Author |
Topic |
|
Svante F
Member
180 Posts |
Posted - 2007/12/01 : 10:15:16
|
Ska sälja lite LP på Tradera. Jag kommer att skicka i wellpapp-kartonger(Boxon) som är speciellt avsedda för att skicka just LP. De rymmer 1 til 7 LP tror jag.Det är alltså inom Sverige jag ska skicka.
Vad är vedertagen praxis? Ska man alltså inte ha skivan kvar i innerfickan? Ska man i så fall t.ex lägga skivan mellan ytteromslag och innerficka och sedan lägga allt i en sån där genomskinlig plastficka? På fina utgåvor med stadigt yttre omslag känns det väl dumt att lägga skivan utanför? Själva skivan borde väl skyddas bäst om den ligger som när den säljs ny?
Alla tips och råd är välkomna.
|
oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703 |
Edited by - Svante F on 2007/12/01 10:15:56 |
|
Dr Moureau
nu mera Dr...
316 Posts |
Posted - 2007/12/01 : 11:22:57
|
Jag har skickat några skivor, och jag behöll dom org förp. Men, jag sågade till ett par plyfa skivor spm var lite större är själva skivorna, tejpade igen och skickade iväg det!
Fungerade utmärkt! |
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
|
|
Io
Member
473 Posts |
Posted - 2007/12/02 : 11:45:45
|
Jag uppskattar när konvolut och innerpåse med skiva ligger i plastficka - bredvid varandra. Inbillar mig att det minskar risken för ring wear.
Har tittat lite på Boxon. Och drunknat i utbudet. Vad heter lådan du tänker använda?
/O |
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
|
|
Svante F
Member
180 Posts |
Posted - 2007/12/02 : 13:35:30
|
Io: Menar du att skivan ska ligga kvar i innerpåsen? Eller att alla tre: konvolut+innerpåse+skiva ligger separat, bredvid varandra?
Lådan på Boxon: artikelnummer 798.500 under rubriken OMSLAG i deras pdf-katalog. Beställde via jobbet. Är osäker på om de säljer till privatpersoner.
|
|
|
Io
Member
473 Posts |
Posted - 2007/12/02 : 21:52:15
|
Skivan ska ligga i original innerpåse. Bredvid omslaget. Båda tillsammans i en plastficka. Då blir jag glad - då känns det som om köparen verkligen bryr sig om mig. :-) |
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
|
|
Svante F
Member
180 Posts |
Posted - 2007/12/03 : 00:15:41
|
quote: Skivan ska ligga i original innerpåse. Bredvid omslaget. Båda tillsammans i en plastficka. Då blir jag glad - då känns det som om köparen verkligen bryr sig om mig. :-)
Lite omtanke i vardagen med små medel. Vad fint
Är det Io's favorit-packning som är vedertagen standard?
Om ingen annan här har någon invändning så får jag väl köra på det och om köparna klagar så skyller jag på Io. Just kidding.
|
|
|
snaggvovve
Member
114 Posts |
Posted - 2007/12/04 : 11:10:33
|
Trevligaren om LP'n ligger separat i en egen ficka. När posten hanterar paketet kan annars Lp'n fara runt innne i konvolutet och i sämsta fall slå ett hål i ryggen eller över eller undersöm. |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2007/12/09 : 00:46:54
|
Smaken är olika. Plastfickor använder jag inte alls hemma eller när jag ska packa skivor. De är alltid för stora så att skivorna glider omkring, dessutom tar de onödig plats. För postpaket skär jag till ett par styva kartongskivor max. 315 x 315 mm, eventuellt några millimeter mindre så att de stämmer exakt med skivkonvoluten som ska skickas. Om originalinnerpåsen är i gott skick får skivan ligga i den och stoppas i konvolutet. Är påsen dålig eller skivan tvättad lägger jag den i en ny påse i konvolutet och originalpåsen under. Sedan staplar jag skivkonvolut och kartongskivor exakt, virar om med gladpack och sedan hårt med förpackningstejp både på bredden och höjden så att ingenting kan glida en millimeter. Slutligen omslagspapper. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Svante F
Member
180 Posts |
|
snaggvovve
Member
114 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 22:45:52
|
Precis så vill man få sina skivor packade... |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2007/12/14 : 16:46:16
|
Är inte risken om man packar skivan utanför konvolutet, och lägger den ovanpå, att den så att säga trycker in i konvolutet så att man får någon slags nedtryckning formad efter skivan? Om paketet ligger platt under ett annat tungt paket på posten? Får man (i värsta fall då) inte bara en annan slags skada?
Undrar själv, eftersom jag skall börja skicka skivor på postorder. Fattar verkligen vitsen med att packa dem utanför, så att inte ryggen slås ut, men finns det någon risk med att istället packa den utanför? Tex att tomma konvolut lättare så att säga "tappar formen"?
|
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
Edited by - Hatoil on 2007/12/14 16:47:19 |
|
|
|
Topic |
|