Author |
Topic |
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/11/27 : 20:55:05
|
Lowther elementet satt med ett rör ut på baksidan, så här
och sedan var det lite ludd i röret.
Vingarna gick och vika in för enklare transport.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/11/27 : 20:58:40
|
Willy drevs via Berninger filter i botten av det här slutsteget
Det är minst sagt prydligt bygge och det syns att Benn har jobbat med mönsterkortskonstruktion i 20 år.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 18:56:54
|
Under de båda dagarna hade Imperial en lite godisbutik med mest rörprylar.
Micke
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 19:16:14
|
Lite blandade bilder
Först ut är Ronnie som berättar lite om sina skapelser o tankarna bakom dem
Lite närstudier.
Någon som ser slutet på tunneln
Time spanar in ett av Blommans byggen.
O så helheten på Classes fina horn
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
BddB
Medlem i AÖ
231 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 20:48:36
|
Ännu fler bilder från dag 2:
Öppna bafflar är i ropet nu.
Och den har en baksida också.
Blomman får alltid nåt särskilt i blicken när han ser rör,... rörande
... och detta är bara, som en droppe i Atlanten av rörlagret.
De flesta gick med ett litet leende på läpparna mest hela tiden .
Time tar igen sig lite.
MickeY med kameran i högsta hugg. Han behöver kanske
Alla mina bilder finns i högre upplösning på: http://bildarkiv.hififorum.nu/BddB/diy_mote_kristallen/
/Benn
|
http://bennspcb.se |
Edited by - BddB on 2007/12/05 12:10:16 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 21:01:48
|
Efter vi hade lyssnat på Willy och lyckats knäcka Lowther elementen så fick Ronnie koppla upp sitt senaste system.
Återigen krävdes det en hel del sladdar för att snöra ihop det.
Kabelfetichister skulle fått frossa för här var det enklast möjliga som gällde (hela helgen)
Micke |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 21:24:54
|
Som ni ser så består det av sub+satteliter som ronnie ville placera så att all satt på samma avstånd från båda högtalarna men jag vet inte om vi lyckades helt med det. Som ni ser stor topparna på enklast möjliga men samtidigt stabila sätt.
Toppen satt så att man fick en hög och stor ljudbild. Fastsättning var med magneter och det funkade väldigt bra.
Ljudbilden var stor och maffig men topparna orkade inte riktigt med det stora rummet och de blev lite ansträngda.
Micke |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 22:17:12
|
Vad är det för element i topparna?
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 01:20:15
|
Cittroman: Topparna är egentligen färdiga högtalare (bredbandare) från Luxor, som jag har haft sönder och lagat igen -DIY på hög nivå
Jag blev lite överraskad över hur snabbt topparna började låta ansträngda, för här hemma går det att spela riktigt högt. Basarna spelar en bra bit upp i frekvens, och passar därför inte att kallas subvoffare. De råkar bara ha helt egna lådor. |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 18:35:19
|
Hur delar du dom, aktivt/passivt? |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2678 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 19:57:17
|
Tjenare RE!
Akustik taket suger i sig en hel del med energi och du har lägre i tak hemma. Luxor har gjort flera välljudande högtalare när det begav sig. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 20:06:26
|
Cittro: Passivt. Lite på känn med endast en (5mH) spole i serie med basen.
Scorpions öppna bafflar lät mycket fint, så jag bad om att få publicera receptet:
De var ganska korta i rocken, så det hade passat bra att sjunka ner i en låg fotölj framför dem. Samma grej upplevde jag med Tobbes kortväxta Cyburgs Needle-byggen. Nålarna lät för övrigt apfint också, fast inte lika högt (i ljudstyrka) och lågt (i frekvens). |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
dahlfalk
Member
500 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 20:16:29
|
Ja, Scorpions OB lät riktigt bra tycker jag. Mycket trevligt och prisvärt bygge! Det lilla jag hörde av Ronnies burkar på söndagen tycker jag lät bra. Ronnie, presterade dom bättre i det mindre rummet? |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 21:12:01
|
dahlfalk: Ja, de spelade lite bättre i det lilla rummet på söndagen, men framförallt saknade jag djupbasen då. Då började jag spekulera vilt om utgångsimpedansen i slutsteget, men vem vet var basen tog vägen Scorpions öppna bafflar spelade skapligt djupt och trevligt i samma rum, tycker iallafall jag. |
|
|
Jolojl
Member
835 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 21:19:00
|
quote: Scorpions öppna bafflar lät mycket fint
quote: Ja, Scorpions OB lät riktigt bra tycker jag
Verkligen!! En riktigt riktigt trevlig överraskning! Och det roliga är att när jag frågade Scorpion/Erling, som är B200-expert/-fantast, om hur han tyckte de här lät jämfört med hans B200 så hade han nästan svårt att välja ... Och total högtalarkostnad för de här högtalarna är runt 1000 SEK ... Ganska otroligt måste man säga vad lite man behöver betala för en riktigt trevlig högtalare ...
Samma sak här! Trevliga som bara den! Kanske ett par av de här elementen i Volks-OB och byta när man känner för det med Monacor-elementen?
Johan
|
Edited by - Jolojl on 2007/11/29 21:21:39 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 22:03:58
|
Jag ligger som vanligt efter och fortsätter min bildberättelse från Söndag morgon när det kom stora prylar
Hoktuna och classe pratar inkoppling av högtalarna.
Micke |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 22:06:11
|
Manlig driver från JBL
Återigen ett aktivt delat system som kräver triamping och aktivt filter
slutsteg fanns det gått om från 3W och uppåt så det var inga problem alls
Micke |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 22:25:21
|
Här ser vi lite av det som Hoktuna kom med.
Många fler bilder kommer fredag kväll.
Micke |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 22:35:53
|
riktigt kul var det,fast det lät 100 gånger bättre hos time med mitt system, vi hadde andra kablar och slutsteg o diskant då. det var nog det som gjorde det men potensial finns det |
18 ska de va.
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2007/11/30 : 07:49:00
|
Jag har hört så mycket om Time, han lär har fantastikt med prylar. Jag undrar om man kan muta honom med lite fikabröd och hoppas på att bli insläppt? Försöka duger kanske. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/11/30 : 15:26:28
|
Erik, det är definitivt värt ett besök. Jag tror nog att han släpper in dig om du är riktigt snäll. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2007/11/30 : 16:33:19
|
det tror jag också pma honom så löser det sig nog. annars får du fråga mig så ringer jag honom |
18 ska de va.
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/11/30 : 17:12:42
|
Hoktuna hade med sin lite vinyl också men jag tror inte att vi hann koppla in den alls
Mer vinyl kommer för dom som har dragning åt det hållet.
Micke |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/11/30 : 18:42:50
|
Bäst vi går igenom det här noggrant, först lite bas
Sedan lite mellanregister
Observera vinkorkarna som ser till att sanden inte rinner ut Merlot korkar ger fylligaste ljudet
Micke |
|
|
Topic |
|