HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Benz Micro Low-Medium-High?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2007/11/15 :  08:20:11  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Jag funderar på att investera i en Benz Ace alt. Glider II. Vilken output skall jag välja? Jag har en Musical Fidelity X-LPS/V3 RIAA.
Är skillnaden mellan ACE och Glider II värd att betala för?
Någon som vet?

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/11/15 :  10:15:38  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Om prisskillnaden mellan Ace och Glider är berättigad håller jag osagd...
Vill dock tipsa om artiklen i senaste Hifi&Musik där skilladen mellan hög och lågnivå versionerna av Ace tas upp...
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2007/11/15 :  13:20:42  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Dom flesta säger ju att low är att föredra i allra flesta lägen. Klarar din riia bara MC pickup med låg utnivå så är det nog det du ska ha.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/11/15 :  19:24:38  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Läs senaste Hifi & Musik!
Där finns en artikel som handlar om hög- och lågnivå.

Edited by - pick-me-up on 2007/11/15 19:25:35
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2007/11/16 :  06:07:25  Show Profile Send palm a Private Message  Reply
Jag skulle välja mellan low och high och skippa medium för den passar dåligt i gain till de flesta riaastegen.
Har haft Ace low med mycket gott resultat, fördelen med high är att det finns många fina och roliga rör riaa att välja bland.
Lycka till

Palm
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/16 :  11:43:13  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag har idag en ACElow+Benz Lukaschek PP-1 och det spelar otroligt bra ihop. Jag har lyssnat både på ACElow och High, det är rätt stora skilnader, low har den fördelen att den maskar ovälkomna detaljer och brister men behåller musikaliteten och ett bra mått detaljer. ACElow och andra sidan har i jämförelse skyhög transparans och luftighet + ett tillskott av detaljer med samma musikaliska driv och kropp. Har även hört Glider1 low, den är lite tunnare än de andra, har inte samma kropp men ytterligare mer detaljer och luft, kanske färgar den signalen lite mindre än ACE.
ACElow och High spelades på spelare av samma modell (Kuzma stogiS/stabiS) medans Glidern spelades på en Thorens. Denna Thorens har numera en st LPlow och det är fina grejjer det.
I valet mellan ACE och glider är det mer en smaksak än prisrelaterat.
Ska du förbättra markant mot ACE ska du upp till Ruby3, ska du välja mellan de olika ACE så beror det mest på din RIAA, självfallet ska du välja en Low. Jag har lyssnat en del på MF+ACElow och visst spelar det mycket trevligt, men jag tycker att MF-RIAAn är lite slö och lite väl soft i anslag och driv. Inte dåligt alls men det finns bättre RIAA, som med allt, det finns alltid bättre om man bara vill betala för sig. Jag ska i dagarna lyssna på ACElow+Kuzma numera kopplat till ASR, jag kan återkomma om en rapport då.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/16 :  11:55:42  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Bör kanske tillägga att jag tycker att MF-RIAAn presterar finfint för prisklassen, min PP-1 kostar ju ca 11000 kr så det vore väl konstigt om det inte lät bättre, min point var att ACE pickupperna presterar så bra att det snarare är din RIAA som begränsar väljudet och att en ACE kan tilgodogöra sig verkligt fina RIAAsteg så spara nästan 3000 kr på att köpa än ACE och använd dessa som grundplåt till ett riktigt bra RIAA istället.

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/11/16 :  13:08:20  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Jag har MF XLPS v2 och har Benz ACE Low output.
Är supernöjd sedan en lång tid tillbaka (över ett år).

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/11/16 :  15:38:49  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Ställer det annorlunda krav på trafo eller förförstärkare att ha lågnivå puppa?
Hur har ni löst det, som kör Benz?

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/17 :  00:03:44  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Med moderna RIAA-steg designade för MC-pickupper är det inga som helst problem att bara "plugga" i och köra på. Många RIAAsteg har man ju instälningsmöjligheter på, både önskad förstärkning samt ingångsimpedans. Jag har kört lowoutputPU på både Pro-ject Phonobox II, Pro-ject Phonobox SE, Musical Fidelity XLPS/V3 samt nu senast Benz Lukaschek pp-1 utan några som helst problem.
PP-1 saknar helt instälningsmöjligheter den är helt anpassad för Benz Ruby eller LP, den fungerar dock tillfredställande med andra pu, tex ACElow.

