HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DIY-träff STHLM
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/11/30 :  19:47:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Maffig driver

Imperial#180;s diskant fick stå på toppen

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/11/30 :  19:49:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Hoktunas signalkälla

Försteg (rör)

Delningsfiltret

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/11/30 :  21:27:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Hoktunas rörsteg drev topparna som har en känslighet på över 100dB

När vi frågade classe om känsligheten på basarna så sa han att den var ungefär 95,7 dB. Snacka om understatement.

Basporten är hyffsat stor

Micke

Edited by - Micke Y on 2007/11/30 21:49:44
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/11/30 :  21:52:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi provade med mellanhornet liggande a la Everest och det var ganska OK

Mycket diskussion blev det

Efter det här blev det Hoktuna multicellhorn som tog över mellanregistret.

Micke

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/12/01 :  15:16:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Lite mer bilder.

"ET phone home!"
Ronnie hade ett klart kul och annorlunda koncept.

scorpions öppna bafflar. Bra och billigt också som jag förstod saken.

Något provisorisk filterkoppling dock. Labkablar... Som sagt så skulle kabelfetischisterna fått dåndimpen under den här helgen.
Elementen var fastspända på persiennmanér, något för soliga dagar.

Hmm, undra vad Micke tyckte...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/12/01 :  15:52:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
ztenlund

Jo de lät kalasbra och sedan var de ju så billiga att man häpnar.

Jo, jag var ju inte färdig med alla horn utan kör på med en laddning till.

classe och Magils samtalar

Vi bytte toppar till något som jag gillade bättre medan andra tyckte det var lite sämre. smaken är som baken.

Micke

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/12/01 :  18:01:13  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Ang topp hornen så tycker jag det är svårt att säga vad som är bättre eller sämre.
Min uppfattning är att Classe`s är mer stuns och rakt på medans mina är lite soft utsmetade.
Som allt annat,tycke och smak.
Sägas ska att classe`s mid drivers går nog lite högre än mina.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/12/01 :  19:18:06  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Måste säga att det här är ett av de intressantaste mässreportaget på länge.

Bra att ni laborerade med utrustningen, och verkligen försökte få fram en välljudande kombination med de olika grejor ni hade tillgång till.

Det här är verkligen ett bra AÖ-iniativ , grattis grabbar.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2678 Posts

Posted - 2007/12/01 :  19:42:36  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Mina The Tube (skrikor) funkade inte så bra i denna lokal som jag är van vid hemma
Akustik taket sög i sig den energin som jag reflekterar i tak hemma
077'orna spelade bätter enlig mitt tycke i diskanten.

Att jämföra middarna är inte helt rättvist då 2441 och 2445 är nästan helt olika drivers.
2441 har Alnico magnet och Aluminium membran och 2445 har Ferrit
magnet och "Titan" membran och så skiljer materialet i faspluggen.
Dom har iallafall några saker gemensamt. Namnet, 2" hals och bultfästet.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit

Edited by - Imperial on 2007/12/01 19:44:02
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/12/01 :  22:02:09  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Nu är det ju alnico i mina basar så 2441 passar ju mej bäst.

Basarna är Altec 416 8A.
Onken lådorna går inte att jämföra med vanliga lådhögisar
Dom spelar med fullt flås ner till ca:40hz.
Nu snackar vi inte -db vid vissa hz utan full nivå
15" papp kon regerar,så ä dä bara

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2678 Posts

Posted - 2007/12/01 :  22:41:20  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Det komiska ang Onken är att det är en gammal Jensen låda.
http://www.studiomaudio.info/onken.html

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/12/02 :  11:17:21  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
sommrig stereo bänk du har
onken är en bra låda så de så

18 ska de va.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/12/02 :  21:40:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi fortsätter med de sista hornbilderna.

Den här bilden gillar jag.

Nu skall vi strax börja med helt andra prylar.

Micke

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/12/03 :  17:54:35  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Hur lät resp TB bygge i jämförelse med varandra?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/12/03 :  21:22:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det här är Dahlberg vackra 6550 baserade slutsteg
.

