HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 SME 3009 vs. SME III
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2007/11/08 :  10:59:33  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Har just köpt en skivspelare med SME III tonarm. Några erfarenheter av den tonarmen!? Jämförelse med SME 3009 som jag tycker är en bra tonarm!?

Ta dig samman och gör något onyttigt!

freann
Member

863 Posts

Posted - 2007/11/08 :  17:44:12  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
SME 3009 Series III är gjord för ultralätta MM-pickupper. Tunga MC går inte alls. Den har alltså bara namnet gemensamt med övriga 3009-modeller.
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2007/11/09 :  07:40:52  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
OK! Nu har jag två olika skivspelare med tonarmar som tål bara MM PU med hög compliance. Läste att SME III kan med hjälp av olika vikter och inställningar åka effektiv vikt så att den kan belastas även med tyngre PU med lägre compliance. Verkar vara komplicerad tonarm

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2007/11/15 :  16:27:08  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Serie III byggdes med åtanke för nån ultramjuk shurepuppa har jag för mig. Jag har haft en SERIE III som jag sålde efter en vecka, vi blev inte kompisar. Byggkvaliteten är långt under det normala för SME. Det är nog inte en produkt de är särskilt stolta över. Hoppas du gillar den mer än jag gjorde.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/15 :  19:15:28  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Skulle kunna bli ett intressant DIY-projekt om du gör ett nytt tyngre armrör.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2007/11/16 :  15:14:46  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Ja, vad ska man säga!? Nu har jag köpt en ADC PU som ska ha nåltryck mellan 0,75 och 1 gram. Dessutom passade jag på och köpte en till Shure/SME 3009 tonarm. Aldrig har sett en SHURE/SME 3009 men den är väldig lik en vanlig SME 3009 tonarm. Cut-Out för SME III passar även Shure/SME tonarmen. Roligt med DIY förslag Men jag tror inte att jag är rätt person för ngt. sådant.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000