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/11/17 :  08:51:38  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Funkar som Adagio skriver helt tillfredställande med MF steget.
Hört både V2 och v3, tycker mig höra lite bättre förstärkning i styrka på v3 men det skulle vara konstigt annars.
Dock inga problem alls med V2 här hemma.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2007/11/17 :  12:58:45  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Tack för alla goda råd. Får se hur jag gör. Det är bra priser i US fn. Dollarn är ju inte värd så mycket dessa dagar.
Needledoctor har ett inbytessystem för Benz och det är ju frestande att testa. Är det någon som köpt där?
ACE = 450 USD
Köper man en PP-1 samtidigt så får man den för 1000 USD.
Sen e de bara att hålla tummarna att man slipper Momsen.....
http://www.needledoctor.com/Brand-Stores/Benz-Micro_2

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/17 :  16:50:14  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Frestande! Jag älskar PP-1an, snacka om musikalisk finlirare med hjärtat på rätta stället. Den lyckas med den udda kombinationen av både massiv attack, och microdynamiskt finlir allt parat med en underbar musikalitet. Jag tror mycket av dess storhet ligger i de extremt korta signalvägarna samt utvalda komponenter och en mycket väldesignad layout. Den har ju noll instälningsmöjligheter på gott och ont, man slipper bekymra sig om bästa instälning och koncentrera sig på musiken istället samtidigt kan man glömma att försöka sig på en del pickupper, på gott och ont sas. Gillar man Benz ljudideal så är den ett självklart val. Den tar ganska lång tid att köra in, kanske en typisk egenhet hos RIAAsteg pga den extremt låga signalen som ska behandlas. Hade jag råd och var du skulle jag ta steget direkt till Ruby, själv får jag nog vänta ett tag i alla fall tills det är dags att renovera ACEn då blir det nog en Ruby istället.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/17 :  16:52:59  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Får man fråga vilken arm/spelare som ska föräras med en Benz?
Va´ billig PP-1an var i US and A!! Men Rubyn var rätt dyr. Dessa priser är utan skatt, inte för att vi bryr oss, men i US betalar man ju skatt i den delstat man bor va?

Edited by - Adagio on 2007/11/17 17:00:27
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2007/11/17 :  17:26:34  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Idag så sitter jag med en Thorens TD126 MkIII med orginalarm. Men jag håller på att jaga ny arm på Ebay. Jag hade siktat in mig på en Micro Seiki MA-505 men priserna är lite för höga tycker jag. En Rega är också ett alternativ som verkar funka till det mesta.
Nu har jag även spanat in Pro-Ject 9CC som verkar välbyggd för 5400:- ny. Den har ganska låg effektiv massa, 8,5g, så jag undrar om den passar så bra för Benz relativt låga compliance.
Någon som har nåt att säga om denna?

Spelar hos mig:

Edited by - Dof on 2007/11/17 18:35:01
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/18 :  13:16:52  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Pro-ject 9cc är en fin arm, men du måste köpa till en annan motvikt om du ska köra med ACE. När jag hade min RPM-5 så gick det nätt och jämt att köra med orginalvikten, den fick sitta aldra längst ut och det kändes aldrig särskilt stabilt eller bra. Men den fungerade bra, å andra sidan så visste jag inte så mycket om vinylspelare då. Inte för att jag vet särkilt mycket nu, men viss erfarenhet har man ju fått.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59963
Här finns lite bilder på ACE in action

Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2007/11/19 :  08:00:39  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Stabi-S är vansinnigt läcker och jag är övertygad om att den låter lika bra som den ser ut. Avundsjuk.......
Stogi-S ser intressant ut. Kanske vore nåt att fundera på till min Thorens. Det går säkert att fixa till.
Var finns den att köpa separat?

Spelar hos mig:
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/19 :  09:50:54  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
På tex lefflers i Norrköping, dom skickar nog den om det är långt.
Armen har vanlig rega-fit tror jag det kallas så den kan absolut användas på andra spelare, den kräver dock tålamod och gärna goda råd. Instälningmöjligheterna är oändliga bla pga dämpningen, några droppar mer eller mindre gör storskilnad när den kritiska nivån uppnås, kul men man måste gilla att pilla, är man perfektionist är det kul, vi mätte alla instälningar med osiloskop och testskiva igår. Det var givande, fan så näära perfekt jag fått till vissa parametrar.

Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2007/11/19 :  12:56:10  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Jag börjar bli helsåld på denna tonarm. Har aldrig gillat Unipivot armar då de känns sladdriga och billiga. Men denna känns väl genomtänkt och vilken mekanisk kvalite! Kul att läsa din tråd Adagio. Köper man en sån så kan man ju köpa en Stabi-S när ekonomin tillåter. Fast jag börjar svikta när det gäller Benz. Har egentligen alltid föredragit MM (kanske beror på att barnen bröt nålen ibland när de va små) och när man läser HiFi World testen på nya Ortofon 2M Black så känner man sig lätt velig....
http://www.ortofon2m.com/indhold/HFW_Test_Nov07.pdf

Spelar hos mig:

Edited by - Dof on 2007/11/19 13:05:40
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/19 :  13:47:50  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Tja det är alltid svårt att välja, läs senaste Hifi&musik så kanske förvirringen blir total. Jag skulle aldrig gå tillbaka till MM, men det är ju olika för olika personer. Beroende på var i landet du bor kanske du via forumet kan få lyssna lite på olika PU och få en känsla för vad du gillar respektive inte gillar. Du köper iaf ingen dålig PU om du köper en ACE oavsett H eller L, det är det enda jag vet säkert.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/19 :  14:56:07  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Men vad är det egentligen för skillnad mellan Ortofon 2M Black och OM40? Vet någon som också kan svara på frågan. Jag har själv en OM40 som både mäter och låter väldigt bra. Min nästa puppa ska bli en MC som jag tidigare haft flera stycken av undr åren. Jag dristade mig på biblioteket att läsa senaste Hifi-musik om MC-puppor. Jag fattade ingenting måste jag säga. Kanske det blir en Benz för jag gillar boronarmen som nålen sitter på.
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2007/11/19 :  18:34:33  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Kan de vara nålen som skiljer 2M Black från OM40?
"the Black, tipped with a Shibata
nude diamond stylus, as used on their
£1,100 Jubilee."

Spelar hos mig:
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/19 :  19:04:55  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har en MC puppa med Shibata slipning(GAS) som jag köpte på den tiden det begav sig med CD-4 vinyler. Jag vill minnas att jag mätte då på Shibatan och kom fram till att den höjde ganska mycket upp mot 20KHz. Jag har även mätt på OM 20,30 & 40 och frekvensgångsmässigt så var det inte någon större skillnad mellan 30 & 40, båda var tämligen raka men höjde litesvagt vid 20KHz. Jag använde mig av pinknoise. När jag får fart på min spelare för MC så ska jag göra om mätningen på Shibatan. En sak kan man ju lugnt säga. Så fort man byter ut sin gamla puppa mot en ny så upplever man att det blir mindre knaster och brus. Det betyder ju inte nödvändigtvis att dengamla puppan är sliten utan rent utav skitig. Jag provade att tvätta ett par MM nålar i en ultraljudstvätt. Efteråt i en lupp kunde man sedan se hur glasklara nålarna blev.
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2007/11/21 :  20:40:45  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Nu är det beställt! En Stogi-S och en ACE Low. Små julklappar till barnen i år men de har säkert förståelse för att det finns viktigare saker här i världen.
Tack för alla goda råd. Känns alltid bra att höra om andras erfarenheter. Återkommer för att få lite råd om inställningar. Skall försöka hinna med att få till en tråd om själva ombyggnadsprojektet av den gamle Thorens svarven.

Spelar hos mig:

Edited by - Dof on 2007/11/21 20:44:50
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/22 :  16:46:02  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Va´coolt!! Om du behöver lite tipps och någon att bolla med ang armen så är det bara att du hör av dig. Kort bara, ställ in så bra som möjligt innan du häller i oljan, lägg bara en droppe i skålen där pivotspetsen ska stå. Det är lättare att se vad som händer när du ställer in utan dämpning/med lite dämpning. Sen kan du fylla på upp till strecket/markeringen och var inte för ivrig det tar en stund för den tröga oljan att stabilisera och lägga sig helt i våg. Droppa sedan i droppar gradvis och spela/lyssna. Armen är gänglig och "sladdrig" i odämpat skick, dämpar du för mycket blir den trög och låter lite tjockt. Det gäller att hitta rätt det går att ta upp små mängder olja med topps eller dyl, ska du ta bort större mängd är det bara att lyfta upp armen och torka av med torky eller något annat som inte smular av sig, undvik toapappertyp. Det går även att använda flaskan som pimpett och suga upp olja.

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/11/23 :  10:30:13  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
"Dom flesta säger ju att low är att föredra i allra flesta lägen. Klarar din riia bara MC pickup med låg utnivå så är det nog det du ska ha."

Det här med om RIIA:t "klarar" en low-MC tycker jag är intressant. Vad jag är lite osäker och nyfiken på är hur pass mycket man blir tvungen att kompromissa med gainen jämfört med om man har en högnivå-MM? Själv har jag en Pro-Ject Phomobox SE II och idag en Rega Elys (MM) som pickup. Skulle jag få samma utnivå, dvs gain, om jag t.ex. skaffade en Benz Ace Low och ställde om RIIA:t till MC?

Tacksam för svar.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000