembraner. Disse holdt frem til ca. 1987, da de ble skiftet ut med et sett Snell E3. Gode, lettdrevne høyttalere. Etter det har det vært nesten utelukkende elektrostater. De første var et sett Martin Logan Sequel II. En formidabel oppgradering! De krevde dessverre mye watt, som jeg dengang ikke hadde råd til. Best fungerte de med Music Reference RM-9, og det hørtes helt magisk ut på lave nivåer. Forsøkte man å spille høyere, gikk piffen ut av forsterkeren. Vi skriver nå 1995, og inn kom et sett med Hales System 2 dynamiske høyttalere. De ble jeg aldri fortrolig med, og de forsvant ut til fordel for Quad ESL 63. Selv om det var svært gode høyttalere, ble de veldig "tamme" i mitt oppsett, og ble skiftet ut til fordel for Audiostatic ES 100. Fantastiske høyttalere, men veldig lite bass. Løsningen ble en Muse no. 18 sub sammen med ES- 100. Nå er vi kommet frem til 1998, og jeg fikk anledning til å kjøpe mine nåværende Soundlab A3. De blir hos meg.  mvh |
Musica, dona vobis pacem |
Edited by - tkr on 2008/02/08 01:02:53 |
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 22:05:52
|
Jaja, Nå ligger EmmLabs i kartong ferdig til forsendelse til Calgary, Canada. AES/EBU inngangen ville ikke låse seg på signalet fra iTunes via min nye Monarchy DIP 24/96. Satt i telefonen i nesten en time med EmmLabs på feilsøkning i går. Det var ingen bønn, den måtte tilbake til fabrikken.. Samtidig forsvant hele elektronikken til Soundlabene ut døra. Den skal renoveres her i Bergen, med ny kabling og nye kondensatorer, osv. Jeg sitter igjen med et lite "B- liga- lag": Forsterkningen er i behold, høyttalerne er de avfotograferte KEF 105.2 Reference, analogavspillingen er som før, og digitalt besørges av kjeden iTunes-Monarchy DIP 24/96- Entech DAC 205.2. Det ble plutselig mye mer plass i stuen! Skal prøve å ta bilder i morgen.. mvh
|
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/04/17 : 21:49:59
|
Noen bilder:
Fryktelig irriterende når ting ikke funker: EmmLabs DAC6 e SE pakket og klar til reisen. Blir borte i 2-3 uker. Minst.

CDSD er selvsagt ute av drift like lenge. Grunnen for at dacen måtte sendes vekk var at den ikke ville ville finne signalet fra dette: iTunes med 750 mb hd. 4 TB på vei.

Erstatningen ser slik ut:

Entech Number Cruncher 205.2 Forsåvidt en helt grei dac, har googlet litt, og den har vært Stereophile Recommended i sin tid, rundt 1998.......
Foran Entechen står denne:

Monarchy DIP 24/96 Er det noen som kan forklare meg hvorfor Entechen kan låse seg på et 24/94 signal når den angivelig bare greier en ordlengde på 20 bits???
Hele anlegget nå i kveld:

mvh
|
Edited by - tkr on 2008/04/17 22:03:25 |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2008/04/17 : 22:12:23
|
Surt när saker inte funkar som de skall. Jag håller tummarna för att det löser sig.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/04/17 : 22:33:53
|
@Pac: Takker...får tro at Mr. Meitner vet hva han gjør!
Litt heldig var jeg egentlig, Entechen måtte jeg kjøpe for å få fatt i den Monarchy DIPen jeg absolutt ville ha. Selgeren ville selge DIP og dac samlet. Den ankom på mandag. Hadde jeg ikke hatt Entechen, hadde jeg ikke hatt noe digitalt å spille på i det hele tatt! Dessuten har jeg lenge hatt planer om å oppgradere elektronikken på Soundlabene.
Men det var svært frustrerende at EmmLabsen ikke ville ta signalet fra uTunes plutselig. Jeg har svært stor tro på harddisc som digitalt medium, og jeg gledet meg veldig til å få alt på plass. Nå går det iallfall 3 uker før alt er oppe og går. mvh |
Edited by - tkr on 2008/04/17 22:34:33 |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2008/04/17 : 22:50:04
|
angående Entech: ibland har man tur när man minst anar det... 
Jo att det blir hårddisk i framtiden är det inget tvivel om. Det enda som kan kasta grus i maskineriet är brist på kompabilitet mellan apparater, precis det du råkat ut för. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/04/17 : 23:36:26
|
Så sant, så sant! Vi utsettes for en blanding av SPDIF, AES/EBU, Toslink, ST og USB- koplinger, pluss ordlengder fra 16 til 24, og samplingdsfrekvenser på 44.1,48,88.2, 96 og 192 kHz. Jeg hadde vært glad for EN standard, nesten uansett hvilken! Det har gått mye av både tid og penger for å få alle apparatene til å snakke med hverandre! mvh |
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/05/11 : 22:55:30
|
En liten oppdatering: I dag spurte samboeren om når vi får Soundlabene tilbake, hun syntes at KEFene låt så dårlig!   mvh PS:De kommer antakelig neste uke- bilder kommer. |
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/05/18 : 23:08:16
|
Slik har Soundlabene stått i over en måned...uten elektronikk og satt bort på gjesterommet.

