HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 tips på mattor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr.speedwell
Member

57 Posts

Posted - 2007/12/04 :  22:18:04  Show Profile Send mr.speedwell a Private Message  Reply
hej söker tips på mattor till skivtallriken
har en acrylic tallrik och har märkt att det låter bättre att lägga lpn direkt på den än att använda filt mattan
så vad säger ni på detta forum? orkar inte lyssna igenom alla varianter som finns på marknaden

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/12/05 :  02:24:03  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Funk Firms Achromat fungerade bäst hos mig.

Ställde du föresten om VTA:an när du körde utan filtmattan?

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Martin B
Member

57 Posts

Posted - 2007/12/06 :  16:24:41  Show Profile Send Martin B a Private Message  Reply

Tablett(Pannå) på IKEA.
Ø 36 cm x 2.8 mm (Skumplast?)
Mycket lätt att klippa till rätt storlek o finns i svart.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/06 :  17:25:55  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
fem spänn, köp tallriksunderlägg på Jysk, en passare och en sax och en tapetkniv
Kork är desstuom snyggt och stor sannolikhet att det passar användarens IQ också...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/12/06 17:26:59
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/12/06 :  19:07:28  Show Profile Send Fluffy a Private Message  Reply
Med en akryltallrik är jag tveksam till att man behöver skivmatta, men det är jag det...

För övrigt är HEGE:s fråga om VTA väldigt viktig när man testar matta/inte matta. Ändrar man inte VTA:n är det lätt att man hör skillnader som inte beror på mattan.

---
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/12/06 :  20:40:17  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Nä, en akryltallrik ska väl inte behöva matta???
Men jag kan ha missuppfattat nåt.

Själv använder jag Ringmat med mycket gott resultat på min Linn LP 12:a med metalltallrik. Blir mycket "tydligare" än med originalfilten. Filten luddar till ljudet, vilket kan vara bra, men oftast inte. Och ringmattan är ett tweak som är lätt att backa ifrån när så önskas. Men det önskas alltmer sällan.

Svalanders har ringmattan:
http://www.svalander.se/shoppen/ringmat.htm

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/12/06 :  20:46:08  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Man ska läsa sina länkar ordentligt.

quote:
Dessa produkter har utgått
sidan uppdateras inte

skriver Svalander.

Sorry

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

mr.speedwell
Member

57 Posts

Posted - 2007/12/08 :  00:06:21  Show Profile Send mr.speedwell a Private Message  Reply
ner i träsket igen
upp o ner vta
ikea känns inte bra fast jag sagt att rg58 spöar många signal kablar
så splittrad är mitt förnamn
Go to Top of Page

Ior
Member

76 Posts

Posted - 2007/12/08 :  00:29:02  Show Profile Send Ior a Private Message  Reply
Är själv där å harvar, behöver sänka min tallrik (upp eller ner vta ?) tog bort filtmattan på min P3a, lät bättre på vissa skivor sämre på andra, klippte till tygbitar samma sak bättre-sämmre..
Behöver nåt tunnare än filtmattan som e orginal, väntar på ett tallriksunderlägg ska bli rakt (ligger i press) som jag klippt till..för ljust just nu med bara klister märke på glastallriken..

feel of the floor, man..
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/12/08 :  02:00:40  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
När jag hade hemma en Marantz TT15 med akryltallrik lät det faktiskt bäst att spela utan matta.
Dock märkte jag att man måste vara lite försiktig när man bytte plattor.
Hade man tallriken snurrandes samtidigt som man lade på en skiva fick inte skivan fäste och kunde skrapa undersidan. Inte så roligt kanske..

Edited by - bluemindboy on 2007/12/08 02:01:53
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/12/08 :  21:40:58  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Vitsen med just akryl torde ju vara att inte ha någon matta. Akrylen ska ju likna vinyl i resonansegenskaper, vad man vill uppnå är ju en ilusion för pickuppen att vinylskivan och plattan är en homogen tung vinylskiva på sådär 4kg eller nåt. Om man inte har tysta lager eller om konstruktionen överför brum från motorn är akrylen inte inte optimal eftersom en hård koppling överför dessa oljud effektivt.
På en bra konstruktion är dessa störningar mycket, mycket små och då är akrylen ett mycket bra matrial, allt detta enl vad jag läst mig till iaf.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/12/09 :  22:24:10  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Här är en supertweakad matta som skulle vara kul att testa:

De har utgått från en typ av 3mm kolfibermatta från Living Voice Mystic Mat, lagt en kopparmatta under, små pluppar och ringar i ett korkliknande material över och slutligen någon slags kopparmaterial över centrumpinnen

Denna matta används på en ganska tjock akryltallrik (vad jag kan se).

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/12/16 :  03:07:59  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Såg på Thorens hemsida att de har mattor i kork som man kan köpa separat. Om de har kommit till Sverige vet jag inte.
Finns i två varianter:

http://www.thorens.com/en/thorens.index.php?id=en_230_0_3_19
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000