HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Sämre vinyl än cd!!?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/09 :  22:26:54  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Sen en viss tid har jag bestämt mig för att börja köpa vinyl mer målmedvetet och med mer urskilning, mer nytt/nypressat.
Kikade in i skivbutiken och hittade Miles Davis-Kind of blue, den lät minst lika bra som CDn(vilken jag redan hade).
Köpte samtidigt José Gonzales nya, kul att man får CD "På köpet", skivan US and A pressad 180g vinyl låter crap jämfört med den medskickade CDn. Det är ingen liten skilnad, man undrar vad fan som hänt, kör man skivorna simultant och "zappar" mellan dom fattar jag ingenting. Dynamiken är borta, sången distar rejält, det låter som en effekt men den effekten är borta på CDn. Det enda som är bättre på vinylen är konstigt nog brusnivån! Tvärtomvärlden eller? Har någon annan haft liknande erfarenheter, kanske med just denna skiva. Ska gå och prata med handlaren imorgon, blää!!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/11/09 23:43:58

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/11/10 :  10:36:22  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Fasen, fick du en CD med på köpet? Orättvist...ska spela igenom den igen, tyckte den lät OK de gånger jag spelat den...jag har dock en "vanlig" LP. Det kan ju vara mould release eller taskig pressning rent allmänt.
Första sidan genomlyssnad: lite lo-fi är det ju men det låter acceptabelt, förutom att Teardrop låter lite väl skräpig (komprimerad).
Andra sidan: första låten låter komprimerad och något ansträngd. Inte så stor skillnad mot Veneer-CD:n egentligen. De flesta låtarna låter faktiskt lite "ansträngda".
Det verkar som man tryckt in mer än 40 min på en LP, hur lång är cd:n?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/11/10 10:57:50
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/11/10 :  12:39:30  Show Profile Send rovis a Private Message  Reply
Allt är inte guld som glimmar svart... Jag fick hem Morrisseys senaste (från 2006) i förra veckan. Lånade CD:n av en kompis för ett år sen och lyssnade rätt mycket, många grymma låtar men tyvärr var ljudet rent skit. Hade hoppats på att vinylen skulle låta betydligt bättre, men den är tyvärr nästan lika trist. Så har de knött in över 50 minuter på den också.

Sahara Hotnights senaste och Jarvis Cockers soloalbum från förra hösten, som jag köpte samtidigt, är däremot helt sjukt bra både ljudmässigt och musikaliskt.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/10 :  15:06:00  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Den EUpressade skivan 500-limiterade från Empire kanske är bättre.
Det som stör mest är att CDn låter så mycket naturligare, med bättre luftighet, renare anslag, allt är bättre på CDn jämfört med vinylen.
Säkert någon klant som strulat till mastringen, graveringen eller kanske det dom kallar lackresning, jag vet inte.
Jag påtalade detta för min sympatiske skivhandlare som sa -Då är det nog ingen mening med att du provar detta(annat ex) eftersom de är i serie, synd, vill du ha pengarna tillbaka, ny skiva eller tillgodokvitto? Så jag gick hem med en Coltrane skiva 180gram som låter mmm, synd på J.G bara. Min handlare skulle försöka få tag i den limiterade EUtgåvan i stället och påpeka bristerna för skivbolaget.
Hoppas mitt ex var ett måndagsex annars är det synd och skam vad man får göra med musiken.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/11/13 :  16:20:42  Show Profile Send Karla a Private Message  Reply
Jag har åkte på en riktig nit häromveckan. Skickade
efter Kings of Leon´s sista på vinyl. Cd-utgåvan är
helt fantastisk vad gäller produktion.

Men den röda vinylen var bland det värsta skiten jag
hört. Platt och trist ljud. Jag funderar på att skicka
den till bandet och fundera på vad dom håller på med...

Vinylens ökade popularitet kanske gör att skivbolagen
slarvar och släpper dynga.

Nä, huvva. Det blir bara dokumenterat välljudande vinyler
om jag ska köpa nytt. Och färgad vinyl vad tycker jag om det? :

Edited by - Karla on 2007/11/13 16:22:12
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/11/13 :  19:07:19  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Karla: gör det! Eller ring till skivbolaget och fråga. Ger vi ingen feedback blir inget bättre. Jag å min sida är en riktig gnällspik, men det skiter jag i, det är ju mina pengar det handlar om...undvik också bildskivor och "limited edition pressing in x colour".