Et sørgelig syn:

Hvis noen lurer på hvorfor det ligger gummihansker oppi: I elektrostater er det spenninger opp til 5-6000 volt. Jeg bygger ikke ut den elektronikken uten å sikre meg!
I ettermiddag kom dette hjem til far:

Renset, alle loddinger fornyet, alle kondiser og motstander skiftet ut til bedre spesifikasjoner.
|
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/05/18 : 23:23:47
|

Det var bare så vidt at elektronikken fikk plass i kassene. Jeg måtte "modifisere" (les:Fjerne deler av) plastiken rundt åpningen for å få plass. Selv da var det fryktelig trangt.

Nye jumpers i rent sølv!
mvh
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 05:38:20
|
Grattis! 
|
|
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 10:39:16
|
Takker! Det er litt for tidlig å si noe om lyden ennå, det tar iallfall 48 timer før panelene er gjennomladet. Det høres merkelig ut, men hver gang de har vært utladet, har de brukt så lang tid for å komme opp i full ytelse. I tillegg er det jo nye kondiser i dem. Vi får vente og se. mvh |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 11:09:43
|
Spännande. Så panelerna måste vara på jämt? |
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 13:56:59
|
Hei, Huzze, Ja, panelene står på hele tiden.Forskjellen på magnetostater, (f.eks. Magneplanar) og elektrostater er akkurat det at panelene står under elektrostatisk ladning hele tiden, mens Maggier bruker magneter som ligger i panelene. Heldigvis trekker de ikke særlig mye strøm. mvh |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 14:16:55
|
Man lär sig något nytt varje dag.
Då får du be grannen slå på dem om du är på en längre semester, så att de är klara när du kommer hem igen  |
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 23:27:41
|
@ Huzze: God ide!

