Author |
Topic |
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/11/23 : 13:19:15
|
Jag har haft en project phonbox se och kört just med ACE low, du får nog ungefär samma nivå ut, det har ju ingen praktisk betydelse iaf. Du kanske får skruva upp lite grann. Risken är väl bara att du kommer undra över hur bra det kan låta med bättre RIAAsteg om du skaffar en ACElow |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2007/11/23 : 17:10:44
|
Jo fast det har ju lite betydelse ändå. När man "skruvar upp" ökar ju bruset (om än väldigt markant) och så känns det i alla fall rent subjektivt som att dynamiken blir sämre med en lägre insignal tycker. (Någon som är med på vad jag menar?).
Vad händer förresten om man kör en Ace High i MC-läge på RIAA:t? (Det är ju trots allt en MC-pickup). Får man härligt hög gain då eller ballar det ur och börjar dista? |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/11/23 : 17:26:39
|
Det kommer inte dista pga av RIAA-PU-kombinationen iaf. Ställer du bara in PU efter konstens alla regler så kommer det garanterat låta bra. |
|
|
JLN
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 13:15:21
|
Vad jag har förstått på detta forum så är detta verkligen en riktigt bra pickup helst Low varianten. Det jag undrar över är vilken kvalitet på skivspelaren (prisnivå) och RIAA steget (prisnivå)man bör lägga sig. Räcker det med en Clearaudio Emotion skivspelare samt tex Lehmann Black cube 2006, Clearaudio Basic plus eller Dynavector P-75 RIAA steg? Eller har ni ett bättre förslag på skivspelare med arm runt 10kkr och RIAA runt 5kkr |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 15:15:22
|
En kompis till mig har just bytt från ACE high till en Glider 2low, enl honnom ett riktigt lyft. Han har samma spelare och arm som jag men ett ASR(mycket trevligt bygge). Det var ganska stor skillnad mellan ACE low och high, men snäppet upp till glider ska enl honnom klart vara värt extrapengarna. Jag har dock siktet inställt på en Ruby low. JLN du frågar vad som skulle funka bra och det finns ju en mäng spelare/armkombinationer som är riktigt bra, det handlar mycket om vad du föredrar och vilka attribut du värdesätter. Clearaudio Kuzma Nottingham analoge Roksan Pro-ject Michell Rega Säkert några till, jag har bara haft och lyssnat till Pro-ject och Kuzma samt hört några Thorens. Jag var först inne på Clearaudio men det blev en Kuzmakombo av följande skäl: Den känns riktigt förtroendeingivande och välbyggd, no nonsense med med hög finnish. En ytters välgenomtänkt design, där de ljudmässiga parametrarna satts i första hand. Andra maskiner tycker jag i jämförelse känns som leksaker eller bond-smide (ingen nämd igen glömd), Kuzman känns mer som ett finstämt precisionsinstrument. I nämda prisklass bör tilläggas. Smaken är ju som tur är olika, det som den ene går igång på, får den andre att rysa (inte av välbehag). Själv säger jag vare sig bu eller bä för jag tycker många maskiner är fina, men plastspelare känns lite sådär i mitt hjärta i allafall. |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 18:23:00
|
JLN: Prylar i den klassen som du säger lär nog matcha pickupen alldeles förträffligt. Själv har jag bara en simpel (men naggande god) Rega P3 och en Pro-Ject Phonobox SE II, och funderar ändå på en Benz Ace... I så fall snackar vi typ lika mycket pengar på spelaren som på pickupen. Enligt Kalle på ljudprodukter och flera andra kunniga jag pratat med bör det kunna bli alldeles utmärkt. Kanske är det så att mer än man tror av en vinyl-setups ljudkvaliteter beror på pickupen? |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 18:41:00
|
Håller med Blue att det bör passa bra ihop. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
boombox
Member
759 Posts |
|
JLN
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2007/12/06 : 15:56:19
|
Tack så mycket för svaren. Skall blir intressant att läsa testen du skickade BoomBox. |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 14:48:10
|
Adagio!
Du har lyssnat på Thorens, men den står inte på din lista. Ska man tolka att du inte gillade hur den lät? *s* |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 17:02:27
|
pick-me-up> Nej, det är nog att säga lite för mycket. De listade är de jag först kom på, Thorens får väl räknas som mfl. Men jag var inte imponerad av de jag hörde, visst sätter verket en viss grundläggande prägel på klangen men övriga delar spelar ju också in. dvs arm PU och RIAA. Det som jag kanske har emot Thorens är mest hörsägen dvs flera rapporter om kvalitetsproblem samt att jag inte blev direkt imponerad sas. Jag har flera ggr känt med just Thorens bestyckade med från ganska avancerade till riktigt avancerade tillbehör "fan det borde låta betydligt bättre, framför allt mer musikaliskt" Mest en känsla bara, inget att sätta fingret på. |
Edited by - Adagio on 2007/12/10 17:25:43 |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 19:52:13
|
Okey, Adagio!