Gonzalez-plattad är mastrad på Svenska Grammofonstudion av Hans Olsson. Vi kan ju skriva dit och fråga om dom har släppt tegelstenar på plattan...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/11/13 19:11:15
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/11/13 :  19:08:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag köpte Kents senaste. Vinylen är avsevärt mycket sämre än CDn. På "Du jag döden" var det tvärt om.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/11/13 :  19:37:18  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Pac: ändå mastrades den speciellt för LP - enligt uppgift från skivbolaget. Fast LP:n saknar bas, de har ju tio extra minuter att pressa in. Jag har bara en 320 kbps mp3:a att jämföra med.
E-post till Imperial Records:
"Tycker en del låtar låter trist ansträngda (tegelstenskomprimerade?) på LP:n (José, min anm.). Onödigt ju, vi är inte med i loudness-racet. Tog ni helt enkelt cd-mastern och tryckte in den på en bit vinyl?"
Man kanske skulle lyssna lite mer uppmärksamt till nya LP, inte slöspela när jag höll på med annat som i det här fallet.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/14 :  07:49:49  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Zombie>Jag ska också dra iväg mail till dom har du en link? För övrigt är det lite märkligt att Just José-skivan ska behöva "koprimering" det rör sig ju om en rätt "gles" musik och okoplicerad mixning/produktion. Ska man göra för långa album får man väl göra som andra gjort förut, Kraftwerk mfl, ge ut dubbelalbum med ca tre låtar per sida.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/11/14 :  08:10:12  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Adagio:
SKIVBOLAG
Imperial Recordings
Epost: info@imperialrecordings.se
Hemsida: www.imperialrecordings.se

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/11/14 :  13:02:27  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Svar från Imperial:
"Det gjordes en särskild vinylmaster som José själv var med att göra, vilken vi förlitade oss på."
sic!

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/11/15 :  10:22:25  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Värt att nämna kanske,
José är inte alls rädd för dist och överstyrning då han tycker det bara ger liv åt inspelningarna. Han nämnde även att digital dist kan vara njutbar i gårdagens P3live Session.

Så mannen i fråga har kanske inte riktigt samma ljudideal som många hifinördar
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/16 :  11:45:50  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Så då är vinylen lite som "directors cut" eller?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2007/12/23 :  22:37:35  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
Har ni jämfört David Gilmours -On An Island? Har LPn och den låter underbart tycker jag! Håller ni med?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/12/23 :  23:03:31  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Gilmour "On An Island" är bra, likaså Eagles "Long Road Out Of Eden", och då menar jag vinylen.
Jag har beställt Rilo Kiley "Under the Blacklight", det är en vinylutgåva med cd "på köpet", vi får se vilken som är bäst.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2007/12/23 23:04:22
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/12/23 :  23:31:40  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Mycket vinyl som görs idag görs nog inte för oss hifi-gökar utan för ungdomar som tycker det är kultigt med själva vinylformatet och det är väl därför som flera ger upp efter en tid. Jag har en polare som har en vinylaffär och mycket ungdomar handlar/samlar några år sedan plötsligt vill de sälja hela rasket. Det är också förbannat dyrt att samla iaf om man vill tillbaks till rötterna och dessutom vill ha det i orginal.
Gonzalesskivan låter ganska burkigt och tunnt men den är säkert ett exempel på en skiva som riktar sig till the youth inte till oss. Däremot tror jag jazzvinylnypressarna mera kan rikta sig till folk som även uppskattar bra ljud.
Eller är jag ute o cyklar...!?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/12/24 :  11:17:41  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Kanske inte, men man tycker att man borde använda samma master till vinylen, inte mickla för att det ska låta "mer vinyl" på vinylen

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/24 :  15:52:01  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Vinyl behöver nog lite annorlunda master...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2008/01/16 :  19:49:54  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message  Reply
Lånar den här tråden till en fråga som inte är helt OT.