RIAA byggt av Erik andersson

Micke

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/12/03 :  21:31:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Sedan hade vi scorpios öppna bafflar

Ni som söker ett billigt alternativ skall titta erxtra noga för det här är och fyller lite större rum än Tanbandarna.

Baselementet kommer från Kina och kostar c:a 400 SEK!!!!

På toppen sitter en bredbandare som var infäst med mjukinkoppling

Delningsfiltret var mycket lätt att serva

Micke

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/12/03 :  22:19:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Hela konstruktionen ligger under 3000:- för ett färdigt par högtalare och det spelar riktigt bra.

Spring och köp

Micke

Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/12/03 :  22:57:17  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Nästan rätt, det är jag som byggt slutsteget med 6550 rör =)
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/12/03 :  23:14:54  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Vilket heltäckande reportage, Micke !

Jag ska lägga upp en dokumentation runt OB-konstruktionen, det kan kanske vara av intresse. Det är alltid roligt när man lyckas få till något som överraskar med ganska enkla medel. Så fick de ju också spela med förstklassiga medspelare på DIY-träffen.

Ett par frågor från träffen som nog inte blev fullständigt besvarade:

Obbligato kondensatorerna på 30 uF är olje-aluminiumfilm kondingar.

Kantupphängningen på A&D 1524 är bestruket förstärkt linne.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2007/12/04 :  00:03:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag blev lite nyfiken på OB, är där en ljudlig skillnad är där på elementen mellan mjukinkoppling och att ha dem stumt monterade om så är fallet hur.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/04 :  00:35:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
http://i63.photobucket.com/albums/h135/ferrumhifi/diysthlm/P1010105-1.jpg

Delningsfilter med kylflänsar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/12/04 :  21:59:04  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Svaret är ja och till det bättre ! Lite argument nedan:

Min elementupphängningsteknik började med den här bilden som Björn Isene (Isbjörn) lade upp på Decware forum:

Den kom från en tråd av Vidar Öierås hos Hifisentralen i Norge: http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=elteori;action=display;num=1149858521 , som egentligen innehåller argumenten och dessutom bilder på lösningar som Linkwitz' Orion+ och Nigel's B200-montering. Det som ledde mig in på användningen av persiennsnören var den här monteringen av en Silver Iris: http://myweb.tiscali.co.uk/nuukspot/decdun/poly_baffle.html Jag tyckte att t ex persiennsnören skulle överföra mindre vibrationer än de metallhakar som Nick Whetstone använder

Persiennupphängningen med tätningslist utmed elementkanten fungerar faktiskt alldeles utmärkt för att hindra resonanser/vibrationer att sprida sig till baffeln.

Min OB här är gjord av 18 mm tjock granlimfog, som knappt väger någonting. Skulle jag skruva fast baselementet i den skulle basens mekaniska energi flytta hela baffeln vid stora utslag. Jag vet inte om någon kände på bafflarna under spelningen i Stockholm, i så fall hade man märkt att påverkan från element till baffel är väldigt liten. Lite mer om det här i en kommande byggtråd för OB-baffeln.

Ztenlund: Med persiennupphängning blir alla dagar soliga dagar !

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2007/12/05 01:41:04
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/12/05 :  09:23:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Påminner lite om Linkwitz sätt att montera element.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/12/05 :  10:19:14  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Du tar fina bilder Micke! Kul att (se på bilder och) läsa tråden!

Scorpion: måste ha missuppfattat pris när jag skrev 1000 SEK för dina högtalare, hur mycket är totalkostnaden för dina Volks-OB?

Johan
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/12/05 :  10:44:14  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Om du köper förmånligast, det blir i Tyskland, så blir komponentkostnaderna 950 kr per högtalare. Transportkostnaderna därifrån är inte högre än vad t ex Hi-Fi Kit eller Ljudia tar. Då är också Obbligato kondensatorn inräknad. Sen får du lägga till trä, persiennsnöre, hållare, ögleskruv och tätningslist, det blir kanske 250 kr ytterligare.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2007/12/05 11:06:33
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000