Each to his own ...
"flera rapporter om kvalitetsproblem" har jag inte hört. Men naturligtvis får alla ha sin egen uppfattning. Jag tycker bara att vissa märken pushas här på forumet mycket mer än vad de förtjänar. Det står nånting om forumreglerna, men än så länge har ingen ingripit *ler*
Jag menar inte att just Kuzma hör hit, men flera andra.
Det finns flera mycket positiva tester angående Thorens. Bland annat Stereophile. Hur som helst, jag skulle inte byta med någon i samma prisklass! Och ändå har jag bara en relativt billig RIAA. Undrar just hur den skulle låta med t.ex. Lehmann? |
Edited by - pick-me-up on 2007/12/10 19:54:26 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 10:46:28
|
Faktum var att Thorens var en av de jag övevägde men sedan var det två st som hade problem med hastighets avikelse här på forumet, samt svaj. Vidare löstes inte problemen, fel på den nya motorstyrningen också. Jag kommer inte ihåg vilka två som råkade ut för det men jag drog instiktivt öronen åt mig. Sen har två bekanta thorenspelare en har en av äldre snitt med flytande upphängning vilket jag inte gillar (alla är ju olika och olika konstruktioner passar olika i olika miljöer) vidare har en polare TD2030, den är jättefin, speciellt sen han bytt ut Rega armen mot en SME V goldprint fast jag vill ha mer av något jag vet inte vad riktigt. Jag måste dit och lyssna igen nu när allt spelat ett tag, och revidera min åsikt kanske. Det vore ju sjukt annars, med den armen och numera en Benz LP samt ett Aesthetix RIAA så ska det bara låta superbra annars.... Den tidigare kombon 2030, Regaarm samt Benz glider och Lehman Blackcube se var inget kul alls, faktiskt, snacka om stelt och perfekt, lika blodfullt som en tufuburgare. Nu är jag väl lite hård här men, men. |
Edited by - Adagio on 2007/12/11 10:53:49 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 11:54:03
|
OK vi hamnar nästan OT här men jag vill inte framstå som någon Thorenshatare, driverken har iofs stor betydelse för hur det låter men PU och RIAA har betydligt större inflytande på ljudet. Jag är ingen auktoritet eller expert på ämnet tvärtom är mina erfarenheter begränsade i ämnet. Snabba kommentarer ang olika produkter enl mig som följer:
PU- inga erfarenheter förutom AT95E samt Benz MCgold, Benz ACElow samt high vidare lyssnat på LPlow, Glider samt kontrapukt A. Jag gillar Benz och kommer överens med deras ljudideal, lättkombinerade, relativt neutrala och varma i klangen.
RIAA- #Vincent OK nybörjarRIAA, inget sticker ut, maskerar jämt över alla parametrar, men man blir inte trött i öronen iaf. #Pro-ject Phonobox II, snäpper upp några steg i förhållande till Vicent, lite hård och grynig. OK dynamik. #Pro-Ject Phonobox SE, nu börjar vi snacka riaasteg, fritt från oklarheter vackert mellanregister lite grynigheter i toppen samt tappar luft när musiken blir komplex eller allt för dynamisk. #MF LPS v3, fint vackert, saknar punch i mellanregistret, lite luddigt, focuserar på musiken snarare än parametrar och detaljer. #BlackCube se, här snackar vi 3D på hög nivå, klarhet och luftighet parat med hyglig dynamik, jag saknar dock värme och musikalisk flirtighet. #ASR minibasis, Om man tar en Blackcube och blåser i lite värme så har man fått en ASR, mycket trevlig, musikalisk där alla parametrar finns på korrekt plats. #Benz Lukaschek PP-1, en busig, festsugen ASR. Frustande dynamik, maffig botten, tappar aldrig andan. Toppregistret har ett skimmer av siden, min referens iaf.
Alla RIAAstegen presterar ungefär för vad dom kostar. Lista börjar vid 900kr och slutar vid 11500kr.
|
Edited by - Adagio on 2007/12/11 16:19:19 |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 11:57:27
|
wow det inlägget ovan gillade jag verkligen. Vilken bra förklaring av riia ljudet osv. Vad trevligt |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Topic |
|