Har införskaffat både Symphony X och Dream Theaters senaste plattor på både CD och vinyl. Upplever ett lite märkligt fenomen på båda. Till att börja med låter båda vinylutgåvorna bra men så fort nålen letat sig in typ halvvägs mot mitten så börjar det DISTA. Knappt så att man orkar lyssna färdigt på sidan.

Urtrist tycker jag. Och jag har jämfört med samma plattor hos en kompis med samma resultat så det borde inte vara fel på mina pryttlar.

Så jag undrar vad som kan ha gått snett? Är det svårare/trängre att få till spåren (på något vis) längre in mot skivans centrum än i periferin? Eller vad?

Besviken...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/01/16 :  20:29:17  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Är det svårare/trängre att få till spåren (på något vis) längre in mot skivans centrum än i periferin?

Jo, så är det faktiskt.
Längst ut på skivan har du betydligt högre vinkelhastighet än längst in, skivan roterar ju med konstant varvtal till skillnad mot t ex en cd*. Det betyder att musiken ska gå i samma fart längst in så måste man "trycka ihop" den på mindre utrymme i spårets riktning. Traditionellt sett brukade man väl lägga lugnare och mindre krävande spår längst in av denna anledning om jag inte missminner mig.


*Ändrar varvtalet beroende på var på skivan pickupen läser, varierar mellan ca 200 och 500 varv per minut, om jag minns rätt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2008/01/16 :  23:06:53  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message  Reply
Tack ztenlund.

Då blir ju följdfrågan: Går det inte att få till det utan dist? Det borde väl ändå gå, formatet hade väl inte funnits annars? Var i kedjan ligger felet? Eller behövs en bättre nål?

På DT skivan ligger en av deras lugnare låtar mer centralt än perifert. Vilket bara gör distningen tydligare och än mer irriterande...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2008/01/20 :  21:17:29  Show Profile Send Fluffy a Private Message  Reply
jojje_guitar: Jag blev intresserad av ditt inlägg och har precis lyssnat igenom "Systematic Chaos" på vinyl. Jag upplevde ingen dist över huvud taget, tyckte det lät skitbra om jag får säga det själv. Är du säker på att din spelare har rätt inställningar? Vissa pickuper upplever jag som sämre på innerspårsdistortion.

Symphony X hann jag inte med ikväll, måste tänka på grannarna. Men om minnet stämmer så upplevde jag vinylen sämre än CD:n på den skivan. Får återkomma med mer info senare.

---
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2008/01/21 :  10:44:28  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message  Reply
Nej, är inte säker på att spelaren är korrekt inställd. Skrev ut två såna dära "protractors" för att minimera vinkelfelet och försökte finjustera i helgen (inställningen var ganska dålig...) men det var ursvårt... Har en pro-ject debut II med original PU (ortofon OM5-nånting). Kanske dags att byta PU, arm eller spelare... Ingen som bor i korkarna av Kalmar som har lust att hjälpa en novis?

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2008/01/22 :  00:18:54  Show Profile Send Fluffy a Private Message  Reply
Tyvärr bor jag bra mer än 3 stenkast från Kalmar. Kan försöka ge lite råd iaf.

Det som gav mig väldigt mycket innerspårsdist i mitt "vinylinträde" var att jag hade väldigt mycket overhang på pickupen. När man ställer efter protractor vill jag numera ha versionen med pil mot tonarmslagret så man vet vart rutnätet ska ligga. Använder själv den som följer med i HiFi News testskiva (enbart protractorn i den är värd skivans pris). Den rekommenderas varmt. För övrigt har jag ägt en RPM4:a och den var inte rätt justerad från fabrik, så Pro-Jects fabriksjustering ställer jag mig lite tveksam till.
Har lite erfarenhet av både din puppa och skivspelare iom att en kompis har en sådan. Ortofonen är ett rent h**vete att ställa bra iom att den saknar allt vad rakt hus heter. Tycker dessutom att den armen är tämligen svårinställd och allmänt "sladdrig". Viktigt är också att kolla så man har rätt nåltryck. En digital nålvåg med hygglig noggrannhet kostar inte mer än 700-800:- idag, det är klokt att skaffa en sådan.

Adagio: Ledsen för mild trådkapning, hoppas det är ok.

---
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000