Har sittet og hørt på disse to: Er det noe man virkelig får med seg på Cohen- platen, er det bassen- og her var det en klar forbedring! Dypere, fastere...en elektrostat vil aldri være noen "Headbanger- høyttaler", men dette var bra!
Milva kjenner vel knapt noen, men for å få formidlet en kvinnestemme- og Milva har en formidabel stemme og er voldsomt register på dette opptaket fra 1978- er denne platen svært god. Til tross for en del overstyring av signalet på "Surabaya Johnny". Stemmen kom lenger frem i miksen nå, og jammen var det en liten pizzicato som jeg aldri har hørt før!
Var forbedringen verd pengene? Ja! mvh
|
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/05/28 : 22:37:56
|
Hei, Nå har Soundlabene spilt en god uke, og faktum er at de blir bedre og bedre. For meg er det blitt klart at kondiser også trenger innspilling. Da jeg først fikk dem tilbake, var det bassen jeg bet meg merke i, men faktum er at diskanten også er blitt bedre. Jeg begynner faktisk å lure på om jeg overhodet skal skifte paneler. Kanskje jeg forskyver det kjøpet til neste år!
Så til en oppdatering på EmmLabs Dac 6e SE. Sakset fra mail fra EmmLabs:
0905: "Hello Toennes,
Your unit is stuck in customs and we need proof of export to you before we can get it cleared.
Can you send us info on when and where you purchased the unit?
Thanks!"
10.05:
"Hello Tonnes , Shari from shipping here....I have to prove that the unit was shipped from Canada to your country...I could find the documentation if I knew the Dealer the original owner purchased it from. Please email me this info or if you do not know still email me and I`ll have to go about it another way. Please double check the serial # on the back of unit and send me that # as well. Kind regards Shari"
22.05: "Hello Toennes,
We have had a chance to test your DAC6 and the PCM input is working on it. However it is possible that it was not working when you sent it to us. We found a lot of metal shavings inside the unit from when that extra connector was put in and it is possible that a piece of metal was shorting something out before. We also found that there seems to be something spilled inside the unit because 4 of the 6 daughter cards were covered with something. We used an air compressor to blow out the inside of the unit to try and clean away all the metal shavings but I#8217;m not sure what else we can do with this. This unit is not in very good condition. Can you tell me what the purpose of that additional connector was?
Thanks,
Deven Schiffo"
26.05: "Hello Tonnes,
Did you just want us to give your unit a complete test and get it ready to be shipped back?
Deven"
Mitt svar: "Hi, Deven: Obviously, what I wanted was to have a WORKING Dac6eSE, which also took a PCM signal. I am not competent to decide what needs to be done. I was hoping that you are. If your opinion is that a test is all it takes, then, by all means, test it thoroughly. If your professional opinion is that more work needs to be done, then please advise me on what needs to be done, and what it will cost to do so. regards, Tonnes"
For å fortsette på engelsk: A bloody mess! Håper at det ordner seg etter hvert nå. Den DACen har vært borte i 6 uker nå!
mvh
|
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2008/06/10 : 16:01:17
|
Those Soundlabs are really huge ...Har du provat dom med riktigt bra nätkablar någon gång? Hade jag bott i närheten hade jag kommit över med ett par som gör underverk i finare system. PS: Aldrig roligt när man skickar iväg något som inte fungerar och sedan inte får kompetent hjälp, hoppas det löser sig. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2008/06/10 16:08:14 |
 |
|
Rolfen
100.000-klubben

383 Posts |
Posted - 2008/06/10 : 16:19:08
|
Kul att se någon mer som använder Entech Number Cruncher 205.2 även om du bara har den som nödlösning. |
---[Mina prylar]--- |
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/06/11 : 21:22:57
|
Hei, dette kom i går:
Hello Toennes Your unit is ready to ship back to you. The cost is $100 for the power supply and $225 for shipping for a total of $325.00 Please call with your credit card information 403-225-4161 or you can also fax it to 403-225-2330. I don't like people sending their info via email. Thank you Susan Susan Meitner <susan@emmlabs.com>
|
Edited by - tkr on 2008/06/11 21:23:45 |
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/06/11 : 21:30:48
|
@ Goldfinger: Hei, jeg har aldri prøvd ut andre nettkabler på Soundlabene enn de som fulgte med. Han som modifiserte modifiserte elektronikken i dem mente at det kunne være en god ide å prøve ut noe bedre, og jeg kommer til å gjøre det i nær fremtid. Javisst er de store, men bare 20 cm dype... mvh |
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/06/11 : 21:37:23
|
@ Rolfen: Hei, Entechen er en meget kompetent DAC,og man får svært mye for pengene ved kjøp av en slik en. At den ikke holder følge med en EmmLabs Dac 6e Se er jo ikke forbausende, men den er faktisk så god at jeg ikke kommer til å selge den igjen. Jeg får legge den i kisten min sammen med reserve pre, effekt og cd- spiller. mvh |
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/06/19 : 14:38:13
|
En ny og spennende oppgradering på vei: Nytt lytterom (hus)
 Må rive ned noen vegger, men regner med å få plass til Soundlabene i den nye stuen Jeg skal ta bilder av hele prosessen, men jeg må få flyttet først... mvh |
Edited by - tkr on 2008/06/19 14:40:48 |
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/06/19 : 22:26:29
|
Flere gode nyheter:
1z6f40y06755700099
Hi Tonnes here is the UPS shipping number. It was sent on June12. Susan
   mvh
|
 |
|
zemtex
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/06/19 : 22:39:02
|
oij TKR!... ser ut som en fantastisk tomt du har kjøpt! Den er sikkert verdt like mye som huset .. (er det ikke slik der er nå til dags..)
mvh Kai |
 |
|
Topic  |
|