HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Höstglöd
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/05 :  09:39:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Påverkad av mig själv och en glad samlare på annat ställe i virtuella (och reella världen) började jag ta med mina rörsaker långt från lödrök och exploderande elektrolyter. Jag tog ut dem i vår fria natur med höstens färgraseri hotfullt nära.

Först ut blev mina "arbetshästar" - 6AQ5-PP. Fasdelare/ingångsrör är en pentod/triod, 6AX8. Nättrafon kommer från en pensionerad Heathkit och utgångsjärnen är Edcors världsberömda blå ekonomitransformatorer. Jag skapade en badvik så man kan skulle kunna jämföra storleken på järnen. Lådan är fådd och är lite trång.






Det var här det började, nere i småbåtshamnen i Skräcklan för 5 år sedan.


Edited by - soundbrigade on 2007/11/05 09:41:41

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/11/05 :  13:43:40  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Vågat att ställa dom på stenen så nära vattnet :)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/05 :  13:46:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag sa till mig själv - "RÖR dem inte!"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/05 :  15:21:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag började fundera - är detta en bildtråd eller en DIY-bildtråd??? Det är nog en bildtråd eftersom det inte finns foton som beskriver tillkomsten av en ... nånting.

Här var det lite mer nånting. Mitt försteg (6J5 + 6R7). Används sällan men ska nog ses över ändå.





Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/06 :  10:28:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
ECL82 (ryska 6F3P) SE-STC. STC - supertriode connection vilket innebär 100% spänningsåterkoppling via en triod. Pentoden på utgången "ärver" triodens karaktäristik och låter plötsligt som en triod, enlig en avancerad teori (vetenskaplig formula - skulle man sagt på TV-reklamen).
På ingången (strömgenerator) 6AK5. Likriktare är en metallkapslad 5Z4.
Foton tagna på en "terrängmodulering", läs pulkabacke.






Edited by - soundbrigade on 2007/11/06 10:35:06
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/11/06 :  11:23:15  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Imponerad av din samling byggen, tänk om man hade lika bra diciplin att få ihop grejorna man påbörjar
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/06 :  13:33:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Imponerad av din samling byggen, tänk om man hade lika bra diciplin att få ihop grejorna man påbörjar

Om du visste .... Imorgon kommer bilder på en stärkare som jag började bygga på för 5 år sedan och som fortfarande bara är nästan färdig.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2007/11/06 :  14:50:55  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply

Härligt rustika å rejäla prylar, ser fram mot mera....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/07 :  10:09:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det kommer mera ... (Var det inte ett underhållningsprogram på TV, där man undrade när det skulle komma mera?? Krystat, helt i svenskt stil).
Här kommer mera - icke färdigbyggt. Fattas nätdel (7 kondingar på en experimentplatta - den är färdig) sedan 3 år då lådan byggdes klar. Svarta meatllrör rakt av. 12A6 på utgången och 12SC7, 12J7 (12SJ7??). Uteffekt NÄR/OM den blir klar 6W. Inget monster precis. Nättrafon skämmer lite, men jag kan ju byta, sen.





Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/11/07 :  11:10:34  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Jag gillar hur det "Shindo-gröna" bryter mot den gråblå vattenytan ! Mycket artistiskt!

/stefan

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/07 :  12:27:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag såg det inte så. Tröttnat på alla stereotypa (sic!) uppställningarmed stirriobänk med platttv och elektronik flankerade av ett par golvare - TRIST! Kolla MeanMachines medlemspresentation på Faktiskt.se, har har också insett att naturen är en bra fond till elektronik.

Lådan är ju lite ful och tyvärr är botten för kort där bak varför nätströmbrytare och säkring sitter lite ... exponerade så att säga. Får lösa detta.
Har en hel del fler sådana lådor och grubblar på ett par monoblock med 6V6 eller 12A6GT.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2580 Posts

Posted - 2007/11/07 :  15:27:38  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare Mr S!

Jag har funderat på att göra en likadan spis med svarta rör men du hann före
Det ser ut som en Edison har blivit slaktad på utg järn.

