HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Balanserad tonarm och pick-up, hur funkar det?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2007/11/08 :  12:00:41  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply
quote:
The Oracle#180;s tonearm was wired in balanced mode to take advantage of the ASR#180;s balanced inputs. If you have a phono preamplifier that will accept a balanced input, I highly suggest taking advantage of this configuration; it offers up just a bit more quiet in the presentation

Det är ett urdrag tagit från Nr 10 av Tone audio(http://www.tonepublications.com/)

Men hur kopplar man en tonarm så den går i "balanced mode"?
Är det nått speciellt med pick-upen för att köra så?
Vilka riia steg finns det som klarar av det förutom ASR och inte kostar en förmögenhet?

//rillo

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/11/09 :  05:12:09  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Hur mkt är din förmögenhet?

Aqvox och PS Audio är vad jag kommer på så här vid jobbdatorn. De ligger runt 10 000, lite upp och lite ner beroende på modell, Aqvoxen är den billigaste.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2007/11/10 :  13:40:03  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Vill minnas att det var Audio Note som började med balanserad pickuper.

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/10 :  15:36:21  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Alla PU och armar är i grunden balanserade. Vissa PU har ena (vänster?)kanalens - ihopkopplad med skärm men det går att ändra på. Även vissa armar har kopplat ihop ena kanalens - med jord. Om man kör MC med trafo är det busenkelt att koppla balanserat till trafon. Från trafon kan man sedan köra obalanserat. Självfallet måste man använda en skärmad dubbelledare per kanal ut från skivspelaren.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/11/10 15:55:54
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/10 :  18:49:21  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Självfallet måste man använda en skärmad dubbelledare per kanal ut från skivspelaren
Måste man det egentligen med tanke på at det är korta kablar å lågohmigt.Nu talar jag förstås om MC puppor.

Edited by - gcs on 2007/11/10 18:50:46
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/10 :  22:13:21  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Jag använder tvinnade vdH singlewire silverledare(MSS7 tror jag den hette)som jag tejpat utanpå armen och i andra ändan monterat RCA kontakter mellan min IO och S7. Har testat både balanserat och obalanserat men kör obalanserat eftersom det var lite lägre brum. Men det kan lika gärna bero på att S7an inte är den lättaste att komma överens med i brumhänseende.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/11/10 22:14:53
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/11/11 :  01:13:21  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
...mellan min IO och S7

Är det Aesthetix IO och Simon Yorke S7

Jag har själv oskärmad, otvinnad, vdHul monokristallin silverkabel direkt från pickup (utan skarv!) direkt fastlödd i stepup-trafon - det är alltså balanserat hela vägen inklusive stepup medan mitt försteg är obalanserat...

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/11 :  08:44:45  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Självklart är det Audio Notes produkter vi talar om.
Eliot: Du har mao samma lösning som jag, förutom att jag har RCA in i S7:an.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/11/11 08:47:08
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000