Den där lilla med 6ax8. Hur låter den och hur fungerar fasvändar'n i praktiken. Klipper ena halvan tidigare än andra

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/07 :  16:06:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vilken svarta spis? Den gröna? Eller den savrta-svarta.
Den gröna är en: http://www.dogstar.dantimax.dk/tubestuf/paraph.htm
Den svarta-svarta är en Stealth5. MAD (Mapletree Audio Design) har rensat sin website från manualer men jag hittar den här där det finns ett schema som är snarlik men med 12A6 istf EL34: http://hollowstate.netfirms.com/Stealth%2060C%20users%20manual.pdf

Jag har nog inga åsikter om hur det funkar/låter, mest för att jag ju valt byggen efter hur enkla de är.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/08 :  09:07:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är då stora vemodet rullar in .... bokstavligen.

Det här är ett annat 7...10W slutsteg. Japanska (kinesiska) trioder, 50CA10 med en driver - 12AX7 SRPP.





Det här var snabb-byggen. Hade allt hemma och fick en kick. Byggde som en idiot för att ha klart till DIY-mötet i Göteborg 2006. När allt var klart var alla hål 1 mm för stora och den ena trioden DÖD!
Bäställde nya trioder, men när jag cyklade ut en ryggig oktoberdag för att ta fotona dog en triod till. Hade fyra till ett kommande PP-steg men har bara tre nu.....Vemod!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/09 :  11:08:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Mitt första försteg. Byggdes för att min gamla CD-spelare inte orkade driva mina PastAudio monoblock. ECC81 i SRPP, eller var det ECC83?? Beskrivning i en gammal Elektor. Transformatorn kommer från HP:s picaamperemeter.





Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/12 :  14:38:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Elektronik och HiFi ska njutas i lagom doser - därav denna dosimeter.



Som innehåller 2 gånger 0,75W förstärkare:



Detta är min Darling (en förstärkarfamilj som använder trioden 1626, som utgångselement.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/12 :  14:46:37  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Snacka om bärbar Hifi !!!! Den var helt grym!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/12 :  16:24:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Lådan köptes på Radiomuséet i Gbg och skulel först användas till en ... dosimeter (#189; liter spritflaska och två nubbeglas). Nu blev det inte så utan på vägen ramlade ett par 1626 ner i lådan. Ska säga att jag funderade mycket innan det blev som det blev, och jag undrar fortfarande om inte förstärkardelen ändå inte borde sitta nere i lådan av någon orsak. Men så här kyler det bättre.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8263 Posts

Posted - 2007/11/12 :  17:47:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
På löpande band ser jag.Bra jobbat!
På tal om mobilt rörljud,läste jag i nyaste hifi o musik om ett rörslutsteg för bil,40K kostade det,strömförbrukning 40A,de skrev det nog var svårt hitta något mer väljudande,dock var basen lite lidande.
EL34:or var det.P-P.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/12 :  21:38:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fem års (eller snarare tre års) produktion.
Jag tycker somliga andra har mer projekt på G än vad jag har.
Nu ska jag bulta fast transformatorer till ett par GU50 så jag kan plåta. Kanska släpar ner mina 6550/829-SE monoblock till havet och fotar halvfärdigt (var 6550SE blir 829SE).
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8263 Posts

Posted - 2007/11/12 :  22:15:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker somliga andra har mer projekt på G än vad jag har.

Menar du nån särskild?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/13 :  12:22:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Menar du nån särskild?
Det finns väl ingen av forumets rörknasar som inte har nåt på G. Till och med när garderoben med utgångstrafos är slut projekteras det, fast då OTL ....
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8263 Posts

Posted - 2007/11/13 :  20:23:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Till och med när garderoben med utgångstrafos är slut projekteras det, fast då OTL ....

Jag snappade upp nån sån symptom,ja..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/14 :  09:32:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Sålänge snön ligger kvar skulle jag kanske bulta fast transformatorerna i min GU50 och fota loss ....
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2580 Posts

Posted - 2007/11/14 :  22:46:47  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Det är nog ingen bra ide att släpa med sig GU50 steg till havet för fotografering. Dom kan lätt hamna i "Gluppmagasine" när ryggen säger ifrån att bära tillbaka monstrena

1626 steget är askoolt. Det sätter en helt ny standard för bärbar hifi. Nästa steg är kanske en "Gettoblaster" helt med rör

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/15 :  09:29:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag såg en tråd här på Bild-forumet med ett par 845 i en låda som var byggd på höjden. Nåt sånt kanske?? Lagom så man kan slänga upp den på axeln och gå och digga ...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000